Gathering of Tweakers

Quicksearch
moederbord

quote:
Petertjuh schreef op woensdag 27 december 2006 @ 10:03:
Ik heb sinds het plaatsen van mijn 7900gto een raar probleem met het booten.
Soms blijft hij hangen bij de bios, soms piept hij dat hij een probleem heeft met de cpu koeler, en soms boot hij gewoon door.
Ik heb het idee dat het probleem zich voornamelijk voordoet als ik koud(s'morgens) boot.

Zou dit aan de voeding kunnen liggen? te weinig watt?
of toch(ik hoop het niet) iets anders?

Specs:
Voeding: Coolermaster 380watt
Moederbord: Asus P5B-V(geluidskaart en video uitgezet in bios)
Processor: Intel E6600(@stock speed)
MEM 2x 512MB G.E.I.L 6400
VGA: MSI 7900GTO(@stock speed)
HD: 2x Samsung Spinpoint 160Gb Sata2
IDE: 1 DVD/combi brander en 1 DVD lezer
Audio: SB Audigy 7.1
Verder:
2x 12 cm fans
1x arctic freezer 7 pro
1x floppy drive :)
1x usb muis
1x usb keybord
1x usb printer(staat bij opstarten uit)
1x usb pda cradle
De eXtremepower 380 watt heb je in twee uitvoedingen, één met een 80 mm fan aan de achterkant en één met een 120 mm fan aan de onderkant. De voeding met de 80 mm fan die kan maar iets van 15 amperres leveren op de 12 volt terwijl de 120mm variant er 25 kan leveren. Jouw systeem zal zo'n 15-16 amperres vragen als hij net aangaat. Eenmaal opgestart zal je systeem 15 amperres vragen, en dat kan je voeding ook net kan leveren.

Als je dus de voeding heb met 80 mm fan is het vrij logisch dat de pc niet (lekker) opstart. Je kan dan één HD en de dvd loskoppelen omdat tijden het opstarten van de HD (hij begint te spinnen van nul naar 7200 rpm) de hd gedurende heel even (halve seconde) makkelijk 2.5 amperres kan vragen. Ook de dvd zal als hij begint te draaien 1.5 A vragen, ook als er geen cdrom inzit. Eenmaal opgestart zal de HD nog geen amperre vragen en ook de dvd zal bijna niets gebruiken. Als je dus de dvd en een extra hd loskoppelt zal je systeem 4 amperre minder vragen, en waarschijnlijk dat je voeding het wel aankan
Mocht je de 120 mm fan voeding hebben dan moet je eens kijken of je alles niet op één lijn heb aangesloten. De voeding heeft twee voedingslijnen (12V1 en 12V2). 12V1 kan10 A leveren en 12v2 kan er 15 leveren. Als je dus alles op 12V1 heb aangesloten en bijv alleen je videokaart op 12V2 zit dan is 12v1 zwaar overbelast waardoor hij niet alles van genoeg stroom kan voorzien en je systeem dus instabiel wordt.
Het beste kun je je moederbord met cpu op één lijn aansluiten en de HD's/dvd/vga oop de tweede lijn.

Mocht je de 80 mm voeding hebben kun je dus het beste ene andere voeding halen. Een goede voeding zal de eXtremepower 430 watt zijn (40 euro paradigit, 30A op 12V, 120 mm fan)
Heb je de 120mm fan variant en heb je die correct aangesloten maar werkt je systeem dan nog steeds niet lekker? Dan heb je ergens te maken met een foute (bios/jumper) instelling, brak OS of met kapotte hardware. Je systeem zal namelijk (eenmaal opgestart) maar 250 watt vragen. Ook als je alles goed heb overgeklokt zal je maar 310 watt nodig hebben. Met overklok zal je systeem ook aan 19 amperres voedoende hebben, en dat kan een 120mm fan voeding makkelijk kunen leveren.
quote:
blacktarantulaX schreef op woensdag 27 december 2006 @ 10:13:
[...]

Wie zegt dat je meteen naar een overclock van 30% gaat :S , dit is gewoon dikke onzin, IMHO..

Zelf zou ik ook vantevoren een goede voeding voeding kopen, aangezien dit het belangrijkste onderdeel is.
Maar als je even had teruggelezen, wist je dat nog een extra uitgave aan een voeding niet erg kwam, daarom dat advies..
Die 30% OC is gewoon een voorbeeld. Wat ik duidelijk probeerde te maken is als je aan het overklokken ben met een te krappe voeding en je komt niet verder met je OC je niet weet of het aan je voeding moet liggen of aan je cpu.

Trouwens, als je zelf voordat je gaat overklokken al een goede voedign gaat halen, waarom advideer je iemand anders dan een nieuwe voeding te halen als zijn systeem instabiel gaat worden door een overklok 8)7
quote:
blacktarantulaX schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 19:17:
Op standaard instellingen moet het zeker lukken, maar je wilt gaan overclocken en of die 350Watter dan nog genoeg is, ik twijfel erover..

Weetjewat? Doe het eerst met de stock intstellingen, en probeer langzaam verder te overclocken, dan weetje tot hoever ie kan..

De theorie is het idealisme van de praktijk.

Ik heb de voeding met 12 cm fan.
dus die moet het kunnen leveren.
Zal vanmiddag even kijken of alles een beetje verdeeld is.
heb de 20 en 4 pins op mobo aangesloten en er is een sata en een ide lijn.
de pci ex heeft een aparte 6 pins aansluiting, dus daar kan ik weinig mee schuiven.
maar zal nog even de convertor gebruiken van 2x 12v naar 1x pci express aansluiting.

Net even gekeken in de handleiding:
20 en 4 pins zitten op 12V1
IDE/sata/floppy power zitten op 12V2

Kan alleen nergens vinden waar de pcisexpres 6 pin op zit.

Petertjuh wijzigde dit bericht 27-12-2006 11:42 (18%)

quote:
Je systeem zal nog geen 200 watt nodig hebben zonder overklok. Als je de cpu oed overgeklokt heb zal je systeem ongeveer 280 watt nodig hebben waarvan de 12 volt lijn 17 amnperres moet leveren. Dus als je voeding de 17 amperres kan leveren kan hij je systeem gewoon aan.
Weet iemand of de 350W voeding uit de Aopen QF50D of de 380W voeding uit de Antec NSK4400 17A op de 12v lijn kan leveren? Ik heb het gevoel dat de Antec voeding t wel kan, maar voor de zekerheid...
moederbord

quote:
vincper schreef op woensdag 27 december 2006 @ 11:11:
[...]

Weet iemand of de 350W voeding uit de Aopen QF50D of de 380W voeding uit de Antec NSK4400 17A op de 12v lijn kan leveren? Ik heb het gevoel dat de Antec voeding t wel kan, maar voor de zekerheid...
In de Productservey staat een review van de kast met voeding (geschreven door NNF) waarin NNF schrijft dat er deze Forton voeding inzit. Volgens de specificaties van die voeidng kan hij max 22 A continu leveren. Dus 17 Amperres moet er ook makkelijk uit te halen zijn.
Volgens de site van Antec zit er in de kast een SU380 voeding. Op sSilentpreview.com is de voeding daar uitgebreid getest. Zoals je in de test kan zien trekken ze zonder enig probleem 22 Amperres uit de voeding.

@theodouma

Echt heel erg bedankt voor de reviews en links! _/-\o_
Dat ik dat niet had kunnen googelen...
Na eindelijk eruit te zijn welke componenten ik mijn nieuwe pc wil bouwen loop ik tegen het probleempje voeding aan.
Ik bezit nu de oude sonata en denk zelf dat onderstaande componenten een zwaardere voeding eisen.

Intel Core 2 Duo E6600
Asus P5W DH Deluxe
Corsair 2GB TWIN2X2048-6400C4
Asus 7600GT PCIe ddr3
Western Digital Raptor 36GB S-ATA150
2X Seagate 7200.10 320 GB raid
1x NEC brander
Artic Freezer 7 Pro voor socket 775
Creative SoundBlaster
en div apparaten aan usb2

Ik wil ook wat gaan experimenteren met het overclocken van de processor.

Ik dacht zelf aan een nieuwe kast zoals de antec p150. Deze heeft en 430w voeding. Als dit niet genoeg is wil ik de solo met een losse voeding aanschaffen. maar hoeveel watt? en is ie ook stil tijdens wat zwaardere belasting

Graag wat advies in mijn keuze
Alvast bedankt

Rakshasas: Areca 1220 Power...

Ik heb een aantal zaken nieuw besteld en wou toch even zeker weten dat ik niet weer een nieuwe voeding nodig heb.

Nieuwe situatie:

• Intel C2D-6400
• 4 x 512 DDR2, PC5400, CAS4
• Asus Geforce 7600GT ( PCI-e )
• Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP
• Areca ARC-1220LP ( PCI-e )
• 4 x S-ATAII Maxtor DiamondMax 10, 250GB, 16Mb, 7200RPM ( komen er in de toekomst nog 2 tot 4 bij )
• Zalman 9500LED
• 2 x 80mm casefans
• 2 x NEC 4571-a

Dit alles moet komen te draaien op een Enermax EG-465AX-VE(G) ( 460Watt )

Draai met die voeding nu de huidige specs zonder een enkel probleem ( AMD 64 3000+, 1Gb, 6 x hdd, 6600gt, 9500LED en 2 branders ) of zie specs beneden in sig.
Dus het zou ook voor in de toekomst wel moeten kunnen denk ik?

Edit:

Nu zie ik bij de specs van het MoBo staan:
ATX 12V power 8 pin
ATX power 24 pin

Deze voeding heeft 20+4 aansluiting, krijg ik dit wel werkend dan? ( de 24 pins wel, maar die 8pin ATX 12V? )

shaggy8675 wijzigde dit bericht 27-12-2006 23:58 (15%)

Reg. datum: 13 november 2006

Die 8pins kan je van elkaar halen en dan de 4pins in je mobo stoppen.

quote:
bassie_ schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:09:
Die 8pins kan je van elkaar halen en dan de 4pins in je mobo stoppen.
Huh? Nee ik bedoel dat ik bij mijn weten geen losse stekker heb met 8 pins. Alleen een 20 pins en een losse 4 pins.
moederbord

quote:
r.zweerus schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:22:
Na eindelijk eruit te zijn welke componenten ik mijn nieuwe pc wil bouwen loop ik tegen het probleempje voeding aan.
Ik bezit nu de oude sonata en denk zelf dat onderstaande componenten een zwaardere voeding eisen.

Intel Core 2 Duo E6600
Asus P5W DH Deluxe
Corsair 2GB TWIN2X2048-6400C4
Asus 7600GT PCIe ddr3
Western Digital Raptor 36GB S-ATA150
2X Seagate 7200.10 320 GB raid
1x NEC brander
Artic Freezer 7 Pro voor socket 775
Creative SoundBlaster
en div apparaten aan usb2

Ik wil ook wat gaan experimenteren met het overclocken van de processor.

Ik dacht zelf aan een nieuwe kast zoals de antec p150. Deze heeft en 430w voeding. Als dit niet genoeg is wil ik de solo met een losse voeding aanschaffen. maar hoeveel watt? en is ie ook stil tijdens wat zwaardere belasting

Graag wat advies in mijn keuze
Alvast bedankt
Als je de cpu zaar overklokt zal je systeem echt niet meer dan 270 watt verbruiken. De 12 volt lijn moet dan ongeveer 19 amperres lveren. Tijdens opstarten zal je voeding heel even 21 amperres moeten leveren.

Als je naar de productserveys kijkt van de P150 staan daar twee reviews. In beide komt de voeding als erg stil naar voren en staat de stilte ook als een pluspunt aangegeven.
Als je op de site van Antec kijk zie je dat er in de kast een NeoHe 430 watt voeding zit. DIt is een erg goede voeidng die ook twee productserveys heeft waar bij beide als pluspunt staat dat deze voeding erg stil is.
Ook op hardware.info staat dat de voeding erg krachtig en stil is. Je kan daarom gewoon de P150 nemen met de standaard voeding.
Omdat je systeem maar 270 watt nodig heeft (waarvan de videokaart zelf 40 watt nodig heeft) heb je genoeg ruimte om je systeem ooit up te graden. Een 8800 GTX zal net in je systeem passen, al heb je dan geen ruimte meer om ook die over te klokken.
quote:
shaggy8675 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:37:
Ik heb een aantal zaken nieuw besteld en wou toch even zeker weten dat ik niet weer een nieuwe voeding nodig heb.

Nieuwe situatie:

• Intel C2D-6400
• 4 x 512 DDR2, PC5400, CAS4
• Asus Geforce 7600GT ( PCI-e )
• Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP
• Areca ARC-1220LP ( PCI-e )
• 4 x S-ATAII Maxtor DiamondMax 10, 250GB, 16Mb, 7200RPM ( komen er in de toekomst nog 2 tot 4 bij )
• Zalman 9500LED
• 2 x 80mm casefans
• 2 x NEC 4571-a

Dit alles moet komen te draaien op een Enermax EG-465AX-VE(G) ( 460Watt )

Draai met die voeding nu de huidige specs zonder een enkel probleem ( AMD 64 3000+, 1Gb, 6 x hdd, 6600gt, 9500LED en 2 branders ) of zie specs beneden in sig.
Dus het zou ook voor in de toekomst wel moeten kunnen denk ik?
Edit:
Nu zie ik bij de specs van het MoBo staan:
ATX 12V power 8 pin
ATX power 24 pin
Deze voeding heeft 20+4 aansluiting, krijg ik dit wel werkend dan? ( de 24 pins wel, maar die 8pin ATX 12V? )
Je huidige voeding is ruim voldoende voor je systeem welke zonder overklok 250 watt zal gebruiken + wattage van de raidkaarrt. Ik durf helaas niet exact te zeggen hoeveel de raidkaart verbruik, al zal deze niet meer dan 25 watt verbruiken als ik zo naar de cooler kijk (en dat is afgerond naar boven)
Wil je ook nog overklokken (25% zodat de geheugenbandbreedte gelijk is aan die van de cpu) dan zal je systeem zo'n 30 watt extra vragen. Je systeem zal dus nooit meer dan 305 watt van je voeding vragen, en dat is als je videokaart, je cpu (met OC) en al je schijven allemaal druk zijn. Ook zal je systeem nooit meer dan 19 amperres van je voeindg gaan vragen.

Helaas kan ik zo snel niet vinden of de voeding ook een 8 pins stekker heeft, maar i kdenk dat je er vanuit mag gaan dat hij dat niet heeft. Je zou daarom eens kunnen zoeken naar een verloopstekker, aangezien de 8 pins stekker er alleen voor de 12 volt zit, net zoals dat is met een 4 pins stekker.

theodouma wijzigde dit bericht 28-12-2006 00:36 (3%)

Beste tweakers, ik heb een probleempje met mijn voeding (Antec SL220P). Deze is namelijk overleden, en nu moet ik een vervanging zoeken. Dat is het probleem echter niet, het probleem is het rare formaat van de voeding. De voeding komt uit een Antec Minuet (microATX) en past precies in de kast. Nu is de SL220P nergens meer te koop en daar zit het probleem. De afmetingen van de voeding zijn 15(l) x 8,3(b) x 6,2(h) cm. De lengte kan misschien nog iets groter worden, maar de breedte en hoogte kunnen niet anders zonder dat ik in de kast hoef te snijden. Mijn vraag aan jullie is dus 'wat zouden jullie aanraden als vervanging voor deze voeding?'

http://www.antec.com/specs/SP350_spe.html

Als het goed is moet ie net passen.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

quote:
Ik denk zelf eigenlijk van niet hoor, 14.9cm (W)x 8.5cm (H) x 15.8cm (D). Hij is veel te breed (of te lang, weet niet zeker wat de W en D betekenen, width/diameter?). Ik moet dus 15(l) x 8,3(b) x 6,2(h) cm hebben met alleen speling in de lengte, niet de breedte. Hij ziet er dus zo uit. En wat jij voorstelt ziet er zo uit.

moederbord

quote:
Stakato schreef op donderdag 28 december 2006 @ 18:43:
[...]

Hij ziet er dus zo uit. En wat jij voorstelt ziet er zo uit.
ziet hij er zo uit??

quote:
Bingo, ja, die had ik ook al gezien, maar ik twijfel een beetje over het merk, is AOpen wel een goed merk voor een voeding? Ik heb liever niet binnen een jaar weer een nieuwe voeding nodig :) Ook is het wattage van deze AOpen 20 Watt lager, zal dat veel uitmaken?

moederbord

quote:
Stakato schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:10:
[...]

Bingo, ja, die had ik ook al gezien, maar ik twijfel een beetje over het merk, is AOpen wel een goed merk voor een voeding? Ik heb liever niet binnen een jaar weer een nieuwe voeding nodig :) Ook is het wattage van deze AOpen 20 Watt lager, zal dat veel uitmaken?
Aopen is geen absoluut geen rommel, het is dus echt geen vuilnisbak spul wat Sweex en Qtec zijn. Aopen maakt goede voedingen, al is een Antec of een Coolermaster wel iets beter,
Of het erg is dat de voeding 20 watt minder is durf ik niet te zeggen. Als je even je specs neerzset kan ik zeggen hoeveel je systeem max zal gebruiken en of de voeding dus geschikt is.

ik heb m'n vraag ff verplaatst naar hier, aangezien die hier beter past:

Ik heb:
  • Asus P4P800-X;
  • S478 P4 3Ghz, 1mb L2 cache, prescott core;
  • 768 mb ddr geheugen 333 Mhz;
  • Asus A9550 graka die met mijn vroegere Asrock P4V88 uitstekend te overclocken was,
  • Q-Tec 350 W PSU.
Voor de rest worden de graka en de processor gekoeld door waterkoeling en komen bij 100%belasting niet boven de 40°C uit.

Het probleem is dat het systeem bij de minste overclock van de processor of grafische kaart na 45-60 minuten het systeem doet rebooten (bij zware games) ?
Ondanks vCore verhogen of voltage van ram verhogen... moscht allemaal niet baten ...

edit: ik heb er ff een 2e voeding bijgehangen (235W) maar het rebooten blijft !!!! :?
(soms na 10min, soms na 60, ....)

Ik dacht aan de voeding, maar ben het bijlange niet zeker, iemand raad ?
Tips qua merk en vermogen van een betere voeding zijn natuurlijk ook welkom !

Ward Vr wijzigde dit bericht 29-12-2006 17:34 (9%)

moederbord

quote:
Ward Vr schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 14:14:
ik heb m'n vraag ff verplaatst naar hier, aangezien die hier beter past:

Ik heb:
  • Asus P4P800-X;
  • S478 P4 3Ghz, 1mb L2 cache, prescott core;
  • 768 mb ddr geheugen 333 Mhz;
  • Asus A9550 graka die met mijn vroegere Asrock P4V88 uitstekend te overclocken was,
  • Q-Tec 350 W PSU.
Voor de rest worden de graka en de processor gekoeld door waterkoeling en komen bij 100%belasting niet boven de 40°C uit.

Het probleem is dat het systeem bij de minste overclock van de processor of grafische kaart na 45-60 minuten het systeem doet rebooten (bij zware games) ?
Ondanks vCore verhogen of voltage van ram verhogen... moscht allemaal niet baten ...

edit: ik heb er ff een 2e voeding bijgehangen (235W) maar het rebooten blijft !!!! :?
(soms na 10min, soms na 60, ....)

Ik dacht aan de voeding, maar ben het bijlange niet zeker, iemand raad ?
Tips qua merk en vermogen van een betere voeding zijn natuurlijk ook welkom !
Je systeem zal zonder overklok en WC zo'n 175 gebruiken als je ook één HD heb. Als je de cpu overgeklokt heb (25%) dan zal je systeem 210 watt verbruiken waarvan de 12 volt lijn zo'n 14 amperres moet leveren.

Helaas heb je als voeding de troep van Qtec. Dit is echt ongelooflijke rommel die eigelijk alleen thuis hoort in de vuilnisbak, het is echt drie keer niets. Het nadeel van een Qtec voeding (en ook van een sweex of no-name) is het volgende:
- de voedingen zijn niet beveiligd tegen over en onderspanning, er kan dus makkelijk 3.5-5.5 volt op je 5 volt lijn komen te staan (dit is het geval bij de 400 W voeding van sweex
- vermogens worden als piekvermogen opgegeven, iets dat de voeding maximaal kan leveren voor enkele milisecondes. Het continue vermogen is vaak maar de helt van wat is aangegeven. Een 400 watt voeding kan dus maar 200 watt continu leveren met een piek van 400 watt voor enkele milisecondes.
- de voedingen hebben een erg laag rendement, soms is een rendement van 70% al hoog. Dit houdt is dat als een systeem 200 watt vraagt de voeding zelf 85 watt in warmte om moet zetten! Een A merk voeding heeft toch wel minimaal 80% waardoor hij zelf maar 50 watt om zal zetten.
- Ook vanwege het lage rendement zijn de voeding absoluut niet stil. De ultra goedkope fannetjes zijn de eerste week wel stil, maar zullen daarna veel geluid maken.

Het komt er dus op neer dat je voeding gewoon veel te licht is. Je heb een voeding die 175 continu kan leveren en ook nog niet eens betrouwbaar is. Je moet doet er heel erg verstandig aan om gewoon een neuwe voeding te kopen. Een geode voeding is de Coolermaster eXtremepower 430 watt. deze voeding is bij Paradigit maar 40 euro en is daarmee een erg goedkope goede voeding. Het voordeel van deze voeindg is dat hij wel continu de 430 watt kan leveren. Voor jouw huidige systeem misschien watr veel, maar mocht je gaan upgraden heb je tenminste al een goede voeding. Er zijn ook goede voeding die goedkoper zijn, maar dan heb je het echt over een prijsverschil van enkele (max 5) euro. Ook zijn deze voeding dan vaak alleen op internet te vinden waardoor je verzendkoste moet betalen en dus meer kwijt ben dan die 40 euro.

Tot slot wil ikje nog even naar twee testen verwijzen, deze test van een Qtec 550 watt voeding en deze van een 550 wat Anntec.
De Qtec kan volgende de testen het volgende aan amperes leveern op de 3.3, 5 en 12 volt: 15A, 5A en 15A (totaal 300 watt continu). De antec kan 32, 28 en 38A leveren (=702 watt). Het valt eigelijk gelijk op dat de qtec ongeveer de helt kan van wat de antec kan.
De qtec voeding durft bovendien 10.3 volt aan te bieden op de 12 volt lijn, 3.6 volt op de 5 volt en 2.9 op de 3.3 volt. Dit valt ver buiten de ATX specificaties. De antec vat niet buiten de specificcaties.

Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat Qtec gewoon ongelooflijke troep is. Antec is namelijk niets beter dan een Tagran of een Coolermaster

Niets beter dat is ook weer niet waar.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Ik ga binnenkort een pc kopen. De specs worden:

- diskettestation
- maxtor diamondmax 20 (250 GB)
- Club3D X1650 XT videokaart
- Intel Core™ 2 Duo E6300
- P5VD2-VM mobo
- 2 GB ram
- nog een paar koelertjes

ik twijfel tussen een coolermaster Extreme power 380 watt en Extreme power 430 watt

welke zou ik het beste kunnen kiezen?

moederbord

quote:
robvanderaart schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 22:23:
Niets beter dat is ook weer niet waar.
Er zit inderdaad wat verschil tussen bepaalde voedingen van bepaalde merken. Wat ik echter duidelijk maakte is dat qtec gewoon bagger is en dat een Antec of Coolermaster echt vele malen beter is.
quote:
RuntimeError schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 22:39:
Ik ga binnenkort een pc kopen. De specs worden:

- diskettestation
- maxtor diamondmax 20 (250 GB)
- Club3D X1650 XT videokaart
- Intel Core™ 2 Duo E6300
- P5VD2-VM mobo
- 2 GB ram
- nog een paar koelertjes

ik twijfel tussen een coolermaster Extreme power 380 watt en Extreme power 430 watt

welke zou ik het beste kunnen kiezen?
Je systeem heeft aan beide voedingen ruim voldoende aanmgezien je systeem echt niet meer dan 200 watt nodig gaat hebben.
Ik neem aan dat je alles bij één winkel wilt bestellen. Ik zou daarom eens kijken welke voeding de winkel heeft. Let er bij de 380 watt variant op dat hij een 120 mm fan heeft. De 380 watt variant is er namelijk ook met 80 mm fan, en deze is veel minder vak kwaliteit als de voeidng met de 120 mm fan. (minder amperres en meer herrie)

Als het prijsverschil tussen de 380 en 430 watt minder is dan een eurootje of 7 dan zou ik voor de 430 watt gaan. Mocht je ooit willen upgraden en overklokken dan kan de 430 watt meer hebben dan de 380 watt voeding. De 430 watt ligt trouwens ook bij paradigit vor 40 euro in het schap..

theodouma wijzigde dit bericht 29-12-2006 23:09 (12%)

de 380 watt versie die in in mijn winkelwagentje gedaan had op alternate (waar ik de onderdelen bestel) had een 120 mm fan. ik heb er op jouw verzoek maar de 430 watt erin gedaan, was zes euro duurder. 380 watt = ¤39
430 watt = ¤45

voor 6 eurotjes ga ik niet moeilijk lopen doen.... :)

Ach ja, ik ga toch ook maar voor een nieuwe voeding dan. Aangezien het klungelen met verloopstekkertjes etc. me niet helemaal lekker klinkt, wordt dit de nieuwe PSU:

Zalman ZM460B-APS

http://tweakers.net/ext/f/4e1ab20d3a138234dbc3d69f4815d076/full.jpg

Zo, dit moet toch wel voldoende ( en goed genoeg ) zijn voorlopig :)
Lotus Elise 111S
Reg. datum: 12 oktober 2001

Ben ook een Core2Duo systeem aan het samenstellen momenteel, en een van de dingen waar ik nog niet helemaal uit ben is de voeding die er in moet komen. Heb dus eerst gekeken wat er zoal te koop was op salland (want daar ga ik waarschijnlijk alles bestellen) en daarna reviews en roundups gelezen. Het systeem wordt een core2duo die stevig OC'ed gaat worden, 2GB ram, waarschijnlijk een ATi x1900xt (of een 2e hands 7950gx2) 1 of 2 Raptors en in de toekomst nog wel een aantal schijven extra. Videokaart zal waarschijnlijk ook nog wel een keer geupgrade gaan worden (DX10) dus een 500+ Watt voeding leek mij wel op z'n plaats. Verder moet hij lekker stil zijn, van goede kwaliteit, en mooi afgewerkte kabels en eventueel van die adaptieve kabels zijn een pré.

Na het lezen van een aantal reviews kwam ik eigenlijk terecht bij de Antec neo HE, maar daar blijken in de praktijk vreselijk veel problemen mee te zijn, dus die valt af.

Blijven er wat mij betreft over:
Seasonic M12-500 139E
Enermax Liberty 80+ 500 Watt 95E
Enermax Noisetaker 600 W 136E
SilverStone ST60F 600W 120E

Heeft iemand tips over wat nou de beste voeding is die ik hieruit kan kiezen?
Alvast bedankt

| PC1 | PC2 |

Waarom niet de Seasonice S12-500 ? Goedkoper en ietsjes beter dan de M12 versie.
Oke handig dat je kabels kan weglaten die je niet gebruikt bij de M12 maar is dat bijna 30eur waard?

Vaak wordt de S12 als reference gebruikt. De te kloppen voeding dus. Zegt naar mij idee al genoeg.

Ik zat zelf ook aan deze voeding te denken maar ben voor een fanless gegaan (voeding is voor een huidige setup waar al een 400wat in zit). Ik zie eind volgend jaar wel wat nodig is voor een nieuwe pc.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws