Ik betwijfel ten zeerste of dit wel voldoende is om tegen Intel te concurren. Er wordt gesproken over een 40% boost tov de huidige CPU generatie. Daarbij worden opmerkingen gemaakt dat deze dus ongeveer 20% sneller zal worden tov de huidige Conroe CPU's. Enige probleem is dat deze CPU's pas over een jaar worden geintroduceerd! Tegen die tijd zal Intel haar quadcore cpu's naar het mainstream segment getrokken hebben, en AMD zet daar een dual core tegen over.
Hierbij blijkt uit het overzicht dat de corespeed niet boven de 3Ghz zal uitkomen, en de TDP zal voor de dual core op 65nm hetzelfde zijn als de huidige generatie. Quadcore AMD zal enkel beschikbaar komen voor het huidige FX en X2 (X4?) segment. De snelheid van de HT bus wordt wel omhoog geschroefd, en dit zal zeer zeker ook invloed op de snelheid hebben, maar hoeveel dat kunnen overklokkers van de HT bus beter vertellen. Uiteindelijk zal de snelheidswinst 40% zijn, en dan maakt het weinig uit of dit nu uit 2MB L3 cach, de HT3 of de hogere IPC komt. Probleem is dat Intel tegen die tijd Conroe op hogere snelheden zal hebben, en ik denk dat een 20% lead tov de huidige Conroe's, en geen verhoging van kloksnelheid niet genoeg zal zijn.
Even over socket AM2+, ik denk dat de socket pin2pin compatible zal zijn, echter zullen er zeer zeker nieuwe mainboards en nieuwe chipsets voor nodig zijn, dit om de hogere HT bus mogelijk te maken. HT3 niet enkel het verhogen van de snelheid, maar het is een zeer geavanceerd protocol, met zeer interessante opties, echter dient een mainboard vanaf 0 opnieuw ontworpen te worden. Ik denk dat ze pin2pin compatible zulen zijn, omdat de CPU de snelheid van de HT bus bepaald, en er dus zonder problem een AM2 Sempron CPU met 800HT bus opgeprikt kan worden, lijkt mij wel zo handig voor de infrastructuur.
Socket AM3 zal zowel DDRII als DDRIII mogelijk maken, ik ben niet zo bekend met DDRIII maar ik geloof dit niet. Tenzij de AM3 CPU's zowel een DDRII als een DDRIII controller ingebakken hebben zal het onmogelijk zijn, en als dit wel is nog niet makkelijk. DDRIII zal wellicht nieuwe DIMM sloten gebruiken, waar geen DDRII modules inkunnen, dus niet pin2pin compatible, en ik vermoed ook dat het voltage van DDRIII weer lager zal zijn. Het zou vanuit AMD wel de juiste strategy zijn, want nu moeten zij maar gokken wanneer DDRIII prijstechnish interessant is. Als intel haar volume weg moet zetten op een duurder DDRIII platform en je kunt er als AMD zijnde met een goedkoper DDRII platform concurrenen dan is dat positief natuurlijk. Op dit moment met de AM2 transitie heeft AMD het probleem dat DDRII een veel hogere latency heeft, maar de goedkopere prijs maakte dit weer goed. Echter is de DDRII prijs paar weken geleden met 25% de lucht in gegaan, dus weg voordeel.
AMD gaat overigens weer een shitload s754 cpu's op de markt brengen om met de erg goedkope Intel Celeron te concurreren. Ik weet niet hoeveel in Europa, grootste deel zal naar China en Zuid-America gaan.