quote:
Giox schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 14:07[/message]:
VET, bedankt voor deze zeer informatieve link, die gaat in de startpost (mag wel toch?)
Kan je misschien iets vertellen over de kwaliteit van verschillende A2DP Bluetooth headsets?
Ik wil er één kopen, maar weet nog niet precies welke. Zat eigenlijk aan de Pulsar 590 van Plantronics te denken.
Qua vormfactor zijn er nu voornamelijk drie verschillende; de neckband, de headset en de clip met oordopjes.
De verschillen moet je voornamelijk zoeken in:
- draagcomfort
- gebruiksduur
- het draadloze bereik
- mogelijkheid van (AVRCP) besturing (volgende, vorige track)
- mogelijkheid voor headset voor telefoongesprekken
Dan zijn er nog de A merken (bijv. Plantronics, Logitech, Motorola), deze zijn eigenlijk allemaal erg goed. Bij de B merken zit nog best wel wat kaf onder het koren.
Daarnaast zijn er ook best wel veel mensen die denken dat als hun toestel bluetooth 1.2 of 2.0 heeft, dat deze dan ook standaard A2DP ondersteunt. Dat is
niet het geval! Een fabrikant moet echt het A2DP profiel inbakken. Ook krijg ik vaak de vraag of iemand zijn toestel dan zelf kun upgraden om het wel te kunnen; dat is ook weer aan de fabrikant. Hij dient dan in een eventuele firmware update dit profiel toe te voegen. Voorbeeld: bij de Nokia 8800 is A2DP ondersteuning toegevoegd vanaf firmwareversie 3.60. Als je dus een oudere versie hebt, dan heb je geen A2DP ondersteuning. Nokia (en andere fabrikanten) lijkt overigens hier een bewuste keuze te maken om het (nog) niet in alle toestellen te zetten, alleen de toestellen in de muziek en TV lijn hebben het. Pocket PC's zijn een ander verhaal.
Maar goed, nu mijn ervaringen met de headset en telefoons.
Het grootste verschil zit hem naar mijn mening in het
draagcomfort. Hoe voelt die als je hem een uur op je hoofd heb zitten. Mijn collega's vinden mij meestal wel een beetje lachwekkend als ik weer een nieuwe headset aan het testen ben, ik draag hem ook echt minimaal een uur.
De Motorola HT-820 begon me na een kwartier al zeer te doen. Die rubberen randen gaan echt irriteren en na een half uur heb ik hem echt af gedaan.
Die Plantronics Pulsar 590A ziet er op het plaatje echt geweldig mooi uit. Maar toen ik hem uitgepakt voor me had staan en het materiaal voelde, was ik toch wel iets telleurgesteld. Het voelt toch wat goedkoop. De band van de headset is best wel groot. Daarnaast denkt iedereen dat de uittrekbare microfoon een uitpuilende glaszekering is, na 3 keer die opmerking had ik het ook wel weer gehad. Het draagcomfort was best lekker, alleen de band was me eigenlijk iets te groot.
Mijn persoonlijke favoriet is de Logitech, die heeft een dunne beugel en lekkere zachte oorkussens. Ik heb nu een oude versie liggen (BT1.1, zonder microfoon) en die werkt eigenlijk alleen direct op de Samsung D600 (is hiervoor speciaal aangepast). Op andere toestellen werkt het niet. Maar de nieuwe versies HS200 en HS210 (vierkante oordoppen) zouden BT1.2 A2DP en AVRCP moeten ondersteunen. Ik verwacht een dezer dagen een productie exemplaar.
Een goed B merk is i.Tech. Ik heb de BlueBand (neckband) en verschillende uitvoeringen van de Clip (clip met oordopjes). Misschien heb ik hele gevoelige oren maar headsets en neckbands irriteren mij al erg snel. Gelukkig zijn er dan nog de clips, dan kun je toch nog van die dingen los in je oren proppen. Veel mensen roepen dan meteen: "maar dan heb je weer draadjes". Dat klopt maar de clip heeft ook zijn voordelen. Als je hem op straat wilt gebruiken dan loop je met zo'n neckband of headset al redelijk snel voor schut, het zijn toch wel redelijke knoeperds van dingen. Ik denk dat een bui regen ook niet echt bevordelijk is voor een headset. Bij een clip zit het ontvangertje binnen je jas en kun je wel gewoon over straat en door de regen. Het grootste probleem vond ik altijd het draadje naar de telefoon, die ben je nu dus kwijt. De Nokia HS-12W die binnenkort uit gaat komen is ook een clip, die gebruiken de draadjes dan ook direct als dipool antenne voor de ingebouwde FM radio.
De gebruiksduur is op dit moment niet zo belangrijk als je hem aleen in combinatie met je mobiele telefoon gebruikt. MP3's decoderen kost nog zoveel energie dat alle mobiele telefoons sneller leeg zijn. Opmerkelijk handigheidje van Logitech, als hij de bluetooth verbinding verliest (bijv. omdat je je GSM uitzet) dan schakelt de headset vanzelf na enige tijd uit. Alle andere headsets moet je zelf uitzetten anders put de batterij uit.
Het draadloze bereik tussen de A merken is niet echt verschillend. Bepaalde Verwegistan B merken zijn wel beduidend minder. Pocket pc's hebben overigens over het algemeen een veel kleiner bereik dan mobiele telefoons. Maar ja, in het geval van een telefoon draag je dat meestal in een straal van een meter bij je. Ik test het meestal in de gang (ong. 25 m, zichtverbinding), de meeste halen dat prima maar als ik na 10 meter een stap een kamer in ga is het signaal direct weg.
Gelukkig ondersteunen ook steeds meer toestellen en headsets AVRCP (Audio Video - Remote Controle - Profile), hiermee kun je naar het volgende of vorige liedje bladeren zonder je telefoon uit je zak te moeten halen. Ik heb ook een lijst met meer details (
http://www.robertwebbe.nl/extendedA2DP.html) maar dat was zoveel werk om dat bij te houden, dat ik gestopt ben om die te onderhouden.
Met de mogelijkheid voor headset kun je de headset ook direct als handsfree headset gebruiken. Grote voordeel daarvan is dat het dan beter loopt in de interne software. Als je wordt gebeld wordt de muziek gepauzeerd, de A2DP verbinding wordt beeindigd, een HS verbinding tot stand gebracht en je kunt opnemen. Na het gesprek gaat dit alles weer in omgekeerde volgorde.
De geluidskwaliteit van alle headsets zijn overigens zeer goed. Alleen de meest Verwegistan B merken waren soms iets blikkerig maar echt slecht was de geluidskwaliteit zeker niet.