Hoofdcategorieën
Topicacties

Nokia N73 Topic - Deel 2

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 23 september 2006

Na ongeveer 2 weken in bezit hierbij mijn eerste indrukken vd N73. Het verslag zal kritisch kunnen overkomen, maar beschouw dat als een resultaat van hoge verwachtingen en ook het feit dat ik hiervoor de K750i had, wat in mijn ogen een vd beste 2.5G/GPRS/feature phones is en was. Ik zal tijdens de bespreking ook regelmatig refereren aan de K750i. Via een aantal punten zalik de voor mij belangrijkste eigenschappen doornemen.

Design/gewicht:

Niet wezenlijk groter dan de k750i, oftewel een prima candybar formaat. Ik heb een tijdje de SE P800 gebruikt en die was voor mij net te groot en te zwaar. Mooie vd N73 vind ik dat ie het formaat heeft van een "standaard" telefoon, wat gezien de specificaties best een prestatie mag heten.
De toetsen mogen van mij iets groter (er is ruimte voor).

Display:
Een vd redenen voor mij om de N73 te nemen was de grootte vh display (precies zelfde formaat en resolutie als N93!) :) . Was voor mij ook een reden om de SE m600i lang te overwegen, maar geen camera en tegenvallende geluiden over bediening (met 1 hand soms lastig) toch maar niet genomen. Prettig aan de N73 vind ik dat het scherm nog iets groter (36 x 48 mm, 2.4", bijna iPod video formaat dus!) is dan de standaard S60 phones (35 x 41mm). Het scherm is qua grootte hetzelfde gebleven sinds de eerste S60 phone (Nokia 7650), onlangs wel een verdubbeling in resolutie zoals bij de N80. Ik heb zelf liever een groter scherm dan de hogere resolutie, mede daardoor de keuze voor de N73.

Camera:
Met 2 megapixel had 'm ook genomen, zonder autofocus waarschijnlijk niet. Ik heb de foto's vd K750i en N73 nog niet op de computer vergeleken, maar op het display vd N73 lijken ze in elk geval een stuk beter (is scherper en meer contrastrijk). Erg jammer bij de K750i vond ik dat de foto vaak net iets doffer werd dan wat je daarvoor in je display zag. Afdrukvertraging is voor m'n gevoel langer dan bij K750i. Dit kan ook te maken met de algemene traagheid vd camera functionaliteit. En dan heb ik het over opstarten camera na eerste keer uitschuiven, tonen van gemaakte foto, autofocus, nemen van foto nieuwe foto, wat allemaal langer duurt dan bij k750i). Uiteraard gaat het hier om halveseconden werk, maar voor de beleving maakt dit veel uit. Net als anderen hoop ik dat een firmware hier iets aan kan doen. Bij de k750i kon je een aantal toetsen als sneltoets gebruiken (bv 5 activeert macro), dit heb ik bij de N73 nog niet kunnen ontdekken.
Wel handig vind ik de tekst boxjes die verschijnen als je over een icoon heengaat.

Externe speakers:
Stereo geluid valt mij wat tegen, de geluidseffecten hoor ik niet heel duidelijk (bv zigzag). Hier zou ik normaal gesproken niet echt aandacht aan besteed hebben, maar juist omdat een vd eerste recensies die ik las hier wel over te spreken was had ik er wel hoge verwachtingen over. De speaker vd K750i klinkt ongeveer even goed, misschien zelfs iets zuiverder. Voordeel vd N73 is het volume, kan harder zonder te vervormen. Ik had stiekempjes gehoopt dat ik de N73 als een travel-speaker zou kunnen gebruiken (a la combinatie iPod/travelspeaker), maar daarvoor is het geluid net iets te dun voor wat mij betreft. (en ja ik weet dat die travel speakers van bv JBL best prijzig zijn en de verwachting dus misschien niet helemaal terecht is)

Bediening/Usability:
Op zich prima, maar een paar dingen vallen me tegen van Nokia (met S40/navikey ooit de koning vd usability)

Bijvoorbeeld:
De "C" (=backspace) toets zit rechts onder, is moeilijk te bereiken als je, zoals ik, met je rechterhand de telefoon bedient. Beetje vervelend als je een tikfout maakt. Of proberen met links te bedienen, dan is ie goed geplaatst (heb ik een linkshandig toestel?)

Wat de toets onder menu knop doet (soort stiftje) heb ik nog niet kunnen ontdekken. Multimediaknop vind ik (nog?) niet bijzonder handig. 2 knoppen zonder evidente functie vind ik zonde.

Ik heb nog niet ontdekt of het mogelijk is om snelkoppelingen (bv Opera mini) te maken naar het opstartscherm. Kan hem wel in menu krijgen, maar is nog steeds een paar toetsen te veel verwijderd naar mijn smaak. Wat ik al helemaal niet begrijp is dat in mijn opstartscherm de rechterknop naar "Klok" gaat. :? Ook dit zal vast aan te passen zijn, heb nog niet uitgevonden hoe, maar vind het sowieso vreemd. Van S60 had ik verwacht vrijwel alles te kunnen customizen. Onterecht?

Paar andere dingetjes:
- piepje na *correct* invoeren van wachtwoord hoeft van mij niet (hoor liever een signaal als er iets fout gaat dan andersom).
- Nokia opstartanimatie mag wat mij betreft weg (kan dit?)
- Zoals vele anderen, default gebrek aan autolock vind ik vreemd en jammer.

Menu/Symbian/S60:
Navigeren in het menu gaat redelijk snel. Min of meer even snel na 1 jaar K750i gebruik, waar het menu iets trager is geworden in de loop der tijd. (iets wat overigens tot nu toe bij al mijn foons gebeurd is. Zou er een defragmenteer functie zitten op de N73 ;) Van iemand die bekend is met de eerdere Symbian/S60 toestellen kreeg ik te horen dat de bediening erg snel was. Belangrijkste vertraging is (helaas) het opstarten vh menu, bediening *in* het menu is over het algemeen even snel als de K750i.

Internet gebruik/T-Mobile Pocket internet totaal (PIT)/web n walk:
Voor mij reden om voor T-Mobile te gaan was PIT. Fijne van UMTS verbinding is de snelheid, ook op met het goedkoopste PIT abo van 10 euro/maand. Zou gecapped moeten zijn op 64 kbps, maar volgens speedtest zat download rond de 200 kbps, zoals ook al door anderen opgemerkt...Concreto: snel genoeg voor Youtube en Uitzending gemist (op laptop)!

Opera mini had ik eerder uitgeprobeerd en die werkt nog steeds fantastisch. En tot nu toe nog beter dan de standaard Opera browser, en ook de Nokia S60 browser. Links/rechts op de joystick voor page up/page down werkt heerlijk (zoals op Opera mini). Bij de standaard versie is page down iets van #-9. Waarom een toetsencombinatie voor zo'n veelgebruikte handeling? Navigeren met de stick (die overigens qua stroefheid me doet denken aan de nipple op de Thinkpads - is een pre) in mini webpagina's vind ik niet prettig, dus de S60 browser is niet mijn ding. Al met al is de beperkte meerwaarde van Opera voor S60 en de Nokia browser een teleurstelling. Dit zou voor mij betekenen dat een volgende phone niet per se een smartphone hoeft te zijn, zolang ie Java maar (goed) ondersteund.

Batterijverbruik:
2/3 dagen en geen idee hoeveel bellen dat is. In UMTS mode wordt ie redelijk warm.

Tot slot een bug (?):
Vreemd is dat als ik via Nokia PC Suite verbinding maak, USB modem 2 niet meer herkend wordt. Daarmee maakte ik 460 kbps verbinding (volgens XP pop up), met USB modem 1 (115 kbps volgens XP. GPRS modem?), lukt wel. Connectie is zeker sneller dan met K750i GPRS, dus twijfel ff of dit wel GPRS is.

Algemene conclusie:
Ondanks de genoemde tegenvallers, waarvan een deel waarschijnlijk ook wel op te lossen valt, een prima toestel. Belangrijkste pluspunten voor mijn zijn het scherm, S60 (voor de apps), en het compacte formaat (voor eens smartphone). Voor wie het scherm vd K750i geen beperking vindt en geen behoeft heeft aan een smartphone is dat nog altijd een zeer capabel toestel.

Reg. datum: 05 september 2004

quote:

Wat de toets onder menu knop doet (soort stiftje) heb ik nog niet kunnen ontdekken. Multimediaknop vind ik (nog?) niet bijzonder handig. 2 knoppen zonder evidente functie vind ik zonde.

Ik heb nog niet ontdekt of het mogelijk is om snelkoppelingen (bv Opera mini) te maken naar het opstartscherm. Kan hem wel in menu krijgen, maar is nog steeds een paar toetsen te veel verwijderd naar mijn smaak. Wat ik al helemaal niet begrijp is dat in mijn opstartscherm de rechterknop naar "Klok" gaat. :? Ook dit zal vast aan te passen zijn, heb nog niet uitgevonden hoe, maar vind het sowieso vreemd. Van S60 had ik verwacht vrijwel alles te kunnen customizen. Onterecht?

Paar andere dingetjes:
- piepje na *correct* invoeren van wachtwoord hoeft van mij niet (hoor liever een signaal als er iets fout gaat dan andersom).
- Nokia opstartanimatie mag wat mij betreft weg (kan dit?)
- Zoals vele anderen, default gebrek aan autolock vind ik vreemd en jammer.

een paar antwoorden

Dat stiftje is een kopieer/plak toets om dus tekst te kopieren en te plakken verdwijnt overigens vanaf de nieuwe Symbians van Nokia. N73 is dus een van de laatste.

De 2 knoppen onder in je scherm zijn aan te passen
S60 is niet betekent niet volledig customizen zo moet je nog steeds een theme maken om bijv. een foto full screen te krijgen als achtergrond.
De opstartanimatie kan je weg doen
geen autolock waarom weet ik niet.

PSN-ID: Dirkske1982

Reg. datum: 26 december 2004

Heb sinds vandaag mijn Nokia N73.
Al onmiddellijk een probleem dat ik niet kan oplossen.
Ik had een prog geinstalleerd dat ik eerst op de mini sd kaart had gezet.
Na het insteken van de kaart installeerde het programma onmiddellijk.
Nu echter na wat prullen perongeluk het programma verwijderd.
Nu wanneer ik de kaart terug in mijn gsm staak, installeerd dit programma niet meer automatisch.
ook via de telefoon kan ik het niet installeren.
Wie weet raad?

Groeten ;(

Reg. datum: 13 december 2003

card formteren,programma opnieuw via BT naar je N73 sturen?

Reg. datum: 20 oktober 2000

quote:

Je hebt het 'active standby' menu, die 5 icoontjes op je hoofdscherm, die je in kunt vullen zoals je wil... Instellingen -> Telefoon -> Standby Modus -> Actief Standby op 'aan' verder naar onder 'Toep. Actief standby' waar je de 5 snelkoppelingen in kunt stellen. Misschien zoek je zoiets?

Verder ben ik het wel met je eens, die C knop en dat potloodje hadden ze beter om kunnen draaien. De multimedia knop heb ik nog amper gebruikt eigenlijk... Maar verder tot nu toe een prachtig en prima toestelletje welke met eventuele firmware updates naar mijn idee bijna perfect te maken is :)

Specs: XP2400+@2600+ | Gigabyte GA-7VAX | GF6800LE | 1024mb | 80GB WD | Samsung SyncMaster 913N

Reg. datum: 23 september 2006

Thanks voor de antwoorden, prettig dat dat "active standby" menu toch is aan te passen.

En ik heb dus ook een copy-paste toets, nou ja, wie weet bewijst dat ooit nog z'n waarde.

Voor het uitzetten vd opstart animatie, nog een tip hoe dat kan? Ik kon alleen kiezen tussen standaard (= met opstart animatie), tekst (= opstart + tekst) en afbeelding...

Reg. datum: 24 januari 2006

Ik had toch wat vragen betreffende het verlengen van het abbonement. Ik heb nu zelf een Hi 20 abbo, 2 jaar, nu is helaas na 1,5 jaar de trilfunctie en OK knop van mijn D500 overleden. Ik was dus op zoek naar een nieuwe mobiel, en deze past daar mooi in. De D500 heb ik aangeschaft onder mijn pa's naam (was nog geen 18) dus het Hi abbo staat daar onder geregistreerd.

Nu heb ik allereerst een vraag. Al wil ik dus mijn abbo verlengen, heb ik dat liever op mijn eigen naam, weet iemand of dit mogelijk is?

En zou iemand mij kunnen adviseren wat t beste is om te doen, had zelf hetvolgende bedacht:

• Of nieuwe losse mobiel aanschaffen (hierbij roept mij de vraag op of ik gewoon het chipje van mn Hi Abbo erin kan doen) prijs: 449,-- euro en dan nog 6 maanden uitzitten bij Hi, om vervolgens een goedkoop nieuw abbo te nemen (krijgt veelal korting / cashback)
  • Of Hi verlengen (hopelijk op mijn naam kunnen zetten) 1 jaar extra dus, prijs: 408,--

Heeft iemand anders nog een ander geniaal idee?

Edit: "Een contractovername kost ¤ 52,50."
Dan zal die laatste (op mijn naam zetten van het abbo) dus wel erg duur worden.

dubbeld01 wijzigde dit bericht 24-09-2006 12:22 (9%)

DoLLe RenDiEr
Reg. datum: 06 augustus 2003

is het bij deze toestel niet mogelijk om je eigen achtergrond te selecteren?

Reg. datum: 03 augustus 2006

quote:
dubbeld01 schreef op zondag 24 september 2006 @ 12:14:
Heeft iemand anders nog een ander geniaal idee?

Edit: "Een contractovername kost ¤ 52,50."
Dan zal die laatste (op mijn naam zetten van het abbo) dus wel erg duur worden.

'Uitzondering op deze regel: contractovername van ouder naar kind is gratis als het kind bij afsluiten van het contract nog minderjarig was en bij overname meerderjarig.'

Is dat toevallig niet van toepassing bij jou? :)

Reg. datum: 12 september 2004

quote:
Black Label schreef op zondag 24 september 2006 @ 12:51:
is het bij deze toestel niet mogelijk om je eigen achtergrond te selecteren?
nopez :(

I want to live careless and free

Reg. datum: 24 januari 2006

quote:
Bulltje schreef op zondag 24 september 2006 @ 12:59:
[...]

'Uitzondering op deze regel: contractovername van ouder naar kind is gratis als het kind bij afsluiten van het contract nog minderjarig was en bij overname meerderjarig.'

Is dat toevallig niet van toepassing bij jou? :)
Ik moet echt leren verder te lezen....... Bedankt dat je me hier op attendeert... Dan bestel ik de mobiel gewoon en zet ik m later op mijn naam :) (408 euro... veel geld)

Reg. datum: 21 maart 2004

quote:
wel enkel niet fullscreen

XBOX 360 Gamertag | Asus A8R32-MVP deluxe | X2 3800+ | Corsair 2048MB - 4000PT | PowerColorX1800XT | 3Dmark06

Reg. datum: 13 december 2003

quote:
Ik wou net zeggen (schrik me rot) je kan toch ieder willekeurig plaatje als achtergrond kiezen,mits de maat aangepast is,en dan krijg je een onder en bovenbalk,(helaas) echt ouderwets dat die mogelijkheid (fullscreen) er nog niet is!

quote:
rooie60 schreef op zondag 24 september 2006 @ 14:53:
[...]

Ik wou net zeggen (schrik me rot) je kan toch ieder willekeurig plaatje als achtergrond kiezen,mits de maat aangepast is,en dan krijg je een onder en bovenbalk,(helaas) echt ouderwets dat die mogelijkheid (fullscreen) er nog niet is!
ja of je moet zelf een theme aanmaken met jou achtergrond erin

BTO 15W25+ WSXGA+ (res. 1680 x 1050), Nvidia 8600M GT 512 Mb Intel® Core 2 Duo T7500 2.2GHz - 4 Mb (FSB-800MHz) 2Gb DDR2-800MHz + Intel® 1GB Turbo Memory, S-ATA : 160GB 7200 rpm

\m/.([oO]).\m/
Reg. datum: 01 december 1999

quote:
Rotsvast schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 16:23:
[...]

Ik zit te kijken naar Tomtom Sirf III en Adapt 700 Sirf III. Ik vraag me af of ik nou naar de standbijtijd moet kijken of puur voor het merk moet gaan? Beiden zijn even duur. http://www.pdashop.nl/spe.../34/gps-en-navigatie.html

Ik ben eerder geneigd de Tomtom Sirf III te kopen ivm compatibiliteit.
Verder heb ik er weinig kaas van gegeten, maar ik denk niet dat ik me er een buil aan kan vallen.
Nette prijs ook. Thanks voor de link :)

EDIT: Yup.. Alleen maar goede reviews op die site.
Ik ga 'm dinsdag bestellen (want ik kan 'm woensdag alleen in ontvangst nemen)
Laat hier wel weten hoe 'ie bevalt.

Ken. wijzigde dit bericht 24-09-2006 20:14 (12%)

Reg. datum: 15 september 2006

quote:
.KeN. schreef op zondag 24 september 2006 @ 19:10:
[...]

Verder heb ik er weinig kaas van gegeten, maar ik denk niet dat ik me er een buil aan kan vallen.

Klopt, als ik verder googel op deze tomtom muis zie ik prijzen zoals 119 euro. Het leuke aan deze shop is dat ze zowel snel versturen als dat het versturen gratis is. :)

Reg. datum: 06 januari 2005

Hoi Weet iemand of er al een versie van FExplorer leverbaar is voor de N73?
Bijv Dank

Reg. datum: 14 september 2000

Wanneer ik iemand bel via de contactlijst, na het gesprek ophang en later weer via de contactlijst wil gaan bellen, staat de contactlijst nog geopend op het contact dat ik ervoor gebeld had. Je zou er vanuit gaan dat hij weer bij "het begin zou beginnen. Raar.

[Edit] &

Jammer dat de bijgeleverde headset je het volume omhoog en omlaag laat doen maar je geen mogelijkheid geeft om naar een volgend nummer te gaan. Volume zal je niet zovaak veranderen, track wel.

Oppie wijzigde dit bericht 25-09-2006 09:09 (28%)

Reg. datum: 25 september 2006

Hey,

Ik heb een Parrot 3100 maar mijn n73 geeft mijn telefoonboek niet door iemand oplossing ??

alvast bedankt

Reg. datum: 24 september 2006

ik ben best wel gehecht aan mijn nokia car kit,ben benieuwd of er nog iets van een plug of iets dergelijks uit komt voor de nokia n73!!!

Reg. datum: 23 februari 2000

Is het ook mogelijk om in te stellen waar je carkit wel en niet op moet werken?

Ik wil bijvoorbeeld dat me radio op mute gaat als ik wordt gebeld, maar als ik aan het navigeren ben of ik krijg een sms dan gaat de radio ook op mute...

Ik heb al naar wat dingen gezocht, maar volgens mij kun je alleen instellen of hij er wel of helemaal geen gebruik van moet maken. Dus dat de radio niet meer op mute gaat is nu de beste oplossing.

Ik ben trouwens in het bezit van een Nokia CK-7W Carkit.

Sonic wijzigde dit bericht 25-09-2006 10:52 (6%)

Reg. datum: 06 juni 2003

quote:
.KeN. schreef op zondag 24 september 2006 @ 19:10:
[...]

ben zaterdag bij de phonehouse geweest, en daar hadden ze de TOMTOM gps muis voor ¤89,- liggen

Resistance is futile (if <1 ohm)

\m/.([oO]).\m/
Reg. datum: 01 december 1999

En dat is dezelfde als die eerdergenoemde ? Of is er maar één type TomTom GPS muis ?
Thanks.. ik ga er vanmiddag gelijk even kijken.

Reg. datum: 06 juni 2003

Volgens de website is er maar eentje dus ik ga er van uit dat het dezelfde is.

Resistance is futile (if <1 ohm)

Reg. datum: 20 januari 2003

tomtom 6 werkt hier ook, heb een SIRF III gekocht van NAV4all

http://www.nav4all.nl/site2/www.nav4all.nl/dut/shop.php

werkt prima, deze ontvanger is sirf III, is erg klein, dus handig mee te nemen, en batterij gaat zeer lang mee. er zit een oplader voor op usb ook bij.

ben blij dat mijn N73 nu ook navigeert :)

SPEEDMAN859 wijzigde dit bericht 25-09-2006 13:52 (7%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: