[Acer Aspire 9412AWSMi] Slechte performance

Pagina: 1
Acties:
  • 435 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 114796

Topicstarter
Hallo,
ik ben sinds kort de eigenaar van een nieuwe notebook, namelijk een Acer Aspire 9412AWSMi. De laptop heeft het de afgelopen week goed gedaan, maar sinds vanochtend krijg is dit ding niet vooruit te branden.

Specs:
intel core duo centrino processor 1.73ghz (x2)
2 GB DDR2 RAM
100GB 7200 rpm 8 MB cache hdd
geforce 7300 go 64mb

Het lijkt erop dat de harde schijf overal moeite mee heeft. Zodra ik een programma opstart, wordt de muis haperig, blijft de muziek in itunes hangen, etc.
Ik heb zon beetje alle lopende processen via taakbeheer afgesloten en toch blijft het probleem zich voordoen. Aan de default instellingen van de laptop heb ik niets veranderd, ook niet in de bios.

Kan de harde schijf kapot zijn oid?

Alvast bedankt!

Topicstarter
Bump. Ik zit toch niet in het verkeerde forum?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04
Staat je hardeschijf op DMA of PIO ? als ie op PIO staat zet hem dan op DMA...

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Draai eens een HDTune (www.hdtune.com) benchmark? Mogelijk draait de schijf in PIO modus.

• Wolfenstein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-07 21:03
Weet je zeker dat het je HDD is? Is je geheugen gebruik wel normaal of staat er een proces veel CPU power te gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfenstein op 24-08-2006 15:07 ]

Topicstarter
Possible schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:02:
Staat je hardeschijf op DMA of PIO ? als ie op PIO staat zet hem dan op DMA...
Goede vraag, ik zal eens kijken. Helaas kan dat morgen pas, dat ding staat op kantoor....
Frietsaus schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:03:
Draai eens een HDTune (www.hdtune.com) benchmark? Mogelijk draait de schijf in PIO modus.
Zal ik morgen ook doen :)
Wolfenstein schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:07:
Weet je zeker dat het je HDD is? Is je geheugen gebruik wel normaal of staat er een proces veel CPU power te gebruiken?
Nou, als ik in taakbeheer kijk zijn er geen processen bij die veel processorkracht gebruiken, maar onderin taakbeheer staat altijd het totaal aan processorkracht dat gebruikt wordt, en dat komt soms wel tot 70%, terwijl de processen bij elkaar opgeteld vaak niet hoger komen dan 20%. Dat is dus best wel vaag. Ligt dit misschien aan de duo core processor?

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 114796 op 24-08-2006 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels HDtune gedraaid, hieronder een aantal screenshots van de resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~willi408/HD-0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~willi408/HD-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~willi408/HD-2.jpg

De harde schijf draait dus wel in DMA modus, maar die transfer rate is echt belachelijk laag. De CPU usage ligt dan weer belachelijk hoog :S

Ik ga nu seatools draaien, een dos-based diagnostisch tooltje van Seagate zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met die waardes zou ik me ernstig zorgen gaan maken over de conditie waarin je HDD, interface of overige onderdelen van je laptop zich bevinden.

Als je zeker weet dat de goede DMA-instellingen aanwezig zijn (Windows of BIOS) en zelfs een herinstallatie van Windows werkt niet, gok ik gevalletje RMA.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb net volledige test gedraaid met Seatools, alles kwam er goed uit... IK ga nu de acer recovery uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee ik heb zojuist acer recovery gedaan en nu is alles weer gewoon. Volgens HDtune draait de harde schijf op gemiddeld 45 mb/sec en dat is normaal, dus eind goed, al goed. Helaas weet ik niet waar het door gekomen is.

Wat ik overigens wel apart vond, is dat de harde schijf eerst in POI modus heeft gedraaid (volgens windows apparaatbeheer, niet volgens HDtune) en nu draait ie weer in UDMA 5.
Ik kon em vóór de herinstallatie overigens niet op UDMA 5 krijgen. Een stukje software zal dus de boosdoener zijn geweest maar ik heb geen idee waar het vandaan kwam.

Mijn dank gaat in ieder geval uit naar de gotters die me geprobeerd hebben te helpen, en misschien tot een volgende keer.
Pagina: 1