Gathering of Tweakers

Quicksearch
BMW

How to Become a DJ deel XIV
Introductie
Dames en heren, het is mij een eer en genoegen u van harte welkom te mogen heten bij het veertiende deel van de How to Become a DJ legacy Slow Chat soap Topic op GoT.

Een kleine introductie is op z'n plaats, voor wat historisch besef...
Op maandag 11 juni 2001, om 19:16, plaatste Timmey het onschuldig ogende topic How to become a Dj.... in het Audio, Video & HiFi Forum gedeelte van het GoT forum.

Dit groeide meteen uit tot een van de allergrootste draadjes die we ooit gezien heben op dit forum, met maarliefst 3144 reacties.

Het totaal aantal post, zonder mislukte of dubbele nieuwe topicstarts mee te nemen, is ruim de vijftienduizend gepasseerd: 3.144 (I) + 2.004 (II) + 1.504 (III) + 2.000 (IV) + 2.005 (V) + 1.274 (VI) + 1.000 (VII) + 1.008 (VIII) + 1.000 (IX) + 1.001 (X) + 1.002 (XI) + 999 (XII) + 2.080 (XIII) = 20.030 posts.

De originele topicstarter leest af en toe mee, maar zijn wellicht onbedoelde nalatenschap leeft voort.

Wat doet een DJ nou eigenlijk :?
DJ staat al jarenlang voor disk jockey, een term die tegenwoordig extreem gehyped wordt, maar velen weten eigenlijk niet wat het vak nou precies inhoudt. DJ zijn kent twee aspecten: De techniek en de sfeer. Onder techniek wordt het mixen van plaatjes verstaan. Mixen is het gelijkzetten van tempo en beats, om vervolgens aan het einde van een nummer een soepele overgang te regelen. Dit klinkt heel simpel, maar dat is het zeker niet (in het begin al helemaal niet). Het mixen is een zeer nauwkeurig proces, waarbij de kleinste afwijking er al voor kan zorgen dat de boel na 10 seconden niet meer gelijk loopt. Dan kennen we nog het andere aspect, de sfeer. Als DJ op een feest ben jij verantwoordelijk voor de sfeer op de dansvloer. Nu zijn er een aantal factoren waarmee je de sfeer kan beďnvloeden, waarvan de belangrijkste bij uitstek de platenkeus is. Het neerzetten van een gevarieerde en goed opgebouwde set is alles behalve makkelijk. Daarnaast is de uitstraling van de DJ ook belangrijk. Een DJ die enthousiast bezig is, zal zonder twijfel betere resultaten halen dan een zak hooi die er ook niet voor de lol staat.

Wat is het verschil tussen een DJ en producer :?
Dat zijn twee termen die vaak door elkaar worden gehaald. Een DJ staat simpelweg voor platendraaier, een figuur op een feest of op de radio die plaatjes opzet. Een producer is degene die de plaatjes maakt. De reden waarom deze twee termen door elkaar worden gehaald, is omdat een producer meestal beide doet. Denk bijvoorbeeld aan DJ Tiësto, die bekend staat om zowel zijn producties als zijn DJ-kunsten. Een vaak gemaakte fout is echter dat een goede producer automatisch als volwaardig DJ wordt aangezien. Dit is lang niet altijd waar! Er zijn voorbeelden van mensen die geniaal produceren, maar er als DJ weinig van bakken.

Wat is beter, CD of vinyl :?
Dit is een discussieonderwerp die vaak zat is gehouden in de voorgaande delen. Uiteindelijk komt het erop neer dat er geen absolute winnaar is. Beide media hebben zo hun voordelen en nadelen. Bij vinyl heb voordelen zoals direct contact met het medium, absolute controle over de plaat en uitgebreid assortiment aan platen. CD's zijn compacter, beschadigen minder snel en zijn thuis te bakken.
Qua mixgenot zijn deze systemen niet met elkaar te vergelijken. Met vinyl werk je door direct met de hand de plaat te corrigeren, bij CD's doe je dat met behulp van een groot wiel en de pitch bend. De mixtechnieken verschillen zoveel, dat je geen concrete winnaar hebt. De voorkeur qua medium is bij iedere DJ anders. Om één heel groot misverstand uit de weg te ruimen: Met beide systemen valt perfect te mixen!

Ik wil graag DJ worden, welke apparatuur moet ik nemen :?
Je zult eerst een keuze moeten maken tussen de twee verschillende media. Als je vinyl wilt draaien, hou er dan rekening mee dat je toch echt een platenzaak in de buurt moet hebben. Als je CD's wilt draaien, dan zul je er rekening mee moeten houden dat er bijna geen extended mixen van nummers in de winkel zullen liggen! Daarom is het als CD DJ ontzettend moeilijk om de desbetreffende auteursrechten te betalen en de muziekindustrie te steunen, omdat er voor CD DJ's erg weinig CD's geschikt zijn.
Voor apparatuur raden wij je aan een kijkje bij New-Line te nemen, een zeer uitgebreide DJ-gear winkel met zowel professionele apparatuur als beginnersspullen. Voor draaitafels is er zelfs een uitgebreid topic aanwezig met aanbevelingen en afraders. Verder is het verstandig om de commentaar van shopbaas André serieus te nemen, omdat deze man bijzonder veel verstand van de apparatuur heeft! Let daarom vooral op de producten die genoteerd staan als "Drés Choice", en stel hem gewoon vragen als je iets niet weet.

Voor de rest algemene aanbevelingen in de volgende categorieën (over het algemeen is het aan te raden om apparatuur te kopen bóven het very low budget!):

Mixers (geen battlemixers)
Very low-budget: Gemini PMX-500
Low budget: Gemini PS-626i / JB-Systems MX4
Midrange budget: Gemini UMX-7 (uitverkocht) / American Audio Q-D5
High budget: Dateq XTC/Allen&Heath Xone:32/Vestax PCV-275
Clubmixers: Pioneer DJM-600/ Dateq LPM7.3-GPM8.3-Apollo / Rodec 180MKII

Draaitafels (S-arm voor het normale mixwerk)
Very low budget: Reloop RP-2000MKIII/JB-Systems Q-20/Akiyama DJ-2000 (OEM-product, alledrie de tafels zijn identiek)
Low budget: Reloop RP-4000MKIII/JB-Systems Q-30/Akiyama DJ-3000 (OEM-product, alledrie de tafels zijn identiek)
Midrange budget: Reloop RP-5000MKIII/Gemini PT-2100
High budget: Technics SL-1200MK2 of M3D/Gemini PDT-6000/Synq XTRM-1 en klonen daarvan

CD-spelers (enkel)
Low budget: Gemini CDJ-20
Midrange budget: American DJ PSX
High budget: Pioneer CDJ-800/Pioneer CDJ-1000MKII/Denon DN-S5000/Numark Axis-8

CD-spelers (dubbel)
Low budget: American DJ DCD-Pro 400
Midrange budget: DAP 900D/Numark CDN-36
High budget: Pioneer CMX-3000/Pioneer CMX-5000/Numark CDN-88/Numark CDN-90

Natuurlijk zijn er ook een zat andere goede producten in deze branche. Dit is slechts een kleine indicatie van wat een goede keuze zou zijn.

Zozo dat DJ spul is aardig prijzig zeg! Kan dat niet tweedehands :?
Tuurlijk! De grote sites Ebay en Marktplaats zullen vast wel DJ gear ergens tussen hebben, maar het is ook verstandig om op het tweedehands forum van het New-Line forum te kijken en het Vraag & Aanbod-forum van DJ2DJ (URI's onderin). Beginnersapparatuur wordt erg vaak te koop aangeboden omdat de mensen besluiten om de apparatuur te vervangen met spullen uit een hogere prijsklasse, dus als je wilt beginnen zul je altijd wel tweedehands beginnersspullen tegenkomen ergens.

Hoe kom ik aan de bak als DJ :?
DJ'en is een leuke bezigheid en moet vooral een hobby blijven, maar het liefst wil je natuurlijk je kunsten ook aan een publiek tonen. Dit is niet alleen goed voor een flinke kick (als iedereen op jouw plaatjes uit zijn dak gaat), maar ook erg leerzaam. Je leert namelijk om een soort interactie tussen jou en het publiek te voeren.
De vraag is natuurlijk: hoe kom ik dan voor een publiek terecht?
Zorg eerst dat je veel geoefend hebt, dat houdt in dat je zowiezo het beatmatchen onder de knie hebt (foutjes maken mag weleens). Laat eerst een aantal van je mixen eens horen aan wat vrienden en kennisen. Zodra je een goede mix op CD hebt staan, begint het netwerken. Maak eens een praatje met de plaatselijke DJ en laat dan een CD van je achter (uiteraard met naam, e-mail ed), ook mensen op school op de hoogte brengen van jouw draaikunsten kan helpen voor wat naamsbekendheid. Ga dan niet stilletjes zitten wachten, maar onderneem zelf actie. Stel voor om een keer te draaien op een schoolfeest of doe mee aan een DJ-contest.
Wanneer je al deze stappen uitvoerd ligt het niet meer in jouw handen. Maar wat er ook gebeurt probeer het plezier in het draaien te houden, ga dus niet ergens draaien waar je jezelf absoluut niet thuis voelt (ga als Techno-DJ niet in de plaatselijke kroeg skihut-hits draaien om toch maar aan de bak te komen).

Waar kan ik muziek vinden :?
In de platenzaak :). Onderaan dit topic vindt je een lijst met links.

En hebben deze überl33te mixmeisters ook een IRC kanaal :?
Jazeker :*) Check daarvoor #GoTDJ op irc.tweakers.net
GoT DJ overzicht :+

DJ Stijlen
momania• Techno
• Club
BtM909 :: BO the Man• 2Step / UK Garage
• Funky House
• R&B / Hip Hop / Urban
EmpathyVaak:
• Trance
• Hardtrance
• Hardhouse

Minder vaak:
• Hardstyle
• Techno
JaapvR• FunkTechno
• Clubstijl
MolshoopVerschillende soorten Techno
Keez :: DJ CC (Case Closed)• Jumpstyle Trance
• Uplifting Trance
• Hardstyle
• Hardtrance
TekDrum&Bass
Universal Creations• (Progressive)Trance (dus de wat meer kwaliteits Trance)
• Progressive
• Classics (Club, Trance en House)

Daarbuiten ook:
• ClubTrance
• Techno (meestal de wat hardere)
• Hard Trance
• DnB
• Groove
• House
Vash• Techno
• Trance
JasperT• Funky
• Groovy
• House
• Club
• Funky Techno
Arne_F :: DJ LysoProgressive, Trance en Techno

numlock• Hip Hop
• Beat-crossover
• turntabelism
Jimsterrr :: DJ Jim-E• Trance
Canard• Progressive Trance
• Hardtrance
• Hardstyle
• Techno
DJ Reanimation• Trance
• Dance
• Hardstyle
• Techno
Hiddo :: Sunni• Techno
• Tech-house
BezurK :: William Tech• Groovy Techno
• Minimal Techno
Gobbles, InQ.• Trance
• hardstyle
• Techno
DeNB3rt• Drum'n'bass
Steenvoorde :: Bor• Full-on Psytrance
-ScuL-• Hardtrance
• Hardstyle
• Hardcore
OverSoft • Techno / Techhouse
• Club
UrinatinventuM• Hardstyle
• wat langzamere Hardcore
Michali• (Minimal) Techno
Quinie • electro / lounge / progressive
• lounge
• progressive
Slizer• Minimal Techno
savale• Club
• Progressive
• Techno
Chiron :: Ener-G• Alles van Danny Christiaan :+
• funky techhouse
• progressive / tribal / techno
• Mainstream / Urban
• Drum 'n Bass (van intelligent tot hardstep / pressure)
• Muziek voor studentenfeestjes / bruiloften / cafe's e.d.

Voorgaande delen en dochterdraadjes :+
How to become a Dj...
How to become a Dj... deel II
How to become a Dj... deel III
How to become a Dj... deel IV
How to become a Dj... deel V
How to become a Dj... deel VI
How to become a Dj... deel VII
How to become a Dj... deel VIII
How to become a Dj... deel IX
How to become a Dj... deel X
How to Become a DJ... deel XI
How to Become a DJ... deel XII
How to Become a DJ... deel XIII
How to become a Producer
How to become an LJ...
Andere DJ fora :+
DJ2DJ forum
New-Line forum
Licht & Geluid forum
DeeJay Forum
TechHouse
ebeatz.nl
Global Hardstyle Forum
AboutDJ Forum

Platenzaken :+
Offline ;)
Lijst platenzaken in Nederland en België

Online NL:
decksrecords http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/Sticky_off.gif
4 DJ's ONLY
Dancegrooves
Recess Records
Rare Records
Platenshop.nl
vinylshop

Online UK
Hard To Find Records
DotVinyl
Defected Online store!

Online DE
Decks-Records online vinyl shop http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/Sticky_on.gif
Important Records

DJ Gear :+
Tone Control
DJGear.com
J&H Prof Licht en Geluid
New Line licht en geluid

Handige links :+
About DJ - De DJ Info site van NL :P
Technics Dutch dance charts
Advanced Vinyl Handling
Discogs

Beginners guide:
Recess
Howto DJ: Skills, Attitudes and Basic Mixing Techniques
Introduction into DJing and Turntablism

Scratch this sh*t
The history of turntablism
The Ever :: evolving skratch tutorial

JvS wijzigde dit bericht 19-03-2006 14:48 (6%)

Koffie?
Ja, Lekker

BMW

Ik weet, ik heb hier nog nooit gepost, maar wou mijn vraag graag kwijt en de vorige was op slot. Als het jullie tegen het verkeerde been of het hoofd of waardanook stoot, dan hierbij mijn excuses, gooi er een slot op en laat het topic terugkeren tot as, zoals hij onstond..

Ik vind het draaien een zeer gave bezigheid om te zien, maar het lijkt me nog gaver om te doen. Ik ben zelf vooral een HipHopper en wil ook zelf gaan draaien richting de hiphop. Ik heb op NewLine gekeken en zag dat je voor een beetje set 500 euro kwijt bent. Dat vind ik nog wel te doen en dat heb ik er ook wel over.

Nu weet ik er dus nog niet zoveel vanaf, maar is het handiger om zelf een set samen te stellen, of is een Dre's keuzeset van New-Line ook geschikt?

Ik had de Numark Battlepack al gespot als goede kandidaat, any input van jullie over deze set? Eventueel tips voor andere sets in deze prijsklasse? Ik wil niet te veel geld uitgeven voor het geval ik het dus niets vind (of het simpelweg niet kan). Las ni de oudere topics dat men er niet echt over te spreken is. Maar het is voor mij dus gewoon puur om voor mezelf te draaien en verder niets serieus verder..

Catch22 wijzigde dit bericht 14-03-2006 06:11 (24%)

Koffie?
Ja, Lekker

Die Dre's keuze setjes zit je in ieder geval zeker goed mee. Dre weet precies wat goed is in welke prijsklasse. Verder heb ik eigenlijk niet zoveel te zeggen of die numarks aangezien ik daar geen ervaring mee heb.

Still haven't found what i'm looking for...

quote:
Het totaal aantal post, zonder mislukte of dubbele nieuwe topicstarts mee te nemen, is ruim de vijftienduizend gepasseerd: 3.144 (I) + 2.004 (II) + 1.504 (III) + 2.000 (IV) + 2.005 (V) + 1.274 (VI) + 1.000 (VII) + 1.008 (VIII) + 1.000 (IX) + 1.001 (X) + 1.002 (XI) + 2.080 (XIII) = 19.031 posts
Deel XII mist in deze lijst, mss wel handig om deze erbij te gooien. En verander dat vijftienduizend dan gelijk maar in twintigduizend :)
Soms maar niet altijd ....

Hellow,
ik ben op zoek naar een leuk setje monitors voor bij mijn dj set.
Ik maak nu gebruik van mijn hifi speakers (Kef Carlton III) maar dit zijn vloerstaanders dus het geluidsbeeld als is sta te draaien is niet optimaal.
Als versterker maak ik gebruik van een Rotel RA-940BX (2x40watt) deze versterker bied de mogelijkheid om 2 setjes aan te sturen.
Nu viel mijn oog op de Alesis Monitor MKII (mede door deze review http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2260 )
deze monitor is echter in zowel een passieve als een actieve uitvoering te koop bovendien is hij 100 watt dus ik weet niet of mijn versterker dat goed gaat trekken.

Mijn vraag is dus of de alesis monitor een goede keuze zou zijn en zo ja of ik beter voor de actieve of passieve versie kan gaan (passief eventueel met een andere losse versterker). Of zouden jullie mij een heel ander setje aanraden en zo ja welk?

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

ping (zo staat deze ook weer in me lijstje van te volgen topics)

oja moet volgende week draaien in de docx in Assen. Ga dit samen doen met Superabje. Voor mij de eerste keer buiten de eigen feesten en woonkamer. Dus spannend. Zeker nu al weken bagger draai maar ach dan moet je ook maar geen hobby dj vragen voor je feest :)

....
Nu ff niet mama ik sta net de cake af te gieten

BMW

quote:
Tsunami schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 09:47:
[...]
Deel XII mist in deze lijst, mss wel handig om deze erbij te gooien. En verander dat vijftienduizend dan gelijk maar in twintigduizend :)

Done

Zit hier toevallig iemand uit Zwolle die mij eventueel wat zou kunnen leren, mocht ik het ook gaan doen? Ik denk namelijk dat het wat makkelijk is als iemand je zelf dingen verteld en voordoet dan wanneer je zelf maar wat klooit en van internet sites leest..

Koffie?
Ja, Lekker

glock pret...
Reg. datum: 24 september 2001

quote:
Koekie007 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 17:22:
Mijn vraag is dus of de alesis monitor een goede keuze zou zijn en zo ja of ik beter voor de actieve of passieve versie kan gaan (passief eventueel met een andere losse versterker). Of zouden jullie mij een heel ander setje aanraden en zo ja welk?

Ik hoor en lees veel goede verhalen over de syrincs set. Daar zou je ook naar kunnen kijken.

De alesis active monitor II is een absulute topper. Kan ik kort over zijn. Heb je het er voor over, meteen doen. In het begin is het even wennen, omdat de meeste hifi speakers de nadruk op bas leggen. Ik had zoiets van.. wat een "kaal" geluid. Maar de set blijft strak spelen, wat je er ook tegenaan gooit.
Een uit de lucht gegrepen naam
Reg. datum: 25 september 2000

Excuses als dit al eens eerder aan de orde is geweest, maar ik kan het zo snel niet vinden in eerdere delen en het staat ook niet in de openingspost. Ik heb een vraag betreffende licenties van muziek op CD. Als ik een CD koop in de winkel en die muziek dus legaal bezit, bezit ik dan ook de rechten om de muziek op die CD te draaien als DJ voor een publiek?

Kingwin KT-424-S * ASRock K7S41 * AMD Athlon XP 1800+ (1,53 GHz) * Dane-Elec 2x512 MB 266 MHz DDR SDRAM * Maxtor DiamondMax 10 SATA 200 GB * Matrox G450 32 MB DDR * Pioneer DVR-106 DVD±RW * Iiyama MT-9017T 17"

quote:
Catch22 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 01:47:
Ik vind het draaien een zeer gave bezigheid om te zien, maar het lijkt me nog gaver om te doen. Ik ben zelf vooral een HipHopper en wil ook zelf gaan draaien richting de hiphop. Ik heb op NewLine gekeken en zag dat je voor een beetje set 500 euro kwijt bent. Dat vind ik nog wel te doen en dat heb ik er ook wel over.

Nu weet ik er dus nog niet zoveel vanaf, maar is het handiger om zelf een set samen te stellen, of is een Dre's keuzeset van New-Line ook geschikt?

Dré's Choice word gegeven aan producten met een bijzonder goede prijs-kwaliteitverhouding. Verwacht dus niet een topproduct als je weinig betaald. Vooral bij New-Line is alle waar naar z'n geld, als je weinig betaald krijg je ook weinig.
Op New-Line bestaat er een mogelijkheid om aan te geven wat je van een product vind. Lees deze reviews gerust door, ze kunnen je prima ondersteunen in het scheiden van het kaf en koren.

Tot slot, een beetje mix-setje kost je rond de 800 euro. Zeker als je er wat langer mee wil doen.
Voorbeeldje met draaitafels (1080 euro)
2x Akiyama DJ-4000 Acura met Ortofon OM Pro elementen: 701 euro
1x Vestax PCV-275 mixer: 379 euro

Voorbeeldje met tabletop cdspelers (897 euro)
2x Numark Axis-4: 518
1x Vestax PCV-275 mixer: 379 euro

Voorbeeldje met dubbele cd speler (615 euro)
1x Numark CDN-35: 399 euro
1x JB-Systems Beat 6 MKII mixer: 216 euro
De Beat6 mixer zit erbij omdat het een goedkopere 19" mixer is en daarmee makkelijk met de dubbele cdspeler in een flightcase kan worden gezet.

Zelf ben ik begonnen met een Behringer DX-500 mixer (word al een tijdje niet meer gemaakt) en een setje Gemini CDJ-10 cdspelers. De Gemini CDJ-10 of CDJ-15 kan ik iedereen absoluut afraden. Het gemis van pitchbend of een jogdrive maakt goed mixer erg lastig.
Na de Gemini cdspelers heb ik een Numark CDN-35 dubbele cdspeler gekocht. Later zijn daar 2 Pioneer CDJ-100s tabletop cdspelers bijgekomen en is de DX-500 vervangen door zijn grotere broer: de DX-1000.

Al met al draai ik nu op een Behringer DX-1000 mixer, 2 Pioneer CDJ-100s en een Numark CDN-35. De mixer en de numark cdspeler werken beiden heerlijk en kan ik jullie aanraden. De Pioneers vind ik persoonlijk wat minder omdat de jogdrive ontzettend gevoelig is, tov de numark. Dat is een kwestie van gewenning. Verder heeft de numark een setje van 2 seamless loops per loopwerk, Pioneer niet. Pioneer heeft een drietal grappige effecten en dat mist de Numark.
Ieder artikel heeft zijn eigen voor- en nadelen. Meest belangrijk is betrouwbaarheid, kwaliteit en je eigen behoeften. Lees veel recenties en reviews (bij producten op new-line of op aboutdj.nl) en kijk wat je wil, dan vind je vanzelf de juiste apparatuur.

EDIT: Mocht nog een goedkoop setje draaitafels zoeken, kijk dan even op http://www.new-line.nl/forum/read.asp?t=19648. Geen ervaring met de dingen die hij aanbied, maar het kan nooit duur zijn ;-)

Philip_Janssen wijzigde dit bericht 15-03-2006 21:37 (5%)
Reden: Succes met het 2e handje ;-)

quote:
Hellow,
Ik maak nu gebruik van mijn hifi speakers (Kef Carlton III) maar dit zijn vloerstaanders dus het geluidsbeeld als is sta te draaien is niet optimaal.
Als versterker maak ik gebruik van een Rotel RA-940BX (2x40watt) deze versterker bied de mogelijkheid om 2 setjes aan te sturen.
Nu viel mijn oog op de Alesis Monitor MKII (mede door deze review http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2260 )
deze monitor is echter in zowel een passieve als een actieve uitvoering te koop bovendien is hij 100 watt dus ik weet niet of mijn versterker dat goed gaat trekken.

Koekie, ik kan je de Behringer Truth B2031 (a) aanraden. De A-versie is gewoon een actieve versie van deze serie. De monitors zijn goed betaalbaar en geven een prima geluidje, zeker in die prijsklasse. Headroom heeft-ie weinig tot niet, maar voor dat geld kun je het ook bijna niet verwachten. Prijs: 379,-
Linkje: http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12647

En aandere optie zou de Syrincs M3-220 DT set zijn. Deze heeft 2 sateliet speakers en een subje. Nette belastbaarheid, uitstekend geluid en een goed pak druk. Een stukje beter dan de Behringers, een stuk compacter dan de Behringers en natuurlijk heb je wat extra laag door de sub. Maar ze zijn ook wel wat duurder dan een setje Behringer monitoren. Prijs: 539,-
Linkje: http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11195

Beide setjes zijn overigens actief aangestuurd, gefilterd en geprocessed. Letterlijk plug&play!

quote:
Neman schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:28:
Excuses als dit al eens eerder aan de orde is geweest, maar ik kan het zo snel niet vinden in eerdere delen en het staat ook niet in de openingspost. Ik heb een vraag betreffende licenties van muziek op CD. Als ik een CD koop in de winkel en die muziek dus legaal bezit, bezit ik dan ook de rechten om de muziek op die CD te draaien als DJ voor een publiek?

Helaas! Officieel hoor je je cd's netjes te kopen en daarnaast word er ook nog eens verwacht dat je betaald aan de Buma/Stemra. Zij eisen een bepaalde vergoeding voor het live gebruiken van muziek. Dit kan op vele manieren berekend worden, afhankelijk van de gelegenheid en contracten van de muziekversterkker(s).

Als DJ is dit natuurlijk een extra kostenpost. Maar laten we eerlijk zijn, hoe groot is de kans op een inval door de Buma/Stemra als je op een huisfeest bij een stel studenten draait? Niet bijster groot. Ook bij geluidsoverlast denkt de gemiddelde agent er niet aan om te vragen of je je gelden wel afdraagt. Mocht je je er toch zorgen om maken, gewoon even een contractje laten tekenen door de opdrachtgever, waarin onder andere staat op welke tijden/data je werkt EN dat hij zorg draagt voor het afdragen van de uitzendrechten van de muziek.

Hier vind je een contractje dat je kunt gebruiken als voorbeeld.

quote:
Catch22 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 01:47:
Andre is een van de Nederlanders die meer mixer in zijn handen heeft gehad dan zandkorrels. Zijn adviezen kan je in dit geval bijna blind overnemen. De Numark set heb ik nog nooit gebruikt, dus ook nog geen mening over
quote:
Neman schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:28:

Als DJ heb je het recht om die muziek voor publiek te draaien, de organistator/kroegbaas/etc is namelijk verantwoordelijk voor het afdragen van de extra subsidie die verbonden zit aan het draaien voor publiek.

Ga je zelf een feest organiseren dat een uit de hand gelopen tuinfeest ver voorbij gaat dan ben jij verantwoordelijk voor de kosten die daar aan verbonden zijn.

quote:
Hellow,

Je versterker is niet echt ruim bemeten voor de kastjes. Ik zou dan ook kiezen voor de actieve versie, of een stel behringer truth monitoren. Zijn voor DJ werk in de woonkamer ook zeer bruikbaar, zeker voor het geld wat ze er voor vragen.

BMW

quote:
MMS_El_Guapo schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 21:22:
[...]

Dré's Choice word gegeven aan producten met een bijzonder goede prijs-kwaliteitverhouding. Verwacht dus niet een topproduct als je weinig betaald. Vooral bij New-Line is alle waar naar z'n geld, als je weinig betaald krijg je ook weinig.
Op New-Line bestaat er een mogelijkheid om aan te geven wat je van een product vind. Lees deze reviews gerust door, ze kunnen je prima ondersteunen in het scheiden van het kaf en koren.
Met die reviews weet ik het niet zo. Ik ben namelijk een beginner en de meningen daar worden gestaafd aan ervaringen van anderen, die gewoon al een stuk langer bezig kunnen zijn.

Ik denk dat ik die Numark set ga kopen. Van wat ik zo her en der lees moet het voor een beginner wel voldoen

Koffie?
Ja, Lekker

quote:
Catch22 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 22:03:
[...]
Met die reviews weet ik het niet zo. Ik ben namelijk een beginner en de meningen daar worden gestaafd aan ervaringen van anderen, die gewoon al een stuk langer bezig kunnen zijn.

Ik denk dat ik die Numark set ga kopen. Van wat ik zo her en der lees moet het voor een beginner wel voldoen

Ik wil je aanraden om toch even door te sparen in dat geval. Voor bijvoorbeeld de Dré's RP-4000 M3D Intermediate Set MKII of de Dré's Q-30 Intermediate Set MKII. Daar zitten gewoon draaitafels bij die een stuk beter presteren, zodat je er wat langer mee kunt doen.

Heb je trouwens m'n mailtje ontvangen over dat soundlabsetje? Dat zou je ook kunnen proberen als je het voor een leuk prijsje kan krijgen (zeg 50% van de nieuwprijzen).

Edit: nadeel van beginnersmateriaal is dat het snel gaat vervelen en dat je snel wilt gaan vervangen. Een goedkoop setje heeft als enige voordeel dat je minder financiëel risico loopt als je achteraf gezien het hele DJ gebeuren maar niets vind. Je doet je spullen dan gewoon weg voor de helft van het geld en dan kan iemand anders zijn geluk beproeven. Wil je echter serieus bezig zijn met DJ-ing (hetzij als hobby, hetzij professioneel), neem dan een serieus setje. Het kost je redelijk wat, maar je kunt er ook een langere tijd mee vooruit. Het scheelt je in ieder geval een extra setje dat je aanschaft.

Philip_Janssen wijzigde dit bericht 16-03-2006 03:35 (28%)
Reden: Motivatie toegevoegd

Een uit de lucht gegrepen naam
Reg. datum: 25 september 2000

quote:
MMS_El_Guapo schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 21:31:
[...]

Helaas! Officieel hoor je je cd's netjes te kopen en daarnaast word er ook nog eens verwacht dat je betaald aan de Buma/Stemra. Zij eisen een bepaalde vergoeding voor het live gebruiken van muziek. Dit kan op vele manieren berekend worden, afhankelijk van de gelegenheid en contracten van de muziekversterkker(s).

Als DJ is dit natuurlijk een extra kostenpost. Maar laten we eerlijk zijn, hoe groot is de kans op een inval door de Buma/Stemra als je op een huisfeest bij een stel studenten draait? Niet bijster groot. Ook bij geluidsoverlast denkt de gemiddelde agent er niet aan om te vragen of je je gelden wel afdraagt. Mocht je je er toch zorgen om maken, gewoon even een contractje laten tekenen door de opdrachtgever, waarin onder andere staat op welke tijden/data je werkt EN dat hij zorg draagt voor het afdragen van de uitzendrechten van de muziek.

Hier vind je een contractje dat je kunt gebruiken als voorbeeld.

Ik neem aan dat een identiek verhaal opgaat voor muziek op vinyl? Dat zou dus betekenen dat een DJ voor elke plaat ook nog eens een en ander moet voldoen aan de Buma/Stemra, of is het (zoals jadjong ongeveer zegt) zo dat de eigenaar van een locatie hier automatisch volledig verantwoordelijk voor is, ook als dat niet expliciet in een contract staat?

Volgens mij houden bar weinig DJ's zich aan de Buma/Stemra-regel, de algemene gedachte is dat het legaal aanschaffen van de CD's/platen voldoende is :z. Heeft het dan uberhaupt nog wel zin om legaal muziek aan te schaffen? Mocht er controle zijn en het niet goed zitten met die extra vergoedingen, dan maakt het wellicht ook weinig meer uit of de CD's legaal zijn verkregen of niet. Behoorlijk frustrerend allemaal...

Kingwin KT-424-S * ASRock K7S41 * AMD Athlon XP 1800+ (1,53 GHz) * Dane-Elec 2x512 MB 266 MHz DDR SDRAM * Maxtor DiamondMax 10 SATA 200 GB * Matrox G450 32 MB DDR * Pioneer DVR-106 DVD±RW * Iiyama MT-9017T 17"

Er zijn zo gruwelijk veel regels voor het draaien van muziek. In het kort komt het er op neer dat je een hoop moet en relatief verdomd weinig mag.
De exacte regels ken ik helaas ook niet. Zelfs bij de Buma/Stemra word een vraag van een DJ regelmatig aan enkele mensen doorgestuurd en duurt het een paar dagen om antwoord te krijgen. Dat geeft dus ook weer aan dat er eigelijk gewoon teveel regels zijn.

Mijn persoonlijke mening is dat het allemaal een beetje ontzettend opgeblazen is. Puur moreel gezien vind ik dat je originele cd's zou moeten draaien (of in ieder geval bezitten) als DJ zijnde. Als je daaraan voldoet, ben je al relatief netjes bezig.
De uitzendrechten vind ik, als je originele cd's hebt, een beetje dubbel op. Eerst betaal je om de muziek te mogen beluisteren en vervolgens betaal je nog eens om de muziek te mogen laten horen. En dat terwijl je eigelijk gratis de muziek en artiesten promoot. Ze zouden ons DJ's daarvoor eigelijk gewoon moeten betalen, maar helaas zal dat feest niet doorgaan... :(
Helaas zal mijn mening je in de rechtzaal niet gek veel helpen, dus pas op wat je doet.

Het contractje wat ik heb gepost is ook meer bedoeld voor drive-in discotheken en DJ's die niet onder een vast contract staan bij een horecagelegenheid. Zeg dus gewoon voor alle zelfstandige DJ's die geen vaste lokatie hebben. Je kunt het de opdrachtgever (je klant) laten tekenen. Dan zijn de basisdingen voor beiden duidelijk en heb je (als DJ) geen zorgen meer over je aansprakelijkheid als de Buma/Stemra binnen valt (zolang je netjes originele cd's hebt!).

offtopic: het is bijzonder moeilijk om ter plaatse te bewijzen dat je muziek op gebrande cd's gekocht hebt. Hetzij legaal gedownload, hetzij een reserve kopie hebt gemaakt van het door jou gekochte origineel. In het Nederlandse recht is het zo dat iemand onschuldig is totdat het tegendeel is bewezen. Daarnaast dient degene die stelt dat je schuldig bent de schuld te bewijzen. Zolang ze dit niet kunnen bewijzen ben je onschuldig en kun je gewoon doorgaan met je activiteiten.
Mocht je dus ooit in aanraking komen met de Buma/Stemra op een feest, dan kun je altijd een beroep doen op de bovenstaande grondprincipes van het Nederlands recht. Spreek desnoods af dat je op een later tijdstip het bewijs overlegd dat je onschuld bewijst (dus een betalingsbewijs voor je downgeloade MP3's (waarschijnlijk met DRM) of het origineel van de CD's in kwestie).
Onthoud echter wel dat je gewoon fout bent als je de cd's illegaal verkregen hebt.

Op het forum van New-Line is een heel topic gewijd aan het Buma/Stemra gedoe en auteursrechten. Het is inmiddels gegroeid tot een pagina of 20, dus leef je uit: LINKJE.
Daarnaast kun je met vragen ook altijd Buma/Stemra mailen.

Damessssssssss :P

Eeven iets anders, ik ben AboutDJ (site mede ontstaan door dit topic en ondertussen een tijdrovende bezigheid CQ 2é baan) compleet aan het omgooien en heb even wat input van fellow dj's nodig.

Behalve dat de site compleet omgegooid word naar een CSS design en een frissere look mee krijgt wil ik het zaakje ook wat interactiever gaan maken.

User comment systeem op het nieuws (ooit eens eerder gesuggereerd door iemand in dit topic) staat hoog op de lijst van te implenteren features...... tis alleen even afwachten wanneer het nieuwe ako based comment systeem er aan komt.

Als er dus nog iemand op/aanmerkingen heeft of zoiets heeft van -> Hey sukkel waarom heb je daar nooit aan gedacht!!!!! dan hoor ik dat graag. Gezien het feit dat er nogal wat bezoekers van Tweakers vandaan komen leek het me ook wel handig eens hier te vragen wat men nou nog mist.

http://www.aboutdj.nl DJ Equipment review site

BMW

quote:
MMS_El_Guapo schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 22:09:
[...]

Ik wil je aanraden om toch even door te sparen in dat geval. Voor bijvoorbeeld de Dré's RP-4000 M3D Intermediate Set MKII of de Dré's Q-30 Intermediate Set MKII. Daar zitten gewoon draaitafels bij die een stuk beter presteren, zodat je er wat langer mee kunt doen.

Heb je trouwens m'n mailtje ontvangen over dat soundlabsetje? Dat zou je ook kunnen proberen als je het voor een leuk prijsje kan krijgen (zeg 50% van de nieuwprijzen).

Edit: nadeel van beginnersmateriaal is dat het snel gaat vervelen en dat je snel wilt gaan vervangen. Een goedkoop setje heeft als enige voordeel dat je minder financiëel risico loopt als je achteraf gezien het hele DJ gebeuren maar niets vind. Je doet je spullen dan gewoon weg voor de helft van het geld en dan kan iemand anders zijn geluk beproeven. Wil je echter serieus bezig zijn met DJ-ing (hetzij als hobby, hetzij professioneel), neem dan een serieus setje. Het kost je redelijk wat, maar je kunt er ook een langere tijd mee vooruit. Het scheelt je in ieder geval een extra setje dat je aanschaft.

Ik heb even met Afterburner gepraat (heeft wel verstand van geloof ik ;) ) en ben van plan een Numark dmx01 te kopen en dan die Reloops erbij, 2000 of 4000. Dan komt het iets boven mijn budget, maar volgens mij is dat wel een goede combi. Die decks ben ik wel zeker van, misschien wel een andere mixer, aangezien een battle mixer misschien meer geschikt is..

Net ook een bod gedaan op een Reloop RMX30 BPM + 2 Reloop 3000's

Catch22 wijzigde dit bericht 16-03-2006 05:51 (4%)

Koffie?
Ja, Lekker

quote:
Catch22 schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 05:30:
[...]

Ik heb even met Afterburner gepraat (heeft wel verstand van geloof ik ;) ) en ben van plan een Numark dmx01 te kopen en dan die Reloops erbij, 2000 of 4000. Dan komt het iets boven mijn budget, maar volgens mij is dat wel een goede combi. Die decks ben ik wel zeker van, misschien wel een andere mixer, aangezien een battle mixer misschien meer geschikt is..

Net ook een bod gedaan op een Reloop RMX30 BPM + 2 Reloop 3000's

Minimale om te scratchen is de RP4000..... RP2000 is ronduit ruk of je moet met tig vellen bak papier + wax willen gaan werken en geloof me das geen pretje.

Als je cheap uit wil zijn kijk dan eens naar de Tec3400 van Skytec. Ik weet het pis en pis lelijk maar wel een erg leuke draaitafel voor het geld.

Review: http://www.aboutdj.nl/content/view/115/8/

quote:
Reind schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 04:05:
Damessssssssss :P

Eeven iets anders, ik ben AboutDJ (site mede ontstaan door dit topic en ondertussen een tijdrovende bezigheid CQ 2é baan) compleet aan het omgooien en heb even wat input van fellow dj's nodig.

Behalve dat de site compleet omgegooid word naar een CSS design en een frissere look mee krijgt wil ik het zaakje ook wat interactiever gaan maken.

User comment systeem op het nieuws (ooit eens eerder gesuggereerd door iemand in dit topic) staat hoog op de lijst van te implenteren features...... tis alleen even afwachten wanneer het nieuwe ako based comment systeem er aan komt.

Als er dus nog iemand op/aanmerkingen heeft of zoiets heeft van -> Hey sukkel waarom heb je daar nooit aan gedacht!!!!! dan hoor ik dat graag. Gezien het feit dat er nogal wat bezoekers van Tweakers vandaan komen leek het me ook wel handig eens hier te vragen wat men nou nog mist.
Zal es brainstormen... ik mis er eigenlijk weinig aan, alles zit er al wel in :) Draai je de hele meuk nou op Joomla?

"The only thing we can decide is what we want to do with the time that has been given to us."

LOiK

eigenlijk draai ik nooit meer en staan mijn draaitafels alleen maar stof te verzamelen. Ik zit er nu serieus over na te denken om ze te verkopen, eigenlijk wel stom ook en best moeilijk. Ik weet nog dat ik echt lang aan mn ouders hun oren heb gezeurd voor die draaitafels (ik heb er ook aan meebetaald, dus zoooooooo verwend was ik nou ook weer niet :P), ze waren ongeveer 1300 gulden per stuk en nu kan ik er op zn mooist ongeveer 750 euro voor beide krijgen.
ik ben nog zwaar aan het twijfelen, want ik kan ze ook gewoon laten staan als een soort van meubel/vitrine (net zoals sommige mensen een ontzettend duur standbeeldje hebben staan)

zucht, moeilijke beslissing, adverteren of niet? :'(

Dag DJ's

Over het gedoe met buma lijkt wat overtrokken hier. Ik heb als organisatie nog nooit buma/stemra betaald.. De discotheken betalen jaarlijks al een x bedrag ( afhankelijk van de oppervlakte / capaciteit ) aan buma/stemra.... Als DJ hoef je daar naar mijn mening dus geen rekening mee te houden.

Als ik een offerte opvraag bij een agency, zetten ze er meestal wel op dat het exclusief buma/stemra is.. maar dat doen ze omdat ze er geen gezeik over willen hebben. Als ik boek bij de DJ's zelf hoef ik helemaal niks te tekenen, krijg na de set gewoon de rekening...

Overigens krijgen de meeste DJ's/producers die ik in huur hun plaatjes van hun vriendjes/collega's.. Ze mixen ook elkaars nummers gewoon door elkaar en geven die aan hun relaties.. Ze doen zelf helemaal niet moeilijk over de rechten enzo.. Ze verdienen veel meer geld door een avondje te draaien, de meesten vinden dat ook veel leuker.

Toevoeging OT: Een goede manier om de scene binnen te komen, is in contact komen met organisaties van feesten en DJ's... Dat kan je doen op feesten, iets wat je dus ook moet doen, vaak naar feesten toe gaan, zorg dat ze je herkennen. Als je dan de juiste poppetjes op de juiste manier kan benaderen, krijg je vaak snel hun telefoonnummer en kan je ze een demotje meegeven..

Als je nog wat jonger bent, probeer dan lid te worden van een studentenvereniging, je kan daar dan als actief lid iets doen met commissies. Je kan dan proberen te draaien in de sociëteit en in contact komen in de entertainment wereld, studentenverenigingen organiseren meestal wel evenementen, festivals of feesten...

quote:
Chiron schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:43:
[...]

Zal es brainstormen... ik mis er eigenlijk weinig aan, alles zit er al wel in :) Draai je de hele meuk nou op Joomla?

Yeps en het forum op myReact natuurlijk ;)

Joomla bevalt me op zich prima, heb in de tussentijd Xaraya en Drupal geprobeerd en beide systemen zitten qua output mooier in elkaar maar ik vind het een crimé om mee te werken. Typo3 was ook nog een optie maar aangezien ik niet meer de enige ben die aan de site werkt wilde ik dat de rest niet aan doen..... Typo3 is namelijk nogal zware droge hap om door en door te leren kennen.

offtopic:
lol, ik sta nog steeds als eerste dj in de TS 8)7
+ dit is mooi weer een schaamteloze TVP aangezien ik hier meestal alleen maar lurk ipv post :+

Om nooit te vergeten: Han = Merely/XceeD/Merely O-) :P
Foto gallery || Mijn avonturen in Zürich

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos