Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 09 juli 2000

quote:
jealma schreef op zondag 23 juli 2006 @ 23:42:
[...]
Ook is alles zo "groot" alle iconen enzo. Als je bij windows op 1280x1024 werkt heb je een fijne interface, met alles op het juiste formaat enzo qua icons, text e.d., bij linux is het allemaal zo "mega" alsof je in 800x600 werkt, terwijl ik weldegelijk in 1280x1024 werk.
Bij System Settings -> Apperance -> Icons -> Advanced kun je de size van al je icons instellen. Net als de effecten.

quote:
El Cid schreef op maandag 24 juli 2006 @ 00:03:
[...]

Zo makkelijk als hij het doet voorkomen is het niet. Wanneer men simpelweg die fonts zo 'standaard' installeerd, dan is het nog steeds lelijk. Dat heeft te maken met de verschillen tussen Windows en Linux mbt het weergeven van fonts.
Doel je hiermee op dingen als cleartype? Dat kun je gewoon instellen onder ubuntu.

quote:
BCC schreef op maandag 24 juli 2006 @ 11:22:
[...]

Doel je hiermee op dingen als cleartype? Dat kun je gewoon instellen onder ubuntu.
Dan nog zien fonts er in de grote desktopmanagers gewoon 'anders' uit dan onder Windows. Ik weet niet wat het is, maar onder Linux desktop managers zien fonts er altijd zo lomp en ge-antialiased uit. Onder windows heb je echt mooie, scherpe fonts die er ook op een kleine lettergrootte goed uitzien. Dat lukt bij Linux op een of andere manier niet (ook niet als je exact dezelfde windows fonts installeert). En als je anti-aliasing uitzet zien ze er helemaal lelijk uit.

Palomar wijzigde dit bericht 24-07-2006 11:32 (8%)

quote:
Palomar schreef op maandag 24 juli 2006 @ 11:29:
[...]

Dan nog zien fonts er in de grote desktopmanagers gewoon 'anders' uit dan onder Windows. Ik weet niet wat het is, maar onder Linux desktop managers zien fonts er altijd zo lomp en ge-antialiased uit. Onder windows heb je echt mooie, scherpe fonts die er ook op een kleine lettergrootte goed uitzien. Dat lukt bij Linux op een of andere manier niet. En als je anti-aliasing uitzet zien ze er helemaal lelijk uit.

Je moet ook wel iets meer moeite doen:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=20976
of deze:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=208396

BCC wijzigde dit bericht 24-07-2006 11:40 (16%)

quote:
Simon schreef op maandag 24 juli 2006 @ 10:07:
Ik krijg Compiz/Xgl niet goed draaiend, ik heb dat script uitgevoerd, en dan krijg ik een enorm trage gnome bij de Xgl versie, en al helemaal geen effecten. Ik heb een ATI radeon X1600...

Ik heb dat zelfde probleem gehad. En het ligt aan het feit dat je GEEN 3d acceleratie hebt. Je kan dit zien als je "fglrxinfo" in je terminal typt. Je zal zien dat hij een output geeft met "Mesa" erin.

Ik heb dit opgelost door de ATI Proprietary Linux x86 Display Driver te downloaden en te installeren.
  • Download eerst hier de driver en CD dan naar de locatie van de download.
  • Typ
    code:
    1

sudo sh ./ati-driver-installer-8.26.18-i386.run

en de rest wijst zichzelf. Als je klaar bent run dan
    code:
    1

sudo  /usr/X11R6/bin/aticonfig --initial

• herstart hierna je PC.
Hopelijk werkt alles nu naar behoren!

Jk_W wijzigde dit bericht 24-07-2006 11:43 (10%)

De "Tips en How-To's"-sectie is hier wat opgefokt...
Bij jullie ook?

quote:
jk_warrior schreef op maandag 24 juli 2006 @ 11:40:
[...]

Ik heb dat zelfde probleem gehad. En het ligt aan het feit dat je GEEN 3d acceleratie hebt. Je kan dit zien als je "fglrxinfo" in je terminal typt. Je zal zien dat hij een output geeft met "Mesa" erin.

Ik heb dit opgelost door de ATI Proprietary Linux x86 Display Driver te downloaden en te installeren.
  • Download eerst hier de driver en CD dan naar de locatie van de download.
  • Typ
    code:
    1

sudo sh ./ati-driver-installer-8.26.18-i386.run

en de rest wijst zichzelf. Als je klaar bent run dan
    code:
    1

sudo  /usr/X11R6/bin/aticonfig --initial

• herstart hierna je PC.
Hopelijk werkt alles nu naar behoren!
dank voor de tip, ga ik eens proberen :)
>onder de tab<

quote:
RD schreef op zondag 23 juli 2006 @ 14:58:
Ik zou graag willen dat wanneer ik de terminal open, dat deze altijd opent met een opacity van 75% of wel ergens zal er een parameter meegegeven moeten worden bij het opstarten van het programma. Wie weet dit?

Dit kan met de state plugin.

Open gconf-editor en browse hiernaar toe:
/apps/compiz/plugins/state/screen0/options/opacity

Dubbelklik op [] en voeg dit toe:
c:Gnome-terminal:75
of
c:Konsole:75 als je met KDE werkt.

Alle applicaties die je toevoegt moet je met een hoofdletter laten beginnen. Mocht het niet gelijk werken moet je compiz even restarten.

//edit: aangezien je het over XGL had ga ik er van uit dat je compiz gebruikt.

Kepslock wijzigde dit bericht 24-07-2006 14:01 (7%)
Reden: Typo

Tevreden Ubuntu gebruiker! :) Momenteel Xubuntu gebruiker!

quote:
r00t schreef op maandag 24 juli 2006 @ 13:10:
De "Tips en How-To's"-sectie is hier wat opgefokt...
Bij jullie ook?

Wat bedoel je met "opgefokt"?
Ik heb wel gemerkt dat er een "code" blok is wat bij sommige mensen niet verkleint met een pijltje ernaast, maar de lay-out verne*kt. :(

Ik weet alleen niet hoe ik datm oet oplossen, omdat de code niet korter kan. De URL is nou eenmaal zolang.
in line of sight
Reg. datum: 14 juni 1999

quote:
Kepslok schreef op maandag 24 juli 2006 @ 14:00:
[...]

Dit kan met de state plugin.

Open gconf-editor en browse hiernaar toe:
/apps/compiz/plugins/state/screen0/options/opacity

Dubbelklik op [] en voeg dit toe:
c:Gnome-terminal:75
of
c:Konsole:75 als je met KDE werkt.

Alle applicaties die je toevoegt moet je met een hoofdletter laten beginnen. Mocht het niet gelijk werken moet je compiz even restarten.

//edit: aangezien je het over XGL had ga ik er van uit dat je compiz gebruikt.
Thanks... alleen nu heb ik na een update vanmiddag geen rotate meer via mijn scroll wheel en alsa werkt opeens niet meer... andere ook last van. Alsa krijg ik zelf nog wel aan de praat hoop ik, maar rotate onder scroll wheel, daar graag wat hulp bij....

** Apple Cinema Display 20" | Apple MacBook Pro C2D | Sony DSLR A200 | www.flickr.com/robertdoeleman **

quote:
El Cid schreef op zondag 23 juli 2006 @ 23:14:
...Maar grappig genoeg is de eerste irritatie die ik jaren geleden had met Linux nog steeds niet verholpen. Namelijk de lelijke fonts...

Er is ergens boven mij naar 2 topics verwezen die ik zelf wou posten in deze post.
Doe wat gezegd wordt in die topics en je zal perfecte fonts hebben. Installeer desnoods Lucida Grande als standaardfont.
Check zeker "xpdyinfo | grep resolution" als daar 96x96 staat, moet alles ok zijn.

Leuke OP, ik heb helaas zelf niet genoeg tijd om het zo professioneel aan te pakken dus bij deel 1 miste dat nog een beetje. Drie opmerkingen:
1. ik mis een linkje naar deel 1 in de OP
2. aMSN 0.95 is gewoon via Toepassingen/ Installeren/Verwijderen te installeren, dat hoef je niet heel ingewikkeld handmatig te doen.
3. Mensen die als leek met Ubuntu willen beginnen gaan echt niet via de console aan de slag met codecs enz. enz. Ik weet dat het iets beter werkt handmatig maar een normale gebruiker merkt daar niets van. Daarom had ik bij deel 1 zelf EasyUbuntu erin gezet omdat dat eigenlijk precies hetzelfde doet als handmatige installatie en het is veel simpeler. Dus waarom zou je het ingewikkeld maken?

HetWonder wijzigde dit bericht 24-07-2006 18:10 (39%)

quote:
HetWonder schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:05:
Leuke OP, ik heb helaas zelf niet genoeg tijd om het zo professioneel aan te pakken dus bij deel 1 miste dat nog een beetje. Drie opmerkingen:
1. ik mis een linkje naar deel 1 in de OP

Zal ik meteen fixxen!

quote:
2. aMSN 0.95 is gewoon via Toepassingen/ Installeren/Verwijderen te installeren, dat hoef je niet heel ingewikkeld handmatig te doen.

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb in die tutorial een klein denkfoutje gemaakt. Het punt met aMSN is dat een hoop dingen lelijk zijn. Het lettertype, AA, etc. Een oplossing daarvoor is een speciale versie van aMSN icm met TCL. Ik zal de tutorial zsm aan passen.

quote:
3. Mensen die als leek met Ubuntu willen beginnen gaan echt niet via de console aan de slag met codecs enz. enz. Ik weet dat het iets beter werkt handmatig maar een normale gebruiker merkt daar niets van. Daarom had ik bij deel 1 zelf EasyUbuntu erin gezet omdat dat eigenlijk precies hetzelfde doet als handmatige installatie en het is veel simpeler. Dus waarom zou je het ingewikkeld maken?

Automatix is niet heel ingewikkeld. Slechts je sources.list aanpassen en je kan hem downloaden. Niet heel veel terminal werk dus. Je hebt wel gelijk dat EasyUbuntu net iets simpeler nog is. En aangezien het ook al eerder verzocht was, zal ik er zeker melding van maken in de TS!

Bedankt voor je commentaar iig!
Misschien nog uit deze post het stukje ná "Ubuntu Dapper 6.06 Multimedia Installatie Shit " in de startpost plaatsen? :)

Specs || "You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

quote:
webfreakz.nl schreef op maandag 24 juli 2006 @ 19:09:
Misschien nog uit deze post het stukje ná "Ubuntu Dapper 6.06 Multimedia Installatie Shit " in de startpost plaatsen? :)
Goed idee! Is een duidelijke how-to, vooral voor mensen die veel zelf willen doen en niet uit handen willen geven aan een installatie-scriptje. Ik zal het vanavond even in de TS zetten. (Net als het herschrijven van het aMSN stuk in de TS)
>onder de tab<

quote:
RD schreef op maandag 24 juli 2006 @ 17:13:
[...]

Thanks... alleen nu heb ik na een update vanmiddag geen rotate meer via mijn scroll wheel en alsa werkt opeens niet meer... andere ook last van. Alsa krijg ik zelf nog wel aan de praat hoop ik, maar rotate onder scroll wheel, daar graag wat hulp bij....

Klopt, van dat rotate en scroll wheel. Dat is er sinds gisteren uit, heeft te maken met de upstream updates. Als je in je package manager kijkt heb je compiz-vanilla en de compiz-gnome, die verschilen nogal van elkaar, de vanilla is stabieler (en uitgekleder - minder plugins), en compiz-gnome wordt regelmatig geupdate met de dingen uit compiz-vanilla waardoor er wel eens functies komen te vervallen. Als ik het goed begrepen hebt komt het er wel weer terug in, maar moet de code herschreven worden. Hoe lang dat gaat duren? Geen idee.

Wel handig om dit forum even te bookmarken: http://www.compiz.net/

Hier kun je dit soort dingetjes nalezen, en als je bugs gevonden hebt, report ze! :P

/edit: voor alle mensen die ook de repo van Quinn gebruiken (en up to date zijn), en gset-compiz nog gebruiken; gebruik gset-compiz niet, hij is out of date! Een hoop functies werken al niet meer en er is een kans dat je je compiz configuratie om zeep helpt. Gebruik daarom gconf-editor om alles te configureren.

Kepslock wijzigde dit bericht 24-07-2006 19:24 (14%)

Tevreden Ubuntu gebruiker! :) Momenteel Xubuntu gebruiker!

god of got

voor de mensen die prbleemen hebben met xgl kunnen ook aixgl proberen.
bijv als je een intel (un)extreme graphics chip gebruikt.

ps: eerste post op got :)

kijk voor howto op deze pagina

yorde wijzigde dit bericht 24-07-2006 22:37 (23%)
Reden: link

let neit op mein spelings vouten want ik heb dislexyie

Ik mis in de OP de links naar kde-look.org en gnome-look,org voor de noodzakelijke eye-candy :) En hoe je je multiverse repositories moet enabelen... Of inderdaad de Ubuntu Dapper 6.06 Multimedia Installatie Shit.
Ook mis ik de link naar de CD's bestellen :)

BCC wijzigde dit bericht 24-07-2006 21:55 (51%)

quote:
BCC schreef op maandag 24 juli 2006 @ 21:50:
Ik mis in de OP de links naar kde-look.org en gnome-look,org voor de noodzakelijke eye-candy :) En hoe je je multiverse repositories moet enabelen... Of inderdaad de Ubuntu Dapper 6.06 Multimedia Installatie Shit

gnome-look en kde-look zal ik toevoegen. Het enablen van de multiverse repositories zal in het multimedia shit stuk komen.
Of zal ik ook een aparte tip met:

code:
1
2
3
sudo nano(of gedit ofzo) /etc/apt/sources.list
hekjes aanpassen enzo...
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

maken? Lijkt mij wat onnodig...wat is jullie oordeel?
Semoekber.

quote:
jk_warrior schreef op maandag 24 juli 2006 @ 21:57:
Of zal ik ook een aparte tip met:

code:
1
2
3
sudo nano(of gedit ofzo) /etc/apt/sources.list
hekjes aanpassen enzo...
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

maken? Lijkt mij wat onnodig...wat is jullie oordeel?
Mijn oordeel is dat je newbies niet naar de commandline moet verwijzen voor zoiets simpels maar uitleggen dat je in Synaptic bij "repositories" gewoon Universe en Multiverse kan aanklikken.
quote:
W3ird_N3rd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 22:09:
[...]

Mijn oordeel is dat je newbies niet naar de commandline moet verwijzen maar uitleggen dat je in Synaptic bij "repositories" gewoon Universe en Multiverse kan aanklikken.
Die methode wordt sowieso al aangegeven in de "Multimedia shit" how-to, maar ik zal het puntje idd maar niet toevoegen. Zag er zelf ook al niet zo veel toegevoegde waarde in :) .

Jk_W wijzigde dit bericht 24-07-2006 22:28 (4%)

Semoekber.

De layout is nu verneukt (oude GoT-layout), omdat je [code] te lang is. Misschien quotes van maken of een table met ander kleurtje ofzo?

Dat vind ik ook zo achterlijk.. Zulke lange regels die je moet copypasten naar een CLI. Je zal maar eens zonder internet zitten, dat soort regels kan je nooit uit je hoofd oplepelen (de meesten werken ook niet zonder internet, maar dan nog). Als je dat gewoon zover mogelijk (!) via een GUI doet kan je als normale gebruiker gewoon onthouden wat je deed.

Overigens kan je die beerorkid deb's ook via synaptic erin zetten. Er is een knopje "custom" en zo kan je gewoon die regel copypasten. Geen CLI nodig. Ik heb even geen Ubuntu install bij de hand om te kijken waar het knopje precies zit, maar ook bij repositories..

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 25-07-2006 00:54 (40%)

quote:
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 00:52:
De layout is nu verneukt (oude GoT-layout), omdat je [code] te lang is. Misschien quotes van maken of een table met ander kleurtje ofzo?

Dat vind ik ook zo achterlijk.. Zulke lange regels die je moet copypasten naar een CLI. Je zal maar eens zonder internet zitten, dat soort regels kan je nooit uit je hoofd oplepelen (de meesten werken ook niet zonder internet, maar dan nog). Als je dat gewoon zover mogelijk (!) via een GUI doet kan je als normale gebruiker gewoon onthouden wat je deed.

Overigens kan je die beerorkid deb's ook via synaptic erin zetten. Er is een knopje "custom" en zo kan je gewoon die regel copypasten. Geen CLI nodig. Ik heb even geen Ubuntu install bij de hand om te kijken waar het knopje precies zit, maar ook bij repositories..

het "code" blok zal ik editten, maar wat jij beschrijft over het wel of niet gebruiken van de terminal ben ik het niet helemaal mee eens.

Ik werk zelf het liefste in de terminal. Het is totaal niet lastig alleen een andere manier van dingen benaderen. Ik weet dat een hoop dingen ook gewoon in de GUI te doen zijn, maar ik vind het zelf fijner en sneller werken in de terminal. Als je het eenmaal gewend bent verlang je voor een hoop taken echt niet naar de GUI hoor! En over het zonder internet zitten met Ubuntu....wanneer je geen i-net hebt, houdt het eigenlijk sowieso snel op. Bijna alle dingen die je installed komen via i-net binnen, of je nou de terminal gebruikt of een GUI. Ook al weet je nog welke knopjes je in moet drukken zonder internet...je komt er weinig verder mee.
Semoekber.

quote:
jk_warrior schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 01:02:
maar wat jij beschrijft over het wel of niet gebruiken van de terminal ben ik het niet helemaal mee eens.
Dat mag. :)
quote:
Ik werk zelf het liefste in de terminal. Het is totaal niet lastig alleen een andere manier van dingen benaderen. Ik weet dat een hoop dingen ook gewoon in de GUI te doen zijn, maar ik vind het zelf fijner en sneller werken in de terminal. Als je het eenmaal gewend bent verlang je voor een hoop taken echt niet naar de GUI hoor!

Ik kan er niet aan wennen. Ik ben een domme gebruiker.

Ik wil dingen kunnen doen zonder een handleiding open te moeten slaan. En het lukt mij toch werkelijk niet om al die commando's te onthouden! Dan werk ik een stuk sneller met een GUI waarin ik kan onthouden waar alles stond.

Vergelijk het hiermee: een normaal mens kan onthouden dat z'n bril op het nachtkastje ligt (visueel aan te wijzen).

Onthouden dat de bril in een kluisje ligt met als code "scan /usr/share/doc/dvb-utils/examples/scan/dvb-t/uk-Oxford >/root/.tzap/channels.conf" (één typefout en het werkt niet, hier zit ook een typo in geloof ik), dat kan ik niet. Nu zou je hier nog kunnen cd'en naar die dir en het zo toch redelijk onthouden, maar het blijft aanmodderen. Mensen zijn vaak visueel ingesteld, op die manier kunnen we onthouden hoe iets werkt, waar iets is. Waarom denk je dat er geen tekst-adventures meer uitgebracht worden?
quote:
En over het zonder internet zitten met Ubuntu....wanneer je geen i-net hebt, houdt het eigenlijk sowieso snel op. Bijna alle dingen die je installed komen via i-net binnen, of je nou de terminal gebruikt of een GUI. Ook al weet je nog welke knopjes je in moet drukken zonder internet...je komt er weinig verder mee.
Dat is ook wel een nadeel. Onder andere OS'en kan je nog iets van b.v. CD installeren, met Ubuntu is dat zo'n beetje onmogelijk. In geval van een b.v. een spel zou het toch fijn zijn als dat ook van CD te installeren viel.. Heeft ook iets te maken met de gameuitgevers natuurlijk, maar net zo goed met Linux dat geen uniforme manier heeft om third-party software te installeren buiten de package manager, waardoor voor iedere distro weer een aparte installer moet komen..
Dames en heren vierde keer: deze topicreeks is niet bedoeld voor pro-contra linux bash, pro contra console gezeur en meer van die grappen. Dat ontaardt altijd in slowchat met als resultaat slotjes en dat is niet de bedoeling van deze reeks, zoals ik in deel 1 al meerdere keren opperde. Ik wilde een handige vraagbaak opstellen voor de ubuntu'ers op GoT, geen discussie over de uitgekauwde onderwerpen. Dat het nota bene een mod en de TS zijn die de oude koeien uit de sloot halen, vind ik des te erger ;). Hou je svp in of open er een eigen topic over.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws