Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
The Source schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 18:12:
Shortage op AM2 X2 is wat groter dan gedacht.

Wat zou de oorzaak daarvan zijn?
Veel hogere vraag door de prijsverlagingen, ondanks de Core 2 Duo (die zelf volgens mij ook problemen heeft qua beschikbaarheid)?

10100111001

Eén ding is zeker: Ze gaan minder verkocht worden. Niet alleen om de Conroe, maar ook om het feit dat je nu dat ene voordeeltje van een AMD bij een compleet systeem als OC'er niet meer hebt > De removable IHS.. :+

qed

Ik denk niet dat AMD een probleem heeft met Conroe. Qua performance en p/watt natuurlijk wel. Maar AMD heeft maar beperkte productiecapaciteit en ik hoorde dat zij tot aan het einde van het jaar uitverkocht zijn. Dus alle geproduceerde cpu's zijn verkocht. Een deel van de productie wordt al uitbesteed aan CHRT en de eigen fabs in duitsland draaien op meer dan 100%. Daarom is het ook totaal niet nodig om verdere prijsdrops te doen de komende maand (zal in nov wel weer komen). Overbezetting komt natuurlijk ook door Dell.

Ik denk dat dit allemaal voor zien was en hierdoor ook de 1MB cache versies eruit gegooid zijn. En dat hierdoor de X2 dual core productie wordt overgezet op de singe core versie. Ik neem aan (ben niet zo technisch) dat een single core die kleiner is, en er dus meer uit een waffer kunnen. Meer aantallen = meer stuks verkoop.

Op mobile gebied komt er ook nog een leuk chip. De MK36, dat is eigenlijk een single core Turion64 X2. Acer heeft er 1.5 miljoen gekocht tegen een prijs die net boven het sempron niveau gaat zijn. Hierdoor zal AMD in de low-end markt erg goed gaan schoren, want Intel focused voornamelijk op de Merom sku's en de M410, M420, etc zijn zwaar slecht leverbaar. Na de deal met Acer is de MK36 ook kut leverbaar, daar niet van hoor :)

Hej

quote:
The Source schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 18:12:
Shortage op AM2 X2 is wat groter dan gedacht. Zal zeker tot einde van dit jaar gaan duren.
Focus zal voornamelijk liggen voor EMEA op Athlon 64. Sempron zal ook niet top leverbaar zijn.
s754 en s939 worden eerder EOL gezet dan voorspeld. DDRII prijs is begin deze week 25 tot 30% omhoog gegaan ivm shortage, dus dat zal AM2 platform prijs geen goed doen.

Heb ik gemerkt ja. Ik zat de laatste 2 weken te speuren naar goed 2x1gb ddr2 pc6400 geheugen... ocz is praktisch niet verkrijgbaar bij de laagste prijs winkels, wou ik voor geil geheugen gaan, tijdens de bestelprocedure gaat hij ineens 20 euro omhoog en is opeens op onbekende levertijd :? Ik de bestelling maar cancellen.

Uiteindelijk ergens voor 50 euro 2x512mb pc4200 vandaag gehaald totdat het betaalbaar en leverbaar wordt :+ .

Hetzelfde geldt voor de x2 3600+ die ik plande te gaan kopen, maar er nog steeds niet is. Uiteindelijk voor 50 euro een 3500+ AM2 gekocht for the time beeing.

Intel Core 2 Duo t5600 (mobiele; 35watt max) - 4GB ddr2 - PNY Quadro FX 3400 256MB - raptor 74GB - 250GB WD - G5 behuizing - ACD 20"

quote:
Bartjuh schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 18:43:
[...]

Heb ik gemerkt ja. Ik zat de laatste 2 weken te speuren naar goed 2x1gb ddr2 pc6400 geheugen... ocz is praktisch niet verkrijgbaar bij de laagste prijs winkels, wou ik voor geil geheugen gaan, tijdens de bestelprocedure gaat hij ineens 20 euro omhoog en is opeens op onbekende levertijd :? Ik de bestelling maar cancellen.

Uiteindelijk ergens voor 50 euro 2x512mb pc4200 vandaag gehaald totdat het betaalbaar en leverbaar wordt :+ .

Hetzelfde geldt voor de x2 3600+ die ik plande te gaan kopen, maar er nog steeds niet is. Uiteindelijk voor 50 euro een 3500+ AM2 gekocht for the beeing.
/offtopic waar kom je zo goedkoop uit :P moet ook nieuwe pctje hebben ;P

AMD 3200+ @2500MHZ Stock / 1024 MB PQI DDR / nVdidia 7600GT 256 MB / Zalman 360 watt / ASROCK NF4G-SATA2 m-ATX /

quote:
The_Zeroorez schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 18:21:
Eén ding is zeker: Ze gaan minder verkocht worden. Niet alleen om de Conroe, maar ook om het feit dat je nu dat ene voordeeltje van een AMD bij een compleet systeem als OC'er niet meer hebt > De removable IHS.. :+
Integrated Heat Spreader? Maar dat is met AM2 toch niet veranderd?
quote:
The Source schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 18:41:
Ik denk dat dit allemaal voor zien was en hierdoor ook de 1MB cache versies eruit gegooid zijn. En dat hierdoor de X2 dual core productie wordt overgezet op de singe core versie. Ik neem aan (ben niet zo technisch) dat een single core die kleiner is, en er dus meer uit een waffer kunnen. Meer aantallen = meer stuks verkoop.
Ik gok dat een single core ongeveer twee keer zo klein is als een dual core (84 in plaats van 147 mm^2). Als de yields redelijk hoog zijn, valt door een fout ook maar 1 van de 2 single core processors uit in plaats van een hele dual core processor, dus daar win je ook nog mee.

Olaf van der Spek wijzigde dit bericht 12-09-2006 19:27 (47%)

quote:

Wat is het verschil tussen Manchester en Venus/Troy/Athens?
Antwoord: dual-core Athlon 64 vs single-core Opteron.

Ik geloof niet dat AMD even 40 miljoen transistors bespaard zonder een functioneel verschil.
En wat is het verschil tussen de eerste en tweede waarde bij transistorcount?

Is het misschien handig het antwoord op deze vragen bij de tabel te zetten?

Olaf van der Spek wijzigde dit bericht 12-09-2006 19:34 (5%)

10100111001

quote:
OlafvdSpek schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 19:15:
[...]

Integrated Heat Spreader? Maar dat is met AM2 toch niet veranderd?

Gesoldeerd :X

Lees dit maar ff door, en bekijk de plaatjes eens.. :o

qed

quote:
corpseflayer schreef op zondag 10 september 2006 @ 16:19:
Dit is ook nog wel leuk:

Overclocked Watts = Default Watts * (Overclocked Mhz \ Default Mhz) * (Overclocked Vcore \ Default Vcore)²

http://www.benchtest.com/calc.html

TDP van mijn 3800+ Manchester @ 1.35V stock = 65W
TDP 1.1V stock = 43W

Hiermee kan je de tdp berekenen van je overclocked/underclocked (en/of volted) cpu. :)

Ik vraag me wel af of het zo'n beetje klopt, immers is er ook een Engergy Efficient 3800+ met een tdp van 35W @1.075V.
Met de formule komt die op 41W, niet geheel correct dus. Het is wel zo dat de temperatuur niet kan ingevoegd worden als parameter terwijl deze weldegelijk een rol speelt bij het verbruik, mogelijk verklaart dit het verschil.
Ben ik ou blind? Want ik kan de K8 niet vinden in het dropdown menu'tje.
quote:
mad_max234 schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:55:
[...]

Ben ik ou blind? Want ik kan de K8 niet vinden in het dropdown menu'tje.

Gewoon niet selecteren :+ Die menu is optioneel.

edit:
Gare rekenmachine zit daarachter. Het geeft heel andere resultaten wanneer je voor de voltages komma's gebruikt ipv puntjes :X

BalusC wijzigde dit bericht 13-09-2006 06:49 (21%)

http://xbitlabs.com/news/cpu/display/20060913021048.html

De eerste 65nm cpu's (volgende maand dus) worden dual core Opterons, de Athlon 64 volgt enkele maanden later.

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Reg. datum: 18 februari 2002

quote:
grizzlybeer schreef op maandag 11 september 2006 @ 11:57:
Om even in jouw formule te blijven, wat ik dus zeg is dat het:

Overclocked Watts = Default Watts * (Overclocked Mhz / Default Mhz)² * (Overclocked Vcore / Default Vcore)²

moet zijn.

Volgens mij is het niet zo dat de kloksnelheid ook een exponentieële impackt heeft op het tdp.
Een docent met veel kennis van hardware (schreef al diverse artikelen voor sites zoals bvb Anandtech) zei ooit eens toen hij CnQ demonstreerde (toen het nog nieuw was) dat het verbruik ~= f * U^2. Hoe die daar nu aan komt weet ik ook niet maar het lijkt me toch dat het moet kloppen aangezien ik uit eigen ervaring weet dat vcore verlagen een overduidelijk grotere temperatuursdaling teweeg brent dan de f verlagen.

Overigens zijn de tdp's van AMD en Intel ook niet correct want er wordt altijd gesproken van een tdp van bvb 65W voor een ganse serie van cpu's. Zo had elke 100MHz fsb PAntium M (Banias geloof ik) een tdp van 21W terwijl de snelste 500MHz hoger geclocked is dan de traagste.

Sowieso kan de tdp niet bepaald worden enkel adhv kloksnelheid en vcore, het totale aantal transistoren, het maximale aantal schakelende transistoren tegelijk en de temperatuur spelen allen een rol in het werkelijke verbruik ve cpu.
Ook de gebruikte archtectuur. Zo heeft de P4 enkele miljoenen transistoren die op dubbele f lopen.
Een langere pipeline heeft ook een hoger verbruik als gevold van de tussenstappen (latches) tussen de overgang naar de volgende stap in de pipeline (extra, schakelende transistoren).

Wat wel zeker is is dat je met undervolten een energievretend monster makkellijk kan omtoveren tot een zuinige cpu.
Al dan niet mbv een beetje onderklokken (-0.5mp) kan je de vcore zoveel verlagen dat de cpu slechts de helft meer verbruikt.
Als je het omgekeerde doet en overvolt + overclocked kan je eenvoudig de tdp verdubbelen. :p
Dus je bent beter af met een iets trager systeem dat stiller is, zuiniger, stabieler (minder warm, geen zomercrashes door te weinig warmteafvoer) dan zo'n brute oc'ed cpu wat dan een 20% sneller systeem oplevert. :)

When a man, or a woman, knows what he or she wants, the world steps aside.

quote:
corpseflayer schreef op woensdag 13 september 2006 @ 15:06:
Een docent met veel kennis van hardware (schreef al diverse artikelen voor sites zoals bvb Anandtech) zei ooit eens toen hij CnQ demonstreerde (toen het nog nieuw was) dat het verbruik ~= f * U^2.
Hoe heet die docent?
quote:
Overigens zijn de tdp's van AMD en Intel ook niet correct want er wordt altijd gesproken van een tdp van bvb 65W voor een ganse serie van cpu's.

Dus?
De definitie van TDP zegt toch niet dat de CPU die ook kan halen?

Reg. datum: 02 januari 2001

Mocht er nog enige twijfel (zie bijv. hier of hier) zijn over wat er nu gelanceerd wordt in Q2 2007, dan hier het antwoord:

First AMD QC *does* feature 128b FP and enhanced IPC

Gewoon de "Next Generation Processor" dus, waarover AMD al zeker sinds augustus 2005 spreekt, en voor het laatst ook weer in september 2006.

Dat is dus nog voor the inquirer uberhaupt met de term "K8L" kwam (Nov 2005). Deze term is zowiezo krom, omdat "K8L" een term is, die afkomstig is van Intel:

"So, up to that point, there was no K8L, and several high ups, engineers, and generalised personnel at AMD have asked me where that name came from. Short answer, Intel. I don't know what should worry AMD more, that Intel knew about the hounds before we did, or that AMD now has dozens of Powerpoints out there with a Santa Clara inspired code name all over them.

AMD spreekt intern blijkbaar over K8++ of K8.50, een zwaar opgevoerde K8, zie ook hier:

"From AMD Virtual IT Experience>Exbibitor Chat--
Q: To AMD : Will come the enhancements of K8L up with the 65nm cpu's this year ? Thanx
Valeri Reeder (A): K8L is not a real product - this was something that was created as a guess by the Inquirer. That said, did you have other questions about 65nm?"

Het geleuter dat AMD's quadcore 4 K8's op een die zouden zijn, en dat "K8L" pas ergens in 2008 zou verschijnen kan dus in de vriezer.

Dirk Meyer:

"We have a new core under development. The first instantiation of which will be in a quad-core form, to be launched roughly mid '07. What I said is we will demonstrate that by the end of the year."

Dus AMD heeft de strategie om geen semi-quadcores te maken door 2 dualcores aan elkaar te pritten, maar om dit echt geintegreerd te doen. Wel goed dat ze gewoon hun eigen plan trekken iig, ook al plakt intel wat af :)
Hej

quote:
PartizaN schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 18:58:
[...]

/offtopic waar kom je zo goedkoop uit :P moet ook nieuwe pctje hebben ;P

Bij deze kerel het geheugen gehaald ; http://tweakers.net/aanbod/advertentie/46115

Hij had er nog wel een hele bult van, dus misschien heb je nog geluk. Haal er wel wat vaker, nooit spijt van gehad ;)

En via marktplaats bij iemand de 3500+ gehaald, hij had er ook meerdere liggen. Allemaal geseald en boxed (nieuw dus).

Intel Core 2 Duo t5600 (mobiele; 35watt max) - 4GB ddr2 - PNY Quadro FX 3400 256MB - raptor 74GB - 250GB WD - G5 behuizing - ACD 20"

Het is toch al best lang bekend dat AMD's eerste quad core, de K8L (laten we hem zo nog even noemen door de duidelijkheid) in Q2 2007 gelanceerd wordt? Dat ie zo niet gaat heten veranderd daar weinig aan. Die 4 K8's stond onder codenaam Deerhound en heeft nooit op AMD's roadmap gestaan (was ook geen native quad core). De K8L is idd de "Next Generation Processor" van AMD, zoals op deze slide staat. Dat de K8L pas in 2008 gelanceerd zou worden is een gerucht dat The Inquirer in de wereld geholpen had. En tot zover ik weet komt er in 2008 een compleet nieuw architectuur en zal de K8 aan zijn laatste levensjaren toe zijn.

En laat ik Hector Ruiz even quoten:

quote:
“We’re in the throes of finalizing the architecture we’re going to introduce next, and that’s going to be killer,” Mr. Ruiz added.
;)

quote:
Hacku schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:21:
Het is toch al best lang bekend dat AMD's eerste quad core, de K8L (laten we hem zo nog even noemen door de duidelijkheid) in Q2 2007 gelanceerd wordt?

Klopt. En met een beetje logica was/is ook makkelijk tot die conclusie te komen. Maar toch zag je de geruchten opduiken op bijv. the INQ, aces, RWT, ihub en ook op tweakers.
Dus dan toch maar even ontkrachten hier :)

oke, duidelijk dus, K8L = native quadcore = ?

Welke interne AMD corenaam hoort erbij?

De K8L is inderdaad een native quad core, volgens EaS zijn post hierboven zou AMD intern over K8++ spreken. Een "echte" codenaam is iig niet bekend (en die Deerhound mag je schrappen). Op alle slides staat gewoon "Next Generation Processor". Dan blijft nog de leuke vraag hoe AMD deze in de markt zal zetten. Athlon 64 Q4 ? :p

Hacku wijzigde dit bericht 13-09-2006 20:16 (10%)

quote:
Hacku schreef op woensdag 13 september 2006 @ 20:15:
De K8L is inderdaad een native quad core, volgens EaS zijn post hierboven zou AMD intern over K8++ spreken. Een "echte" codenaam is iig niet bekend (en die Deerhound mag je schrappen). Op alle slides staat gewoon "Next Generation Processor". Dan blijft nog de leuke vraag hoe AMD deze in de markt zal zetten. Athlon 64 Q4 ? :p
Athlon 64 X4 misschien?

quote:
The Source schreef op woensdag 13 september 2006 @ 20:09:
oke, duidelijk dus, K8L = native quadcore = ?

Welke interne AMD corenaam hoort erbij?
quote:
Hacku schreef op woensdag 13 september 2006 @ 20:15:
Een "echte" codenaam is iig niet bekend (en die Deerhound mag je schrappen).
Dirk Meyer spreekt wel over de "Hound" familie.
Hij verteld er ook bij, dat revisie G gewoon de "domme" 65nm shrink is van de 90nm Rev. F CPU's (de huidige CPU's met DDR2 controller en virtualisatie, op socket AM2 en socket F):

""On in the figure (the CPU core) it is Rev. F. Center with production prototype, it is not Rev. G. As for those which you under call Rev. H, we ' Hound (the hound) ' with are one among the next generation cores which are called ",

Meyer recognized, when the AMD core moves to the Hound family functionally from Rev. F. In other words, with Rev. G which becomes first 65nm process, there are no extensions from of Rev. F. According to a certain AMD authorized personnel, as for Rev. G you say that it is the core which almost is close to optical shrinking. Until now it seems that is supposed, it is not, collects strengthening around the order fetching with of Rev. G with the next Hound core and it is the possibility that strengthening the CPU core function is done. The core generation whom by the way, in the past, AMD Rev. H has explained to the customer presently seems that becomes Hound. Perhaps it is positioning that the result of extensions, stopped being K8 already."

Het enige stukje officiële info waar ook maar iets vermeld wordt over de "hound" generatie is in deze pdf: PhilHesterAMDAnalystDayV2.pdf
Als je daarin zoekt op "hound" kom je verborgen informatie tegen (zag ik op een ander forum), waarin vermelding wordt gemaakt van de volgende 2 "hound" versies:

Deerhound
Elkhound

En in dat licht bezien lijkt de "eerste" informatie nog steeds de meest correcte, ook al kloppen daarin sommige details niet helemaal (zoals shared L2 Cache, wat dus shared L3 Cache moet zijn):

"The first quad-core chip from AMD is reported to be Deerhound, which will be intended for Socket F infrastructure and will have shared level-two cache along with dual-channel registered DDR2 memory controller. The processor is projected to emerge in the second half of 2007.."

Dus ik denk dat de codenaam "Deerhound" is.

Hmz, ik weet het zo niet. Deerhound zou bestaan uit twee socket AM2 cpu's, geen native quad core dus (waarmee Intel nu bezig is) en zou ondertussen al geschrapt zijn. Die informatie van x-bit labs (http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20060503150902.html) zou trouwens niet kloppen (had ik ooit ergens gelezen).

En bekijk deze even: http://tweakers.net/ext/f...65a64fd930530904/full.jpg

En ook dit: nieuws: Ontwerpfase AMD K8L afgerond
quote:
Oorspronkelijk was het plan nog om quadcores pas tegen het einde van 2007 of zelfs in 2008 op de markt te brengen, maar Intels plannen voor de eveneens van vier cores voorziene Kentsfield dwongen AMD echter om het tempo op te schroeven. De Intel-chip bestaat in feite uit twee gekoppelde dualcore Core 2-cpu's, waar AMD in eerste instantie de Deerhound tegenover wilde zetten. Die chip, die net als de Kentsfield uit twee chips in een enkele package bestond, is ondertussen geluidloos van het toneel verdwenen. De versnelde ontwikkeling van de K8L, die vier cores op één plakje silicium biedt, heeft de Deerhound kennelijk overbodig gemaakt.

Dit is informatie van midden augustus, dus vrij recent (dat artikel op x-bit labs is van maart). De Deerhound zou idd de eerste quad core geweest zijn maar is ondertussen geschrapt. In elk geval kunnen we aannemen:
- ref G: 65nm socket AM2 / socket F Opteron.
- ref H: die nieuwe quad core, voor de meeste bekend als K8L. Uit die slide van EaS begrijp ik dat van dit architectuur ook dual core chips komen, aangezien quad core eerst voor de Opteron beschikbaar komt.

quote:
The Source schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 01:36:
Laaste AMD roadmap van Sept die ik heb gezien spreekt er nog over dat heel het jaar 2007 als transitie jaar wordt gebruikt om van 90 naar 65 over te stappen. Moet ik wel bekennen dat het een mobile roadmap betrof, dus als AMD nu beweert mid 2007 kan dit enkel voor de desktop zijn.
Hier wordt nog eens bevestigd dat ze de overgang naar 65nm tegen midden 2007 voltooid willen hebben. Dat is iig erg snel (minder dan een jaar). Volgens mij willen ze dan zo rap mogelijk FAB30 omdopen naar FAB38, om in 2008 twee fabs met 300mm wafers te hebben.

Hacku wijzigde dit bericht 14-09-2006 00:48 (31%)

Afternaft

Tralalala...
quote:
AMD Reveals and Retracts 65nm Transition Details.
AMD Says First 65nm Chips – Dual-Core Opteron

Category: CPU

by Anton Shilov

[ 09/13/2006 | 02:14 AM ]

Advanced Micro Devices, the world’s second largest maker of microprocessors, has a long history of being tight-lipped over the upcoming plans or ongoing actions. However, recently two executives at the company released details concerning the transition of manufacturing to 65nm process technology, claiming that the first 65nm chips will be shipped in October, 2006 and those will be AMD Opteron processors.

Dr. Gaith Kadir, the General Manager for AMD in the Middle East, Africa and Pakistan, said in an interview with T-break web-site that “[AMD] Opteron [production is] now moved to it [65nm process technology]” and the Athlon 64 lineup will follow “in the next few months”.

Back two years ago, when AMD was transiting from 130nm to 90nm process technology, it first made chips for mobile computers, then mainstream desktop processors and only then started to use the latest fabrication process for premium desktop and server central processing units. When asked to clarify whether the claim made by Mr. Kadir meant a shift in manufacturing strategy AMD responded nothing and made the following statement:

“Our position remains the same, we are committed to shipping 65nm products to customers by the end of the year. Our plans are to be substantially converted to 65nm by mid 2007.”

Several days ago it was reported that Toralf Gueldner, director of production at AMD’s Dresden fabs, was quoted as saying that the company had been able to produce chips using its latest 65nm silicon-on-insulator process technology since June. Mr. Gueldner was reported to have said that the production volumes had turned to “full flow” in September and that would be followed by “serious 65nm shipments in October”.

After the publication was posted, The Inquirer web-site, who conducted the interview with Mr. Gueldner, received a letter from AMD, which said that “it would be helpful if you [The Inquirer – X-bit labs] could make the small change (below) to your original article: ‘AMD is committed to shipping 65nm products to customers by the end of the year [2006]. Our plans are to be substantially converted to 65nm by mid 2007.’”

It is unclear whether revealed 65nm transition details of AMD reflect the ongoing or upcoming situation.
Edit: oops sorry Hacku :$

Strijd tegen ziektes, sluit je nu aan bij Team MAD!

Dat had ik hierboven al gepost :>

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws