Debian | Ubuntu | PortableApps
Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 46 47 48 49 last
Reageer Nieuw TopicIk zal die distro eens proberen. Over die gui. Gezien jouw smilie denk je dat het niet bestaat volgensmij => FC6 installen met GNOME en dan beeldscherm instellingen 3e tabblad dualhead aanvinken. Hij zette alleen mijn beelschermen verkeerd om. Maar dat was in de xorg.conf makkelijk te fixen.quote:Jesse schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 09:10:
@Terror: Probeer anders Ubuntu Edgy Eft eens. Als je ergens dualhead met een gui hebt kunnen configgen, meld het me dan even.
64 bits was niet een speciale reden. Leek me gewoon logisch om bij een athlon 64, x86_64 te gebruiken.
Terror wijzigde dit bericht 15-12-2006 10:21 (18%)
Dell XPS 1530 (Red) met T8300 | 4 GB | 200 GB 7200 rpm | 1440*900 LG | 9 Cells | 8600m GT | Wifi N
Ik wil zo veel mogelijk out of the box.
Taken zullen onder meer zijn: fileserver, routering, ftp, http, media, printserver en liefst nog AP voor Wifi en of BT.
Ik hoor veel goede verhalen over Ubuntu, is dit een optie?
var contactme = webdevelopers.Select(webdeveloper => webdeveloper.IsEnthusiastic);
Haal een installatie-cd. Doe hem in die pc en 10 minuten later heb je je antwoordquote:Jazzper schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:38:
Ik heb een PIII 800mhz, genoeg geheugen. Op basis van die bak wil ik denk ik een servertje maken. Twijfel nog tussen Win2003 (goede ervaringen) en een linux distro (leuk, leerzaam en stabiel).
Ik wil zo veel mogelijk out of the box.
Taken zullen onder meer zijn: fileserver, routering, ftp, http, media, printserver en liefst nog AP voor Wifi en of BT.
Ik hoor veel goede verhalen over Ubuntu, is dit een optie?
Om antwoord te geven op je vraag : het is makkelijk te installeren en te gebruiken. Je kunt ook voor Debian gaan.
Jungian wijzigde dit bericht 16-12-2006 00:18 (8%)
Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"
- Een versleuteld bestandssysteem
- Een webserver
- Een mailserver
- Een console-based jabber client
- Een subversion repository
- GnuPG
Dat was het zo ongeveer wel. Ik zou iets vergeten kunnen zijn. Ik wil de server inrichten met de nadruk op security en kwam daardoor logischerwijs uit bij OpenBSD. Nu ben ik er dus achter gekomen dat niet alles wat ik opnoem in OpenBSD zit (zoals bijvoorbeeld subversion en een jabber client). Dit is wel te installeren via ports, maar op de site wordt nadrukkelijk vermeld dat deze packages niet aan dezelfde security audits worden blootgesteld als OpenBSD zelf.
De andere optie die ik overweeg is Debian. Debian onderhoudt voor de stable distributie security updates bij en deze staat ook bekend vanwege zijn stabiliteit en veiligheid. Alle packages die ik nodig heb zitten in deze distributie en daardoor zit ik met een dilemma.
De vraag is nu: Wat is veiliger? De ports collectie van OpenBSD is outdated in vergelijking met Debian stable qua security updates, maar OpenBSD is in de kern wel de meeste veilige van de twee. Wat zouden jullie doen? Zijn er mensen met ervaring met OpenBSD en ports, want ik gebruik zelf alleen Debian tot nu toe.
Thought is on a higher level than truth.
Als veiligheid echt het belangrijkste criterium is, dan zou ik OpenBSD nemen. Dan moet je wel alle software die niet geupdate wordt door OpenBSD zelf bijhouden. Het is wat meer werk dan via Debian's apt-get, maar dat is de prijs die je betaald voor veiligheid.quote:Ivo schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:03:
De vraag is nu: Wat is veiliger? De ports collectie van OpenBSD is outdated in vergelijking met Debian stable qua security updates, maar OpenBSD is in de kern wel de meeste veilige van de twee. Wat zouden jullie doen? Zijn er mensen met ervaring met OpenBSD en ports, want ik gebruik zelf alleen Debian tot nu toe.
Heb je geen portupgrade voor OpenBSD dan (staat zowieso in de ports collection van FreeBSD) ? Met portupgrade is het up-to-date houden van een systeem echt een eitje.quote:El Cid schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 15:17:
[...]
Als veiligheid echt het belangrijkste criterium is, dan zou ik OpenBSD nemen. Dan moet je wel alle software die niet geupdate wordt door OpenBSD zelf bijhouden. Het is wat meer werk dan via Debian's apt-get, maar dat is de prijs die je betaald voor veiligheid.
Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"
Voor mijn dochter heb ik een laptopje gekocht - Asus 8400-reeks, dus:
- P3-650
- 20GB HDD
- 14" 1024x768 scherm
- i440BX chipset
Helaas heeft dat ding maar 192MB RAM. Dat betekent dat wat dan ook ik kies, het niet teveel geheugen mag slurpen.
Mijn dochter is 3, reden dat ze deze laptop krijgt is dat ze wegens omstandigheden tijdelijk bij haar grootmoeder zit en een manier nodig heeft om met vader en moeder die in verschillende landen zitten te communiceren. Daarbij komt dat ze films wil kijken en ik haar educationele software wil geven (GCompris en consorten).
Misschien kan ik ergens nog een SO-DIMM van 256MB halen om het naar 320MB te tillen (64MB zit onboard
KDE is niet echt mijn stijl en IMHO voor een dergelijke bak te zwaar. Gnome is beter, maar op m'n Athlon64 vind ik het al traag, laat staan hierop. Enlightenment vind ik per default te kaal en ik heb de tijd niet het helemaal werkend te krijgen. Dan kom ik zelf bij m'n oude favoriet Windowmaker uit - maar ik mis daarin vooral een taskbar (plus dat als m'n ex in de buurt is ze er werkelijk geen worst van gaat snappen).
Tips voor iets wat lichter is dan KDE/Gnome, stabieler dan xfce en makkelijker in gebruik is voor een ex die alleen wat Redmondiaanse dingen kent?
Knoflookworst + LANparty = overtreding Genève Protocol (gas...)
-geniaal dat je tijdens de install kan gamen
- Ik schrok me helemaal te pletter toen ie voorstelde al mijn partities weg te gooien en 1 nieuwe te maken...
-lekker slank
-mijn geïntegreerde nick (nforce 3 chipset) wordt herkent, echter lukt het niet om via dhcp een ip op te vragen, vertikt ie gewoon.
-distro gaat over de zeik als ik ati-binaries wil installen.
-bootloader is lelijk.
-vind de mate van configgen in de setup te minimaal, is er ergens een advanced optie?
Kortom, next...
Dell XPS 1530 (Red) met T8300 | 4 GB | 200 GB 7200 rpm | 1440*900 LG | 9 Cells | 8600m GT | Wifi N
• Neem de alternate install cd. Die live cd met installer die ze desktop cd noemen is zo zwaar dumped-down.quote:Terror schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:12:
Even mijn ervaring met Ubuntu met jullie delen:
-geniaal dat je tijdens de install kan gamen
- Ik schrok me helemaal te pletter toen ie voorstelde al mijn partities weg te gooien en 1 nieuwe te maken...
-lekker slank
-mijn geïntegreerde nick (nforce 3 chipset) wordt herkent, echter lukt het niet om via dhcp een ip op te vragen, vertikt ie gewoon.
-distro gaat over de zeik als ik ati-binaries wil installen.
-bootloader is lelijk.
-vind de mate van configgen in de setup te minimaal, is er ergens een advanced optie?
Kortom, next...
• Het uiterlijk van de Grub kan je zelf wijzigen als je dat een probleem vind, maar als dat je reden is om een andere distro te kiezen...
• Ubuntu is qua partitioneringsvoorstel enigszins asociaal, en qua features bij het partitioneren een beetje beperkt (als ik vergelijk met bv. Debian Etch), maar je kan op zich wel fatsoenlijk kiezen.
De sticky "Linux op de Desktop". Kan die beter niet verwijderd worden of aangepast? De inhoud is naar mijn idee goed verouderd. Ik wil best een Gentoo review schrijven maar dan moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik screenshots kan nemen van de install terwijl ik gewoon op mijn linuxbak aan het werk ben.
En als er iemand me kan helpen met de layout ben ik ook niet te beroerd om zelf die post aan te passen.
Misschien zomertje eens aanspreken hierover?
Doe install via ssh. Muv de bootschermen zelf is alles identiek aan op de bak zelf zitten - dan kun je prima de content van die xterm venster capturen
Persoonlijk heb ik er niet veel ervaring mee moet ik zeggen.
Ultraman wijzigde dit bericht 18-12-2006 15:09 (12%)
Aan alcoholhoudenden worden geen minderjarigen verstrekt.
Qemu?quote:William schreef op maandag 18 december 2006 @ 13:01:
offtopic:
De sticky "Linux op de Desktop". Kan die beter niet verwijderd worden of aangepast? De inhoud is naar mijn idee goed verouderd. Ik wil best een Gentoo review schrijven maar dan moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik screenshots kan nemen van de install terwijl ik gewoon op mijn linuxbak aan het werk ben.
En als er iemand me kan helpen met de layout ben ik ook niet te beroerd om zelf die post aan te passen.
Misschien zomertje eens aanspreken hierover?
Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy
No argument here.quote:dion_b schreef op maandag 18 december 2006 @ 17:11:
Bah, ik wil het nadrukkelijk niet helemaal Redmondiaans maken, fvwm95 is een ranzig lelijk geval (z'n grote voorbeeld ook trouwens).
VMWare kost geld en is onvrij. Ga jij geld betalen om wat screenshots van een installatie te kunnen maken?quote:
cybersteef: Dat wist ik niet. Dan nog promote ik liever QEMU omdat het vrije software is.
Ivo wijzigde dit bericht 18-12-2006 20:44 (16%)
Oh? Er is tegenwoordig ook een gratis variant hoor. Werkte hier onlangs nog prima met een aantal Linux distros.quote:Ivo schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:45:
[...]
VMWare kost geld en is onvrij. Ga jij geld betalen om wat screenshots van een installatie te kunnen maken?
Mijn specs zijn.
Proc: amd athlon x64 3000+ socket 754
mobo: asus k8v deluxe se
Grafishe kaart: Leadtek geforce 6800gt
Geluid: creative x-fi
Geheugen: 1 gigabyte ddr 1 pc 3200 (draait maar op 166 mhz (of 333 mhz ddr) omdat mijn geheugen banken vol zijn.
harde schijf: 120 gigabyte (beetje weinig komt binnenkort 300 gigabyte bij. gepartitioneerd in C van 80 (waar windows opstaat en mijn games) en een D van 40 (alle data op de D moet ik behouden)
ik wil trouwens files sharen mbv ftp en remote desktop functie zal ook handig zijn (vnc werkt volgens mij wel op linux of niet)
QEMu wil alleen draaien met GCC3 en natuurlijk heb ik GCC4 geinstalleerd.
VMWare-player (gratis) en VMWare-server (gratis keys) zal ik eens een poging geven.
Maar eerst ga ik eens alles voor de Kerst in huis halen en zorgen dat ik weer een knipbeurt voor die bos haren op mijn hoofd krijg. Review komt t.z.t. Het topic heeft toch een grote schoonmaakbeurt nodig en dat gebeurt toch niet in 1 dag.
Er zijn GCC 4 patches in omloop voor Qemuquote:William schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 12:19:
offtopic:
QEMu wil alleen draaien met GCC3 en natuurlijk heb ik GCC4 geinstalleerd.
VMWare-player (gratis) en VMWare-server (gratis keys) zal ik eens een poging geven.
Maar eerst ga ik eens alles voor de Kerst in huis halen en zorgen dat ik weer een knipbeurt voor die bos haren op mijn hoofd krijg. Review komt t.z.t. Het topic heeft toch een grote schoonmaakbeurt nodig en dat gebeurt toch niet in 1 dag.
Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy
@William
Misschien kun je daar beter een apart topic voor openen. Als meer mensen interesse hebben om dat topic op te frissen, zul je toch het een en ander moeten overleggen. Waarschijnlijk krijg je dan ook een beter beeld van hoeveel mensen je willen helpen, want volgens mij gaat er nog best wat werk in zitten en alleen een Gentoo review zet denk ik weinig zoden aan de dijk.
Wel een goed initiatief wat mij betreft!
Drgn wijzigde dit bericht 19-12-2006 14:05 (5%)
Leave the gun, get the canoli
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 46 47 48 49 last