Gathering of Tweakers

Quicksearch
Zijn er soms al prijzen van de 5400, 5600 en 6000+ bekend?

Verder nog wat nieuws, socket AM3 pas in 2008 ipv eind 2007:

quote:
DigiTimes reports that AMD has decided to postpone the introduction of Socket AM3 from Q3'07 to the middle of 2008. According to DigiTimes sources, instead of introducing Socket AM3 next year, AMD's instead going to release a tweaked version of today's AM2 socket dubbed AM2+ that will include support for HyperTransport 3.0 (backwards support for HT 1.0 will be included). AMD's first quad-core K8L CPU, codenamed Altair, will utilize the new AM2+ socket.

http://www.firingsquad.co...rticle.asp?searchid=12537

Leek we wel te verwachten dat AMD volgend jaar nog geen DDR3 zou gebruiken :)

Hacku wijzigde dit bericht 03-10-2006 23:47 (5%)

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Reg. datum: 02 januari 2001

Nieuwe Desktop roadmap, zie http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=679375

Onderstaande plaatje vat het hele verhaal weer samen:

http://www.hkepc.com/bbs/attachments_dir/ext_jpg/k8l_Ov6TCMCQGeqf.jpg

En een verhaal over HT 3.0, zie http://www.hkepc.com/bbs/news.php?tid=679438

Eigenlijk vat het plaatje weer het hele verhaal samen, maar wat opvalt:

• HT 3.0 niet meer op een 'fixed' kloksnelheid
  • Deze kloksnelheid wordt ingesteld aan de hand van snelheid van de CPU
http://www.hkepc.com/bbs/attachments_dir/ext_jpg/amdiobus_BddDplSHFMvF.jpg

Ik betwijfel ten zeerste of dit wel voldoende is om tegen Intel te concurren. Er wordt gesproken over een 40% boost tov de huidige CPU generatie. Daarbij worden opmerkingen gemaakt dat deze dus ongeveer 20% sneller zal worden tov de huidige Conroe CPU's. Enige probleem is dat deze CPU's pas over een jaar worden geintroduceerd! Tegen die tijd zal Intel haar quadcore cpu's naar het mainstream segment getrokken hebben, en AMD zet daar een dual core tegen over.

Hierbij blijkt uit het overzicht dat de corespeed niet boven de 3Ghz zal uitkomen, en de TDP zal voor de dual core op 65nm hetzelfde zijn als de huidige generatie. Quadcore AMD zal enkel beschikbaar komen voor het huidige FX en X2 (X4?) segment. De snelheid van de HT bus wordt wel omhoog geschroefd, en dit zal zeer zeker ook invloed op de snelheid hebben, maar hoeveel dat kunnen overklokkers van de HT bus beter vertellen. Uiteindelijk zal de snelheidswinst 40% zijn, en dan maakt het weinig uit of dit nu uit 2MB L3 cach, de HT3 of de hogere IPC komt. Probleem is dat Intel tegen die tijd Conroe op hogere snelheden zal hebben, en ik denk dat een 20% lead tov de huidige Conroe's, en geen verhoging van kloksnelheid niet genoeg zal zijn.

Even over socket AM2+, ik denk dat de socket pin2pin compatible zal zijn, echter zullen er zeer zeker nieuwe mainboards en nieuwe chipsets voor nodig zijn, dit om de hogere HT bus mogelijk te maken. HT3 niet enkel het verhogen van de snelheid, maar het is een zeer geavanceerd protocol, met zeer interessante opties, echter dient een mainboard vanaf 0 opnieuw ontworpen te worden. Ik denk dat ze pin2pin compatible zulen zijn, omdat de CPU de snelheid van de HT bus bepaald, en er dus zonder problem een AM2 Sempron CPU met 800HT bus opgeprikt kan worden, lijkt mij wel zo handig voor de infrastructuur.

Socket AM3 zal zowel DDRII als DDRIII mogelijk maken, ik ben niet zo bekend met DDRIII maar ik geloof dit niet. Tenzij de AM3 CPU's zowel een DDRII als een DDRIII controller ingebakken hebben zal het onmogelijk zijn, en als dit wel is nog niet makkelijk. DDRIII zal wellicht nieuwe DIMM sloten gebruiken, waar geen DDRII modules inkunnen, dus niet pin2pin compatible, en ik vermoed ook dat het voltage van DDRIII weer lager zal zijn. Het zou vanuit AMD wel de juiste strategy zijn, want nu moeten zij maar gokken wanneer DDRIII prijstechnish interessant is. Als intel haar volume weg moet zetten op een duurder DDRIII platform en je kunt er als AMD zijnde met een goedkoper DDRII platform concurrenen dan is dat positief natuurlijk. Op dit moment met de AM2 transitie heeft AMD het probleem dat DDRII een veel hogere latency heeft, maar de goedkopere prijs maakte dit weer goed. Echter is de DDRII prijs paar weken geleden met 25% de lucht in gegaan, dus weg voordeel.

AMD gaat overigens weer een shitload s754 cpu's op de markt brengen om met de erg goedkope Intel Celeron te concurreren. Ik weet niet hoeveel in Europa, grootste deel zal naar China en Zuid-America gaan.

Jah het ziet er niet echt goed uit. Volgend jaar zal intel zo even een 4 GHz Core 2 Duo ( native quad core ) op de markt kunnen gooien. VS de K8L die mischien 3 GHz haald. Op gelijke clocks zou een K8L sneller zijn maar tegen een 4 GHz doe je niet veel.

+ Intel zal er wel weer wat extra cache op gooien zoals bij de P4 om de prestaties weer wat op te krikken. + Intel zal snel naar 0.045u gaan AMD zit dan weer op 0.065u. Zoals het er nu uit ziet zal de Intel ook minder stroom verbruiken.

AMD moet iets sneller zijn. Ik weet niet hoe lang ze met die K8L willen doen maar ik hoop dat er snel een K9 of zo aan zit te komen ( een jaar later of zo ) Anders haald Intel ze erg hard in als ze met die K8L ook weer 3 jaar willen doen.

Edit:

Weet je wat AMD moet doen: Die lui van ATi eens wat leuke reken eenheden laten bouwen voor in de volgende AMD cpu. Of gooi er een quad van een ATi X1900 XT kaartje in.

Als je ziet wat voor een peformance ATi uit die Pixel shaders van de X1900 XT pompt niet normaal. Die X1900 XT is 20x zo snel in Folding@home dan een Core 2 Duo op 2.6 GHz. Dat zegt nog al wat. Ook physics worden met die shaders gedaan. Dus er kunnen vast wel meer dingen mee gedaan worden. Dus pleur je een paar van die dingen in een los stukje van de core ( meer zoals de memory controller ) waardoor je die kunt inzetten bij zware rekentaken en een super snelle cpu hebt. Je moet mischien wel speciale support hebben maar ze ziet die dingen al veel vaker toegepast worden. Kijk ook naar de Cell cpu van IBM.

Astennu wijzigde dit bericht 05-10-2006 15:51 (54%)

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

The Inq doet een gooi naar de pricing van de nieuwe FX processoren:
quote:
We have learned that not many motherboard vendors will support the platform, so it is up to the highest-end manufacturers such as Tyan, SuperMicro, or Iwill to offer 4x4 motherboards. This will hardly differ from current 1207-pin-socketed Opteron motherboards. At the same time, it seems that AMD will finally remove the need for Registered ECC memory for Athlons, but another source is countering this info with the claim that FX-70 series will be nothing more but the Opterons and that the processors will require usage of Registered DIMM memory.

The retail boxes are coming in a bit larger size than current packaging and feature an open look at two CPUs, but for the first time, AMD will be launching not one, but three FX CPU packages. All of the CPUs will feature 256KB of L1 and 2MB of L2 cache memory (each core has 64+64KB L1 and 1MB L2 cache), and be placed in three speed grades.

FX-70 CPUs will be clocked at 2.6 GHz, with the price of $999 for a dual-processor retail box.

FX-72 will be clocked at 2.8 GHz, and with the price of $1132, it presents an interesting choice, since it outclocks Kentsfield.

FX-74 is clocked at 3.0 GHz and finally breaks the 3 GHz clock barrier for desktop and dual-core CPUs in general. However, the price is currently planned at sky-high $1500, so who ever spends that amount of money in the year of K8L (Barcelona) arrival, it should better have another $1,500 in the bank - for quad-core Barcelona babies, of course.

Hm, dat is veel hoger dan de prijzen die The Source gegeven had.

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Is Papa van Maaike
Reg. datum: 19 februari 2001

Maar gezien dat het echte 1207 Opteron proc zijn was het natuurlijk wel te verwachten dat de prijs in deze buurt zou komen te liggen.
Een 2,66 Kentsfield kost ook 999.
Maar als de prijzen nog iets zakken dan heb je voor relatief niet te veel geld toch een machtig mooi werkstation!
4* 2.6 Ghz voor minder als 1k euro. Dat had je een jaar geleden ook niet durven dromen.
We zullen nog even moeten afwachten wat er een moederborden beschikbaar komen.
Ik verwacht zowiezo van Asus een bord en misschien dat Gigabyte ook nog wat op de markt zet.
Als het pincompatible is met de Opteron dat is het toch niet moeilijk om hier een bord voor uit te bringen :?
Mijn poes popelt.

Noem me een muts maar ik zit met een aantal vragen.

Ik heb geen SLI droom, ik heb genoeg aan 1 videokaart. Is het dan gunstiger om een moederbord met nForce 570 te kopen of zitten er meer voordelen aan de nForce 590 behalve SLI.

En als ik 2 x 512 PC3200 in dual channel zet is dat dan net zo snel als 1 x 1gb PC6400?

Rare vogel

quote:
Pixal schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:32:
Noem me een muts maar ik zit met een aantal vragen.

Ik heb geen SLI droom, ik heb genoeg aan 1 videokaart. Is het dan gunstiger om een moederbord met nForce 570 te kopen of zitten er meer voordelen aan de nForce 590 behalve SLI.
Hier staan alle AMD nForce5 chipsets opgesomd. Inclusief alle specificaties. :)
quote:
En als ik 2 x 512 PC3200 in dual channel zet is dat dan net zo snel als 1 x 1gb PC6400?
Ja. :)
Echter kan de processor 2 keer meer verwerken dan jij er nu in wil zetten. Dus dualchannel PC2-6400 lijkt me beter. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

quote:
_the_crow_ schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 18:22:
[...]
Hier staan alle AMD nForce5 chipsets opgesomd. Inclusief alle specificaties. :)
[...]
Ja. :)
Echter kan de processor 2 keer meer verwerken dan jij er nu in wil zetten. Dus dualchannel PC2-6400 lijkt me beter. ;)

Kan iemand mij vertellen of de mcp55ultra hetzelfde is als de 570ultra chipset?

Ik kan het nergens vinden (of ik zoek niet juist).

Want bij sommige shops staat een abit K9N ultra als 570ultra chipset en bij andere staat er mcp55ultra.

Wat is het verschil? Of is het gewoon hetzelfde?

Apple Macbook Pro 15" !  2.4Ghz Merom/ 2GB / 8600mGT 256Mb / 160GB HD 

never run from a sniper!

Ik heb vandaag mijn pc 4400 gehuegen binnengekregen, en het werkt met geen mogelijkheid in combinatie met mijn opteron 144 en asus a8r32-mvp deluxe. Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen?
Rare vogel

quote:
Aries.Mu schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:49:
Kan iemand mij vertellen of de mcp55ultra hetzelfde is als de 570ultra chipset?

Ik kan het nergens vinden (of ik zoek niet juist).

Want bij sommige shops staat een abit K9N ultra als 570ultra chipset en bij andere staat er mcp55ultra.

Wat is het verschil? Of is het gewoon hetzelfde?
Dit gaat gewoon om de nForce 570 Ultra. Dit is ook logisch gezien het feit dat er op de Abit-site vermeld wordt dat er 2 ethernet-controllers zijn en geen SLI aanwezig. Gezien de tabel die ik in mijn vorige post noemde, kan dat alleen wijzen op de nForce 570 Ultra chipset. :)
quote:
icecoolsniper schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:17:
Ik heb vandaag mijn pc 4400 gehuegen binnengekregen, en het werkt met geen mogelijkheid in combinatie met mijn opteron 144 en asus a8r32-mvp deluxe. Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen?
Neem het topic door wat genoemd wordt in de topicwarning onderaan en open dan naar aanleiding daarvan een nieuw topic. :)

_the_crow_ wijzigde dit bericht 10-10-2006 18:30 (23%)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

never run from a sniper!

Ja ik dacht dat ik het hier moest posten aangezien de geheugencontroller op de CPU zit.
Ik zal nog ff wat onderzoek doen of het aan mijn bordje of aan de cpu ligt, en dan open ik een topic.

edit:

hier openen scheelt weer 1 topic :)

icecoolsniper wijzigde dit bericht 10-10-2006 18:45 (11%)

quote:
_the_crow_ schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:27:
[...]
Dit gaat gewoon om de nForce 570 Ultra. Dit is ook logisch gezien het feit dat er op de Abit-site vermeld wordt dat er 2 ethernet-controllers zijn en geen SLI aanwezig. Gezien de tabel die ik in mijn vorige post noemde, kan dat alleen wijzen op de nForce 570 Ultra chipset. :)
Een nF 550 en extra ethernet controller is natuurlijk ook een optie.

Rare vogel

quote:
OlafvdSpek schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:46:
Een nF 550 en extra ethernet controller is natuurlijk ook een optie.
True, dat was inderdaad mogelijk. Misschien een beetje een drogreden van mij. Ik wist wel dat het zo was, maar de redenering gaat een beetje mank. ;)
MCP55 Ultra: Features 1 x16 slot (total 20 lanes, 5 links) and supports Athlon series of M2 CPUs. Six SATA ports with RAID5, Dual Gigabit LAN with Active Armor and UAA Audio.
Wat volgens deze tabel wel de nForce 570 ultra moet zijn vanwege de 20 PCIe-lanes, 5 PCIe-links en de 6 SATA-ports. Dat is namelijk één combinatie die voorkomt onder de nForce5-chipsets. :)

quote:
_the_crow_ schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:39:
[...]
True, dat was inderdaad mogelijk. Misschien een beetje een drogreden van mij. Ik wist wel dat het zo was, maar de redenering gaat een beetje mank. ;)

[...]
Wat volgens deze tabel wel de nForce 570 ultra moet zijn vanwege de 20 PCIe-lanes, 5 PCIe-links en de 6 SATA-ports. Dat is namelijk één combinatie die voorkomt onder de nForce5-chipsets. :)

Thx,

Wat ik eigenlijk wou weten is of deze evengoed presteert als een "echte" 570ultra...

Apple Macbook Pro 15" !  2.4Ghz Merom/ 2GB / 8600mGT 256Mb / 160GB HD 

Kaas is de baas!

Er ziten weer prijsverlagingen in de pijplijn wat betreft AMD Opteron procs :) :

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=4503

http://images.dailytech.com/nimage/2702_large_opty_1.png
http://images.dailytech.com/nimage/2703_large_opty_2.png

E8400 Q746A @ 4250MHz 1.340v | 2x1024 OCZ Flex PC2-9600 @ 1200MHz 5-4-4-9| DFI Lanparty DK X38 T2R | 2x Asus HD4850CF 850/2400 boulognejonkers.nl | Specs

Eerste echte die-shot van AMD's "next-gen" generatie:

http://i.n.com.com/i/ne/p/2006/amdbarcelona550x512.jpg

quote:
EaS schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 14:43:
Eerste echte die-shot van AMD's "next-gen" generatie:

[afbeelding]
Met wat voor 'camera' worden dit soort plaatjes eigenlijk geschoten?

En daar bovenop nog een paar extra details betreffende 'next-gen':

http://www.tecchannel.de/imgserver/bdb/350900/350944/457B27034400E8401DEB4037D6A9AAB8_1000x700.jpg

http://www.tecchannel.de/imgserver/bdb/350900/350943/0223D63A35FEEAF73A17ECA1B054F5A8_1000x700.jpg

Wat betreft Intel's SSE4 (pas beschikbaar in 45nm generatie CPU's), er zitten wat gelijke(nde) instructies in:

http://i9.tinypic.com/2i971ig.jpg

Maar AMD's 'SSE128' zal niet compatible zijn met SSE4:

"Ähnlich wie Intel arbeitet auch AMD an einer neuen SSE-Erweiterung. Intels SSE4 und AMDs SSE128 werden jedoch (vorerst) nicht kompatibel sein."

quote:
OlafvdSpek schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 15:53:
[...]

Met wat voor 'camera' worden dit soort plaatjes eigenlijk geschoten?
Microscoop (Maar daarmee zijn natuurlijk verschillende variaties mogelijk, zoals bijvoorbeeld hier te zien is)

The Inq:
quote:
NVIDIA will provide the chipset for AMD's 4x4 ‘Quadfather’.
The chipset which is as yet unannounced will include two x16 and two x8 PCI-e slots, and AMD was showing off a 4x4 system in their suite.

The board that was in a machine here was an ASUS board and the computer was running two game windows, each playing a high definition video, encoding a high definition video and streaming a gameplay video through Internet Exploder.

The system was maxed out but the game windows (City of Heroes) were running smoothly. There will be several SKUs of the 4x4 at launch, with all but one being under $1000. Another focus of AMD is that the 4x4 platform is quad-core ready, allowing easy upgrade with the introduction of the quad core in 2007.
Nu wordt er dus (weer?) beweerd dat 2 van de 3 FX bundels minder dan $1000 zullen kosten. Ik neem even aan dat de middelste bundel $999 kost, de goedkoopste zal dan wel iets van $799 worden.

Is Papa van Maaike
Reg. datum: 19 februari 2001

Het is wel the Inq die iets beweerd :+
Maar als het wel zo is zou dat buiten gewoon goed en verheugend nieuws zijn.

Nu vast de vrouw kneden dat het geld klaar ligt als dit setje in de winkels komt :D
Ik wil een Barebone samenstelling met daarin een AM2 mobo met DDR2 en daarbij een Sempron nemen dat hieronder genoemd staat. Welke geheugen snelheid moet ik hierbij kopen?
Moet dat PC6400 zijn of PC5300 of kan dat ook PC4200 ?

AMD Sempro Details
Model 3200+
Ordering P/N (PIB) SDA3200CNBOX
Operating Mode 32/64
Stepping F2
Frequency 1800Mhz
HT Speed 1600
Voltage 1.25/1.35/1.40V
Max Temp 55-69°C
Thermal Power 62W
L1 Cache 128KB
L2 Cache 256KB
CMOS Technology 90nm SOI
Socket Socket AM2

amd xp2400+(2000@2130) asus-a7v333 512ddr FX5900XT (300/700@480/880) lite-on 451s@832s

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws