Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 07 januari 2003

Het stille pc topic deel 2

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/d/d0/Ear-anatomy-notext-small.png

::uitleg en verklaring::

Dit topic is bedoeld om voor veel (ook onervaren) mensen oplossingen te vinden om hun computer stil te maken. Het is de bedoeling ervaringen, tips en kennis uit te wisselen en te verzamelen. Ik zal bij de TS (topicstart) vermelden wat ik geleerd heb van het vorige topic. Toevoegingen hieraan zijn welkom.
Dit topic is NIET bedoeld voor "oplossingen" zoals: je computer in olie zetten of je computer in een andere kamer zetten, want daarmee wordt het probleem alleen maar verplaatst, of vervangen door een ander probleem.

::inleiding op geluid::

Geluid is een trilling. Een trilling in de vorm van een toe en afnemende geluidsdruk, de toonhoogte ervan wordt veroorzaakt door de frequentie van die trilling(hoe snel de geluidsdruk toe en afneemt), de klank, zoals bij een instrument, wordt veroorzaakt doordat verschillende trillingen worden gecombineerd, zoals het samenvoegen van 2 sinusoïdes.
Die geluidsdruk wordt uitgedrukt in dB, maar er is mist iets wat voor mensen interessant is: de ervaring van 20dB bij een frequentie van 500 Hz is anders dan dezelfde geluidsdruk bij een frequentie van 2 kHz. Hier wordt een en ander uitgelegd: subjectieve geluidssterkte
Hier staat in het engels vermeld hoe het verloop gaat tussen de frequenties en "wat men hoort" als geluidintensiteit.
Merk op dat de lagere frequenties een hogere geluidsdruk moeten hebben om het geluid beter hoorbaar te krijgen(vandaar dat subwoofers een grote uitslag nodig hebben dan tweeters).
Desalniettemin blijft het ook een feit dat iedereen zich irriteert aan bepaalde geluiden. Een hoge fluittoon of een zware doordringende brom zijn vrij irritant. Laat staan als iets ratelt.

::inleiding op het echte werk::

Je computer zit vol met dingen die geluid maken. De meeste van die dingen zijn ventilators. Ze eruit gooien is geen optie, dus daar moet wat aan gebeuren. De 2e herrieschopper in je kast is de harde schijf. Het ergste is: je kunt hem niet eruit doen. Hij is ook lastig echt stil te krijgen.
Er kunnen nog meer geluidsmakers zijn, soms zit er iets in je voeding wat een irritante zoem maakt, die je pas opmerkt als de rest stil is. De enige manier om hier fatsoenlijk vanaf te komen: dat onderdeel vervangen(met wat eromheen hoort, dus niet dat kleine ding in je voeding opzoeken, eruitplukken, etc.).

Veel mensen zeggen: nu ik dit en dat stiller heb, irriteer ik me weer aan dat.
Ik stem daarmee in. Ik irriteer me snel aan kleine geluidjes, omdat ik stiller gewend ben, of stiller wil hebben. In dat geval moet je er mee tevreden zijn dat bij gebruik van je pc, op je normale plek, onder normale omstandigheden, je je pc zelf niet hoort. Dus ook niet in verder complete stilte je oor langs een open kast houden, en een half uur wachten totdat je iets hoort.

Dan iets wat verstandig is om in het achterhoofd te houden: Je computer maakt die herrie voornamelijk om gekoeld te worden, op je harde schijf zelf na. De vraag is: is je computer koel genoeg zonder een ventilator? Waarschijnlijk weet je zelf het antwoord hierop ook wel. Dan maar kijken of je je ventilator aan kan passen of vervangen. Hieronder ga ik daarmee verder. Je moet balanceren tussen stilte en voldoende koeling. Maar minder airflow hoeft niet altijd hogere temperaturen te betekenen.
Je koelblok of heatsink is misschien wel van het allegrootste belang. Die verplaatst de warmte van de chip(CPU, VGA) er weg van. De ventilator blaast die warmte van het koeblok weg. Dus: hoe beter je heatsink de warmte van de bron kan verplaatsen, hoe minder moeite je ventilator hoeft te doen om de boel koel te houden. Er is pas geleden veel ontwikkeling geweest op dat gebied, in de vorm van heatpipes, deze buisjes verplaatsen warmte heel snel. Dat in combinatie met lamellen en een ventilator, blijken uitstekende oplossingen. Soms is het zelfs mogelijk om een chip passief te koelen. In dat geval is de airflow die aanwezig is in je kast door de andere ventilators voldoende om het passieve blok te koelen. Onthoud dan wel dat je dan niet alles passief gaat koelen, en de ventilators weglaat, want dat is er geen airflow, en stijgt de temperatuur in je kast alleen maar.

::hoe krijg ik het nou stil?::

Nu dan maar op naar het werkelijke geluid:

Ventilators:

Er zijn een paar dingen waarop gelet moet worden bij ventilators:
airflow/dB verhouding
afmeting
standaard toerental
soort lager
merk

Er zijn misschien wel honderden soorten ventilatoren. Wil je een stille ventilator, dan is het allerbelangrijkste: airflow/dB verhouding. Dit moet zo hoog mogelijk zijn, dan is er een optimale verhouding tussen het geluid dat er (niet) gemaakt wordt, en de luchtverplaatsing. airflow wordt soms uitgedrukt in cfm, soms in m3 per uur. Helaas wil wat op papier staat aan dB's niet zeggen dat de ventilator stiller is dan een met een hogere dB aanduiding. Dit ligt soms aan de manier waarop wordt gemeten, de afstand waarop is gemeten, en het wel of niet aanwezig zijn van omgevingsgeluid speelt o.a. mee.

Naast die verhouding is het belangrijk welk formaat je neemt. Regel is: hoe groter de ventilator, hoe beter de airflow/dB verhouding. er zijn 3 maten over het algemeen: 120mm, 92mm en 80mm. Als je ventilator groter is, hoeft deze niet zo snel te draaien om evenveel luchtverplaatsing te hebben. Helaas is het niet zo dat in elke computerkast alleen maar 120mm ventilators passen.

Wat standaard toerental betreft, is dit van belang of je wel of geen fancontroller nodig hebt, of dat dat zelfs niks meer uitmaakt. Als een ventilator standaard 45 dB maakt, en die zijn er, en je gebruikt een fancontroller, die past het voltage aan(van 12 tot minimaal 5 volt), dan zul je misschien nog steeds boven de 20dB zitten, en dat maakt veel geluid. Op een lager voltage zal de ventilator ook niet werken. Het beste is een ventilator die standaard onder je gewenste geluidsniveau zit. Anders een die op 5 volt onder je gewenste geluidsniveau zit, dan kun je altijd kiezen tussen koel of stil.

Dan nog het soort lager en merk. er zijn een aantal soorten lagers: kogellager, het meest toegepaste, dubbel kogelgelagerd, glijlagers, en magneetlager. Die laatste is het stilst en komt vrijwel nooit voor. Ik heb een fan die zo gelagerd is, en die is erg stil en heeft een flinke luchtverplaatsing.
Merk speelt een beetje mee, maar dat is meer de kwaliteit van de ventilators, de levensduur. Papst is erg goed wat dat betreft, maar ook duur. Misschien post ik nog meer informatie over verschillende merken als ik meer weet.

Er zijn 3 plekken waar ventilators voorkomen: op heatsinks, in de voeding, en in de kast zelf. De eerste hoeft vaak niet snel te draaien om voldoende koelcapaciteit te leveren. De ventilator in de voeding ook niet altijd. Het vervelende bij ventilators in voedingen is dat ze vaak lastig of niet zijn te vervangen. De derde soort zijn die in je kast, oftewel je casefans. Deze zuigen en blazen de koude en warme lucht respectievelijk in en uit. Deze wil je op het randje van stil en hoorbaar hebben, want dat moet maximaal zodat de temperatuur in je kast zo laag mogelijk is, dan is alles koeler. Eigenlijk moet je deze ventilatoren altijd hebben, en dan mag je de ventilator in de voeding meerekenen. Als er geen luchtstroom zou zijn in je kast, en je zou de chips bijvoorbeeld met water koelen (hier kom ik nog op terug), dan zouden o.a. de condensatoren en spoelen rondom je socket (waar je CPU in vastgezet is) gloeiend heet worden. Normaal blaast de CPU-koeler over deze onderdelen en zorgt voor deze koeling.
Hier nog een link naar een leuk draadje op GOT over fans, met dank aan roelhakvoort

Zover nu voor ventilatoren, nu naar het vervelendste deel:

harde schijven:

Harde schijven hebben een keuzeprobleem. Het is vaak of-of. Het is of koel, of stil.
Terwijl beide belangrijk zijn. Harde schijven kun je inpakken in geluidsisolerend materiaal, waardoor de temperatuur oploopt, of je kunt ze open houden en koel, maar beide gaat nogal moeilijk.
Daarbij moet ik zeggen dat er 2 soorten schijven zijn(qua geluid):
1. schijven die zelf geluid maken
2. schijven die geluid veroorzaken doordat ze trillen en ze iets laten resoneren.
De eerste soort is echt irritant, want daar kun je eigenlijk weinig mee. Ik zou echt adviseren om schijven van de andere soort te kopen. Ik ken maar 1 merk schijven die zelf trillen, en zelf weinig geluid produceren: Samsung, en het liefst de modellen met weinig capaciteit. Deze schijven moet je losgekoppeld van de behuizing hebben, en daarop een ventilator richten, op dat moment is het geluidsniveau erg acceptabel. Mijn oplossing, en ik vind die vrij effectief: 2 Samsung 40 GB schijven(1 sata, en 1 sata2) in een IBL-box (er is er ook 1 voor 2 en 1 voor 3 harde schijven) geplaatst, en die onderin de kast geplaatst. De ventilator voorin de kast die blaast ertegenaan. Het idee van de IBL-box is: er zit aluminium gemonteerd tegen de schijven, wat als een koelblok werkt, de schijven koelen af. Er zitten een paar dempende stukken tussen, om het geluid wat te dempen(of dit bij zelf geluidproducerende schijven ook goed werkt, weet ik niet, daar twijfel ik over).
Een andere mogelijkheid is de schijven in een tunnel te plaatsen, met een ventilator achterin, en eventueel voorin. Als die tunnel klein genoeg is, past die misschien in de kast, de wanden van de tunnel moeten van geluidsdempend materiaal zijn natuurlijk.
Als laatste optie is de schijven in een aparte zelfgemaakte behuizing te plaatsen buiten de kast. Zo kun je zelf iets verzinnen om het koel en geluidsdicht te krijgen. Praktisch is het niet met het verplaatsen van je kast, en mooi is het ook niet.
Een andere mogelijkheid is om laptop harde schijven(of 2,5") te gebruiken ipv gewone schijven. Deze draaien vaak 5400 toeren ipv 7200 toeren per minuut. Er zijn ook 7200 toeren laptop harde schijven, maar die hebben vaak tegenvallende prestaties, ook met raid(met die techniek kun je 2 harde schijven tot 1 schijf maken, wat je bijna dubbele (schrijf)snelheid geeft. Dit is dan ook de enige keer dat ik een idee voordraag mèt consequenties, omdat de schijven gewoon het lastigst zijn om stil te krijgen.

::waterkoeling::

Waterkoeling heeft als voordeel dat je veel meer kunt aanpassen, en dat het erg stil te krijgen is. Het is helaas vrij duur tegenover luchtkoeling, brengt wat risico met zich mee, en neemt meer ruimte in beslag. Daar tegenover kan het veel stiller zijn dan luchtkoeling, en veel koeler.
Eigenlijk klopt het niet dat ik stel dat waterkoeling een alternatief is voor luchtkoeling. Lucht koelt uiteindelijk de temperatuur, maar tussen de lucht en de chips zit water(of een andere vloeistof).
Om het idee simpel te maken: met behulp van een pomp, pomp je water door blokjes, waar in metaal een profiel in is gemaakt, neemt warmte op, en geeft de warmte af in de lucht door middel van een radiator. Het voordeel is dat je een grote radiator kan nemen, waar een aantal ventilatoren zachtjes blazen, dit is meestal voldoende. Ben je bang voor de risico's? Ik heb de onderdelen zelf bij elkaar gezocht, alles zelf in elkaar gezet, en ik heb het nu een week of 2 draaien, zonder een lek.
Als je eraan begint: maak een plan. Ik ben meer dan een jaar bezig geweest, en het is nog steeds niet perfect. Gebruik altijd als metaal koper. Koelt het beste, en je hebt zo nooit koper en aluminium in je systeem, wat een soort corrosie geeft. Het belangrijkste qua koeling zijn de blokjes: het ontwerp ervan, dan. Ik heb een radiator met één ventilator die niet eens op 100% draait, en alles blijft een graad of 10 tot 15 koeler dan normaal(42 tegenover 55, 18 tegenover 30).
Als je geïnteresseerd bent, er is een draadje op GOT die je kan helpen.

::extra's en afsluiting::

Als laatste wil ik nog wat dingen kwijt. Zalman is een merk wat stille producten maakt. Ze maken kwalitatief goede producten, en zijn best stil(al vind ik dat het stiller kan). 1 webwinkel is me ook goed bijgebleven: www.ikbenstil.nl Ze hebben producten van IBL, MR en Mcubed. Deze producten zijn echt stil. Ik heb een IBL-box voor mijn harde schijven. Goedkoop(¤30 voor 2 schijven), in tegenstelling tot de oplossingen die tot zelfs 50 euro per harde schijf kosten). Ik heb er een speciale fancontroller van, die werkt niet met voltages, maar met pulsen. Voordeel hiervan is dat de fancontroller tot op 5% ventilators kan aansturen. Het nadeel is dat sommige ventilators door die pulsen geluidjes gaan maken, zoals tikken of kraken. Maar de pulsen zijn zo bij te stellen dat dit tot een minimum beperkt kan worden. Ik heb een voeding van MR IBL, die is bijna onhoorbaar(al vond ik de rs 450 alcy van coolermaster ook best stil), en heeft een stekkertje eraan zitten, zodat je de ventilator ook extern kan regelen, en een temperatuursensor, die weer op voorgenoemde fancontroller van IBL aan te sluiten is.

Na een tip op pagina 23 wil ik ook nog vermelden dat drivespeed van nero een oplossing is voor vervelend herriemakende diskdrives. Let op: dit past alleen de leessnelheden aan, dus het is geschikt voor spellen die continu vanaf de cd/dvd lezen.

Ik wil degenen, die een bijdrage geleverd hebben aan het voorgaande topic, ook nog bedanken.

Nas T wijzigde dit bericht 19-01-2007 11:26 (3%)

Van alles te koop, vraag het aan me!! robnas@gmail.com

Zoals jullie zien: het 2e topic. Doe jullie best, ik hoop dat er nog genoeg animo is. De TS kan uitgebreider, maar ik heb op dit moment niet genoeg informatie over vanalles(ik had bijvoorbeeld in kunnen gaan op de CPUkoelers die nu op de markt zijn). Ik heb het stukje "wat is geluid toegevoegd", zodat je misschien zelf met oplossingen kan komen, doordat je een andere manier van denken krijgt.

Top opening!

Misschien slim/leuk om bij het gedeelte fans, een tabelletje te plaatsen met specificaties van verschillende fans. Er loopt ergens een draadje over, is misschien zoiezo slim om die erin te vermelden.

Edit: Ik kan helaas de desbetreffende tabel niet vinden, het draadje (waar ik van dacht dat hij in stond):

ervaringen casefans

roelhakvoort wijzigde dit bericht 03-05-2006 21:44 (39%)

hallo ik had een vraag
is deze stil? en toch goed genoeg voor kooling?
Zalman ZM-F1
http://www.vobis.nl/GeneratedImages/422391.jpg

J_vloon wijzigde dit bericht 03-05-2006 23:00 (10%)

Tweakotine?

Hangt ervan af. Soweiso wat je gaat koelen, beetje loze post iig. Maargoed, die zally is zonder fancontroller bepaald neit stil. Maar daar staat een superhoge luchtverplaatsing voor. Ik heb em zelf aan de Q-fan van asus hangen. en hij draait gem 1200RPM en is werkelijk onhoorbaar.

Edit: FF pesten

het is Cooling (engels) of koeling (nederlands) maar dus absoluut geen kooling.

Mr. Wizard wijzigde dit bericht 04-05-2006 02:10 (16%)

Specs: CM Centurion 5 kast, Asus Atlas 450 Watt psu, A8N-SLI, AMD64 3200+ @ 2,7 Ghz, 1GB PC3200 CL3 @ 455, Asus 7900GT @ 540/1600, Seagate 160 GB IDE

Gewoon ik wil de kast koelen..

maar ik wil het stil wat voor fan controller moet ik dan aanschaffen
en mijn cpu fan maakt ook herrie..
kan ik die voor : Zalman CNPS7700-AlCu processorkoeler
vervangen? of past die er niet op?
Moederbord: Asus P5GD1-VM

cpu fan kun je langzamer zetten met speedfan dan zul je hemniet meer horen, en zalman is volgens mij toch behoorlijk stil.
Zalman kun je ook op 7 volt laten lopen.

quote:
jan99999 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 08:55:
cpu fan kun je langzamer zetten met speedfan dan zul je hemniet meer horen, en zalman is volgens mij toch behoorlijk stil.
Zalman kun je ook op 7 volt laten lopen.

oke wat is speedfan?
kan je dat downloaden?

quote:
J_vloon schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 09:32:
[...]

oke wat is speedfan?
kan je dat downloaden?

http://www.almico.com/speedfan.php

Eerste resultaat op google :X

Browse Happy, choose Internet Explorer

ja, als je beetje zoekt heb je dat betrekkelijk snel gevonden. Het lijkt me wel dat die processor koeler erop past, maar je kan het altijd voor de zekerheid even checken op www.zalman.co.kr .
Overigens lijkt het mij slimmer om een nexus fan papst of silenx fan te kopen i.p.v. die zalman fan. Maar dat komt meer omdat ik de claim van zalman "noiseless" niet echt gepast vind op hun producten.
Op 5/7 volt is hij redelijk stil maar je kan beter bij de bovengenoemde fans kijken, al zeg ik het zelf.

quote:
J_vloon schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 08:36:
Gewoon ik wil de kast koelen..

maar ik wil het stil wat voor fan controller moet ik dan aanschaffen
en mijn cpu fan maakt ook herrie..
kan ik die voor : Zalman CNPS7700-AlCu processorkoeler
vervangen? of past die er niet op?
Moederbord: Asus P5GD1-VM

Als je nou eens de info van al je fans doorgeeft. Welk merk type en formaat, en het liefst erbij vermeld wat het standaard toerental is en hoeveel herrie hij maakt(in dB).
Een kast hoef je niet te koelen, een kast wordt niet warm. Chips en voedingen wel.
Het probleem met fancontrollers is dat je niet oneindig ver je snelheid terug kan zetten. Dus als jij fans hebt die een takkeherrie maken, dan kun je ze van 12 tot minimaal 5 volt zetten, maar dan maken ze nog steeds genoeg geluid. Dat staat ook vermeld in de TS(topicstart). Daar kun jij ook een hoop info vinden over wat jij nou wilt. En op je vraag of je de fan van je zalman cpu-koeler kan vervangen: Ja dat kan, maar dan moet je de fan die er standaard in zit misschien uit SLOPEN, en de andere fan op de een of andere manier erop/ervoor zien te krijgen(je hebt dingen van zalman waarmee dat kan). Je kunt ook je koeler verkopen, en een pasieve koeler kopen(zoals de sythe ninja), die werken met heatpipes en zijn heel groot. Daarop kun je alsnog een koeler bevestigen.
Maar ik zou als ik jou was eens precies uitzoeken wat precies herrie maakt in je kast. Mijn eerste ervaring met herrie was dit:
Mijn pc maakte herrie, dus ik verving de cpukoeler. Maar wat bleek? De kast maakte nog steeds herrie. Bleek het de VGA-koeler te zijn, die verving ik door een passief exemplaar, en voila. klaar.

quote:
Nas T schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 09:38:
[...]

Als je nou eens de info van al je fans doorgeeft. Welk merk type en formaat, en het liefst erbij vermeld wat het standaard toerental is en hoeveel herrie hij maakt(in dB).
Een kast hoef je niet te koelen, een kast wordt niet warm. Chips en voedingen wel.
Het probleem met fancontrollers is dat je niet oneindig ver je snelheid terug kan zetten. Dus als jij fans hebt die een takkeherrie maken, dan kun je ze van 12 tot minimaal 5 volt zetten, maar dan maken ze nog steeds genoeg geluid. Dat staat ook vermeld in de TS(topicstart). Daar kun jij ook een hoop info vinden over wat jij nou wilt. En op je vraag of je de fan van je zalman cpu-koeler kan vervangen: Ja dat kan, maar dan moet je de fan die er standaard in zit misschien uit SLOPEN, en de andere fan op de een of andere manier erop/ervoor zien te krijgen(je hebt dingen van zalman waarmee dat kan). Je kunt ook je koeler verkopen, en een pasieve koeler kopen(zoals de sythe ninja), die werken met heatpipes en zijn heel groot. Daarop kun je alsnog een koeler bevestigen.
Maar ik zou als ik jou was eens precies uitzoeken wat precies herrie maakt in je kast. Mijn eerste ervaring met herrie was dit:
Mijn pc maakte herrie, dus ik verving de cpukoeler. Maar wat bleek? De kast maakte nog steeds herrie. Bleek het de VGA-koeler te zijn, die verving ik door een passief exemplaar, en voila. klaar.

oke maar ikheb maar 1fan.(koeler)
en dat is die op mijn moederbord zit.
die maakt juist herrie, want in een ander topic stond dat je even je vinger erop moest houden
en dat heb ik gedaan en toen was t (bijna)stil
de harddisk ofzoiets hoorde je ook een beetje brommen

waar kan ik de Volt veranderen?
Plaatje op imageshack (popups!)

J_vloon wijzigde dit bericht 04-05-2006 09:53 (5%)

@Jvloon: ik denk dat je in dat scherm de speed moet aanpassen, en dan kijken wat er gebeurt. Ik heb zelf nooit speedfan gebruikt, vandaar. Ik heb het ook niet zo op softwarematige oplossingen. Het werkt pas voordat windows is opgestart, neemt geheugen in beslag, kan alleen maar vastlopen, kortom: een blok aan het been erbij. Maar speedfan werkt niet met voltages, dat werkt met pulsen, zoals de fancontroller genoemd in de TS.
Das wel een voordeel van speedfan bovenop hardwarematige oplossingen.

Update waterkoeling: mijn pomp maakt nu een stuk minder herrie. Ik heb touw gebruikt om de pomp te tillen van de bodem, nu "zweeft" de pomp in het water, en kan de trillingen niet doorgeven aan materiaal. Mijn pc is nu een stuk stiller, al moet er nog het een en ander gebeuren(waterkoeling compleet in kast, betere fans, etc.)

quote:
Nas T schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 10:56:
@Jvloon: ik denk dat je in dat scherm de speed moet aanpassen, en dan kijken wat er gebeurt. Ik heb zelf nooit speedfan gebruikt, vandaar. Ik heb het ook niet zo op softwarematige oplossingen. Het werkt pas voordat windows is opgestart, neemt geheugen in beslag, kan alleen maar vastlopen, kortom: een blok aan het been erbij. Maar speedfan werkt niet met voltages, dat werkt met pulsen, zoals de fancontroller genoemd in de TS.
Das wel een voordeel van speedfan bovenop hardwarematige oplossingen.

Update waterkoeling: mijn pomp maakt nu een stuk minder herrie. Ik heb touw gebruikt om de pomp te tillen van de bodem, nu "zweeft" de pomp in het water, en kan de trillingen niet doorgeven aan materiaal. Mijn pc is nu een stuk stiller, al moet er nog het een en ander gebeuren(waterkoeling compleet in kast, betere fans, etc.)

oke
ik wil wel weten WAT ik moet veranderen
want ik heb er al zo weinig verstand van
en dalijk doe ik wweer iets verkeerd

Probeer eens de waarde die bij speed1 staan (in procenten) te verlagen, als het goed is zou je dan verschil moeten horen. Breng het naar 75 % en luister of je verschil hoort, en zo ga je verder naar beneden met in acht houding de temperatuur van je onderdelen.
quote:
roelhakvoort schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 14:08:
Probeer eens de waarde die bij speed1 staan (in procenten) te verlagen, als het goed is zou je dan verschil moeten horen. Breng het naar 75 % en luister of je verschil hoort, en zo ga je verder naar beneden met in acht houding de temperatuur van je onderdelen.
ja dan start ik hem opnieuw op en dan staat hij gewoon weer op 100

Dan moet je zoeken naar een optie zodat het bij opstarten die waarde aanneemt. Anders moet je een fancontroller zoeken, ik weet niet op hoeveel procent jij je koeler stil vindt, dan kan ik zeggen of je een gewone fancontroller moet nemen, of 1 met pwm(pulsen ipv voltages).

ja maar al zet ik 1 op 0 draait hij t zelfe
dus ik dacht moet opnieuw opstarten maar dn staat hij weer op 100

Tweakotine?

Speedfan werkt niet op alle moederborden. Voor mijn chip zou speedfan ook moeten werken, maar helaas. Ik heb zelf een Asus a8n-sli en daar kan ik in de bios Q-fan instellen. Dat is de fan controller van asus waardoor je CPU fan temp gestuurd word. Mischien kan je even kijken of je die ook hebt.

Specs: CM Centurion 5 kast, Asus Atlas 450 Watt psu, A8N-SLI, AMD64 3200+ @ 2,7 Ghz, 1GB PC3200 CL3 @ 455, Asus 7900GT @ 540/1600, Seagate 160 GB IDE

quote:
Mr. Wizard schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 16:14:
Speedfan werkt niet op alle moederborden. Voor mijn chip zou speedfan ook moeten werken, maar helaas. Ik heb zelf een Asus a8n-sli en daar kan ik in de bios Q-fan instellen. Dat is de fan controller van asus waardoor je CPU fan temp gestuurd word. Mischien kan je even kijken of je die ook hebt.

sorry ik ben dom
waar moet ik dan kijke :$?

het bios is het "programma" van je moederbord. Dit "programma" wordt als eerste aangesproken en doet wat er moet gebeuren om op te starten, het staat dan ook ook voor Basic Input Output System. In dit bios kun je je computer tweaken. Je kunt er verschillende opties aanzetten, zoals onboard geluidskaart, netwerkkaart, etc. en andere functies, zoals q-fan en soortgelijke functies.
Om in het bios te komen(zo heet dat), dien je bij het opstarten van de computer, als deze bezig is het bios uit te lezen(gewoon voordat je het windows scherm ziet dus), een bepaalde toets of toetsencombinatie in te drukken, dit verschilt per fabrikant. Bij Asus is dat de "DEL"- toets.
Owja: let goed op wat je doet, en pak er desnoods het boekje van het moederbord bij, want je kan er je systee, behoorlijk mee verkloten, maar dat is wel onwaarschijnlijk. Als je per ongeluk iets gewijzigd hebt en je weet niet wat: een paar keer op esc drukken en de aanwijzingen volgen, zo verlaat je het bios zonder iets op te slaan.

heet liever Z^
Reg. datum: 28 november 2005

Mooie TS, een kleine tip: Maak nog iets meer gebruik van alinea's dat maakt het net wat overzichtelijker.

Ik heb van de week een Nexus Disktwin gekocht voor mijn Samsung Spinpoint 200 GB, maar ik ben er niet tevreden over. Als eerste pasten de schroeven niet in mijn harde schijf, gelukkig had ik zelf nog wel passende.

Na montage trilde de behuizing nog steeds mee, de blokken bleken de trillingen niet te kunnen dempen. Uiteindelijk heb ik om de koelblokken een flink aantal post-stieken gewonden in de lengte-richting. Toen heb ik de harde schijf op de bodem van mijn kast gelegd. Dus alleen de stieken om de blokken raken de bodem. En nu is het wel stil.

Geen aanrader dus voor trillende schijven.

Koeienstal.nl -|- AMD Athlon64 Overklok-tutorial -|- Powered by AMD Athlon64 3200+ @ 2850mhz

Allemaal gezeik ->

Oke ik heb een dillema.
Zie mijn sig, ik heb een crossfire set up, 2 keer Artic Accelero X2 meerdere Papst fans (alle standaard fans vervangen) een Zalman 9500Cu op silent mode etc.
Een Thermaltake 680 Watt purepower ( klopt niet in mijn sig)
Ik heb een enorm lawaai, zelfs nu als ik simpel wat typ.
Ik zat zelf te denken aan het moederboord want ik heb verder eigenlijk alles al uitgesloten.
Het is een soort pieperig/ventilator geluid en behoorlijk hinderlijk, wat zou dit kunnen zijn?

( Mijn fans werken allemaal op 9 volt en ik ben zeker geen zeikerd)

(Sorry ik gebruikte de search en poste in deel 1)

Waarschuwing: Weet nooit waar die het over heeft. The Big Bang Theory: At first there was nothing, which exploded.

Reg. datum: 15 september 2003

Is een fanloze voeding in een beetje snel systeem een mogelijkheid, of een onmogelijkheid?

Gewoon één voor één de fans ff stil zetten door je vinger erop te leggen. Zodra het irritante geluid stopt weet je de boosdoener. :Y) Volgens mij kan het je moederbord niet zijn want als ik zo wat plaatjes bekijk zie ik alleen maar passieve koeling.

http://www.itnewsonline.com/images/news/Asus-A8R32-MVP.jpg

Misschien dat je voeding/hardeschijf het irritante geluid maken ?

@El Cid
Het is een mogenlijkheid maar voor een beetje fatsoenlijk voeding betaal je je blauw. Terwijl je voor minder geld gewoon een degelijk voeding kunt kopen waarbij je de fan amper hoort.
Maar in een beetje snel systeem heb je genoeg andere onderdelen die je niet passief kan koelen (CPU, GPU) dus daar zal je waarschijnlijk ook wel een fan horen, beetje zonde om dan een vermogen neer te tellen voor een fanloze voeding :z

TankiEEE wijzigde dit bericht 06-05-2006 00:21 (17%)

Abit NF7-S | AMD XP-M 2600+ | MSI Nx-6800 | 280GB HD | OCZ 470Watt

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws