Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] Het Asrock 775Dual-VSTA topic

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last

Reageer Nieuw Topic
is een errorist
Reg. datum: 24 februari 2001

Het Asrock 775Dual-VSTA topic

http://www.asrock.com/images/logo-2.gif
http://www.asrock.com/mb/photo/775Dual-VSTA.jpg
Klik op het plaatje om een grotere pic te zien
:? Welke processoren ondersteunt dit bordje, eigenlijk?
Dit moederbordje bezit een 775-voetje voor de Intelprocessoren.
Zowel de Pentium XE, Pentium D, Pentium 4 en Celeron D die gebruik maken van het LGA-voetje passen erop, maar ook de nieuwste Core 2 Duo processoren.
Dit bordje is ook een beetje speciaal.

:? Wat is er zo speciaal aan?
Behalve het feit dat het bordje zeer goedkoop is (rond de 50 euro), is dit moederbord een buitenbeentje tussen de moederborden.
Ten eerste is dit het enige moederbordje op dit moment op de markt voor de Core 2 Duo zonder Intel chipset, het heeft de Via PT880 Pro-northbridge, daarentegen.
Het ondersteunt zowel AGP als PCIe. Daarnaast ondersteunt het ook DDR1 en DDR2.
Deze eigenschappen zorgen ervoor dat dit voor velen een ideaal upgrade bordje is voor mensen die nog geen nieuwe videokaart of geheugen willen kopen, maar wel de nieuwe Core 2 Duo processoren van Intel willen gebruiken.

:? Oh, dat is handig! Maar dan heeft dit bordje vast allerlei beperkingen?
Klopt, dit bordje heeft een aantal beperkingen, maar over het algemeen valt het best mee.
De grootste beperking van dit bordje is dat het PCIe-slot niet x16 is, maar x4. Iets wat voor de nieuwere grafische kaarten een enorme bandbreedtebottleneck is.
De snelheid is ook ietsje minder dan zijn 'volwaardige' 775-broertjes. Al valt de schade redelijk mee en is het meestal rond de 5% minder.
Een laatste beperking betreft het overklokken. Ten eerste kan dit bordje niet verder dan een FSB van 340Mhz en ten tweede kan het voltage van de CPU niet omhooggeschroefd worden. Helaas.
Ook ondersteunt dit moederbord geen DDR2-geheugen hoger dan 667Mhz.

:? Dan zijn er vast interessante artikelen over geschreven?
Dat klopt! Vooral Anandtech (geen familie :+) heeft een serie artikelen geschreven.
Het is een serie van 4 artikelen, maar de laatste is nog niet uit.

Het eerste artikel is een vergelijking tussen DDR1 en DDR2. Het is interessant om te zien dat DDR1-geheugen nauwelijks onderdoet voor DDR2- geheugen.
ASRock 775Dual-VSTA: Does DDR2 matter?

Het tweede artikel is een vergelijking tussen de Asrock en andere moederborden. De Asrock is trager, maar gelukkig maar met een paar procentpuntjes.
Intel Core 2 Duo: Memory Performance Part Deux

Het derde artikel gaat over het AGP-/PCIe-verhaal. Hieruit blijk dat de x4-bottleneck de computer helaas behoorlijk tegen kan houden. De AGP-performance is daarentegen prima.
ASRock Core 2 Duo: AGP/PCI Express Graphics Performance, Part Tres

:? Wat zijn eigenlijk de specs van dit bordje?
Geen zin in de waslijst? Klik hier om naar het einde te springen.

Hier de specs:
quote:
CPU - LGA 775 for Intel® Core™ 2 Duo/ Pentium® XE / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D, supporting Conroe processors
- FSB 1066/800/533 MHz
- Supports Hyper-Threading Technology
- Supports Untied Overclocking Technology
- Supports EM64T CPU
Chipset - Northbridge: VIA PT880 Pro/Ultra
- Southbridge: VIA VT8237A
Hybrid Booster - CPU Frequency Stepless Control
- ASRock U-COP
- Boot Failure Guard (B.F.G.)
Memory - Dual Channel DDR/DDRII memory technology
- 2 x DDRII DIMM slots
- Supports DDRII667/533
- Max. capacity: 2GB
- 2 x DDR DIMM slots
- Supports DDR400/333/266
- Max. capacity: 2GB
Slots - 4 x PCI slots
- 1 x PCI Express Graphics slot
- 1 x AGP slot
VGA - n/a
Audio - Realtek ALC888 7.1channel audio CODEC with High Definition Audio
LAN - VIA PHY VT6103
- Speed: 10/100 Ethernet
- Supports Wake-On-LAN
Connector - 2 x Serial ATA 1.5 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, and JBOD) and Hot Plug functions
- 2 x ATA133 IDE connectors (support 4 x IDE devices)
- 1 x Floppy connector
- 1 x IR header
- 1 x Game header
- 1 x HDMI_SPDIF header
- CPU/Chassis FAN connectors
- 20 pin ATX power connector
- 4 pin 12V power connector
- CD in header
- Front panel audio connector
- 2 x USB 2.0 headers (support 4 USB 2.0 ports)
Rear Panel I/O HD 8CH I/O
- 1 x PS/2 Mouse Port
- 1 x PS/2 Keyboard Port
- 1 x Serial Port: COM1
- 1 x Parallel Port (ECP/EPP Support)
- 4 x Ready-to-Use USB 2.0 Ports
- 1 x RJ-45 LAN Port
- HD Audio Jack: Side Speaker / Rear Speaker / Central / Bass / Line in / Front Speaker / Microphone
BIOS Feature - 4Mb AMI BIOS
- AMI Legal BIOS
- Supports "Plug and Play"
- ACPI 1.1 Compliance Wake Up Events
- Supports jumperfree
- SMBIOS 2.3.1 Support
Support CD - Drivers, Utilities, AntiVirus Software (Trial Version)
Hardware Monitor - CPU Temperature Sensing
- Chassis Temperature Sensing
- CPU Overheat Shutdown to Protect CPU Life
- CPU Fan Tachometer
- Chassis Fan Tachometer
- CPU Quiet Fan
- Voltage Monitoring: +12V, +5V, +3.3V, Vcore
Accessories - Quick Installation Guide, Support CD, I/O Shield
- Floppy/ATA 133 cables
- 1 x SATA data cable (optional)
- 1 x SATA 1 to 1 power cable (optional)
- 1 x HDMI_SPDIF cable (optional)
Form Factor - ATX Form Factor: 12.0-in x 9.6-in, 30.5 cm x 24.4 cm
OS - Microsoft Windows 2000 / XP / XP 64-bit / Vista™ compliant
Certifications - FCC, CE, WHQL
:? Is er ergens nog een reviewtje te vinden?
Ja hoor, her en der op internet zoals op Legit reviews, of OCWorkbench:
quote:
Overall, we did not have any issues with the board pairing it up with the highest end processor and graphics card we have on hand. This board is definitely a choice for budget users who needs the processing power of the Core 2 Duo. It is definitely a recommended choice for those going for ray tracing and HD and video editing. IF you still have DDR400, AGP cards lying around and want to tap the power of Core 2 Duo, this is definitely the board for you.
:? Zijn er nog andere handige linkjes?
Uiteraard. Zie hier:

Asrock product page
Asrock driver-updates
Asrock bios-updates
Handleiding (PDF)
Tweakers Pricewatch
Voltmod voor vCore en vDimm
Voltmod voor de processor
Volgens deze link kan de volgende ClockGen de FSB hoger dan 340 zetten
Duits ervaringen-topic
De laatste HD audio driver
De laatste VIA 4-in-1 driver

:? Verder nog iets?
Houd het topic schoon!
Dit is een discussie- en ervaringentopic. Basisvragen, offtopic meldingen of vragen waar dit bordje te krijgen is zijn niet toegestaan.
Het PMG-beleid is hier natuurlijk van toepassing en dan vooral het stukje over het beleid omtrent de "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics.
Als er dingen bij moeten, of als er fouten in staan kan je dat melden in het topic, maar om topicvervuiling te voorkomen kan men mij ook DM'en

Biochemically no different than eating large quantities of chocolate.

Reg. datum: 17 augustus 2003

Leuk topic, ik ben met name benieuwd naar hoe hoog de FSB komt met overclocken. Ik hoor verhalen van 280 tot 320 tot 340 stabiel (is de max van het bord voorlopig). Afhankelijk daarvan ben ik van plan om dit bord zelf binnenkort te kopen als ik geld heb voor een E6300 met dit moederbord en een Arctic Freezer 7 Pro. Een andere mogelijkheid zou dit bord zijn alhoewel ik liever ook mijn AGP kaart meeneem.

Links die ik tegenkwam bij mijn zoektocht:
Voltmod voor vCore en vDimm - http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=95250
Voltmod voor de processor - http://www.vr-zone.com/?i=3904&s=1
Volgens de volgende link kan de volgende ClockGen de FSB hoger dan 340 zetten - http://www.xtremesystems....highlight=asrock+clockgen
Duits ervaringen-topic - http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=245644

Reg. datum: 01 juni 2001

Erg informatieve startpost!!! Mijn complimenten, vroeg me al af wat er mis was met dit board aangezien niemand het erover had en met maar 50 euro, vraag je al snel af wat er mee mis is. Maar in 1 minuut had ik alle info hierover gevonden.

Begrijp ik goed dat je ook je oude P4 northwood er tijdelijk op kwijt kan? Dan is het wel een heel mooi bordje!!

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

bokkiej: Tweaking & Cooling Algemeen en Die Hard Overclocking gaan over het overclocken. Zie ook het laatste stukje dan de startpost.

ErikRo: dit staat gewoon op de supportsite van Asrock. Zie ook PMG FAQ » Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?
is een errorist

quote:
ErikRo schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 16:04:Begrijp ik goed dat je ook je oude P4 northwood er tijdelijk op kwijt kan? Dan is het wel een heel mooi bordje!!
Volgens mij zijn er geen Northwoods met een LGA775-socket.
De processor moet natuurlijk wel het juiste socket hebben (ik geloof dat je op de site van BalusC kan kijken welke processoren welke sockets hebben :) )

offtopic:
OP geüpdate

I am here to Help
Reg. datum: 13 mei 2006

Ik heb hem,

enige wat me niet bevalt is dat het PCIx4 is. Ik las overal pcix16, en wat kreeg ik tot me verbazing, x4.

x4 is slecht voor graka overclock, plus het is slomer.

Overclocken kon ik ook nie. Er zijn heel veel rare opties in BIOS.

Goed dat er een topic is geopent, ik kom ff met bios vragen :P

-ide drive strength , low lowest normal high highest : waar moet deze opstaan :X

- cpu thermal throttling : moet uit neem ik aan 8)7

- no-execute memory protection : aan of uit ? :'(

- Intel speedstep tech : aan of uit :9

- max cpuid limit: aan of uit ?

-v-link : normal of fast?

Zo zijn er nog meer dingen wat deze bord te bieden heeft, het heeft zo een 40 geheugen instellingen :o

Kakulukia wijzigde dit bericht 20-08-2006 20:58 (39%)

BF2,BF2142,STarCraft,PrinceofPersia

Reg. datum: 01 juni 2001

"Klik op het plaatje om een grotere pic te zien" staat er aan de begin post. Echter als ik erop klik zie een witte blz en er staat 1 x 1 pixel ls tekst, klopt dit wel?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

quote:
Kakulukia schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:55:
Neem de handleiding netjes door en/of jaag de termen gewoon tussen aanhalingstekens door Google heen :)
is een errorist

quote:
ErikRo schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 00:44:
"Klik op het plaatje om een grotere pic te zien" staat er aan de begin post. Echter als ik erop klik zie een witte blz en er staat 1 x 1 pixel ls tekst, klopt dit wel?
offtopic:
Gefixt, plaatje stond in m'n cache :X

Overigens heb ik ook een vraagje. Sinds 17 augustus is bios-versie 1.70 uit.
De omschrijving hiervan is: "Support new clock gen."

Heeft iemand deze bios-versie en kan die mij vertellen wat het precies inhoudt?
(Meer dan 340Mhz FSB? :9 )

Ikzelf heb dit bordje (nog) niet, maar ik ben wel benieuwd :)

anandus wijzigde dit bericht 21-08-2006 11:30 (32%)

The Almighty
Reg. datum: 23 december 2005

quote:
Connector - 2 x Serial ATA 1.5 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, and JBOD) and Hot Plug functions

Hmm, twee op 1,5Gb/s is wel wat weinig. Wel leuk dat er ook RAID ondersteuning is.

Verder is het ook zeker een leuk overstap bordje. Heeft wel iets van de Asrock 939Dual-SATA2.

Overigens een klein foutje onderaan in de (erg mooie) startpost: "Houdt het topic schoon!". Dat is natuurlijk niet met een t erachter, aangezien het gebiedende wijs is. ;)

GoT beginner
Reg. datum: 27 juli 2005

Staat die VSTA ergens voor of is dat een marketing techniek met de komst van Vista?

Een echte computer!

Ik heb dit bordje vorige week geïnstalleerd met de E6300 en 2x 512 MB DDR.
X1600 in t AGP slotje geprikt (Sapphire, 256 MB DDR2) en een tweetal SATA harde schijven.

Een paar puntjes die me opvallen (hierbij de uitnodiging om te horen of anderen dit ook ervaren):

1. Vooral bij het opstarten, maar ook op andere momenten, hapert de muis wel eens.
Het voelt dan net even aan als een Pentium3 die volledig belast wordt (slechte vergelijking?).
Mogelijke oorzaken:
a. Ik heb WindowsXP Media Center Edition 2005 draaien, die wellicht meer op de achtergrond uitvoert dan XP (vooral bij het opstarten), maar MCE start niet direct na XP (dus ik kom in XP terecht).
b. Ik gebruik een cordless desktop van Logitech, momenteel nog via PS/2. Zou het schelen als ik deze via USB aansluit?

2. De harde schijf performance lijkt soms wat tegen te vallen; ondanks 1 GB dual channel duurt het soms wel eens wat langer dan ik verwacht voordat software geladen is.

3. Het energieverbruik is perfect! Mn energiemeter (van Conrad.nl) gaf slechts 115 Watt aan bij de eerst boot. Heb niet gemeten wat de voeding slurpt als een game meer gevulde elektronen wenst, maar ik verwacht een Watt of 40 extra op die momenten.
Let wel: de X1600 en een Hauppauge PVR-500 dual-tuner kaart zijn beide nogal power-holics.

4. Een overclock poging van 266 naar 300 MHz FSB leverde geen problemen op, maar op 325 MHz wel ;) Nadeel op dat moment was dat AsRock de term CrashFree bij dit budget-bordje maar achterwege heeft gelaten, dus jumpertje kortsluiten maar...
Iemand interesse in de uitersten bij luchtkoeling?

O ja, 32 seconden voor SuperPi @ 266 MHz (verder niet gemeten), een maat die enkele maanden geleden een D950 kocht voor 600 euro's werd jaloers (ik had m gewaarschuwd).

5. Af en toe lopen applicaties vast, iets wat ik helemaal niet gewend ben.
Variërend van Need For Speed Underground 2 tot Media Center Edition, dus lijkt me niet aan één applicatie te wijten. Het gebeurt sporadisch, en willekeurig, dus geen touw aan vast te knopen.
Ik hou t in de gaten.

Mijn volgende mini-upgrade zal zijn de 2 verschillende DDR modulen te vervangen door 2x 1GB DDR2 geheugen.

Gegroet,

Ben de PC Guru

Alle ssd's: www.SsdWorld.Net

Een echte computer!

quote:
Nikolas schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:30:
Staat die VSTA ergens voor of is dat een marketing techniek met de komst van Vista?

Zie http://www.asrock.com/product/775Dual-VSTA.htm:
"Windows Vista Premium H/W Ready".

Betekent niets meer dan dat in Vista's minimale hardware eisen voldaan wordt, maar de drivers zijn nog in ontwikkeling (staat ook zo leuk op de doos haha!).

Greetinx,

Ben de PC Guru

I am here to Help

Ik heb probeert te overclocken, maar dat gaat voor geen meter.

Ik heb een E6300 en PC4200 geheugen, het is twinmos waardoor het boven de 266 onstabiel is, daarvoor heeft asrock een leuke optie, flexibilty, hierdoor gaat je geheugen op 200 draaien en timings worden ook verlaagd. Ik denk leuk, ff de max van me cpu zoeken. Ik boot met 290, gaat goed. probeer 300FSB, en pc boot nie meer. pff, ik klooi er verder mee. Nee hoor, het wil echt niet.
COnclusie, overclocken lukt nie :P

Ik heb het toch nie gekocht om te overclocken, gewoon een klein test (anders had ik wel PC5300 gekocht) Voor mij is het FSB 266 / DR 266, of FSB 290 / DR 210.
Het lijkt me overduidelijk dat optie 1 beter is :X

Ik kan het niet vergelijken met dual sata-2, die is vele malen beter (heeft pcix16, en clockt als een beest). Het blijft een budget bord.

OVer de biossen, nou asrock komt om de week met een nieuwe bios, clock generator shit zal vast niks voorstellen, aangezien je 340 toch nooit haalt :'(

Kakulukia wijzigde dit bericht 21-08-2006 14:34 (13%)

Reg. datum: 17 augustus 2003

quote:
bverstee schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:11:
Iemand interesse in de uitersten bij luchtkoeling?
offtopic:
Zeker! Dat kan je denk ik het beste in het Core 2 Duo overclock topic doen (zie startpost), voordat we mensen boosmaken ;) Belangrijkste is hoeveel het moederbord haalt, dat de E6300 op 400 FSB kan dat is zo onderhand wel duidelijk. Als je goed kan aangeven welke koeling enz. je gebruikt (ook case)... Alvast bedankt!

Reg. datum: 04 september 2005

Interesant bordje! zeker nu ik op s754 met Pci-e en DDR1 zit kost het me geen vermogen voor leuke performance boost _/-\o_

Alleen kan in de review van Anandtech niet goed vinden het Pci-e x4 slot zware beperkingen zal gaan geven voor mijn X850XT.

Intel Core 2 Duo e6300 / MSI Neo-F P965 / Sapphire X850XT /2 x 512MB DDR2 533Mhz / Arctic Silentium T2 / Samsung 205BW 20'' /

Een echte computer!

quote:
Dubbel Fristie schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:00:
Interesant bordje! zeker nu ik op s754 met Pci-e en DDR1 zit kost het me geen vermogen voor leuke performance boost _/-\o_

Alleen kan in de review van Anandtech niet goed vinden het Pci-e x4 slot zware beperkingen zal gaan geven voor mijn X850XT.

Kijk hier effe: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2797&p=14

Reken dus op een 10% lagere performance van je kaart vergeleken met andere moederborden.

bverstee wijzigde dit bericht 21-08-2006 15:08 (5%)

Een echte computer!

quote:
bokkiej schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 14:45:
[...]
Zeker! Dat kan je denk ik het beste in het Core 2 Duo overclock topic doen (zie startpost), voordat we mensen boosmaken ;) Belangrijkste is hoeveel het moederbord haalt, dat de E6300 op 400 FSB kan dat is zo onderhand wel duidelijk. Als je goed kan aangeven welke koeling enz. je gebruikt (ook case)... Alvast bedankt!

Wie geeft me een X6800, dan doe ik wel een mooie review van de overclock performance van dit bordje :*)

Nee, geintje, ik zal binnenkort wel wat proberen.

I am here to Help

Een vraagje:
(timings)
tREF staat op 2144T

is dat normaal?

is een errorist

quote:
GTACrime schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:27:
[...]

Hmm, twee op 1,5Gb/s is wel wat weinig. Wel leuk dat er ook RAID ondersteuning is.
Verrek, ik wist dat niet eens, maar het staat notabene vetgedrukt op het bord :D 8)7

Heeft iemand de RAID al geprobeerd? :)
quote:
Overigens een klein foutje onderaan in de (erg mooie) startpost: "Houdt het topic schoon!". Dat is natuurlijk niet met een t erachter, aangezien het gebiedende wijs is. ;)
OMG, Je hebt hebt helemaal gelijk :S :X

I am here to Help

IK heb raid, kom ff met sisoft >>>

max 140mb/s , average 90mb/s , minimum 50mb/s
2x raptor 74 Raid 0

Kakulukia wijzigde dit bericht 22-08-2006 10:15 (51%)

Reg. datum: 29 september 2001

quote:
Kakulukia schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:55:
Ik heb hem,

enige wat me niet bevalt is dat het PCIx4 is. Ik las overal pcix16, en wat kreeg ik tot me verbazing, x4.

x4 is slecht voor graka overclock, plus het is slomer.

Overclocken kon ik ook nie. Er zijn heel veel rare opties in BIOS.

-ide drive strength , low lowest normal high highest : waar moet deze opstaan :X

- cpu thermal throttling : moet uit neem ik aan 8)7

- no-execute memory protection : aan of uit ? :'(

- Intel speedstep tech : aan of uit :9

- max cpuid limit: aan of uit ?

-v-link : normal of fast?

Zo zijn er nog meer dingen wat deze bord te bieden heeft, het heeft zo een 40 geheugen instellingen :o

Op de Website van ASRock is een volledige manual te downloaden (die zit dus NIET bij de mobo zelf bij de mobo zit een quick-guide) en hier staan ook de BIOS opties in: http://download.asrock.com/Manual/775Dual-VSTA.pdf <- die is wel nuttig voor topic start lijkt me

Voor de rest is ook "the definitive BIOS optimization guide" een aanrader: http://www.adriansrojakpo...uide/BIOS_Guide_Index.htm download liever de complete PDF dan kan je zoeken (zie onderaan page).

- ide drive strength moet op lowest tenzij je IDE crasht daardoor (dan hoger)
- cpu thermal throttling zou ik aanlaten dan zet je mobo de CPU fan hard/zacht (dit kan je in Windows ook met speedfan zelf regelen)
- no-execute memory protection : aan met Win XP is extra veilig (maar zorgt wel voor compatabiliteits problemen met software: zoek op forum voor een oplossing daarvoor)
- Intel speedstep tech : aan (tenzij je gaat OC'en), maar ik krijg die niet werkend onder Win2K :x
- max cpuid limit: weet ik niet :&gt;

Dan nog aantal vraagjes:
Met het Asus PB5 mobo heb je de optie om de fans via een 4-pins of de oude 3-pins methode aan te sturen. Met 4-pins wordt de fan-snelheid geregeld via de extra stekker; de mobo genereert klok-tiks en zo wordt de fan aangestuurd (of zoiets). Kan dit met dit mobo ook via een of andere manier? Nu is het zo dat ik via speedfan alleen de CPU-fan (en niet de case-fan) kan regelen op de 4-pins methode. DWZ op 100% snelheid in speedfan loopt de fan op 1600 RPM; maar onder 50% snelheid draait deze op 800 RPM en lager kom je niet. Mijn oude mobo had een 3-pins methode en ik kon mijn CPU fan tussen 0 RPM en 1600 RPM laten draaien. (sorry voor het vage verhaal)

Heeft iemand speedstep aan de gang gekregen? Ik krijg mijn CPU maar niet op een lagere snelheid. DMV CrystalCPUID kan de snelheid/voltage handmatig omlaag gezet worden. Alleen of het werkt weet ik niet omdat ThrottleWatch zegt dat hij gewoon nog op 1.86 GHz draait.

Reg. datum: 30 augustus 2002

Mijn Asrock 775Dual-VSTA is vrij gaar..... Ik kan het in XP laten freezen binnen 30 seconden :(
En ik ben niet eens aan het overclocken.

Er zijn meer mensen met wat klachten, zie http://forums.anandtech.c...d=29&threadid=1896616

Copy/paste van mijn probleem gepost op Anandtech:
quote:
Problem:
XP freezes. In normal use it happens maybe once every 8 hours. Often when clicking a link in Internet Explore. It hasn't occured yet when playing F.E.A.R. for 2 or 3 hours (without pause). When it freezes, the system just halts (no blue screens etc), keyboard and mouse do not respond, harddisk activity halts.
When I just installed XP, IE once gave a memory error, but I haven't seen that one again.
I also freezed once when I was clicking in a AVI file.
I think it freezes a lot more often when I run CPU and MEM benchmarks in the background

System specs:
-Intel Core 2 E6300
-Asrock 775Dual-VSTA, Bios 1.70
-1x Kingston DDR 512 MB/166 Mhz DDR333
-Ati Radeon 9800 Pro (AGP)
-2x Samsung SpinPoint 400 GB HD's
-Seasonic S12-430 Power Supply (new)
-Windows XP SP2, latest updates
-Not overclocked
-Normal temperature

Question:
CPU-Z shows "Memory Timings Frequency: 444.8 Mhz" shouldn't that be 333 or 166?
quote:
I did some extra tests.

When setting the bios to "Flexibility Options: Enabled", the memory speed changes in CPU-Z:

Flexibility Options: Disabled
-Memory Frequency: 444.9 MHz (3:5)
-Cycle Time (tRAS): 7

Flexibility Options: Enabled
-Memory Frequency: 355.8 MHz (3:4)
-Cycle Time (tRAS): 6

When I change the DRAM frequency in the BIOS to DDR266 instead of auto or DDR333, CPU-Z will still show 355Mhz....... :S Why?

Strange thing is that I can play FEAR without problems. I can also surf normally and do other things. (It might only crash once in maybe 8 hours) I can run memtest without problems for 20 minutes (haven't tested it longer). I can even run Prime95 (In-place large FFTs test) next to it simultaneously for 15 minutes (haven't tested it longer) without problems.

BUT when I use Prime95 AND memtest AND start using IE or Firefox heavily, the system will freeze within 30 seconds.
(I test Firefox by opening a lot of tabs, using ctrl-clicks on links.)
Why does it happen so quickly when I heavily use Firefox or IE :S

Reg. datum: 29 september 2001

quote:
Cyb schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:13:
Mijn Asrock 775Dual-VSTA is vrij gaar..... Ik kan het in XP laten freezen binnen 30 seconden :(
En ik ben niet eens aan het overclocken.

Er zijn meer mensen met wat klachten, zie http://forums.anandtech.c...d=29&threadid=1896616

Copy/paste van mijn probleem gepost op Anandtech:

[...]

[...]

Ik heb nergens last van....
2 x 512 MB DDR1 PC 3200 Corsair Value
E6300
ASRock 775Dual-VSTA mobo
Win2K SP4 NL

P95 2414 - Torture Test large FFT's
MemTest 3.4 - All unused RAM, Start Testing
FireFox browsen - beetje surfen op tweakers.net gamespot enz
Dit alles tegelijk....

Ik vind het alleen een beetje vreemde test; memtest vreet toch al je geheugen op? Je HD loopt dan lekker te swappen als een gek (die van mij in ieder geval wel). Daarnaast lijkt me het een software probleem. Bijv. Detonator 80+ crasht als de videokaart overhit raakt (en dus niet netjes calls afwerkt), maar Detonator 60.xx (whatever ik nu heb) vangt dit gewoon op.

TweakerNummer wijzigde dit bericht 22-08-2006 15:38 (20%)

Reg. datum: 30 augustus 2002

quote:

Denk dat ik de oorzaak gevonden heb, een personal firewall genaamd Jetico (#1 op firewallleaktester.com). Dus idd een software probleem. Zelfs als deze is uitgeschakeld, gaf het toch nog problemen, uninstall hielp wel. Dit verklaart ook waarom bij het laten stressen vooral bij IE en Firefox gebruik, het systeem freezde.

Dus heeft waarschijnlijk niks met mijn Asrock te maken :)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: