Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 17 september 2003

quote:
gordonshandling schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 15:05:
InterNLNet heeft geen ruk gedaan sinds de vorige storingen. Dit keer gaat er een officiele klacht van mijn kant komen en ga ik geld terug eisen. Dit is UPC gedrag.
@marbo/jaques/gordon/lamour:
Ik heb de problemen de vorige keer aangekaart bij de netwerkadmins van InterNLNet. Wat daar duidelijk bleek was dat het geen ISP probleem is, maar een probleem binnen het GNA netwerk. Dat maakt het troubleshooten voor ISP's een stuk lastiger, bij Concepts/InterNLnet/Alice zullen er namelijk geen waarschuwingslampjes gaan branden.. Die partijen kunnen voornamelijk naar hun eigen netwerk kijken. Na onderzoek is de zaak wel aangekaart bij BBNED, en naar mijn weten is de case daar nog steeds in onderzoek.

Gezien de aard van de problemen vermoed ik een koelingsprobleem in de POP's. Bij XMS hebben we dat ook wel eens gehad doordat de airco's niet goed ingesteld stonden (met dank aan een monteur die aan een knop had gezeten waar hij vanaf moest blijven) in combinatie met een slechte opstelling in de POP (slechte luchtstromen). Dat resulteerde in dezelfde problemen als ik hierboven zie staan, zodra het warmer dan 27 graden werd.

Sinds de vorige melding weet ik wel dat men bij de netwerkbeheerder bezig is met een extra monitoring-oplossing dus wellicht dat dat de problemen binnen het netwerk sneller kan aantonen. Blijf in ieder geval meldingen naar je ISP sturen!

denan wijzigde dit bericht 31-08-2008 15:46 (3%)

quote:
Wubinator schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:47:
Ik ben een beetje naar de verschillende providers wezen kijken en interNL klinkt voor mij het interessants. Hoe zijn de ervaringen ermee, nog steeds veel storingen (waar ik hier over lees), of valt dat over het algemeen wel mee?
Volgens mij klagen hier alleen de mensen die problemen hebben, en het lijkt erop dat die niet in Osdorp wonen.
Ik woon zelf in Osdorp en ik heb nu al flink wat maanden InterNL, zonder ook maar ooit 1 hikje gehad te hebben.
Reg. datum: 22 september 2007

Ik was in 1e instantie ook zeer tevreden, nooit problemen.
Echter begonnen de eerste problemen in april/ mei 2008
(zeeburg)
Er is geen peil op te trekken, het enige wat mij opvalt is dat het gebeurt op de momenten dat de temp buiten omhoog gaat.
Dit kan verklaren waarom het in april / mei zich voor het eerst openbaarde.
Ook vandaag is het een mooie dag en doet het verschijnsel zich weer voor.
De afgelopen weken was de temp een stuk lager en het weer slechter en toen heb ik nergens last van gehad.
Toen was de verbinding dus ook super stabiel.

Om een uur of 2 heb ik een ping aangezet. Dit is het resultaat:

--- 213.197.62.1 ping statistics ---
10262 packets transmitted, 10261 received, 0% packet loss, time 10301789ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.351/0.502/28.580/0.500 ms

Hier heb ik het dus nog niet kunnen reproduceren.
quote:
gordonshandling schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 15:05:
InterNLNet heeft geen ruk gedaan sinds de vorige storingen. Dit keer gaat er een officiele klacht van mijn kant komen en ga ik geld terug eisen. Dit is UPC gedrag.
Doe anders eens normaal of zo. UPC-gedrag is mensen 2 jaar factureren voor iets wat ze niet hebben, ook na tientallen klachten. UPC-gedrag is 4 jaar lang een klote-verbinding (zodanig klote dat hij niet bruikbaar is) leveren en er niets aan doen. UPC-gedrag is algehele chaos in je klantenbestand genereren en mensen na anderhalf uur in de wacht gestaan te hebben simpelweg niet (kunnen) helpen.

We hebben het hier over hiccups van 30 - 60 seconden per keer, een aantal keren per dag, waarbij het probleem wekenlang niet voor komt. Dat vertelt mij 2 dingen:

1) Het is lastig, dus zomaar even fixen gaat hem gewoon niet worden. Dat er geen ruk aan gedaan is, is falikant onjuist en het zou je sieren als je dit soort domme, trollerige reacties voor je hield.
2) Als je dit wilt vergelijken met UPC-gedrag dan heb je nooit een verbinding bij UPC gehad.En indien je dit wel gehad hebt, dan is je geheugen een beetje kapot, want dit lijkt in de verste verte niet op elkaar.
quote:
lamour schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 15:31:
Het is vandaag wel echt bar en boos en gewoon niet leuk meer........
tis nu al bijna 3 uur bezig....wel...geen...wel..... geen internet, en ze bereiken in het weekend
ook HO maar!!!!!
Zoek een ISP die wel bereikbaar is in het weekend. Je zal dan wel bij een zakelijke provider terecht komen, en een factor 10 van je huidige abonnementskosten betalen, maar dan heb je ook wat. Voor ons ook prettig, want gezien het feit dat dit probleem over het gehele netwerk heen lijkt te gaan, betekent het dat ons probleem ook in het weekend gefixed wordt. Alvast bedankt!

Disclaimer: ik werk niet bij bbned, GNA, Concepts, Alice, InterNLnet of een van de andere leveranciers hier in A'dam.Ik word gewoon pissig van mensen die maar random in de rondte gaan bleren. Zeker met dit weer.

Are you not informed? Is that because of your attitude? - Visit kryz.org

Kryz, xcuse me? Ik zal je de mails van vorige storing besparen maar het komt er wel degelijk op neer dat InterNLnet zijn beloften naar mij toe niet is nagekomen. Als het faliekant onjuist is dat er niets aan gedaan is dan hadden ze me daar (zoals beloofd) van op de hoogte kunnen stellen. InterNLnet communiceert amper over de vrij forse storingen. Noch in haar mails, noch op haar site.

Mijn indruk (voor wat het waard is) is dat ze het spel met BBNed niet aankunnen. Ik geloof direct dat het probleem zich niet bij de ISP afspeelt. Maar het is wel zo dat ik een contract met InterNLnet heb en verwacht dat zij hun totale keten kunnen (laten) beheren. Dus niet.
Bekend met XS4all? Kent wel een helpdesk in het weekend. Sorry maar als je mij van blaten gaat beschuldigen (klopt misschien want het is warm) maar dan moet je het zelf ook niet doen. En ja, ik ga weer overstappen naar XS4all. Zal de bandbreedte missen maar een bepaalde kwaliteit is mij ook wat waard.

quote:
gordonshandling schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 17:27:
Kryz, xcuse me? Ik zal je de mails van vorige storing besparen maar het komt er wel degelijk op neer dat InterNLnet zijn beloften naar mij toe niet is nagekomen. Als het faliekant onjuist is dat er niets aan gedaan is dan hadden ze me daar (zoals beloofd) van op de hoogte kunnen stellen. InterNLnet communiceert amper over de vrij forse storingen. Noch in haar mails, noch op haar site.
Vrij forse storingen? Ik ben benieuwd.
quote:
Mijn indruk (voor wat het waard is) is dat ze het spel met BBNed niet aankunnen. Ik geloof direct dat het probleem zich niet bij de ISP afspeelt. Maar het is wel zo dat ik een contract met InterNLnet heb en verwacht dat zij hun totale keten kunnen (laten) beheren. Dus niet.
Bekend met XS4all? Kent wel een helpdesk in het weekend. Sorry maar als je mij van blaten gaat beschuldigen (klopt misschien want het is warm) maar dan moet je het zelf ook niet doen. En ja, ik ga weer overstappen naar XS4all. Zal de bandbreedte missen maar een bepaalde kwaliteit is mij ook wat waard.
Ik zei tegen lamour dat hij naar een andere ISP moest zoeken met een helpdesk in het weekend. Tegen jou zei ik dat je blert, niet dat je blaat. En dat deed je ook. Of ben je al vergeten wat je geschreven hebt?

quote:
Kom op heren.. wel aardig blijven he.. het is veels te drukkend weer voor dergelijke reacties ;)

@gordon:
Er is wel degelijk wat gedaan en gecontroleerd, maar deze sporadische outages spelen zich op een hardware niveau af dat niet onder het directe beheer van een ISP valt. Wat betreft de communicatie en verantwoordelijkheid heb je weer gelijk: De ISP waarmee je een contract hebt moet dit soort outages melden bij de netwerkbeheerder. Echter, gezien het feit dat:

- De outages maar zeer sporadisch voorkomen
- De outages schijnbaar in een zeer beperkt geografisch gebied voorkomen
- Er geen duidelijke interval/storingsbron aan te wijzen is door ISP's
- Het niet gefocussed is op de diensten van één ISP, maar alle ISP's betreft
- etc

Is het troubleshooten/detecteren van dit soort problemen lastiger dan bij generieke storingen. Voor Alice/InterNLnet weet ik dat er 24/7 monitoring is door netwerkbeheerders, en bij generieke storingen kunnen zij direct opschakelen naar de netwerkeigenaar (of dat nou een BBNED is of bvb een cogentco). Voor andere ISP's op het GNA netwerk zal dit zeker ook gelden.

Dit zijn echter geen generieke storingen die door de ISP's pro-actief gedetecteerd kunnen worden, daarvoor is de outage te kort, de groep te klein en het gedrag te onvoorspelbaar. BBNED als netwerkbeheerder kan dit weer wel, en aangezien er een case open staat voor deze issue's doen ze dat ook. Wellicht zijn er al fixes uitgevoerd aan de hand van de vorige reeks klachten (het is tenslotte al veel vaker warm geweest de afgelopen weken) maar doen er zich nu andere problemen voor?

Je vergelijking met UPC gedrag gaat in ieder geval een beetje ver.. ik krijg nu al 4 jaar lang dreigbrieven van UPC terwijl ik nooit een dienst van ze afgenomen heb :) (ben ik even blij dat ik de UPC kabels op de erfgrens heb afgeknipt O-) )

Is er helemaal niemand te bereiken van internlnet of bbned die nu er een blik op kan werpen, Het is namelijk nog steeds sinds +- 13.15 vanmiddag, dat er om de paar minuten internetuitval is.
Toch wel goede service in een 24 uurs economie alleen niet te schrijven met een grote S

Reg. datum: 28 augustus 2007

quote:
Marbo schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:21:

Mijn verzoek is dan ook: meld hier even als je ook problemen hebt met de verbinding
Hier op Sporenburg ook al de hele dag problemen. En inderdaad meestal in het weekend en bij warm weer.
Mijn provider is Tweak.

Reg. datum: 08 februari 2006

quote:
denan schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 20:25:
[...]

Wellicht zijn er al fixes uitgevoerd aan de hand van de vorige reeks klachten (het is tenslotte al veel vaker warm geweest de afgelopen weken) maar doen er zich nu andere problemen voor?
Het lijken oppervlakkig gezien vanuit gebruikersperspectief exact dezelfde problemen als vorige keer.
- constant wegvallen van de verbinding
- ook zo'n warme dag inderdaad (maar toeval bestaat ook)
- zelfde buurt: ksnm-eiland, java-eiland, sporenburg.

Wat me wel behoorlijk stoort is dat BBned niets van zich laat horen. Het is duidelijk dat providers er niets aan kunnen doen, des te meer reden voor BBNed om met een verklaring te komen wat ze tot nu toe eraan gedaan hebben en wat ze nog in de planning hebben om te gaan doen.

Wat me nog het meeste stoort is dat er geen monteur (s) zijn die oproepdienst hebben
en op enige manier dan ook te bereiken is, Hetzij via een storingsdienst van internl net hetzij via een storingsdienst van BBNED gewoon een telefoonnummer waar je ook voor serieuze problemen kan bellen in het weekend en na 2100 uur s avonds.
Elk normaal bedrijf heeft een storingsdienst of het nu een loodgietersbedrijf betreft of de ANWB,
liftmonteur, of gewoon een doktersdienst.
Ze prefereren dan zo professioneel te zijn als ik BBNED moet geloven, maar gewoon klachten aannemen buiten de normale uren schijnt niet in hun spoorboekje voor te komen.
Ik snap best als het een enkele keer gebeurd dat i-net weg kan vallen dat je dan niet meteen aan de bel hoeft te trekken.
Maar zoals nu op de zondag is het de hele dag gewoon pet, en je kan niemand erop aanspreken.
Morgenochtend kunnen we dan gaan bellen en dan zeker weer de bekende verhalen, meneer kan de router ertussenuit en dat soort story's.
Los eerst liever alle probs in de eigen organisatie op alvorens men de eindgebruiker met het welbekende kluitje in het riet probeert te sturen.
Tenslotte loop ik ook niet te eikelen als er betaalt moet worden

Reg. datum: 25 augustus 2003

Knap waardeloos weer op een warme zondag. Dit is geen gevalletje van hikjes in de verbinding, dit is echt serieus heel slecht. En reken er maar niet op dat je ooit ook maar een mailtje of berichtje van BBNED krijgt. Gewoon helemaal niets. Locatie Java eiland.

Duit, zakje. Niets gemerkt van onderbrekingen. Net als buur Kryz. Atjehstraat.

quote:
lamour schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 21:51:
Maar zoals nu op de zondag is het de hele dag gewoon pet, en je kan niemand erop aanspreken.
Morgenochtend kunnen we dan gaan bellen en dan zeker weer de bekende verhalen, meneer kan de router ertussenuit en dat soort story's.
Los eerst liever alle probs in de eigen organisatie op alvorens men de eindgebruiker met het welbekende kluitje in het riet probeert te sturen.
Als je een goed verhaal hebt, waarin je kunt aantonen dat je interne netwerk en je router het probleem niet zijn, dan hoef je die discussie niet steeds te voeren. Zorg dus dat je kan laten zien dat je router prima functioneerde tijdens de hiccups. Zorg voor logs en zorg dat je je verhaal klaar hebt. Als er dan niet acceptabel op gereageerd wordt, vraag naar een manager. Maar blijf netjes, redelijk, en vriendelijk. Tuurlijk, dat is niet altijd simpel, en ik word er ook flink ongeduldig van - ik had het er na 3 e-mails heen en weer ook mee gehad, en heb toen mijn probleem bij de bron neergelegd. Als je die ingang echter niet hebt, moet je het toch via de voordeur blijven proberen.

Ik heb overigens mijn Outlook een paar keer zien melden dat hij weer 'online' was (connected met exchange), wat mogelijk kan betekenen dat de verbinding weggevallen was. Ik heb dit overigens niet gemerkt, dus ik weet niet of ik nu wel ineens problemen had.

slaaprijder

quote:
lamour schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 16:18:
De afgelopen weken was de temp een stuk lager en het weer slechter en toen heb ik nergens last van gehad.
Toen was de verbinding dus ook super stabiel.
En het ligt niet aan je eigen PC? Als de southbridge chipset te heet wordt kunnen er ook rare dingen gebeuren... Ik heb ook een el cheapo switch gehad die niet tegen de warmte kon.

bouwfraude wijzigde dit bericht 01-09-2008 06:18 (8%)

D50 | Wii

Laat ik dit zeggen:
Ik heb hier een homeserver staan daar draait windows server 2003 op GEIL 4 gig ram geheugen en een 3.6 GHZ intel cpu, daarop staan 2 teamspeakservers te draaien, een mailserver, FTP server, webserver met php, mysql waar ik sites op host voor vrienden enz, verder draai ik een chatroom en kan dus op al die servers constateren als er mensen in en uit rooms ploffen, of dat connecties van teamspeak worden verbroken, daarbij heb ik van alle servers logs draaien en ook daar constateer ik veel op.
Verders heb ik overal cat 6 cables tussen hangen, een draytek vigor 2950 router.
me eigen machine is een dp35dp met een q6600 processor en 2 Gig Geil geheugen met een up to date bios waar ik ook weer allerlei controle meganisme heb draaien qua temperatuur enz, al die logs laten zien dat er in dat verhaal geen probleem zit.
ook na een 3 uur dat ge-hiccup probleem heb ik alles uitgezet in de goede volgorde nl:
eerst de machines uit, dan de router uit en vervolgens alle stroom van i-net kastje afgehaald.
Toen heb ik alles ontladen, paar minuten gewacht en vervolgens de omgekeerde weg bewandeld.
stroom op i-net kastje, minuut gewacht, de Draytek 2950 router aangezet, en vervolgens daarna eerst de server aangezet toen die was opgestart alle overige machines aangezet,
(Daarbij wil ik opmerken dat er niks ivm de beveiliging draadloos is, maar alles via cat 6 loopt,
en dat alle machines 4 stuks aparte UPS-en eraan hebben hangen)
dit maakte totaal geen verschil, met voor het rebooten van de systemen, verders volgens mij log in de router was die constant uptime, echter zie ik wel connectie hiccups, en heb hier een waslijst aan reconnectie-logs van de teamspeakserver.
Van ellende heb ik de chatroom maar uitgezet.....
Ik kan nog wel ff verder gaan maar ik weet voor 200% zeker dat het niet hier ligt het probleem,
Omdat de weken daarvoor alles gewoon perfect draaide, en mijn systeem geen invloed heeft op andere die er ook last van hebben dus....
Me internet verbinding loopt via internl en betreft een 50 mb verbinding.
Ik hoop jullie een klein beetje inzicht te hebben gegeven in mijn situatie hier

lamour wijzigde dit bericht 01-09-2008 08:59 (3%)

Zo net gebeld met Internl net over de storing en er in 2e instantie melding van gemaakt,
de 1e instantie liep mis doordat meneer ene mr. najib van internl net volgens het protocolleboekje te werk ging en ik in zijn ogen niet wilde meewerken de telefoon er maar opgooide.
De 2e persoon een mevrouw waarvan de naam me even ontschoten is heeft wel serieus geluisterd en heeft inderdaad meer klachten inmiddels uit postcodegbied 1019 gehad, en hebben er ook al melding van gemaakt bij BBNED, naar men zegt?????
Nu maar hopen dat er inderdaad serieus naar word gekeken, ook heb ik er ze erop gewezen dat een storingsnummer in het weekend geen overbodige service zou wezen, het antwoord daarop was, we hebben toch mail..........
ja inderdaad lekker die service

Mochten er nog meer mensen zijn, deponeer serieus je klacht bij InterNL, en laat ze maar merken dat je het ook niet eens bent met het gebeurde.
Tenslotte kunnen ze daar ook alleen maar zitten omdat ze afhankelijk zijn van klanten zoals jij en ik.

Commentaar van een GNA-monteur, die bezig is wat gekruiste draden in de Atjehstraat recht te leggen: bullshit, dat verhaal over die warmte. Of hij dan wist waar het wel aan lag? Nee, dat ook niet. Ik weer: die klanten constateren alleen maar dat het vaak optreedt als het buiten warm is.

Die gekruiste draden leidden er trouwens toe dat het internet in een paar huizen niet aan kwam. Dat had hij nog nooit meegemaakt, naar eigen zeggen. Ik meen me te herinneren dat ergens anders de straat om dezelfde reden ook al eerder weer eens open geweest is, maar kan dat zo snel niet meer vinden.

Die monteur mompelde trouwens ook iets over 'het analoge signaal er af halen, maar dat gaat over TV'. Omdat ik geen TV heb lette ik niet echt op, maar zou het een voorbode zijn van de introductie van digitale TV?

Reg. datum: 05 september 2001

quote:
fabio-c schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 16:01:
[...]

Volgens mij klagen hier alleen de mensen die problemen hebben, en het lijkt erop dat die niet in Osdorp wonen.
Ik woon zelf in Osdorp en ik heb nu al flink wat maanden InterNL, zonder ook maar ooit 1 hikje gehad te hebben.
Thanks voor je reactie. Ik dacht al dat inderdaad alleen degenen met klachten het hier zouden melden, het is een beetje onzin om elke dag een post te plaatsen als je weer een probleemloze dag hebt gehad :)

Ik denk dat het voor mij inderdaad interNL gaat worden dan. Nou alleen nog wachten op de brief dat ik me aan kan melden!

op mijn mailtje over de storing van zondag kreeg ik van inter.nl het volgende antwoord:
----------------------
Wij hebben enkele meldingen hierover ontvangen. Er wordt nog onderzoek gedaan naar de reden hiervan. Inmiddels lijkt het probleem verholpen, mocht u nog problemen hebben met internet of telefonie, dan hoor ik het graag.

Inzake uw opmerking over pokertoernooien moet ik u helaas teleurstellen: u maakt hiervoor gebruik van een consumentenproduct. Indien u meer garanties van ons wenst zoals een SLA en mogelijkheid tot melden van een storing 's nachts en in het weekend, kunt u misschien eens kijken naar onze zakelijke produkten (Flits in Bedrijf ADSL/SDSL).
----------------------------
excuses: geen enkele
verbeteringen voor de toekomst: geen idee
suggesties: terug naar XS4all

quote:
JacquesS schreef op maandag 01 september 2008 @ 17:01:
excuses: geen enkele
verbeteringen voor de toekomst: geen idee
suggesties: terug naar XS4all
Mja, dat je de schade niet op hen kan verhalen mbt dat pokerspel had je kunnen verwachten - dat was ook raar geweest. ;) Geen excuses: had misschien wel netjes gestaan, maar ja, dat vind ik altijd zo hol klinken... 'excuses voor het ongemak'. Ik moet dan altijd denken aan de NS, en een stel grappenmakers die voorop de stoptreinen 'Excuses voor het ongemak...' gespoten hadden - een soort van automatisch voorbehoud, dat de excuses altijd al gemaakt zijn mocht er iets fout gaan. ;)

Ik heb zelf nog even contact gezocht met mijn ingang, en die zou kijken of er wat aan 'incidentbundeling' gedaan kon worden, zodat er een relatie gelegd kan worden. Dat helpt zowel bij de prioriteitsstelling als bij de oplossingsrichting, verwacht ik.

Dit slaat dus helemaal nergens op. Flamen ga je maar ergens anders doen.

IEF wijzigde dit bericht 02-09-2008 11:56 (69%)

Ook even een reactie over het wegvallen de verbinding. Zelf zit ik op Javaeiland (postcode gebied 1019). glasvezel sedert 15/4/07 triple play.
Provider is Pilmo, die zit nu al een tijdje in exit modus, ben doorverwezen naar Alice maar die kan voorlopig nog niks vanwege technische problemen.

Zondag 31 aug kon ik haast geen website meer benaderen of VPN naar mijn werk opzetten, ik kreeg aldoor time-out meldingen.
Met router zonder router direct met mijn Powermac of Windows vista laptop allemaal geen verschil. Kon dus ook geen incident melden, geen mail en op zondag is de provider helemaal niet thuis.
Overigens lukte het telefoneren ook niet geen verbinding te krijgen dus er is toch wat mis op het netwerk.

Vanavond 1/9 alles oke tot zo even rond 23:00 zag ik in mijn P2P client alle verbindingen naar 0 MB teruglopen en ja hoor even ook geen websites meer benaderen.

Een call loggen bij Pilmo, reageren ze met heeft u het probleem nu ook, nee dan is er niets aan de hand dan sluiten we de call. Bovendien zijn ze nu helemaal een frontend naar nergens.

Gezien de meldingen uit hetzlefde gebied met verschillende ISP's ligt het voor de hand dat er iets mis is in de onderliggende infrastructuur. en ja dat is lastig betekent een hoop werk om dat uit te zoeken. Maar als bbned moet je dat dan maar doen.

Reg. datum: 08 februari 2006

even een kleine update: van InterNLnet heb ik de reactie gekregen dat ze het probleem zeer serieus nemen en dat een hernieuwd onderzoek bij BBNed uitgezet hebben over deze storing.
Op de brief die de Glasbond rondgestuurd heeft over de vorige grote storing heeft alleen InterNLnet gereageerd. (zie www.glasbond.nl)
Omdat nu wel duidelijk is dat het probleem niet bij de providers ligt gaan we nu een gerichte brief sturen aan BBNed, waarin we vragen wat ze met de klachten over de vorige storing gedaan hebben, wat ze aan de laatste storing gedaan hebben en wat ze denken te gaan doen om dit in de toekomst te voorkomen.

@allen:
Er is uitgebreid contact geweest vanuit InterNLnet met BBNED inzake de kortstondige outages van het afgelopen weekend. Als reactie op de outages van een tijd geleden heeft BBNED de monitoring op de pop-locaties sterk uitgebreid. Een 'temperatuur-issue' kon dan ook snel uitgesloten worden. Ook zijn alle verbindingen gewoon 24/7 online gebleven dus in principe is er geen 'outage' geweest in de traditionele zin van het woord.

Echter: bij diepere controle zijn er wel wat dingen te vinden die de verbindingsproblemen kunnen verklaren. Het lijkt er namelijk sterk op dat er op een aantal locaties binnen het netwerk klanten actief zijn met een slechte netwerkconfiguratie (of kapotte hardware). Op de glasvezelrouters is te zien dat een aantal aansluitingen gedurende korte periodes enorme hoeveelheden data-packages uitsturen. Helaas zijn dit geen normale 'send and forget' packages, maar requests waarbij de glasvezelrouters het verkeer/route moeten onthouden tot er een reactie komt. In een normale situatie zou dit geen probleem mogen zijn, maar deze klanten verzenden enkele tienduizenden requests per minuut. Doordat er op al die requests maar een handvol reacties (per minuut) terug komt blijven er dus een enorm aantal sessies open staan tot er een timeout komt. (In lekentaal: er staan een paar klanten zo hard te schreeuwen dat de overige klanten niet te horen zijn.)

Note: Dit is geen bandbreedte issue, want per locatie is duidelijk te zien dat er maar een verbruik is van 1-5% van de maximale netwerkcapaciteit.

Nu men weet waar de problemen vandaan komen kan men actief de verbindingen monitoren, en aanpassingen in het netwerk maken om dit soort problemen te voorkomen. Men heeft bij BBNED al een eerste patch klaar staan die dit weekend op een aantal locaties toegepast zal worden. Ook zal men de ISP's benaderen van de klanten die blijkbaar een probleem hebben met hun configuratie of hardware.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws