Gathering of Tweakers

Quicksearch
Hates 0x00 bytes

quote:
E-jey schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:50:
[...]

en als ik nou een nieuwe geluidskaart in me pc zet. Word die dan meteen herkent? Gaat dat net zo automatisch als met windows
Ja. hoef ja alleen maar je pc voor aan te zetten nadattie d'r in is gezet.

quote:
Mithras86 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:52:
apt-get dist-upgrade
:? Want als dat niet zo is zit ik nog steeds met flight4 :X
'k Weet niet, ik ben eigenlijk van de Slackware (zodra Slack 11 uit is gaat ie ook weer over Ubuntu heen). :P
quote:
Ik had eerst inderdaag zo'n 50-150MB aan updates. Op dit moment check ik het 2x per dag en hoef ik niet heel veel meer te updaten.
Ik vind het niet handig dat ie bijv. steeds "example content" wil upgraden, da's weer 19MB om te downloaden. Beetje overkill aan updates.
quote:

XGL en Compiz zijn erg mooi en werken wel, alleen is het nog beta. Zo kan je geen games spelen omdat OpenGL nog niet goed werkt. Dan kan je wel een script (zoek op nonXgl) gebruiken, maar nog steeds werkt het niet lekker (bijv bij quake4-demo).

Maar al met al is het een erg mooie distro geworden :9

Ik denk dat ze geen zin hebben in een beta dinges in een distro waar ze veel support op willen leveren, dus in mijn ogen is dit de slimste keuze wel.
Waarom kun je geen games spelen met XGL? De demo die Novell heeft gemaakt (avi'tje op freedesktop.org) liet XGL plus Quake 3 zonder problemen zien. :)

Cyphax wijzigde dit bericht 01-06-2006 13:57 (3%)

Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT

quote:
Cyphax schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:19:
Ik heb een paar puntjes van kritiek. Allereerst zijn er wanneer je universe in de repository aanzet VEEL en VEEL teveel updates. Ik heb er ect tientallen per dag lijkt het wel. Misschien is de repository wel te groot maar dit is niet handig.

Vind je het gek als hij nog volop in ontwikkeling is. Je bent trouwens niet verplicht om iedere dag alle updates te installeren, maar als je een ontwikkelversie draait is het logisch dat er iedere dag flink wat zijn ;)

Vanaf vandaag zul je niet zo veel updates meer zien en als ze er zijn waarschijnlijk alleen in de dapper-updates en dapper-security repositories.

quote:
Ik heb ook een probleem met een van de updates, die heeft blijkbaar de kernelversie vernieuwd en zo te zien netjes GRUB geupdated maar het gaat mis met de nVidia-driver, dus als ik boot met die kernel kom ik X niet meer in. Dat is niet zo netjes.
Ik denk dat je je nvidia driver niet via de officiele repositories geintalleerd hebt? Als je dat wel doet moet het naar mijn weten goed gaan met updates.

use tomato::posts qw(rants flames off-topic);
local $perl = $perl--;
# More unfortunates

quote:
E-jey schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:43:
+ Ondersteuning voor divX, DVD, MP3, Quicktime, RealMedia, Midi, MPeg, WMV standaard geïntegreerd in het systeem.

Kijk, dat schiet nog eens op :P

Ze zijn lekker bezig daar. Wat ik nog wel mis is een fatsoenlijke hardware manager. Gewoon via een mooi grafisch interface bekijken welke hardware er in je pc zit. De mogelijkheid hebben om nieuwe drivers te installeren enz..

Dat is een klein foutje van mij... dat zit er nog steeds niet standaard in in verband met auteursrechten etcetera... maar het is wel heel makkelijk met dit programma: Easy Ubuntu: http://easyubuntu.freecontrib.org/

Binnen 5 minuten na de ubuntu installatie heb je het daarmee allemaal voor elkaar.

quote:
tomato schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:23:
[...]

Vind je het gek als hij nog volop in ontwikkeling is. Je bent trouwens niet verplicht om iedere dag alle updates te installeren, maar als je een ontwikkelversie draait is het logisch dat er iedere dag flink wat zijn ;)

Evengoed ging het wel *HEEL* erg hard. Goed punt verder. :)

quote:
Ik denk dat je je nvidia driver niet via de officiele repositories geintalleerd hebt? Als je dat wel doet moet het naar mijn weten goed gaan met updates.
Dan zal ik dat eens proberen. Ik heb ergens een guide gevolgd om de binaries te installeren van nvidia.com en dat ging wel aardig, tot die update dus. :)

quote:
Cyphax schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:28:
Dan zal ik dat eens proberen. Ik heb ergens een guide gevolgd om de binaries te installeren van nvidia.com en dat ging wel aardig, tot die update dus. :)
De binairies van nvidia worden geïnstalleerd voor een bepaalde kernel. Als je een andere kernel draait werkt die driver niet meer. Je kunt de driver opnieuw installeren, maar het is ook mogelijk de driver voor meerdere kernels te installeren. In het readme van de driver staat hoe dat moet.

Ik had hier btw precies hetzelfde probleem met het installeren van de nvidia driver via apt-get. Zodra ik nvidia-glx had geinstalleerd kwam ik X niet meer in. Dit geeft wat mij betreft ook meteen het enige zwakke punt van ubuntu aan: het ontbreken van een vorm van systeemherstel. Nu heb ik dit per ongeluk gedownload en je bent weer uren aan het zeuren in de console. Als je gewoon systeemwijzigingen makkelijk terug kan draaien zou het hele ubuntu een stuk fijner werken zijn. Nu loop je (ik in ieder geval) toch nog regelmatig tegen uren configgen aan als ik per ongeluk iets verkeerd doe. Althans dat was in 5.10 het geval en dat lijkt nu nog niet veranderd te zijn of het moet bij het nvidia probleem blijven... :)

quote:
HetWonder schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:27:
[...]

Dat is een klein foutje van mij... dat zit er nog steeds niet standaard in in verband met auteursrechten etcetera... maar het is wel heel makkelijk met dit programma: Easy Ubuntu: http://easyubuntu.freecontrib.org/

Binnen 5 minuten na de ubuntu installatie heb je het daarmee allemaal voor elkaar.
Dat easyubuntu is idd gruwelijk handig! Scheelt een hoop geklooi.

Ik heb nog een aantal andere handige tips en tooltjes, die ik straks nog wel ff aan de OP toevoeg (en ik maak hem meteen ook ff wat leuker om te zien, misschien dat hier mensen mee kunnen helpen aangezien ik niet zo html aangelegd ben?? ^^), ik heb het nu nog ff te druk met het systeem instellen.

Maar jongens wat gaat dit toch makkelijk... in 15 minuten vanaf de cd rom boot heb je ubuntu geinstalleerd en tijdens de installatie zelf kan je al gewoon lekker internetten en messengen ^^. Vervolgens reboot je, draai je dat easy ubuntu tooltje en je hebt binnen 20 minuten een volledig werkend en compleet systeem draaien. Vergelijk dat eens met xp (45 minuten installeren en dan 2 uur extra programma's, codecs en drivers installeren).

Enige nadeel is dat ik nu een beetje huiverig ben de nvidia driver weer te installeren. Zijn er mensen bij wie het wel goed gegaan is vanaf een verse 6.06 installatie??

quote:
Cyphax schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:28:
Evengoed ging het wel *HEEL* erg hard. Goed punt verder. :)

Ubuntu development gaat ook *HEEL* erg hard :)

En binnenkort openen de repositories voor Edgy, dan kun je iedere dag weer flink aan de bak (de eerste paar weken wel met gevaar voor eigen leven, maar goed).

quote:
Hier staat de aanbevolen manier beschreven. Ik heb zelf overigens geen NVidia kaart.

use tomato::posts qw(rants flames off-topic);
local $perl = $perl--;
# More unfortunates

Hm ik heb het zelf precies zoals in die guide staat gedaan maar alsnog kreeg ik een waarschuwing van X dat ik de driver van nv naar nvidia moest veranderen. Na een reboot kwam ik vervolgens X niet meer in.

quote:
tomato schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 15:00:
[...]

Ubuntu development gaat ook *HEEL* erg hard :)

En binnenkort openen de repositories voor Edgy, dan kun je iedere dag weer flink aan de bak (de eerste paar weken wel met gevaar voor eigen leven, maar goed).

[...]

Hier staat de aanbevolen manier beschreven. Ik heb zelf overigens geen NVidia kaart.
quote:
E-jey schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:47:
[...]

Dat easyubuntu is idd gruwelijk handig! Scheelt een hoop geklooi.

Weet je wat ik nou zo jammer vind... dat er niet heel groot op de desktop een linkje staat met "KLIK HIER OM UW SYSTEEM ECHT BRUIKBAAR TE MAKEN!". Ik overdrijf even stierlijk maar mijn punt is hopelijk duidelijk. :)
Dat is volgens mij echt het ENIGE wat ik mis voordat ik ga stellen dat Ubuntu echt zeer geschikt is voor iedereen. :)

Ben al bijna klaar met downloaden. De distro die een permanente plaats heeft gekregen hier zal nu langzaam maar zeker dat andere OS verdringen. Het werkt gewoon top allemaal.

Ubuntu dev team: bedankt!

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

Jammer dat standaard geen xgl aanwezig is.. Maar goed, verder ziet het er geweldig uit.

Bovenaan :)

quote:
Cyphax schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 15:08:
Weet je wat ik nou zo jammer vind... dat er niet heel groot op de desktop een linkje staat met "KLIK HIER OM UW SYSTEEM ECHT BRUIKBAAR TE MAKEN!". Ik overdrijf even stierlijk maar mijn punt is hopelijk duidelijk. :)
Dat is volgens mij echt het ENIGE wat ik mis voordat ik ga stellen dat Ubuntu echt zeer geschikt is voor iedereen. :)
Ik zweer je dat je weer een eindje verder overtuigd bent na een installatie 6.06 en daarna easy ubuntu. Je hebt echt een werkend systeem in 20 minuten tijd. Neemt niet weg dat je gelijk hebt dat het nog niet perfect is (wat ik mis is nog steeds, zoals al gezegd, een goede systeemherstel optie). Ik zeg altijd tegen vrienden dat Ubuntu 10 straks als 1.0 gereleased moet worden; tegen die tijd zijn echt alle fouten en slordigheden eruit en is het klaar voor de grote markt. Maar je merkt wel dat het steeds dichterbij komt...

quote:
Jay-Connected schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 15:15:
Jammer dat standaard geen xgl aanwezig is.. Maar goed, verder ziet het er geweldig uit.
In edgy eft komt standaart goede XGL/compiz support. Het duurt alleen nog wel even voordat die uitkomt.

Wookie!!!

Ik denk dat voordat het aan kan slaan bij het grote publiek er een andere hobbel is die ze moeten nemen. Het installeren van de codecs voor het afspelen van een aantal formaten zal het probleem denk ik niet zijn.

Het grootste probleem waar ze, volgens mij, nog mee zitten is het 'out-of-the-box' werkende hebben van games op Linux. Er zijn natuurlijk wel wat games en met Cedega en Wine kan je ook aardig wel wat games aan de praat krijgen, maar dat is natuurlijk nog niet out-of-the-box.

Dat is denk ik de grootste hobbel die er nog is 'on-the-road-to-succes'.

"Everybody freeze" - "I'm a robot, not a refridgerator"

quote:
HetWonder schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 15:16:
[...]

Ik zweer je dat je weer een eindje verder overtuigd bent na een installatie 6.06 en daarna easy ubuntu.
Volgens mij is easy ubuntu precies datgene wat ik dus miste. Ik vind het jammer dat ik het hier nu tegenkom zo ineens, terwijl er veel teveel te vinden is met Google, dan kom je allerlei guides tegen terwijl dat helemaal niet nodig is. En daar moesten de devs eens naar kijken. Mijn ouders zouden easy ubuntu namelijk helemaal niet tegenkomen. :)
Dit zijn volgens mij nog belangrijkere details dan wanneer Ubuntu stabieler zou zijn dan bijv. Windows. Mensen gaan toch redeneren dat het slecht is omdat hun DVD'tje niet werkt, en in Windows wel. :)

Is het nu mogelijk om up te graden vanaf 5.10 of moet je een nieuwe install doen?
Ik heb nu net mijn 5.10 aan de gang maar wil eigenlijk wel updaten. Kan ik mijn huidige config houden of zal ik alles weer opnieuw moeten doen(ati drivers,geluid :( )

Wel, hier heb ik weken op zitten wachten! En dan merk je dat ie niet werkt... |:( ISO gebrand, in drive geramd (dvd-brander en cd-brander geprobeerd), gaat alvast naar het "welkomstscherm". Daar pas ik even de taal en toetsenbordindeling aan en kies Start. Laadt netjes alles op, maar dan wordt alles zwart. Zie nog even een flikkering van een cursor en dan doet ie niets meer. Ik heb dezelfde cd getest op een oude laptop en daar gaat hij wel door. Ik hoor van wat kennissen al geroep dat mijn grafische kaart niet ondersteund zou worden (Radeon 9200 VIVO). Dit zou ik kunnen aannemen, maar die laptop maakt gebruik van een oud S3 Integrated chipje, wat moeite heeft met 3D. Dus dan lijkt die vlieger niet op te gaan. Ubuntuforums zitten blijkbaar overvol, daarom dat ik maar even dit hier neerpoot. Voor verdere informatie die van nut kan zijn, vraag maar raak

Ik heb zojuist geprobeerd easyubuntu te installeren. Alleen heel leuk en aardig, maar het werkt mooi niet. Dit komt waarschijnlijk omdat ik xgl heb draaien. Toen ik xgl uitschakelde werkt het wel beter. Toen kreeg ik alleen dat foutmelding dat ik eerst packages moest fixen. Misschien komt het omdat ik al een hoop codecs en zaken heb geinstalleerd.

verdeelt de whooping.

quote:
Cramthabam schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 15:45:
Is het nu mogelijk om up te graden vanaf 5.10 of moet je een nieuwe install doen?
Ik heb nu net mijn 5.10 aan de gang maar wil eigenlijk wel updaten. Kan ik mijn huidige config houden of zal ik alles weer opnieuw moeten doen(ati drivers,geluid :( )

Je kan een dist-upgrade doen, maar het is niet helemaal te garanderen dat alle instellingen meegenomen kunnen worden; sommige packages zullen teveel veranderd zijn. Heb je een extra drive om een diskimage te maken van je huidige systeem?

En inderdaad, zoals hierboven wordt gezegd - het zou voor dit soort dingen handig zijn als je net zulke functionaliteit als bij MS service packs zou hebben - dat je als er iets niet lekker gaat de hele upgrade kan terugdraaien. Maar het is een rotklus om dat te maken, en ook nog ondankbaar werk... zie niet zo gauw een ontwikkelaar zich hier vrijwillig aan wijden...

edit - misschien geschikt om aan de openingspost toe te voegen:
Ubuntu Dapper Drake 6.06 Guide

John_Glenn wijzigde dit bericht 01-06-2006 17:28 (9%)

quote:
aragorn001 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 15:52:
Wel, hier heb ik weken op zitten wachten! En dan merk je dat ie niet werkt... |:( ISO gebrand, in drive geramd (dvd-brander en cd-brander geprobeerd), gaat alvast naar het "welkomstscherm". Daar pas ik even de taal en toetsenbordindeling aan en kies Start. Laadt netjes alles op, maar dan wordt alles zwart. Zie nog even een flikkering van een cursor en dan doet ie niets meer. Ik heb dezelfde cd getest op een oude laptop en daar gaat hij wel door. Ik hoor van wat kennissen al geroep dat mijn grafische kaart niet ondersteund zou worden (Radeon 9200 VIVO). Dit zou ik kunnen aannemen, maar die laptop maakt gebruik van een oud S3 Integrated chipje, wat moeite heeft met 3D. Dus dan lijkt die vlieger niet op te gaan. Ubuntuforums zitten blijkbaar overvol, daarom dat ik maar even dit hier neerpoot. Voor verdere informatie die van nut kan zijn, vraag maar raak
Probeer eerst met Google even te zoeken met de term "<naam/serienummer van je notebook> ubuntu" (er van uitgaande dat je nieuwe computer een notebook is). Zoek ook even op Launchpad, de website waar bugs in Ubuntu worden gerapporteerd (link). Als er al een relevante bug tussen staat, lees dat en plaats er eventueel een comment. Als je daar geen bugreport kan vinden, open dan zelf een bugreport

quote:
John_Glenn schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:11:
edit - misschien geschikt om aan de openingspost toe te voegen:
Ubuntu Dapper Drake 6.06 Guide

Mwha, volgens mij ben je als beginner beter af met de "echte" documentatie en de ubuntu wiki.
https://wiki.ubuntu.com/

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Mooi dat werd tijd, mijn systeem begon een beetje een zooitje te worden.
Ik wacht het nog even een paar dagen af, aangezien ik grote problemen had bij de upgrade naar Breezy.
Ik hoop wel dat iedereen hem via een torrentje binnenhaalt, anders zijn alle servers weer dagen overbelast en kan je via apt niets meer installeren...

17" 2.0 GHz Intel iMac || Once you go Mac you never go back!

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws