Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
6killer schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 22:53:
[...]

Dat scheelt weer dan, de rest staat dan ook 5 graden minder neem ik aan? (worden die satellieten ook vanuit greenwich gemeten dan soms?)

Ik heb het hier nog niet langs zien komen maar als ik het goed begrepen zou RNN7 ook starten met uitzenden binnenkort (link

@steeph, ik bedenk me nu dat het misschien handiger is om in de pc de instellingen van satellieten te veranderen zodat je kan kijken welke satelliet je te pakken heb, dan weet je welke je hebt en waar je heen moet draaien ;)
Nouja.. De schotel staat nu een eind van de pc vandaan. Zodra ik een satelliet heb kan ik wel eventjes heen en weer rennen ofzo. :P Maar nu is het uitzoeken.. Het statief staat nu in het zand, dus ik moet even een waterpas zoeken om te kijken of hij wel recht staat. Vervolgens kan ik beginnen met draaien denk ik. Heb het net al eens gedaan (vanaf waar de zon opkomt en dan naar rechts). Ik heb ongeveer een vrij zicht van 1,5 tot 2 km rechtvooruit dus dat moet wel gaan lukken.. :P

Enne. Heh.. Bij cardwriter heb ik niet besteld. In duitsland had ik mijn technisat skystar 2 + satfinder incl verzendkosten voor hetzelfde geld als alleen een technisat skystar 2 in nederland. :)

Steephh wijzigde dit bericht 23-12-2006 23:03 (7%)

Even wat foto's om de situatie te verduidelijken (het is koud buiten :S)

http://compje.mine.nu/~stephan/junk/schotel/zo.jpg
De LNB kan er zo op..

http://compje.mine.nu/~stephan/junk/schotel/enzo.jpg
Maar ook zo... Hoe moet dit nu?

http://compje.mine.nu/~stephan/junk/schotel/satfinder.jpg
Dit is de dus de satfinder.. Beide lichtjes branden... Alleen geen signaal.. Ook geen een uitslag.

http://compje.mine.nu/~stephan/junk/schotel/recht.jpg
Zo staat de schotel momenteel.. Ik vind het erg recht..

http://compje.mine.nu/~stephan/junk/schotel/gradenboog.jpg
En zo staat hij toch echt.. Dit kan toch geen 30 graden zijn?

schotel moet zowiezo meer achterover hangen.

de lnb zover mogelijk van de schotel afschuiven, ivm het brandpunt.

metertje op je satfinder, draai je zover naar links, zodat je meter een klein stukje uitslaat.
dan blijf je draaien/kantelen tot je meter voluit slaat. zodra hij voluit slaat, draai je je meter nog iets meer naar rechts, zodat ie maar een klein beetje uitlsag heeft.

dit herhaal je, totdat niet meer verder kan fijnstellen! (en op deze manier zou je er moeten komen!)

-- Mijn Systeem - Flickr foto's --
Canon 400D + grip - Canon 18-55 F3.5-5.6 - Canon 50 F1.8 - Tamron 70-300 F4-5.6
Tamron 17-50 F2.8 - 430ex

Zet de lnb ongeveer in het midden, je moet signaal krijgen en de stand daarvan is finetuning (ik heb hem met de ontvangstkop tegen de ring aan. Ik denk ook dat de schotel te recht staat zo op het oog.

Kies dan 1 van de 2 volgende manieren:

1 Zet dan je schotel ongeveer op een graad of 15 en zet de drieppoot zo dat je de schotel in een rechte verticaal lijn naar achteren kan kantelen, kijk op je satfinder of de naald uitslaat gebeurd er niks dan iets naar links draaien en weer verticaal omhoog etc net zo lang tot je uitslag ziet, zet hem dan neer en kantel de schotel.

2 zet de driepoot gewoon neer, en kantel de schotel telkens een paar graden draai hem rustig van rechts naar links tot je uitslag heb dan nog ff finetunen.

en dan achter de pc kijken welke satelliet je heb.

Hmm. Het wil nog niet lukken... Misschien probeer ik het te snel.. Maar is er misschien ook een manier waarop ik kan zien op de satfinder/pc of de LNB het überhaupt doet? Want dat vraag ik me ook nog af..

Ok.. ik ga manier 2 proberen.. Klaat zo weten of het gelukt is..

offtopic:
het is trouwens een vierpoot :p

Steephh wijzigde dit bericht 23-12-2006 23:50 (57%)

quote:
Steephh schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:48:
[...]

Hmm. Het wil nog niet lukken... Misschien probeer ik het te snel.. Maar is er misschien ook een manier waarop ik kan zien op de satfinder/pc of de LNB het überhaupt doet? Want dat vraag ik me ook nog af..

Ok.. ik ga manier 2 proberen.. Klaat zo weten of het gelukt is..
krijg je uberhaupt uitslag op de meter?? het finetinen is echt milimeter werk...

Ik krijg geen uitslag op de meter.. En de meter staat helemaal naar links.. Maar ik denk dat ik te snel probeer.. Gewoon een beetje heen en weer zwaaien.. :D Maar ik ga het nu iets preciezer aanpakken.. :)

Steephh wijzigde dit bericht 23-12-2006 23:53 (46%)

quote:
Steephh schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:51:
Ik krijg geen uitslag op de meter.. En de meter staat helemaal naar links.. Maar ik denk dat ik te snel probeer.. Gewoon een beetje heen en weer zwaaien.. :D Maar ik ga het nu iets preciezer aanpakken.. :)
als je de meter helemaal naar links hebt staan, zou je toch echt iets van signaal op moeten pakken, anders is je lnb stuk... heb je niet toevallig een andere lnb die je ff kan testen?? (en is het wel een universele lnb?)

normaal gesproken zou je zowiezo uitslag moeten krijgen als je je hand tussen lnb en schotel houd.

quote:
RonnieB82 schreef op zondag 24 december 2006 @ 00:00:
[...]

als je de meter helemaal naar links hebt staan, zou je toch echt iets van signaal op moeten pakken, anders is je lnb stuk... heb je niet toevallig een andere lnb die je ff kan testen?? (en is het wel een universele lnb?)

normaal gesproken zou je zowiezo uitslag moeten krijgen als je je hand tussen lnb en schotel houd.
Ik heb.. Totaal geen uitslag.. Wat ik ook doe.. De schotel staat atm zo:

http://compje.mine.nu/~stephan/junk/schotel/schuin.jpg

Er tussenin netjes getest. Dus in de hoogte om de paar graden steeds.. Ik heb de:

Smart Universal Single LNB TSX 0.2 DB Lijkt me toch een goede, niet dan? Stond namelijk ook wat over in de TS.

Ik zal eens kijken of ons pap nog een lnbtje hier in de kast heeft liggen :P

Niet dus.. :'( Shit.. dat wordt dus na de kerstdagen.. Stomme kerstmis.. Je hebt er geen *** aan.. De winkels zijn alleen maar niet open.. Ik heb namelijk de 2e en 3e een lanparty, dan wil ik graag tv kunnen kijken.. :P En nu eigenlijk ook al wel..

Steephh wijzigde dit bericht 24-12-2006 00:28 (18%)

Hmm.. Waarschijnlijk ligt het dus niet aan de LNB. Het is heel raar.. Maar wat er nu gebeurd is..

Ik heb nu mijn tv kaart aan de schotel gehangen die er al hing. Wanneer ik de sat finder tussen onze dreambox (van ons pap) en de vaste schotel zette branden geen van beide lampjes en klonk er wanneer ik de wijzer naar rechts openzette een piepsignaal. Nu met mijn tv kaart hoor ik alleen af en toe een piep (om de paar seconden) en dat is wanneer het groene lampje uit staat. Ik heb nog steeds 0% ontvangst bij Setup4PC van mijn tv kaart. Ook krijg ik geen signaal. Nu heb ik via mijn lange kabel (dus: schotel, 50 meter kabel, sat finder, 50 meter kabel, dreambox) wel ontvangst.. Dus er is iets gruwelijk verkeerd.. Eens mijn lnb testen.. Op die dreambox.. zal waarschijnlijk wel gaan.. Dat ga ik nu even proberen.

EDIT:

geprobeerd.. lukte niet.. geen signaal.. conclusie:

lnb kapot??? kweet niet hoe het zit met mijn technisat kaartje, maar vind het raar dat ik daar geen signaal heb... ons pap zegt ook nog dat het kan dat de dreambox met mijn schotel geen signaal krijgt omdat ik een single lnb heb en op de vaste schotel een dual lnb zit die 13 en 19 graden ontvangt...

Steephh wijzigde dit bericht 24-12-2006 01:28 (18%)

De draaiknop op de satfinder moet je naar links draaien. De meter zal dan hoogstwaarschijnlijk uitslaan. Op de laatste foto kijk je veel te ver omhoog. Op de vorige foto lijkt het er meer op maar zoals meerderen zeggen; tikkie achterover (1 graad misschien). Astra 19,2 is echt heel makkelijk te vinden. Behalve natuurlijk als er een boom voor staat. Zolang die boom op 20 meter niet hoger is dan een meter of 12, zal je niet zoveel problemen daarvan hebben.

... Take my advice, I don't use it anyway | Specs | Profile

quote:
Fido schreef op zondag 24 december 2006 @ 01:27:
De draaiknop op de satfinder moet je naar links draaien. De meter zal dan hoogstwaarschijnlijk uitslaan. Op de laatste foto kijk je veel te ver omhoog. Op de vorige foto lijkt het er meer op maar zoals meerderen zeggen; tikkie achterover (1 graad misschien). Astra 19,2 is echt heel makkelijk te vinden. Behalve natuurlijk als er een boom voor staat. Zolang die boom op 20 meter niet hoger is dan een meter of 12, zal je niet zoveel problemen daarvan hebben.
Deze meter slaat uit wanneer je hem naar rechts draait, heb ik net ondervonden.. Maar dat is bij een schotel die al is uitgericht.. Boom is redelijk groot. Maar zitten maar weinig takken aan (berkenbomen). Ik zal hem nog eens in het vrije zicht zetten zo dadelijk..

Maar het rare vind ik dat ik met een vaste schotel niet eens ontvangst heb op mijn Technisat kaartje..

Steephh wijzigde dit bericht 24-12-2006 01:31 (5%)

Kun je ergens in de software ook de DiSEqC uit zetten? Verder even controleren of je de LNB power supply wel aan hebt staan.

Semoekber.

quote:
6killer schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 22:53:
[...]

Dat scheelt weer dan, de rest staat dan ook 5 graden minder neem ik aan?
Uiteraard ;).

http://nl.kingofsat.net/beams.php?s=7&b=10 kan je zien dat wij ongeveer op 5 oost zitten, waardoor alles dus 5 graden opschuift eigenlijk.
quote:
RonnieB82 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:37:
schotel moet zowiezo meer achterover hangen.
Onzin, het is geen primefocus.
quote:
de lnb zover mogelijk van de schotel afschuiven, ivm het brandpunt.
Nee, hij moet ongeveer in het midden.
quote:
Steephh schreef op zondag 24 december 2006 @ 00:08:
[...]

Ik heb.. Totaal geen uitslag.. Wat ik ook doe.. De schotel staat atm zo:

[afbeelding]

Er tussenin netjes getest. Dus in de hoogte om de paar graden steeds.. Ik heb de:

Smart Universal Single LNB TSX 0.2 DB Lijkt me toch een goede, niet dan? Stond namelijk ook wat over in de TS.

Ik zal eens kijken of ons pap nog een lnbtje hier in de kast heeft liggen :P

Niet dus.. :'( Shit.. dat wordt dus na de kerstdagen.. Stomme kerstmis.. Je hebt er geen *** aan.. De winkels zijn alleen maar niet open.. Ik heb namelijk de 2e en 3e een lanparty, dan wil ik graag tv kunnen kijken.. :P En nu eigenlijk ook al wel..
HELEMAAL FOUT! Het is geen primefocus!
quote:
(dus: schotel, 50 meter kabel, sat finder, 50 meter kabel, dreambox)
Tussen schotel (LNB) en satfinder moet je zo min mogelijk kabel doen.
quote:
W3ird_N3rd schreef op zondag 24 december 2006 @ 02:07:
[...]

Uiteraard ;).

http://nl.kingofsat.net/beams.php?s=7&b=10 kan je zien dat wij ongeveer op 5 oost zitten, waardoor alles dus 5 graden opschuift eigenlijk.

[...]

Onzin, het is geen primefocus.

[...]

Nee, hij moet ongeveer in het midden.

[...]

HELEMAAL FOUT! Het is geen primefocus!
Uh.. wat bedoel je daarmee?
quote:
[...]

Tussen schotel (LNB) en satfinder moet je zo min mogelijk kabel doen.
Maar het werkte wel.. Dus met de kabel is iig niets mis.. Ik zal morgen eens kijken voor de stroom voor de LNB, maar die stond volgens mij wel aan.. Want anders zou de satfinder toch ook niet oplichten, wel dan?

Hmm.. en heb net onze dreambox per ongeluk op fabrieksinstellingen ingesteld.. Was ons pap niet zo blij mee..

Steephh wijzigde dit bericht 24-12-2006 02:20 (6%)

Semoekber.

quote:
Steephh schreef op zondag 24 december 2006 @ 02:19:
[...]

Uh.. wat bedoel je daarmee?
Je schotel stond eerst goed. Nu lijkt het wel of je satellietontvangst probeert te realiseren op de evenaar.
quote:
Steephh schreef op zondag 24 december 2006 @ 02:19:
[...]
Maar het werkte wel.. Dus met de kabel is iig niets mis.. Ik zal morgen eens kijken voor de stroom voor de LNB, maar die stond volgens mij wel aan.. Want anders zou de satfinder toch ook niet oplichten, wel dan?
Je vertelde in een van je vorige posts dat het groene ledje uit gaat en dan weer aan. Voor m'n gevoel is er dan iets niet goed met de kabel/connectoren of de power supply van de DVB-S kaart. Je zou met een multimeter kunnen meten of er spanning op de kabel staat. Dit moet 13 of 18 V zijn, afhankelijk van de geselecteerde polarisatie.

quote:
W3ird_N3rd schreef op zondag 24 december 2006 @ 02:07:
[...]

Uiteraard ;).

Afhankelijk van de positie waar je je bevind kun je berekenen waar je de satelliet exact kunt vinden. Met google earth kun je je GPS coordinaten eenvoudig opzoeken. De coordinaten vul je op deze site in samen met de orbital position (19.2) en klik op calculate. Let op dat er verschil zit in het echte noorden en magnetisch noord. Beide zijn aangegeven.
Ik bevind me op 52,74 graden noord en 6,5 graden oost. De satelliet kan ik dan vinden op 164,78 graden met een elevatie van 28,6 graden. Wil je het helemaal goed doen dan kijk je ook wat de polarisatie verdraaiing is en draai je dus de LNB iets bij. In mijn geval -9,49 graden. Dus van achter de schotel gezien, de LNB tegen de klok in draaien.

Fido wijzigde dit bericht 24-12-2006 12:01 (3%)

quote:
Fido schreef op zondag 24 december 2006 @ 11:58:
[...]

Afhankelijk van de positie waar je je bevind kun je berekenen waar je de satelliet exact kunt vinden. Met google earth kun je je GPS coordinaten eenvoudig opzoeken. De coordinaten vul je op deze site in samen met de orbital position (19.2) en klik op calculate. Let op dat er verschil zit in het echte noorden en magnetisch noord. Beide zijn aangegeven.
Ik bevind me op 52,74 graden noord en 6,5 graden oost. De satelliet kan ik dan vinden op 164,78 graden met een elevatie van 28,6 graden. Wil je het helemaal goed doen dan kijk je ook wat de polarisatie verdraaiing is en draai je dus de LNB iets bij. In mijn geval -9,49 graden. Dus van achter de schotel gezien, de LNB tegen de klok in draaien.
tja, de lnb draaien is slechts iets wat je doet als allerlaatste voor de beste fijnafstemming... het probleem dat hij heeft, is dat hij totaal geen uitslag heeft op zn meter.

ik ken je satfinder niet, maar heb je al een geprobeerd de satfinder andersom te monteren? of staat er netjes op de satfinder aangegeven waar de lnb en ontvanger aangesloten moeten zijn?

en die laatste pic met die schotel helemaal achterover, zover bedoelde ik nou ook weer niet ;) zoals ie op je eerste paar foto's stond is bijna goed, misschien nog een paar graden verder achterover...

het vage is wel dat je totaal geen uitslag krijgt, zelfs als de kanteling niet goed is ingesteld, zou je alsnog fluctaties in je signaal moeten krijgen als je gaat draaien, door alle andere sats die nog in de lucht hangen...

Heeft je dreambox een doorlus mogelijkheid? Zo ja sluit die eens aan op je technisat kaart. Kan wel zijn dat je de ontvanger zelf uit (standby!) moet zetten omdat die anders misschien niets doorstuurt.

Dreambox heeft een doorlus mogelijkheid.. Heb ik uiteraard ook al uitgeprobeerd.. Maar hij kreeg toen geen signaal of hij nu uit stond of niet. Ik ga het morgen nog eens proberen.. Maar mijn ouders zijn nogal pissed vanwege een aantal zaken, dus ik weet niet of ze het weer leuk gaan vinden als hier 50 meter kabel door het huis ligt..

Ik had gisteren ook nog de schotel op de dreambox aangesloten, maar ook toen leek ik geen signaal te krijgen.. Dus het is net of er meerdere dingen niet werken (de LNB) en het satelliet kaartje.. Al kan het natuurlijk ook aan één van beide liggen. :P

Je moet btw de satfinder-knop helemaal naar rechts draaien, als hij uitslaat wat naar links, en schotel meer afstellen. Slaat hij weer uit, weer een stukje naar links draaien, etc etc.

AMD 3500+ / X1600XT / 4x512mb / A8N-E-FM / 2x 160GB WD

Uhh.. De een zegt links, de ander rechts. Maar ik heb bij de uitgerichte schotel getest en hij slaat helemaal uit als ik naar links draai dan slaat hij het meest uit en begint hij te piepen.. Naar rechts totaal niet..

quote:
Steephh schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:59:
Dreambox heeft een doorlus mogelijkheid.. Heb ik uiteraard ook al uitgeprobeerd.. Maar hij kreeg toen geen signaal of hij nu uit stond of niet. Ik ga het morgen nog eens proberen.. Maar mijn ouders zijn nogal pissed vanwege een aantal zaken, dus ik weet niet of ze het weer leuk gaan vinden als hier 50 meter kabel door het huis ligt..

Ik had gisteren ook nog de schotel op de dreambox aangesloten, maar ook toen leek ik geen signaal te krijgen.. Dus het is net of er meerdere dingen niet werken (de LNB) en het satelliet kaartje.. Al kan het natuurlijk ook aan één van beide liggen. :P
Als je het op de doorlus aansluiting van de dreambox aansluit op je satkaart hoeveel meter zit er dan tussen? 2 x 50 wordt erg lang nl ik weet niet hoe sterk het signaal dan nog is maar met de juiste instellingen zal de kaart toch moeten reageren lijkt me.

A young loner on a crusade..

Sluit die andere tuner gewoon even aan op je nieuwe LNB, dan uitrichten. Lukt het nog niet, dan is er mogelijk wat met je LNB :)

Andersom kan ook natuurlijk. Je nieuwe 50m-kabel aan de oude LNB hangen en vervolgens testen op je PC; zo kun je het pc kaartje uitsluiten.

Zet- en drukfouten voorbehouden.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws