quote:
Ik heb het ook niet over verplaatsen. Stel dat je bestand (enigszins gefragmenteerd) op schijf (of andere media) er zo uit ziet ( X = bestand, !X = andere data):
code:
1
| XXXXXXOOOOOXXXXXPPPPPXXXXXSXXXXX |
Als ik nu file O wis ("normaal") valt er een gat in; fwrite zou (intern) kunnen besluiten dat aaneengesloten blokken gunstiger zijn en bij het "overschrijven" dus de O-plekken kunnen gebruiken, waarbij (bijvoorbeeld) de laatste blokken van X blijven staan (maar non-referenced in je MFT).
quote:
Het probleem zit 'm in het feit dat je de aanname doet dat fwrite dezelfde blokken ge/herbruikt en dat
hoeft niet zo te zijn. Daarnaast is er ook nog eens (inderdaad) het probleem met (o.a.) journaling filesystems en shadow copies.
Wil je zeker weten dat je een file "secure" verwijdert dan zul je gewoon moeten zorgen dat je 100% zeker weet dat je alle juiste blokken wist/overschrijft en geen aannames doen. Vind je een 80% "gewist" bestand acceptabel; be my guest, maar
ik wil, als ik iets "secure delete" het ook écht helemaal verwijderen en niet een beetje of "hopen dat...".
quote:
Dat document beschrijft een methode om die blokken te "wissen", maar dan ga je er dus wel al van uit dat je weet wélke blokken je aan 't "wissen" bent en
daar zit 'm 't probleem met jou/jullie aanname dat fwrite dezelfde blokken gebruikt. Daarnaast (en dan beken ik meteen niet het document compleet gelezen te hebben) wordt er waarschijnlijk ook nog eens verteld dat als je écht safe wil zitten je naastliggende (fysiek) sectoren ook moet "degaussen".
quote:
Ik zeg er verder ook niks van en gun jullie wel een hobbyprojectje ofzo

Je vroeg echter om op/aanmerkingen en die heb je gekregen

quote:
Dat bewijst wel maar weer eens (en dan heb ik het over het principe en niet specifiek over jullie) dat je je als programmeur vaak behoorlijk diep in de stof moet verdiepen wil je een "waardig" product leveren en dat soms een "probleem" makkelijker lijkt aan te pakken dan het werkelijk is als je je verdiept in wat er low-level gebeurt.
RobIII wijzigde dit bericht 30-01-2007 00:50 (34%)