Hoofdcategorieën
Topicacties

[X-FI] EAX en Vista Forum

Pagina: 1 2 last

Reageer Nieuw Topic
"Spiritus Sanctus"
Reg. datum: 22 juli 2006
Matched: geluid, vista

http://www.nordichardware.com/skrivelser_img/441/eax5.jpg

Het verhaal zoals het zich geschiedde:

Een tijd geleden werd het duidelijk dat Microsoft afscheid ging nemen van de traditionele DirectSound architectuur en dat Hardware Geaccelereerd geluid(onder de EAX vlag) voorlopig een ding van het verleden zou worden. Het afbreken van de DirectSound3D layers binnen de Direct Sound legacy van Windows vista betekende dat alle games met EAX ondersteuning in het slechtste (en meest voorkomende geval) enkelt nog stereo geluid wisten te produceren. Donkere wolken pakten samen boven Creative dat na jaren van uitbreiden, investeren in en verbeteren van de EAX standaard tot de huidige versie van EAX, 5.0, bleek dat EAX in combinatie met vista niet meer werkt.

Geen Directsound3D in vista, Waarom?

Microsoft heeft tijdens het ontwikkelen van Vista in een vroeg stadium besloten om de kernel zo schoon mogelijk te houden wat betekend dat ze zo min mogelijk software van 3e partijen toe willen laten om Vista zo stabieler te maken wat weer leid tot minder BSOD's en bugs die zij niet in de hand hebben. Voor ontwikkelaars is het nu makkelijker om audio bugs uit hun applicaties te halen omdat ze minder afhankelijk zouden zijn van de Geluidskaart-fabrikanten. Last but certainly not least zijn de Digital Rights Management perikelen. Dit is misschien nog wel de belangerijkste reden en microsoft omschrijft dit in vista als " Output Content Protection". (De link geeft informatie over deze nieuwe term) en waarom het is ingebouwd in Vista. Een gevolg hiervan is dat er, qua geluid, meer in user-mode word gedraaid i.p.v van kernel mode waardoor dit tot applicatie-crashes i.p.v van BSOD's.

Vista, het nieuwe Audio Model

In Vista is er niet, zoals in XP, een direct pad voor DirectSound applicaties naar audio drivers of de hardware zelf. DirectSound word nu geemuleerd via een Windows Audio Session zoals hier te zien is
http://forums.creative.com/attachments/creativelabs/Vista/1696/1/vista3.JPG

De diagram beneden laat de gehele Architectuur zien van geluid in Vista
De nieuwe DirectSound emulatie is rood omcirkeld

http://forums.creative.com/attachments/creativelabs/Vista/1696/2/vista4.JPG
Zoals je ziet stuurt Vista's geemuleerde Directsound gemixte audio-content naar het standaard OS audio pad en bied het geen direct pad naar de desbetreffende hardware. Het hele punt van Directsound volgens het oude model was om hardware toe laten om ruwe audio content vrij te verwerken. Directsound can niet via de hardware-geaccelereerd word in Vista's nieuwe Audio-Architectuur

Hoe zit het met ondersteuning in Vista?

De laatste van van de drivers voor vista dateren van 10 oktober en hanteren versie nummer 2.11.0000. Het positieve is dat het geluid niet gewoon goed werkt in Vista i.c.m de laatste drivers.
Het negatieve is uiteraard dat EAX gewoon niet werkt.
Ik heb al op forums gelezen dat het geluid in XP beter zou zijn dan in Vista en niets is minder waar. Het driver-pakket in Vista is vrijwel gelijk aan de drivers voor XP.
OpenAL werkt wel gewoon in Vista, aanpassingen daargelaten.

X-FI drivers voor Vista

George Thorn geeft in dit interview meer inzicht in de toekomst van Creative en Vista

Link naar interview met George Thorn (Director, Digital Media Relations)

OpenAL, de toekomst?

De uitweg van dit probleem voor Creative lijkt beperkt. OpenAl lijkt de enige uitweg en zoals George Thorn in het interview eigenlijk al weggeeft, gaat Creative, mits er geen wonder-oplossing komt, zich richtten op OpenAl. Het is inmiddels al bekend dat OpenAl nog wel volledig functioneel is in Vista. In verschillende forums zijn er ook al suggesties gemaakt over EAX via OpenAl te laten lopen. Dit zou ik mogelijk moeten zijn door of de drivers aan te passen of de games zelf te patchen zodat ze via de OpenAL geluid produceren i.p.v via EAX. OpenAL is een vrijstaande API wat betekend dat deze vrijwel niets te maken heeft met het model wat vista voorschrijft.

OpenAL en vista, de uitleg

EAX, een vroege dood?

Dat DirectSound geemuleerd zou worden in Vista is lange tijd bekend en Creative weet dit misschien al langer. Creative heeft zichzelf in een moeilijke positie geworsteld door met EAX volledig afhankelijk te zijn van microsofts wil. De beslissing van microsoft om DirectSound te emuleren en daardoor vista stabieler te maken is ook niet zo gek. En dan de hamvraag: Waarom niet een vrijstaande EAX api maken? Dan zou je in theorie EAX nog veel complexer kunnen maken en je eigen architectuur kunnen ontwikkelen. Het grote probleem hiervan is dat je dan alle games die op dit moment EAX ondersteunen zou moeten patchen en het zou alsnog betekenen dat EAX zoals we dat vandaag de dag kennen een somber lot is beschoren. Of dit correct is moet de toekomst uitwijzen maar het lijkt me sterk dat EAX daadwerkelijk dood is. Dit is dan ook pure speculatie.

_/-\o_ EAX support onder vista _/-\o_
quote:
In light of this, Creative stated that it has been working on a driver for Windows Vista. The new driver will intercept DirectSound 3D calls and translate them into OpenAL on the fly, thus allowing the Creative X-Fi to work its magic. Therefore, all games that are coded with EAX support will continue to play with it enabled on Windows Vista.
lees verder

of hier

Creativelabs ALchemy zorgt voor EAX in Vista!

Op de site van creativelabs is een programma vrijgegeven dat het mogelijk maakt om weer EAX te gebruiken in vista. Ik heb het hoogstpersoonlijk getest en in Medieval Total War 2 vlogen de ledematen weer letterlijk langs m'n oren! Hulde! Op dit moment is het nog een lijst van circa 30 ondersteunde titels waaronder CoD 1,2; Total War (Medieval en Rome), Prey, Quake 4, etc.

Check de site voor meer info!

http://preview.creativelabs.com/alchemy/default.aspx

VISTA SUPPORT VOOR AUDIGY 2 EN LAGER!
quote:
Dus mijn Audigy 2 ZS kaartje gaat het moeilijk krijgen onder Vista? Of zie ik dat helemaal verkeerd?
_/-\o_ Het KxProject _/-\o_

Dit is een bestaand Project voor oudere geluidskaarten (audigy 2, live, etc.) dat (waarschijnlijk eenmalig) opgepakt is door de dev-ers om ze 64-bits compatible te maken.

32-Bits werkt dus al prima onder vista!

Er wordt gewerkt aan x64 / Vista compatible kX drivers:

http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=118620
http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=127534

You- Pax Software suite 2007 (Alle creative-programmas in vista en ze werken!)

Alle programmas's van de creative-suite zijn weer functioneel door een software-pakket dat een van de 1.4 miljard chinezen in elkaar gezet heeft. Zeer professioneel en het ziet er strak uit maar bovenal, alles werkt weer!

You-Pax

alainG.IA wijzigde dit bericht 04-04-2007 13:10 (17%)

Artikel 5 "Ieder heeft het recht verzoeken schriftelijk bij het bevoegd gezag in te dienen"

Get Up Y'all!
Reg. datum: 19 januari 2005
Geen matches

Hmm uit dat interview blijkt dat we alsnog gebruik kunnen maken van alle features van de X-Fi. Ik ben benieuwd, want als EAX en hardware acceleratie niet werkt, is het voor mij redelijk nutteloos deze kaart te bezitten.

There Is Nothing More Relaxing Than Complete Silence with A Heavy Bass.

"Spiritus Sanctus"

quote:
Under Vista, the only way developers can continue to add EAX effects to their titles is via the OpenAL API.

Dit betekend dus dat alle titles van het verleden, die EAX ondersteunen, alleen nog stereo geluid produceren, mits OpenAL ondersteunt word. Maar dat is nog in een beperkt aantal games beschikbaar

Lijst met Titles die OpenAL ondersteunen

Artikel 5 "Ieder heeft het recht verzoeken schriftelijk bij het bevoegd gezag in te dienen"

Reg. datum: 03 april 2006
Matched: vista

Ik maar denken dat ik snel over zou gaan op Vista. Nu blijkt opeens van niet... Call of Duty 2 zonder EAX spelen is niet echt een optie...

RAID is geen BACKUP
Reg. datum: 08 september 2003
Geen matches

Zo, dat is een behoorlijke tegenvaller voor Creative. Behoorlijk iritant dat Microsoft EAX ondersteuning laat verdwijnen uit Directx 10. Verder kan ik er eigenlijk weinig van zeggen.

_Dune_ wijzigde dit bericht 16-11-2006 17:54 (14%)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

"Spiritus Sanctus"

Op het creative forum word gesuggereerd dat Creative nu bezig is met een vergelijkbare API als OpenAL. De suggestie word geopperd dat creative nu de ´Oude´ protocollen van DirectSound op de een of andere manier eruit gefileerd heeft en als zelfstandige API neerzet, waardoor dus feitelijk een, voor games, geemuleerde DirectSound layer komt die nog direct kan communiceren met de desbetreffende hardware. Programmas en games denken dan dat de geemuleerde DirectSound hetzelfde is als vanouds waardoor EAX weer volledig actief word.
Als dit zo is zou er feitelijk niets aan de hand zijn totdat Creative met bijv. EAX 5.0Vista/6.0 een zelfstandige SoundAPI maakt of volledig op OpenAL overstapt. Maar dit is pure speculatie zonder enige officiele bevestiging

Word Vervolgd!!

alainG.IA wijzigde dit bericht 17-11-2006 00:22 (9%)

Get Up Y'all!
Geen matches

Het is ze geraden dat ze het doen :o. Heb niet voor niets zo'n dure kaart gekocht en de ondersteuning die we gehad hebben, is ook niet altijd even rooskleurig.

"Spiritus Sanctus"

Dat is omdat creative zich te afhankelijk heeft opgesteld ten opzichte van Microsoft. Maar ik ben het met je eens dat de veranderingen in vista al grotendeels bekend waren ten tijd van toen het nog Longhorn heette. Maar ik ga er vanuit dat ze er hard mee bezig zijn want de markt ligt nu open voor andere fabrikanten om hun eigen kaarten(op OpenAL gebaseerd) te ontwikkelen of misschien met een eigen standaard te komen.

Get Up Y'all!
Geen matches

Hmm MS zit zelf ook niet stil: DirectX 9L of tegenwoordig DirectX 9Ex zal via de protocollen van DX10 gewoon DX9 ondersteunen, dat net zo snel als niet sneller is dan DX9 op XP (aldus een nieuwsbericht). Hoop dat daar ook gelijk sound ondersteuning in zit.

"Spiritus Sanctus"

Directx9L of ex is een versie van directx9c die speciaal gemaakt is voor vista om. Het zou gaan om een snellere versie van Directx9c die het nieuwe driver model van vista ondersteunt. Of daar dan ook weer EAX ondersteuning inzit probeer ik nu te achterhalen maar omdat Directx9L op het drivermodel van Vista is gebaseerd zou ik daar niet van uitgaan

Er bestond wat misconceptie over het feit dat directX9L voor XP was en dat is dus niet zo want the inquirer heeft wederom haar berichtten gerectificeerd wat ik ook heb gedaan want ik zat er ook naast.

Rerectificeerd artikel

alainG.IA wijzigde dit bericht 17-11-2006 19:41 (96%)

"Spiritus Sanctus"

EAX support onder vista
quote:
In light of this, Creative stated that it has been working on a driver for Windows Vista. The new driver will intercept DirectSound 3D calls and translate them into OpenAL on the fly, thus allowing the Creative X-Fi to work its magic. Therefore, all games that are coded with EAX support will continue to play with it enabled on Windows Vista.
lees verder

of hier

*O* EDIT: En openAL als nieuwe standaard! *O*

alainG.IA wijzigde dit bericht 30-11-2006 14:15 (3%)

Once you plop, you cant stop!
Reg. datum: 19 april 2004
Geen matches

Dat ziet er mooi uit, had me ook wel flink genaaid gevoeld als ik mn kaartje niet meer volledig kon benutten....

We are the planners. You will be as planned, assimilated. Resistance is unplanable.

Reg. datum: 23 september 2000
Geen matches

Hoe zit dit met de kaarten die geen EAX 5 ondersteunen maar EAX 3 of 4? Zijn deze kaarten ook snel genoeg om directsound calls om te zetten naar openal ?

doe niet zo kinderachtig
Reg. datum: 05 oktober 2004
Geen matches

dit moet allemaal in de drivers verandert worden.
en creative is niet van plan zoveel moeite te doen voor drivers van hun oude producten..
X-fi gebruikers (zoals ikzelf) moeten blij zijn dat ze een van de nieuwste creative kaarten bezitten, anders konden ze ook fluiten naar de functionaliteit van hun kaarten...

inmiddels zijn er nieuwe drivers uit, waarbij ook CMSS3D werkt..
ook de microfoon werkt, dus je zou eindelijk de spraakherkenning kunnen testen

You should never underestimate the predictability of stupidity.

Reg. datum: 01 maart 2004

Dus mijn Audigy 2 ZS kaartje gaat het moeilijk krijgen onder Vista? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Niet dat ik héél erg zou vinden, zo duur is een Xtrememusic nou ook weer niet, maar toch.

uploader26 wijzigde dit bericht 06-01-2007 17:23 (31%)

AMD 64 X2 4200@2.7Ghz | Asus A8N-SLi | 2048MB Corsair TwinX | XFX 8800GTX | 400GB Seagate Barracuda | Samsung 204b 20.1inch | G5+G15

doe niet zo kinderachtig

als je de 32bit versie van vista gebruik zal het je wel lukken
voor de 64bit versie zul je toch wat moeten knutselen...

Reg. datum: 01 maart 2004

Ja het liefste wil ik natuurlijk voor de 64bit versie gaan. Ik hoop alleen dat nVidia goeie driverondersteuning zal gaan bieden voor Vista 64bit icm 8800GTX...

AMD 64 X2 4200@2.7Ghz | Asus A8N-SLi | 2048MB Corsair TwinX | XFX 8800GTX | 400GB Seagate Barracuda | Samsung 204b 20.1inch | G5+G15

doe niet zo kinderachtig

quote:
uploader26 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:06:
Ja het liefste wil ik natuurlijk voor de 64bit versie gaan. Ik hoop alleen dat nVidia goeie driverondersteuning zal gaan bieden voor Vista 64bit icm 8800GTX...
daar kun je wel van uit gaan, aangezien vista het enige OS is wat DX10 zal ondersteunen, en de 8800GTX een DX10 kaart is..
misschien is alles niet top noch op 30 jan, maar ik denk dat ze alles in maart toch wel op het goede spoort moeten hebben

"Spiritus Sanctus"

*O* NewsFlash! *O*

EAX SUPPORT ONDER VISTA

Op de site van creativelabs is een programma vrijgegeven dat het mogelijk maakt om weer EAX te gebruiken in vista. Ik heb het hoogstpersoonlijk getest en in Medieval Total War 2 vlogen de ledematen weer letterlijk langs m'n oren! Hulde! Op dit moment is het nog een lijst van circa 30 ondersteunde titels waaronder CoD 1,2; Total War (Medieval en Rome), Prey, Quake 4, etc.

Check de site voor meer info!

VISTA SUPPORT VOOR AUDIGY 2 EN LAGER!
quote:

Dit is een bestaand Project voor oudere geluidskaarten (audigy 2, live, etc.) dat (waarschijnlijk eenmalig) opgepakt is door de dev-ers om ze 64-bits compatible te maken.

alainG.IA wijzigde dit bericht 22-01-2007 07:51 (6%)

Life is all about priorities
Reg. datum: 16 november 1999

quote:
alainG schreef op maandag 22 januari 2007 @ 07:44:
[VISTA SUPPORT VOOR AUDIGY 2 EN LAGER!

[...]

Het Kxproject ondersteund nog steeds geen enkele vorm van EAX. Dus dat zal weinig toevoegen gok ik zo.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Longtime Member
Reg. datum: 24 juli 2000
Geen matches

voor support van Directsound3d in games die geen OpenAL ondersteunen.

"Spiritus Sanctus"

quote:
Shuriken schreef op maandag 22 januari 2007 @ 16:54:
[...]

Het Kxproject ondersteund nog steeds geen enkele vorm van EAX. Dus dat zal weinig toevoegen gok ik zo.
Ik refereerde ook naar vista support voor audigy 2 en lager, niet EAX. Dat was de kop daarboven... ;)

Reg. datum: 23 december 2004
Geen matches

Is het misschien een idee om een soort van database bij te gaan houden met werkende alchemy settings voor games die niet (nog) niet standaard ondersteund worden?
Mischien kunnen we die hier of in een appart toppic posten. Als het er veel worden zet ik hier wel een site(je) voor op.

of wordt alchemy binnekort in de drivers ingebakken?

martijnve wijzigde dit bericht 29-01-2007 00:03 (9%)

DUTCH-FALCON
Reg. datum: 22 juli 2001
Geen matches

Het zou wel een beetje k** zijn voor al die tweakers die een Audigy of X-FI bezitten. Ik neem aan dat Creative vanzelf met een oplossing komt. Anders is het snel het einde van de Soundblaster.

E8500 + MSI P7N, 9800GX2, 4 GB 1066, 1 TB HDD, CM 850W,Creative Audigy 2 ZS PPRO
NIKON D50, Nikor 18-70, Sigma 70-300 APO

Reg. datum: 17 augustus 2001

Als ik het goed begrijp is dat ALchemy project dus alleen voor EAX op X-Fi kaarten onder Vista. Heb je een Audigy 2 kaart dan kun je EAX 2 en 4 geluid bij niet-OpenAL games dus vergeten en moet je het met simpel stereogeluid doen?

Pagina: 1 2 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: