Gathering of Tweakers

Quicksearch
Inmiddels is er een recenter topic: Ervaringen werken bij Capgemini (Deel 2)

Dag allen,

Ben nieuw op het forum en ben benieuwd of er nog meer CG-ers op het forum actief zijn!

Na de sollicitatieprocedure (capaciteitentest->OPQ-test (=persoonlijkheidstest) -> terugkoppeling OPQ-test ->advies recruiter -> gesprek manager) succesvol heb doorlopen ga ik 3 juli starten als Young Professional bij de sector Products, heeft iemand enig idee wat ik de eerste 2 maanden
(qua introducite en training/opleiding) kan verwachten bij CG???

Verder graag ervaringen van CG als werkgever en de medewerkers om alvast een indruk te krijgen van CG als werkgever.

Alvast bedankt!

SmartDoDo wijzigde dit bericht 15-02-2008 17:30 (53%)

Cunning Linguist

In welke practice ga je starten? Je zult eerst het introductieprogramma voor YP's krijgen. In mijn tijd (2001) was dat bij elkaar een week of 2, maar dat is tegenwoordig ingekort. Daarna volgen de training(en) die horen bij het vakgebied waar je je binnen Products mee gaat bezighouden. Hou er rekening mee dat je de komende tijd veel zult doorbrengen in het Congresgebouw waar alle opleidingen gegeven worden.

Ik ben in mei 2001 begonnen bij Cap Gemini Ernst & Young, sector CPRD (voorloper van Products) en ben na wat omzwermingen geëindigd bij Capgemini Outsourcing, waar ik dit voorjaar afscheid heb genomen. Ik heb het er altijd naar mijn zin gehad; de sfeer en de collega's waren echt prima. Nu had ik het nadeel dat ik in een vrij ongunstige periode daar gewerkt heb (economische malaise, ICT-markt ingestort), dus qua arbeidsvoorwaarden was het niet altijd optimaal. Wel heb ik er altijd erg veel geleerd; de mogelijkheid om cursussen te volgen is erg ruim dus als je wilt kun je het hele jaar door nieuwe dingen leren (zolang het maar relevant is voor je huidige of toekomstige functie). Wel grotendeels in je eigen tijd, je moet ook geld opleveren tenslotte... ;)

Erg veel plezier & succes gewenst in ieder geval :).

Het zou er droevig uitzien als men taalkundige moest zijn om zijn moedertaal zuiver te kunnen spreken en schrijven. Wat de lagere school leert is voldoende; de oorzaak der meeste fouten is niet onkunde maar onnadenkendheid. - Charivarius

Ik zit in de practice Technology.
eerst volgens mij een introductieweek en daarna trainingen...
daarna word ik ingezet in een project.
zijn er nog mensen die mij hier meer over kunnen vertellen??

Reg. datum: 10 augustus 2001

quote:
haroldinho schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 17:52:
Ik zit in de practice Technology.
eerst volgens mij een introductieweek en daarna trainingen...
daarna word ik ingezet in een project.
zijn er nog mensen die mij hier meer over kunnen vertellen??

ok even een kort verhaal.

je hebt consulting, technology en outsourcing..

dan heb je ook nog sectoren, products, public, TTU (travel, telco en utilities) en general services..

ik schat de kans aanwezig dat je met SAP aan de slag gaat en dus bij P40, P41 of P42 aan de slag gaat..

iig krijg je zowieso een basisopleiding en 1 weekje onboarding....

als je vragen hebt, stel ze gerust (ik werk bij P41 maar ga morgen voor 5 dagen naar rome..).

mail kan ook: miel (kringelding) kebab PUNT nl

edit: WELKOM!

Zoek je leuk werk in de ICT? Mail me maar==> mail in profiel!

WoW
Reg. datum: 20 januari 2000

Als ik een onbescheiden vraag mag stellen.
Wat verdient een YP tegenwoordig bij Capgemini?

Software testen - You build it, I break it! - testen2008@gmail.com

Reg. datum: 04 december 2003

Nooit gewerk bij Cap. In het verleden wel veel samengewerkt met Cap. medewerkers.
Naar mij toe leek het altijd een organisatie waar je "tussen" moet passen. Indien je genoeg capaciteiten hebt, een beetje geluk met je projecten dan kun je leuke stappen maken.
De organisatie heeft mij nooit getrokken. Oorzaak is hiervan dat ik 8 jaar terug met Cap. collega's moest samen werken die helemaal op de verkeerde plaats zaten en op die klus geen kennis van zaken hadden.

Carpe Diem

quote:
dyna18 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 23:01:
Als ik een onbescheiden vraag mag stellen.
Wat verdient een YP tegenwoordig bij Capgemini?
beginsalaris is iets van 1750 dacht ik..... (plus leasauto, fiscale voordelen, bonus van ongeveer 10% van je jaarsalaris, enz enz...).

quote:
Patten schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 23:14:
Nooit gewerk bij Cap. In het verleden wel veel samengewerkt met Cap. medewerkers.
Naar mij toe leek het altijd een organisatie waar je "tussen" moet passen. Indien je genoeg capaciteiten hebt, een beetje geluk met je projecten dan kun je leuke stappen maken.
De organisatie heeft mij nooit getrokken. Oorzaak is hiervan dat ik 8 jaar terug met Cap. collega's moest samen werken die helemaal op de verkeerde plaats zaten en op die klus geen kennis van zaken hadden.
volgens mij is er in 8 jaar tijd wel veel veranderd..... maar volgens mij moet je bij elk consultancy bedrijf geluk hebben met de projecten die je krijgt.... Cap is voor mij zeker niet heilig, maar tot nu toe ervaar ik het als een prima bedrijf....

quote:
miel schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 21:52:
[...]

ok even een kort verhaal.

je hebt consulting, technology en outsourcing..

dan heb je ook nog sectoren, products, public, TTU (travel, telco en utilities) en general services..

ik schat de kans aanwezig dat je met SAP aan de slag gaat en dus bij P40, P41 of P42 aan de slag gaat..

iig krijg je zowieso een basisopleiding en 1 weekje onboarding....

als je vragen hebt, stel ze gerust (ik werk bij P41 maar ga morgen voor 5 dagen naar rome..).

mail kan ook: miel (kringelding) kebab PUNT nl

edit: WELKOM!
Weet nog niet welke afdeling ik kom, wel bij sector products. weet jij of er bij Capgemini afspraken zijn met leasemaatschappijen, ik ben al een beetje aan het orienteren voor een lease-auto maar weet niet waar je uit kan kiezen, gewoon alle merken of een beperkt aantal?

quote:
haroldinho schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:31:
[...]
Weet nog niet welke afdeling ik kom, wel bij sector products. weet jij of er bij Capgemini afspraken zijn met leasemaatschappijen, ik ben al een beetje aan het orienteren voor een lease-auto maar weet niet waar je uit kan kiezen, gewoon alle merken of een beperkt aantal?

Welkom op GoT, welkom bij Cap, ik zit zelf bij P66, dus CU around.

Wat de auto's betreft, check de lease afdeling / site, je hebt keuze uit vrijwel alle merken/modellen, mits het maar niet te ver boven je budget is. En reken je niet te rijk met je leasevergoeding, de leaseprijzen zijn behoorlijk.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

quote:
The Cheese schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:35:
[...]

Welkom op GoT, welkom bij Cap, ik zit zelf bij P66, dus CU around.

Wat de auto's betreft, check de lease afdeling / site, je hebt keuze uit vrijwel alle merken/modellen, mits het maar niet te ver boven je budget is. En reken je niet te rijk met je leasevergoeding, de leaseprijzen zijn behoorlijk.
waar kan ik de lease afdeling / site vinden?? heb een budget van 670 per maand, wat zou ik hier van kunnen rijden??

quote:
haroldinho schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:41:
[...]

waar kan ik de lease afdeling / site vinden?? heb een budget van 670 per maand, wat zou ik hier van kunnen rijden??

Check even het intranet als je daarbij kunt, anders is het gebouw B, 8e verdieping uit mijn hoofd.
Wat je budget betreft, een kaal Polotje misschien? Kijk ook eens in de pool-lijst, daar kun je 2e hands auto-contracten overnemen met korting.

Stiegl wijzigde dit bericht 14-06-2006 12:45 (12%)

quote:
The Cheese schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:43:
[...]

Check even het intranet als je daarbij kunt, anders is het gebouw B, 8e verdieping uit mijn hoofd.
Wat je budget betreft, een kaal Polotje misschien? Kijk ook eens in de pool-lijst, daar kun je 2e hands auto-contracten overnemen met korting.

kan nog niet op intranet...heb nog geen inloggegevens.

als ik op internet kijk dan kan je voor 670 p/m toch wel meet dan een kaal polotje leasen of kijk ik dan verkeerd?

quote:
haroldinho schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:58:
[...]

kan nog niet op intranet...heb nog geen inloggegevens.

als ik op internet kijk dan kan je voor 670 p/m toch wel meet dan een kaal polotje leasen of kijk ik dan verkeerd?

En dan moet er nog benzine in, die zit bij Cap dus in de leaseprijs.
Maar goed, deze discussie begint redelijk off-topic en slowchat te worden, check gewoon de leaseafdeling en je weet het.

Stiegl wijzigde dit bericht 14-06-2006 13:03 (5%)

Cunning Linguist

Je zult waarschijnlijk gedurende je (1 of 2 maanden) proeftijd nog geen auto krijgen, en in die periode kun je op je gemak eens kijken wat er te leasen valt. Heb je een auto besteld, dan krijg je eerst een 'voorloopauto' om de tijd tot de aflevering te overbruggen. Staar je niet blind op je leasebudget; het zal in de 4 jaar dat je met een leaseauto moet doen (tenzij je eerder boven de 160.000km komt) nog wel gaan stijgen. En wat je eventueel moet bijbetalen wordt weer afgetrokken van de bijtelling, dus dat valt ook mee. Overigens zijn VW's relatief duur, dus voor het geld van een kale polo heb je een redelijk aangeklede Peugeot/Renault/Seat (om de meets voorkomende merken maar eens te noemen).

Bovendien zal al deze info (en waar je die op Oxygen, het intranet) kunt vinden, aan de orde komen in de introductieperiode. In het begin zal er sowieso een stroom informatie op je afkomen, zowel tijdens die introductie als per post. Neem het rustig door en vraag vooral veel aan collega's die er wat langer zitten; zij kunnen je vaak het beste helpen. Voorbeelden zijn formulieren die je moet invullen i.v.m. het flexkeuzemodel, pensioen, en weet ik al niet wat. Hopelijk krijg je een beetje goede en leuke p-manager; mijn ervaring is dat dat heel veel verschil kan uitmaken in hoe je je binnen Cap ontwikkelt en hoe je het bedrijf ervaart.

vooghel wijzigde dit bericht 14-06-2006 14:02 (4%)

Het zou er droevig uitzien als men taalkundige moest zijn om zijn moedertaal zuiver te kunnen spreken en schrijven. Wat de lagere school leert is voldoende; de oorzaak der meeste fouten is niet onkunde maar onnadenkendheid. - Charivarius

quote:
vooghel schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 14:00:
Je zult waarschijnlijk gedurende je (1 of 2 maanden) proeftijd nog geen auto krijgen, en in die periode kun je op je gemak eens kijken wat er te leasen valt. Heb je een auto besteld, dan krijg je eerst een 'voorloopauto' om de tijd tot de aflevering te overbruggen. Staar je niet blind op je leasebudget; het zal in de 4 jaar dat je met een leaseauto moet doen (tenzij je eerder boven de 160.000km komt) nog wel gaan stijgen. En wat je eventueel moet bijbetalen wordt weer afgetrokken van de bijtelling, dus dat valt ook mee. Overigens zijn VW's relatief duur, dus voor het geld van een kale polo heb je een redelijk aangeklede Peugeot/Renault/Seat (om de meets voorkomende merken maar eens te noemen).

Bovendien zal al deze info (en waar je die op Oxygen, het intranet) kunt vinden, aan de orde komen in de introductieperiode. In het begin zal er sowieso een stroom informatie op je afkomen, zowel tijdens die introductie als per post. Neem het rustig door en vraag vooral veel aan collega's die er wat langer zitten; zij kunnen je vaak het beste helpen. Voorbeelden zijn formulieren die je moet invullen i.v.m. het flexkeuzemodel, pensioen, en weet ik al niet wat. Hopelijk krijg je een beetje goede en leuke p-manager; mijn ervaring is dat dat heel veel verschil kan uitmaken in hoe je je binnen Cap ontwikkelt en hoe je het bedrijf ervaart.

Ben erg benieuwd en heb er zin in! De manager die ik heb lijkt me leuk en ik hoop me goed te ontwikkelen binnen Cap. Lease-auto wordt na proeftijd van 2 maanden besteld ja. Wordt waarschijnlijk toch wel een goedkoper merk dan vw.
de meeste formulieren heb ik al ingeleverd, de ANW-hiaat regeling en aanvullende WIA moet ik nog even navragen.
Kent iemand deze verzekeringen en doe ik er verstandig aan om ze wel of niet af te sluiten??

haroldinho wijzigde dit bericht 19-06-2006 16:19 (4%)

quote:
haroldinho schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 11:24:
[...]

Ben erg benieuwd en heb er zin in! De manager die ik heb lijkt me leuk en ik hoop me goed te ontwikkelen binnen Cap. Lease-auto wordt na proeftijd van 2 maanden besteld ja. Wordt waarschijnlijk toch wel een goedkoper merk dan vw.
de meeste formulieren heb ik al ingeleverd, de ANW-hiaat regeling en aanvullende WIA moet ik nog even navragen.
Kent iemand deze verzekeringen en doe ik er verstandig aan om ze wel of niet af te sluiten??
niemand?? :'(

Cunning Linguist

ANW-hiaat is vooral van belang voor je nabestaanden (partner/kinderen). Als je die niet hebt is het bijverzekeren voor het hiaat naar mijn mening niet nodig. Aanvullende WIA moet je zelf bepalen, het beperkt je inkomensachteruitgang bij eventuele arbeidsongeschiktheid, maar kost natuurlijk wel weer extra premie.
Dit soort vragen kun je overigens beter in een apart WI-topic zetten, dan komen er denk ik meer mensen langs dan in die Cap-specifieke topic ;).

vooghel wijzigde dit bericht 26-06-2006 11:17 (23%)

hoe lang duurt het gemiddeld dat je geen YP meer bent maar overgaat in een andere rol?
ik start nu in categorie 9 lease. als je zo snel stijgt zou je dus evt. nu al een duurdere auto kunnen leasen en een half jaar iets meer bijbetalen?
en waaraan moet je voldoen om uit je YP rol te groeien, zijn er nog examens of toetsmomenten om je kennis te controleren?

Cunning Linguist

quote:
haroldinho schreef op maandag 26 juni 2006 @ 15:24:
hoe lang duurt het gemiddeld dat je geen YP meer bent maar overgaat in een andere rol?
ik start nu in categorie 9 lease. als je zo snel stijgt zou je dus evt. nu al een duurdere auto kunnen leasen en een half jaar iets meer bijbetalen?
en waaraan moet je voldoen om uit je YP rol te groeien, zijn er nog examens of toetsmomenten om je kennis te controleren?

Ik kan me herinneren dat je na 2 jaar geen YP meer bent. De precieze groei in niveaus (en dus in salaris en leasevergoeding) zul je als je begint nog wel te horen krijgen van je p-manager. Er zijn geen vaste examens of toetsmomenten, maar je hebt wel projectbeoordelingen en (half)jaarbeoordelingen. In die gesprekken wordt besproken hoe je je de afgelopen tijd ontwikkeld hebt, en worden afspraken gemaakt over het komende jaar (trainingen, certificeringen, projecten etc.)
Wat de leaseauto en -prijs betreft:
quote:
vooghel schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 14:00:
Staar je niet blind op je leasebudget; het zal in de 4 jaar dat je met een leaseauto moet doen (tenzij je eerder boven de 160.000km komt) nog wel gaan stijgen. En wat je eventueel moet bijbetalen wordt weer afgetrokken van de bijtelling, dus dat valt ook mee.
:)
Ik moest de eerste tijd ook bijbetalen voor mijn leaseautootje, maar na 2 jaar hield ik er een paar tientjes per maand aan over.

Hmm, afgewezen bij Cap op mijn OPQ. Mijn ambitie en competitieve instelling hebben mijn sociale skills genekt. Daar waar ze me bij TTU/Portals zover ik het kon inschatten wel erg graag wilde hebben.

Helaas. :)

ZCE, MCFMX2004D

quote:
roonaan schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:04:
Hmm, afgewezen bij Cap op mijn OPQ. Mijn ambitie en competitieve instelling hebben mijn sociale skills genekt. Daar waar ze me bij TTU/Portals zover ik het kon inschatten wel erg graag wilde hebben.

Helaas. :)

hoe bedoel je, mijn sociale skills genekt??? Met wie had je het gesprek en wat kwam er precies boven water dan?

(bij mij was het een prima gesprek, er kwamen dan ook geen super verrassende dingen uit..)

quote:
miel schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:14:
[...]

hoe bedoel je, mijn sociale skills genekt??? Met wie had je het gesprek en wat kwam er precies boven water dan?

(bij mij was het een prima gesprek, er kwamen dan ook geen super verrassende dingen uit..)
ik had de opq te inhoudelijk ingevuld. vanuit het oogpunt standalone expert/freelancer/zelfstandigondernemer. Dat reflecteerde ernstig in mijn OPQ resultaten.

ZCE, MCFMX2004D

Toet-toet
Reg. datum: 05 februari 2000

Als ik bij Capgemini zou werken.. zal ik gek worden van de afkortingen heb ik al door :)

quote:
The Real Falcon schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 00:56:
Als ik bij Capgemini zou werken.. zal ik gek worden van de afkortingen heb ik al door :)

ik moet toegeven, elk bedrijf heeft afkortingen, Cap heeft er wel erg veel...... en ze wijken vaak ook nog af van de "standaard"

we hebben geen HRM maar PRM bijvoorbeeld....

och ja... die fransen ook.... ;)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws