[Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel III
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 35 36 37 38 last
Nieuw TopicIk geloof dat het idee daarachter was omdat daarboven "oneindig" is. Na een pingtimeout weet je niet of de server lang doet over het reageren of dat hij niet bereikbaar isquote:-NMe- schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:08:
Waarom een scheurlijn bovenaan op de verticale as?
Maargoed, valt me nog mee dat je niet struikelt over de verdeling op horizontale as
25-09 (3793): OMG! 1337!
26-09 (3150): bericht
28-09 osxy: /me zwaait maar weer eens naar GoT :) :+
SMS "SIG bericht" naar 0622643117
Interne mailserver, en een rule op de mailboxquote:Erkens schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:06:
En wat als ze allemaal weg zijn gevallen en er geen mail gestuurd kan worden?
Op zoek naar goede MediaCenter software? Probeer FreevoLive!
Linux proberen, maar Windows nog even met rust laten? Probeer MCNLive!
Reg. datum: 16 december 2006
Misschien een heel rare vraag, maar als 1 van je lijnen weg valt (intern) komt die mail dus nooit aanquote:highking schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:01:
Het pingt 3 verschillende hosts, en als ten minste 2 daarvan niet bereikbaar zijn, stuurt het een mailtje naar de beheerder (mij dus).
Dit omdat wij het graag willen weten als de hoofdlijn wegvalt ivm een sla
Goed dat je het zegt, ik kom er net achter dat dat bestand helemaal niet checked of je bent ingelogdquote:zwippie schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:33:
De veiligheid heb ik nog niet goed kunnen checken, wat gebeurt er bv als je action.inc.php direct aanroept?
Dus alle mensen die babbaExplorer gedownload hebben, upgraden naar versie 0.8!
http://sourceforge.net/projects/babbaexplorer/
Maar over de tracker gesproken, ik check het net eens en zie trouwens dat er iemand al een versie 0.9beta heeft gemaakt een poos geleden. Wel vaag dat ie publiekelijk zegt je em kan mailen voor zijn versie. Het is natuurlijk onder GPL uitgebracht, dus tweak er op los, maar dan verwacht je toch eigenlijk ook direct de code van em te ontvangen, als bijdrage aan het geheel. Of denk ik raar.
How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.
Jah ik had het al gezien, ik ben er niet zo in geinteresseerd. Sommige van de functies die hij heeft toegevoegd vind ik een beetje overdreven. Ik hoop het gewoon snel en simpel te houdenquote:zwippie schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:33:
Maar over de tracker gesproken, ik check het net eens en zie trouwens dat er iemand al een versie 0.9beta heeft gemaakt een poos geleden. Wel vaag dat ie publiekelijk zegt je em kan mailen voor zijn versie. Het is natuurlijk onder GPL uitgebracht, dus tweak er op los, maar dan verwacht je toch eigenlijk ook direct de code van em te ontvangen, als bijdrage aan het geheel. Of denk ik raar.
Maar de techniek is wel leerzaam: wat je niet ziet: Java 5, Hibernate 3, Spring 2, DWR 2 (nog geen echte Ajax-functionaliteit gebruikt), JSP, taglibs, CSS, MySQL, Apache Tomcat. Meer een techniek-testcase dus.
Voor wat 't is, vrij overkill, maar ach... het houdt je van de straat...
Screenie:

nu met een signature waar ik géén officiele waarschuwing voor krijg! :-)
Reg. datum: 21 augustus 2003
Ik ben nog niet echt ver en de interface ziet er niet uit dat weet ik, maar die interface komt later wel.
Dit is gebruikersbeheer (het enige wat ik al af heb):
COMPUTERNERDNR1 wijzigde dit bericht 29-03-2007 13:20 (72%)
Reden: thumbnail gemaakt
Blijft een geweldige toolquote:babbaloerie schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:56:
[...]
Goed dat je het zegt, ik kom er net achter dat dat bestand helemaal niet checked of je bent ingelogd
Dus alle mensen die babbaExplorer gedownload hebben, upgraden naar versie 0.8!
http://sourceforge.net/projects/babbaexplorer/
Maar ik heb wel een kleine suggestie:
Bovenaan zie je de locatie van de map waarin je op dat moment bent. Het zou handig zijn als je vandaaruit in een keer terug kan klikken naar een van die andere mappen dus bijv:
ik zit in de map: /Site/beheer/user/images
en als ik dan op beheer klik dat ik dan weer in de map beheer kom.
Dan zou het helemaal fantastisch zijn
Geqxon wijzigde dit bericht 17-04-2007 20:56 (99%)
2*2Ghz, 2GB, 20 centimeter.
Ik ben zelf ook bezig met een KB applicatie. Dit is allemaal nog in de ontwerp fase. Maar mag ik vragen wat voor features jij gaat bieden? Ben erg geïnteresseerd in kennismanagement en benieuwd hoe jij kennis gestructureerd wil gaan opslaan. Misschien kan ik er nog wat van leren.quote:COMPUTERNERDNR1 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:18:
Momenteel ben ik bezig met een Knowledge Base.
Ik ben nog niet echt ver en de interface ziet er niet uit dat weet ik, maar die interface komt later wel.
Dit is gebruikersbeheer (het enige wat ik al af heb):
[afbeelding]
Of het bij mij uiteindelijk ook gestructureerd genoeg is weet ik natuurlijk nog niet, maar het belangrijkste is dat je eerst even op papier uittekend hoe je database eruit gaat zien, dus: welke gegevens heb ik nodig?, welke gegvens wil ik opslaan? en welke velden heb ik daar in de database voor nodig.quote:x-force schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 14:27:
[...]
Ik ben zelf ook bezig met een KB applicatie. Dit is allemaal nog in de ontwerp fase. Maar mag ik vragen wat voor features jij gaat bieden? Ben erg geïnteresseerd in kennismanagement en benieuwd hoe jij kennis gestructureerd wil gaan opslaan. Misschien kan ik er nog wat van leren.
Ik ben nog bezig met MCDST en daar leer je dat in een knowledgebase de volgende gegevens (velden) moeten staan:
- the problem in detail
- keywords (voor terugvinden van kb-items)
- waardoor onstaat het probleem
- overige informatie
- oplossing
- problemen die mogelijk weer onstaan door de genomen maatregelen
- aantal keer dat het probleem is voorgekomen en opgelost
En welke features?quote:CREATE DATABASE `knowledgebase`;
USE knowledgebase;
CREATE TABLE `kb` (
`kbnr` int(11) NOT NULL auto_increment,
`titel` text NOT NULL,
`beschrijving` text NOT NULL,
`hoeonstaan` text NOT NULL,
`oplossing` text NOT NULL,
`programma` text NOT NULL,
`trefwoorden` text NOT NULL,
`categorie` text NOT NULL,
`datum` text NOT NULL,
`tijd` text NOT NULL,
`medewerker` text NOT NULL,
`status` text NOT NULL,
`aantalkeervoorgekomen` text NOT NULL,
`oplosknelpunt` text NOT NULL,
`meerinformatie` text NOT NULL,
PRIMARY KEY (`kbnr`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=1 ;
- De beheerder kan nieuwe knowledgebase items toevoegen en beheren (raadplegen, bewerken, verwijderen via een webinterface)
En wat er verder nog mee ga doen weet ik nog niet.
COMPUTERNERDNR1 wijzigde dit bericht 29-03-2007 14:54 (5%)
Sorry dat ik het zeg.quote:COMPUTERNERDNR1 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 14:48:
[...]
Of het bij mij uiteindelijk ook gestructureerd genoeg is weet ik natuurlijk nog niet, maar het belangrijkste is dat je eerst even op papier uittekend hoe je database eruit gaat zien, dus: welke gegevens heb ik nodig?, welke gegvens wil ik opslaan? en welke velden heb ik daar in de database voor nodig.
Ik ben nog bezig met MCDST en daar leer je dat in een knowledgebase de volgende gegevens (velden) moeten staan:Ik zal je wat moeite besparen, hier is mijn database (wordt ook wel implementatiemodel genoemd):
- the problem in detail
- keywords (voor terugvinden van kb-items)
- waardoor onstaat het probleem
- overige informatie
- oplossing
- problemen die mogelijk weer onstaan door de genomen maatregelen
- aantal keer dat het probleem is voorgekomen en opgelost
[...]
Maar misschien is het handig om eens een tutorial door te nemen mbt database normalisatie. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Database_normalization )
Daarnaast moet je spaarzaam gebruik maken van text data velden. En eigenlijk alleen gebruiken als het echt niet anders kan.
Verder is het ook handiger om gebruik te maken specifieke data type's bijvoorbeeld, je hebt een datum veld die zou je bijvoorbeeld een date-field kunnen maken.
LuCarD wijzigde dit bericht 29-03-2007 14:57 (6%)
Currently Reading | Ik los geen problemen op, ik maak ze alleen...
Ik heb ook niet gezegd dat ik zo'n geweldige database ontwerper benquote:LuCarD schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 14:55:
Sorry dat ik het zeg.
Maar misschien is het handig om eens een tutorial door te nemen mbt database normalisatie. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Database_normalization )
Daarnaast moet je spaarzaam gebruik maken van text data velden. En eigenlijk alleen gebruiken als het echt niet anders kan.
Verder is het ook handiger om gebruik te maken specifieke data type's bijvoorbeeld, je hebt een datum veld die zou je bijvoorbeeld een date-field kunnen maken.
En text datatypes vind ik makkelijker aangezien je daar vrijwel alles in kunt opslaan en het toch niet voor professionele doeleinden is, eigenlijk alleen maar voor mijzelf. Dan kun je inderdaad wel date-fields gebruiken voor een datum, maar dan vult hij bij iedere nieuwe record standaard de datum 0000-00-00 in als je er geen datum bij wilt hebben, vandaar.
COMPUTERNERDNR1 wijzigde dit bericht 29-03-2007 15:07 (4%)
Dan zet je ze toch op NULL? Dan heb je dat probleem niet. Nu heb je in alle kolommen NOT NULL staan, dan moet hij toch echt een standaard waarde invullen.quote:COMPUTERNERDNR1 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:04:
Dan kun je inderdaad wel date-fields gebruiken voor een datum, maar dan vult hij bij iedere nieuwe record standaard de datum 0000-00-00 in als je er geen datum bij wilt hebben, vandaar.
Take control of the input and you shall become master of the output.
O stom dat is waar ookquote:Enlightenment schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:19:
[...]
Dan zet je ze toch op NULL? Dan heb je dat probleem niet. Nu heb je in alle kolommen NOT NULL staan, dan moet hij toch echt een standaard waarde invullen.
Reg. datum: 01 december 2003
Het hoeft danwel niet voor proffesionele doeleinde te zijn , je leert wel een hoop van al dit commentaar.quote:COMPUTERNERDNR1 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:04:
[...]
)
En text datatypes vind ik makkelijker aangezien je daar vrijwel alles in kunt opslaan en het toch niet voor professionele doeleinden is.
Ik zou bijvoorbeeld een aantal text velden , vervangen door varchar , bijvoorbeeld je status.
Want ik geloof dat je je status makkelijk in een VARCHAR van bijvoorbeeld 25 karakters groot kwijt kunt
TIME in bijvoorbeeld datetime
En waarschijnlijk zal programma ook wel in een VARCHAR van 50 karakters groot passen
Zulke dingen zul je zo niks van merken , maar je leert jezelf wel mindere manieren aan.
Als jij straks dit als beroep doet , en je database krijgt 1000x zoveel queries te verwerken per uur dan jouw databeestje thuis , dan maken de verschillende velden bijvoorbeeld wel degelijk uit.
degroot wijzigde dit bericht 29-03-2007 16:54 (26%)
www.borduurstudio-zigzag.nl
No offense, maar deze verdient wat mij betrefd een eervolle vermelding in dit topicquote:COMPUTERNERDNR1 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 14:48:
[...]
`datum` text NOT NULL,
`tijd` text NOT NULL,
[...]
Mijn laatste project:
Programma's toevoegen moet nu nog handmatig gebeuren door ze in de database te gooien, daar wil ik nog naar gaan kijken (moet in principe mogelijk zijn de locatie en naam van een programma te vinden door een uploadveld te maken gok ik), en de bedoeling is nog iets van een management tool te schrijven zodat een admin gebruikers aan kan maken en die toestemming kan geven bepaalde programma's te starten en of stoppen.
Heeft ingebouwde checks om te voorkomen dat iets meerdere keren opgestart wordt, output logs worden automatisch aangemaakt en in D:/logs/naam_service.log gezet (locatie wil ik ook nog aanpasbaar maken), de pagina zelf is alleen te bereiken vanaf bepaalde IP's en het hele gebeuren is netjes OO geschreven. Het is tot slot zo geschreven dat je niet hoeft te wachten tot een service opgestart is zodat problemen met timeouts niet bestaan.
Geen idee of zoiets al bestaat trouwens, heb het geschreven omdat ik zelf een gameserver beheer en geen zin heb andere mensen toegang daartoe te geven, maar de gameserver is nogal brak en vereist geregeld een restart, op deze manier kunnen GM's dat ook zelf doen
Overigens, windows only
Ow, en als iemand er nu al in geinteresseerd is, DM me voor de source
FragFrog wijzigde dit bericht 29-03-2007 17:06 (10%)
[ Blog ] [ Port Scanner ] [ Fai ] [ Senior PHP Programmer kennelijk ]
Reg. datum: 02 februari 2001

Homepage: http://fifthplanet.net/gmm.html
Reg. datum: 16 december 2006
Nog een ander detail:quote:COMPUTERNERDNR1 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 14:48:
[...]
Of het bij mij uiteindelijk ook gestructureerd genoeg is weet ik natuurlijk nog niet, maar het belangrijkste is dat je eerst even op papier uittekend hoe je database eruit gaat zien, dus: welke gegevens heb ik nodig?, welke gegvens wil ik opslaan? en welke velden heb ik daar in de database voor nodig.
Ik ben nog bezig met MCDST en daar leer je dat in een knowledgebase de volgende gegevens (velden) moeten staan:
...
Ik zal je wat moeite besparen, hier is mijn database (wordt ook wel implementatiemodel genoemd):
quote:CREATE DATABASE `knowledgebase`;
USE knowledgebase;
CREATE TABLE `kb` (
`kbnr` int(11) NOT NULL auto_increment,
`titel` text NOT NULL,
`beschrijving` text NOT NULL,
`hoeonstaan` text NOT NULL,
`oplossing` text NOT NULL,
`programma` text NOT NULL,
`trefwoorden` text NOT NULL, naamgeving geef een 1 op N (of N op N) relatie aan
`categorie` text NOT NULL, als de categorie in de database staat is ook dit 1 op N
`datum` text NOT NULL,
`tijd` text NOT NULL,
`medewerker` text NOT NULL,
`status` text NOT NULL, een text (maar bijvoorkeur varchar kan, maar voor statussen zijn ints toch wat gebruikelijker)
`aantalkeervoorgekomen` text NOT NULL, Dit duidt op een integer value
`oplosknelpunt` text NOT NULL,
`meerinformatie` text NOT NULL,
PRIMARY KEY (`kbnr`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=1 ;
Er vroeg iemand hoe welke features ik in mijn knowledgebase wilde aanbieden en hoe ik deze gegevens gestructureerd wilde opslaan, ik heb hem dus uitgelegd dat het in eerste instantie belangrijk is dat je nadenkt, wat moet erin/wat moet er niet in en aan de hand daarvan eerst de velden te bepalen zodat je niet als je halverwege je applicatie bent erachter komt dat je een veld mist.
Ik heb dus gewoon mijn database hier neergedumpt op deze gebruiker te laten zien welke velden ik gebruikt heb, niet voor het type van de velden, dat mag hij/zij zelf uitzoeken
Als deze database voor professionele/bedrijfsdoeleinden was geweest had ik het ook heel anders aangepakt inderdaad, maar het is een even-vlug-in-elkaar-gezet databaseje wat naar mijn benodigdheden prima werkt.
En x-force, vooral goede categorie en trefwoorden zijn belangrijk. Hiermee kun je namelijk een zoekfunctie in elkaar zetten om alles makkelijk terug te vinden, wat naarmate je knowledgebase groter wordt van essentiël belang is.
COMPUTERNERDNR1 wijzigde dit bericht 30-03-2007 03:47 (34%)
Het volgend progje (Python) berekent de gemiddelde abbo-prijs na x maanden lidmaatschap en houdt rekening met constraints zoals minimale contractduren, automatische contractverlengingen met een jaar, afsluitkosten, etc.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| import ConfigParser
MAX_LID_DUUR = 48
contracts_file = ConfigParser.SafeConfigParser()
contracts_file.read('choose-isp.ini')
contracts_file.defaults()
conversions = {}
conversions['ppm'] = float
conversions['eenmalige_korting'] = float
conversions['eenmalige_kosten'] = float
conversions['min_contractduur'] = int
conversions['min_verlenging'] = int
conversions['v_down'] = float
contracts = {}
for contract in contracts_file.sections():
contracts[contract] = dict(contracts_file.items(contract))
for key, func in conversions.iteritems():
if key in contracts[contract]:
contracts[contract][key] = func(contracts[contract][key])
else:
raise ConfigParser.NoOptionError(key, contract)
for isp_name, isp_info in contracts.iteritems():
print isp_name
for x in xrange(isp_info['min_contractduur'], MAX_LID_DUUR + 1, isp_info['min_verlenging']):
# prijs van internetabbo na x maanden lidmaatschap
ppm_x = isp_info['ppm'] + (isp_info['eenmalige_kosten'] - isp_info['eenmalige_korting'])/float(x)
# downstream snelheid (kbps) per euro van internetabbo na x maanden lidmaatschap
spe_x = isp_info['v_down']/ppm_x
print "na %d mnd: EUR %0.2f\t%0.1f kbps/euro" % (x, ppm_x, spe_x) |
De bijbehorende data file in .ini formaat:
(filename in code hardcoded als choose-isp.ini)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| # Standaardwaarden [DEFAULT] # eenmalige_kosten (float): optelsom van alle eenmalige kosten zoals # aansluitkosten en afsluitkosten. ;eenmalige_kosten = 75 # min_verlenging (int): aantal maanden waarmee een contract na afloop minimaal # moet worden verlengd (meestal 1 of 12). ;min_verlenging = 1 # eenmalige_korting (float): optelsom van eenmalig voordeeltjes, zoals een maand # lang gratis internet, of een jaar lang korting op het maandbedrag. ;eenmalige_korting = 0 # ppm (float): standaard bedrag per maand te betalen, excl. kortingen. ;ppm = 19.95 # min_contractduur (int): minimale duur van een contract, in maanden. min_contractduur = 12 # v_down (int): standaard downstreamsnelheid in kbps. ;v_down = 6000 # v_up (int): standaard upstreamsnelheid in kbps. ;v_up = 1024 [Concepts ICT 5 Mb via Internetten.nl] # afsluitkosten eenmalige_kosten = 75 min_verlenging = 1 # 1 maand gratis internet eenmalige_korting = 19.95 ppm = 19.95 min_contractduur = 12 v_down = 5120 v_up = 1024 [Concepts ICT 6 Mb via Adslwinkel.nl] # afsluitkosten eenmalige_kosten = 75 min_verlenging = 1 eenmalige_korting = 0 ppm = 19.95 min_contractduur = 12 v_down = 6000 v_up = 1024 |
En in de [DEFAULT] sectie staat per optie uitleg, dus mocht iemand deze .ini uit willen breiden dan is dat handig voor iedereen. De code is vrij te gebruiken (laten we zeggen, public domain) voor wie dit interessant genoeg lijkt.
21,4% van de Tweakers is eigenlijk geen echte Tweaker.
Download hier gratis een kwaliteits-OS!
Dit tooltje analyseert niks, het begint gewoon. Gevolg: gemiddeld duurt een sync actie 10 minuten, waarbij een week aan wijzigingen bijgewerkt wordt.
Moet nog even beetje freubelen met schermuitvoer (is een Console app), maar de backup routine zelf is helemaal af.
You can't always get what you want. I can, but you can't.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 35 36 37 38 last
Dit topic is gesloten.