Hoofdcategorieën
Topicacties

Het SonyEricsson P990i topic - deel 2

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 73 74 75 76 last

Reageer Nieuw Topic

Het Grote SonyEricsson P990i topic

http://www.pisang.demon.nl/images/p990i/SonyEricsson_P990i_2.jpg

Index
Vorige deel
Inleiding
Specs
Foto's
Firmware
Software
Links
Overige vragen

Vorige deel
Het SonyEricsson P990i topic

Inleiding
Het heeft enige tijd geduurd, maar na de eerste aankondigingen en geruchten en lang wachten is hier dan eindelijk het nieuwste vlaggenschip van SonyEricsson in de lijn van symbian smartphones. Enkele verschillen met zijn voorganger de P910 zijn:
  • Qwerty-toetsenbordje nu op de telefoon zelf onder het scherm, met blauwe verlichting.
  • Een fractie kleiner, maar wel breder scherm met hogere resolutie
  • Wi-fi internet
  • Een 2e camera in de voorzijde van de telefoon tbv. videotelefonie
  • 2.0 Megapixel camera
Een blik op de ervaring van de eerste gebruikers van het toestel leert dat de firmware nog voor verbetering vatbaar is, het apparaat wil nog weleens vastlopen en/of spontaan opnieuw opstarten. De verwachting is dat dit spoedig met de komende firmware updates van SonyEricsson opgelost gaat worden. Ondanks dit probleempje is de P990i momenteel een van de meest geavanceerde en veelzijdige toestellen die er op de markt te krijgen is.

Specs
Belangrijkste functies
  • Visitekaartjesscanner
  • UMTS
  • RSS-lezer
  • Videogesprekken
  • 30 fps (frames per seconde) video-opnamen
  • Musicplayer en FM RDS-radio
  • 2.0 megapixel camera met autofocus
  • WLAN 802.11b – snelle internettoegang
  • Symbian 9.1
  • Moderne gsm en agenda (UIQ 3.0)
Display
  • TFT met 262.144 kleuren
  • 240x320 pixel
Geluid
  • Musictones (MP3/AAC)
Geheugen
  • Memory Stick Duo™ support
  • Memory Stick PRO Duo™ support
  • Phone memory 60MB*
*Het vrij beschikbare geheugen kan verschillen door de pre-configuratie van de telefoon.

Netwerken
  • GSM 900
  • GSM 1800
  • GSM 1900
  • UMTS
Beschikbare kleuren
  • Premium Silver
Afmetingen
  • 114 x 57 x 25 mm
  • 4.4 x 2.2 x 1 inch
Gewicht
  • 150 gr
  • 5.3 ounce
Inhoud van de doos
  • SonyEricsson P990i.
  • 2 Stylus pennetjes.
  • 64 MB Sandisk Memory Stick Duo.
  • Memory Stick Duo adapter.
  • USB Syncstation. (CDS-60)
  • 230 volt reislader.
  • Setje voor verwijderen numeriek toetsenbordklepje.
  • Stereo Headset.
  • Polsbandje.
  • Gebruikershandleiding.
  • 2 CD`s met software.

Foto's
http://www.pisang.demon.nl/images/p990i/DSC_0121.jpg
http://www.pisang.demon.nl/images/p990i/DSC_0124.jpg
http://www.pisang.demon.nl/images/p990i/DSC_0127.jpg
http://www.pisang.demon.nl/images/p990i/DSC_0131.jpg
http://www.pisang.demon.nl/images/p990i/DSC_0134.jpg
http://www.pisang.demon.nl/images/p990i/DSC_0135.jpg
http://www.pisang.demon.nl/images/p990i/DSC_0137.jpg
http://www.pisang.demon.nl/images/p990i/DSC_0138.jpg

Firmware

Online Update Service
SonyEricsson heeft voor de P990i een unieke Update Service. SonyEricsson heeft sinds de P900 voor heel veel nieuwe toestellen een gratis Online Update Service beschikbaar gemaakt, zodat het mogelijk is om je reeds gekochte telefoon met de meest recente firmware te voorzien.

Omdat er vele problemen zijn ondervonden met het online updaten heeft Sony Ericsson ipv een Online Update Service in december 2005 een programma gelanceerd die op de computer geïnstalleerd kan worden. Dit is om zo de firmware van de telefoon gemakkelijker te kunnen updaten.

Het updaten neemt ongeveer 20 minuten in beslag, waarbij je dus 20 minuten niks met de telefoon kunt en mag doen. Het updaten van de firmware werkt trouwens alleen via de bijgeleverde USB kabel en de CDS-60.

Download Update Service Installer hier .

Laatste firmware P990i
De nieuwste firmware (in Nederland) is:

Tel:
CXC162037 R9F011
Bluetooth:
CXC162058 R5A01
Organiser:
CXC162036 R5A17
CDA:
CDA162008/66 R8A01

**Let op, in sommige gevallen wil het terugzetten van de backup niet meer lukken. Installeer daarom eerst de nieuwste SE suite, maak daar de backup mee, en probeer bij het terugzetten het in 'etappes' te doen, dus eerst contacts, daarna notities, etc.**

Zeuren over wanneer de nieuwe firmware nu eindelijk eens komt, of 'net gechecked, nog steeds geen update' in dit topic posten wordt niet gewaardeerd.

Problemen met je software? vastlopers?
Mensen die problemen hebben met hun SonyEricsson betreffende de software, kunnen natuurlijk terecht bij de persoon, of het bedrijf waar ze hun SonyEricsson hebben gekocht. Daarvoor hanteert SonyEricsson namelijk een 2-jarige garantie.

Tevens is het mogelijk om naar één van de over Nederland verspreide SonyEricsson Service Points (SESP) te gaan. die kunnen namelijk legaal een firmware upgrade doen zodat het software probleem opgelost moet zijn. Alle SonyEricsson Service Points kunnen hier gevonden worden. Het legaal laten flashen van je SonyEricsson is meestal gratis, alhoewel elke SESP dat voor zichzelf mag bepalen. Uit ervaringen van andere Tweakers schijnt het zo te zijn dat je met bonnetje binnen het jaar geheel gratis je SonyEricsson kan laten flashen. Geen bonnetje? Of buiten de garantie? Dan kost het je ¤ 15.00. Het laten flashen van je telefoon zal ongeveer 10 minuten duren (wachttijd niet inbegrepen).

Software

Natuurlijk is er voor de p990i net als de voorgangers een hoop software beschikbaar die je op de telefoon kan draaien. In Java, of UIQ3. Hou er rekening mee dat software geschreven in de vorige UIQ versies niet draait op UIQ3. Zo is er bijvoorbeeld nog geen versie van Tomtom voor de p990i.
Ik zal hier een overzichtje proberen te maken van de meest handige software die zonder problemen draait.

UIQ3
  • Agile Messenger - Messenger client voor MSN, ICQ, AIM, en Yahoo!. Draait alleen met de laatste (R7) firmware, en crasht als je naar de preferences gaat. Voor de rest werkt het goed.
  • Swiss Manager - Task manager, file manager en systeeminformatie. Killt tevens processen in de achtergrond zodat de accu langer meegaat.
  • Autocam - Programmaatje waar mee je makkelijk screenshots van je P990i kan maken.

Java
  • Mobile GMaps - Hiermee kun je gps koppelen aan google maps.(zowel maps als satelliet mappen). Ook andere mappen zoals van yahoo en ask.com zijn beschikbaar. Let op! De nieuwste versie draait niet op de 990i, download de voorlaatste! Waarschijnlijk zal dit opgelost worden als de langverwachte firmware update er is.
  • Nimbuzz - Java based messenger programmaatje waar je ook mee in kan loggen op het MSN netwerk (tip: druk op 's' om username/password in te kunnen voeren, anders verschijnt er niks in de invoervelden ;))

Links
Officiele links
  • Klik hier voor de SonyEricsson Mobile Communications Homepage.
  • Klik hier voor de SonyEricsson Mobile Communications P990i Homepage.

Overige links

Overige vragen
Voor overige vragen, opmerkingen, aanmerkingen of ideeen post je vraag hieronder en ik en alle andere Tweakers zullen je graag helpen met het beantwoorden van je vraag.

Zijn er dingen die je toegevoegd wil hebben aan deze startpost? DM, MSN of mail me even, dan zal ik het zo snel mogelijk proberen toe te voegen aan deze startpost.

tevens is er een IRC kanaal geopend voor alle SonyEricsson gerelateerde vragen en opmerkingen.

#SonyEricsson @ irc.tweakers.net

Chiron wijzigde dit bericht 08-05-2007 13:52 (13%)
Reden: firmwareversie geupdate

"The only thing we can decide is what we want to do with the time that has been given to us."

Reg. datum: 20 juli 2002

gelukkig zat er een P990i in de doos bij mij ;)

nog iemand iets gehoord over die update die morgen vrij zou worden gegeven?

AMD 64 X2 6400, Sapphire HD3870X2, 4096 DDR2 PC6400 OCZ, 750GB F1,2x 320 GB WD, 80 GB WD, X-Fi extreme music,Asus M3A, Antec P182, Coolermaster Real Power 550W

Reg. datum: 29 september 2002

Hulde, mooie startpost Chiron!

Bij dezen nog een pagina waar meer info over UIQ gevonden kan worden en thema's gedownload kunnen worden.

http://www.se-uiq.com

Guarana

Ik heb zojuist weer een vreemde bug ontdekt, sinds vanochted blijft mijn "accu" icoontje op laden staan terwijl de telefoon niet in de lader staat.

Verder nog een ander "usability" probleem, ik begrijp niet waarom ze "opnemen" en "back" onder de zelfde toets hebben zitten. Als je iets te gehaast opneemt is de kans groot dat je per ongeluk "back" indrukt waarna de telefoon zegt "busy signal sent".

Verder vind ik het volume af en toe erg laag, je zou ook verwachten dat je met het scrollwheel het volume aan kan passen maar dat werkt helaas ook niet.

Al hoewel ik het qua functies een super telefoon vind, is het erg jammer dat over de gebruiksvriendelijkheid erg slecht is nagedacht.

Heeft er iemand trouwens MidpSSH (SSH) of IRC aan de praat gekregen? Ik krijg steeds een "3012 error".

Om eerlijk te zijn denk ik dat als ik dit van te voren had geweten ik toch voor die TyTn gegaan was, al is het alleen al omdat er volgens mij meer software voor beschikbaar is.

Stay up, drink BAWLS !

Guarana

Argh... en ik was nog niet uitgetyped of ik had alweer een crash, nog zoiets stoms: waarom hebben ze nou niet een hardwarematige reset knop erop gezet, iedere keer de achterkant openmaken om de accu te verwijderen begint wel een beetje vervelend te worden :(

Stay up, drink BAWLS !

Im trying, Relax
Reg. datum: 07 december 2001

quote:
BAWLS schreef op donderdag 28 september 2006 @ 09:44:
Argh... en ik was nog niet uitgetyped of ik had alweer een crash, nog zoiets stoms: waarom hebben ze nou niet een hardwarematige reset knop erop gezet, iedere keer de achterkant openmaken om de accu te verwijderen begint wel een beetje vervelend te worden :(
Werkt de aan/uit knop 10 seconden inhouden niet meer, op de P910 werkte dat wel die heb ik daar ook wel eens nodig.

Reg. datum: 22 april 2002

quote:
dominion99 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:04:
[...]

Werkt de aan/uit knop 10 seconden inhouden niet meer, op de P910 werkte dat wel die heb ik daar ook wel eens nodig.
Nee die werkt dan niet meer. Heel irri inderdaad. Tevens slecht voor je klepje want die wordt met de keer brakker

Reg. datum: 22 januari 2000

Prima startpost, hulde :)

Curry zegt:
[21:40:35] Curry: vieze koorbal dat je bent
[21:40:36] zeef: knor
Curry zegt: strakke timing

Guarana

quote:
dominion99 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:04:

Ik heb net met een manager van SE support gesproken, volgens hem zou meer dan 10 sec indrukken ook moeten werken op de p990i.

Ook heb ik begrepen dat er inmiddels een nieuwe software update beschikbaar is waardoor de telefoon een stuk stabieler zou moeten zijn. Vanavond maar eens even proberen!

Ik heb hem ook verteld dat het wellicht een goed idee is om wat meer openheid te geven over de status van de software en de probelemen die opgelost worden door de nieuwe patches, op die manier weet je als "early adopter" in ieder geval waar je aan toe bent.

Stay up, drink BAWLS !

Reg. datum: 17 april 2004

quote:
BAWLS schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:43:
[...]

Ik heb net met een manager van SE support gesproken, volgens hem zou meer dan 10 sec indrukken ook moeten werken op de p990i.

Ook heb ik begrepen dat er inmiddels een nieuwe software update beschikbaar is waardoor de telefoon een stuk stabieler zou moeten zijn. Vanavond maar eens even proberen!

Ik heb hem ook verteld dat het wellicht een goed idee is om wat meer openheid te geven over de status van de software en de probelemen die opgelost worden door de nieuwe patches, op die manier weet je als "early adopter" in ieder geval waar je aan toe bent.
die 10 seconden knop werkt nog steeds. Ook bij de P990

quote:
BAWLS schreef op donderdag 28 september 2006 @ 09:39:
Ik heb zojuist weer een vreemde bug ontdekt, sinds vanochted blijft mijn "accu" icoontje op laden staan terwijl de telefoon niet in de lader staat.

Verder nog een ander "usability" probleem, ik begrijp niet waarom ze "opnemen" en "back" onder de zelfde toets hebben zitten. Als je iets te gehaast opneemt is de kans groot dat je per ongeluk "back" indrukt waarna de telefoon zegt "busy signal sent".

Verder vind ik het volume af en toe erg laag, je zou ook verwachten dat je met het scrollwheel het volume aan kan passen maar dat werkt helaas ook niet.

Al hoewel ik het qua functies een super telefoon vind, is het erg jammer dat over de gebruiksvriendelijkheid erg slecht is nagedacht.

Heeft er iemand trouwens MidpSSH (SSH) of IRC aan de praat gekregen? Ik krijg steeds een "3012 error".

Om eerlijk te zijn denk ik dat als ik dit van te voren had geweten ik toch voor die TyTn gegaan was, al is het alleen al omdat er volgens mij meer software voor beschikbaar is.
enige nadeel bij de Tytn is de vele problemen met het scherm en de stylus: het scherm moet na 20 dagen een keer of 10 keer per dag worden gekalibeerd en de stylus valt er in veel gevallen van zelf uit. Beide hardware problemen dus opsturen

quote:
BAWLS schreef op donderdag 28 september 2006 @ 09:44:
heb jij wel de meest recente sw er op staan, die lost namelijk veel problemen op. Of staan er progjes op je mobiel die -nog- niet volledig compatible zijn met de nieuwe UIQ

quote:
john-hendriks schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:05:
[...]

enige nadeel bij de Tytn is de vele problemen met het scherm en de stylus: het scherm moet na 20 dagen een keer of 10 keer per dag worden gekalibeerd en de stylus valt er in veel gevallen van zelf uit. Beide hardware problemen dus opsturen
Heb heel lang getwijfeld maar toch voor de P990 gekozen. Het gras is altijd groener aan de andere kant en als de nieuwe firmware stabieler is dan ben ik best tevreden :)

Curry zegt:

quote:
zeef schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:54:
[...]

Heb heel lang getwijfeld maar toch voor de P990 gekozen. Het gras is altijd groener aan de andere kant en als de nieuwe firmware stabieler is dan ben ik best tevreden :)
je krijgt er geen spijt van. Wij hebben beide toestellen op kantoor in gebruik en tot op heden het meeste plezier van de P990, ondanks het feit dit ik eerst een windows-freak was (Qtek 9000 en 9100)

Like u Don't Know me?
Reg. datum: 19 juli 2001

Hehe, eindelijk een nieuwe TS.
Vond het al raar dat deel 1 nog niet dicht was gegooid. Maar we kunnen verder gaan.
:)

Sur G going nuts on his P800 T610 V80 S700 P900 Z1010 V800 P910 K600 HTC UniversalP900 W900 Z800 S710

quote:
john-hendriks schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:35:
[...]

je krijgt er geen spijt van. Wij hebben beide toestellen op kantoor in gebruik en tot op heden het meeste plezier van de P990, ondanks het feit dit ik eerst een windows-freak was (Qtek 9000 en 9100)

Heb nu twee toestellen bij me, de 'ouwe' Orange M600 en de P990i. Ik moet zeggen dat ik na M500 en M600 weer blij ben met de uitstekende handschriftherkenning. Nu is het wachten op TT6 en een UIQ3 versie van ereader.

Overigens is de firmware online nog niet vernieuwd, net getest :)

Curry zegt:

Firmware update zou de 29e pas online zijn, morgen dus :)

Zijn er trouwens al UIQ3 programma's te downloaden? Ik heb Agile Messenger geprobeerd, maar die crasht zodra je hem opstart. Een ssh client zou ook wel handig zijn :)

"The only thing we can decide is what we want to do with the time that has been given to us."

Mijn lieve sexy vrouw!
Reg. datum: 18 februari 2003

Ik moet nog 10/11 (10 is op zondag en ik heb geen idee of ik zin heb om dan de stad in te gaan) dagen wachten voordat ik mijn abonnement bij Orange kan verlengen. Gelukkig kan dit 4 maanden voor het aflopen van je abonnement.

Ik heb nog geen idee wat ik van de telefoon kan verwachten, maar denk dat ik dat gewoon moet gaan ondervinden.
Hopenlijk krijg ik hem aan de praat op mijn WiFi verbinding thuis, maar dat zien we dan wel weer.

quote:
Chiron schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:23:
Firmware update zou de 29e pas online zijn, morgen dus :)

Zijn er trouwens al UIQ3 programma's te downloaden? Ik heb Agile Messenger geprobeerd, maar die crasht zodra je hem opstart. Een ssh client zou ook wel handig zijn :)
SE heeft in hun Try and Buy een Messenger voor de P990 staan. Er zou er dus een moeten zijn. Heb het niet getest omdat ik geen messenger gebruik

Voor DAVES (in topic 1): jij vroeg naar accessoires (jij had hem laten vallen geloof ik): bij eu-gsm.nl (http://www.eu-gsm.nl/sony..._p990c.html#batterij_accu) hebben ze alle onderdelen voor de P990i liggen (niet goedkoop, maar onderdelen zijn altijd duur). Succes

quote:
john-hendriks schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:24:
[...]

SE heeft in hun Try and Buy een Messenger voor de P990 staan. Er zou er dus een moeten zijn. Heb het niet getest omdat ik geen messenger gebruik
Bij handango is ook het een en ander te koop

Curry zegt:

SG surft naar info hardewaren
Reg. datum: 02 januari 2001

Die P990i zal nu wel goed verkrijgbaar zijn. Ga eind van onze overwerk periode eens kijken of ze hem hier lokaal ergens op voorraad hebben. Om m'n P800 te vervangen.

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

Dr. Tim, I presume?
Reg. datum: 13 mei 2004

In het begin was 't even wennen (flink omschakelen vanaf PocketPC), maar m'n P990 en ik kunnen nu prima met elkaar overweg. Het zou allemaal nog wat sneller mogen, maar het besturingssysteem zit behoorlijk solide in elkaar. Thumbpad typed eigenlijk best lekker en handschriftherkenning is uitstekend.

Het enige waar ik nog mee in de knoop zit is de voorkeursvolgorde van de data-verbindingen. Ik wil WLAN vóór GPRS/3G, maar het toestel is daar nogal eigenwijs in en start vaak in eerste instantie al een GRPS verbinding. Iemand tips op dat gebied?

Reg. datum: 29 september 2002

-=Ochterdcheck, nog geen nieuwe firmware beschikbaar=-

Vanavond nog maar eens proberen...

Guarana

Net ook even geprobeerd, helaas nog geen nieuwe versie...

Stay up, drink BAWLS !

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 73 74 75 76 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: