Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Remy schreef op maandag 12 juli 2004 @ 14:28:
Het vorige deel was alweer zo'n 1000 posts groot, dus bij deze een nieuw topic.
Zoals de titel al zegt is dit topic speciaal voor macro-foto's :P
Vorige delen:
[Verzamel] Macro Foto's
[verzamel] Macro foto's - deel II
Veel plezier, en post kwaliteit :*)
Vergeet ook niet thumbs te maken van je foto's!
Linkje naar deel 3: [Verzamel] Macro foto's deel 3
en deel 4: [Verzamel] Macro foto's deel 4

Natuurlijk kan zo'n topicstart niet zonder macro foto's dus ik heb er een paar uit het vroige topic geplukt ;)
http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/tor1.jpg
Gemaakt door The Alchemist

http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/Forum/096.jpg
Gemaakt door Montana

http://img529.imageshack.us/img529/3225/s1686sv.jpg
Gemaakt door tonysettanta

http://www.kooij.info/web1.JPG
Gemaakt door Facemodder

En nog een foto'tje van mij.
http://www.justawitte.nl/internet/5994.jpg

En vergeet vooral niet op de check images button te drukken voor je je bericht verstuurd.
Dit voorkomt het verspringen van de pagina.

Justawitte wijzigde dit bericht 19-07-2006 00:37 (12%)

Jee, deeltje 5 alweer, maar wat doet hij nou weer in FGA?.....
Zo zie je toch vaak dat bij macro fotografie kleuren erg belangrijk zijn, sherp en details zijn niet voldoende......Helaas heb ik geen tuin (schoonouders wel, valt dus toch mee)....en insecten op a4tjes papier laten lopen en flink flitsen geeft dan wel een erg steriele omgeving....wat toch niet zo in de smaak valt.

Zijn er trouwens mensen die in groningen (of omstreken) binnenkort een kleine meeting willen houden?
Dagje samen fotograferen, kan van alles zijn, van macro tot natuur tot een festival, het maakt me niet zoveel uit. Heb even in de kranten gekeken, maar kon zo snel geen leuk evenement vinden. Dierentuin emmen anders?

edit:

oh en eh....fijne topicstart justawitte :)....mooie platen erbij doen het hem helemaal, super

Nomad wijzigde dit bericht 19-07-2006 00:26 (8%)

Hoofd in de wolken. Kop in het zand. Niets aan de hand || Nomad's spul || recente showcase

quote:
nomad85 schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 00:25:
Jee, deeltje 5 alweer, maar wat doet hij nou weer in FGA?.....
Dat vroeg ik me ook al af. Was een foutje van mij... maar remy heeft het al gefixxed.
quote:
Zo zie je toch vaak dat bij macro fotografie kleuren erg belangrijk zijn, sherp en details zijn niet voldoende......Helaas heb ik geen tuin (schoonouders wel, valt dus toch mee)....en insecten op a4tjes papier laten lopen en flink flitsen geeft dan wel een erg steriele omgeving....wat toch niet zo in de smaak valt.

Kleurtjes spelen volgens mij bij alle fotografie een rol, en niet speciaal bij macro fotografie.
Tis verder wel behoorlijk moeilijk om een beetje leuke compositie te maken, en dan ook nog eens op te letten dat je onderwerp scherp moet wezen. Ik schiet daarom ook erg veel foto's en daar zijn er dan ook weer een hoop van net niet goed gefocussed of bewogen etc.

Verder is flitsen niet echt erg, dat geeft je alleen maar meer de kans om een groter diafragma te gebruiken en een langere sluitertijd. Want door de flits bevriest je onderwerp, en word het ook nog eens extra belicht. Je kan misschien wel net zoals edwin ooit liet zien, een schoenendoos studio maken, en daar wat takjes met een leuke foto op de achtergrond gebruiken.

Of gewoon een beestje vangen en hem op een plantje binnen zetten. Dat heb ik ook nog wel gedaan in de winter. Kan ook voor leuke foto's zorgen ;)
Klikt nu met een 400D.

Een beest(je) in macro vangen is soms best moeilijk. Maar gelukkig heb ik een struik met heel veel bloemen eraan en ging de hommel van bloem naar bloem.

Foto #1
http://www.hroling.nl/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=570&g2_serialNumber=2
Camera: Canon PowerShot A530
EXIF: DPI: 180 | Resolutie: 600x434 pixels | Sluitertijd: 1/100 sec. | Diafragma: F/2.6 | Focus: 6 mm

Site: http://www.hroling.nl/com...n,com_gallery2/Itemid,26/

bolke wijzigde dit bericht 26-07-2006 13:31 (53%)

Het nut van het leven: Probeer er iets moois van te maken. http://www.hroling.nl

Reg. datum: 02 april 2004

Yes, Mierensex deel 5!

Plaatje op imageshack (popups!)
(klikbaar)

@tof je mier is opzich goed gelukt. Hij is iig redlijk scherp. Misschien kan je volgende keer wat inflitsen om nog wat detail van de mier te behouden?

Nou waarschijnlijk voorlopig een van mijn laatste macro plaatjes. Ik heb er nog wel wat op de computer staan dus misschien dat ik vanavond nog wat kan posten, maar m'n sigma is nu onderweg naar konijnenberg. Hopelijk op een enkele reis. De reparatie tijd bedraagt nu bijna een maand, dus hopelijk willen ze hem ruilen tegen een nieuwe.

http://www.justawitte.nl/internet/6021.jpg
Zoals je kan zien doet mijn nieuwe plant z'n werk. Hij is alleen wel erg druk door alle kleurtjes.
the dutch_paki

Gruwelijk mooie foto van justawitte. :9~
De kleuren worden zijn echt super(voor sommigen maybe teveel :) ) Maar het geeft een zomers tintje aan het geheel

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

[offtopic]@Justawitte: wat is er met je Sigma?[/offtopic]

quote:
zaskar schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:18:
[offtopic]@Justawitte: wat is er met je Sigma?[/offtopic]

'T probleem is de autofocus motor. Die is kapot. Ik kan hem verder nog wel op de mf gebruiken, maar dat is toch niet echt handig bij vlinder e.d.

Nu weer ontopic. Ik wil foto's zien :)

quote:
justawitte schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:47:
@tof je mier is opzich goed gelukt. Hij is iig redlijk scherp. Misschien kan je volgende keer wat inflitsen om nog wat detail van de mier te behouden?
Ja, ik zei nog tegen hem: "blijf nou even zo zitten, dan haal ik even mijn flitser" :D. LOL, maar ik heb echt wel geflitst (1/200 F/25), maar deze is gemaakt met een 100mm achterstevoren op mijn 70-300. Dan heb je een hele toeter, met vooraan, zowat op het glas (3-4cm) en buiten bereik (tenzij je een ringflitser hebt) van je flitser een miertje van 3-4mm. In mijn tuin betekent dat een hoop geklooi met stukken piepschuim en karton, om nog iets van licht op het beesie te krijgen. Ik overweeg serieus om een soort light-duct te bouwen voor dit werk, want als het een beetje waait ben ik nergens. Anyway, ik heb een versie met meer detail, maar er werd hier terecht opgemerkt dat een mier gewoon zwart is; men vond het erg onnatuurlijk, vandaar dat ik voor de "zwarte" variant (waar op 1280x1024 overigens nog best wat detail in zit) heb gekozen.
Hopelijk wordt je focusprobleem snel opgelost. Een maand (plus verzendtijden) is best lang. Ik sta er wel van te kijken dat jij macro met AF kan schieten trouwens. Mijn 350D trekt dat echt niet met een +3 voorzetlens en meestal niet met 25mm tussenring.

quote:
Toff schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 01:46:
[...]
Hopelijk wordt je focusprobleem snel opgelost. Een maand (plus verzendtijden) is best lang.
Dat komt omdat het topdrukte was bij sigma. Het was vlak voor het vakantie seizoen, en er waren ook medewerkers op vakantie waardoor het langer kon duren. Mocht de lens niet worden omgeruild, dan krijg ik hem trouwens gewoon weer kapot terug, en en gaat ie pas terug voor reparatie na de zomer.
quote:
Ik sta er wel van te kijken dat jij macro met AF kan schieten trouwens. Mijn 350D trekt dat echt niet met een +3 voorzetlens en meestal niet met 25mm tussenring.
Ik kan gewoon (zonder de raynox erop) een vergroting halen van 1:2 met de sigma. Dat is dus ideaal voor vlinders, en dan is de af ook ideaal. De rest van de macrofotografie, met de raynox erop, doe ik gewoon op de mf stand. Je dof is dan zo klein dat scherpstellen toch geen zin meer heeft, want na de minste of geringste beweging is het onderwerp niet meer scher.
quote:
Toff schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 01:46:
[...]
....
Ik sta er wel van te kijken dat jij macro met AF kan schieten trouwens. Mijn 350D trekt dat echt niet met een +3 voorzetlens en meestal niet met 25mm tussenring.
Beetje offtopic, maar mijn 350d doet dat (AF bij macro) ook prima, meestal zet ik hem op ai-servo, zodat bewegingen van mij of hetobject meteen gecompenseerd worden. Overigens heb ik het dan wel over de EF-S 60 Macro, overige macro lenzen i.c.m. de 350 heb ik geen ervaring mee.

Ik heb net uitgerekend dat die mier op de sensor ongeveer 5,7mm moet zijn. Eerder 2:1 dan 1:2 dus. Mijn EF30-700,4.5-5.6ISDO (niet echt een macrolens) heeft een kortste instelafstand van anderhalve meter. Macro, of zelfs fatsoenlijke close-up is zonder hulpmiddelen niet mogelijk dus. Mijn grootst fout is dat ik meestal inzoom naar 300mm, terwijl tussenringen effectiever zijn bij kortere brandpuntsafstanden. Volgens het meegeleverde boekje haal ik max 0.46x met mijn 25mm tussenring, op 70mm, 354mm afstand. De grootste vergroting op 300mm is 0.35x, op 1 meter afstand...
Aangezien de lichtsterkte op 300 (F/5.6) net aan is voor AF, wordt het met een extensiering misschien net iets te weinig. En dat terwijl op 70mm @ F/4.5 geen AF-probleem is. Moet ik die lens toch maar eens gewoon locken op 70mm, als ik close-ups ga maken.
De AI-servo heb ik sinds kort inderdaad ook ontdekt, voor macro. Voor normaal gebruik vind ik het een verschrikking.

Wat vinden jullie hiervan. 1e foto gemaakt met m'n FinePix S5600 icm de Raynox DCR-250 die ik (redelijk) geslaagd vind.

http://home.planet.nl/~heusd009/DSCF1945---forweb.jpg

Ivm sommige platen hier stelt het nog niet zo heel veel voor, maar voor een 1e poging...

¦¦ Canon EOS 400D ¦¦ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 ¦¦ Canon EF 50mm f/1.8 ¦¦ Raynox DCR-250 ¦¦ Tasjestatiefdoekjeenzo ¦¦

Voor een eerste poging niet mis, maar het kan beter.
De scherpte ligt net achter de ogen en ik schiet eigenlijk al m'n foto's met het idee dat iig de ogen scherp moeten zijn. Verder is het blad een beetje hard belicht. Heb je deze foto in de middag genomen, het lijkt wel of het komt door het harde licht. Je kan eigenlijk beter wachten tot het wat later is, of juist vroeger, dan heb je veel fijner licht.
Oke, goede tips. Vooral van de ogen. Foto is idd net genomen, uurtje geleden.

Vraagje: Als ik bijv. een spin in z'n web wil fotograferen en er staat een windje is dat haast niet te doen. Omdat ik totaal ingezoomd werk (met 10x optisch) is de minste of geringste beweging van het object al voldoende om m'n compositie te verkloten. Volgens mij is dit normaal en is er niks aan te doen, jullie hebben dit toch ook?

Gebruiken jullie voor instecten de MF of de AF functie?

¦¦ Canon EOS 400D ¦¦ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 ¦¦ Canon EF 50mm f/1.8 ¦¦ Raynox DCR-250 ¦¦ Tasjestatiefdoekjeenzo ¦¦

@Siparti: Welkom in de wondere wereld van close-up en macro. Volgens mij had ik vandaag dezelfde vlieg in de tuin. Het lijkt wel of ze vandaag rustiger blijven zitten dan anders:

(klikbaar)

Wind is echt waardeloos inderdaad, maar wat kan je doen, de situatie bevriezen met haarlak? Rustig wachten op het moment tussen twee vlagen, of een serie continu schieten, in de hoop dat er één scherpe tussenzit (lukt bij mij meestal niet). Nouja, als het simpel zou zijn was het niet meer leuk.

edit: Je kan ook proberen om 2 foto's te combineren: linkje

Toff wijzigde dit bericht 21-07-2006 21:38 (12%)

Dankje. Ja is idd dezelfde. Stikte er van vandaag bij mij in de tuin. Maar hoe hij heet.. :?

Hij is niet echt helemaal zoals ik hem wilde hebben, maar ik vind hem toch nog wel goed genoeg om hem hier te laten zien.

http://www.oeshare.biz/~thomasw/minicropIMG_4539b.jpg

www.ThomasvanderWillik.com Canon Eos 40D, EF 17-40mm f/4L USM, EF 35mm f/2, EF 50mm f/1.8 II, EF 70-200mm f/4L USM, EF 85mm f/1.8 USM, Speedlite 430EX

quote:
Siparti schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 21:12:
Dankje. Ja is idd dezelfde. Stikte er van vandaag bij mij in de tuin. Maar hoe hij heet.. :?
Dit is een Dambordvlieg, oftewel Sarcophaga Carnaria.

quote:
Facemodder schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 21:51:
[...]
Dit is een Dambordvlieg, oftewel Sarcophaga Carnaria.
Aan de naam te zien (en mijn kuiten) is het een vleeseter :(.

quote:
Toff schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 22:01:
[...]
Aan de naam te zien (en mijn kuiten) is het een vleeseter :(.
Mijn "natuur gids" zegt hierover: Het beestje zuigt honingdouw uit sappen van vruchten/planten/bomen. Het vrouwtje zet haar larven (onder meer, in hoofdzaak eten de larven gelukkig wormen) op niet afgedekt vlees af, waar deze zich zeer snel ingraven (met behulp van enzymen wordt het vlees weekgemaakt). Over het steken van mensen zie ik niets staan, maar ja, dat zegt ook niet alles...

djkooij wijzigde dit bericht 21-07-2006 22:20 (7%)

quote:
Triple X schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 21:34:
Hij is niet echt helemaal zoals ik hem wilde hebben, maar ik vind hem toch nog wel goed genoeg om hem hier te laten zien.

[afbeelding]

Misschien kan je het donkere gedeelte nog een beetje oplichten met photoshop, want dat is erg donker.
Verder leuk plaatje, en goede scherpte.

http://www.justawitte.nl/internet/6039.jpg

http://www.justawitte.nl/internet/6045.jpg
Horen deze foto's hier eigelijk wel thuis? Ik zou zo snel niet weten waar ik ze anders zou kunne plaatsen behalve in het dieren verz. topic.

Justawitte wijzigde dit bericht 21-07-2006 22:30 (8%)

Lijkt mij wel kunnen. Een verzamel natuur oid is er volgens mij niet en het zijn toch close-ups.
Die eerste is mooi, lekker bokeh en dat groen, wit, paars doet het goed.
Bij die tweede vind ik het front-focus bokeh toch een beetje 'in de weg zitten'.

pics       - 'Time is the essence of all photography' - Jeanloup Sieff -

@Facemodder: Klopt, ik was te snel met mijn beschuldiging. Het zullen wel dazen zijn geweest, toen ik gisteren met korte broek door de weilanden etc. banjerde. Deze heet (dacht ik) wel vleesvlieg, maar legt alleen eieren in dood vlees:
(klikbaar)

Op deze foto zie je er een aan het werk op wat lijkt op iets wat is opgegeven door een kat? Ziet er nogal smerig uit, dus NIET klikken als je geen sterke maag hebt: foto

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws