-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Route66 heeft hun Navigatie software geoptimaliseerd voor gebruik op de nieuwe Nokia/Symbian S60/3rd telefoons, waaronder de E61. Ik heb het Route66 Mobile7 systeem nu enige dagen in gebruik op mijn Nokia E61, en mijn bevindingen, na een kleine 1000 km, zijn bijzonder positief!
Een mini verslagje van wellicht het meest doeltreffende navigatiepakket voor smartphones ooit...
Route66 was al in een vroeg stadium begonnen om hun Mobile navigatie software te optimaliseren voor de nieuwste generatie S60 smartphones. Hun oplossing onderscheid zich qua ontwikkeling hiermee van hun grootste concurrend TomTom, dat hun software, ontwikkeld voor Linux voor de GO reeks, poort naar o.a. Windows Mobile en Symbian O.S..
Enige maanden geleden zag ik al wat beta's van TomTom voor S60/3rd, maar uit is het nog steeds niet. Prioriteit ligt duidelijk niet meer bij Smartphones. Route66 Mobile7 is daarentegen specifiek ontwikkeld voor gebruik op Symbian smartphones, en dat is duidelijk te merken. Niet alleen zijn ze absolute marktleider voor Nokia smartphone navigatie, ze luisteren ook naar eindgebruikers. De interface, en dus ook het gebruiksgemak is optimaal gebleken op mijn Nokia E61.
Zie hier de standaard schermweergave tijdens het navigeren. Het is mij al rijdende helaas (nog) niet gelukt om meer screenshots te maken dus gebruik even de fantasie als ik zeg dat bijgaande screenshots slechts een summiere indruk maken van wat er aan info kan worden weergegeven. Zoals de grote blauwe pop-up schermen met afslagnummer én plaatsnamen vermeld op het komende afslagpunt. Bijzonder rustgevend in het woud der afslagen zoals we dat kennen op s'lands wegen. Daarbij zijn de gesproken instructies duidelijk, luid, en helder. Geen onzinnige info, maar ook geen kortaf door de bocht uitlatingen. De vriendelijke dame is beleefd, en kordaat.
Het menu is zoals gezegd geoptimaliseerd voor de Nokia/Symbian smartphones: inzoomen, uitzoomen, navigatie starten, dagkleuren, nachtkleuren, etc. is allemaal met één enkele toets aan te passen. Daarin eigenlijk geen onderscheid met de concurrentie, maar tijdens het gebruik van het menu wordt het hele scherm niet meer afgeschermd door dit menu. In de achtergrond blijft het navigatiescherm aktief. Zéér aangenaam!
Een route opvragen is via de unieke "Fuzzy Logic" techniek eenvoudig: een paar letters van de straat, en een paar van de plaats, volstaat. Bijvoorbeeld "dor.." en "zie.." zal de dorpstraat in Zierikzee al tonen. Is de postcode bekend, dan volstaat dit ook. Naast het starten van Navigatie middels "Locaties" kan er ook gestart worden vanaf Favorieten, Historie, en Contacten. Het enige wat je hoeft te doen is met de duim scrollen met de joystich op het toestel. Niet alleen snel, maar vooral ook een veilige gebruikersoptie.
Qua instellingen volop mogelijkheden. De voornaamste:
Volledig scherm aan/uit
Verlichting aan/uit/tijdens navigeren
En héél fraai: tijdens een telefoongesprek worden, naar keuze, de gesproken navigatie commando's zachtjes door het gesprek heen uitgesproken. Uitzetten kan ook.
Verder zijn er reeds 82 groepen POI's (Speciale plaatsen ) voorgedenieerd, kan de hoek bij 3D weergave (Vogel perspectief) worden aangepast, kan er gekozen worden als auto/vrachtauto/voetganger met de combinatie snelste/kortste route, en zijn de diverse snelheden per type weg instelbaar, dit voor een accurate tijdsberekening tot het moment van aankomst.
Voor de notoire hardrijders onder ons: bij een vooraf ingestelde maximale snelheid overtreding kan Route66 Mobile7 je waarschuwen middels een akoustisch (piep piep) en/of een visuele melding. Een verkeersbord popt-up met de max. snelheid.
Een unieke feature is de GRATIS TMC (verkeersinfo) optie. Naar keuze (nooit, /10min./20/30min.) haalt het systeem de verkeersinfo op, en herberekent een mogelijke andere route voor tijdswinst. Zoals ik zeg: GRATIS. Geen duur-abonnement zoals bij de concurrentie, de enige kostten zijn de data kostten (GPRS of, eigenlijk een must bij de E61, UMTS).
Voor wie eerder met concurrerende produkten heeft genavigeerd zal de kleurstelling van Route66 Mobile7 in eerste instantie wat vreemd aandoen. Route66 confirmeerd zich echter aan de juiste standaarden voor cartografie: wat je papieren wegenkaart weergeeft, geeft Mobile7 ook weer. Inclusief wegennummers, afslagen etc. Het even doorlezen van de legenda zal het begrip voor een papieren kaart bij menigeen doen verbeteren...
De meegeleverde muis (SIRF III) behoort tot de beste GPS ontvangers van dit moment. En eindelijk weer een muis met een normale aan/uit knop. Zonder automatische uitschakeling, hoe goed bedoeld ook. SLuit hem aan op een contact/stroombron, en het geval wordt opgeladen en is direkt gebruiksklaar. Contact uit betekent namelijk dat de ontvanger nog uren zijn werk blijft doen zonder automatisch uit te schakelen, en dus zijn positie optimaal blijft herinneren. Ergens in de auto wegmoffelen, en nooit meer naar omkijken... (oplaadbare batterij is overigens vervangbaar). Op deze wijze is een sateliet fix altijd aanwezig zonder eerst enkele lange minuten te moeten wachten.
Resumerend:
Route66 Mobile7 voor Symbian S60 v3. is duidelijk een navigatie softwarepakket dat geheel is ontwikkeld met de filosofie en mogelijkheden die de nieuwste generatie Nokia smartphones, en in het bijzonder de Nokia E61, biedt. De snelheid, betrouwbaarheid en bediening is meer dan goed, en logisch opgezet. Na installatie is Mobile7 voor Symbian S60 binnen een minuut toepasbaar dankzij de intuitieve interface en is duidelijk een compleet op elkaar afgestemd concept: geen gedoe met Bluetooth instellingen. Alles automatisch en vanzelfsprekend. En dat komt de veiligheid zeker ten goede..
Wat ik wel mistte was de mogelijkheid voor het waarschuwen bij snelheids controles. In mijn bevinding is dat het enige waar Mobile7 achter is gebleven op de concurrentie: voor al het overige denk ik inderdaad dat hun slogan "met afstand de beste" de juiste is...