Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik zag net in o.a. DIT topic dat er al mensen zijn die in het bezit zijn van een Core 2 Duo processor en andere bijbehorende onderdelen. :9~

Aangezien ik zelf komend weekend en anders maandag ook aan "de slag" ga met de E6600 Conroe, leek het me zo langzamerhand tijd worden om een overklok topic voor de Core 2 Duo te openen. _/-\o_

Ik ben ERG nieuwschierig wat een retail Conroe/ Core 2 Duo "doet".

In de previews op diverse sites, en ook hier in het "Asus P5W DH de Luxe + Core 2 duo E6600 ES 400 plus fsb" topic werden al snelheden bereikt van meer dan 4GHz. _/-\o_ Ik ben benieuwd of de retails dat ook halen. Hier is een guide te vinden over hoe je een Asus P5W DH Deluxe kan prepareren voor stevig overklokwerk.

Hier is een Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic waarin info over de compatible moederborden staat.

Hier is een Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon topic waar allerlei info over de Intel CPU's te vinden is.

Hier is een artikel te vinden over de Intel Core microarchitectuur.

Hier wil ik het dus gaan hebben over het overklokken van Core 2's in het algemeen.

:D

RappieRappie wijzigde dit bericht 05-08-2006 20:12 (54%)

XB360: OctagonQontrol

Als Asus P5W DH de luxe + Core 2 duo E6600 ES 400 plus fsb al bestaat, wat kunnen we hier dan extra/anders verwachten?
Ik zou het niet weten.

maar dat is "Die hard OC'en" en dat topic is gericht op 1 specifiek mobo met 1 specifieke processor als ik het goed heb.

Ik neem toch aan dat niet iedereen met een Core 2 duo precies eenzelfde setup heeft.

Het leek me gewoon wel aardig om resultaten, problemen en tips onderling uit te wisselen mbt het overklokken van een Core 2 processor en verschillende Core 2 compatible moederborden in het algemeen.

Beschouw het maar gewoon als interesse hebben in de resultaten de behaald zijn door anderen, en het elkaar helpen een mooie overklok te realiseren. :)

Als er geen behoefte aan een derrgelijk topic is, mag er wel een slot op hoor. T is voor mij puur interesse. :)

RappieRappie wijzigde dit bericht 03-08-2006 18:19 (8%)

Reg. datum: 04 september 2002

Het maximum voltage wat de CPU aan kan lijkt mij nogal afhankelijk van de gebruikte koeling. Met de stock koeler kan ie nooit zoveel aan als met sub-zero koeling.
nou wat d8 je van alle uitleg over de processor? hoe die is opgebouwd, hoe die werkt, hoe die overgeclockt moet worden....
je hebt toch ook de algemene AMD Athlon 64 Overclock topics met alle info daarbij..
vertel maar op ik ben benieuwd naar deze processor en de prestaties die hij haalt
Yep, ook al ben ik nu nog niet van plan om een E6600 aan te gaan schaffen, heb dit topic toch even gebookmarked.

Is altijd interessant, ook om eventuele kinderziektes aan het licht te zien komen.

Edit: Ja dit wordt dus ook mijn allereerste Intel ooit lol.

uploader26 wijzigde dit bericht 03-08-2006 18:53 (13%)

AMD 64 X2 4200@2.7Ghz | Asus A8N-SLi | 2048MB Corsair TwinX | XFX 8800GTX | 400GB Seagate Barracuda | Samsung 204b 20.1inch | G5+G15

quote:
Thrills33ka schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 18:39:
nou wat d8 je van alle uitleg over de processor? hoe die is opgebouwd, hoe die werkt, hoe die overgeclockt moet worden....
je hebt toch ook de algemene AMD Athlon 64 Overclock topics met alle info daarbij..
vertel maar op ik ben benieuwd naar deze processor en de prestaties die hij haalt

Ehm; de Core 2 is nog maar een week "uit". moederborden en processors beginnen nu leverbaar te worden, en worden aan consumenten verkocht. Ik heb zelf nog geen processor. Hoe moet ik NU al weten hoe ik dit ding PRECIES moet overklokken? Ik heb jarenlang een AMD gehad, en NOOIT een Intel. Dus ik weet verder ook niet al te veel over het overklokken van Intel, DDR2, FSB, enz... :|

Maar dat zal niet lang meer op zich laten wachten. ;)

Als je links weet zijn ze welkom. Dan gooi ik alle interessante info in de TS. Het ging mij meer om de behaalde resultaten, en hoe ze behaald zijn.

Ik ben geen OC god, en zeker geen grafisch forum-wonder die een hele mooie TS kan maken. ;)

Edit; en in die links naar het moederborden topic en het processor topic staat genoeg info om te gaan OC'en en over hoe een Dual Core Intel CPU werkt. Dan kan ik wel schaamteloos de volledige inhoud kopieeren, maar dat is natuurlijk niet nodig.

RappieRappie wijzigde dit bericht 03-08-2006 18:55 (11%)

quote:
RappieRappie schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 18:51:
[...]

Ehm; de Core 2 is nog maar een week "uit". moederborden en processors beginnen nu leverbaar te worden, en worden aan consumenten verkocht. Ik heb zelf nog geen processor. Hoe moet ik NU al weten hoe ik dit ding PRECIES moet overklokken? Ik heb jarenlang een AMD gehad, en NOOIT een Intel. Dus ik weet verder ook niet al te veel over het overklokken van Intel, DDR2, FSB, enz... :|

Maar dat zal niet lang meer op zich laten wachten. ;)

Als je links weet zijn ze welkom. Dan gooi ik alle interessante info in de TS. Het ging mij meer om de behaalde resultaten, en hoe ze behaald zijn.

Ik ben geen OC god, en zeker geen grafisch forum-wonder die een hele mooie TS kan maken. ;)

Edit; en in die links naar het moederborden topic en het processor topic staat genoeg info om te gaan OC'en en over hoe een Dual Core Intel CPU werkt. Dan kan ik wel schaamteloos de volledige inhoud kopieeren, maar dat is natuurlijk niet nodig.

ik zeg toch ook niet dat jij dat allemaal moet doen?:P
ik zeg alleen dat zo'n topic daarover wel handig is, deze topic dus, misschien kunnen anderen helpen. ik had het tegen MAX3400 die zei dat er al zo'n topic bestond, maar dat ging over een specifiek moederbord + processor

Misanthrope wijzigde dit bericht 03-08-2006 20:55 (83%)

Afternaft

*Bookmark*

Ik vind OC-en toch al leuk, ik ben benieuwd hoe de retailtjes het gaan doen! :9

Strijd tegen ziektes, sluit je nu aan bij Team MAD!

Morgen kan ik ook aan de slag, want dan zijn mijn Gigabyte GA-965P-DS4 en Core 2 Duo E6600 gereed om af te halen. :D :D

Dat setje gaat gecombineerd worden met 2x1GB OCZ PC6400 CL4 geheugen, dus dat kan wel een lekkere overclock worden met een beetje geluk..

De koeling die ik ga gebruiken is een Zalman Reserator 1 met een extra 2x120mm Black Ice Pro radiator. Ik houd jullie op de hoogte.

ATI - the way it is played :P

quote:
Thrills33ka schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:52:
[...]

ik zeg toch ook niet dat jij dat allemaal moet doen?:P
ik zeg alleen dat zo'n topic daarover wel handig is, deze topic dus, misschien kunnen anderen helpen. ik had het tegen MAX3400 die zei dat er al zo'n topic bestond, maar dat ging over een specifiek moederbord + processor

Ik dacht dat je het tegen mij had.

Maar hulp is altijd leuk!

Dan kunnen we er samen een mooi uitgebreid Core 2 Duo OC topic van maken waar men "U" tegen zegt. d:)b

Tja, misschien had achteraf beter iemand met veel verstand van Intel zo'n topic kunnen openen, maar goed, ik leer redelijk snel dus het komt vast wel goed. Alleen duurt het wel wat langer voordat de startpost erg uitgebreid is. :)

RappieRappie wijzigde dit bericht 03-08-2006 21:53 (20%)

Crew Member Ministry

ok retail cpu dan he :) maakt niks uit tenopzichte van es

Asus p5w dh deluxe
intel E6600
thermaltake big typhoon
2x 512 corsair xms2
bios 0602
windows xp
alles default voltage

http://82.173.172.10/Rol-Co/1.39vkl.jpg

voor de ts
link naar een mooie guide voor het prepareren van je asus p5w dh deluxe
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=106563

Rol-Co wijzigde dit bericht 27-08-2006 20:18 (27%)

S-Pi 7.8 sec -------- Ministry -------- For Sale

Zou het echt niets uitmaken of je een retail hebt, of een ES denk je?

Ik heb net te horen gekregen van Alternate dat mijn geheugen pas volgende week vijdag bij HUN zal aankomen. Ik heb dat geheugen dus maar geannulleerd en CAS5 OCZ Gold Gamer eXtreme XTC PC6400 besteld bij Komplett. Dat komt PAS maandag of dinsdag binnen. Hopen dat dat geheugen op wat strakkere timings wil draaien en een beetje overklokt.

Aangezien ik morgen mijn PC uit elkaar haal en mijn mobo, proc, en mem verkoop, zit ik tijdelijk zonder PC, en kan dus niets verfraaien aan de TS.

Edit; heb jij ook een boxed cooler geprobeerd/ erbij gekregen? En heb je die geprobeerd Rol-Co?

-Zal wel niet he? ;)

RappieRappie wijzigde dit bericht 04-08-2006 12:14 (39%)

'r you wicked ??
Reg. datum: 23 oktober 2002

quote:
Frank_Knopers schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:35:
Morgen kan ik ook aan de slag, want dan zijn mijn Gigabyte GA-965P-DS4 en Core 2 Duo E6600 gereed om af te halen. :D :D

Dat setje gaat gecombineerd worden met 2x1GB OCZ PC6400 CL4 geheugen, dus dat kan wel een lekkere overclock worden met een beetje geluk..

De koeling die ik ga gebruiken is een Zalman Reserator 1 met een extra 2x120mm Black Ice Pro radiator. Ik houd jullie op de hoogte.

Dat gigabyte bord boot niet met PC6400 mem ivm bug, houdt daar even rekening mee, moet je even een reepje pc4200 ofzo lenen van iemand en nieuwste bios flashen....

Maar ik denk dat conroe overklokken meer gelimiteerd wordt door de max FSB van de borden dan door de CPU's zelf. Vanaf de E6600 zit een beetje safe met je multi en air. Voor de gemiddelde overklok van E6600 op air heb je al 400mhz FSB nodig

Specs Desktop Specs Notebook Consoles: 4x XBoX 360 - PSP - PS3

quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:02:
voor de ts
link naar een mooie guide voor het prepareren van je asus p5w dh deluxe
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=106563
Rol-Co, ik heb je vorderingen gevolgd in het andere topic. Zo te zien niet de eerste de beste! Ik ga zelf ook een Conroe Setup kopen en wil een "beetje" overklokken, gewoon voor de fun. Ik ga niet meedoen in de PI race e.d. Is het dan alsnog verstandig al die stappen te ondernemen in die guide? Tis nogal een secuur werkje! Zeker het flashen van de CMOS is niet altijd even makkelijk voor de normale thuisgebruiken en ik dacht dat zoiets ook gewoon op het board zelf kon? En is de Asus P5WDH dan niet Conroe Compatible (in de huidige revisies)?? In het Conroe moederbordtopic staat deze wel in de lijst van compatible moederborden.
qx6700 overclocked

quote:
Eijkb schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 12:30:
[...]

Rol-Co, ik heb je vorderingen gevolgd in het andere topic. Zo te zien niet de eerste de beste! Ik ga zelf ook een Conroe Setup kopen en wil een "beetje" overklokken, gewoon voor de fun. Ik ga niet meedoen in de PI race e.d. Is het dan alsnog verstandig al die stappen te ondernemen in die guide? Tis nogal een secuur werkje! Zeker het flashen van de CMOS is niet altijd even makkelijk voor de normale thuisgebruiken en ik dacht dat zoiets ook gewoon op het board zelf kon? En is de Asus P5WDH dan niet Conroe Compatible (in de huidige revisies)?? In het Conroe moederbordtopic staat deze wel in de lijst van compatible moederborden.

het "hotflashen" hoeft alleen als je mobo komt met een bios versie die je cpu niet ondersteund.
Mijn p5w dh kwam met 0701 en die werkt ook met conroes ok.
Ondertussen is 0901 al officieel uit, en 0903 is beta.
Crew Member Ministry

ik kan wel een paar tips geven natuurlijk :)

1) Verander niks aan je bord qua koeling / chipset voordat je weet wat ie kan i.v.m je garantie
2) laat eerst zoveel mogelijk op auto staan behalve pci-e op 101 en pci op 33 en kijk hoever je ermee komt, pas later handmatig je voltages aan.
3) bouw je fsb langzaam op, ga niet gelijk max fsb zoeken maar verhoog het steeds een klein beetje en draai weer iets of ga gamen of zo.
4) een e6600 met een goede koeler kan makkelijk 3600 mhz op default voltage, verhogen neemt alleen onnodige warmte met zich mee.
5) Haal je geen 400 fsb op 1,50 vmch heb je waarschijnlijk een wat minder bord helaas (mijn bord haalt 436 ter referentie)
6) welke bios versie je gebruikt maakt tot dus ver niet veel uit , maar flash altijd met een floppy en afudos en clear cmos voor en na, 0602 vind ik een superbios
7) afhankelijk van je geheugen natuurlijk probeer het 1:1 te houden, het is toch het snelst
8 ) multipliers verander je met crystal cpu , sommige borden kan het in de bios
9) voor de asus gebruik memset p5w dh ultra versie die gaat hoger als 301
10) memory timings kan je aanpassen met memset , werkt dit goed kan je later aanpassen in de bios

Kortom, ga niet gelijk met de chipset koeler aan de gang voordat je weet wat je bord kan, je garantie vervalt namelijk gelijk, als je twijfelt kan je altijd een fan er op laten blazen en zien of dat scheelt.

ik denk dat elk bord cpu (E6600) combinatie de 3600mhz wel met gemak haalt, voor de die hard's die hoger willen moet je toch echt wat aanpassingen doen, overweeg of je dit wilt en je garantie wilt verliezen van je 200,- kostende bordje.

Dank je voor de begrijpelijke info! Tis toch allemaal wat hč? Je denkt: Nieuwe CPU! Mooi, die moet ik hebben. Dan ga je inlezen en zie je door de bomen het bos niet meer. Op Xtremesystems wordt nu de Gigabyte DS3 weer aangehaald als betere optie voor OC en games. Scheelt toch weer 50 euro. En als ik geen E6600 neem maar een E6400 kan ik ipv een XT1900XT een XT1900XTX nemen. Zoals gezegd ga ik niet die-hard overclocken maar wil ik wel wat ophogen.

Setup 1 prijzen Azerty:
Asus P5W DH Deluxe 207 euro
Core 2 Duo E6600 330 euro
Asus ATi Radeon X1900XT 367 euro
Totaal: 904 euro

Setup 2
Gigabyte GA-965P-DS3 141 euro
Core 2 Duo E6400 230 euro
Asus ATi Radeon X1900XTX 490 euro
Totaal: 861 euro

Met beide rigs kan je wat overklokken, beide zijn zeer snel. Echter, onderste heb je qua CPU iets minder en qua videokaart weer net iets meer.... Weliswaar eigenlijk niet iets wat je hier moet bespreken maar gezien de OC potentieel van de DS3 > P5W (volgens Xtremesystems)....

Aarrggghh... Kan iemand iets zinnigs zeggen over de beste keuze voor games?

Eijkb wijzigde dit bericht 04-08-2006 13:23 (3%)

Crew Member Ministry

ik denk dat het mekaar niet veel ontloopt

e6400=8x400 dus 3200
e6600=9x400 dus 3600

een 6600 is geen bottleneck voor de 1900xt
een 6400 misschien nog net wel voor de 1900xtx dus verschil zal minimaal zijn.

beste is 6600 met 1900xtx maar niet op de ds3 van giga, die hadden wat issue's met 6600 , misschien dat het al opgelost is met een bios.

Ik zou eerder voor setup 1 gaan dan voor setup 2. De XTX is niet zo heel veel sneller dan een XT en de XT kan je ook nog gewoon overklokken. Ik vind het verschil tussen de XT en XTX te klein om er meer dan 100 euro meer voor de betalen.

Zelf heb ik setup 1 nu draaien alleen zit er nog geen E6600 in. Mijn GPU is van Sapphire ipv Asus maar dat maakt opzich niet uit. Verder heb ik 2x 1GB PC6400 zodat ik de CPU op 400x9 kan laten lopen. Ik hoop natuurlijk wel dat de CPU dat haalt maar als ik Rol-Co zo hoor moet dat geen probleem zijn.
PilatuS, welk geheugen heb je? Ik ben ook aan het kijken voor 2GB PC6400 geheugen en de verschillen in prijs lopen van 170 euro tot 250 euro. CAS3 is natuurlijk nog veel duurder geloof ik. Heb net met mijn partner gesproken (gaan 2 identieke PC's kopen) en het budget is iets opgerekt :+ Dus P5W DH / E6600 / XT1900XTX is nu ook mogelijk :+ Ben je meteen van alle dilemma's af natuurlijk.

Als geheugen heb ik nu "OCZ OCZ2P8002GK, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x", maar ik lees ergens dat OCZ en Asus weer niet altijd even lekker lopen...

Ik heb Corsair geheugen.
Om precies te zijn is het: Corsair 2x1GB PC6400@555 Twin2X DDR2 SDRAM.
Ik heb het gekocht voor 199 euro, is nu bij die zaak alleen wel een stuk duurder geworden.

Edit: Ik heb de mazzel dat mijn X1900XT watergekoelt is en daar door kan ie makkelijk harder lopen dan een standaard XTX. Met luchtkoeling kom je denk ik niet zo ver.

PilatuS wijzigde dit bericht 04-08-2006 14:17 (62%)

----------

quote:
DaWaN schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 12:12:
[...]

Dat gigabyte bord boot niet met PC6400 mem ivm bug, houdt daar even rekening mee, moet je even een reepje pc4200 ofzo lenen van iemand en nieuwste bios flashen....

Maar ik denk dat conroe overklokken meer gelimiteerd wordt door de max FSB van de borden dan door de CPU's zelf. Vanaf de E6600 zit een beetje safe met je multi en air. Voor de gemiddelde overklok van E6600 op air heb je al 400mhz FSB nodig

Ik heb ook dat Moederbord ( Gigabyte -DS4) en het OZC PC6400 CL4 geheugen.
Hoe kom je erbij dat dit niet zou werken ?
Op de Gigabyte site staat slechts 1 BIOS update, met als bijschrift dat het PCI x1 problemen oplost en overclocking nog beter mogelijk maakt. Er staat niets bij van memory issues met PC6400....

Karsten

Reg. datum: 02 augustus 2006

Vraagje: als de conroe's zo makkelijk over te klokken zijn waarom laat intel ze dan niet gewoon standaard wat "harder lopen".
ps. trouwens goede uitleg rol-co, was al op zoek naar zoiets.
[/quote]
ik kan wel een paar tips geven natuurlijk

1) Verander niks aan je bord qua koeling / chipset voordat je weet wat ie kan i.v.m je garantie
2) laat eerst zoveel mogelijk op auto staan behalve pci-e op 101 en pci op 33 en kijk hoever je ermee komt, pas later handmatig je voltages aan.
3) bouw je fsb langzaam op, ga niet gelijk max fsb zoeken maar verhoog het steeds een klein beetje en draai weer iets of ga gamen of zo.
4) een e6600 met een goede koeler kan makkelijk 3600 mhz op default voltage, verhogen neemt alleen onnodige warmte met zich mee.
5) Haal je geen 400 fsb op 1,50 vmch heb je waarschijnlijk een wat minder bord helaas (mijn bord haalt 436 ter referentie)
6) welke bios versie je gebruikt maakt tot dus ver niet veel uit , maar flash altijd met een floppy en afudos en clear cmos voor en na, 0602 vind ik een superbios
7) afhankelijk van je geheugen natuurlijk probeer het 1:1 te houden, het is toch het snelst
8 ) multipliers verander je met crystal cpu , sommige borden kan het in de bios
9) voor de asus gebruik memset p5w dh ultra versie die gaat hoger als 301
10) memory timings kan je aanpassen met memset , werkt dit goed kan je later aanpassen in de bios
[quote]

MJ KING OF POP
Reg. datum: 20 augustus 2002

Ik begrijp het niet meer met de moederbord gedoe, ik ben op zoek naar dé moederbord die minimaal 400 Mhz FSB aankan, en een stabiele stroomtoevoer heeft, dan valt Asus al in mijn ogen al af.

Gigabyte?
Abit?

Kunnen die het aan? Welke type te nemen? Overigens zijn de moederborden absurd duur vind ik.
Goedkoopste is ¤130 !

Voor ¤150 heb je zowat de beste AMD bord, voor een Intel setup moet je uitgaan voor ¤200 voor de moederbord alleen al.

Ik kan de onderstaande CPU+MOBO+DDR2 verkopen voor ¤310, met ¤15 verlies dus en dat maakt nie uit.

Maar dan een goede Intel keus maken ,en dat is zowat de moeilijkste :X .

| GA-965P-DQ6 TE KOOP!! | - | Intel Core 2 Duo E6300@ 2,744 Ghz | - | 2x 1024 MB DDR2 784 | - | XFX 7800GT Extreme 485-1300

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws