Het is op zich wel gunstig voor de prijs van de SB-800 die ik overal wel enorm zie zakken
Toch zou ik graag vanwege de bediening op termijn een SB-900 aan willen schaffen, ik irriteer me soms dood aan de knoppen van de 800 die je bijna door het ding heen moet drukken wil je het menu in kunnen duiken
Ik snap alleen de link winter > flitsers niet zo
allstarted1 wijzigde dit bericht 04-08-2008 18:46 (12%)
Nikon D300- Nikon D40 - Tamron 17-50 f2.8 - Nikkor 18-55 AF-S DX Kitlens - Tokina 12-24 AT-X Pro - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 70-300 - Nikon SB-400 | SB-800 Wishlist: Nikkor 85mm f1.8 - Sig 15 fish - Sigma 30mm f1.4 - Nikkor 70-200VR f2.8 - SB-900
Reg. datum: 06 november 2005
Zojuist de knoop doorgehakt. Ik was voordat ik op vakantie ging al aan het duppen om een SB-800 aan te schaffen. Nu ben ik terug van vakantie en dan hebben ze ineens de SB-900quote:jcvjcvjcvjcv schreef op zondag 27 juli 2008 @ 04:44:
De SB900 ...
Iemand plannen er eentje te kopen?
De SB-900 is toch significant beter dan de SB-600, dus hij is besteld.
pauluzzz wijzigde dit bericht 07-08-2008 19:10 (8%)
Nikon D2h & D70
Tokina 12-24/4; Nikkor 17-55/2.8; 35/2; 50/1.8; 85/1.4; 300/4; Sigma 15/2.8 fish; 70-200/2.8
SB-900; SB-600; SB-24; Kenko 1.4x; Manfrotto spul
Website
Reg. datum: 04 december 2006
met m'n d50 kan ik natuurlijk niet gebruik maken van het draadloze systeem van de 800, maar na aanschaf van een 70/80-200 2.8 binnen afzienbare tijd, ga ik toch over een paar maand er waarschijnlijk een andere body bij halen...
je hebt gewoon een master en een slave nodig, elke combi kan:quote:rjvisje schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 13:44:
voor mij wordt het onderhand toch ook eens tijd dat ik een externe flitser aan ga schaffen, het enige probleem is dat ik niet weet of ik nou de voor mij toch wat dure sb-800 moet kiezen of toch "gewoon" voor de 600 moet gaan..
met m'n d50 kan ik natuurlijk niet gebruik maken van het draadloze systeem van de 800, maar na aanschaf van een 70/80-200 2.8 binnen afzienbare tijd, ga ik toch over een paar maand er waarschijnlijk een andere body bij halen...
masters zijn:
D70,D80, D200, D300, D700 etc en sb-800, sb-900, su-800
slaves zijn:
Sb-600 en sb-800. (geloof ook sommige third party flitsers van metz?)
Met je D50 kan je dus niet zelf master spelen, maar de Sb-800 wel. Die op je camera en een sb-600 in het veld en je kan draadloos spelen.
Maar met een nieuwe body, een D300 bijv. kan je ook draadloos spelen met een sb-600.
Hoofd in de wolken. Kop in het zand. Niets aan de hand || Nomad's spul || recente showcase
Reg. datum: 04 december 2006
De SBR-200 mag ook nog in het rijtje van de slaves. Al wordt die niet zo heel veel gebruikt.
De D50 ondersteunt ook geen CLS (draadloos aansturen van de flitsers).quote:rjvisje schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 15:25:
ik ben gister maar even wezen winkelen en mezelf een sigma 70-200 2.8 aangeschaft en dus die sb-600, maar nu was ik de functies van die sb-600 een beetje aan het uitvogelen, maar het mee laten flitsen wil nog niet echt lukken bij mij...
ik zet de sb-600 netjes in die meegeleverde voet, stel hem volgens mij goed in op: ch3 en group A, maar ik hoor helemaal geen dubbele piep, zodra ik met de ingebouwde flitser van m'n d50 richting het oogje van die sb-600 een flits afvuur...
Edit: Met een camera die dit wel ondersteund kan je in de menu van de camera/de instellingen van de ingebouwde flitser de flitser instellen op Commander Mode en dan kan hij ze wel aansturen.
cyberrobin wijzigde dit bericht 17-08-2008 16:27 (19%)
D200 - MBD200 - D50 | 18-55 - 50 - 70-300 | SB600 - SB800
Ik blijf jouw sig masterlijk vinden i.c.m. de Skype plug-in:

Ik heb op een andere site wel een omschrijving gevonden van wat het doet, maar ik snap nog steeds niet echt hoe het werkt:
Wat ik er uit opmaak, is dat je een blokje op je hotshoe op je camera mount, een ander blokje onder je flitser en dat je dan remote kan triggeren? Dat zou wel optimaal zijn voor mijn D40 + SB600.quote:This flash remote controller is optical theory making the master flasher to control remotely the auxiliary one to flash synchronously without the need of connecting wires. Because slave trigger gets its working power from the flash attached to it and therefore it is battery-free. The item features small in volume, good-looking in exterior, high in flexibility and stable in performance.
Triggered by external flash light. No battery required.
Suitable for Nikon, Canon, Olympus, Pentax, Sunpak, Sigma, Nissin, Metz, etc. flashes that use standard ISO shoe. Trigger by another flash light from other source.
Natuurkundig ben ik niet zo sterk, maar is die tweede flits dan nog ooit op tijd?quote:Garyu schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:19:
volgens mij mount je dat ding niet op de camera maar alleen op de flitser, hij triggert op flitslicht van een normale flitser.
Jup, werkt erg goed... gewoon je built-in flash op FEC-zoveelmogelijk zetten en schieten maarquote:Niky schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:35:
[...]
Natuurkundig ben ik niet zo sterk, maar is die tweede flits dan nog ooit op tijd?
Dan komt er binnenkort een pakketje uit HongKong mijn kant opquote:Henk schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:31:
[...]
Jup, werkt erg goed... gewoon je built-in flash op FEC-zoveelmogelijk zetten en schieten maarFlitsers handmatig instellen ben je zo aan gewend...
Reg. datum: 13 december 2005
Ik ben totaal geen expert op het gebied van flitsers en wat ik me nou eigenlijk afvraag is wanneer neem je nou de stap om voor een externe flitser te gaan? Als beginner zijnde is het dan al aan te raden om een externe flitser aan te schaffen zodra je wat meer licht nodig hebt. Wanneer gebruik je 'm nou eigenlijk? Verder kom ik eigenlijk overal tegen dat als je een flitser aanschaft, je het beste de SB600 kunt halen. Aangezien deze volledig automatisch werkt, gekanteld kan worden e.d. Zouden jullie dat ook aanraden aan een beginner? De huidige prijs is vergeleken met de prijs aan het begin van dit topic behoorlijk gedaald, dus dat is het probleem niet. Ik vraag me eigenlijk af of ik het nodig heb. Is het dus een goede aankoop?
Nikon D40 | Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G II | Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6G | SB-600 | Fastpack 200
Binnenshuis als het iets donkerder is en je ondwerpen bewegen (mensen / dieren) moet je haast wel flitsen als je nog een beetje scherptediepte wil.
De SB-600 is een leuk begin. Als je later meer wilt kun je er nog een SB800 / SB900 bijkopen en de SB-600 als slave gebruiken.
jcvjcvjcvjcv wijzigde dit bericht 24-08-2008 01:26 (17%)
Significant duurder ookquote:pauluzzz schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 19:08:
[...]
De SB-900 is toch significant beter dan de SB-600, dus hij is besteld.
SB600 heb ik zelf ook en is een prima flitser, ook voor beginners, maar zeker ook voor meer gevorderden. Momenteel issie in de aanbieding bij Kamera Express 172,50. Ik zou het zeker doen!!quote:ktart schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 00:53:
Ik ben een beginner dus ik heb de afgelopen tijd een hoop topics in dit forum doorgespit waaronder ook dit topic. Ik heb een Nikon D40 en zodra het wat donkerder wordt, kan ik een aantal dingen doen waaronder het gebruiken van de interne flits. Alleen vind ik het resultaat daarvan te 'hard', daarom gebruik ik de 'm liever niet. Dan kun je je ISO omhoog gooien, maar dan krijg je wat ruis. Je kunt de sluitertijden vergroten, maar als het dan weer te groot is, dan heb je een statief nodig.
Ik ben totaal geen expert op het gebied van flitsers en wat ik me nou eigenlijk afvraag is wanneer neem je nou de stap om voor een externe flitser te gaan? Als beginner zijnde is het dan al aan te raden om een externe flitser aan te schaffen zodra je wat meer licht nodig hebt. Wanneer gebruik je 'm nou eigenlijk? Verder kom ik eigenlijk overal tegen dat als je een flitser aanschaft, je het beste de SB600 kunt halen. Aangezien deze volledig automatisch werkt, gekanteld kan worden e.d. Zouden jullie dat ook aanraden aan een beginner? De huidige prijs is vergeleken met de prijs aan het begin van dit topic behoorlijk gedaald, dus dat is het probleem niet. Ik vraag me eigenlijk af of ik het nodig heb. Is het dus een goede aankoop?
Ik ben als enthousiast amateur nog niets tegengekomen waarvoor ik een SB800/900 perse nodig zou hebben (maar mijn D80 kan gelukkig zelf als commander werken).
@Joers: damn, ik moet sneller typen
CyBeRSPiN wijzigde dit bericht 24-08-2008 11:03 (17%)
Nikon D80 | Nikon 18-70 3.5-4.5 | 50 1.8 | Tokina 12-24 4 | 100 2.8 macro | SB-600 lampje
Reg. datum: 13 december 2005
Wow, ¤172 is wel erg goedkoop. Ik heb gisteren voordat ik naar Kamera Express ging nog even in de Pricewatch gekeken en daar stonden ze niet eens bij. Toen ik daar was heb ik niet eens naar die flitser gekeken, omdat ik er vanuit ging dat hij ergens anders veel goedkoper te krijgen was. Misschien binnenkort weer eens daarheen dan, ik woon toch in de buurt.quote:Joers schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 11:01:
[...]
SB600 heb ik zelf ook en is een prima flitser, ook voor beginners, maar zeker ook voor meer gevorderden. Momenteel issie in de aanbieding bij Kamera Express 172,50. Ik zou het zeker doen!!
Maar goed iedereen beveelt hier zo'n beetje toch wel de SB600 aan. @jcvjcvjcvjcv Loop je dan constant met de flitser op je camera? Want zoals je zegt flits je ook wel overdag als het licht is.
Nikon D40 | Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G II | Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6G | SB-600 | Fastpack 200
Ik heb ook een D40 en laatst in de USA een SB600 gekocht. Als je zo vroeg in je foto carričre al een flitser wil, dan werd mij zeker aangeraden een SB600 te halen, omdat je er dan vroeger of later toch naar gaat upgraden omdat je gewoonweg dingen gaat "missen" op de kleinere broertjes.quote:ktart schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 11:46:
[...]
Maar goed iedereen beveelt hier zo'n beetje toch wel de SB600 aan. @jcvjcvjcvjcv Loop je dan constant met de flitser op je camera? Want zoals je zegt flits je ook wel overdag als het licht is.
Bij B&H was dat ding trouwens 180 dollar, wat neerkomt op een kleine 120 euro!
Dat ding is heerlijk om mee te werken. Het enige jammere vind ik dat hij alleen als slave werkt en dat mijn D40 niet in commander mode kan. Nouja, dan heb ik een mooi excuus om mijn body te upgraden of er een SB800 bij te kopen als ik serieus wil gaan doen. Voor nu bestel ik zo'n blokje zoals ik hierboven heb gelinkt om wireless mee te prutsen.
Het ligt eraan wat ik wil gaan doen, of ik 'm erop heb zitten. Het is niet zo'n probleem om 'm erop en eraf te halen, maar als ik weet dat ik 'm ga gebruiken zet ik 'm er gewoon op. Denk aan: portretten (ook buiten vaak met flits), macro fotografie, productfotografie.
Ja, als de verdeling van het licht me niet aanstaat ga ik wel eens over tot 1/250 met een lage ISO waarde en een diafragma van f8 ofzo. Op die manier krijg je dan hoofdzakelijk flitslicht.quote:ktart schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 11:46:
[...]
(...)
@jcvjcvjcvjcv Loop je dan constant met de flitser op je camera? Want zoals je zegt flits je ook wel overdag als het licht is.
Nee, ik loop niet constant met de flitser op m'n camera, maar m'n cameratas is meestal niet zo ver van m'n camera vandaag en in die tas zitten m'n flitsers (2x SB800 so far).