Hoofdcategorieën
Topicacties

Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 46 47 48 49 last

Reageer Nieuw Topic
Diesel Power

Is iemand nog op de hoogte van de zaken van Novell/Suse.

Ik zoek de nieuwste versie maar ze hebben een SLES server en meerder Novell producten.
Welke is aan te raden?

Kill bill
I was an atheist until I realized I was God

Reg. datum: 27 februari 2001

quote:
Bierkameel schreef op woensdag 20 december 2006 @ 12:49:
Is iemand nog op de hoogte van de zaken van Novell/Suse.

Ik zoek de nieuwste versie maar ze hebben een SLES server en meerder Novell producten.
Welke is aan te raden?
Dat is afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen.
Novell Open Enterprise Server bestaat uit Netware en SLES.
SLES (en SLED/NLD) is zegmaar de opponent van RHEL. Gewoon enterprise linux.
openSUSE is de gewone linux distro.

De overige Novell producten zijn voor zover ik weet geen OS-en. (Behalve de kassa versie van NLD)

Jesse wijzigde dit bericht 21-12-2006 11:19 (20%)

ja ook ik ben een prutser!! :P
Reg. datum: 16 november 2005

hallo,

ik ben nu al een avondje aan het zoeken op het www maar heb nog niet echt gevonden wat ik zoek.

ik heb hier een oud laptopje liggen waar van het scherm kapot is. via een extern scherm heb ik nog wel beeld. P3 600 mhz, 64mb ram. deze wil ik achter mijn router plaatsen en heb gebruiken als FTP server en http server. het liefst beheren via een webpagina (webbased). als het eenmaal goed werkt wil ik hem in de meterkast hangen en blijven beheren van af een andere pc thuis. zelf heb ik al eens het blad "linux starter" gehad en ook al twee andere distro's geprobeert. maar vanwege het wieinige geheugen kom k niet verder dan text versie.

het id waarom een FTP server= backup opslaan via de FTP
en indien mogelijk ook een aantal web pagina's
zijn er distro's die jullie aanraden of packets die dit mogelijk kunnen maken?

thx RWest

® \/\/ ¤ $ "]["

Acties: [view][quote]

Door: dion_b
Moderator PMG/VB/OH
say Baah
Reg. datum: 19 september 2000

64MB is weinig, ik zou sowieso aanraden om een 128MB SO-DIMM op de kop te proberen te tikken, dat scheelt al stukken.

Maar goed, voor wat jij wil hoef je helemaal geen zwaar systeem met X, sterker nog, monitor is (gelukkig) ook overbodig :z

Gewoon een minimale distro pakken en dan alleen packages installeren die je echt nodig hebt. Debian en Slackware liggen redelijk voor de hand, Gentoo wat minder aangezien compileren met 64MB RAM waarschijnlijk langer duurt dan kabinetsformatie :z

Verder is webmin wat je nodig hebt voor beheer op afstand via http (ssh is natuurlijk nog beter en makkelijker :) ), verder webserver naar keuze (apache is zelfs met 64MB nog te doen, maar er zijn kleinere) en ftp, meer heb je niet nodig.

Overigens is het misschien interessanter (en makkelijker) om die backups via NFS te doen dan via FTP. NFS ondersteunt iedere distro, HOWTOs zat ervoor :)

dion_b wijzigde dit bericht 23-12-2006 02:44 (28%)

Knoflookworst + LANparty = overtreding Genève Protocol (gas...)

Reg. datum: 30 november 2000

ik heb hier een via M10000 (nehemiah core) staan, met 512mb en een ralink2500 wifi kaartje
wilde hem gebruiken als mythfrontend/mediacentre dingie.

Ben aan het prutsen geweest nu met ubuntu 6.10 (voor het eerst, deze distro dan). omdat die shit
wel lekker out of the box werkt.

maar het booten duurt verschrikkelijk lang, en iets zegt me dat gnome ook te heavy is hiervoor, dus dat wordt strippen (zat te denken aan blackbox ofzo)

maar aangezien ik erg lui ben (en ubuntu niet ken): wat is sneller/beter:
vanuit debian from scratch alles opzetten.
of ubuntu strippen.

moelijkheidsgraad is geen probleem (heb meeste distro;s wel gehad), wil
gewoon een zo clean en strak mogelijk systeem, zonder al te veel moeite/tijd
(dus gentoo valt af)

UTFS??? STFU zal je bedoelen!!!

$µr|{0w

quote:
Tha_Butcha schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 03:48:
ik heb hier een via M10000 (nehemiah core) staan, met 512mb en een ralink2500 wifi kaartje
wilde hem gebruiken als mythfrontend/mediacentre dingie.

Ben aan het prutsen geweest nu met ubuntu 6.10 (voor het eerst, deze distro dan). omdat die shit
wel lekker out of the box werkt.

maar het booten duurt verschrikkelijk lang, en iets zegt me dat gnome ook te heavy is hiervoor, dus dat wordt strippen (zat te denken aan blackbox ofzo)

maar aangezien ik erg lui ben (en ubuntu niet ken): wat is sneller/beter:
vanuit debian from scratch alles opzetten.
of ubuntu strippen.

moelijkheidsgraad is geen probleem (heb meeste distro;s wel gehad), wil
gewoon een zo clean en strak mogelijk systeem, zonder al te veel moeite/tijd
(dus gentoo valt af)
Als je denkt dat Gnome te zwaar is op Ubuntu kun je XUbuntu overwegen. Deze distro bevat de Xfce Desktop environment en heeft veel minder resources nodig.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Reg. datum: 04 november 2006

Ik heb hier een laptop van Dell liggen. Pentium 3 proccesor, 256 mb ram, verder weet ik het niet uit me hoofd.
Nu zou ik er graag Linux op willen hebben. Echter heb echt gewoon geen ervaring met linus of OS installeren. Tot nu toe deed me pa dat altijd(ben net 15).
Ow wacht, ff de vragen van de startpost beantwoorden:

• Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.

- Een laptop, p3 proc, 256 mb ram, 80 gb hdd. Momenteel zit er niks aan internet op, later komt er draadloos internet op.

• Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.

- Vooral om eens te kijken wat linux is. Daarnaast het standaard internet/msn(dat is er toch voor linux?) werk, tekstverwerken, filmpje kijken en als het mogelijk is een oud spelleke.

• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?

Aangezien ik 0% ervaring heb met linux graag een klik-klik-klaar systeem. Echter als het mogelijk is zou ik windows daarnaast nog wel graag houden. Moet kunnen right?

Dus welke versie van linux moet ik nemen?Verdere tips?
Alvast bedankt, Gemini O+

Aanraakbatterij
Reg. datum: 17 april 2005

quote:
Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 15:12:
Ik heb hier een laptop van Dell liggen. Pentium 3 proccesor, 256 mb ram, verder weet ik het niet uit me hoofd.
Nu zou ik er graag Linux op willen hebben. Echter heb echt gewoon geen ervaring met linus of OS installeren. Tot nu toe deed me pa dat altijd(ben net 15).

• Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.

- Een laptop, p3 proc, 256 mb ram, 80 gb hdd. Momenteel zit er niks aan internet op, later komt er draadloos internet op.

• Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.

- Vooral om eens te kijken wat linux is. Daarnaast het standaard internet/msn(dat is er toch voor linux?) werk, tekstverwerken, filmpje kijken en als het mogelijk is een oud spelleke.

• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?

Aangezien ik 0% ervaring heb met linux graag een klik-klik-klaar systeem. Echter als het mogelijk is zou ik windows daarnaast nog wel graag houden. Moet kunnen right?

Wat denk ik het handigste is om te kijken naar Xubuntu, dit ivm met je nogal lage ram( 256 is niet meer highend te noemen ;) )
Alles werkt out of the box en is makkelijk in te stellen.
Msn gaat onder linux met Gaim( is het makkelijkste)
Office gaat via Abiword of Openoffice( voor jou systeem Abiword)
Filmpjes is afhankelijk aan de filmpjes zelf. Maar volgens mij zit dat wel snor ;)
Oude spelletjes zouden via Wine kunnen gaan, maar ben hier neit zo zeker van omdat niet alle oude spellen het doen.

Maar net 15 is een nette leeftijd. Toen ben ik ook ongeveer begonnen, heb alleen wat opstart problemen gehad( lees USB wireless dongle onder linux, 1 advies. Koop iets wat werkt op de PMCIA poort. Is makkelijker voor linux) Maar nu verloopt alles vlotjes en gebruik ik nog nauwelijks windows 8)
Voor de rest is er voor Ubuntu ook een topic hier in het NOS gedeelte

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

The anti-sheep

quote:
Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 15:12:

Allereerst moet je de keuze maken tussen de verschillende Desktop Environments (DE's).
De meest populaire DE's zijn op het moment Gnome, KDE en XFCE (ook de meest bruikbare DE's imho).

256 MB is wat krapjes, maar voldoende om al deze DE's te kunnen draaien (alhoewel je waarschijnlijk beter af bent met XFCE, aangezien deze het minste ram gebruikt).

Daarnaast moet je ook goed nadenken over het package management systeem dat je (toekomstige) distro heeft (een stap die veel mensen overslaan). RPM-based distro's komen er bij mij niet meer in. DPKG is een erg goed package management systeem (word gebruikt door Debian en Ubuntu). Portage vind ik nog beter, maar dat is onderdeel van Gentoo (een distro waar je veel zelf moet doen).

Ik zou je aanraden om eens aan de slag te gaan met Xubuntu, Kubuntu of Ubuntu (waarbij Xubuntu XFCE gebruikt, Kubuntu KDE en Ubuntu Gnome).

Browser : praktisch iedereen gebruikt Firefox (alhoewel je ook bijvoorbeeld Opera, Epiphany en Konqueror hebt).
MSN : de twee populairste programma's zijn Kopete en Gaim (amsn is vies).
Muziek : oa. Amarok (beste player imho), Audacious en Banshee.
Beeldmateriaal: oa. Mplayer, VLC en Kaffeine (Kaffeine zit standaard bij Kubuntu)(vergeet niet dat je w32codecs moet installeren , zodat je alles kunt afspelen).
Bittorrent : ik gebruik Azureus, maar er is ook nog Deluge (Gnome) en Ktorrent (KDE).
Office : OpenOffice en KOffice (Abiword als je alleen wilt tekstverwerken).
Games : waarom oude games spelen als er ook nog ZSNES is 8)

Gnome (klik voor een uitvergroting) :

[weg]

KDE (klik voor een uitvergroting) :

[weg]

Jungian wijzigde dit bericht 02-02-2008 18:41 (10%)
Reden: 0.o

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Hey bedankt voor jullie reacties.
Maar ik besef me net, als er weinig/niet te veel risico`s aan zitten wil ik linux eigenlijk veel grager op me huidige pc.(Pentium D, 7600 gt, 1gb ddr2 ram)
Wat raden jullie aan?

@ jungian, hmmm,had er nog niet veel screens van gezien. Maar Gnome en KDE zien er beide wel erug vet uit! :D

The anti-sheep

quote:
Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 18:24:
Maar ik besef me net, als er weinig/niet te veel risico`s aan zitten wil ik linux eigenlijk veel grager op me huidige pc.(Pentium D, 7600 gt, 1gb ddr2 ram)
Wat raden jullie aan?

@ jungian, hmmm,had er nog niet veel screens van gezien. Maar Gnome en KDE zien er beide wel erug vet uit! :D
Het is meer een kwestie van smaak. Wat wil je dat er op je pc staat :D
Gnome heeft niet persé voordelen boven KDE en andersom ook niet.
Je kunt ze ook allebei op je pc zetten natuurlijk.

Als je er echt persé één zou moeten kiezen zou ik je eerder KDE dan Gnome aanraden, omdat :

KDE mij meer aan de Windows GUI doet denken dan Gnome (kan een pré zijn).
Amarok ongetwijfeld het beste muziekafspeelprogramma out there is.
Kaffeine (de standaard meegeleverde mediaplayer) ook een mooi stukje programmeerwerk is.

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Oke oke, ik ga wel voor KDE op mijn zwaardere pc :P
Maar hoe verloopt de install dan(als alles goed gaat)?
Is het simpelweg iets van cd erin doen bij opstart, je krijgt een of andere melding en 4 schermen en 8 clicks later is hij aan het installeren of ligt het moeilijker?

$µr|{0w

quote:
Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:07:
Oke oke, ik ga wel voor KDE op mijn zwaardere pc :P
Maar hoe verloopt de install dan(als alles goed gaat)?
Is het simpelweg iets van cd erin doen bij opstart, je krijgt een of andere melding en 4 schermen en 8 clicks later is hij aan het installeren of ligt het moeilijker?
De (K)ubuntu install CD zal in live mode opstarten waardoor je (K)ubuntu al kunt draaien voordat het geïnstalleerd is. Als het je bevalt kun je dan vanuit de live CD het OS installeren. Wanneer je dan (K)ubuntu installeert zul je aan moeten geven dat het naast Windows geïnstalleerd moet worden (zodat Windows niet gewist wordt). Het is dus noodzakelijk dat je voldoende vrije ruimte over hebt. Met deze guide kun je waarschijnlijk al een eind komen.

@Jungian - Mooie wallpapers...Zou je ze kunnen delen?

Surkow wijzigde dit bericht 30-12-2006 19:23 (25%)

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

quote:
Surkow schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:15:
[...]

De (K)ubuntu install CD zal in live mode opstarten waardoor je (K)ubuntu al kunt draaien voordat het geïnstalleerd is. Als het je bevalt kun je dan vanuit de live CD het OS installeren. Wanneer je dan (K)ubuntu installeert zul je aan moeten geven dat het naast Windows geïnstalleerd moet worden (zodat Windows niet gewist wordt). Het is dus noodzakelijk dat je voldoende vrije ruimte over hebt. Met deze guide kun je waarschijnlijk al een eind komen.

Is dit een beetje duidelijk aangegeven of niet?

Ben bang dat ik toch ff moet wachten op me vader, want dat internet gedeelte, daar snap ik zacht gezegd 'niet zo veel van'.

Aanraakbatterij

quote:
Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 18:24:
Wat raden jullie aan?

Kijk eens in het non windows screenshot topic ;) Daar staan meerdere mooie desktops in. Ook eentje van mij, waar ik erg trots op ben :P

The anti-sheep

quote:
Surkow schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:15:
[...]

Hopseflops

$µr|{0w

quote:
Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:40:
[...]

Is dit een beetje duidelijk aangegeven of niet?

Ben bang dat ik toch ff moet wachten op me vader, want dat internet gedeelte, daar snap ik zacht gezegd 'niet zo veel van'.
Hmmm...het is denk ik redelijk duidelijk aangegeven wat je moet doen om het te voorkomen. Er wordt een suggestie gedaan door (K)ubuntu en als je het daar niet mee eens bent kun je kiezen om (K)ubuntu in de vrije ruimte te installeren. Als Windows de hele HD gebruikt moet de NTFS partitie verkleind worden zodat er ruimte voor Linux overblijft. Wanneer je breedband internet hebt ("altijd aan internet") en je hoeft onder Windows niets te doen om het internet te laten werken kun je er vanuit gaan dat je ook helemaal niets hoeft te doen om het Internet onder (K)ubuntu werkend te krijgen.
quote:
Bedankt! _/-\o_

Surkow wijzigde dit bericht 30-12-2006 20:14 (10%)

Albert Einstein

Bedankt voor jullie advies, ik denk dat ik het morgen gewoon zelf ga proberen!

Edit: Op de site kan ik kiezen tussen Kubuntu 6.10 (edgy) en 6.06.1 LTS (Dapper).
What`s the difference tussen dat Edgy en Dapper?

Gemini NL wijzigde dit bericht 30-12-2006 20:55 (46%)

Aanraakbatterij

quote:
Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 20:50:
Bedankt voor jullie advies, ik denk dat ik het morgen gewoon zelf ga proberen!

Edit: Op de site kan ik kiezen tussen Kubuntu 6.10 (edgy) en 6.06.1 LTS (Dapper).
What`s the difference tussen dat Edgy en Dapper?
LTS staat voor Long term support. Dit betekent dat je voor een vaste periode voor 100% update's krijgt. De nieuwste is 6.10. Deze heeft geen LTS, maar wel de nieuwste feature's.

BB4E^Guerilla

Ik heb een partitie van 10 gig vrij op mijn computer waar ik eigenlijk linux op wil zetten om er mee te kloten. Experimenten in het verleden waren altijd op oude pc's dus dat gaf imo een verkeerd beeld (500Mhz, dat soort werk). Ik wil voor ubuntu gaan en dan bv 2 gig swap en 8 gig voor de rest. Ik weet dat het niet over houdt maar tot ik een nieuwe harde schijf heb heb ik een ruimte tekort. Ik ga dus ook niets van de overige partities afsnoepen (totaal 160gb schijf). Is het te doen op zo'n kleine harde schijf? Overige specs: AMD Athlon XP1800+/1024MB intern.

Ik snap het verschil tussen Edgy en Dapper en neig naar Edgy want ik zal in eerste instantie toch niet afhankelijk zijn van het OS. Ik houd mijn WinXP install ivm gamen/adobe stuff. Is dit een goede keuze of toch voor Dapper gaan?

var contactme = webdevelopers.Select(webdeveloper => webdeveloper.IsEnthusiastic);

Reg. datum: 31 oktober 2004

quote:
Jazzper schreef op maandag 01 januari 2007 @ 14:42:
Ik heb een partitie van 10 gig vrij op mijn computer waar ik eigenlijk linux op wil zetten om er mee te kloten. Experimenten in het verleden waren altijd op oude pc's dus dat gaf imo een verkeerd beeld (500Mhz, dat soort werk). Ik wil voor ubuntu gaan en dan bv 2 gig swap en 8 gig voor de rest. Ik weet dat het niet over houdt maar tot ik een nieuwe harde schijf heb heb ik een ruimte tekort. Ik ga dus ook niets van de overige partities afsnoepen (totaal 160gb schijf). Is het te doen op zo'n kleine harde schijf? Overige specs: AMD Athlon XP1800+/1024MB intern.

Ik snap het verschil tussen Edgy en Dapper en neig naar Edgy want ik zal in eerste instantie toch niet afhankelijk zijn van het OS. Ik houd mijn WinXP install ivm gamen/adobe stuff. Is dit een goede keuze of toch voor Dapper gaan?
Als je 1 gig aan geheugen hebt lijkt mij een swap space van ongeveer een halve gig wel genoeg. Verder had ik totaal geen problemen met edgy. Ik denk dat edgy voor de desktop wat beter is, nieuwere software. En voor mijn server heb ik dan weer gekozen voor dapper, omdat ik daar toch meer stabiliteit en goed geteste software voor wil hebben.
9 gig voor edgy heb je opzich wel genoeg aan, als je je grote data en games op de windows partities houdt.

mislukt misantroop

Met 1 GB RAM kan je makkelijk zonder swap... Als je het toch niet vertrouwt: installeer dan toch een swap-partitie, gebruik je computer een tijdje intensief (bv. een paar dagen wat encoden, of geheugen-intensief werk doen) en kijk hoeveel van je zwap-geheugen gebruikt werd. Heel veel kans dat het 0% blijft.

Borromini wijzigde dit bericht 02-01-2007 08:55 (0%)
Reden: typo

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

Reg. datum: 04 september 2006

quote:
Borromini schreef op maandag 01 januari 2007 @ 22:31:
Met 1 GB RAM kan je makkelijk zonder swap... Als je het toch niet vertrouwt: installeer dan toch een swap-partitie, gebruik je computer een tijdje intensief (bv. een paar dagen wat encoden, of geheugen-intensief werk doen) en kijk hoeveel van je zwap-geheugen gebruikt werd. Heel veel kans dat het 0% blijft.
Ik gebruik zelf vrij vaak de slaapstand (Fedora 5) en dan wordt swap toch vrij intensief gebruikt. Dan kan er zomaar een paar honderd MB op je swap-partitie staan als je uit de slaapstand komt.

Reg. datum: 30 november 2000

klopt, swap space kan geen kwaad. maar als je 1gig hebt, en je gaat niet super zware shit draaien (win2k3 server op vmware ofzo) hoef je het echt niet meer te verdubbelen (dat gold ong tot 256mb RAM). Daarnaast kan je beter een swap parititie hebben, dan een swap file, is sneller.

Voor hibernation wordt swapspace echter wel veel gebruikt, omdat ie daar alle instellingen inflikkert, dus als je een laptop zou hebben, zou het wellicht interessant zijn.

UTFS??? STFU zal je bedoelen!!!

mislukt misantroop

quote:
zoopafly schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:45:
[...]

Ik gebruik zelf vrij vaak de slaapstand (Fedora 5) en dan wordt swap toch vrij intensief gebruikt. Dan kan er zomaar een paar honderd MB op je swap-partitie staan als je uit de slaapstand komt.
Dat is inderdaad een situatie waar ik geen rekening mee gehouden had :). Ik gebruik het dan ook zelf niet :P.

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 46 47 48 49 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: