Biochemically no different than eating large quantities of chocolate.
[Ervaringen] Het Asrock 775Dual-VSTA topic
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last
Reageer Nieuw TopicReg. datum: 30 augustus 2002
quote:anandus schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:31:
[...]
Blij dat je je probleem gevonden hebt
(En waarschijnlijk nu het moederboardje als geen ander kent)
Idd
Nu nog ff snel voor de laatste maal XP clean reinstallen. Door de vele freezes is XP een beetje gaar geworden nu na een aantal XP updates. Kom amper Windows in of explorer.exe crasht met user32.dll
Reg. datum: 08 maart 2006
Maar draait best lekker hier;
- Asrock 880 vsta
- E6600
- 2 x 512 Geil Value
- X1800XT
Gisteren even zitten proberen en mn cheap ass Geil DDR1 gaat volgens mij maar tot 290 fsb
Daarboven kon ik wel eventejes draaien en superpi op 308 bij iets van 2,85 ghz deedie toen in 18,7 sec!
Draai nu stabiel op 2,67. en red ie superpi nét niet onder de 20 sec.
Ga nu maar ff mn zm9500 derop fietsen en dan nogs ff pi-en
prelude36a721 wijzigde dit bericht 23-08-2006 14:26 (4%)
E6600 Conroe @ 3.4 Ghz. Zalman cooled
Eenmaal met 2x 512 MB DDR PC3200 geen idee van wie (oem meuk).
Eenmaal met 2x 1 GB DDR2 533 ook as cheap as possible.
Kijken wat ie doet...

Nogmaals, ik ben van het 'oem geheugen is ook goed' slag, dus vraag me niet naar de merken van de reepjes.
Wat me opviel is dat de 2 (verschillende) DDR reepjes dus echt niet sneller dan exact 400 MHZ lopen (407 MHz ging dus niet), of het zou kunnen dat de grenzen van het bord bereikt waren met 300 MHZ FSB.
Verder vroeg ik me af wat de Command Rate doet, en het blijkt wel iets uit te maken (SuperPi is natuurlijk niet een hele goede benchmark om het verschil hierin te laten zien), dus als 1T stabiel loopt, 1T kiezen.
Met DDR2 kreeg ik de machine zelfs op de nominale snelheid met 1T niet stabiel, dus moest die op 2T draaien, maar ondanks dat scheelt het zo'n beetje 2 seconden met SuperPi of je DDR of DDR2 gebruikt.
Dit vind ik vreemd, want Anandtech liet volgens mij het tegenovergestelde zien (DDR was volgens hun sneller op dit bord geloof ik).
15% OC is natuurlijk niet de 30% op andere borden, maar het scheelt wel zo'n 100 euro voor het bord dus...
Mijn conclusie: o.a. gezien...
- de haperingen bij het opstarten (muis bewegingen stotteren - lijkt op te treden wanneer ATI Cat Control Center geladen wordt), en ..
- het PCIe x4 verhaal (wat een losers van AsRock op dit punt, dat ze dat niet DUIDELIJK in de omschrijvingen en de handleiding zetten),
..denk ik dat ik voor een ander bord ga in de toekomst.
Maar voor de digibeet dus een leuk bord (die zijn naief genoeg om niets te merken van de tekortkomingen).
Greetz again,
Ben de PC Guru
bverstee wijzigde dit bericht 25-08-2006 17:48 (5%)
Alle ssd's: www.SsdWorld.Net
Maar dit bordje is (helaas) niet een overklokmonster, maar echt een upgrade-beestje
Ik heb gister mijn bordje binnengekregen, draait prima, maar draait nog op de normale snelheid, misschien dat ik van het weekend ook even ga proberen
Oh, en de groetjes hoeven niet
Ik kreeg hem ook niet over de 300FSB. Maar ik moet hem nog testen met DDR1 geheugen, want me Pc4200 twinmos werkt nogal tegen.
wat verander jij in BIOS? Er zijn veel opties... veel komt me bekend voor van me oude Dualsata2
Kakulukia wijzigde dit bericht 25-08-2006 20:31 (17%)
BF2,BF2142,STarCraft,PrinceofPersia
quote:[b][message=26368725,noline]Kakulukia schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 18:04
wat verander jij in BIOS? Er zijn veel opties... veel komt me bekend voor van me oude Dualsata2
Ja, maar die hele specifieke laat ik zoals ze zijn.
De timings voor het geheugen laat ik op auto, aangezien die uit de SPD gelezen worden.
Ik heb geen idee of die 'exact' zijn (precies voor de DDR(2) chippies ingesteld), maar als dat zo is heeft het geen zin om bijvoorbeeld de latency omlaag te gooien - silicium heeft ook gevoel
Verder ben ik eigenlijk vergeten het volgende te proberen:
Ik gebruikte DDR 400 geheugen, maar die loopt op 355 als de FSB op 266 MHz is ingesteld.
Pas als ik de FSB op 300 zet, loopt het geheugen nominaal; de verhouding is dus (aldus CPU-Z) 3:4.
Maar wat ik me afvraag (oei oei, als ik nu maar niet teveel offtopic ga) is als ik het geheugen in de Bios als DDR333 identificeer i.p.v. Auto, dan zal de verhouding FSB:RAM misschien 1:1 zijn, en dus wanneer ik naar 305 MHZ FSB klok, het geheugen op 305 MHz lopen, en dus onder het maximum.
Wellicht loopt het bord dan wel stabiel?
Ken iemand dah proberuh?
Ben de PC Guru waiting for your reply
Ik had alleen Overclock, pcie async. En dan FSB verhoogd, spread sprectum uit. geheugen op gewenste driver , en kijken maar.
Het klokt voor geen meter, met ddr1 nor ddr2
Kakulukia wijzigde dit bericht 25-08-2006 22:50 (3%)
Reg. datum: 29 september 2001
quote:bverstee schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 21:23:
[...]
Ja, maar die hele specifieke laat ik zoals ze zijn.
De timings voor het geheugen laat ik op auto, aangezien die uit de SPD gelezen worden.
Ik heb geen idee of die 'exact' zijn (precies voor de DDR(2) chippies ingesteld), maar als dat zo is heeft het geen zin om bijvoorbeeld de latency omlaag te gooien - silicium heeft ook gevoel
Verder ben ik eigenlijk vergeten het volgende te proberen:
Ik gebruikte DDR 400 geheugen, maar die loopt op 355 als de FSB op 266 MHz is ingesteld.
Pas als ik de FSB op 300 zet, loopt het geheugen nominaal; de verhouding is dus (aldus CPU-Z) 3:4.
Maar wat ik me afvraag (oei oei, als ik nu maar niet teveel offtopic ga) is als ik het geheugen in de Bios als DDR333 identificeer i.p.v. Auto, dan zal de verhouding FSB:RAM misschien 1:1 zijn, en dus wanneer ik naar 305 MHZ FSB klok, het geheugen op 305 MHz lopen, en dus onder het maximum.
Wellicht loopt het bord dan wel stabiel?
Ken iemand dah proberuh?
Ben de PC Guru waiting for your reply
Ik heb RAM op 133 MHz gezet (DDR-266) en FSB naar 300 gezet. De CPU loopt nu op 2100 MHz (stabiel) en idled op 32c. Na een tijd full load wordt hij ook niet zo warm (geen zin om te testen nu wat de excate temp is). Veel verder kan ik niet OC'en.
Het vreemde is dat mijn geheugen volgens CPU-Z op 500 MHz draait op 2,5 - 3 - 3 - 7 @ 2T.Maar met een AMD 64 kwam het RAM lang niet op 500 MHz. Kortom ik geloof dat er iets flink mis is met dit boards memory controller of CPU-Z (BIOS fix kan misschien helpen).
Wat jij doet is niet slim, ik zou hem terug op de defaults zetten. Je geheugen is waarschijnlijk 200MHZ(pc3200), je zet hem op 133, en geef je hem een overclock van 33, wat resulteert op 166. Je verliest nu 33MHz == veel brandbreedte. 200MHz is sowieso te sloom voor C2d's, daarom kan jij beter alles op stock laten of DDR2( bijv. pc4200) geheugen kopen.
WAt ik in kort wil zeggen, je overclock werkt juist tegen, memory vormt (grote) bottleneck waardoor je pc juist trager gaat werken
(ik hoop dat je het een beetje snapt
Kakulukia wijzigde dit bericht 25-08-2006 23:37 (16%)
Reg. datum: 18 februari 2002
De c2d is tov de X2 sneller maar icm dit bord 5% trager + 10% door de 4x pci-e.
Daarbij heb ik ddr1 met 2-2-2-6 timings wat dan weer iets beter uitpakt op een X2 dan een c2d omdat de laatste meer cache heeft en dus iets minder vaak naar het geheugen moet.
Dit zal wel weer dagen twijfelen worden.
When a man, or a woman, knows what he or she wants, the world steps aside.
daarom zul je een upgrade naar sAM2 moeten doen, dan heb je DDR2800 nodig. Om optimaal te benutten.
2. Prestatie verschil van deze bord is niet zo veel, maar ik raad het je toch niet aan. Ik heb hem nu, maar wil eigenlijk een betere, met name om te OC'en. + ik heb af entoe game crashess, blue screens, reboots terwijl ik niet heb overclocked (bios defaults), niet getweaked ofso, goede koeling.
Het is een hele onstabiele mobo.
conclsie voor jou=
upgrade naar C2d, alleen koop een iets duurdere bord (zie c2d mobo topic, bijv NEO-F, P5B)
Vandaar dat ik erg twijfel tussen een X2 met ASrock 939Dual-SATA2 of een c2d met dit bord.
Overclocken doe ik niet, wel undervolten icm low rpm fans zodat ik een stil systeem heb. Stabiliteit is uiteraard wel belangrijk.
Ben je wel zeker dat die problemen niet door een ander stuk hardware worden veroorzaakt?
Bvb 2 verschillende merken ram combineren kan problemen geven.
Of zijn al die Asrock borden gaar misschien.
/e/
Dat ik dat BH5 nooit oc heb had enkel te zien met mijn A7N8Xdlx rev 2.0, op de doos staat er fsb400 ready maar hoger dan 193 kan het ding niet.
Aan het ram zal het wel niet liggen want BH5 chips stonden in die tijd bekend voor hun oc van soms wel 250 2-2-2 (met Vmod).
Ik vraag me toch af of het niet aan een ander onderdeel van je config ligt.
peke wijzigde dit bericht 26-08-2006 16:43 (43%)
Maar ja, ik heb niks tegen asrock. Als ik jou was zou ik het doen, mits je niet overschakeld naar DDR2 en PCie.
-ik verkoop die mijne, net 2 weken oud, niet overclocked. Ik ga toch maar een P5B deluxe halen en PC6400.
Kakulukia wijzigde dit bericht 26-08-2006 17:08 (10%)
quote:Kakulukia schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 17:08:
Nee, hij is wel stabiel. Maar soms wou die nie opstarten ( bios fout lijkt me?), of windows start vanzelf opnieuw, 1T fout, bluescreen. Het kan ook zijn door me overclock. Ik vermoed van niet
Maar ja, ik heb niks tegen asrock. Als ik jou was zou ik het doen, mits je niet overschakeld naar DDR2 en PCie.
-ik verkoop die mijne, net 2 weken oud, niet overclocked. Ik ga toch maar een P5B deluxe halen en PC6400.
Dat van soms niet opstarten heb ik ook al gehoord bij de A7N8Xdeluxe. De oplossing zou zijn om de biosbatterij te vervangen.
Ik heb eens uitgemeten wat de mijne gaf, het was 2,9V ipv 3. Een nieuw batterijtje vh zelfde type (ander merk) levert 3,3V terwijl er ook 3V opstaat.
Als je de setup nog staan hebt zou ik even een nieuw halen voor 3 euro, die kan je dan blijven gebruiken ook als je een nieuw mobo koopt.
quote:Kakulukia schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 12:39:
2. Prestatie verschil van deze bord is niet zo veel, maar ik raad het je toch niet aan. Ik heb hem nu, maar wil eigenlijk een betere, met name om te OC'en. + ik heb af entoe game crashess, blue screens, reboots terwijl ik niet heb overclocked (bios defaults), niet getweaked ofso, goede koeling.
Het is een hele onstabiele mobo.
Hier nog een. 3DMark05 crasht geregeld, NFS Underground 2, en verder nog niets geprobeerd. Kantoorapplicaties geen probleem.
Ik krijg het gevoel van ... 'shitbord'.
Maar volgens mij is er geen goed alternatief.
Als je een ander, stabiel, bord wilt, zul je moeten kiezen tussen AGP òf PCI-Express.
En meer geld uit het laatje moeten halen (daarbij komt dat niemand dit bord tweede hands wil als ze dit topic hebben gelezen denk ik).
Ik heb nooit echt problemen ondervonden met AsRock borden, maar deze is toch wel gevoelig / kleinzerig.
bverstee wijzigde dit bericht 26-08-2006 20:58 (23%)
quote:bverstee schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:53:
[...]
Ik krijg het gevoel van ... 'shitbord'.
Ik ook een beetje.
Hij loopt in games vast, en throttled veel (terwijl ik met deze specs alles op high moet kunnen spelen op een zeer hoge fps).
Iemand die insteresse heeft in een 1 week oude Asrock 775Dual-VSTA en 2gig Twinmos PC4200
Ben je echter wel zeker dat het bord compatibel is met je ram?
Ik heb onlangs een mat van me 1GB zien aanschaffen om zijn 2*512 wat bij te staan in 3dsMax.
In windows ed loopt alles perfect maar in een game zoals bvb wow loopt de pc vast.
Zonder die extra GB werkt zijn pc al 2 jaar perfect. Het betreft een Epox mobo met A64 3000+.
Ik zou eens memtest en/of prime95(large mem stresstest) opzetten voor enkele dagen om te zien of er errors zijn. Als je errors krijgt zonder dat je pc reboot is de kans groot dat je mem incompatibel is.
Zorg er ook voor dat je de chipsetdrivers van de chipsetmaker installeert en niet van de fabrikant van het bord, dit leverde bij mijn maat ook stabiliteitsproblemen op.
over welke chipset drivers heb je het? Ik heb gewoon 4-1 chipset driver,raid driver, sounddriver van asrock geinstalleerd. Hoor ik nog andere te installeren?
De overstap naar 2x 1 GB DDR2 is misschien niet erg slim geweest
Maar ook al zijn deze reepjes allemaal low-budget, memtest86 geeft geen fouten, en beproeft ze toch ook vrij optimaal.
Mijn intuïtie zegt in ieder geval dat een ander bord geen problemen zal hebben zoals deze, en ook niet met het el cheapo DDR2 geheugen.
Ben
Alleen wil-ie niet echt hoger klokken dan 300Mhz FSB, maar alles heb ik ook op auto staan, nog niet echt verdiept in het bios.
Het is een retestabiel bordje hier (ben nog geen instabiliteit tegengekomen, behalve dat-ie niet bootte op een FSB van 333
Maar loopt-ie instabiel op normale snelheden of als je overklokt? Als het het laatste is dan kan je een vcore-mod doen om de vcore omhoog te schroeven (of je kan hem lager klokken). Het is natuurlijk niet echt een overklokkkers bordje. You can't have your cake and eat it too
En groetjes of naam onder je post hoeft niet
anandus wijzigde dit bericht 27-08-2006 10:40 (12%)
quote:anandus schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 10:38:
* anandus heeft el-cheapo (Twinmos, ¤80,-) DDR2 1Gb pc5300 geheugen, en ik heb geheel geen problemen.
Ik weet het eigenlijk niet meer zeker, maar met DDR1 had ik volgens mij ook geen vastlopers.
Omdat de benchmark die ik zelf had opgesteld echter aangaf dat DDR2 iets sneller is, en omdat ik maar 60 euro heb betaald per GB (Cool-Prices), heb ik daarvoor gekozen.
Zie hier: http://www.cool-prices.nl/index.php/18,hid--2,sgid--176,artId--5634
De oude DDR reepjes zijn inmiddels weggeassembleerd
quote:Maar loopt-ie instabiel op normale snelheden of als je overklokt? Als het het laatste is dan kan je een vcore-mod doen om de vcore omhoog te schroeven (of je kan hem lager klokken). Het is natuurlijk niet echt een overklokkkers bordje. You can't have your cake and eat it too
Hij loopt op 266 MHZ FSB al onstabiel -> met DDR2.
Ik heb net ook eens de memory instellingen vertraagd (3,3,3,9 -> 4,4,4,9), maar dat hielp niks.
CPU-Z geeft netjes aan dat ik het geheugen op 4,4,4,9 heb ingesteld, dus dat is ok.
Memtes86 geeft na 3 passed geen enkel probleem, dus het is niet (alleen) het geheugen.
Mijn vraag:
Wie heeft dit bord met DDR2 (dual channel) stabiel gekregen?
Met welk type geheugen? Welke veel-eisende programma's (games, 3DMark) heb je geprobeerd?
Btw: zou het theoretisch uitmaken of je de 2 reepjes in dual of single channel mode hebt lopen?
bverstee wijzigde dit bericht 27-08-2006 11:44 (10%)
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last