Gathering of Tweakers

Quicksearch
prous SL-dpc member

Whoei, hier zat ik al eventjes op te wachten :)

Wat ik me alleen nog afvraag, met de apt-get dist upgrade, worden dan de oude bestanden ook verwijderd?
Als dat niet zo is lijkt het mij verstandiger alles weg te mikken en het geheel schoon installeren? Ben benieuwd.

-= Its dry in the dessert =- So what??

Reg. datum: 15 maart 2005

Ja, maar niet als je apt-get upgrade doet. Met dist-upgrade maakt ie ook de dependencies in orde. en oude shit. Maar oude deb's kun je ook weghalen met sudo apt-get clean.

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs

Rediscover the web!

Ik had eerst 5.10 draaien op mijn laptop naast Windows en toen ik gisteravond al probeerde via Ubuntu zelf te upgraden liep mijn laptop vast. Ubuntu installatie dus naar de knoppen, maar vandaag even installatiecd gedownload, de Ubuntu-partitie geformateerd en 6.06 geinstalleerd.
Het leek goed te werken, maar op mijn laptop werkt de resolutie van 1280x800 niet meer. Het lijkt of hij gewoon 1024 pakt en het linkerdeel van mijn scherm weer daarachter plakt. Ik heb weinig ervaring met Linux en zou dus zo ook niet weten wat het probleem is. Ik het al wel wat gezocht en denk dat ik misschien mijn X-server moet herconfigureren of eventueel betera Ati-driver moet installeren. Maar misschien hebben jullie tips?

Wat voor grafische kaart zit er precies in je klapjap? Klinkt als een driverprobleem.
In de wiki staat het een en ander over het installeren van ATI drivers, misschien dat er nuttige info op staat. Het (opnieuw) installeren van OSen levert nu eenmaal vaak problemen op vanwege hardware problemen.
Ik zou voor de zekerheid de belangrijkste documenten van je windows partitie ook maar even backuppen, je weet maar nooit.

17" 2.0 GHz Intel iMac || Once you go Mac you never go back!

Reg. datum: 13 september 2005

hoe krijg ik mijn draadloos netwerk aan de gang bij ubuntu ? (notebook met onboard wifi en zo'n hardware matige aan/uit knop)

Rediscover the web!

quote:
Vlugge Japie schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:19:
Wat voor grafische kaart zit er precies in je klapjap? Klinkt als een driverprobleem.
ATI Mobility Radeon 9700, 128MB
quote:
In de wiki staat het een en ander over het installeren van ATI drivers, misschien dat er nuttige info op staat. Het (opnieuw) installeren van OSen levert nu eenmaal vaak problemen op vanwege hardware problemen.
Ik zou voor de zekerheid de belangrijkste documenten van je windows partitie ook maar even backuppen, je weet maar nooit.
Ok. Daar ga ik eens naar kijken. Standaard zitten wsl niet de gesloten ATI-drivers bij Ubuntu?

quote:

Dat zullen ze vast wel horen ;)

Toch maar eens Kubuntu installeren, was vanmiddag met die torrent de 15e leecher vd 10 seeders. Was er dus snel bij :P Hopelijk krijg ik hier wel m'n nVidia toestand aan de praat wat ik in Debian niet voor elkaar kreeg...

Specs || "You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Reg. datum: 22 juni 2001

Ik lees net op heise-open dat je met de nieuwe installer niet kan kiezen waar de bootmanager wordt geinstalleerd?
quote:
# Der Bootmanager GRUB wird ohne Konfigurationsmöglichkeit und ohne Rückfrage in den Bootsektor der ersten Festplatte installiert.
lekker...

quote:
obispoil schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:24:
hoe krijg ik mijn draadloos netwerk aan de gang bij ubuntu ? (notebook met onboard wifi en zo'n hardware matige aan/uit knop)

Dat is dus het probleem van linux icm laptops, vaak werken Wifi kaarten niet. Ik zou als ik jou was goed googlen op het merk van je laptop om te kijken of er een oplossing voor is. Je kan ook het beste even de officiele of minder officiele Ubuntu forums doorzoeken. Waarschijnlijks staat daar wel nuttige info op voor je probleem.

quote:
Gert-Paul schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:36:
[...]

ATI Mobility Radeon 9700, 128MB

[...]

Ok. Daar ga ik eens naar kijken. Standaard zitten wsl niet de gesloten ATI-drivers bij Ubuntu?

Voor een ATI Radeon 9700 zijn vast wel goede drivers te vinden. Verder heb ik weinig ervaring met het installeren van videodrivers in een bepaalde kernel. Ik gebruik hier een 'antieke' P-III zonder aparte geluids- of videokaart dus ik heb die problemen nooit.

Probeer anders eens dat EasyUbuntu programma te installeren, daarmee kan je zo te zien heel makkelijk drivers installeren: http://easyubuntu.freecontrib.org/overview.html

17" 2.0 GHz Intel iMac || Once you go Mac you never go back!

quote:
A_L schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:39:
Ik lees net op heise-open dat je met de nieuwe installer niet kan kiezen waar de bootmanager wordt geinstalleerd?

[...]

lekker...
Wat ik weet uit de flights en beta's, is dat er gevraagd wordt of je grub in je MBR wil zetten. Kies je nee, dan moet je aangeven waar dan wel (hd0,0, fd0 etc)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

Reg. datum: 27 februari 2001

quote:
HetWonder schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:56:
*knip*
De distributie die al maandenlang bovenaan staat op distrowatch als het gaat om aantal downloads heeft dus nu weer een volledige upgrade gekregen.
*knip*

Dit is niet waar. De lijst op Distrowatch is die van 'Page hit ranking'. Dat is heel wat anders dan aantal downloads. :X

Daarnaast is de toon in de startpost zo'n beetje dezelfde als die in de Mandrake en SuSE reviews van 2 jaar geleden oid. Dit bedoel ik:
quote:
deze versie is weer een stapje dichterbij een volledige vervanging van het windows systeem voor een linux equivalent
quote:
vanaf de grond opnieuw opgebouwd en sterk verbeterd
quote:
en nieuwe revolutie op linux-gebied

Ik neem je niet kwalijk dat je een beetje fanboy bent (dat mag natuurlijk :)), maar je kan kan ook overdrijven. Door tegenwoordig nog op zo'n manier te overdrijven werk je bij sommige mensen wel (enigszins terechte) aversie tegen een 'ubuntu-hype' in de hand. Want qua gebruiksvriendelijkheid en features is Ubuntu echt niet veel beter dan SUSE bijvoorbeeld.

Overigens dualboot (ik draai Windows voor Autocad) ik inmiddels ook al ruim een jaar met Ubuntu, (en daarvoor met o.a. Redhat, Debian en SuSE) en met plezier. ;)

Jesse wijzigde dit bericht 01-06-2006 20:23 (11%)

Bedankt voor alle op- en aanmerkingen mensen ik heb de OP weer even iets verscherpt en oa linkje naar de ubuntu wiki toegevoegd. Ik zal die sowieso blijven updaten met handige progjes, tips etcetera en als ik tijd heb krijgt ie ook even een iets leuker uiterlijk.

Ik heb zelf ook nog een leuk noob-vraagje; ik wil mijn monitorresolutie verhogen naar 1152x864 maar in systeem -> voorkeuren -> schermresolutie kom ik niet verder dan 1024x768. Ik weet dat in 5.04 het bij de installatie mogelijk was welke resoluties je allemaal wilde toestaan, maar die vraag heb ik bij deze installatie niet gehad... weet iemand hoe ik die 1152x864 resolutie handmatig kan toevoegen?

Alvast bedankt :)

code:
1
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Zie ook: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=83973

Jesse wijzigde dit bericht 01-06-2006 22:03 (5%)

Het is echt gruwelijk irritant dat als je shift-backspace indrukt, xorg herstart. Dat kan je vast wel aanpassen?

Onderstaand tooltje (dat nu ook voor het eerst in ubuntu standaard zit verwerkt) heb ik toegevoegd aan de openingspost. Erg makkelijk progje dus ik dacht ik tip jullie even:

Deskbar Een zeer handig tooltje waarmee je echt overal in je systeem kunt zoeken. Deze link brengt je naar een voorbeeld wat je allemaal met Deskbar kan doen: kijk en overtuig jezelf! In de Nederlandstalige ubuntu heeft Deskbar de naam 'actiebalk'. Erg handig tooltje!

Reg. datum: 13 december 2005

Ok , ik heb een probleem met nvidia drivers onder ubuntu , want met suse 10 werkte deze wel.

Ik heb de 2 'grote' manieren geprobeerd : nvidia drivers via apt-get installeren en de tweede , de nvidia drivers van nvidia.com halen en dan installeren.

Beide manieren lukken ogenschijnlijk , maar na een reboot , werkt men X niet meer en moet ik in men xorg.conf altijd de driver weer van nvidia naar nv veranderen.

Dit is de enigste reden waarom ik niet 100% op linux zit :( , als iemand me kan verderhelpen ?
Het gaat btw over een nvidia 6800gt , verdere informatie kan ik altijd posten moest dit nodig zijn.

Kan je eigenlijk makkelijk van flight6 updaten naar de final version ?

quote:
Prachtig! Bedankt.. maar hoe stel ik nu de refresh rate van de monitor in want dat kan daar weer niet :'(

quote:
HetWonder schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:57:
Bedankt voor alle op- en aanmerkingen mensen ik heb de OP weer even iets verscherpt en oa linkje naar de ubuntu wiki toegevoegd. Ik zal die sowieso blijven updaten met handige progjes, tips etcetera en als ik tijd heb krijgt ie ook even een iets leuker uiterlijk.

Ik heb zelf ook nog een leuk noob-vraagje; ik wil mijn monitorresolutie verhogen naar 1152x864 maar in systeem -> voorkeuren -> schermresolutie kom ik niet verder dan 1024x768. Ik weet dat in 5.04 het bij de installatie mogelijk was welke resoluties je allemaal wilde toestaan, maar die vraag heb ik bij deze installatie niet gehad... weet iemand hoe ik die 1152x864 resolutie handmatig kan toevoegen?

Alvast bedankt :)
man xorg.conf

ASUS Striker II Formula | Intel Core 2 Quad Q6600 G0 | 8GB Mushkin Memory | PC Power & Cooling Silencer 750 Watt PSU | "OpenBSD" is an ancient south-african word, meaning "does not support as much hardware as Linux".

quote:
HetWonder schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:40:
[...]

Prachtig! Bedankt.. maar hoe stel ik nu de refresh rate van de monitor in want dat kan daar weer niet :'(
die kan je instellen in xorg.conf

quote:
evert_ schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:40:
Ok , ik heb een probleem met nvidia drivers onder ubuntu , want met suse 10 werkte deze wel.

Ik heb de 2 'grote' manieren geprobeerd : nvidia drivers via apt-get installeren en de tweede , de nvidia drivers van nvidia.com halen en dan installeren.

Beide manieren lukken ogenschijnlijk , maar na een reboot , werkt men X niet meer en moet ik in men xorg.conf altijd de driver weer van nvidia naar nv veranderen.

*knip*
Vergeet je de restricted-modules niet?
Ik heb volgend probleem bij het upgraden van breezy naar dapper.
Tijdens het upgrade proces kreeg ik plots een melding dat mysql 5.0 niet verder geinstalleerd kon worden omdat de huidige DB nog ISAM tabellen aanwezig zijn. Eveneens sloot het update proces gewoon af en zei dat ik dpkg --configure -a moest draaien.
Ok, zo gezegd zo gedaan, en het update proces leek gewoon door te gaan. Tot er plots opnieuw deze foutmelding verscheen. Nu heb ik mysql niet direct nodig en echt belangrijke data stond er niet in die mysql db, dus heb ik die maar met apt-get remove mysql-server verwijderd. Als ik nu opnieuw dpkg --configure -a doe gebeurd er helemaal niets. Een apt-get -f install wil opnieuw mysql 5 installeren, maar ik krijg opnieuw de melding van die ISAM tabellen. Nu zou ik mysql opnieuw kunnen installeren en die tabellen echt updaten, maar het probleem is dat hij mysql totaal niet meer wil installeren nu. Als ik apt-get install mysql-server-4.1 doe zegt hij dat er onvoldane vereisten zijn ivm mysql 5.0.
En het update proces kan ook niet verder meer gestart worden.
Iemand een idee wat ik kan doen? Het is trouwens een AMD64 architectuur.

Edit:
Ok, mysql 4.1 toch aan de praat gekregen. Blijkbaar was nog niet alles van de 5.0 weg, dus nogmaals die verwijderd, en dan 4.1 geinstalleerd, en de db's veranderd naar myisam. Maar nu: hoe start ik opnieuw het installatie proces? zowel via de update manager, apt-get dist-upgrade, dpkg --configure -a en gksudo "update-manager -d" zegt hij dat het systeem up to date is.

Edit 2:
hmmz, na een reboot krijg ik geen foutmeldingen of iets dergelijks, dus zo te zien is de update dan toch geslaagd. Spijtig van deze foutmeldingen. Je zou toch denken dat een installer nooit mag vastlopen omdat een pakket zoals mysql nu niet aan de vereisten voldoet.

Brecht Laitem wijzigde dit bericht 01-06-2006 23:42 (24%)

quote:
E-jey schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:06:
Het is echt gruwelijk irritant dat als je shift-backspace indrukt, xorg herstart. Dat kan je vast wel aanpassen?

Yup je kunt je (crtl-alt-backspace) uitzetten in je xorg.conf

volgens mij zit er in de xorg example conf een line (commented) die dit doet.

Ook zin in een outdoor geek-fest? ETH-0.nl

quote:
wire schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:27:
. Ik wil dit graag om gaan zetten maar fat32 is geen optie omdat daar bestanden van maximaal 4gb worden ondersteund. Iemand ideeen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Heb ook nog computers met windows xp in m'n netwerk hangen waardoor ik niet zomaar een ander bestandssysteem kan gebruiken omdat windows die niet kan lezen.

Ja, je kunt onder windows een ext2 driver installeren zodat je je linux schijfen kunt lezen.

Linux kan verder gewoon normaal met ext2/3 werken en dus ook files van meerdere gb's opslaan.

Ook zin in een outdoor geek-fest? ETH-0.nl

Reg. datum: 01 juni 2001

quote:
killercow schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 23:12:
Ja, je kunt onder windows een ext2 driver installeren zodat je je linux schijfen kunt lezen.

Je hebt ook nog een speciale ext2/3 explorer voor Windows alleen is die beperkter in functionaliteit dan die driver (die overigens hier te vinden is: http://www.fs-driver.org/ ). Aangezien ext3 eigenlijk gewoon ext2 met een logje is werkt dat dus ook prima voor ext3 partities.

quote:
A_L schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:39:

[..]

lekker...
Die configuratiemogelijkheid die je niet krijgt tijdens de installer is jammer maar maakt het misschien wat makkelijker voor de mensen die er niet zo bedreven in zijn (je schrikt ze niet af). Voor wie het wil veranderen kan dat altijd nog als je in Ubuntu bent geboot. Op www.ubuntuguide.org staat wel hoe je dat moet doen (geldt voor alle Ubuntu versies tot nog toe trouwens). Zo erg is het dus allemaal niet.

Reg. datum: 03 februari 2005

Als ik de live cd probeert op te starten wordt mijn scherm gewoon zwart als hij X moet opstarten. Gnome start wel op, want ik hoor het opstartgeluidje, en de cd ratelt rustig verder. Nu, ik ben niet de enige met dat probeem:
quote:
So...every since they released dapper drake it will not work with my computer. I've tried the live/install i386/amd64 and every flight so far. I have a geforce fx5200 and these just don't seem to want to get along right. It starts to boot and then during boot the screen just goes blank and then the monitor goes into sleep mode.

I haven't had a problem with any other distros and I can run 5.10 fine.

Exact hetzelfde probleem bij mij. ook met FX 5200
De oplossing zou zijn:
quote:
after install go into rescue mode...once you are in the command line downoad the nvidia drivers (sudo apt-get install nvidia-glx)... now get in this config file (sudo vim /etc/X11/xorg.conf).. and go down to "Devices" ...you should see your nvidia card listed.. one line down it says something like this driver = "nv" ... now this is vim.. a very non-intuitive editor to make any change you must first press "i". scroll to the v .... press "i" to insert... now change that "nv" into "nvidia" now type "ZZ" to save and exit. you shuould now be able to boot up without problem.
Nu ben ik een redelijke linux noob, en heb ik er geen idee van hoe je Dapper installeert zonder dat je eerst in Gnome geraakt. Ook weet ik niet goed wat hij bedoelt met die rescue mode... Kan iemand me helpen pls?

Je bent niet zat zolang je op de grond kan liggen, zonder je vast te moeten houden.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws