quote:
OP13 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 01:41:
Mijn voeding is stuk gegaan en heb ik een nieuwe gekocht die op de toekomst voor bereid is, atx2.0 dus . Maar nu heb ik niet goed opgelet en blijkt deze voeding geen -5v lijn te hebben. En mijn moeder bord een a7n8x is nog uit het -5v tijdperk.
Kan ik deze voeding gewoon met mijn moederbord gebruiken zonder dat de voeding of moederbord stuk gaat door het ontbreken van een -5v lijn. Wat kan er eigenlijk gebeuren zonder die -5v lijn.
Het gaat om de volgende hardware:
Asus a7n8x deluxe versie 2.0
Enermax EG565AX-VE (G) FMA 535 Watt
Vaak wordt de -5 volt lijn alleen voor onboard geluid gebruikt, en vaak kan het onboard geluid deze lijn ook wel missen. Mijn oude s478 mobo moet het ook zonder de -5 volt doen en dat werkt ook perfect. Ik verwacht eigelijk geen problemen bij jouw pc als deze het zonder de -5 volt moet doen.
quote:
MooDyBLueS schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 09:35:
[...]
Het scheelt in ieder geval een hoop nu ik weet dat ik met alles vanaf 430 Watt uit de voeten kan. Maar is het niet wellicht verstandiger om een voeding te nemen die iets meer speelruimte heeft, zoals een 450-500 Watt? Ik heb namelijk in een test van voedingen gelezen dat als de voeding zwaarder belast wordt, de fan ook harder moet gaan draaien. Klinkt logisch natuurlijk, maar is het dan zo dat een 450-500 Watt voeding langer op een laag toerental blijft ronddraaien omdat ze gewoon meer aankunnen dan een 400 Watt?
Als je geld over heb kun je altijd een zwaarder voeding nemen al is dat natuurlijk neit nodig. Mijn shattingen van cpu en gpu verbruik waren al naar boven afgerond, dus je heb een speling van minimaal 60 watt.
Als je 350 watt uit een 430 watt voeding trekt dan gaat er uiteraard wat warmte verloren in de voeding omdat hij helaas niet een rendement heeft van 100%. Voor een eXtremepower 430 watt is het rendement ongeveer 70-75% (zie post vsn MooDyBLueS). Als je dus 350 wat uit je voeding haalt verbruikt je voeding zelf 110-150 watt. Deze warmte moet worden afgevoerd. Heb je echter een zwaardere voeding heeft deze bij een belasting van 350 watt een iest beter rendement. Misschien dat een 500 watt voeding bij 350 watt een rendement heeft van 75-80%. De voeding verbruikt zelf dan 90 - 110 watt. Ook deze warmte moet worden afgevoerd.
Als je dus een 430 watt voeding in je systeem zet zal de fan ongeveer 130 watt aan warmte weg moeten blazen. Als je een 500 watt voeding gebruik zal hij 100 watt aan warmte wegblazen. De fan in de 500 watt voeding zal dus minder hard draaien dan in één van 430 wat, als ik er vanuit ga dat beide voedingen dezefde fan en aansturing hebben. Echter zal het niet zo heel veel schelen omdat de fan in de 430 watt'er maar 25% minder warmte hoeft af te voeren.
Dus als je echt voor heel veel stilte gaat kun je een 500 watt voeding overwegen. Helaas is deze maar 25% stiller dan een 430 watt voeding en is hij ook een stuk duurder.
quote:
ID-College schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:28:
Hey,
De plannen zijn iets gewijzigd. Sorry voor de overlast maar alle onderdelen zijn binnen. De voeding willen we morgen halen. Zijn deze 2 voedingen een goede keus?
Intel Core 2 Duo E6600
Asus P5B Deluxe
3 S-ATA harde schijven
1GB Kingston PC5300
2DVD branders
Sapphire Radeon X1950XT 256MB
Floppy
Zat zelf te denken aan een Tagan 430Watt (TG430-U15). Is al apart gelegd. Goede keuze en voldoende? Ook voor in de toekomst voor een DirectX10 kaart?
Je huidige systeem zal zonder overklok zo'n 270 watt verbruiken. Alleen je videoaart zal al 110 watt vragen. Als je de videokaart wilt vervangen door een DX10 kaart (8800 GTS van 140 watt) dan zal je systeem ongeveer 300 watt uit je voeding halen. Wil je dan ook nog je cpu een beetje overklokken (25% zodat hij synchroon loopt met geheugen) vraagt het systeem 330 watt vragen. Een 430 watt is dan voldoende. De reden waarom je beter niet voor een 380 watt voeding kan gaan is het stroomverbruik op de 12 volt lijn. Je cpu, HD's en gpu zullen samen maximaal 270 watt vragen, dus een 23 amperres. Bovendien zal tijdens het opstarten als de pc net aan is de HD's veel stroom vragen (een piek van 2.8 Amperre per scijf bijvoorbeeld, dus drie schijven is dan 100 watt) waardoor een 380 watt voeding het erg zwaar gaat krijgen.
Als voeding is dus een 430 watt voeding aan te raden (eXtremepower 430 watt, 40 euro, 29 amperres op 12 volt). Als je niet gaat overklokken zal de cpu wat minder vragen van de 12 volt lijn waardoor een 380 watt voeding ook voldoende kan zijn zollang hij maar meer dan 25 ampeers kan leveren op de 12 volt lijn.
Ik heb alleen geen rekening gehouden met je floppydrive omdat ik er vanuit ga dat je een standaard geval heb van enkele watts (1-5 watt), en geen duur exotisch geval dat actief gekoeld moet worden
[
quote:
Voor me broer de volgende pc:
Intel Core 2 DUO E6600
Asus P5B Deluxe
1GB Kingston DDR PC5300
Sapphire X1950PRO
3 S-ATA HDD's
2DVD Branders
Floppy drive
Voor hem zat ik te denken aan een Zalman 360Watt. (ZM360)
Voldoende voor beide systemen om voorlopig nog mee door te kunnen gaan.
Sorry voor de extra overlast maar het was nogal een gezoek op i-net. Dit is de definitieve hardware. Hartelijk dank

Ik neem aan dat je broer geen DX10 kaart in zijn systeem wilt en dat ook hij de cpu 25% zal overklokken dat de cpu syncroon loopt met het geheugen. Het systeem zal dan 270 watt nodig hebben waardoor een goede 350+ voeding voldoende is. De voeindg die jij gekozen heb kost zo'n 45-60 euro in de PW. De eXtrmepower 380 watt staat er voor minder in (30-40). Deze voeding is net zo goed, alleen bespaard het je geld. Let er wel op met deze voeding dat je de variant neem, met een 120 mm fan. De oude versie van de 380 watt voeding heeft een 80 mm fan is op meerdere punten slechter dan de nieuwe versie met 120mm fan terwijl deze net zo duur is.