quote:
Helsie schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 07:28:
[...]
Als ik kijk hoe mensen hier erover praten, is het wel degelijk een statussymbool voor een aantal mensen... Net zoals het salaris voor veel mensen meer een statussymbool is dan het soort werk wat ze doen en hoe ze zich daarin voelen.
Het is geen status symbool maar geld. Ook aan alle andere secondaire voorwaarden kan je een prijskaartje koppelen. Voordelen als meer vakantiedagen, duurdere auto, cursusbudget, pensioenregeling en tot voor kort ook particuliere ziektekostenverzekeringen etc - daar plak ik een "prijskaartje" aan, vooral om bij salarisbesprekingen diverse aanbiedingen met elkaar te kunnen vergelijken.
En dan blijkt dat het aanbod van bedrijf A met een veel hoger salaris helemaal niet zoveel beter is dan het aanbod van bedrijf B. Het primaire salaris is bij mij maar deel van het aanbod, ik kies veelal eerder voor een beter secondair pakket dan alleen een hoger salaris.
Laten we wel wezen; als je voor je werk mobiel moet zijn, dan rij je ook liever in een BMW 3-serie dan een VW Polo - ik althans wel. Dat zit een stuk comfortabeler in de file

Dat je bijtelling hoger uitvalt - dat is helemaal jou keuze, want je kan er ook voor kiezen om niet prive te rijden in de dienst auto. Er zijn ook werkgevers waar dat gewoon niet mag overigens maar die vallen veelal buiten de ICT sector.
Voor mij is het lease bedrag niet zo belangrijk maar wel de klasse auto die ik kan lease. Bij werkgever A kan je voor 750 euro in de maand een overcomplete Skodia Octavia of toch een comfort line VW Passat Variant leasen terwijl je bij een andere werkgever daar net een Golf 1.6 van kan krijgen.
Wat voor mij ook belangrijk is zijn alle "poe-ha" regels d'r om heen. Hoe makkelijk kom ik van zo'n auto af? Wanneer ik binnen mijn lease bedrag blijf - hoef ik dan geen boete te betalen wanneer ik van werkgever wissel? Wat is mijn eigen risico? etc etc.
Ik heb momenteel ook geen lease auto - maar dat is hier in Duitsland iets minder gebruikelijk dan in Nederland. En hoewel ik regelmatig reis voor mijn werk, kies ik daar echt niet de auto voor. Wanneer je regelmatig door Europa moet reizen, dan zijn trein en vliegtuig mijn vervoermiddel naar keuze. Overigens zou ik wel een auto kunnen krijgen maar dan wordt er wel verwacht dat je de auto pakt wanneer je naar Spanje of Nederland moet

.. en dat vind ik niet onredelijk. Ik reis nu eerste klas / business klas, waarom zou men die kosten blijven maken en mij dan OOK nog een auto ter beschikking stellen?