Ik zoek een Linux distro, en ik weet eigenlijk wel wat ik wil, maar ik kan het niet vinden. Nouja, eigenlijk wel. Maar daar ben ik dan weer niks mee opgeschoten. Laat het me uitleggen..
Ik heb hier een
IBM Thinkpad 560X laptop met:
Intel Pentium 233Mhz MMX
64MB geheugen (96MB is max maar een 64MB EDO sodimm kost net zoveel als die hele laptop)
Kleine (<10GB) harde schijf of compactflash (1GB), staat nog niet vast.
Dus zoeken naar een distro. Eerste wat in me opkwam: Xubuntu, dat schijnt met 64MB te kunnen. Nu heb ik onlangs Xubuntu op een andere laptop gezet. Eerst had ik daar de CLI versie van Ubuntu opgezet. Nadat het systeem daarmee was opgestart en ingelogd (met alleen CLI) was er al +/- 100MB geheugen in gebruik, met XFCE (Xubuntu) nog wat meer. Niet ideaal voor een 64MB doosje.
Toen zag ik DSL. Ik probeerde de live CD, perfect! Superlicht en kan eventueel ook van die compactflash draaien. Euhm, wat? 2.4 kernel? Daar doet m'n WiFi kaartje het niet voor. Ik start Firefox.. 1.0nogwat? Oeps. DSL ga ik nog eens op m'n 486 proberen, maar voor wat ik nu wil is het niet geschikt.
Toen zag ik het: DSL-N! 2.6 kernel, GTK2 (dan hopelijk ook een nieuwere FF?), dus ik wil 'm al downloaden.. Zie ik dat de laatste versie RC4 is uit augustus 2006. Development stalled.
Ik hoorde van Puppylinux, maar daarin zou je per definitie root zijn. Ja, ik kan er ook Windows 95 opzetten.
Ik val tussen wal en schip blijkbaar. Dit is wat ik wil:
Zo laag mogelijke systeemeisen
Geen bloat
2.6 kernel
X.org
Zuinige windowmanager
Recente Firefox (eventueel Opera)
WiFi (Asus WL-103b/Broadcom 43xx of Asus WL-107g/Ralink RT2500)
Leuk maar niet 100% noodzakelijk:
apt-get
Dosbox oid
Updatebaar (dus niet steeds een nieuwe ISO moeten branden enzo)
Zelf alles compileren, tja, weet niet of dat slim is. Zo'n expert ben ik nou ook weer niet. Maar wat dingen uitproberen is ook lastig: mijn 560X heeft geen CD-rom of floppy, ik wil hem installeren door spul op de harde schijf te zetten en die dan in te bouwen. En de halve laptop moet daarvoor zowat uit elkaar, dus dat ga ik ook geen 10x doen.
Ik zoek dus vermoedelijk een DSL-N waarvan het development niet stalled is..