Biochemically no different than eating large quantities of chocolate.
[Ervaringen] Het Asrock 775Dual-VSTA topic
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last
Reageer Nieuw TopicReg. datum: 18 februari 2002
quote:Kakulukia schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:28:
Ik weet niet of ie compatibel is met me ram. Zou toch gewoon moeten.
over welke chipset drivers heb je het? Ik heb gewoon 4-1 chipset driver,raid driver, sounddriver van asrock geinstalleerd. Hoor ik nog andere te installeren?
Ik zou beginnen met die sounddriver van Asrock te vervangen door 1 vd fabrikant van je onboard geluid, wellicht Realtek.
Zet dan ook eens alles op default en laadt de optimal default settings in je bios.
Schakel verder ook alles uit wat je niet nodig hebt, als je geen raid gebruikt schakel je de controller uit en gooi je die driver er af.
Als je nog probs hebt proberen met 1 latje ram.
When a man, or a woman, knows what he or she wants, the world steps aside.
Ik heb alles op auto, geheugen op auto, cpu op auto.
In BF2 loopt het opzicht stabiel, heel af entoe loopt ie vast wanneer je net in een server zit (meedoen in spel ofso). Maar dat is volgens mij een bug van het spel zelf.
Lord of the rings battle for middle earth 2, veel fps drops, throttling achtig, spel loopt soms vast MET melding PC crash ofso.
Meer spellen heb ik op de moment niet geinstalleerd.
3dmark06 loopt goed met bios defaults, maar als ik al een paar mhz overclock doe, wil die al nie meer. Mijn gpu klokt ook niet (7900GT), maar dat zal wel aan me cheap 400W voeding liggen.
ik zal memtesten, maar welke moet ik kiezen? Ik dacht dat hij bij extended test al stoptte op 21% , hij wou nie verder (althans dat denk ik), numlock kon ik nog aan/uit zetten, dus er was nog activiteit.
Ik heb btw 2gb pc4200 Twinmos @4-4-4-12
BF2,BF2142,STarCraft,PrinceofPersia
Reg. datum: 29 september 2001
Voor de rest is vooral de nieuwste VIA 4-in-1 driver van belang: http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=2
Weet iemand wie de maker van dat on-board LAN geval is en waar de driver daarvan te downen is (dus niet via ASRock want die zijn traag met updates)? Heeft iemand al VIA drivers geprobeerd voor de LAN ;in de device manager staat namelijk: VIA compatable fast ethernet adapter.
VT6107_VT8231_VT8233_VT8235_VT8237_VT8251v44FVIA.zip lijkt te werken voor mij.
TweakerNummer wijzigde dit bericht 27-08-2006 12:46 (19%)
En inderdaad even proberen met 1 latje
quote:anandus schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 12:55:
Misschien ten overvloede, maar jullie hebben natuurlijk Windows opnieuw geïnstalleerd na de installatie van het nieuwe moederbord?
En inderdaad even proberen met 1 latje
Duhuh
Ik heb net de memory mode op Single Channel ingesteld.
Het lijkt stabieler te lopen (30 minuten zonder vastlopers i.p.v. 5 minuten), maar het gebeurt soms nog wel.
Ik probeer zo de nieuwste Via en Realtek drivers.
Alle ssd's: www.SsdWorld.Net
Reg. datum: 18 februari 2002
Het draait ook op een floppy boot disk waardoor er dus erg weinig code is waarop de pc zou kunnen vastlopen (geen OS) dus het is wellicht de meest betrouwbare manier om je ram te testen.
Als je fouten krijgt weet je al wat het probleem is, incompatibiliteit.
Dat je pc hapert is denk ik ook een teken van incompatibiliteit met je ram.
Die maat van me had ook chops en lange loading in wow tot zn pc random vastliep, nieuw latje eruit en weg problemen.
Als je nog een pc hebt met ander ram moet je dit zeker eens uittesten icm dit bord, grote kans dat je nergens meer last van hebt. Ik baal er persoonlijk ook erg van dat geheugen en moederborden zo vaak slecht samenwerken, zelfs een compatibility list kan er niet af.
Grote vertragingen duiden erop dat gegevens corrupt zijn en dus opnieuw moeten verzonden/ontvangen worden door je cpu tot het boeltje een keertje definitief vastloopt.
En laat memtest een nachtje draaien, of in ieder geval een paar uur.
Ik heb dus Twinmos 1Gb DDR2-667 (pc5300) CL4 (van Salland), en dat geeft geen problemen.
Reg. datum: 08 maart 2006
Had een;
e6600
met;
VSTA
2x512 d.Channel Geil value
Op superpi had ik daarmee een nette verbetering van +/- 1,5 sec in de 1M run!
van ong. 21 (stock) )naar 19,3!
Het leuke is dat ik eht bordje gebruikte met een x1800xt 512 en dacht dat deze wel een beetje ingeperkt werd door de PCI-E 4x
Heb nu een Asus P5B deluxe, dit is een veel beter klok bordje
Mijn ervaring is dat in 3d mark 2005 op stock speeds de score bijna hetzelfde uitpakt;
VSTA: +/- 8900 puntjes
P5B-D. +/- 9200 puntjes!
........... verschil is dus nihil met zelfde proccessor en nu zelfs ddr2 van corsair.. cas.3!
Dus verschil zit hem in het geheugen en de standaard iets sneller gecklokte bord van ASUS.
Mijn Conclusie; X1800XT word NIET tot bijna niet beperkt door de PCI-Express 4X van de VSTA!!!
E6600 Conroe @ 3.4 Ghz. Zalman cooled
Als ik overweeg om draadloos internet te kopen koop ik een P5b delux wifi/ap. Dan ga ik pas overklokken.
Past een zalman 7000b-cu(compatable met S775 met een extra zalman dingetje)? Ik heb nu intel koeler erop.
Het verschil tss agp 4x en agp 8x is echt wél te merken op mijn pc met 6800GT.
De min fps niet, de max wel in ut2k4.
Er zal sowieso altijd een performancehit zijn. Ik vind het flauw dat ze op die 4 lanes bespaard hebben, scheelt mss 1-2 dollar in de prijs van dit bord.
Deze cpu ondersteund denk ik speedstep, kan je dan de vCore aanpassen (verlagen) met tools zoals Rightmark cpu clock utility?
Reg. datum: 08 maart 2006
De P5B heeft WIFI AP wat dient als netwerk "router" je kunt dus gewoon connecten met bv. laptop naar de p5b zodat je zaadloos internet hebt
Dussuuhhh niet kopen
E6600 Conroe @ 3.4 Ghz. Zalman cooled
Reg. datum: 22 augustus 2006
Ik was van plan dit te kopen:
Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz 1066 MHz 2 MB Boxed
Asrock Moederbord 775Dual-VSTA VIA PT880 Pro 1066 MHz
Sapphire Radeon X1900 XT 512mb DDR3, (pci-e, 2xdvi) Vivo
Antec Sonata Lifestyle II Zwart ATX 450 W 1 x 120mm
Arctic Freezer 7 Pro Intel: 775
En dan de 2x Kingston 512 mb DDR pc3200 400 Mhz die ik mijn huidge pc heb gewoon te gebruiken.
Mijn broer had dit moederbord uitgezocht en ik was me er van bewust dat de overal performance iets minder zou zijn. Alleen nu las ik dus dat deze mobo maar 4x Pci-e had inplaats van 16x en dat dit toch ook wel weer uitmaakte. Vooral op de high res testjes. Daarnaast las ik dat er een paar mensen de mobo als onstabiel ervaren zonder to oc'en.
Als extra info puntje, ik was wel van plan een beetje te oc'en, niet extreem, maar gratis wat extra snelheid is altijd lekker.
Dus nu is mijn vraag, zal ik gewoon deze mobo kopen en dan later gewoon upgraden naar een nieuw mobo en ddr2 geheugen of is het toch slimmer om maar meteen wat dieper in de buidel te tasten en een asus mobo te kopen en ddr2 geheugen.
Tests zijn alleen maar cijfers, heb liever wat advies van mensen die er gewoon ervaring mee hebben.
Alvast bedankt.
quote:ErnieCool schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 18:53:
Dus nu is mijn vraag, zal ik gewoon deze mobo kopen en dan later gewoon upgraden naar een nieuw mobo en ddr2 geheugen of is het toch slimmer om maar meteen wat dieper in de buidel te tasten en een asus mobo te kopen en ddr2 geheugen.
Tests zijn alleen maar cijfers, heb liever wat advies van mensen die er gewoon ervaring mee hebben.
Alvast bedankt.
Ik zeg: niet kopen, bespaart je een hoop onduidelijkheid ("wat is t nou dat niet echt lekker werkt?").
Als je m wilt kopen: die van mij gaat voor 45 euro de deur uit
Ik ben aan deze aan het denken:
Intel DP965LTCK, P965 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, 1394) (105 ¤)
Maar ik kan er geen reviews van vinden...
Er is ook een bord van MSI voor 95 euro, maar die geeft ook wat problemen lees ik hier en daar.
Beide borden overigens alleen met PCI-X en DDR2...
Hoe dan ook, er is niet echt een goed alternatief voor de 775Dual-VSTA.
Het is òf:
1. AGP & DDR: beetje keus (< 70 euro)
2. AGP & PCI-X & DDR1 & DDR2: alleen de 775Dual-VSTA (55 euro)
3. PCI-X & DDR2: de rest. (>95 euro)
Verder ken ik niks vinden. Balen...
bverstee wijzigde dit bericht 27-08-2006 19:09 (33%)
Nogal negatief hier.
De prestaties blijven behoorlijk achter waardoor ik net zo goed een X2 met de Asrock 939Dual-SATA2 kan halen. De 5% lagere prestaties icm de -10% van pci-e 4x doen het voordeel van de c2d volledig teniet.
Erg jammer.
Ik heb zelf speedstep niet aan de gang gekregen, iemand anders wel geloof ik. Ik heb vCore/multi aanpassen via rightmark CPU & via CrystalCPUid geprobeerd. Het leek te werken maar CPU-z gaf geen verandering aan. Met een AMD 64 was dit veel makkelijkerquote:corpseflayer schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 16:27:
pci-e 4x == agp 4x == 1GB/s
Het verschil tss agp 4x en agp 8x is echt wél te merken op mijn pc met 6800GT.
De min fps niet, de max wel in ut2k4.
Er zal sowieso altijd een performancehit zijn. Ik vind het flauw dat ze op die 4 lanes bespaard hebben, scheelt mss 1-2 dollar in de prijs van dit bord.
Deze cpu ondersteund denk ik speedstep, kan je dan de vCore aanpassen (verlagen) met tools zoals Rightmark cpu clock utility?
Dat geeft dan wel de doorslag voor mij om dit bord niet te kopen. Ik oc dan wel niet maar ik wil de marge vd cpu wel benutten om minder lawaai te hebben vd fans. Morgen X2 bestellen dus, jammer want de c2d is wel een stukje sneller.quote:TweakerNummer schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 20:47:
[...]
Ik heb zelf speedstep niet aan de gang gekregen, iemand anders wel geloof ik. Ik heb vCore/multi aanpassen via rightmark CPU & via CrystalCPUid geprobeerd. Het leek te werken maar CPU-z gaf geen verandering aan. Met een AMD 64 was dit veel makkelijker
quote:corpseflayer schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 22:14:
[...]
Dat geeft dan wel de doorslag voor mij om dit bord niet te kopen. Ik oc dan wel niet maar ik wil de marge vd cpu wel benutten om minder lawaai te hebben vd fans. Morgen X2 bestellen dus, jammer want de c2d is wel een stukje sneller.
De fan control werkt wel. Mijn CPU draait op 1200 rpm (standard Intel fan maar wel met Zalman pasta) en dan is ie stil (niet fluister stil of zo, maar niet irritant) en wordt 33-35 graden idle. Overigens kan je maar 1 case-fan aan het mobo aansluiten en die kan je dan niet met BIOS/Speedfan instellen om zachter te draaien (zal je hardware voor moeten hebben). Dit mobo is wat dat betreft niet echt ideaal voor stilte.
Overigens was er laatst een review dat aangaf dat CnQ van AMD voor prestatie verlies zorgde en dus maar beter uitkon (dit kan je niet aan/uitzetten in Windows dus een reboot). Overigens is dit wel interessant voor je: http://tweakers.net/benchdb/test/260
Daarnaast is er ook nogal een verschil tussen de mobo's hoeveel stroom ze verbruiken (daar moet je dus ook op letten)!
TweakerNummer wijzigde dit bericht 27-08-2006 22:32 (15%)
Dit moederbord bedient een bepaalde niche-markt, namelijk de mensen die hun AGP-kaat en hun DDR1-geheugen over willen zetten op een Core 2 Duo bord.
Het is een redelijk uniek bord met de eigenschappen dat je onderdelen uit de 'oude generatie' kan gebruiken met een processor uit de 'nieuwe generatie'.
En het enige wat ik lees is dat het moederbord slecht overklokt
Wat verwacht je dan?
Misschien moet ik met koeienletters in de openingspost zetten: Dit is geen overklokbordje! Wees blij met 2Mhz extra!
Zoals eerder genoemd: Er zijn veel betere bordjes om te overklokkken of wat voor features dan ook
Dit bordje is om AGP&DDR1-mensen aan een C2D te helpen.
Niet voor funky overklok-trucjes.
Voor overklok-dingetjes zijn er véél betere bordjes
@Bart/Ben/Bob:
Jij doet je bordje de deur uit?
Heb je het probleem nou gedetermineerd? Want daar zijn wij allen benieuwd naar
Was het geheugen incompatibel? Was het moederbord kapot? Wat was nou de clue?
quote:anandus schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 01:50:
Grappig
Dit moederbord bedient een bepaalde niche-markt, namelijk de mensen die hun AGP-kaat en hun DDR1-geheugen over willen zetten op een Core 2 Duo bord.
Het is een redelijk uniek bord met de eigenschappen dat je onderdelen uit de 'oude generatie' kan gebruiken met een processor uit de 'nieuwe generatie'.
En het enige wat ik lees is dat het moederbord slecht overklokt
Wat verwacht je dan?
Misschien moet ik met koeienletters in de openingspost zetten: Dit is geen overklokbordje! Wees blij met 2Mhz extra!
Zoals eerder genoemd: Er zijn veel betere bordjes om te overklokkken of wat voor features dan ook
Dit bordje is om AGP&DDR1-mensen aan een C2D te helpen.
Niet voor funky overklok-trucjes.
Voor overklok-dingetjes zijn er véél betere bordjes
@Bart/Ben/Bob:
Ik denk dat (bijna) iedereen wel zijn FSB van 266 naar 300 krijgt zonder problemen. Als Clockgen inderdaand verschijnt voor dit bord, kunnen we waarschijnlijk wel goed oc'en (http://www.xtremesystems....highlight=asrock+clockgen).
K7S5A was ook een dual-budget-bordje (SDR + DDR) en kon dankzijn clockgen/speedfan naar 166 MHz FSB (via BIOS was dit niet mogelijk). Misschien komt het bij de ASRock mobo ook door de PLL net zoals de K7S5A (die werd toen vervangen door hardcore modders). Het is afwachten en hopen.....
quote:anandus schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 01:50:
@Bart/Ben/Bob:
Ik (Ben) heb het probleem nog niet kunnen traceren, maar ik heb gisteren nieuwe Via en Realtek drivers geïnstalleerd, dus moet effe flink gassen in NFSU2 en 3DMark05 de computer laten pijnigen (ik heb helaas alleen zaterdag en zondag's weekend...).
Laat het vanavond wel weten.
Zo hé, moet je dit eens zien:quote:TweakerNummer schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 02:23:
[...]
Ik denk dat (bijna) iedereen wel zijn FSB van 266 naar 300 krijgt zonder problemen. Als Clockgen inderdaand verschijnt voor dit bord, kunnen we waarschijnlijk wel goed oc'en (http://www.xtremesystems....highlight=asrock+clockgen).
K7S5A was ook een dual-budget-bordje (SDR + DDR) en kon dankzijn clockgen/speedfan naar 166 MHz FSB (via BIOS was dit niet mogelijk). Misschien komt het bij de ASRock mobo ook door de PLL net zoals de K7S5A (die werd toen vervangen door hardcore modders). Het is afwachten en hopen.....
Anandtech P5B overclock met de E6300

Effe denken, met de 775Dual-VSTA mag ik van 266 naar 300 klokken (= 13% overclock).
Met de P5B van 266 naar... 525 (van 1.86 GHz naar 3,675 Ghz = 98% overclock)
Ik verkoop definately dit bord, en ga voor de P5B
En je hebt gelijk, de 775Dual-VSTA is niet gemaakt om te overclocken, maar ik wil wel een stabiel en lekker lopend bord bij mn E6300 beestje.
Nogmaals mijn conclusie: de E6300 is niet gemaakt voor een bord als de 775Dual-VSTA, en eigenlijk had AsRock de 775Dual-VSTA helemaal niet moeten introduceren.
De 775Dual-VSTA is een bord dat inderdaad leuk is voor een upgrade, maar dan met een CeleronD of Pentium4/D. Voor de Core 2 is het gewoon niet lekker genoeg.
Het is als een BMW motor in een Alto stoppen... ik zeg niks meer...
bverstee wijzigde dit bericht 28-08-2006 13:35 (19%)
quote:bverstee schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:25:
[...]
Ik (Ben) heb het probleem nog niet kunnen traceren, maar ik heb gisteren nieuwe Via en Realtek drivers geïnstalleerd, dus moet effe flink gassen in NFSU2 en 3DMark05 de computer laten pijnigen (ik heb helaas alleen zaterdag en zondag's weekend...).
Laat het vanavond wel weten.
Ja, het was al laat (en aangeschoten) en was je naam vergeten, sorry
Maar ik ben wel benieuwd naar de uitslag
Welke bios gebruik je trouwens? Ben zelf net van 1.10 naar 1.70 gegaan, en wat ik op het eerste gezicht zie is dat er een menuutje "advanced memory nogwat" bijgekomen is. (Of zat-ie er al en is het mij gewoon niet eerder opgevallen?
Moet je voor de gein eens hier kijken:quote:bverstee schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:30:
[...]
Zo hé, moet je dit eens zien:
Anandtech P5B overclock met de E6300
[afbeelding]
Effe denken, met de 775Dual-VSTA mag ik van 266 naar 300 klokken (= 13% overclock).
Met de P5B van 266 naar... 525 (van 1.86 GHz naar 3,675 Ghz = 98% overclock)![]()
[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic
100% wordt regelmatig gehaald
(al is dat unlocken wel stoer!
Eigenlijk zou zo'n multiplier-unlock ideaal zijn voor dit bordje met z'n ****-FSB
Ow, het is vooral de multiplier omlaag unlocken
anandus wijzigde dit bericht 28-08-2006 13:35 (35%)
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last