Hoofdcategorieën
Topicacties

[SLR] Het grote Konica Minolta topic

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 22 23 24 25 last

Reageer Nieuw Topic
trying to find the balance

http://wolf.a61.nl/KMtopic/images/KM-logo.png
Algemeen
Welkom in het grote Minolta mount topic. De plek om te praten over alle digitale en analoge camera's uitgebracht door Konica-Minolta en Minolta.

Note!!
Zoals te zien wordt er hard gewerkt aan dit topic. Veel informatie mist nog, maar zal binnen korte tijd worden toegevoegd. Tabellen voor overzichten moeten nog gemaakt en gevuld worden. Helaas is het een klere werk om het allemaal perfect te krijgen. Wees geduldig, kan je wat RML code aanleveren voor vergelijkingstabellen, graag :)

Deze topicstart is om een overzicht te geven van de veelgebruikte camera's en lenzen. Ook is het een startpunt voor eenieder die meer wil weten van deze fantastische camera's.

Dank aan iedereen die heeft bijgedragen aan deze topicstart.

Ik zou zeggen, veel plezier, en hopelijk vind je de informatie die je zoekt.

Inhoudsopgave
Vorige delen:To Do
Intro plaatje bovenaan.
Geschiedenis
Minolta als bedrijf heeft zich jaren op de fotografie markt bevonden. In de tijdsperiode sinds 1928 tot 19 januari 2006 heeft dit bedrijf zich op de fotografie markt bevonden.

To Do
Uitbreiden
Digitale bodies
Digitale bodies. de Dynax 5D en de Dynax 7D

Dynax 5D
Front:
http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/cams/km5d.jpg

Reviews

Dynax 7D
Front:
http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1095264961.jpg

ReviewsTo Do
Specs toevoegen per camera
Kleinere plaatjes gebruiken, en die naast de specs plaatsen. Eventueel plaatjes gelinkt naar grotere versies,
Analoge bodies
De hoeveelheid body's van Minolta op de tweedehands markt is gigantisch. Zoveel verschillende modellen, series en types dat het geen zin heeft om hier een volledig overzicht van te willen (laat staan te kunnen) geven. Vandaar dat ik mij heb beperkt tot een overzicht van de meest populaire autofucus bodies.
  • Dynax 7
  • Dynax 700si
  • Dynax 7000i
  • Dynax 7000af
To Do
toevoegen plaatjes van een aantal modellen
toevoegen specs van de genoemde modellen.
Lenzen
Overzicht van de meest recente of populaire lenzen. Met links naar Dyxum.com voor alle specs.

http://www.yatta.nl/got/km/KMtopic-M24-2-8.jpg http://www.yatta.nl/got/km/KMtopic-M70-210-4.jpg
http://www.yatta.nl/got/km/KMtopic-M17-35-2-8-4.jpg http://www.yatta.nl/got/km/KMtopic-M50-1-7.jpg

To Do
Lijstje lenzen maken voor dit gedeelte
Plaatjes toevoegen van een aantal lenzen
Flitsers
Voor Minolta zijn er verscheidene flitsers. Van Minolta zelf niet zoveel, maar andere bedrijven hebben er des te meer. Overzicht van de meest gebruikte, en wat er niet werkt.

Minolta Program Flash 3600HS(D)
http://www.robineggenkamp.nl/portfolio/cpg/albums/website/materiaal/3600HS.jpg

To Do
Overzicht flitsers Minolta maken
Aantal andere flitsers ook noemen
Plaatjes toevoegen van de flitsers
Overige accesoires
Afstandsbedieningen, flash controllers, omnibounces. Noem het maar op, alles wat niet met een ander onderdeel te maken heeft hoort hier thuis.

To Do
Uitzoeken welke onderdelen hier moeten komen
Handige links
To Do
Meer links verzamelen
Zodra het aantal links groot word, opdelen in categoriën

Wolfensteijn wijzigde dit bericht 15-10-2006 20:03 (82%)

trying to find the balance

Reserverings post voor eventuele maximale post lengte :)
Begint een mooi (?) lange reeks te worden, zo over de 5D en 7D!!
quote:
phaas schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 11:10:
Mijn probleem was idd ook het uit gaan van de camera tijdens het maken van een foto. Meestal de eerste paar foto's vlak nadat de accu was opgeladen. Op het moment heb ik er geen last meer van maar ik betwijfel of dat zo blijft.

Verder wil wil gewoon van Sony/KM af, vandaar dat ik van plan ben op Nikon over te stappen. Aangezien ik weinig hoop heb dat het met Sony beter wordt en ik gewoon een betrouwbare camera wil die ook daadwerkelijk gerepareerd wordt als er wat mee is, lijkt me dat gewoon een logische stap.

De 7D is overigens een geweldige camera en ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog weinig voordelen heb gevonden bij cam die ik aan wil gaan aanschaffen (D200) tov. de 7D, behalve de service dan :P
Hmm, vlak na opladen accu; ik zal er eens op gaan letten. Gebruikte je originele accu's?

Hoe lang is jouw lens?
Reg. datum: 11 augustus 2001

quote:
zaskar schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:36:
Begint een mooi (?) lange reeks te worden, zo over de 5D en 7D!!

[...]

Hmm, vlak na opladen accu; ik zal er eens op gaan letten. Gebruikte je originele accu's?
Ja, maar geen originele lader. Hoe dan ook, er is mij meerdere malen verteld dat dit niks uit zou mogen maken...

D200; AI 24mm f/2.8; AF-S 18-70mm f/3.5-4.5; AF-D 105mm f/2.8 Micro; Ai-S IF-ED 300mm f/4.5

m'n ondertitel is zoek
Reg. datum: 17 januari 2001

quote:
phaas schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:25:
[...]

Ja, maar geen originele lader. Hoe dan ook, er is mij meerdere malen verteld dat dit niks uit zou mogen maken...

Klinkt misschien bot....

Maar ik wordt onder tussen niet goed met aparaten waarmee je komt te zitten van "het zou goed moeten werken" en ondertussen het duidelijk dus niet doen.
En soms je zelfs bijna met geweld moet dreigen omdat de aparaten nou net niet doen waarvoor jij ze gekocht hebben en toch nog je geld terug krijgen. Want op een andere computer/camare doen ze het toch wel, terwijl je speciefiek gevraagt had naar een aparaat die je met deze machine die functie kunt laten vervullen.

Maar heb je de orginele lader nog? en heb je die al geprobeert? en blijven dan de problemen?
(lijkt me de snelste methode om uit te vissen of het aan die lader ligt)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Hoe lang is jouw lens?

quote:
Duur schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:43:
[...]

Klinkt misschien bot....

Maar ik wordt onder tussen niet goed met aparaten waarmee je komt te zitten van "het zou goed moeten werken" en ondertussen het duidelijk dus niet doen.
En soms je zelfs bijna met geweld moet dreigen omdat de aparaten nou net niet doen waarvoor jij ze gekocht hebben en toch nog je geld terug krijgen. Want op een andere computer/camare doen ze het toch wel, terwijl je speciefiek gevraagt had naar een aparaat die je met deze machine die functie kunt laten vervullen.

Maar heb je de orginele lader nog? en heb je die al geprobeert? en blijven dan de problemen?
(lijkt me de snelste methode om uit te vissen of het aan die lader ligt)
Originele lader is helaas overleden bij het planten water geven :P

D200; AI 24mm f/2.8; AF-S 18-70mm f/3.5-4.5; AF-D 105mm f/2.8 Micro; Ai-S IF-ED 300mm f/4.5

Nieuw topic voor een heerlijke camera :)

2 vraagjes:
- budget koop tips: naast de beercan, zijn er nog andere echte koopjes? Mijn vrouwtje wordt er helaas niet zo happy van als ik enkele honderden euro's tussendoor spendeer aan een lens (dat wordt spaarwerk, maar dat duurt dus wel eventjes), maar als iemand nog een leuke tip weet voor een lensje van 300mm of meer?.. Evt dezelfde vraag mbt tot een macrolens, 1:4 wat ik nu haal is echt niet voldoende.
- flitsers: nergens kan ik een goede lijst vinden welke flitsers nu eigenlijk werken op de 5d en 7d. Natuurlijk, de 3600hs en de 5600hs, maar daarnaast (aangezien deze 2 amper te leveren zijn, en schreeuwend duur zijn over het algemeen)?... De 5400 schijnt te werken met beperkingen, maar metz heeft bijvoorbeeld ook weer wat compatible flitsers die niet veel hoeven te kosten. Als iemand een overzicht heeft, graag! Dyxum is lang niet volledig met de flashes pagina jammer genoeg.

www.pasajo.nl

Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

DinoPK: 1.: waarom geen sigma 70-300 APO Macro? leuk telebereik, kost je rond de 200 a 250 euro. Over die flitsers: een vriend van me heeft een 5D met een sigma flitser, ik zal eens aan hem vragen welke dat is...

Tjah kan zat lensjes kopen van 300mm voor weinig, maar het gaat om de pareltjes ertussen in, totdat ik weer een fatsoenlijke lens kan kopen (zo'n 300mm prime is wel leuk ;) ).
Ongelooflijk trouwens hoe snel sommige mensen hun lenzen bij elkaar kopen. Normaliter is het een multi jaren hobby, maar als je de collectie's ziet van sommige mensen, en hoe vreselijk snel die 50-500 bigma's verkocht worden, niet normaal.

Overigens, ik kon het niet goed zien, maar een aantal weken geleden stonden er bij steenweg in utrecht nog 2 nieuwe sigma 300mm primes voor 600 euro (afgeprijsd van de 1600 euro). Nou zijn er 2 modellen die veel op elkaar lijken, 1 die normaal 600 euro is 2e hands, maar zou het kunnen... dat het deze is: http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=8822 ?
Ik kom er alleen nooit normaliter, kan het dus niet controleren. Just a tip voor diegene die in de buurt is.

DinoPK wijzigde dit bericht 15-06-2006 20:49 (39%)

www.pasajo.nl

Reg. datum: 04 november 2000

Volgens de Metz site zijn de volgende flitsers geschikt:
quote:
Folgende Metz mecablitz sind für die ausgewählte Kamera geeignet:

mecablitz 76 MZ-5 digital
mecablitz 45 CL-4 digital
mecablitz 54 AF-1M digital (ab Version V2/onwards version V2)
mecablitz 44 AF-4M (ab Version V2/onwards version V2)
mecablitz 28 AF-3M digital (ab Version V2/onwards version V2)
mecablitz 54 MZ-4 / 54 MZ-4i
Sommige met iets "beperktere" functionaliteit, een 45 CL-4 doet bv. niet aan zoomen, maar bij zo'n flitser (gebruik 'm zelf i.c.m. een Pentax *ist DS) boeit dat niet of nauwelijks.

Via http://www.metz.de/photo_...sca_adaptersuche.143.html krijg je nog 's 6 extra mogelijkheden te zien, maar die ondersteunen dan geen ADI, en ik neem aan dat ze dan terugvallen op de "ouderwetse" 4-segments TTL-meting. Klinkt me heel bruikbaar... ;)

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

Reg. datum: 12 september 2001

quote:
DinoPK schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:25:
Nieuw topic voor een heerlijke camera :)

2 vraagjes:
- budget koop tips: naast de beercan, zijn er nog andere echte koopjes? Mijn vrouwtje wordt er helaas niet zo happy van als ik enkele honderden euro's tussendoor spendeer aan een lens (dat wordt spaarwerk, maar dat duurt dus wel eventjes), maar als iemand nog een leuke tip weet voor een lensje van 300mm of meer?.. Evt dezelfde vraag mbt tot een macrolens, 1:4 wat ik nu haal is echt niet voldoende.
- flitsers: nergens kan ik een goede lijst vinden welke flitsers nu eigenlijk werken op de 5d en 7d. Natuurlijk, de 3600hs en de 5600hs, maar daarnaast (aangezien deze 2 amper te leveren zijn, en schreeuwend duur zijn over het algemeen)?... De 5400 schijnt te werken met beperkingen, maar metz heeft bijvoorbeeld ook weer wat compatible flitsers die niet veel hoeven te kosten. Als iemand een overzicht heeft, graag! Dyxum is lang niet volledig met de flashes pagina jammer genoeg.

De 50/1.7 is een goedkope lens dat eigenlijk in geen fototas zou mogen ontbreken. De 70-210/4 had je zelf al gevonden en is inderdaad een heerlijke lens, maar vanwege de 'hype' soms té duur. Er zijn alternatieven die iets nieuwer/ouder zijn maar wel redelijk vergelijkbaar presteren en niet zo duur zijn. Zo heeft RHE123 een mooie 100-200/4.5. Die lens is ook erg mooi, half zo groot en ook nog goed onder de ¤100,-.
En zo zijn er meerderen; om daar goed op te zoeken kan je misschien best Dyxum afstruinen naar ervaringen en waarderingen als je een lens gevonden hebt en twijfelt of het wat is. :)

Het is zeker mogelijk om met een beperkt budget en goed zoeken toch een leuke set lenzen bij elkaar te sprokkelen.

De Tamron 70-300 is een leuke lens met hele mooie bokeh maar is wel erg traag. Maar uiteindelijk gaat het om de resultaten en niet de snelheid en voor een "beperkt" budget is hij gewoon goed. De Sigma is geloof ik iets goedkoper, maar de Tamron is wel een stuk mooier. :)

Afstoppen is voor paupers

Ik heb op het moment zelf, naast de 18-70 kitlens, de 50mm 1.7 en de 70-210 F4. Beiden in een totaal andere klasse qua scherpte dan de kutlens (nee geen typo ;) ). Ik mis dus puur wat qua macro, en een flinke zoom aangezien 210 echt te kort is voor vogeltjes etc.
Voorlopig ben ik nog steeds aan het leren, en af en toe wat moois produceren. Toch irriteer ik me als ik denk dat ik een mooie foto heb gemaakt met de kitlens, en het resultaat weer eens wat details mist als ik het bekijk op de pc. Ik hoef echt geen 10 lenzen te hebben, maar de krentjes uit de pap zoals idd de 50 1.7 en de beercan zijn te lekker om te laten liggen (voor deze 2 lenzen was ik samen 130 euro kwijt, beiden in nieuwstaat :) ). Dat is gewoon leuk kopen, al zou ik natuurlijk ook het liefst gaan voor een gloednieuwe 2.8 superlens. Dat komt op zijn tijd wel.
Een redelijk snelle lens vind ik juist wel prettig, de beercan is soms wat langzaam waardoor je shots mist.

www.pasajo.nl

Reg. datum: 11 november 2001

* Joh14vers6 vraagt zich zo langzamerhand af of de tijd niet rijp wordt voor
Het grote A-Mount-objectieven-topic met al die vragen over objectieven in dit topic. Misschien met het leverbaar worden van de nieuwe Sony lenzen een idee.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: KM 5D, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Sigma 10-20mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D)

Reg. datum: 12 september 2001

Je kan denken aan een 2e hands 17-35/2.8-4 kitlens. Nieuw waren die goed onder de ¤300,- en aangezien het een veel voorkomende kitlens is zal die 2e hands niet zo duur zijn. :?

Afstoppen is voor paupers

Reg. datum: 07 oktober 2004

Nog even over het verhaal van flitsres enzo. In groningen is een foto-winkel die nog een aantal 3600 hsd's te koop heeft voor 249. Misschien dat mensen die er nog naar op zoek zijn iets aan hebben?

e-400 zuiko 14-42

Reg. datum: 24 september 2001

mwa... ik heb zelf de gear uit m'n sig.. de enige 'dure' lens was de 10-20. de rest was of kitlens, of onder de 100 euries.. (behalve flitsding en grip. :P )en 't gaat er prima mee. ik ga nu langzaam lenzen vervangen, over het algemeen voor lichtsterkere lenzen. daar ga ik wat langzamer aan werken, in plaats van alles in 3 maanden aan te schaffen.. :P

Korras wijzigde dit bericht 16-06-2006 00:30 (9%)

Canon 30D | BG-E2 | 430EX | 50 F1.8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 17-55 F2.8 IS USM | 70-200 F2.8 L USM
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Bug-racing... Found:new Y2kbug
Reg. datum: 27 februari 2001

quote:
DinoPK schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 22:37:
Ik heb op het moment zelf, naast de 18-70 kitlens, de 50mm 1.7 en de 70-210 F4. Beiden in een totaal andere klasse qua scherpte dan de kutlens (nee geen typo ;) ). Ik mis dus puur wat qua macro, en een flinke zoom aangezien 210 echt te kort is voor vogeltjes etc.
Voorlopig ben ik nog steeds aan het leren, en af en toe wat moois produceren. Toch irriteer ik me als ik denk dat ik een mooie foto heb gemaakt met de kitlens, en het resultaat weer eens wat details mist als ik het bekijk op de pc. Ik hoef echt geen 10 lenzen te hebben, maar de krentjes uit de pap zoals idd de 50 1.7 en de beercan zijn te lekker om te laten liggen (voor deze 2 lenzen was ik samen 130 euro kwijt, beiden in nieuwstaat :) ). Dat is gewoon leuk kopen, al zou ik natuurlijk ook het liefst gaan voor een gloednieuwe 2.8 superlens. Dat komt op zijn tijd wel.
Een redelijk snelle lens vind ik juist wel prettig, de beercan is soms wat langzaam waardoor je shots mist.

Als je op "macro"-terrein te kort schiet, kun je denk ik veel beter aan een echte macro lens denken. de 100mm/2.8 van Minolta (KM/Sony) is dan weer flink aan de prijs (ca. 600 nieuwprijs). Als tegenhangers zou je kunnen denken aan de 90mm varianten van Tamron en Sigma, ook heeft Sigma een 100mm versie, en ook een 180mm/5.6 Macro... die ik ergens in de occasions vitrine heb gezien.

Voor tele... tsja... een leuke 500 of 800mm ofzo om de vogeltjes uit de bomen te prikken? Misschien een heel ander idee... stukken goedkoper dan een nieuwe lens, kan t idee van een teleconverter zijn voor je 70-210/4. Met een 2x teleconverter maakt dat een 140-440/8 wat met de crop-factor equivalent wordt aan een 210-660mm/8.

Dat is een heel respectabele tele lijkt mij. Naturlijk loop je dan wel t risico dat je AF niet meer werkt, maar goed, dat heb je met ultra-lange tele's ook.

quote:
(voor deze 2 lenzen was ik samen 130 euro kwijt, beiden in nieuwstaat :) ).

Volgens mij wil je overigens niet weten wat die lenzen nieuw gekocht hebben... Dat is een veelvoud van wat je er zelf voor betaald hebt!

Minolta-glas is overigens altijd duur geweest. Relatief gezien is t juist nu goedkoper dan ooit!

quote:
Ongelooflijk trouwens hoe snel sommige mensen hun lenzen bij elkaar kopen. Normaliter is het een multi jaren hobby, maar als je de collectie's ziet van sommige mensen, en hoe vreselijk snel die 50-500 bigma's verkocht worden, niet normaal.

Tsja... in mijn geval is t een multi-jaren + multi-person -hobby geweest. Dus verkijk je niet te snel op de hoeveelheid!
En ik hoop dat voor degenen die idd van 0 naar veel gaan de leuke 2de + 3dehands koopjes hebben gevonden. Anders hebben ze mogelijk de loterij gewonnen? :+

JongLicht: Fotoclub voor jongeren | There is at least one solution for your computer problem... (if not more)

Hoe lang is jouw lens?

Voor macro zou je naar de Sigma 105mm 2.8 kunnen kijken. Volgens reviews is dit een enorm goed stuk glas voor het geld. 375,- nieuw en er zijn ook wat oudere modellen van die je 2e hands goedkoop kunt krijgen.

quote:
DinoPK schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:45:
Tjah kan zat lensjes kopen van 300mm voor weinig, maar het gaat om de pareltjes ertussen in, totdat ik weer een fatsoenlijke lens kan kopen (zo'n 300mm prime is wel leuk ;) ).

Overigens, ik kon het niet goed zien, maar een aantal weken geleden stonden er bij steenweg in utrecht nog 2 nieuwe sigma 300mm primes voor 600 euro (afgeprijsd van de 1600 euro). Nou zijn er 2 modellen die veel op elkaar lijken, 1 die normaal 600 euro is 2e hands, maar zou het kunnen... dat het deze is: http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=8822 ?
Ik kom er alleen nooit normaliter, kan het dus niet controleren. Just a tip voor diegene die in de buurt is.

Ik heb die twee 300 primes bij Steenweg ook gezien. Maar naar mijn (bescheiden) mening heb ik het idee dat ze misschien niet nieuw zijn. En volgens mij waren ze f4 en geen 2.8. Zelf denk ik als je iets rond de 300mm zoekt, je beter voor een Sigma 70-300 APO macro kan gaan. Deze heb ik ook sinds een paar weken en bevalt me prima. Vele malen beter dan de Minolta 75-300 kitlens van m'n 505si Super. En de Sigma koop je voor ergens boven de 200 euro, 2e hands onder de 200 euro. Die macro functie is trouwens ook wel geinig (werkt alleen tussen 200-300mm). Je hebt met zo'n lens veel meer bang for your buck dan voor die 600 euro voor die prime bij de Steenweg (waar je waarschijnlijk nog wel wat van af kan l#llen). Zelf kon ik weinig vinden over de prime die daar te koop stond. En zoals je misschien wel weet: het verschil tussen 210-300 is kleiner dan 110-200mm. Dus probeer zo'n 300 eerst uit om te kijken hoeveel meer tele je het nou oplevert.

Flitser spul: ik heb (ook sinds een paar weken) een Sigma EF-500 DG Super MA-ADI (232 euro, Digitalstreet.nl, maar daar zie ik hem niet meer staan). Die flitser kan vrijwel alles wat de 5600HS(D) ook kan, alleen zit hij er (vaak) naast met belichting; onderbelichte foto's. Draadloos, High Speed, zoom, draaien van de kop, alles werkt. Met de flitscompensatie draaiknop kan je redelijk veel opvangen. Ik ben nog aan het oefenen/spelen ermee, maar meestal is het foto maken, flitscompensatie aanpassen, goede foto maken. Gister las ik op stevesforum dat de flitsinstelling op draadloos zetten en de flitser op de camera houden ook voor (betere) resultaten kan zorgen. Zelf denk ik dat enige synchronosatie problemen ervoor zorgen dat de foto's wat onderbelicht zijn.

Wat wel typisch is: wanneer ik de camera op A zet, de flitser op FP (Highspeed) en dan diafragma 5.6, kiest de camera een sluitertijd van ca 1/60e en zijn de foto's onderbelicht. Kies ik stand M en dan bijvoorbeeld 1/500 en f4, maakt hij wel goede belichte foto's. Erg typisch, maar gezien de prijs en verkrijgbaarheid van de Minolta flitsers hebben mij voor de Sigma doen kiezen (die ook steeds moeilijker vindbaar is). Metz maakt ook mooie flitsers, maar zijn ook niet goedkoop en ook daar heb ik moeilijkheden over gelezen op internet.

Ondanks de onvolkomenheden van de Sigma flitser heb ik er zeker geen spijt van. Afgelopen weekend voor het eerst in een kroeg foto's lopen schieten en daar zijn een paar hele mooie uitgekomen die ik anders nooit had kunnen maken. Zoals eentje op 300mm (!): een mooi portret van iemand die lekker aan het feesten was. En de HSS functie is ook goed: mooi inflitsen in de volle zon zorgt voor betere portretten.

Reg. datum: 10 mei 2004

quote:
joh14vers6 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 22:53:
* Joh14vers6 vraagt zich zo langzamerhand af of de tijd niet rijp wordt voor
Het grote A-Mount-objectieven-topic met al die vragen over objectieven in dit topic. Misschien met het leverbaar worden van de nieuwe Sony lenzen een idee.

tsja... of het grote overige mounts topic kapen.

Oke ook weer wat lens ervaringen:

50 f1.4 (geleend) Erg scherp zelfs op 1.4 viel de scherpte me erg mee, vanaf 2 en hoger is die lens echt scherp. erg leuke portret lens op digitaal. Ik vond de lens alleen wat te klein. Zo klein dat je de lens moeilijk kan ondersteunen.

35-70 f3.5-4.5 (geleend) Wijd open scherper en vooral veel meer detail als de kitlens (18-70) op f8 en op f8 kan de 35-70 bijna met de 50 f1.4 mee. Verder schitterende kleuren, veel contrast, lekker rappe focus en compact (maar niet te klein). Alleen is ie niet super licht sterk.

17-35 2.8-4 (geleend) leuk lensje ;) (kandidaat kitlens vervanger als ik de lotto win :P )

Sigma
70-200 2.8 + 7D + Grip (kort in m'n handen gehad). Over de sigma het is een beest van een lens. Scherpte op f2.8 lijkt oke (scherper als kitlens). Op f4 is de sigma echt goed scherp. de AF is (voor minolta maatstaven) erg snel (geen HSM op monilta variant). Alleen jammer is de lange instel afstand van 1,8 meter. van AF naar MF overschakelen gaat wazig en kan je je focus motor kosten (kut systeem). De lens voelt super degelijk aan. Maar Dat vind ik er meteen het nadeel aan. Het geheel is erg zwaar: combi van ± 2,5 Kg.

Als eerste zou ik denk ik een flitster willen met hss, ttl, mogenlijkheid tot bouncen en wat meer power omdat dat toch ook wel heel handig is (ook voor buiten zijn met name hss en ttl handig)

martijn_tje wijzigde dit bericht 16-06-2006 16:06 (29%)

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

Naast m'n 17-35 2.8-4 kitlens en m'n Sigma 70-300 APO 4-5.6 wil ik nog iets er tussenin hebben. Of iets waardoor ik de kitlens niet meer nodig heb, want dat is wel een erg kort bereik om flexibel te kunnen zijn. Ik heb nog wel een 28-80 Minolta dingetje (ook kitlens van de 505si Super) maar die vind ik niet goed genoeg voor de 7D; krijg er geen lekkere plaatjes mee (misschien maar eens dat goedkope filtertje eraf halen, maar toch...)

Als vervanger van de 17-35 zat ik aan de volgende opties te denken:

Minolta 18-70 3.5-5.6 5d kitlens, goedkoop en schijnt niet eens zo slecht te zijn. (~100 EUR)

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO mooi bereik en 2.8 @ 17mm, macro ook wel leuk. (~330 EUR)

Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC Nog wat groter bereik maar 3.5 @ 18mm. (~245 EUR)

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Wel wat beperkt bereik wel 2.8 constant ((~400 EUR)

Denk dat de 18-125 me wel wat plezier kan geven (zeker gezien de prijs), maar hoe verhouden de andere objectieven zich tot deze? Het valt me trouwens wel op dat het steeds moeilijker wordt spullen voor Minolta te kopen, het schijnt nu allemaal goed op te drogen.....

@team-NGS
Reg. datum: 15 januari 2002

als je iets er tussenin wilt hebben kan je kiezen voor een Tamron SP AF 28-75 f 2.8 XR Di LD Aspherical (IF) A09 of de gerelabelde KM versie. komen erg mooie foto's uit. KM versie heb je voor ¤ 290 nieuw.

NGS nostalgie // Spex // Spex² // Team NGS
I used to be paranoid, but now I know there watching me.

Kijk, dat is nou eens een lekker inhoudelijk topic zonder veel gezeur :)
quote:
Als tegenhangers zou je kunnen denken aan de 90mm varianten van Tamron en Sigma, ook heeft Sigma een 100mm versie, en ook een 180mm/5.6 Macro... die ik ergens in de occasions vitrine heb gezien.

Jammer genoeg zitten er bij mij geen fotozaken in de buurt met occasions vitrines ;) . Ik moet het dus met 2e hands sites doen, of voor nieuw gaan wat nét ff wat te duur is op dit moment. Ik heb een bod uitstaan op een 90mm sigma, helaas geen reactie van de verkoper.

quote:
Misschien een heel ander idee... stukken goedkoper dan een nieuwe lens, kan t idee van een teleconverter zijn voor je 70-210/4.

Tjah graag, want het is gewoon een lekkere karakteristieke lens. Alleen teleconverters zijn amper te vinden :(

quote:
Volgens mij wil je overigens niet weten wat die lenzen nieuw gekocht hebben... Dat is een veelvoud van wat je er zelf voor betaald hebt!

Daarom zijn dat soort koopjes juist zo leuk (al vond ik mijn 50mm nog wel duur, 50 euro minder dan de nieuwprijs). Wat heeft die beercan origineel eigenlijk gekost? Lijkt mij een retedure lens voor zijn tijd.

Iig lekker veel tips voor wat nieuwe aankoopjes. Jammer genoeg beconcurreren we elkaar allemaal weer door het huidige tekort, en drijven we de prijs soms weer te ver op. Tijd dat sony eens met wat spulletjes komt.

Zoals velen ben ik dus ook op zoek naar een flitser. De 3600hs D het liefst natuurlijk, maar goed, amper te vinden. Nu zag ik vanmiddag in een winkel in amersfoort een sunpak pz40x flitser liggen. TTL, ADI, (wireless weet ik niet), voor een nette prijs. Maar daar is dus echt amper iets over te vinden. Iemand die deze lens even bij mij af wil raden aangezien het jeukt en ik geen zin heb in een vergissing ;)

www.pasajo.nl

the Platypus
Reg. datum: 05 november 2001

quote:
DinoPK schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 21:04:
Jammer genoeg zitten er bij mij geen fotozaken in de buurt met occasions vitrines ;) . Ik moet het dus met 2e hands sites doen, of voor nieuw gaan wat nét ff wat te duur is op dit moment. Ik heb een bod uitstaan op een 90mm sigma, helaas geen reactie van de verkoper.

Heb zelf zo'n Sigma 90mm 2.8, en het is best een aardig ding hoor...
Alleen is hij wel wat traag...
Reg. datum: 10 mei 2004

quote:
zaskar schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:29:
Naast m'n 17-35 2.8-4 kitlens en m'n Sigma 70-300 APO 4-5.6 wil ik nog iets er tussenin hebben. Of iets waardoor ik de kitlens niet meer nodig heb, want dat is wel een erg kort bereik om flexibel te kunnen zijn. Ik heb nog wel een 28-80 Minolta dingetje (ook kitlens van de 505si Super) maar die vind ik niet goed genoeg voor de 7D; krijg er geen lekkere plaatjes mee (misschien maar eens dat goedkope filtertje eraf halen, maar toch...)

Als vervanger van de 17-35 zat ik aan de volgende opties te denken:

Minolta 18-70 3.5-5.6 5d kitlens, goedkoop en schijnt niet eens zo slecht te zijn. (~100 EUR)

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO mooi bereik en 2.8 @ 17mm, macro ook wel leuk. (~330 EUR)

Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC Nog wat groter bereik maar 3.5 @ 18mm. (~245 EUR)

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Wel wat beperkt bereik wel 2.8 constant ((~400 EUR)

Denk dat de 18-125 me wel wat plezier kan geven (zeker gezien de prijs), maar hoe verhouden de andere objectieven zich tot deze? Het valt me trouwens wel op dat het steeds moeilijker wordt spullen voor Minolta te kopen, het schijnt nu allemaal goed op te drogen.....

De 18-70 kitlens lijkt scherp (met geknepen diafragma). Maar als je daarna gaat vergelijke met andere echt scherpe lenze mis je een hele hoop details.

De sigma 18-50 zou eerder een vervanging zijn voor je 17-35 als een aanvuling. Jammer is wel dat de lens veel CA schijnt te geven.

De sigma 17-70 (lijkt me ook een erg leuke lens) past erg mooi binnen je bereik. Al heb je kans dat je je 17-35 dan niet vaak meer gebruikt.

De sigma 18-125 Inderdaad scherp geprijst. ook erg mooi bereik alleen jammer dat de scherpte na 100 mm wat af schijnt te nemen.

tsja... moeilijke keus. Een 2x-7x er tussen in lijkt mooi alleen is een 2x-7x wel een heel rare brandbunta afstand op digitaal niet echt tele en niet wide. ik denk dat ik me ook prima zou redden met een 17-35, 50mm 1.x en 70-300

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 22 23 24 25 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: