Ticking away, the moments that make up a dull day.
Hi-fi uit China v.s het commerciele Hi-fi spul.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last
Nieuw TopicDat zou ik ook wel willen weten.quote:]eep schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:28:
Ik zou wel eens willen weten wat nou een goede cd-speler uitmaakt. Looopwerk, dacs, filters, opamps. Ik zie ook veel chinese cd-spelers met een buizeneinddtrap. Ik hou best van buizenversterkers maar wat heeft het nou voor zin om na een opamp een poaar buizen te schakelen? Daar gaat het geluid toch nooit beter van worden? Extra elektronica maakt het signaal nooit beter imho.
Waarom klonk een Luxman D107 zoveel beter dan mijn Sony CDP-227ESD, en waarom klinkt een Tjoeb 4000 zoveel beter dan de Marantz speler waar 'ie op is gebaseerd?
Extra electronica zou 't signaal nooit beter kunnen maken, maar met buizen en het menselijk gehoor zit 't blijkbaar wat ingewikkelder. Ik heb jarenlang genoten van een hybride versterker, een Luxman LV105U. FET voortrap, buizen tussentrap en MOSFET eindtrap. Die tussentrap is in principe volstrekt overbodig, maar maakte wel dat die versterker vreselijk goed klonk.
"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral
quote:De impendantieschakelaar op'n gitaar-amp doet precies hetzelfde als de verschillende uitgangen op de hierboven geposte amp.
Ja technisch wel ja, maar qua bediening niet. Een veeg met een poetsdoek en het staat verkeerd. En dan heb je een probleem.
Buizen worden in gitaarversterkers gebruikt om een ander sound te geven. Vooral bij clippen hoor je dat. Een buis in een hifi versterker hoort niet te clippen.
Er zit wel verschil in de verschillende merken, maar het hoor daar juist zou trouw mogelijk aan het origineel te klinken. Als een buis alleen dingen toe zou voegen (die dus niet in het signaal thuis horen) dan zouden buizen nu denk ik echt niet meer gebruikt worden. Dat kun je ook na-apen met een chip. Het gaat er juist om dat buizen juist zoveel mogelijk van het originele signaal behouden, en dat kunnen ze mede zo goed omdat de schakeling zo simpel te houden is.
Alles in natuurkunde is het maken van compromissen. Verschillende merken buizen maken andere compromissen. Dat een buis anders klinkt is dus het kiezen voor een ander compromis. Je kunt door tuberolling dus kiezen wat jij belangrijk vindt. Dat kan met transistors lekker niet
Als een op-amp de boel al versterkt heeft kun je de verloren informatie nooit neer terug 'verzinnen' door een paar buizen er achteraan te schakelen. Het enige wat je dat krijgt is de nadelen van buizenversterking: soft clipping en wat extra 2e harm. vervorming en afwijking van de rechte frequentiecurve. Vervelende IM vervorming of jitter of weet ik wat voor rommel op het oorspronkelijke signaal wordt gewoon meeversterkt.
]eep wijzigde dit bericht 23-10-2006 02:44 (23%)
Reden: opschonen van mogelijk vervelende opmerkingen
hard maar opbouwend
quote:]eep schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 03:08:Het enige wat je dat krijgt is de nadelen van buizenversterking: soft clipping en wat extra 2e harm. vervorming.
Nadelen? Het zijn juist de voordelen van een buis
Over CD-spelers met buizen: imho hebben die daar weinig te zoeken, in ieder geval niet op de manier hoe de meeste chineese modellen het doen. Doe je het met buizen, dan ook de hele mikmak achter de dac, dus zowel filter IV conversie als output. In de meeste gevallen is het filteren IV conversie echter nog gewoon een opamp. De buis voegt dan alleen wat buis geluid toe i.p.v daadwerkelijk iets zinvols te doen.
Dan liever een buizen voorversterker.
voodooless wijzigde dit bericht 22-10-2006 08:15 (33%)
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Reg. datum: 19 december 2005
Dus de opname op de cd is al overstuurd ?
Denk aljeblieft ff na.
Het gaat er juist om dat buizen juist zoveel mogelijk van het originele signaal behouden, en dat kunnen ze mede zo goed omdat de schakeling zo simpel te houden is.
Daarom wordt bij buizenversterkers het uitgangsvermogen ook gespecificeerd bij 5% vervorming - omdat buizen, en speciaal buizen dat zo goed kunnen. Het lijkt wel een soort van cultus te worden.
Dat je een buizenversterker goed vind klinken is jouw eigen keuze, maar dicht buizen geen eigenschappen toe die ze niet hebben.
bockwurst wijzigde dit bericht 22-10-2006 10:26 (79%)
sorry, ik ben zero negatief
Dat het een stuk makkelijker is om verkeerd te zetten kan kloppen, al zou ik de mensen die blindelings achter hun versterker wat aansluiten ook de kost niet willen geven
Dan nog over de buisjes.
In hybride-gitaarversterkers wordt er 1 voorversterkerbuis gebruikt in'n verder volledig transistorcircuit. Die buis versterkt dan helemaal niets, als je hem eruittrekt kun je zelfs gewoon doorspelen, maar wordt puur als filter gebruikt, om wat 'buizenwarmte' toe te voegen, NIET om te clippen dus.
De rest van het verhaal wordt door deepspace en bockwurst al mooi verteld
Wormaap wijzigde dit bericht 23-10-2006 11:54 (40%)
Hij verwijst door naar een bevriende trafobouwer. Bouwsetjes lijken betaalbaar, 400 euro voor een KT88 versterker, maar dat is exclusief BTW en verzendkosten én exclusief alle overige onderdelen - behuizing, knoppen, condensatoren ... - en dat tikt stevig aan. Toch komt het dichter bij de Chinese prijzen dan wat je in de Hifi-winkel koopt.
Offtopic 2: http://www.jacmusic.com/html/order/jacmusic-pricelist.PDF
Kunnen jullie deze pdf (een prijslijst voor buizen) openen? Mij lukt het niet.
augustus wijzigde dit bericht 22-10-2006 15:38 (12%)
Als het wat is, kan ik mijn B&W 's verkopen en TB2's kopen of een beetje geld bij leggen en FB1's kopen... Ik heb hier een kleine kamer, wat ik zoek in een nieuwe speaker is een wat directer opener geluid , goed met films en muziek. De B&W 603s3's zijn niet echt geschikt voor deze kamer omdat je het volume echt open moet draaien om alles eruit te krijgen ( ze klonken in de winkel beter)
Aurum cantus ziet er ook zeker interessant uit, maar die gaan niet zo laag en zijn naar ik gelezen heb een beetje laid-back in geluid... Ik hou van levendige dynamische speakers die je "bang "kunnen maken, in ieder geval geen totem achtig geluid ( dat is gebaseerd op de totem arro's)
Trends Ta-10 rules!
quote:bockwurst schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 10:02:
Soft clipping ?????????
Dus de opname op de cd is al overstuurd ?
Denk aljeblieft ff na.
Daar niet natuurlijk. Had er ff niet aan gedacht dat het over een CD-speler ging
quote:Het gaat er juist om dat buizen juist zoveel mogelijk van het originele signaal behouden, en dat kunnen ze mede zo goed omdat de schakeling zo simpel te houden is.
Daarom wordt bij buizenversterkers het uitgangsvermogen ook gespecificeerd bij 5% vervorming - omdat buizen, en speciaal buizen dat zo goed kunnen. Het lijkt wel een soort van cultus te worden.
Dat je een buizenversterker goed vind klinken is jouw eigen keuze, maar dicht buizen geen eigenschappen toe die ze niet hebben.
Lekker generaliseren weer.. Ik weet niet of het je al opgevallen was, maar ik ben zeker geen aanhanger van buizen. Richt dus je commentaar aan anderen
Weinig onderdelen wil nog lang niet zeggen dat het ook weinig met het signaal doet, of dat het zoveel beter zou zijn. Dat is gewoon absoluut een fabeltje. Je gaat toch ook niet je filters uit je speakers slopen omdat ze dan beter zouden klinken...
Al eens naar zelfbouw gekeken??? www.speakerland.nlquote:robert1325 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 15:37:
Aurum cantus ziet er ook zeker interessant uit, maar die gaan niet zo laag en zijn naar ik gelezen heb een beetje laid-back in geluid... Ik hou van levendige dynamische speakers die je "bang "kunnen maken, in ieder geval geen totem achtig geluid ( dat is gebaseerd op de totem arro's)
Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense
Trends Ta-10 rules!
Reg. datum: 22 oktober 2006
Hoi, eerst opslaan dan pas de PDF openen.quote:Offtopic 2: http://www.jacmusic.com/html/order/jacmusic-pricelist.PDF
Kunnen jullie deze pdf (een prijslijst voor buizen) openen? Mij lukt het niet.
quote:Hoi, eerst opslaan dan pas de PDF openen.
Nee: lukt niet.
Gebruik je Adobe Acrobat? Blijkbaar werkt ie niet in Foxit Reader. Heb geen zin om Acrobat te installeren.
Staat deze buis in de prijslijst: http://www.emissionlabs.com/datasheets/EML300B-XLS.htm
Zoja hoeveel kost 'ie? Ik gok 249 euro.
Reg. datum: 22 oktober 2006
EML 300B (Pair) 348,00
EML 300B-Mesh (Pair) 394,40
EML 300B-XLS (Pair) 418,76
prijs valt mee he
Aurum Cantus levert ook tweeters voor de zelfbouw. Heb er zelf eentje in mijn center zitten. Niks mis met dat spulquote:Cyberpope schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 16:29:
Al eens naar zelfbouw gekeken??? www.speakerland.nl
quote:EML 300B (Pair) 348,00
EML 300B-Mesh (Pair) 394,40
EML 300B-XLS (Pair) 418,76
prijs valt mee he
Dus duurder dan een complete versterker met eenzelfde type buis uit China: http://www.ornec.com/prod...be_Amplifier_230V_version
Grote kans dat ik het verschil NIET hoor.
(leuk als je daar op vakantie zou zijn
Bucanier wijzigde dit bericht 22-10-2006 20:45 (8%)
alle goed komt langzaam
* ]eep gaat even al zijn voorgaande reacties opschonen van alle niet aan het topic bijdragende opmerkingen.
Mijn excuses.
hard maar opbouwend
I work for ornec let me know if you people need any help.
Thanks
quote:]eep schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:56:
voor wie het aangaat:
* ]eep gaat even al zijn voorgaande reacties opschonen van alle niet aan het topic bijdragende opmerkingen.
Mijn excuses.
*Zoef* Mijn reacties en minder vriendelijke opmerkingen ook even verwijderd
Vriendjes?
quote:Alcatrash schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 13:05:
Ik ben ook in de markt voor zo'n gaaf buizenbakje van Yarland.
Ik hang nog een beetje tussen de FV-34A3 en de FV-34C3.
Mijn speakers (Elac CL92) hebben een rendement van 89dB
dus vermogen is niet zo'n probleem. Daarnaast vind ik ze
vrij bassig met mijn huidige amp, wellicht wordt dat met een
buizenbak wat milder. Wat is klankmatig het verschil tussen
de EL34 en de EL84? Misschien kan Jeep daar zijn licht over
laten schijnen, thanx
Ik heb op Ornec een recensie geschreven van de FV34AIII (die uitgebreide is van mij)
Alwins heeft van de FV34BII geschreven en de FV34CII is een kopie van de Aria mini. De Aria mini is een soort van miniatuur low-budget high-end tube-amp met een soort van cultstatus. Daar zijn ook genoeg recensies van te vinden naast de hele lijst met commentaren op Ornec (die wel betrouwbaar zijn IMHO: ook slechte ervaringen blijven gewoon staan).
schijn
Als je naar de opbouw van de versterker kijkt dan zie je dat de voornaamste verschillen de eindbuizen en het formaat (dus ook van de trafo's!) zijn. En het gewicht.
De FV34A heeft 1 Shu Guang EL34 per kanaal, geschakeld als single ended triode zonder negatieve terugkoppeling. Dit is de meest eenvoudige schakeling met de meest algemeen verkrijgbare en betaalbare buizen met een relatief flink vermogen. Per kanaal werkt er dus 1 buis in echte klasse A. Het geluid is dus zeer schoon en gedetailleerd met een goede ruimtelijke weergave. (Na inspelen is het) een zeer neutraal klinkende versterker met een goede dynamiek en zwarte achtergrond. Alleen de diepste bassen zijn iets zwakker. Buizen vervangen zal niet veel kosten.
De FV34C: The Yarland FV-34C III uses 2 x Sovtek 6BQ5 / EL84's per channel in push-pull, triode mode. The Yarland amp is cathode-biased meaning that you can change output valves without having to open it up and set the bias.
Push-pull wil zeggen dat per kanaal 2 buizen samenwerken; elk 1 kant van de x-as. Zij moeten dan precies overlappen in het midden. Lastiger eindbuizen wisselen dus, en duurder. Sovtek buizen zijn ok, maar niet super. Er is ook veel minder keus in EL 84's.
De eindtrap is hetzelfde als mijn Audio Note Oto (EL84 PP) en de voortrap is hetzelfde als de FV34A (als het nog steeds USA-made 5670 zijn zouden die wel iets beter moeten zijn, maar ze wijzigen dat nogal eens zonder opgaaf van redenen). De klank zou dan moeten zijn: meer power en dynamiek maar minder exacte ruimtelijke plaatsing en detaillering. Het vermogen zal ook een paar watt hoger zijn, maar het zal hoogstens 2dB schelen. De bas zal wat voller zijn maar of het verder doorloopt naar onderen zal ws door de trafo's beperkt zijn.
De afwerking is voor beiden prima. Ik heb dus gekozen voor de 34A en heb er geen spijt van. Mijn verwachtingen werden zelfs ruimschoots overtroffen. En nogmaals: je mag komen luisteren.
hard maar opbouwend
quote:Wormaap schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 02:07:
[...]
*Zoef* Mijn reacties en minder vriendelijke opmerkingen ook even verwijderd
Vriendjes?
Ik ga niet zoenen hoor
Ik zie dat jij er nog een paar vergeten bent?
]eep wijzigde dit bericht 23-10-2006 03:41 (11%)
hard maar opbouwend
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last
Dit topic is gesloten.