| [Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie deel 4 |
In deze startpost worden veelgestelde vragen beantwoorden over het hoe en wat van partyfotografie, en worden er tips gegeven De vorige delen:
|
| Als eerste en meteen belangrijkste: |
Partyfotografie, fotografie van uitgaansleven (en ook het broertje concertfotografie) is een tak van sport fotografie voor gevorderden. Je komt als fotograaf in situaties waarbij er maar weinig licht beschikbaar is en je geregeld tegen de limiet van je apparatuur aanloopt. Dit vereist kennis van de basisprincipes van fotografie. Als je die niet bezit, dan heeft vragen stellen hier géén zin. Heel kort door de bocht is Partyfotografie als volgt samen te vatten: Vaak werk je met weinig licht, dus neig je al snel naar hoge ISO settings. Vaak werk je met weinig licht, dus neig je al snel naar diafragma ver open. Vaak werk je met weinig licht... Goh, wat zou je nou toch moeten doen met je sluitertijd? En natuurlijk de no-brainer: Weinig licht betekent (mogelijk) flitsen. Flitsen op de Autostand is niet moeilijk, maar goed flitsen is een kunst. De engelse term voor de veel gebruikte techniek is "Dragging the shutter". Google is je vriend om uit te vinden hoe dit werkt. De principes voor fotograferen in weinig licht zijn simpel. Met wat hierboven staat heb je, op wat exotischer truukjes na, in grote lijnen de informatie die je nodig hebt. De uitvoering is een kwestie van uitproberen. De juiste balans vinden voor sfeervolle platen die toch nog scherp genoeg zijn (hier kan een flitser zeer nuttig zijn) lukt je beter naarmate je meer ervaring hebt. Oefen, experimenteer en probeer! |
| Stel hier géén beginnersvragen |
Een simpel antwoord als "Schiet op ISO zoveel, f/zoveel, sluitertijd zoveel" BESTAAT NIET! Iedere situatie is toch weer even anders, niet iedereen heeft exact dezelfde apparatuur, en nog belangrijker: iedere fotograaf houdt er weer een andere invulling op na. Vraag hier dus niet "Welke instellingen moet ik gebruiken?" Geef op z'n minst aan welke instellingen je zelf gebruikt, welke je geprobeerd hebt en tegen welke problemen je aanloopt. Laat dus zien dat je er zelf al mee geworsteld hebt, geef blijk van je eigen inzet. Hetzelfde geldt voor de vraag "Wat kan ik het beste kopen?" Zonder extra informatie zal deze vraag worden afgeschoten. Geef dus zoveel mogelijk informatie, niet alleen maar wat je op het oog hebt, denk ook aan bijvoorbeeld dingen als hieronder::
|
| Verdere Policy |
Voor dit topic geldt dezelfde policy als die van de gehele FG, dus geen thumbnails breder dan 600 pixels en al helemaal geen fullsize platen. De bedoeling is dat hier alleen partyfotografie-platen verschijnen, voor concerten en festivals kan je dus bij de buren terecht. Doe ook iedereen een plezier, en gebruik de check images knop wanneer je foto's post. Dit scheelt een hoop scrollwerk. |
| Ah cool, ik koop een vette camera en ik ga ook eens even... |
Helaas, zo werkt het niet. Hoewel je bij de kleinere clubs wel binnen komt met de camera, en ze er daar vaak ook nog blij mee zijn vanwege de extra exposure, gaat je dit niet lukken bij de grotere partyorganisaties. De controles aan de deur zijn erg streng, zelfs met een Ixus wordt je tegengehouden, laat staan met het materiaal waarmee de gemiddelde serieuze partyfotograaf aan komt zetten. Hoe kom je dan binnen? Netwerken, leer veel mensen kennen en onderhoudt véél contacten. Wees punctueel, laat wat van je horen als je dat hebt afgesproken en stuur je resultaten zo snel mogelijk naar je opdrachtgever. Er zijn veel handige mensen met een fotocamera, dus je zult er op wat voor gebied dan ook met je hoofd boven het maaiveld uit moeten komen. Persaccredities worden niet zomaar weggegeven, je moet jezelf kunnen verkopen. |
| Welke camera moet ik kopen? |
Hoewel je soms fotografen tegenkomt met prosumercamera's is het bijna standaard dat er DSLR's worden gebruikt. De reden hiervoor is de flexibiliteit van de DSLR qua lenzen en accessoires én de ruisvrijheid van de gemiddelde DSLR. Daarbij zijn de flitsers die voor de DSLR's verkrijgbaar zijn over het algemeen geavanceerder en degelijker. |
| Welke flitser moet ik kopen? |
Dit is uiteraard afhankelijk van het merk, maar zorg dat je een flitser koopt die van het TTL-systeem van je camera gebruik maakt. Voor Canon (E-TTL) zijn dit bijvoorbeeld de 420EX, 430EX, 550EX en de 580EX. Voor Nikon (I-TTL) zijn dit onder andere de SB-600 en de SB-800. Het is erg prettig om over Flash Exposure Compensation te beschikken, en het liefste op de flitser vanwege de bereikbaarheid van de functie. Ook kan het handig zijn om manueel je instellingen op de flitser in te kunnen stellen. |
| Welke lenzen moet ik kopen? |
Dat ligt heel sterk aan je budget en wat je precies wil doen. Lichtsterk glas is natuurlijk prachtig, maar het kost een vermogen om het allemaal op te bouwen. Wat ook erg prettig kan zijn in dit soort omstandigheden zijn lenzen met beeldstabilisatie dat ervoor zorgen dat je met langere sluitertijden kunt werken zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt. Alles wat je moet weten om tot een keuze te komen staat bovenaan: Je werkt vaak met weinig licht. De rest volgt hier op logische wijze uit: Lichtsterk glas niét essentieel, maar zorgt vaak wel voor prettiger werken. Koppel dit aan Goedkoop is Duurkoop, en je eigen te besteden budget, en dan zit je een heel eind in de goede richting van wat voor jou de betere keuze is. |
| Do's en dont's |
Natuurlijk heeft ieder wereldje z'n eigen regels. Partyfotografie is geen uitzondering. Denk hierbij aan dingen als: Niet met je tengels op de DJ tafel leunen. Of: Niet blijven hangen op het podium na het maken van je foto's. Het meeste is gezond verstand, als je niet als kneus/prutser wil overkomen. Eén regel is er puur voor jezelf: Draag gehoorbescherming! Doe het voor je eigen bestwil. Gehoorbeschadiging, als je het eenmaal oploopt, heb je voor de rest van je leven. De bekende gele schuimdoppen kosten je bij de drogist ongeveer ¤2,50 en nog veel minder in de grootverpakkingen. De wat betere herbruikbare doppen, die een fijner draagcomfort hebben, kosten wat meer, en voor op-maat-gemaakte doppen ben je al snel richting ¤150-170 kwijt, afhankelijk van het soort en de gebruikte filters. Voor een uitgebreide uitleg over de verschillende soorten doppen die verkrijgbaar zijn kun je terecht in een post uit deel 2 waarin de werking en de kosten van een aantal verschillende soorten doppen worden beschreven. Hieronder een lijst met aanbieders van zogenaamde "otoplasten", de doppen op maat.
|
| Gallery's van partyfotografen hier op GoT en anderen |
Mocht je een toevoeging hebben voor deze lijst, post die er dan bij als je toch al ging posten. Ga er niet speciaal een post voor neerzetten aub
|
Zijn mijn tegenargumenten inderdaad dusdanig dat niemand met een 50mm prime aan de slag gaat of zie je het nog wel eens gebeuren?
(ik had het misschien beter in het lenzen topic kunnen gooien, maar vond dat ik het standaard antwoord niet hoefde (technische termen waarom wel en niet), die weet ik zelf wel, ik zocht meer de gebruikerservaring)
* thanks neo
* thanks Jumpstart
Nomad wijzigde dit bericht 05-09-2006 20:26 (13%)
Hoofd in de wolken. Kop in het zand. Niets aan de hand || Nomad's spul || recente showcase
Als ik de 50 prime gebruik, dan zet ik m'n 10D op "AF-assist only, No Flash" zodat de speedlite niet afgaat, alleen de assist doet.
K.I.S.S. - Beter een béétje te bot dan veel te onzeker! - Photo Portfolio
Reg. datum: 29 januari 2006
Fuji S5 pro , 35mm 2.0 SB800 SC29 enhanced
quote:nomad85 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:20:
Julius, ik richt me even tot jouw als spreker voor de groep waar je het over hebt.
Ik vind het prima wanneer je samen met een paar andere selecte groep mensen over "geavanceerde" party fotografie wil praten, maar wanneer een groepje dusdanig beperkt is dat het een dusdanige minderheid betreft binnen een grotere community kan je geen afbakeningen voor je zelf maken en anderen weren. Ik wil absolúút niet zeggen dat jullie maar weg moeten, want ik lees met plezier de posts van bijv. jouw en neo. Daarentegen moeten jullie misschien iets meer tolerantie hebben naar "beginners" èn ze iets meer links laten liggen. In een topic worden wel eens vragen gesteld, wanneer ze heel dom zijn beantwoord ze dan niet. Jullie gesprek is niet dood omdat iemand anders een vraag tussendoor stelde. Jullie kunnen best lekker praten over van alles en nog wat op hoog niveau, daarvoor heb je slechts jullie eigen posts nodig, hoop dat je snapt wat ik bedoel. Het hele topic heeft dan misschien geen hoog niveau, maar wel de posts die jullie belangrijk vinden en die kan je toch evengoed lezen?
Wat ik juist wil zien is dat mensen in dit partyfotografie topic niet meer afgeschoten worden, maar dat ook zij een plaats krijgen. Nu is er niet echt een plaats voor beginners. Reacties kunnen nogal bot zijn (zie het verleden), waardoor mensen wegrennen en niet meer terugkomen. En dat is eigenlijk zonde. Men wil het proberen, maar door negatief commentaar van gevorderden is men meteen de grond in geboord om vervolgens op eigen houtje verder proberen te vissen. Op zich voor de gevorderden die er een aardig zakcentje mee verdienen niet erg natuurlijk. Hoe minder collega's des te beter
En tsja, het onderscheid, waar leg je de grens... Ik denk dat dat de plek word waar de gebruiker zich lekker in z'n vel voelt zitten, waar hij/zij op eigen niveau kan communiceren.
Op partyflock lopen er ook behoorlijk wat discussies over iig...quote:hos2 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:30:
ps kan de discussie over oordoppen dan ook in een aparte topic verder gaan, ik vind het heel interesant om te lezen maar met (party) fotografie zelf heeft het weinig van doen
jules wijzigde dit bericht 05-09-2006 21:07 (7%)
SE W800i powered
Partyfotografie is zeker géén beginnersfotografie. Iemand die hier komt met "Goh, lijkt me leuk om, voor mijn allereerste fotografie stapjes, eens te proeven aan partyfotografie." gaat keihard z'n kop stoten. Een beetje drempel om de complete beginner te weren is niet meer dan gerechtvaardigd.
Wat dat betreft sta ik echt 100% achter de toevoegingen aan de TS: Ken eerst de basisbeginselen van de fotografie voordat je aan paryfotografie begint.
Reg. datum: 10 maart 2005
het spijt me en je bent zeker niet de enige die dit hier zegt, maar dit soort uitspraken zijn echt kul. welke vorm van fotografie is dan wel beginnersfotografie? verder dan slechte/matige fotografie kom ik niet. iedere vorm van fotografie vereist talent en ervaring.quote:JumpStart schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:06:
Partyfotografie is zeker géén beginnersfotografie.
De verklaring van de stelling staat er nota bene direct na. Dus ga alsjeblieft eens inhoudelijk in op de zin die er direct na komt? Als jij stelt dat het onzin is suggereer je dat er ook iets mis is met datgene wat erop volgt.quote:lateef schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:41:
[...]
het spijt me en je bent zeker niet de enige die dit hier zegt, maar dit soort uitspraken zijn echt kul. welke vorm van fotografie is dan wel beginnersfotografie? verder dan slechte/matige fotografie kom ik niet. iedere vorm van fotografie vereist talent en ervaring.
Gewoon uit interesse, hoeveel ervaring heb je zelf met partyfotografie? Je bent het wel vaker oneens met dingen hier in dit topic, dus ik wil oprecht wel eens weten hoe jij het aanpakt.quote:Je komt als fotograaf in situaties waarbij er maar weinig licht beschikbaar is en je geregeld tegen de limiet van je apparatuur aanloopt.
quote:JumpStart schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:06:
@ julius:
Partyfotografie is zeker géén beginnersfotografie. Iemand die hier komt met "Goh, lijkt me leuk om, voor mijn allereerste fotografie stapjes, eens te proeven aan partyfotografie." gaat keihard z'n kop stoten. Een beetje drempel om de complete beginner te weren is niet meer dan gerechtvaardigd.
Wat dat betreft sta ik echt 100% achter de toevoegingen aan de TS: Ken eerst de basisbeginselen van de fotografie voordat je aan paryfotografie begint.
juist het mooi van een forum is dat zowel beginners als gevorderden aanwezig zijn. het voordeel van sommige beginners is juist het gebrek aan kennis dat zorgt voor shots die je zelf niet voor mogelijk houd en/of mede door het feit dat je teveel aan kennis hebt dat je onbedoeld is gaan beperken. creativiteit is het allerbelangrijkste aspect voor mij wat bij partyfotografie komt kijken en techniek volgt vanzelf wel als je op zoek gaat om het volgende keer beter te krijgen.
ok ik kan begrijpen dat opdrachtgevers eerder blij zijn met shots waar ze ook iets zinnigs mee kunnen uithalen zoals drukwerk maken en zo maar toch. als je voor de verandering eens kijkt op een site als www.toxpose.com dan kijk je je ogen uit wat er daar gemaakt wordt met de meest crappy cameras door zowel gevorderden als beginners wereldwijd.
de gevorderden kunnen juist hier ook weer leren van de 'naiviteit' van beginners. met aikido wat ik ook sinds een tijdje doe trainen ook juist beginners en gevorderden met elkaar omdat juist die combinatie een synergie oplevert waar allebei baat bij hebben
Reg. datum: 24 augustus 2005
Nu raak je een punt waarbij je heel duidelijk onderscheid moet maken tussen Inhoud en Uitvoering. Zie Wat maakt een foto tot een goede foto?quote:hos2 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:54:
[...]
juist het mooi van een forum is dat zowel beginners als gevorderden aanwezig zijn. het voordeel van sommige beginners is juist het gebrek aan kennis dat zorgt voor shots die je zelf niet voor mogelijk houd en/of mede door het feit dat je teveel aan kennis hebt dat je onbedoeld is gaan beperken. creativiteit is het allerbelangrijkste aspect voor mij wat bij partyfotografie komt kijken en techniek volgt vanzelf wel als je op zoek gaat om het volgende keer beter te krijgen.
ok ik kan begrijpen dat opdrachtgevers eerder blij zijn met shots waar ze ook iets zinnigs mee kunnen uithalen zoals drukwerk maken en zo maar toch. als je voor de verandering eens kijkt op een site als www.toxpose.com dan kijk je je ogen uit wat er daar gemaakt wordt met de meest crappy cameras door zowel gevorderden als beginners wereldwijd.
de gevorderden kunnen juist hier ook weer leren van de 'naiviteit' van beginners. met aikido wat ik ook sinds een tijdje doe trainen ook juist beginners en gevorderden met elkaar omdat juist die combinatie een synergie oplevert waar allebei baat bij hebben
Een frisse blik op kijken naar wat je voor de lens hebt, daar is helemaal niets mis mee. Verse/nieuwe creativiteit hoort hierbij, dat is deel van het kijken. Dat behoort tot het Inhoud gedeelte.
Het wordt een ander verhaal als je gewoon met heel weinig licht moet werken. Het dwingt je tot lange sluitertijden, tot open diafragma's en tot hoge ISO settings. Dat is puur een kwestie van technische Uitvoering.
Ik weet tot hoe ver m'n sluitertijd is op te rekken, als ik (bij)flits, zodat ik toch nog foto's maak die scherp genoeg zijn. Ik weet hoeveel ik moet FEC'en om er voor te zorgen dat m'n onderwerp mooi ingelicht wordt in plaats van wegvalt of overbelicht. Ik herken meteen de plekken waar ik mooi m'n flitser kan bouncen zodat de lichtval natuurlijker is.
Iemand met nul ervaring die zal geen flauw idee hebben. Gaat dat toch dezelfde sfeerplaten opleveren denk je?
quote:neographikal schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:04:
Het is rennen en vliegen op sommige momenten, goed kunnen werken met mensen, anticiperen op zwaar wisselende lichtomstandigheden en omgevingen terwijl je ondertussen nog even wat fotosletten van je af moet meppen die op de foto willen wanneer jij naar dat perfecte shot aan het rennen bentDus nee, niet voor de beginner, bij een landschapje heb je wel even om je shot te kiezen, instellingen te proberen, etc zonder dat je opdrachtgever je bij wijze van in je nek hangt
'fotosletten wegmeppen voor dummies' wanneer begint de cursus ??
quote:Iemand met nul ervaring die zal geen flauw idee hebben. Gaat dat toch dezelfde sfeerplaten opleveren denk je?
nee dat levert niet dezelfde platen op en daar gaat het juist om, jij bent de hele tijd op zoek naar een bepaald type plaat en weet perfect hoe je het moet vastleggen. af en toe een naieve benadering kan misschien niet een perfecte plaat opleveren maar de inhoud en de hoek en onderwerp misschien wel .
over naieve platen gesproken , hier nog eentje uit mijn passief archief uit de tijd dat ik ook gewoon het knopje indrukte en dan maar afwachten wanneer die klaar is (sluitertijd wijzertje deed het niet echt van mijn yashica FR1 ) deze plaat heb ik ongeveer 2 seconden uit de hand vastgehouden met 400 iso film. het is zeker niet een perfecte plaat maar ik vind het toch wat hebben gezien de stroomstoring bij de verlichting

en hierbij dan tevens de eerste foto geloof ik in dit topic
hos wijzigde dit bericht 05-09-2006 22:18 (43%)
quote:JumpStart schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:54:
Als jij stelt dat het onzin is suggereer je dat er ook iets mis is met datgene wat erop volgt.
de reden dat ik stel dat het kul is, is omdat er mee gepretendeerd wordt dat partyfotografie moeilijker zou zijn dan andere fotografie vormen.
maar bovenal vraag ik me af of er wel vraag is voor goede partyfotografie, steeds vaker lees ik hier dat organisaties kiezen voor matige fotografen in ruil voor wat consumpties. dus ondanks dat het technische wellicht moeilijk is, zegt dat naar mijn idee voldoende over het belang van partyfotografie...
zoals ik al vaker vermeld heb, heb ik geen ervaring met partyfotografie, ben daar denk ik ook wat te oud voor...quote:JumpStart schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:54:
Gewoon uit interesse, hoeveel ervaring heb je zelf met partyfotografie? Je bent het wel vaker oneens met dingen hier in dit topic, dus ik wil oprecht wel eens weten hoe jij het aanpakt.
...maar ik heb wel voldoende ervaring in slechte lichtomstandigheden, met name bij (jazz)concerten en in (jazz)cafe's. de manier waarop ik dat aanpak is geheel anders dan hoe het gros van de partyfotografen het aanpakken. korrels zo groot als een knikker of een hoop bewegingsonscherpte zijn voor mij geen probleem. door dat goed toe te passen, kan het zeer sterke beelden opleveren.
Vraag maar aan Gerardquote:hos2 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:10:
[...]
'fotosletten wegmeppen voor dummies' wanneer begint de cursus ??
maar neo, zie je een serieuze opdrachtgever (dus niet tante toos die die foto's van neef frits zo geweldig vindt) een landschapsfoto van een beginner kopen?quote:neographikal schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:04:
Dus nee, niet voor de beginner, bij een landschapje heb je wel even om je shot te kiezen, instellingen te proberen, etc zonder dat je opdrachtgever je bij wijze van in je nek hangt
nu is landschapsfotografie ook totaal mijn ding niet, maar ook dat vraagt - indien je echt goed wilt worden - veel talent en ervaring. bijvoorbeeld net dat ene moment waarop het licht waarlijk geniaal is, zal een beginner echt niet weten te pakken (wellicht een lucky shot, maar zeker niet consequent).
quote:lateef schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:20:
[...]
maar neo, zie je een serieuze opdrachtgever (dus niet tante toos die die foto's van neef frits zo geweldig vindt) een landschapsfoto van een beginner kopen?
Het feit dat de Volkskrant gebruik maakt van Istockphoto zegt vrees ik genoeg.
quote:nu is landschapsfotografie ook totaal mijn ding niet, maar ook dat vraagt - indien je echt goed wilt worden - veel talent en ervaring. bijvoorbeeld net dat ene moment waarop het licht waarlijk geniaal is, zal een beginner echt niet weten te pakken (wellicht een lucky shot, maar zeker niet consequent).
Ook kennis en ervaring voor nodig, maar de timing komt niet op tienden van seconden aan
Over de markt, als je goed genoeg bent en jezelf weet te verkopen is er een hoop mogelijk. Maar dat geldt voor bijna alles
neographikal wijzigde dit bericht 05-09-2006 22:30 (13%)
Any w; partyfotografie is een hele andere tak van fotografie. Aan de ene kant vergelijkbaar met bruidsreportages. Maar toch ook niet. Ja, je kan shots wél over doen, maar soms ook niet. Daarentegen heb je juist wél de kans om je publiek uit te dagen. Net zoals rond het altaar of whatever er bepaalde do's en dont's zijn, heb je onstage ook do's en dont's.
SE W800i powered
Ik wil wel een cursusje collega fotografen wegmeppen hebben. Had er laatst eentje die m'n net juist gepositioneerde groepje gebruikte om snel ff wat fotootjes voor zichzelf te schieten. Beetje aso...quote:
SE W800i powered
quote:nomad85 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:19:
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe vaak bijvoorbeeld een 50mm 1.4 (of 1.8) gebruikt wordt in de partyfotografie. Lichtsterk is hij zeker, maar waarschijnlijk heb je desondanks een flitser nodig en is die 1.4 ook niet meer zo nodig. Je kan daardoor wel zachter flitsen, wat je mogelijkheden geeft om de plaatselijke verlichting beter op de plaat te krijgen. Om trouwens nog niet te spreken over scherpstellen, want hoewel de 50mm dat prima kan is er natuurlijk maar erg weinig licht en je scherptegebied is erg klein. Ben wel nieuwsgierig of dit veel gebruikt wordt, ik heb zelden feesten gefotografeerd.
Zijn mijn tegenargumenten inderdaad dusdanig dat niemand met een 50mm prime aan de slag gaat of zie je het nog wel eens gebeuren?
Ik moet bekennen dat ik hem haast nooit gebruik, niet alleen vanwege DOF, maar ook omdat mij stijl anders is. Gebruik bij DJ's ofwel een UWA ofwel zoveel mogelijk mm's. Maar komend weekend denk ik hem weer eens uit de tas te halen
No biggyquote:(ik had het misschien beter in het lenzen topic kunnen gooien, maar vond dat ik het standaard antwoord niet hoefde (technische termen waarom wel en niet), die weet ik zelf wel, ik zocht meer de gebruikerservaring)
* thanks neo
* thanks Jumpstart
Mijn gear
If what is is, what is the story in my head then all about?
maar dat zijn geen foto's die in opdracht zijn gemaakt. dat zijn die luckyshots, foto's van mensen die geen kwaliteit kunnen garanderen.quote:neographikal schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:26:
Het feit dat de Volkskrant gebruik maakt van Istockphoto zegt vrees ik genoeg.
Tell me about it, afgelopen vrijdag 9+ fotografenquote:julius schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:38:
[...]
Ik wil wel een cursusje collega fotografen wegmeppen hebben. Had er laatst eentje die m'n net juist gepositioneerde groepje gebruikte om snel ff wat fotootjes voor zichzelf te schieten. Beetje aso...
Iedere vorm van fotografie waarbij je op de grenzen zit van je apparatuur is lastig. Lastiger dan die fotografie vormen waarbij je riante marges hebt in al je instellingen. Ik heb nooit de indruk willen wekken dat partyfotografie daarin uitzonderlijk zou zijn. Heb ik dat wel ergens gedaan, dan mag je me daar flink met de neus inwrijven. Ik noem niet voor niets ook concertfotografie.quote:lateef schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:12:
[...]
de reden dat ik stel dat het kul is, is omdat er mee gepretendeerd wordt dat partyfotografie moeilijker zou zijn dan andere fotografie vormen.
Goed punt. De ene organisator wil gewoon mensenkiekjes, want de bezoekers willen zichzelf terugzien, de andere opdrachtgever wil juist sfeerplaten hebben. Kiekjes maken kan gewoon in de P stand, dus iedereen die door een zoeker kan kijken en kan afdrukken volstaat dan. Sfeerplaten? Daarvoor is meer kennis en ervaring voor nodig.quote:maar bovenal vraag ik me af of er wel vraag is voor goede partyfotografie, steeds vaker lees ik hier dat organisaties kiezen voor matige fotografen in ruil voor wat consumpties. dus ondanks dat het technische wellicht moeilijk is, zegt dat naar mijn idee voldoende over het belang van partyfotografie...
quote:[...] zoals ik al vaker vermeld heb, heb ik geen ervaring met partyfotografie, ben daar denk ik ook wat te oud voor...
...maar ik heb wel voldoende ervaring in slechte lichtomstandigheden, met name bij (jazz)concerten en in (jazz)cafe's. de manier waarop ik dat aanpak is geheel anders dan hoe het gros van de partyfotografen het aanpakken. korrels zo groot als een knikker of een hoop bewegingsonscherpte zijn voor mij geen probleem. door dat goed toe te passen, kan het zeer sterke beelden opleveren.
Oud? Je bent pas te oud als je vanwege de Parkingson niet in staat meer bent om de sluiterknop in te drukken. Dat de house muziek je misschien niet ligt (gokje hoor!) is iets heel anders. Dat zou bovendien je goed recht zijn.
Inhakend op waarop ik deze reply begon: Iedere vorm van fotografie waarbij je op de grenzen zit is lastiger. Dus ook concertfotografie. (Mijn laatste fotojob was trouwens ook jazzfotografie, zie website/portfolio) Linksom of rechtsom, het vereist een speciale aanpak.
Ja, ook als dat knikker-grote korrel en bewegingsonscherpte betekent, dan nog kan dat werken. Je zegt het zelf al, "door dat goed toe te passen kan het sterke beelden opleveren." Maar denk jij dat een fotografie-leek dat meteen goed weet toe te passen? Die zal eerder met standje P gewoon hard inflitsen. Fletse kouwe platen met donkere achtergrond? Niet mijn idee van sfeervol.
quote:neographikal schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:46:
[...]
Tell me about it, afgelopen vrijdag 9+ fotografenEn dan merk je toch echt wel wie het gewend is en wie niet, er liep nog een jongen rond met veel ervaring. Die dook netjes weg uit het beeld als je hem in beeld had, terwijl de onervaren mensen lekker door bleven knallen.
Donderdag had hij hier niet last van toen liep ik er alleen rond
Ik had even zijn oude camera gebruikt en de volgende pics ermee geschoten voor een n00b als ik

VMWare VCP/VSP/VTSP | SSE/STS Veritas NetBackup 6.x | Canon 40D, Canon BG-E2N, Canon 580 EX II, Canon EF 24-105L, SanDisk 8GB IV | HTC Touch Cruise
Dit topic is gesloten. ![]()