Hoofdcategorieën
Topicacties

Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Nieuw Topic
Security is not an option!
Reg. datum: 03 maart 2000

quote:
HetWonder schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 00:25:
[...]

Het heeft daar niet zovele mee te maken. Het probleem is dat het lijkt of ie al na 1 seconde klaar is met kopieren van bestanden, terwijl ie op de achtergrond er nog mee bezig is. Als ik hem er dan te vroeg uit trek leidt dat tot veel corrupte files enz.

Die USB stick is een relatief traag device, omdat jij en ik geen zin hebben om uren naar een balkje te gapen, is Ubuntu zo vriendelijk om deze bestanden weg te schrijven in een cache, en vervolgens in de achtergrond weg te schrijven naar je USB stick. Omdat jij na '1 seconde' er vanuit gaat dat alle bestanden over zijn, trek jij die stick eruit, terwijl je bestanden pas in de cache staan ipv. op de stick. Als je nu het unmount commando geeft, zal Ubuntu aan het caching proces aangeven dat jij die stick eruit wilt halen, en dat het op moet schieten met wegschrijven. Zogauw deze klaar is, zal het icoontje van de USB stick van je desktop verdwijnen, en kan je de stick veilig verwijderen zonder corruptie en dataloss.

Dus: Altijd unmounten voordat je de usb stick verwijderd. (Overigens moet dit in windows officieel ook)

Imagining an infinite amount of monkeys with typewriters, at least one of these monkeys would type "To be, or not to be; that is the gezortensnhwshbla."

Q6600 is fijn
Reg. datum: 27 september 2001

Bij mijn langzame stick doet ie dat ook niet, dat cachen. Zodra het schermpje van kopieren weg is kan ik hem er gewoon direct uit trekken, geen corruptie of wat ook. Maar goed ook, want als ik wel iets vind indruisen tegen het gebruiksgemak van een USB-stick is het handmatig moeten unmounten voor uittrekken.

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

quote:
Breepee schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:47:
Bij mijn langzame stick doet ie dat ook niet, dat cachen. Zodra het schermpje van kopieren weg is kan ik hem er gewoon direct uit trekken, geen corruptie of wat ook. Maar goed ook, want als ik wel iets vind indruisen tegen het gebruiksgemak van een USB-stick is het handmatig moeten unmounten voor uittrekken.
Alleen heb je dit in Windows dus ook: veilig verwijderen. En om precies dezelfde reden ;)
Verder is een usb-stick zo makkelijk te hanteren: als je cdspeler nog bezig is, en je drukt op eject, zal de cd er niet direct uitkomen, maar moet je even wachten. Omdat een usb-stick er zonder beveiliging uitgetrokken kan worden, valt niet aan een pc anders aan te geven dat je hem wilt verwijderen dan door te unmounten :)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

Q6600 is fijn

Ongeacht het OS, die stick ruk ik er zo uit ;) Er zit wel een activiteitsled op en ik wacht altijd tot die uit is met uittrekken (eigenlijk altijd gelijk met de indicator van het OS overigens), dus vandaar waarschijnlijk dat dat bij mij allemaal prima gaat.

Onder Windows kun je zelfs instellen of bij het gebruik van een USB-stick schrijf-cache aan moet of niet. Zet je dat uit dan is het kennelijk veilig je stick eruit te trekken als het lampje op je stick uit is of het kopieerschermpje weg is :) Voorzover ik weet staat schrijfcache zelfs standaard uit voor sticks :)

On the eigth day, God started debugging

quote:
MisterData schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:54:
Onder Windows kun je zelfs instellen of bij het gebruik van een USB-stick schrijf-cache aan moet of niet. Zet je dat uit dan is het kennelijk veilig je stick eruit te trekken als het lampje op je stick uit is of het kopieerschermpje weg is :) Voorzover ik weet staat schrijfcache zelfs standaard uit voor sticks :)
Dat kan onder linux ook. Heeft ermee te maken wat voor soort caching je gebruikt. Write Back caching is sneller, maar schrijft eerst naar de cache en vanuit cache naar disk. Dit is wat het probleem veroorzaakt bij USB sticks. Gebruik hier liever Write Through caching. Hier word tegelijkertijd naar de cache en naar de disk geschreven. Resultaat is dat je het progress balkje van een copy langer blijft zien, maar dat daarna de data ook werkelijk op de disk staat.

Imagining an infinite amount of monkeys with typewriters, at least one of these monkeys would type "To be, or not to be; that is the gezortensnhwshbla."

Semoekber.
Reg. datum: 11 oktober 2001

Zucht..

"normale" mensen die al gewend zijn aan Windows krijg je echt niet over, zelfs niet met een distro als Ubuntu..

Toen Windows crashte op de computer van mijn broertje (13) heb ik besloten niet opnieuw illegale rommel te installeren. Sinds er Ubuntu opstaat begint zich een laag stof op het toetsenbord te vormen. Zolang het vakantie is heeft hij los weten te krijgen dat hij op de computer van m'n moeder mag internetten. Want hij wil Windows. Hoe dan ook.

Mijn conclusie: Ubuntu (of welke distro dan ook) zal nooit succes hebben bij de massa, tot het eruit ziet als Windows, voelt als Windows, klinkt als Windows en ruikt als Windows. Mijn broertje heeft niet eens meer feitelijke argumenten waarom hij Windows wil. Hij wil het gewoon, en hij zal niks anders dulden. Ook niet met de kennis dat zijn geliefde Windows ¤250 kost die hij al heeft uitgegeven aan Nintendo-meuk (verwachten dat een 13-jarige prioriteiten kan stellen lijkt teveel gevraagd).

Het is jammer.
Reg. datum: 09 juli 2000

quote:
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:44:
Zucht..

"normale" mensen die al gewend zijn aan Windows krijg je echt niet over, zelfs niet met een distro als Ubuntu..
Nog niet nee, maar als Windows Vista uit komt, ben ik erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Als ze daar namelijk de hardware eisen die ze nu hebben aanhouden, de prijs aanhouden en de kopieer beveiliging daadwerkelijk zo scherp maken als ze aangeven....

Significant lekkerder!

Dan zul je zien dat de hele wereld als een stel domme koeien achter MS aanhobbelt... :(

What comes out off this mouth ain't called boastin', it's thruthin'!GamerTag: BurntIcecOld

Q6600 is fijn

Yep, neem maar eens een kijkje in het 'wanneer stap jij over op Vista topic'.

Reg. datum: 25 december 2005

quote:
_DH schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:41:
Die USB stick is een relatief traag device, omdat jij en ik geen zin hebben om uren naar een balkje te gapen, is Ubuntu zo vriendelijk om deze bestanden weg te schrijven in een cache, en vervolgens in de achtergrond weg te schrijven naar je USB stick.

Dus jij wil zeggen dat het de normaalste zaak van de wereld is dat je een halve seconde progress bar ziet als je 500 mb kopiert en dat het daarna "heel vriendelijk" van ubuntu is om totaal niet aan te geven hoe ver hij met kopieren is en je zelf maar moet raden wanneer het klaar is. Dit is gewoon een bugje (waarschijnlijk omdat het een mobiele telefoon is ipv een "normale" usb-stick) ga nou niet eigenwijs lopen doen.

Offtopic: 5e keer: geen pro/contra linux windows discussies hier alsjeblieft... doe dat maar ergens anders. Zouden de modjes hier ff wat op willen letten want men blijft het moeilijk vinden denk ik ;)

HetWonder wijzigde dit bericht 08-08-2006 11:48 (4%)

Fairly odd Tim

quote:
HetWonder schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 11:46:
[...]

Dus jij wil zeggen dat het de normaalste zaak van de wereld is dat je een halve seconde progress bar ziet als je 500 mb kopiert en dat het daarna "heel vriendelijk" van ubuntu is om totaal niet aan te geven hoe ver hij met kopieren is en je zelf maar moet raden wanneer het klaar is. Dit is gewoon een bugje (waarschijnlijk omdat het een mobiele telefoon is ipv een "normale" usb-stick) ga nou niet eigenwijs lopen doen.

Offtopic: 5e keer: geen pro/contra linux windows discussies hier alsjeblieft... doe dat maar ergens anders. Zouden de modjes hier ff wat op willen letten want men blijft het moeilijk vinden denk ik ;)

mjah je moet het zo zien:
1. of je wacht lang terwijl je niks met je usb stick kan doen, maar daarna gelijk je usb stick er uit trekken
2. je wacht kort, maar je kan gelijk bezig met je usb stick (bestanden verplaatsen, aanmaken enz) en zodra je je usb-stick eruit trekt heb je de kans dat je wat langer moet wachten omdat de gegevens nog niet zijn verplaatst.

Ik ga er hierbij vanuit dat je je usbstick netjes unmount.

ik kies hierbij toch voor de laaste optie, aangezien ik na mijn kopieer aktie toch niet gelijk mijn usb stick ontkoppel, en meestal nog even wat andere dingen doe.

Alle sletjes aan de jabber :P

zie mophor
Reg. datum: 08 juni 2001

quote:
[...]

nee, als je unmount krijg je een balkje dat aangeeft dat ie aan het unmounten is. Als het volume in gebruik is, kan dat dus even duren. Gewoon unmounten dus, niks bug aan.

En het is geen pro/con windows discussie. Niet zo schizo reageren, het is gewoon een dingetje dat naar boven komt. Hoeft echt niet als een stel kampcommandanten gemodereerd te worden imo.

it ain't about the pictures, it ain't about the camera's, it's about the journey and the experience. Live it - every second of it. Smile, have fun, and dream wild! Live in the now!

C8H10N4O2 powered
Reg. datum: 26 juni 2004

quote:
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:44:
Zucht..

Het is jammer.

Het blijft een probleem dat mensen eerst moeten wennen omdat het niet hetzelfde werkt en aanvoelt...Als Ubuntu of edubuntu in dit geval door scholen zou worden gebruikt zou dit al minder zijn denk ik. Waar de linux gemeenschap eigenlijk zou moeten doen: massaal ubuntu verschepen en populair maken in derde wereldlanden waar ze geen geld hebben voor windows :P Dan zijn ze het gewend en is windows opeens vreemd
:+

Omschakelen kost tijd en dat doen mensen alleen als het voordelen bied..

Gadgets FTW!

quote:
[...]
ga nou niet eigenwijs lopen doen.
Jij bent hier de 'eigenwijze' ... vriend! :) Als je het een bug vind, configureer je je systeem toch dat usb devices write through gemount worden? Maar het blijft een feature...

Reg. datum: 04 januari 2006

Hallo,

Ik heb een probleem met de server editie van Ubuntu. Ik heb deze geïnstalleerd op een server die binnen x aantal tijd de lucht in moet als IRC server. Eerst ging ik dit onder windows doen maar linux leek me beter dus is het maar Ubuntu geworden.

Nu, ik wil UnrealIRCD gaan installeren, na wat zoeken en uitproberen lukt het mij om de tar.gz uit te pakken, via ./Config krijg ik tal van vragen voor de configuratie die ik netjes beantwoord en daarna loopt het mis.

Ik krijg de foutmelding dat er geen C compiler is op het aangegeven Path. Is dit normaal? Doe ik iets verkeerd? Of moet ik gewoon weet-ik-veel-wat installeren?

Wie kan mij helpen?

Freddyboeke

quote:
Freddyboeke schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:17:
Hallo,

Ik krijg de foutmelding dat er geen C compiler is op het aangegeven Path. Is dit normaal? Doe ik iets verkeerd? Of moet ik gewoon weet-ik-veel-wat installeren?

Freddyboeke

'apt-get install build-essential'

daarmee krijg je alles binnen wat je nodig hebt om zelf source te kunnen compileren.

Overigens ben ik er vrij zeker van dat er echt wel een IRC daemon in de ubuntu packages collection zit...

_DH wijzigde dit bericht 08-08-2006 16:49 (10%)

Reg. datum: 04 januari 2006

Dank je voor het vlotte antwoord.

Van de ircd's in de packages ken ik geen enkele, met UnrealIRCD heb ik al wat ervaring met de config ervan (in windows dan, maar dat maakt niet uit) en ik blijf dan maar liever trouw aan UnrealIRCD.

Ik probeer het meteen even uit met die 'build-essential' !

EDIT: Perfect gelukt, bedankt!

Poestie wijzigde dit bericht 08-08-2006 17:14 (5%)

Gewoon Hugo

Goede tip voor iedereen hier:
Als je gaat editten in fstab zorg dan dat je een backup hebt gemaakt van het bestand.

Nu zullen de meeste van jullie dit vast wel doen maar goed ik was iets te overmoedig. Ik wilde 3 NTFS partities write-able maken. Nu is dat met 2 gelukt en met 1 nog niet. Hij is er wel maar ik mag er niet bij. En als ik er na aanpassingen en geklooi wel bij mag dan is ie leeg (en veel kleiner) terwijl er 48GB aan data op staat. Vanavond dus maar weer even kijken of ik de partitie in ieder geval weer mag lezen.

Deze mag eigenlijk wel in het rijtje van domme acties!

"Gao" | Persoonlijke weblog. | Jippie 06-07-07 getrouwd

Reg. datum: 01 juni 2001

quote:

Geen bug maar wel wat minder gebruiksvriendelijk cq. voor de handliggend. In UNIX/Linux is het vrijwel gewoon dat je het op deze manier doet. Mensen die hiermee gewoon zijn hoor je hier dan ook niet over. Het zijn de Windows gebruikers die erover beginnen te zagen wat opzich deels wel terecht is. Een USB stick en een floppy zijn van die devices die je in de comp stopt er wat opzet/afhaalt en vervolgens weer uit de comp haalt. Met name USB sticks zijn hiervoor geschikt. In dat opzicht zou het ook beter zijn dat je niet eerst hoeft te unmounten.

Qua tijd maakt het geen zak uit, het kost nou eenmaal een bepaalde tijd om iets op die USB stick te zetten. Doe je dat nou meteen of doe je dat nou achteraf maakt die tijd niet langer en ook niet korter.

Vanuit technisch oogpunt zijn er zat argumenten te bedenken waarom dit normaal is voor USB sticks. Zo werkt het nou eenmaal met opslag in UNIX/Linux systemen. Dat heeft zo zijn voordelen en ook zo zijn nadelen (zoals met de USB stick al wel wordt aangegeven).

Overigens kun je bovenstaande verhaal ook houden voor synchronisatie van een Palm apparaat of een apparaat met Windows Mobile. De Palm gebruikt hotsync die in 1 sync (die je zelf handmatig moet starten) alles synchroniseert. Het WM apparaat gebruikt ActiveSync en zoals de naam al doet vermoeden wordt er continu gesynchroniseert. Als jij het ding aansluit zal hij synchroniseren, als je een programmaatje installeert zal hij synchroniseren, etc. Dat kan handig zijn, zeker als je maar 1 actie hoeft uit te voeren. Er is echter ook prima wat te zeggen voor de hotsync manier die gewoon alles in 1x doet wanneer de gebruiker dit aangeeft. Je kunt nu tientallen dingen doen en dat met 1x synchroniseren laten doen. Bij lange synchronisaties is dat prettiger omdat je ondertussen iets anders kunt gaan doen, kom je terug is alles klaar. Als je continu bij iedere dingetje die je installeert die lange synchronisatieprocedure moet doorlopen gaat je dat gigantisch irriteren als je 20 tools wil installeren. Voor opslag in UNIX/Linux geldt zo ongeveer hetzelfde verhaal dus.

quote:

Leuk dat je roept aangezien je hier zelf ook lekker offtopic aan het gaan bent door Windows aan te halen. Je maakt namelijk zelf de vergelijking tussen het USB stick gebruik van Windows versus die van UNIX/Linux (Ubuntu om wat specifieker te zijn).
Daarnaast zijn er hier aardig wat switchers die Ubuntu aangrijpen om eens Linux te gebruiken of om iemand op Linux te krijgen. Veelal komen ze van Windows. Het is dan ook normaal dat heel veel zaken met Windows wordt vergeleken. Die dingen zijn dus niet offtopic maar ontopic. Zelfde geldt voor mensen die van Solaris of MacOS X of wat voor OS of distro dan ook komen. Het is voor die mensen vergelijkingsmateriaal om te snappen waarom Ubuntu iets doet of juist niet. Voorbeeld: "in Windows deed ik dat zus en zo, hoe gaat dat in Ubuntu?" waarna je vaak een korte discussie krijgt waarom dat zo is. Een andere manier van werken willen mensen in het begin nogal onlogisch vinden omdat ze iets anders gewend zijn. Na een tijdje ebt dat vaak weg.
Het is ook prima ontopic om te discussieren over het feit wat die nieuwe interface van Windows Vista kan betekenen voor Ubuntu.

quote:
WorkForce schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 17:11:
Goede tip voor iedereen hier:
Als je gaat editten in fstab zorg dan dat je een backup hebt gemaakt van het bestand.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je een backup maakt van een systeembestand vooraleer je daarin gaat lopen knutselen :)
Vooral iets als /etc/fstab omdat met een kapotte fstab je nou niet bepaald een bootend Linux systeem hebt :P

Reg. datum: 08 augustus 2006

Hoi,

Even een ander vraagje:
Ik heb vanmorgen de cd "Desktop" gedownload (v. 6.06) en op een cd gebrand.
Ik heb 2 monitoren op mijn computer aangesloten met de volgende videokaarten:
- NVIDIA riva tnt
- Matrox Graphics Millennium g200 sd pci

Bij het laden van Ubuntu gaat alles goed, maar zodra de desktop verschijnt gaat Ubuntu verder op het 2e beeldscherm (met Matrox kaart) en dan zie het beeld met strepen en blokken.
--------------- ---------------
| | | |
| 1e scherm | | 2e scherm |
| | | |
\----------------/ \---------------/

1e scherm: opstarten van Ubuntu
2e scherm: tonen Desktop met foute beeldweergave

Hoe kan ik dit veranderen zodat ik een goede weergave krijg van de desktop op een van beide schermen? (welke is niet zo'n probleem)

Bram B. wijzigde dit bericht 08-08-2006 20:06 (5%)

Gewoon Hugo

quote:
ppl schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 19:47:
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je een backup maakt van een systeembestand vooraleer je daarin gaat lopen knutselen :)
Vooral iets als /etc/fstab omdat met een kapotte fstab je nou niet bepaald een bootend Linux systeem hebt :P

Behalve als je dus WorkForce heet. :P Maar goed heb het weer aan de praat gekregen door een goede copy/paste aktie. Ik ben zo blij met het internet. :D

(/dev/hda5 /mnt/hda5 ntfs ro,defaults,umask=0222 was de oplossing)

"Gao" | Persoonlijke weblog. | Jippie 06-07-07 getrouwd

Marcel rijdt de ride!
Reg. datum: 05 november 2001

quote:

Ik heb zelf een matrox G450 dualhead kaart en heeft mijn een aantal avonden gekost om eea goed te configureren.
Ik heb mijn originele xorg.conf zodanig verbouwd dat het werkt. Zoek even op ubuntuforums.org, daar staan vele mensen met dezelfde problemen.

Het lijkt me dat je de juiste device moet specificeren, voor de G450 had ik ook de mga driver nodig (te downloaden bij Matrox) om dual screen te kunnen aansturen. Anders had ik 2 schermen.

Als je de resolutie van de schermen omlaag schroeft krijg je dan wel 2 maal hetzelfde scherm?

Organiseer je eigen babypool: http://baby.the-pool.nl/

a room... with a MOOSE!!!
Reg. datum: 05 april 2003

quote:
Datafeest schreef op maandag 24 juli 2006 @ 10:01:
[...]
Je zou Gimpshop kunnen overwegen. Gimpshop is gewoon GIMP, maar met een menu structuur zoals je bent gewend in Photoshop.
Zie http://www.gimpshop.net/
En wat veel belangrijker is voor veel mensen, het maakt ook gebruik van een enkele window ipv tig losse windows

You cannot propel yourself forward by patting yourself on the back.

Reg. datum: 08 augustus 2006

quote:
htca schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:55:
[...]

Het lijkt me dat je de juiste device moet specificeren, voor de G450 had ik ook de mga driver nodig (te downloaden bij Matrox) om dual screen te kunnen aansturen. Anders had ik 2 schermen.

Als je de resolutie van de schermen omlaag schroeft krijg je dan wel 2 maal hetzelfde scherm?

Nee, dan werkt het helaas ook niet :'( . Ik weet echt niet meer wat ik nog kan proberen :?

Als ik ctr+alt+f1 typ en dan sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg krijg ik die procedure weer op het linker scherm te zien en al ik vervolgens terug ga naar de desktopomgeving is het nog steeds fout.

Hoe kan ik eigenlijk die driver onder Linux installeren? Ik kan niet zien wat ik doe in de desktop-weergave :P?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: