Hoofdcategorieën
Topicacties

Nieuwe versterker

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 26 27 28 29 last

Nieuw Topic
the real one
Reg. datum: 13 oktober 2000

de meeste waar voor zijn geld?
at d8 je van €150 voor een single ended triode EL34?
http://www.yarland.com/en/products/images/34a2.gif
http://www.ornec.com/product/EU/100160/

Of die andere: dat is een
MELODY SP3 MKII
TUBE INTEGRATED AMPLIFIER
http://www.cattylink.com/images/products/melody-sp3-inner.jpg
en die kost veel minder dan €1500
Meer in de orde van $700 + verzendkosten ($200)+ btw (douane)
http://www.cattylink.com/PRO-melody-SP3II.htm
Ik zou alleen geen Melody kopen.

Ken je Mark Levinson (de persoon en oprichter van Mark Levinson, Cello, en nu Red Rose Audio).
Die koopt 90% van zijn spullen in China en plakt er zijn eigen label op.
Kijk eens op redrosemusic
De Red Rose Passion is een hele mooie 100Wsolid state versterker van $3000.
Hij is alleen exact gelijk aan een Dussun (voorh Korsun) DS99 van $268/€182/$242
zie model op deze pagina http://www.cattylink.com/engproducts-P4.htm
http://www.dussun.com/chinese/product/products/ds99_front_big.jpg
of newyorksound
of ornec voor €182
of china-highend-hifi.com €365 door to door

De Korsun u2 is trouwens ook een leuk dingetje en gelijk aan de versterker uit de redrose Spirit system

Dit is trouwens ook een hele mooie versterker:
De Yarland pro 200SE
http://img234.echo.cx/img234/2458/200sea6gd.gif
Hij word uitgebreid besproken op een duits forum
http://www.roehren-und-ho...040326c83e3a6b6d57cc0ac2f

Zo, de knuppel ligt nu wel in het hoenderhok, en hopelijk is iedereen nu wakker.

PS
het gaat over zgn grijsimport: garantie is een probleem (opsturen is duur). Niet alle spullen uit China zijn betrouwbaar (Dussun wel bv, Melody minder).
Je moet dit niet van je laatste geld kopen, maar als je het geld over hebt kun je vreselijk mazzel hebben. Het is dus net als beleggen.

hard maar opbouwend

Sound is no voodoo!

Tja, er komt veel mooi spul uit China. Ook goed spul. Maar zolang er geen nederlandse dealers zijn zou ik het toch nog erg tricky vinden. Nadeel van een nl dealer is natuurlijk dat je weer de hoofdprijs gaat betalen ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Reg. datum: 19 oktober 2003

quote:
Jeep schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 05:32:
de meeste waar voor zijn geld?
at d8 je van €150 voor een single ended triode EL34?
[afbeelding]
http://www.ornec.com/product/EU/100160/

Of die andere: dat is een
MELODY SP3 MKII
TUBE INTEGRATED AMPLIFIER
[afbeelding]
en die kost veel minder dan €1500
Meer in de orde van $700 + verzendkosten ($200)+ btw (douane)
http://www.cattylink.com/PRO-melody-SP3II.htm
Ik zou alleen geen Melody kopen.

Ken je Mark Levinson (de persoon en oprichter van Mark Levinson, Cello, en nu Red Rose Audio).
Die koopt 90% van zijn spullen in China en plakt er zijn eigen label op.
Kijk eens op redrosemusic
De Red Rose Passion is een hele mooie 100Wsolid state versterker van $3000.
Hij is alleen exact gelijk aan een Dussun (voorh Korsun) DS99 van $268/€182/$242
zie model op deze pagina http://www.cattylink.com/engproducts-P4.htm
[afbeelding]
of newyorksound
of ornec voor €182
of china-highend-hifi.com €365 door to door

De Korsun u2 is trouwens ook een leuk dingetje en gelijk aan de versterker uit de redrose Spirit system

Dit is trouwens ook een hele mooie versterker:
De Yarland pro 200SE
[afbeelding]
Hij word uitgebreid besproken op een duits forum
http://www.roehren-und-ho...040326c83e3a6b6d57cc0ac2f

Zo, de knuppel ligt nu wel in het hoenderhok, en hopelijk is iedereen nu wakker.

PS
het gaat over zgn grijsimport: garantie is een probleem (opsturen is duur). Niet alle spullen uit China zijn betrouwbaar (Dussun wel bv, Melody minder).
Je moet dit niet van je laatste geld kopen, maar als je het geld over hebt kun je vreselijk mazzel hebben. Het is dus net als beleggen.
Die Dussun ziet er wel aardig uit. Ben je zeker dat dit om een zogeheten OEM-versie van de Red Rose Passion gaat? Heb je deze zelf ook staan? Is het betrouwbaar die versterker zo te kopen? Het prijsverschil tussen de RR Passion en die Dussun KS99 is gigantisch. Hoe verklaar je dit?

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

Sound is no voodoo!

quote:
Thierryziezo schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:18:Het prijsverschil tussen de RR Passion en die Dussun KS99 is gigantisch. Hoe verklaar je dit?
Stikkertjes, hebberigheid, merknamen namen, high-end geleuter... en verdere blabla :+

Niemand
Reg. datum: 10 oktober 2000

quote:
deepspace schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:23:
[...]

Stikkertjes, hebberigheid, merknamen namen, high-end geleuter... en verdere blabla :+
Zal zeker een waarheid in zitten, maar die Dussun kost 200 euro, dat kost een beetje volumeregelaar al.

hallo ;)

Sound is no voodoo!

quote:
Sneeuwbal schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:55:
Zal zeker een waarheid in zitten, maar die Dussun kost 200 euro, dat kost een beetje volumeregelaar al.
Wat ik zei geldt natuurlijk ook voor dergelijke volumeregelaars ;)

MacBook Pro

in dit topic kan ik maar 1 woord zeggen :

Quad

De beste oplossing voor iederen die geld teveel heeft.

Ik zou alleen niet voor de nieuwe 99/909 range gaan want dit is een beetje boven ieders budget :(
(tot mijn ergenis)

Ikzelf heb een Quad 33 / 303 en daar komt subliem warm en vol geluid uit.
natuurlijk moet je er wel een goede speakerset bij hebben. zoals dat ene bedrijf waar ik de naam van kwijt ben. vorger het het Oostrum loudspeaker systems. O.L.S.
Handgemaakt spul geweldig.

voor meer info zie Quad Hifi

En als je een buizen versterker wilt hebben zou je kunnen gaan voor die nieuwe uitgebrachte 22/202. Zeer nostalgish maar wel mooi.
http://www.quad-hifi.co.uk/valvesinbox.jpg

http://www.quad-musik.de/240_PIC3.jpg

veel succes met het aanschaffen van een nieuwe versterker

Nikon D80 - Nikon F601 - Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G - Nikkor 50mm f/1.8 - Metz Mecablitz 45 CL-4 - Tenba Prodigital 2.0 PD-17C - Velbon CX 480 - (filtertjes, kabeltjes, zonnekapjes, gaffa tape the usual)

Stel dat ik overweeg een buizenversterker aan te schaffen, hoelang gaan die lampen mee en is hij te gebruiken als je eventjes snel muziek op wilt zetten? Kan het geen kwaad om hem bvb maar een half uurtje te gebruiken?

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

the real one

ik heb het net 3 weken uit zitten spitten en ik kan je vertellen dat het echt wel dezelfde spullen zijn op een paar andere condensatortjes en weerstandjes na, en natuurlijk de andere opdruk.
Ik ga er niet een heel verhaal van maken maar op Audioasylum wordt er veel over gezegd.
En hier is nog wat info.

Waarom ik er zelf vertrouwen in heb:
1 China maakt al jaren OEM producten en heeft genoeg kennis in huis
2 veel zeer dure high-end producten worden in China gemaakt (Quad, B&W nautilus, Red Rose, Vincent, Nad, Prima Luna enz enz.
3 de diverse 'audiofiele' bladen zoals Stereophile proberen de boel dood te zwijgen (ivm advertentieinkomsten) maar de schaarse testen die ik gevonden heb zijn allemaal ZEER, zeer lovend!!!
4 vwb luidsprekers: chinezen zijn zeer bedreven in meubelmakerswerk en hebben de tijd voor perfecte afwerking.
5 de ribbon tweaters van Aurum Cantus hebben wereldwijd een zeer goede reputatie.
6 chinezen zijn handelaars en zijn trots op wat ze doen: stel dat je apparaat kapot is balen zij daar ook van en zullen alles doen om je tegemoet te komen: op dat duitse forum bv las ik dat hij hem maar defect moest verkopen met de opbrengst als vergoeding en daarmee hij kreeg zo een nieuwe versterker opgestuurd (verzendkosten is bijna zelfde als nieuwprijs dus dat was wel praktisch)
7 als een versterker het doet doet ie het. Als hij direct kapot gaat kun je reklameren en als ie later kapot gaat moet je toch zelf de reparatie betalen want dan is het meestal toch pas na 5-10 jaar.
ik heb een hele dure Audio Note Oto SE buizenversterker en die is nu na 10 jaar kapot. Dat moet ik ook zelf betalen. Vorige keer was het ook f600 voor een onderhoudsbeurt Met deze prijzen is een nieuw apparaat goedkoper dan hier laten repareren.
8 van oa Timaudio weet ik dat hij het apparaat zelf eerst een aantal uren test voor ze op te sturen.
9 China heeft ook 220-240V/50Hz
10 ze kopen internationaal goede onderdelen (alps potten, WIMA condensatoren) in en verwerken die in hun producten
11 Chinezen hebben buizenversterkers altijd in ere gehouden en gebruiken die nog steeds oa in legermateriaal.
12 ze maken heel veel zelf en kunnen daardoor de onderdelen beter afstemmen. Zo maken ze bijvoorbeeld zelf de trafo's (met de nieuwste machines) voor die buizenversterkers. Westerse fabrikanten kopen al hun onderdelen los in en fabrieken daar dan een apparaat van.

Haken en ogen:
1 verzendkosten zijn gigantisch voor zware spullen (>>20 kg loopt op boven de €200)
2 de douane maakt je spullen open (BTW)
3 betaal alleen via paypal of creditcard en NOOIT via Western Union wire transfer
4 zorg ervoor dat je een exportproduct krijgt bedoeld voor de buitenlandse markt. Ze maken vaak 2-3 versies: voor de lokale markt hebben vaak wat mindere componenten en het spul bedoeld voor export heeft betere. Ze willen dus vooral een goed figuur slaan. Hun eer is erg belangrijk voor ze.

opmerkingen
- Bij NYsound kun je beter niet kopen: die is bedoeld voor de USA markt en je loopt kans op een 110V apparaat en dat figuur is een beetje slecht voor je hart (fouten in communicatie en slordigheden)
- ik heb zelf nog niks niks gekocht bij Ornec/Cattylink/Timaudio maar heb wel een duur Japans Dynavector element gekocht via audiogon en de verkoper bleek dus uit Hong Kong te komen. Met Paypal betaald (speciaal aangemeld ervoor) en dat ging allemaal super. Goed verpakt, perfecte communicatie, goede aftersale, verzonden als 'replacement for defect part'
- ik heb een vriendin die net uit Hong Kong over is gekomen en die vertelde me al eerder dat electronica in HK allemaal veel goedkoper is. Ik kreeg niet de indruk alsof het mindere kwaliteit zou zijn. Jammer genoeg is ze nu hier en kan niet ff snel voor me checken.

Als ik geld heb ga ik eerst eens beginnen met iets kleins (voedingsfilter/stekkerblok) en ga dan kijken hoe het loopt. Dan ws de Yarland pro200SE. Die ga ik vergelijken met mijn Audio Note en verkoop dan 1 van de 2. Dan de Aurum Cantus Leisure 3SE speakers, zelfde MO. Cd speler Opera cd120 linear of deze, zelfde MO. Er worden namelijk ook super cd/hdcd/sacd spelers gemaakt in China.

]eep wijzigde dit bericht 10-05-2006 17:31 (17%)

hard maar opbouwend

the real one

Bovenstaande Quad (die nieuwe) durf ik te wedden dat hij ook uit China komt!!!

Een buizenversterker is niet bedoeld voor 30 min luisteren. Dat is ongeveer de opwarmtijd tot hij optimaal klinkt. Maar er is geen mooier geluid dan dat van een 300B single ended triode!!!

Ik heb zelf een buizenbak voor het relaxte hele avond muziek luisteren en een technics surround receiver voor radio en tv. Dat is dus
1 om de buizen te sparen
2 voor achtergrond muziek
3 als reserve (en daar moet ik het nu mee doen en het klinkt voor geen meter :()

Het ligt aan het type en merk buis hoelang hij meegaat.
Voorversterkerbuizen gaan vaak erg lang mee (6->10 jaar)
Eindversterkerbuizen gaan 3000 uur mee of langer (dat is 3 jaar veel luisteren: elke avond 3 uur)

Transistoren slijten ook: het geluid wordt na verloop van tijd ook minder alleen je merkt het niet zo. Daarentegen is het geluid van een buizenversterker weer als nieuw met een nieuwe set buizen.

hard maar opbouwend

Is de output van die Yarland niet te weinig (8W RMS)?

Sound is no voodoo!

Voordat je de keuze maakt zou ik echt eerst gaan luisteren naar een buizenamp. Sommigen vinden het helemaal geweldig, anderen niet. Vrijwel alle buizenamps kleuren het geluid, en kinken daarom warm (veel (in verhouding) 2e orde vervorming). Mijn kun je daar bijvoorbeeld niet blij mee maken. Imho moet een amp maar een ding doen: versterken ;)

Door het beperkte vermogen heb je dan ook nog het liefst speakers met een hoge efficientie.

the real one

de output van een buizenversterker is niet te vergelijken met een transistor. Dat komt niet door het clip karakter maar door het soort vervorming en hoe een versterker reageert op het impedantieverloop van een speaker. Een ideale versterker die 20W bij 8 Ohm levert, kan 40W bij 4Ohm, 80W bij 2Ohm en 160W bij 1Ohm leveren. En meestal is dat net andersom: 80, 100, 20, 10W bij 8,4,2,1 Ohm. Heb je lastige speakers dan 'verdampt' je vermogen gewoon.

Mijn AudioNote Oto is ook maar 2x10W en daar bezorg ik de buurt flink overlast mee.
2x8W is voldoende voor luidsprekers met een rendement van >90dB/W. Heb je luidsprekers van 86dB/W zul je in een grote kamer (>4mx8m) wat consessies doen aan luidsterkte

Bedenk: meestal gebruik je niet meer dan 1W. Het verschil tussen een versterker van 10 of 20W is slechts 3dB, een versterker van 100W klinkt slechts 2x zo luid als een van 10W!!!

Rekenvoorbeeld:
stel je hebt luidsprekers van 87dB/W op 1 m. Stel je zit op 4 m dan is dat nog maar 81dB voor 1 speaker, 84dB voor 2 speakers. En de resonatie van de ruimte versterkt je geluid ook nog aanzienlijk. Met 8W is dat dus 10xlog8 dB=9dB meer.
93dB is nog best veel lawaai op 4m afstand!
Met een 64W versterker zou je dan theoretisch 102 dB kunnen halen met een transistorversterker. Maar in praktijk is dat anders omdat een buizenwatt krachtiger klinkt. Ja ik weet het, dit klinkt heel vaag maar het is wel zo.

Ik heb ooit Rogers LS3/5a's gehad met een rendement van 82.5 dB/W. In een kleine kamer gingen die nog best hard met mijn (op zich goede) Yamaha 30W. Ik heb er alleen wel een woofer mee opgeblazen (dat lukt je niet met een buizenversterker omdat die anders clipt).
Met een Mission Cyrus 2 (50W) ging het een stuk beter. Toen was het geluid en volume goed (vooral omdat de voeding van die Cyrus 2 veel groter was). Ik ben toen naar een Audio Innovations 500 gegaan (25W penthode) en het geluid werd alleen maar veel en veel beter, maar niet minder hard. Mijn AN OTO zou met zijn 10W echt wel genoeg zijn om mijn vrouw gek te maken met Rammstein of Metallica).

Ik heb nu wel andere speakers: Reference 3A MC met 92,5dB/W, maar als ik nu mijn Techniks 80W vergelijk met 10W buizen, dan gaat hij wel harder, maar ik heb eerder de neiging om hem zachter te zetten omdat het 'te hard' klinkt (transient modulatie vervorming). Het klinkt wel harder maar zonder 'power'. De Audio Note hoef ik niet eens voorbij de 9 uur te draaien omdat het dan hard zat gaat. Ik hoor dan alles goed genoeg en het heeft wel power en ik voel het dan in mijn maag.

Maar als je mij eerlijk vraagt is voor veel mensen een goede transistor versterker beter omdat het gewoon zo lekker makkelijk en probleemloos werkt en best goed kan klinken.
Je moet het gewoon eens horen om het te snappen. Maar als je echt wilt genieten van muziek en er echt voor wilt gaan zitten is er niks mooiers dan buizenversterking.
BTW: buizen klinken niet per definitie wollig en zacht en lief. Echt niet. Een goede versterker versterkt alleen, hard en recht. Mijn AN kan heel gemeen klinken als dat zo op de cd staat.

]eep wijzigde dit bericht 10-05-2006 17:00 (20%)

hard maar opbouwend

Sound is no voodoo!

quote:
Jeep schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 16:47:
de output van een buizenversterker is niet te vergelijken met een transistor
Tja, het handige van een buis is dat ie wat "liever" clipt dan een transistor. Je hoort het eigenlijk beina niet. Dat je voor herrie niet zoveel W nodig hebt is natuurlijk wel waar ;)

the real one

oh ja: hoe ik er op kwam (die hele zoektocht): Ik zag op hifi.nl een 2e hands buizenversterker te koop staan voor €1200 (stel dat de mijne overleden zou zijn)
Dat was een Classic 16.0. Noooooooit van gehoord :? Blijkt in Nederland geimporteerd te worden. Kost dan €2200. Google: classic 16.0 > €797 vanuit Hong Kong. Heeeeej!
Op de pagina van de fabrikant staan een paar links naar reviews.
Daar bleek al uit dat een australische zgn 'high end' fabrikant claimt hetzelfde apparaat 'mede ontwikkeld' te hebben en er daarom 2x zoveel voor vraagt...
Ik begin nu echt een beetje te walgen van die zgn 'high end' uitzuigers :r

Zijn broertje is helemaal een vette bak:
http://www.yushang-audio.com/english/product/images/16.2-2.jpg

. 300B single-end amplification
· without total loop feedback
· the best capacitors JENSEN M-Cap PHILIPS,etc.
· transformers with surprising function , frequency response at 5Hz-56Khz and lower distortion at high frequency.
· testing meter with 270°pointer being firstly adopted domestically.
· earphone socket is convenient for user to listen with earphone.
· time-delay function when turn-on to prolong tubes’ service life.
· tube-usage-time accumulator to be easy to monitor tubes’ service life.
Used Tubes: 300B*2 6SN7*3 Parameter:
Power:9.5W(RMS)*2
Frequency Response:5Hz—56KHz(-3db 7.5W)

]eep wijzigde dit bericht 10-05-2006 17:16 (30%)

hard maar opbouwend

Times like these...
Reg. datum: 28 september 2000

Mooie versterkers, maar Classic heeft niet de beste prijs/kwaliteitverhouding van de Chinese merken.
Jungson is erg goed. De versterkers van Cayin en Melody, cd spelers van E.Sound en Original zijn de/mijn favorieten. (zowel geluidskwaliteit als betrouwbaarheid(!))

...call for a Big Lebowski

Sound is no voodoo!

quote:
Jeep schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 17:13:
Zijn broertje is helemaal een vette bak:

Met maar 9.5 W vermogen. Watt/kilo percentage ligt wel erg laag he :+

Persoonlijk begrijp ik die fascinatie met buizen totaal niet. Het ziet er niet uit, heeft weinig vermogen, en in verhouding bakken vervorming, vaak in verhouding slechte SNR,lange opwarmtijd, beperkte levensduur, en het is ook nog eens niet goedkoop. De sound kan me ook niet echt bekoren.

Alleen omdat het spul uit China zonder bekend naamplaatje redelijk goedkoop is, vind ik nog lang geen rede om ervoor te vallen, hoe goed het spul ook is (daar twijfel ik eigenlijk helaam niet over).

Zoals ik al zei: vooral gaan luisteren wat jij lekker vind klinken.

Sommigen zweren bij een buis, anderen bij classe A amps, weer anderen op weer wat anders... Het is allemaal zo persoonlijk dat je je echt zelf een beeld zult moeten vormen. Laat je dus niet verleiden door al die Chineese pimpamps voordat je ze niet hebt kunnen beluisteren en vergelijken.

Wat mezelf wel leuk lijkt is zo'n SACD speler uit China. Daar zou ik het geld nog best wel eens voor over kunnen hebben :P Maar op dit moment ff niet.

voodooless wijzigde dit bericht 10-05-2006 21:11 (14%)

Gadgetfetisjist
Reg. datum: 04 februari 2000

quote:

Je zal nog schrikken hoeveel goed klinkend geluid dat kan betekenen :)

Ik heb hier een Bocama/Lafayette buizenbakkie staan dat ik vooral voor m'n hoofdtelefoon en een paar JM Lab speakertjes bij de PC gebruik maar aangezien ik momenteel zonder eindversterkers zit heb ik 'm ook eens m'n grote fronts laten aansturen. Ondanks de slechts 2x13W klinkt dat toch heel niet verkeerd :Y)

quote:
Persoonlijk begrijp ik die fascinatie met buizen totaal niet. Het ziet er niet uit, heeft weinig vermogen, en in verhouding bakken vervorming, vaak in verhouding slechte SNR,lange opwarmtijd, beperkte levensduur, en het is ook nog eens niet goedkoop. De sound kan me ook niet echt bekoren.

Misschien moet je er dan toch eens meer horen? Er zijn ongetwijfeld grote onderlinge verschillen, zoals bij alle soorten versterkers. Ik heb er ook niet zoveel gehoord maar m'n vader is nogal met buizen bezig en heeft een paar zeldzame buizen op de kop getikt waarmee ie de, in zijn ogen, ideale buizenversterker heeft ontworpen en gebouwd. En het heeft gewoon iets.

Wat ik zelf het zwakste punt aan buizen vind is dat de uitgangsimpedantie in verhouding hoog is zodat de stroom die er kan lopen beperkt is. Dat heeft z'n uitwerking op het laag, al valt dat nog reuze mee. Mijn neef was in de veronderstelling dat buizenversterkers alleen voor oude mannetjes met saaie klassieke muziek interessant waren, maar we hebben 'm even uit de droom geholpen met een paar transmission lines aangestuurd door een Audio Innovations buizenbak die snoeihard club/trance draaide. Eind van het verhaal: neef heeft de betreffende versterker van m'n vader overgenomen :D Later ook nog de speakers..... :+

Sound is no voodoo!

quote:
Exirion schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 21:16:
Je zal nog schrikken hoeveel goed klinkend geluid dat kan betekenen :)

Nee hoor, daar schrik ik niet van. Ik schrik eerder van het gewicht van een dergelijke bak ;)

quote:
Misschien moet je er dan toch eens meer horen? Er zijn ongetwijfeld grote onderlinge verschillen, zoals bij alle soorten versterkers. Ik heb er ook niet zoveel gehoord maar m'n vader is nogal met buizen bezig en heeft een paar zeldzame buizen op de kop getikt waarmee ie de, in zijn ogen, ideale buizenversterker heeft ontworpen en gebouwd. En het heeft gewoon iets.

Tja, ik vind het gewoon niks. Een buis doet iets met het geluid, en dat hoort gewoon niet in mijn ogen. Het kan misschien heel mooi zijn, maar het is gewoon niet mijn ding. De meeste buizen amps zijn ook gemaakt om iets toe te voegen. Je kunt namelijk prima een buizenbak maken met veel minder vervorming. Maar dat haalt het karakter van de amp weg natuurlijk ;)

Nee, ik maak wel mijn Classe D bakje van Nederlandse/Belgische makelij. Doe ik ook nog wat goeds voor de economie :)

Ook leuk: http://www.ciaudio.com/D100.html (review)

http://www.ciaudio.com/D200_i.jpg

voodooless wijzigde dit bericht 10-05-2006 22:08 (26%)

Gadgetfetisjist

quote:
deepspace schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 21:31:
Nee, ik maak wel mijn Classe D bakje van Nederlandse/Belgische makelij. Doe ik ook nog wat goeds voor de economie :)

Ook leuk: http://www.ciaudio.com/D100.html

[afbeelding]

Ik hoop komend weekend foto's te posten van m'n nieuwe rear-versterker. Binnenkort komt ook de grotere 4-kanaals erbij. Zoals eerder gezegd totaal 6 mono klasse-A of klasse-A/B (schakelbaar) mosfet versterkers met high-end ontwerp en opbouw. De versterker voor de achterkanalen is zwaar overkill en als stereo versterker al riant met 2 gescheiden voedingen met ieder een kleine 100.000uF buffering, DC-gekoppeld signaalpad en XLR ingangen met Jensen inputtranformatoren :9

En uiteraard ook geheel Nederlands ontwerp/makelij :+

Zoals je zelf zei kun je voor 1000 euro een versterker bouwen die met gemak versterkers overtreft die klinkende merknamen dragen en een riant veelvoud kosten. Qua kostprijs kom ik wel tamelijk boven de 1000 euro uit met 6 kanalen, maar een 7-kanaals Arcam P7 van een slordige 4.5 mille valt er kwalitatief bij in het niet ;)

the real one

jongens!!! Maak er nou geen buizen<>transistor flamewar van!!!!

daar is die jongen niet mee geholpen.
quote:
Een buis doet iets met het geluid, en dat hoort gewoon niet

Dat is de grootste onzin. Een versterker moet zo goed mogelijk versterken zonder toevoegingen. Punt. Een buizenversterker die 'iets toevoegd' kan nooit natuurlijk klinken.
Een transistor voegt ook vervormingen toe met een zeer eigen onnatuurlijk karakter. De harmonischen van een buizenversterker zijn gewoon hetzelfde als de normale boventonen van instrumenten en je binnenoor. Dat is dus vele malen minder storend.

Het gewicht van elke goede versterker is gewoon erg hoog. Een goede versterker kan nooit licht zijn omdat je een goede voeding nodig hebt met flinke (rinkern)trafos.
De kwaliteit van een buizenversterker word met name bepaald door de trafos. De Yarland hierboven heeft daarom een dubbel uitgangstrafo zodat ook de bas erg goed en strak is.

hard maar opbouwend

Gadgetfetisjist

quote:
Jeep schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:01:
Het gewicht van elke goede versterker is gewoon erg hoog. Een goede versterker kan nooit licht zijn omdat je een goede voeding nodig hebt met flinke (rinkern)trafos.
De kwaliteit van een buizenversterker word met name bepaald door de trafos.

En dat gewicht moet gedragen worden door een solide constructie, dus dat doet nog een extra schepje bovenop het gewicht ;) Ik ben er zelf best gecharmeerd van en ik vind ook dat dat 'buizenversterkers kleuren!' gedoe zwaar overtrokken wordt. Het is net zo cliche als dat buizenversterkers alleen leuk voor jazz en klassiek zouden zijn. Dingen die erg doen denken aan napraterij op audiofora door mensen die zelf nauwelijks eigen ervaring hebben.

Wel moet ik zeggen dat mensen een verkeerde indruk van buizenversterkers zouden kunnen krijgen vanwege het feit dat ze ineens weer erg populair zijn geworden en de markt overspoeld wordt met soms wat dubieuze Chinese produkten. Dat geeft wellicht een vertekend beeld van 'de buizenversterker'.

Je kan ook overwegen om een digitale versterker te nemen. Dat zijn versterkers die een digitaal PWM signaal direct versterken. De voordelen van deze versterkers zijn:
- Bij gebruik van digitale ingangen geen enkele kans op verstoring voordat de boel versterkt is, de ruis wordt hierbij dus niet mee versterkt :9
- Harmonische vervormingen zijn hetzelfde als bij een buizenversterker, geeft dus dat warme geluid
- Ze hebben een voortreffelijk rendement, geloof vaak meer dan 90%. Deze beestjes worden dus bijna niet warm en zijn vriendelijker voor de stroom rekening.
- Is gewoon verkrijgbaar met alle dolby zut e.d. voor als je nog eens een filmpje wil kijken.

Digitale versterkers zijn van een redelijk aantal merken te krijgen, zeker weet ik dat Panasonic en HK (de duurste types hebben dit geloof ik, heet dacht ik digitial path oid) volledige digitale versterkers hebben. JVC moet je niet hebben aangezien die een hybride systeem hebben die stieken toch weer het geluid analoog maakt en stervens heet worden :-S

Zelf heb ik de Panasonic SA-XR55 wat een redelijk goedkope versterker is (dacht rond de 400 euro). Maar icm mijn 5 Canton GLE-70 speakers is het geluid erg goed.

Maar zoals gezegt werdt is geluid vaak iets heel persoonlijks, voor de een klint een hele dure opstelling pas goed terwijl voor de ander deze dure opstelling totaal bagger klinkt en hij weer verlangt naar zijn el-cheapo versterkertje :Y)

Vrouwen?? Je kan beter bier brouwen!!

Sound is no voodoo!

quote:
Jeep schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:01:
jongens!!! Maak er nou geen buizen<>transistor flamewar van!!!!

daar is die jongen niet mee geholpen.

Wel met het aanprijzen van alleen maar buizenamps zeker :? Ik wil alleen maar aangeven dat er veel meer is, en dat ie gewoon moet gaan luisteren

quote:
Dat is de grootste onzin. Een versterker moet zo goed mogelijk versterken zonder toevoegingen. Punt. Een buizenversterker die 'iets toevoegd' kan nooit natuurlijk klinken.

Toch krijgt ie het voor elkaar.

quote:
Een transistor voegt ook vervormingen toe met een zeer eigen onnatuurlijk karakter. De harmonischen van een buizenversterker zijn gewoon hetzelfde als de normale boventonen van instrumenten en je binnenoor. Dat is dus vele malen minder storend.

Klopt, maar bij transistor amps doen ze op zijn minst nog moeite om de vervorming tot een minumum te beperken. De hypex amps zijn wat dat betreft meer buizen amps, allen dan met een bak minder vervorming.

quote:
De kwaliteit van een buizenversterker word met name bepaald door de trafos. De Yarland hierboven heeft daarom een dubbel uitgangstrafo zodat ook de bas erg goed en strak is.

Absoluut is dat een van de belangrijkste (en duurste) onderdelen.

quote:
hokitoki schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:24:
Je kan ook overwegen om een digitale versterker te nemen.

Noem het ding aub niet "digitaal", want dat heeft er in de meeste gevallen niks mee te maken.

quote:
- Bij gebruik van digitale ingangen geen enkele kans op verstoring voordat de boel versterkt is, de ruis wordt hierbij dus niet mee versterkt :9

Knap als jij er eentje vindt die die zijn sound direct digitaal naar de amp geeft. Er komt vooralsnog altijd nog een DAC aan te pas.

quote:
- Harmonische vervormingen zijn hetzelfde als bij een buizenversterker, geeft dus dat warme geluid
Orde is het zelfde ja, maar echt warm is het meestal niet, omdat vervorming amper aanwezig is. Het klinkt gewoon neutraal, zoals het hoort (in ieder geval de Hypex UcD modules).

voodooless wijzigde dit bericht 10-05-2006 22:38 (27%)

Reg. datum: 29 november 2000

Elke vorm van D/A A/D omzetting brengt verliezen met zich mee. Over het algemeen heeft een goede CD-speler betere D/A omzetters dan je versterker. Voor het afspelen van stereo muziek wil je geen DSP's die je muziek beleving beperken.

Wil je een 6 kanaals versterker hebben die hetzelfde presteerd als een goede 2 kanaals versterker, ben je 3x zoveel kwijt. Je hebt immers 3x zoveel componenten.

bla bla-bla blaa

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 26 27 28 29 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: