quote:
Het moet inderdaad Notepad++ zijn, maar mijn JavaScript CMS haalt volgens alle + karakters weg. Daar moet ik nog wat aan doen.
quote:
Zoefff schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 08:41:
Ik begrijp dat je een ID neemt omdat dit maar 1 keer voorkomt op die pagina, maar tóch vind ik het een verkeerde keuze. Iets als een bron bij een tekst is nou juist iets wat vaker voor
kan komen op een pagina, en over het algemeen altijd hetzelfde gestijld wordt. Ik zou daarom ook juist een class gebruiken, en geen ID.
Daar heb je een punt. Ik denk dat ik dan maar iets anders moet verzinnen.
quote:
Het ADDRESS element moet contact informatie geven over de maker van de pagina. De bronvermelding geeft alleen aan wie de orginele tekst heeft gemaakt, niet de pagina zelf. En ik doe de tekst niet in een BLOCKQUOTE element omdat ik de tekst niet als citaat gebruik.
quote:
mophor schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 09:23:
verder hebben class en id natuurlijk niks met css te maken, in eerste instantie. Je geeft een element een class omdat ie anders is (in functie) dan de rest en daardoor heeft ie vaak een andere opmaak (waar je dat class attribuut dan handig voor kan gebruiken), je geeft geen class attribuut mee omdat je iets in een bepaalde opmaak wil hebben. (dit is een ontzettend hardnekkig misverstand)
Je geeft een element een class omdat ie anders is? Ik zou het erg op prijs stellen als jij mij vertelt waar ik dat in de HTML 4.01 specificatie kan vinden, want de enige functies voor het class attribuut die ik heb gevonden zijn:
- As a style sheet selector (when an author wishes to assign style information to a set of elements).
- For general purpose processing by user agents.
De eerste functie geeft duidelijk aan dat het attribuut erg op CSS is gericht. De tweede functie is nogal vaag. Het enige wat ik bij de tweede functie kan bedenken is JavaScript, verder niks. Ook vind ik het nogal nutteloos om een element een class attribuut te geven als deze een "anders is (in functie)". Dit heeft namelijk geen nut. De user agent begrijpt heus niet de inhoud van het class attribuut. Waar jij volgens mij aan denkt is
XHTML 2.0's role attribuut. Het class attribuut is echter iets heel anders, dus waarom zouden we doen alsof dat niet zo is? Wat je ook verzint, het enige nut wat het class attribuut heeft is dat het gebruikt kan worden dmv CSS en JavaScript.
quote:
geldt ook een beetje voor je verhaal over div: p's (en andere "hoofdstuk" elementen) zou je altijd moeten groeperen met een div, niet toevallig omdat je ze wil floaten (wat hier denk ik een nietszeggende term is, aangezien mensen er op dit punt nog niet bekend mee zijn). Div is
zeer zeker niet een nietszeggend element.
http://www.rikkertkoppes.com/thoughts/class-and-style
http://www.rikkertkoppes.com/thoughts/about-div
het uitleggen van float doe je overigens het beste met termen als text-wrap denk ik, da's ook precies waar het voor is. Daarom zitten mensen ook altijd te fucken met clear, aangezien het in eerste instantie niet bedoeld is om blokken naast elkaar te zetten (daarvoor zou display: inline-block veel geschikter zijn)
Waarom zou je alle P's moeten groeperen in DIV elementen? Het voegt totaal geen waarde toe. DIV mag dan een groeperingselement zijn (zoals de HTML 4.01 specificatie ook aangeeft), maar als je verder niks met het DIV element doet, dan zie ik geen rede om het te gebruiken. Het DIV element op zichzelf is namelijk kansloos. Het heeft geen semantieke waarde en de user agent die de HTML leest kan er dus niks mee, tenzij het element wordt opgemaakt (of als het door JavaScript wordt gebruikt).
Wat je zegt over het float eigenlijk is waarschijnlijk wel waar. Ik denk dat ik dus het hele hoofdstuk van
Je eerste website maar moet herschrijven.
quote:
over <em> en <strong>. Ik heb ergens een stuk gelezen over global en local emphasis. Je kan hierover twisten, maar ik vind het wel een aardig onderscheid:
<em> gebruik je als je locaal in een zin nadruk wil leggen op een bepaald woord, dit zijn dan voornamelijk bijwoorden (bv niet, wel, deze etc). Aangezien ze schuin gedrukt zijn vallen ze ook pas op op het moment dat je eroverheen leest.
<strong> voor globale nadruk, woorden die opvallen op het moment dat je een artikel voor je neus krijgt. Dit zijn dan vaak -hoe noem je dat- woorden, in roddelbladen zie je het nogal: namen en woorden als "miljonair" etc. Woorden die dus belangrijk zijn voor heel de tekst.
Dit is aardig interessant, maar ik kan hier weinig over zeggen. Wat je hier bespreekt is namelijk niet iets wat direct met de HTML standaard te maken hebt, maar meer over de leesbaarheid van teksten. Aangezien ik geen expert ben ik toegankelijkheid van teksten kan ik dus niks doen dan aan jou vragen of je toevallig nog weet waar je dit gelezen hebt.
quote:
Zoals ik al eerder zei, ik zie niet zoveel in de waarde van het DIV element. Ondanks dat de spec zegt dat het een groeperingselement is, zegt het niet wat je
moet groeperen, of hoe je de inhoud van DIVs moet benaderen. De spec zegt enkel dat je elementen
kan groeperen.
quote:
Ik vind het overzichtelijker en logischer om elk onderdeel in een formulier (dus een LABEL met het bijbehorende INPUT, SELECT of TEXTAREA element) in een apart P element te doen. In
het hoofdstuk over formulieren in de HTML 4.01 spec doen ze zelfs in twee voorbeelden het hele formulier in 1 P element. Maar heb je misschien een bron die argumenten voor jouw standpunt geeft.
Overigens erg bedankt voor je kritische feedback, mophor.
En Vinzzz z'n vraag is volgens mij voldoende beantwoord in de posts erna. Ik wil iig wel toevoegen dat je eerst moet kijken of die DIVs wel nodig zijn. Je ziet soms bijv. dat de enige child node van het BODY element een DIV is met bijvoorbeeld de id "container". Dit kan soms nodig zijn, maar 99,9% van de sites die dit gebruiken zijn vergeten dat het HTML element ook opgemaakt kan worden waardoor "container" overbodig wordt. Dus kijk eerst naar de elementen die je al tot je beschikking hebt voordat je DIVs gaat toevoegen.