Hoofdcategorieën
Topicacties

Nikon D40 dSLR

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Tja. Ga maar 's bij een poster boer of een Ikea kijken. Die grote posters zijn echt niet allemaal ragfijn van resolutie en toch verkoopt 't prima

Nikon D300 || Nikon D50 || wat glas en paar flitslampjes || fotoalbum op Flickr || Blog

Reg. datum: 14 september 2005

Mijn Canon Powershot S2 IS is onlangs gestorven (E18 error, geen garantie meer):-(

Nu zat ik al een tijdje naar de Nikon D40 te kijken omdat ik toch al graag over wou stappen op een dSLR en deze valt binnen mijn budget en heeft alles wat ik wil. Maar daar is nu dus iets meer haast achter komen te zitten. Zeker omdat ik over 2 weken voor 2 maanden naar Cornwall vertrek voor mijn studie...

Mijn grote vraag is nu of het een groot probleem is dat je geen autofocus hebt. Ik zat namelijk naar de Sigma 70 - 300 mm F4.0-5.6 APO DG Macro te kijken voor erbij maar deze heeft dus geen autofocus op de d40. Deze lens vond ik interessant omdat ik toch wel erg graag een zoomlens bij mijn camera wil voor het fotograferen van dieren enz. Bovendien ben ik gewend aan een groot zoombereik (12x op mijn Powershot S2 IS) en dat vond ik toch wel errug handig.

a.k.a. Martijn

quote:
xgeo schreef op zondag 31 december 2006 @ 00:22:
Mijn Canon Powershot S2 IS is onlangs gestorven (E18 error, geen garantie meer):-(

Nu zat ik al een tijdje naar de Nikon D40 te kijken omdat ik toch al graag over wou stappen op een dSLR en deze valt binnen mijn budget en heeft alles wat ik wil. Maar daar is nu dus iets meer haast achter komen te zitten. Zeker omdat ik over 2 weken voor 2 maanden naar Cornwall vertrek voor mijn studie...

Mijn grote vraag is nu of het een groot probleem is dat je geen autofocus hebt. Ik zat namelijk naar de Sigma 70 - 300 mm F4.0-5.6 APO DG Macro te kijken voor erbij maar deze heeft dus geen autofocus op de d40. Deze lens vond ik interessant omdat ik toch wel erg graag een zoomlens bij mijn camera wil voor het fotograferen van dieren enz. Bovendien ben ik gewend aan een groot zoombereik (12x op mijn Powershot S2 IS) en dat vond ik toch wel errug handig.
wat is je vraag verder precies?
Als ik jouw was zou ik een D50 kopen, ook heerlijk goedkoop, iets meer functies en wat meer focuspuntjes e.d., verder een motortje voor de autofocus. De sigma lens die je oppert heb ik ook, is een goede lens, beste in zijn klassen volgens velen. Alternatief is misschien de 70-300VR van nikon, maar die kost 600 euro.

Mijn 2 cents is: D50 plus 18-70 en 70-300 sigma APO. Niet heel goedkoop, maar wel echt waar voor je geld. Bovendien heb je dan meteen redelijk goede lenzen, zodat je niet meteen denkt aan vervanging.

"A perfection of means, and confusion of aims, seem to be our main problem." (Albert Einstein, 1938)

Reg. datum: 23 september 2003

Meer exact: ja het is wel lastig als je geen autofocus hebt. Je bent dan aangewezen op het kijken door de zoeker om te bepalen of op het juiste punt is scherpgesteld. En dat valt mij niet mee bij m'n D80 (die nog een wat grotere zoeker heeft dan de D40).

Wat mogelijk wel zo is, is dat de D40 wel laat zien dat je goed gefocussed hebt. Wanneer ik een lens op mijn D80 op MF en ik druk de knop van de D80 half in tijdens het handmatig scherpstellen, dan verschijnt een groene stip onderin de zoeker wanneer mijn scherpstelling overeenkomt met de meting van de camera. Dat zou dus kunnen helpen, maar ik weet niet of de D40 dat ook doet.

Canon A75 en nog wat andere foto-spulletjes

Nu met nieuw icon
Reg. datum: 20 juli 2000

quote:
xgeo schreef op zondag 31 december 2006 @ 00:22:

zonder autofocus wordt fotograferen op jouw stage een drama dat durf ik nu al te zeggen. Zeker als je er geen ervaring mee hebt! Zoek een lens die wel autofocus heeft bij de D40 of ga inderdaad voor de D50 met die 70300 apo, die heb ik ook en is zeker een goede lens voor zijn geld!

Following rules makes you stupid. | God is an imaginary friend for adults.

Reg. datum: 03 juni 2001

quote:
Rudedadude schreef op zondag 31 december 2006 @ 12:29:
Wat mogelijk wel zo is, is dat de D40 wel laat zien dat je goed gefocussed hebt. Wanneer ik een lens op mijn D80 op MF en ik druk de knop van de D80 half in tijdens het handmatig scherpstellen, dan verschijnt een groene stip onderin de zoeker wanneer mijn scherpstelling overeenkomt met de meting van de camera. Dat zou dus kunnen helpen, maar ik weet niet of de D40 dat ook doet.
Jeetje, zo leer je nog eens wat zeg! Dat heb ik dus ook op mijn D50, zie ik net :D
Toch die manual maar eens doorspitten....

veerboot met underscores

Nu is het wel zo dat het (IMHO) vrij duidelijk op de 70-300 staat aangegeven op welke plek hij is gefocussed. Ik zou de verplichte AF ook niet echt handig vinden, maar dat eis een keus die je zelf moet maken. Kwestie van afwegen of je een D50+70-300 apo neemt of een D40 met een duurdere lens.

Voorzien van luchtgekoelde auto en watergekoelde PC....

Reg. datum: 22 januari 2000

quote:
Rudedadude schreef op zondag 31 december 2006 @ 12:29:
De D40 doet dat ook. Links onderin je zoeker zie je een stip als je scherp staat.

Ik heb overigens deze week de D40 gekocht en ben er erg blij mee. Niet de 400D omdat deze een beroerde lens zou hebben en niet de Sony A100 omdat deze toch wel weer behoorlijk duurder was. Met deze camera kan ik leren omgaan met een SLR. Ik verwacht (lees: hoop) dat er meer objectieven beschikbaar gaan komen voor deze camera zodat ik ook de komende jaren vooruit kan. Over een paar jaar koop ik wel weer wat nieuws als ik goed weet wat ik wil hebben en wat voor fotogek ik ben geworden :X :)

a.k.a. Martijn

quote:
balk schreef op maandag 01 januari 2007 @ 18:35:
[...]

De D40 doet dat ook. Links onderin je zoeker zie je een stip als je scherp staat.

Ik heb overigens deze week de D40 gekocht en ben er erg blij mee. Niet de 400D omdat deze een beroerde lens zou hebben en niet de Sony A100 omdat deze toch wel weer behoorlijk duurder was. Met deze camera kan ik leren omgaan met een SLR. Ik verwacht (lees: hoop) dat er meer objectieven beschikbaar gaan komen voor deze camera zodat ik ook de komende jaren vooruit kan. Over een paar jaar koop ik wel weer wat nieuws als ik goed weet wat ik wil hebben en wat voor fotogek ik ben geworden :X :)
Pas op voor NAS en welkom in de wereld van nikon :D
Er zijn maar weinig die echt enthousiast binnen komen in de wereld van fotografie en weer weg gaan volgens mij :)

"A perfection of means, and confusion of aims, seem to be our main problem." (Albert Einstein, 1938)

Reg. datum: 22 januari 2000

hehe, dank. voorlopig zal mijn volgende stap richting NAS de 55-200 zijn want die hoort een beetje bij z'n 18-55 broertje.

Wat ik overigens erg prettig vind aan de Nikon is
  • Formaat en gewicht, en ook de 55-200 is slechts 0.5cm langer dan 18-55 :)
  • Enorm en helder scherm
  • instant on/snelheid
  • Help functies (vrijwel elke functie heeft een '?' optie, voor de semi-beginnende hobyist wel handig)
  • Resultaten, nog niet er op uit geweest maar de oefenplaatjes binnenshuis waren kraakhelder :)
Wat minder is:
  • Slechts 1 Fn toets (staat nu op ISO geprogrammeerd, WB zou ook kunnen)
  • ehm....
Disclaimer: pas 400 fotos op de teller in 2 dagen
offtopic:
Wellicht is dit mijn GoT herintreding, laatste bericht is alweer 2 jaar terug :o

quote:
balk schreef op maandag 01 januari 2007 @ 19:42:
hehe, dank. voorlopig zal mijn volgende stap richting NAS de 55-200 zijn want die hoort een beetje bij z'n 18-55 broertje.

Wat ik overigens erg prettig vind aan de Nikon is
[list]
• Formaat en gewicht, en ook de 55-200 is slechts 0.5cm langer dan 18-55 :)
Of dat nou zo prettig is bij een 200mm.... Maar goed, daar hebben we het lens topic voor.

Nikon D300 || Nikon D50 || wat glas en paar flitslampjes || fotoalbum op Flickr || Blog

Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

quote:
Wijnands schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:36:
[...]

Of dat nou zo prettig is bij een 200mm.... Maar goed, daar hebben we het lens topic voor.
Ik kan me goed voorstellen dat iemand die een D40 koopt (en dus een compacte camera) ook compacte objectieven wil. En de 55-200 leent zich daar perfect voor. Dat er een publiek voor is bewijst balk o.a. :)

Niet iedereen vindt het fijn om met zware tele-objectieven rond te lopen ;)
Reg. datum: 02 januari 2007

Ik ben van plan over te stappen van een compact camera op een digitale spiegelreflex camera. Heb er heel veel over gelezen en twijfel tussen de Nikon D40 en de Canon 400D. Nu las ik vanmiddag een test in de consumentengids en daarin was hun mening dat de kwaliteit van een spiegelreflex camera niet veel beter is dan een compact camera. Wat is de mening van de experts op deze constatering?

Jeon Ji-hyun O+
Reg. datum: 16 maart 2002

In principe klopt het, maar enige nuancering is vereist; anders word het erg kort door de bocht. De kwaliteit is namelijk grotendeels afhankelijk van de lens.

Die 400D/D40 zijn waarschijnlijk getest met de kitlens. Das gewoon een voordelige instaplens om beginners vrij goedkoop te laten kennismaken met de dslr-wereld (voor veel mensen). En vergeleken met de betere compacts zullen ze elkaar niet al te veel ontlopen.

Maar het leuke van dslr's is dat er andere lenzen opkunnen; wat uiteraard de kwaliteit ten goede kan komen. Dus ik zou niet teveel staren op die constatering van hun.

// Nikon D300
// 10.5mm f/2.8 // 17-55mm f/2.8 // 70-200mm f/2.8 VR // TC-14E II

Reg. datum: 10 mei 2004

In mooi zonnig weer met een stilstaand of langzaam bewegend onderwerp en met een grote scherpte diepte kan een digicompact best heel dicht in de buurt van een dSLR komen.

Alleen dan.

Als de verlichting slecht is, als het onderwerp snel beweegt, als je een korte scherpte diepte wil of als je creatieve vrijheid wil zal een dSLR het met gemak van elke compact camera winnen. Kortom als de omstandigheden moeilijk worden, of je een specifiek effect wil bereiken.

Voordelen voor Dslr
  • Hogere iso's bruikbaar / kortere sluitertijden / minder ruis
  • Sneller opstarten / Auto Focus / Reactie / geen shutter lag
  • Kortere scherpte diepte mogenlijk / mooi geblurde achtergronden
  • Lenzen verwisselbaar
  • Ondersleuning externe flitsers (TTL)
  • Instelbaarheid
Voordelen voor compact
  • Formaat/gewicht
  • Prijs
  • Veelzeidigheid en qualiteit standaart lens

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

Reg. datum: 02 januari 2007

Martijn en Silent Thunder, dank voor jullie reactie. Ik denk dat ik met de stap naar een spiegelreflex een stap hogerop ga in de fotografie. Het artikel van de consumentenbond was van okt 2006 en de Nikon D50 kwam als best uit hun test. Hun mening over de kwaliteit van een spiegelreflex is m.i. erg kort door de bocht. Ik denk dat ik voor de Nikon D40 ga (gezien mijn budget die ik ervoor wil uittrekken).

a.k.a. Martijn

quote:
Ray1958 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 22:43:
Martijn en Silent Thunder, dank voor jullie reactie. Ik denk dat ik met de stap naar een spiegelreflex een stap hogerop ga in de fotografie. Het artikel van de consumentenbond was van okt 2006 en de Nikon D50 kwam als best uit hun test. Hun mening over de kwaliteit van een spiegelreflex is m.i. erg kort door de bocht. Ik denk dat ik voor de Nikon D40 ga (gezien mijn budget die ik ervoor wil uittrekken).
De D40 is een goede keus, kijk nog wel even naar de D50, bedenk wat de verschillen zijn en wat je het belangrijkst vind. Beiden zijn goede keuzes, maar ze zijn duidelijk anders (de body's)

Reg. datum: 28 februari 2006

Heeft de D40 nou dezelfde sensor als de D50?
Ik las wel dat de D40 minder last van ruis heeft, klopt dat?

Ik heb gezocht naar een antwoord op mijn vraag, maar kon het zo snel niet vinden.....

Reg. datum: 03 juni 2001

quote:
Zo, dat is niet verkeerd. Scheelt toch best veel.

Wilko wijzigde dit bericht 22-01-2007 17:30 (1%)
Reden: Nederlandsch is soms niet al te makkelijk :P

Acties: [view]

Door: Remy
Admin Fotografie
Styled light
Reg. datum: 08 februari 2002

quote:
bokko! schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:00:
Heeft de D40 nou dezelfde sensor als de D50?
Nee en ja. Ja dezelfde basis, nee aangezien het een doorontwikkeling is: alweer de 4e generatie. De 1e was de D100, 2e was D70/D70s, 3e was D50, D40 is de 4e :)
quote:
Ik las wel dat de D40 minder last van ruis heeft, klopt dat?

Ik heb gezocht naar een antwoord op mijn vraag, maar kon het zo snel niet vinden.....
Klopt, zie de samples en de pics op pbase :)
a.k.a. Martijn

quote:
Net als Wilko had ik dit niet verwacht. Die D40 heeft een lekker sensortje :D

Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

quote:
nomad85 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:17:
[...]

Mwah, ik wel, een 4e generatie sensor lijkt me natuurlijk minstens net zo of scherper te zijn dan zijn voorganger ;)

Ik dénk trouwens dat precies deze 'generatie-volgorde' zich voor gaat doen in de huidige lijn. D200 met 10mpix, 2e gen in D80, daarna naar D60 (d50 opvolger waar ik nog steeds helig in geloof :+ ) en daarna de verre D40-opvolger :)
quote:
nomad85 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:17:
[...]

Tja.. dat belooft wat voor de D60.

Acties: [view]

Door: Orion84
Frontpage Admin/Mod SF
Fotogenie(k)?

Vandaag te horen gekregen dat de D40 weer 30e goedkoper is geworden bij de fotoboer waar ik em laatst heb uitgeprobeerd :)

Maar eerst nog even een paar tentamens maken :(

* Orion84 kan niet wachten tot volgende week dinsdag :9

Dat worden een tergende 90 minuten wachten totdat de accu vol is :X

M'n moeder merkte fijntjes op dat ik dan de handleiding maar door moest lezen, omdat dat er ander toch wel niet van zou komen. Toen ik reageerde met de opmerking dat ik die al gelezen had was ze stil :+

Orion84 wijzigde dit bericht 22-01-2007 19:59 (24%)

The problem with common sense is that it is not all that common. | Nikon D40 Powered

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: