Hoofdcategorieën
Topicacties

Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 46 47 48 49 last

Reageer Nieuw Topic
Aanraakbatterij
Reg. datum: 17 april 2005

http://195.169.221.45/images/het_grote_welk_os_topic.png

In dit topic kan je, als je na het lezen van de startpost nog vragen hebt, vragen welke distro wij geschikt voor jou vinden. Om een goed advies te geven hebben we uiteraard wat informatie van je nodig:

• Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.
• Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.
• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?

Voordat je een distro uitkiest:

Het is goed om te weten wat een distro nou eigenlijk is en hoe die aan zijn specifieke eigenschappen komt. Alle linux distro's zijn gebaseerd op dezelfde kernel en dezelfde GNU tools. Ook voor veel applicaties geld dat er één (of soms een paar) redelijk de standaard is en door vrijwel alle distro's gebruikt worden. (Denk aan de Apache webserver of de officesuite OpenOffice.org.)

De verschillen zitten wel in de doelgroep waarvoor of de intentie waarmee een distro gemaakt word. Dit uit zich met name in de installer en de manier waarop nieuwe software in principe geinstalleerd moet worden. Ook configuratiefiles gaat de ene distro anders mee om dan de andere. De ene zal een grafische front-end hebben voor het maken van instellingen, of heel veel dingen standaard voor je invullen. Een ander zal het veel meer aan jezelf overlaten.

Hoe je het tenslotte echter wend of keert, uiteindelijk zal je met de meeste distro's vrijwel hetzelfde kunnen.

De bekendste distributies/OS-en zijn:

Fedora, Mandriva, Ubuntu, SUSE:
Deze distro's zijn gericht op de desktop, en zijn eenvoudig te installeren voor mensen zonder linux ervaring. Na de standaard installatie krijg je een grafische werkomgeving. Om deze distro's lekker te draaien heb je een gemiddeld systeem nodig.
Fedora is het proeftuintje van Redhat Enterprise Linux. Mandriva is het resultaat van het samengaan van Mandrake en Connectiva. Ubuntu is een wat nieuwere distro, gebaseerd op Debian. SUSE is tegenwoordig van Novell, en de gratis versie functioneerd net als bij Redhat als proeftuintje voor de Enterprise Linux producten.

Debian en Slackware:
Deze distro's -de klassiekers in de wereld der linux distro's- zijn veel meer basic. Deze installers zijn text gebaseerd (zonder GUI), en je moet veel hardware zelf configureren. Na de standaard installatie kom je op een commandline terecht. Deze distro's hebben dan ook lage(re) hardware eisen.

Gentoo:
Lijkt veel op Debian en Slackware, maar omdat je met deze distributie alles zelf compileert is het logischer om deze distro alleen op de wat krachtigere processoren te gebruiken.

FreeBSD, NetBSD, OpenBSD:
Zijn geen linux distro, maar wel open source en lid van de unix familie. Qua moeilijkheid en systeemeisen lijken ze op Debian en Slackware. De *BSD's hebben en degelijke reputatie qua stabiliteit en veiligheid. NetBSD draait op extreem veel architecturen, OpenBSD is erop gericht om standaard heel veilig te zijn. FreeBSD is wat algemener, met name gericht op snelle, stabiele en veilige servers.

FreeSCO, Smoothwall:
Zijn puur gericht op het routeren. FreeSCO draait vanaf een floppy, en doet het al op een 386 met 8 mb ram. Smoothwall moet vanaf cd op de hdd geinstalleerd worden en en kan vervolgens bediend worden met een grafische web interface.

Knoppix, Damn Small Linux:
Zijn live-cd's, wat wil zeggen dat ze vanaf een cd draaien zonder dat ze op je harde schijf geinstalleerd hoeven te worden. Hierdoor zijn ze heel geschikt om linux eens uit te proberen of als resque-cd. Knoppix staat bekent vanwege de goede hardwareondersteuning en de grote hoeveelheid software, die on-the-fly gedecomprimeerd word vanaf de cd. Inmiddels is er ook een dvd versie van. Damn Small Linux is een heel compacte live-cd, die als doel heeft om binnen 50 mb een bruikbare desktop te maken. Hierdoor past het op een businesscard cd. Dams Small Linux is ook geschikt om vanaf usb-stick te draaien.

Voor meer distro's zie distrowatch.com.

Het bemachtigen van je distibutie naar keuze:

Mocht je een keuze gemaakt hebben, dan kun je gaan downloaden. De meeste distro's die in dit topic aangeraden worden zijn te downloaden vanaf de website van de distro, of via een mirror zoals bijvoorbeeld http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/. Vergeet niet nadat je de iso van je keuze hebt gedownload, de zogenaamde MD5SUM te controleren. Voor uitleg van het branden van een .iso bestand kun je hier terecht.

Sommigen (In ieder geval Debian en SuSE) kennen ook een netinstall. Dat houdt in dat je van een kleine cdrom opstart, en de benodigde software vervolgens van een mirror downloadt.

Het is ook mogelijk om een cd te bestellen met daarop de linux distro die je uitgekozen hebt. Dit is afkomstig uit de tijd dat breedbandaansluitingen en cd-branders schaars waren, en datalimieten laag.
Dit kan je doen bij bijvoorbeeld Kooplinux.nl of Munnikes.nl. Van Ubuntu kan je je de cd's zelfs gratis toe laten sturen.

Mocht je tegen problemen aanlopen tijdens de installatie: Op de site's waar naar gelinked wordt vanuit deze posting zijn vaak handboeken of installatiehandleidingen te vinden. Ook zijn we (inmiddels een tijdje geleden) bezig geweest in Non-Windows Operating Systems om van een aantal distributies de installatie uit te leggen in begrijpbaar nederlands. Deze kun je hier vinden.

Mocht je er toch niet uitkomen, open dan een nieuw topic, dit topic is puur voor de 'Welke OS vragen', niet voor de problemen die daarop volgen!

Vorige delen:

Welke Linux distro moet ik nemen?
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6

Voor de de mensen die meer willen weten over Ubuntu:
Het Grote Ubuntu Topic Deel 3

offtopic:
Met dank aan mezelf voor het kopieren van een groot deel uit Jesse's post (zie beneden) en Jesse ook bedankt voor het typen _/-\o_ Daarom bedankt Touchdomex webfreakz.nl voor de vorige startpost

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

Reg. datum: 03 juni 2005

Een vers topic met een nieuwe vraag:

Ik zoek een distro die:
- stabiel is
- goed werkt op een laptop met intel 915GM grafische kaart werkt.
- office en surf-werk
- internetbankieren moet kunnen.
- usb sticks

Nu lijkt met dit niet echt moeilijk:
- stabiel zijn ze wel allemaal (of niet soms?)
- intel grafische kaart: op de site van Intel vond ik dit: Mobile Intel(R) 915GM Express Chipset - driver for Suse. Dus dit lijkt me wel te werken. Maar werkt de driver voor Suse ook op OpenSuse (de gratis versie van Suse?)
- office: openoffice, lijkt mij totaal geen probleem, gebruik ik zelf ook. Surf: kan je ook gewoon firefox gebruiken, lijkt me ook geen probleem.
- internetbankieren: dit werkt via een site die java nodig heeft, sleutel staat op een usb-stick: lijkt me geen probleem dat van java, maar die USB stick? Is het niet een heel karwei om zo een usb stick te laten werken op internet?
- usb-sticks: het gebruik van usb-sticks (usb in het algemeen) is echt een pre (printer, scanner, ...)
- printers: ik ben zelf nog op zoek naar dit, maar op de site van hp kan ik alleszinds geen drivers vinden (hp psc 1410). Dit zou niet onmiddelijk een groot probleem zijn, een laserjet kleurenprinter wordt aangeschaft.

Ik had dus gedacht aan openSuse, want de live cd werkt heel goed (ook wifi). Maar hoe zit het nu met het "gratis" zijn. Deze distro zou gebruikt worden op een laptop die door een zelfstandige wordt gebruikt. En ik vroeg me af of dit gewoon kan. Zelf vond ik hier nog geen helderheid in.

Reg. datum: 04 september 2006

Ja hoor, dat kan allemaal. Gratis ook.
Misschien stabieler dan Suse is Fedora Core (m'n favoriete distro).
Maar ik geef Suse 10.2 ook het voordeel van de twijfel.

Als het gaat om USB-sticks, Fedora heeft daarvoor i.i.g. standaard automount, Suse misschien wel niet, met Suse 10 nog niet als ik me goed herinner. Zo niet, dat is een kwestie van even instellen.

Ik weet niet precies wat er bedoeld wordt met "het laten werken van een USB stick op het internet", als er een exclusief Windowsprogje op die stick staat krijg je geëmmer, maar dat zal wel niet. Java is in principe geen probleem.

OpenSuse is gewoon Suse, tis maar een naam. Suse Linux Enterprise [desktop/server], ook wel SLED of SLES is een betaalde + ondersteunde versie van Novell, maar die zul je wel niet hebben.

Voor printers, zie misschien linuxprinting.org of google gewoon op [printernaam type] [distro] Linux.

groeten,
zoopafly

quote:
0X55AA schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:06:
Een vers topic met een nieuwe vraag:

Ik zoek een distro die:
- stabiel is
(...)
No way. ;)
Ik zou veel distro's niet echt stabiel willen noemen.
Stel, als je je al zou ergeren aan een venstertje dat af en toe vastloopt, dan vallen al een hoop distro's af!
Het voordeel van Linux is wel dat als een venstertje of een programmaatje vastloopt, dat dan de rest van je systeem en andere prog.s normaal gesproken daar totaal geen last van hebben.
Voor echte stabiliteit, kun je bijv. te rade gaan bij CentOS. Da's feitelijk Red Hat Enterprise Linux, geforkt. Fantastische distro voor gewoon productief zijn, zonder geëmmer, zonder de laatste foefjes.
Is ook een LiveCD van.

The anti-sheep

quote:
Ik heb nog nooit een instabiel linux-systeem meegemaakt.
quote:
- intel grafische kaart: op de site van Intel vond ik dit: Mobile Intel(R) 915GM Express Chipset - driver for Suse. Dus dit lijkt me wel te werken. Maar werkt de driver voor Suse ook op OpenSuse (de gratis versie van Suse?)
Ik weet niet hoe het met Suse zit, maar bij de meeste distributies kun je via de package-manager (een soort downloadmanager) software en drivers binnenhalen. Meestal gebeurt dat ook nog eens automatisch bij het installeren.
quote:
- office: openoffice, lijkt mij totaal geen probleem, gebruik ik zelf ook. Surf: kan je ook gewoon firefox gebruiken, lijkt me ook geen probleem.
Ook geen problemen op dit front inderdaad.
quote:
- internetbankieren: dit werkt via een site die java nodig heeft, sleutel staat op een usb-stick: lijkt me geen probleem dat van java, maar die USB stick? Is het niet een heel karwei om zo een usb stick te laten werken op internet?
Ik ken de procedure niet, maar als het gaat om het lezen van een bestand van die usb-stick, dan moet dit gewoon lukken.
quote:
- usb-sticks: het gebruik van usb-sticks (usb in het algemeen) is echt een pre (printer, scanner, ...)
USB-sticks worden bij de meeste gebruiksvriendelijke automatisch gemount (benaderbaar gemaakt). USB-apparaten leveren over het algemeen geen problemen op.
quote:
- printers: ik ben zelf nog op zoek naar dit, maar op de site van hp kan ik alleszinds geen drivers vinden (hp psc 1410). Dit zou niet onmiddelijk een groot probleem zijn, een laserjet kleurenprinter wordt aangeschaft.
Volgens http://www.linuxprinting.org/ word de HP PSC 1400 ondersteund, de 1410 dus vast ook wel.
quote:
Ik had dus gedacht aan openSuse, want de live cd werkt heel goed (ook wifi). Maar hoe zit het nu met het "gratis" zijn. Deze distro zou gebruikt worden op een laptop die door een zelfstandige wordt gebruikt. En ik vroeg me af of dit gewoon kan. Zelf vond ik hier nog geen helderheid in.
Ik zou eerder Ubuntu dan Suse kiezen vanwege de package-manager en de hype die het op het moment is (waardoor er HEEL veel oplossingen te vinden zijn voor problemen die iemand tegen kan komen bij het gebruik van Ubuntu).

@hierboven

Propaganda voor CentOS is natuurlijk geheel toegestaan, maar je doet het overkomen alsof de rest van de distro's onstabiele crap is en dat CentOS de heilige graal is. Zelf met Gentoo (~x86) en Ubuntu Edgy Eft heb ik geen last gehad van vastlopende vensters e.d. dus ik weet niet waar jij het over hebt eigenlijk ?

Jungian wijzigde dit bericht 29-11-2006 13:35 (6%)
Reden: reactie toegevoegd

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

`whoami`

soopafly wat beargumenteer je ruk.

waarom zou centos ook maar een haar beter zijn dan debian?
dat is ook zonder 'foefjes'.

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

`whoami`

trouwens iets voor de startpost:
quote:
Gentoo:
Lijkt veel op Debian en Slackware, maar omdat je met deze distributie alles zelf compileert is het logischer om deze distro alleen op de wat krachtigere processoren te gebruiken. echter is het ook mogelijk een voorgecompileerd standaard systeem te gebruiken. voordelen zijn de goede documentatie en leerzaamheid, naast de grote keuzemogelijkheden
Je geeft overal een voordeel van op, maar niet van gentoo.

Boudewijn wijzigde dit bericht 29-11-2006 13:38 (3%)

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

Aanraakbatterij

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:38:
trouwens iets voor de startpost:

[...]

Je geeft overal een voordeel van op, maar niet van gentoo.
Ik heb deze gekopieerd van de vorige starter. Ik zal vanmiddag eens bezig gaan met een positief woordje erbij gaan zetten voor Gentoo ;) Komt voor de bakker

`whoami`

goed zo.
beetje propaganda mag best he ;)

als je nog meer voordelen wil hoor ik het wel (gentoo heeft nml alleen maar voordelen :+)

Aanraakbatterij

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:49:
goed zo.

als je nog meer voordelen wil hoor ik het wel (gentoo heeft nml alleen maar voordelen :+)
DM mij maar over een paar. Ik vermoed dat het dan wel goed komt ;)

The anti-sheep

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:49:
goed zo.

Je krijgt een kerstpakket thuisgestuurd van de Nuon, ook al ben je niet eens medewerker ;) Zo blij zijn ze met alle Gentoo-gebruikers :D

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Aanraakbatterij

quote:
Jungian schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:04:
[...]

Je krijgt een kerstpakket thuisgestuurd van de Nuon, ook al ben je niet eens medewerker ;) Zo blij zijn ze met alle Gentoo-gebruikers :D
* Heeft net een PC geinstalleerd met Gentoo. Krijg ik nu ook een pakketje thuis gestuurd :P

quote:
Jungian schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:32:
[...]

@hierboven

Propaganda voor CentOS is natuurlijk geheel toegestaan, maar je doet het overkomen alsof de rest van de distro's onstabiele crap is en dat CentOS de heilige graal is. Zelf met Gentoo (~x86) en Ubuntu Edgy Eft heb ik geen last gehad van vastlopende vensters e.d. dus ik weet niet waar jij het over hebt eigenlijk ?
Daarom gebruik ik ook het woord "bijv.".
Gentoo is niet geschikt voor iemand die nadenkt over Suse.
Ubuntu heeft al meer dan genoeg propaganda, de enige distro met en eigen draad hier.
Dus ik denk dat het wel meevalt.
En nee, ik heb geen aandelen. ;)

Reg. datum: 04 februari 2004

Ik vind eigenlijk dat Solaris ook wel genoemd mag worden.

stukje van distrowatch:
Solaris is [written in a platform-independent manner and is] available for SPARC and x86 processors (including x86_64). [Historically, Solaris used to be a proprietary operating system, however,] starting from version 10 [, its licence has changed and the product is now] distributed free of charge for any system or purpose [, while its source code is available from OpenSolaris.org] under a license approved by Open Source Initiative (OSI).

Bewerkt:
SUN's Solaris behoort ook tot de Unix familie en is beschikbaar voor SPARC en x86 processoren (incl. x86_64). Sinds versie 10 wordt het OS gratis gedistribueerd onder een OSI goedgekeurde licentie. Veel Linux software (bv KDE, Gnome) draait net als bij de BSD's ook onder Solaris.

Zoiets? Verder weet ik er eigenlijk ook niets vanaf, in de zin van de moeilijkheidsgraad.. Iemand anders wellicht?

download linkje: http://www.sun.com/software/solaris/get.jsp

Leave the gun, get the canoli

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:36:
soopafly wat beargumenteer je ruk.

waarom zou centos ook maar een haar beter zijn dan debian?
dat is ook zonder 'foefjes'.
Gsus, ik had zeker alle distro's op moeten noemen?
Merk op het woord "bijv." dat ik gebruik.
Debian is toch ff lastiger aan de gang te krijgen voor iemand die net voor het eerst een Suse LiveDVD heeft gedraaid. Als je dat niet ziet ben je wel redelijk in denial.
Maar goed, ik zal voortaan niks meer aanraden, zonder erbij te zeggen:

DEBIAN IS HET ALLERALLERALLERBESTE SYSTEEM HOOR :Y)

Wel jammer dat zowel Debian Stable, als Feather, en DSL (Debian-afgeleiden) een interessante XFree86 crash meemaakten op mijn ouwe laptop. Die Suse en CentOS wel prima vrat. Ik geef niemand en niks de schuld, maar ik raad gewoon aan wat ik heb getest als erg goed spul én wat haalbaar is om te installeren voor iemand die beginnersvragen stelt.
Zoals geloof ik vrij verstandig is.
Gentoo aanraden aan TS, zoals ik hierboven min of meer gezien heb, dát vinnik pas onverantwoord.

The anti-sheep

quote:
Touchdomex schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:06:
[...]

* Heeft net een PC geinstalleerd met Gentoo. Krijg ik nu ook een pakketje thuis gestuurd :P
quote:
1) Alleen indien partij 1 onder ede verklaard alle softwarepakketten van source-code te compilen en nooit en te nimmer binaire (voorgecompileerde) softwarepakketten te gebruiken komt deze in aanmerking voor het Nuon (tm) Gentoo (tm) kerstpakket.
2) Aansluitend bij punt 1 dient ook nog vermeld te worden dat partij 1 verplicht is periodiek (minimaal tweewekelijks) het commando emerge world -e uit te voeren.
Uit : Het grote boek van Nuon

`whoami`

quote:
Touchdomex schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:06:
[...]

als je lid wordt op mijn forum mischien.
quote:
zoopafly schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:10:
[...]

Daarom gebruik ik ook het woord "bijv.".
Gentoo is niet geschikt voor iemand die nadenkt over Suse.
Ubuntu heeft al meer dan genoeg propaganda, de enige distro met en eigen draad hier.
Dus ik denk dat het wel meevalt.
En nee, ik heb geen aandelen. ;)
en (btw: er is meer dan ubuntu+suse+gentoo, bijvoorbeeld debian of fc)
quote:
zoopafly schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:19:
[...]

Gsus, ik had zeker alle distro's op moeten noemen?
Merk op het woord "bijv." dat ik gebruik.
Debian is toch ff lastiger aan de gang te krijgen voor iemand die net voor het eerst een Suse LiveDVD heeft gedraaid. Als je dat niet ziet ben je wel redelijk in denial.
Maar goed, ik zal voortaan niks meer aanraden, zonder erbij te zeggen:

DEBIAN IS HET ALLERALLERALLERBESTE SYSTEEM HOOR :Y)

Wel jammer dat zowel Debian Stable, als Feather, en DSL (Debian-afgeleiden) een interessante XFree86 crash meemaakten op mijn ouwe laptop. Die Suse en CentOS wel prima vrat. Ik geef niemand en niks de schuld, maar ik raad gewoon aan wat ik heb getest als erg goed spul én wat haalbaar is om te installeren voor iemand die beginnersvragen stelt.
Zoals geloof ik vrij verstandig is.
quote:
Gentoo aanraden aan TS, zoals ik hierboven min of meer gezien heb, dát vinnik pas onverantwoord.
tsja je beargumenteert weer geweldig.
sorry hoor maar als ik geen motivatie zie ;)

ik vind idd alleen zoals in de bovenste quote te zien is gewoon dom dat je doet alsof je centos de heilige graal is.
persoonlijk kan ik wel een systeem noemen waar je centosje niet op zal draaien.

Aanraakbatterij

quote:
zoopafly schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:19:
[...]

Die keuze heb ik zelf gemaakt een topic terug. Dus ik weet niet wat je hiermee bedoelt.

MAAR

Laten we vanaf nu verder gaan met het bespreken van het kiezen van je distro en niet bezig gaan met het bevechten van je distro is uber en pwnende

`whoami`

quote:
Touchdomex schreef op woensdag 29 november 2006 @ 16:18:
[...]

Die keuze heb ik zelf gemaakt een topic terug. Dus ik weet niet wat je hiermee bedoelt.

MAAR

Laten we vanaf nu verder gaan met het bespreken van het kiezen van je distro en niet bezig gaan met het bevechten van je distro is uber en pwnende
eensch, mits mensen ook eens een keer onderbouwen waarom ze centos\gentoo\debian\ubuntu\*ETC* waarom ze iets aansmeren aan een newbie (die zelf zijn keuze vaak niet kan maken)

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 15:05:
[...]

ik vind idd alleen zoals in de bovenste quote te zien is gewoon dom dat je doet alsof je centos de heilige graal is.
persoonlijk kan ik wel een systeem noemen waar je centosje niet op zal draaien.
Dit is GEEN flame, slechts een VERDUIDELIJKING die van mij werd geëist door een gevoelige, veeleisende vechtpinguïn.
Je gebruikte richting mij woorden als "ruk", en "dom".
Dat vinnik jammer, maar dat mag van mij.
Wat ik wel flauwekul vind, is dat je mij dingen in de schoenen schuift die nergens op slaan. In het begin van m'n post prijs ik nota bene nog Fedora aan. Dan gebruik ik het woord "bijvoorbeeld". Ik zeg nergens dat CentOS "de heilige graal" is.

Nou, aangezien je zo gevoelig bent en eist dat ik keurig netjes beargumenteer waarOM ik dan denk dat CentOS stabiel is: het ARGUMENT is dat dat toch uit de ervaring van heel wat redelijk ervaren desktop én servergebruikers blijkt dat CentOS erg stabiel is, en hoe kan dat nou, welnu Red Hat is een goeie distro omdat ze voor veel geld support leveren en hoe minder vaak ze gebeld worden, hoe beter het voor ze is. Red Hat heeft klanten die goed beveiligde en stabiele, kritische systemen eisen, en CentOS is gewoon een directe fork van Red Hat Enterprise Linux. Nou tevreden? En zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan.

En waarom kun je aan iemand die gewoon wil internetten, internetbankieren, en een USB erin pluggen beter CentOS aanraden dan Debian, nou ook dat zal ik dan eens uitleggen.
Hoewel je het natuurlijk best weet.
Debian installeren is nl. iets minder makkelijk dan CentOS installeren. T is nondedju een heel simpele reden eigenlijk.

Ik hoop dat de parochie weer enigszins tevreden is.
Volgende keer, voordat je me afbrandt, iets relaxter reageren a.u.b.

Reg. datum: 27 februari 2001

quote:
zoopafly schreef op woensdag 29 november 2006 @ 17:56:
[...]
*knip*

En waarom kun je aan iemand die gewoon wil internetten, internetbankieren, en een USB erin pluggen beter CentOS aanraden dan Debian, nou ook dat zal ik dan eens uitleggen.
Hoewel je het natuurlijk best weet.
Debian installeren is nl. iets minder makkelijk dan CentOS installeren. T is nondedju een heel simpele reden eigenlijk.
Hier wil ik wel even op inhaken: Waarschijnlijk heb je nog geen ervaring met de grafische installer in Debian Etch. Daarmee is het installeren van Debian absoluut net zo simpel als de andere grote 'gebruiksvriendelijke' distro's. Aan de vragen is niet zoveel veranderd, (die waren al super easy) maar het kan nu dus ook grafisch, gewoon klikken met je muis, inplaats van met je pijltjes- en entertoets (wat ook niet moeilijk was maar wel die naam had.)

Ik heb onlangs onder andere OpenSUSE, SLED, Fedora Core 6 en Mandriva 2007 geinstalleerd, maar de grafische Debian installer is echt net zo simpel. De partititioneeropties zijn zelfs erg goed in verhouding met die anderen, en als je de optie voor het installeren van een Desktop Environment niet afvinkt kom je net zoals bij de 'grote gebruiksvriendelijke' distro's op een mooie gnome login uit. Voor het beheren hoef je ook amper meer naar de cli, want synaptic en de update notifier doen het standaard als je de standaard install doet.

Kortom: mensen die de Debian Installer nog moeilijk noemen weten niet waar ze het over hebben. (nofi)

Jesse wijzigde dit bericht 30-11-2006 11:09 (3%)

quote:
Jesse schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:08:
[...]
Hier wil ik wel even op inhaken: Waarschijnlijk heb je nog geen ervaring met de grafische installer in Debian Etch. Daarmee is het installeren van Debian absoluut net zo simpel als de andere grote 'gebruiksvriendelijke' distro's. Aan de vragen is niet zoveel veranderd, (die waren al super easy) maar het kan nu dus ook grafisch, gewoon klikken met je muis, inplaats van met je pijltjes- en entertoets (wat ook niet moeilijk was maar wel die naam had.)
(...)
Kortom: mensen die de Debian Installer nog moeilijk noemen weten niet waar ze het over hebben. (nofi)
Okee, dat is dus een nieuwe ontwikkeling.
(Is de nieuwe Stable al uit?)
In dat geval gaat mijn verhaal niet meer op.

Maar de Debian-installer zoals ik die ken was voor een echte beginner toch echt niet zo makkelijk als die van Suse, FC, Mandriva etc. Vaak komt een beginner na het installeren in een zwart scherm, en dan moet je er nog eens achterkomen dat je startx gnome o.i.d. moet doen, zo niet nog wat meer grappen moet uithalen.
Dat dat verschijnsel veel voorkwam bij nieuwkomers, daar kun je die mensen zelf de schuld van geven, maar dat betekent toch dat Deb. Stable 3.1 nog niet zo beginnersvriendelijk was als Suse, Buntu etc.
Maar goed, dat is maar mijn bescheiden mening - gebaseerd op de praktijk.

quote:
zoopafly schreef op donderdag 30 november 2006 @ 17:11:
[...]

Okee, dat is dus een nieuwe ontwikkeling.
Is de nieuwe Stable al uit?
In dat geval gaat het verhaal niet meer op.

Maar de Debian-installer zoals ik die ken was voor een echte beginner toch echt niet zo makkelijk als die van Suse, FC, Mandriva etc. Vaak komt een beginner na het installeren in een zwart scherm, en dan moet je er nog eens achterkomen dat je startx gnome o.i.d. moet doen, zo niet nog wat meer grappen moet uithalen.
Dat dat verschijnsel veel voorkwam bij nieuwkomers, daar kun je die mensen zelf de schuld van geven, maar dat betekent toch dat Deb. Stable 3.1 nog niet zo beginnersvriendelijk was als Suse, Buntu etc.
Maar goed, dat is maar mijn bescheiden mening - gebaseerd op de praktijk.
De nieuwe stable komt als het goed is in december, maar het huidige Etch is al aanzienlijk meer af dan bijvoorbeeld Edgy Eft. Het enige is dat je zelf installgui moet intypen, anders krijg je de text based installer, die overigens exact dezelfde vragen stelt en waarvoor je echt alleen moet kunnen lezen en met de pijltjes en enter omgaan.
Als je (zoals ik al opmerkte) bij tasksel de optie 'Desktop Environment' (oid) niet afvinkt, kom je op een prachtige Gnome login uit.
The anti-sheep

quote:
Jesse schreef op donderdag 30 november 2006 @ 17:15:
[...]

De nieuwe stable komt als het goed is in december, maar het huidige Etch is al aanzienlijk meer af dan bijvoorbeeld Edgy Eft.
Wat is er op moment minder "af" aan Edgy Eft dan aan Etch als ik vragen mag ?

quote:
Jungian schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:16:
[...]
Wat is er op moment minder "af" aan Edgy Eft dan aan Etch als ik vragen mag ?
Toch maar even twee nuanceringen dan: :)
• Dit is gebaseerd op mijn persoonijke ervaringen met Etch en Edgy Eft, en wat ik er op internet zoal over lees.
• Ik noem Edgy Eft (terecht, zoals uit bovenstaand punt blijkt) als voorbeeld. Punt is domweg dat wat Debian als Testing uitgeeft vergelijkbaar is met wat de meeste andere distro's als final releasen.

Jesse wijzigde dit bericht 01-12-2006 08:31 (5%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 46 47 48 49 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: