Gathering of Tweakers

Quicksearch
\o/

M.i.v. vandaag kan je (als het goed is) aangifte doen met je DigiD.

quote:
CAP-Team schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 23:18:
[...]

Dat kan alleen als je vriendin geen studiefinanciering kreeg, als je wel studiefinanciering krijgt kun je geen studiegeld oid aftrekken.
Hoezo dat? Je hebt een maximaal bedrag (voor HBO 175 euro ofzo) dat je af mag trekken per maand toch :? Dat bedrag verminder je met je ontvangen studiefinanciering.

Jah 'k ben toch malle pietje nie!

heeft een echte avatar

quote:
Padvinder schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 10:23:
Volgens mij is het wel voordelig als je geen stufi meer krijgt maar leent. Ik zit inmiddels in het 6e jaar van mijn studie, dus ik krijg niets meer van de IBG, ik leen. Ik heb iig mijn studiekosten afgetrokken bij mijn aangifte 2005. Ik kon er alleen niet over wijs worden wat ik nou kon aftrekken, dus ik heb maar gewoon mijn collegegeld ingevuld.

Ik hoor het wel of ze het goed vinden.
Niet je volledige collegegeld in ieder geval. Als jouw stufi is geeindigd in augustus mag je maar van september tot december = 1/3 van je collegegeld aftrekken. Die andere 2/3 doe je dan weer volgend jaar. Komt omdat als je nu midden in het jaar stopt (je bent klaar oid) dat je dan niet teveel hebt afgetrokken, omdat je dan wel geld terugkrijgt van je instelling.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
Stanzinist | system specs

Als je stufi eindigt in augustus dan heeft aftrekken van studiekosten al geen zin meer, je krijgt dan immers 8 maanden beurs, dit is samen met de drempel zo'n ¤2250. Je mag wel van het hele jaar college aftrekken maar dan kom je nooit boven de drempel+stufie

Studiekosten aftrekken is alleen van toepassing op mensen zonder stufie of mensen die een thuis wonen en lage stufie hebben. De kosten zijn immers gelijk maar drempel+stufie is stuk lager waardoor aftrekken wel kan. Belachelijk natuurlijk maar het is niet anders.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Reg. datum: 21 januari 2000

ik kreeg vandaag m'n digid activeringscode binnen
dus meteen maar geactiveerd en het belastingdienst programma gedownload

alles ingevuld en krijg 586 euro terug

ik las van de week in dit topic iets over ziektekostenpremies
die heb ik ingevuld, maar ik kwam met alleen de premies niet boven de drempel van 1600 euro uit
en dus kon ik daar niets van aftrekken

kortom, alleen loonheffing, arbeidskorting en loon ingevuld en programma doet de rest
daarna even gebruikersnaam en wachtwoord van digid ingevuld en alles werd netjes verzonden

ben benieuwd!

quote:
IceManX schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 20:45:
Ik heb het aangifte programma voor 2005, en daarin kun je bij aftrekposten kiezen voor "Ziektekosten of andere buitengewone uitgaven". Als je die aanvinkt kun je bij "Algemene uitgaven" de rekenhulp gebruiken, met daarin de volgende velden:
  • Ziekenfonds premie die is ingehouden op het loon
  • Nominale ziekenfondspreime en aanvullende ziekenfondsverzekering
  • Premies voor een particuliere ziektekostenverzekering
  • Vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid (¤787 per persoon)
Daar moet je onbelaste vergoedingen voor algemene uitgaven vanaf trekken - voor de meesten is dit 0.

Volgens mij is de nominale ziekenfondspremie geen buitengewone uitgave, en mag je dus ook niet aftrekken.
(dit is dus iets anders als het werkgeversdeel!)

I'm in no condition to drive...wait! I shouldn't listen to myself, I'm drunk!" H. Simpson

Kinderpindakaas.....

quote:
CaptBiele schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:00:
[...]

Volgens mij is de nominale ziekenfondspremie geen buitengewone uitgave, en mag je dus ook niet aftrekken.
Ook je nominale ziekenfondspremie is een buitengewone uitgave.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

quote:
CaptBiele schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:00:
[...]

Daarom staat er een link in de topicstart...

Is het misschien een idee de andere tips ook op te nemen in de topicstart? Dus middelen, studiekosten en .... (vul maar in)?

Beste mensen ik heb eens even zitten kijken op de B-diens site en hier in het forum even zitten rondneuzen wat betreft studiekosten aftrek maar snap het nog niet helemaal.

Mijn situatie:
Ik woon nog thuis bij mijn ouders volg een HBO opleiding en krijg het minimum stufie per maand.
Collegegeld wordt door mijn ouders betaald kan ik dan nog wat aftrekken en hoe of is er ergens een rekenvoorbeeld hiervoor.

A wise professor once told me: Fantasy is what you want, Reality is what you get!

Windowlicker!

quote:
Eddo schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:04:
ik kreeg vandaag m'n digid activeringscode binnen
dus meteen maar geactiveerd en het belastingdienst programma gedownload

Wat is dat digid voor iets?
Is dat hetzelfde als een electronische handtekening?

Qosmic wijzigde dit bericht 16-02-2006 23:44 (7%)

\o/

quote:
Qosmic schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 23:43:
[...]

Wat is dat digid voor iets?
Is dat hetzelfde als een electronische handtekening?
Zoiets ja, maar dan ook voor andere overheidssites dan de BD. Lees er alles over op... http://www.digid.nl ;)

quote:
jvaneijk schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 23:07:
Beste mensen ik heb eens even zitten kijken op de B-diens site en hier in het forum even zitten rondneuzen wat betreft studiekosten aftrek maar snap het nog niet helemaal.

Mijn situatie:
Ik woon nog thuis bij mijn ouders volg een HBO opleiding en krijg het minimum stufie per maand.
Collegegeld wordt door mijn ouders betaald kan ik dan nog wat aftrekken en hoe of is er ergens een rekenvoorbeeld hiervoor.
Aangezien de studiekosten alleen voor jou gelden ben jij ook de enige die ze kan aftrekken, wie de kosten uiteindelijk betaald is niet relevant hier zover ik weet. Je pakt gewoon het maximum wat je kunt aftrekken (voor HBO ~¤175) en daar haal je je ontvangen stufi vanaf. Eventueel kun je daarnaast boeken etc. aftrekken als het bedrag boven de ¤240 komt.

The man with the plan

quote:
Janoz schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 21:40:
mbt studiekosten:

Als je als werkende samenwoont met je studerende partner dan kun je overwegen om samen aangifte te doen (financieel partnerschap, is enkel een vinkje in de applicatie). In dat geval kun jij de studiekosten van je partner aftrekken. Als je in de 42% schaal zit kan dat honderden euro schelen. Ook als je ouders je studie betalen kun je ze dat bedrag beter als een gift aan jezelf laten geven om vervolgens daarmee zelf de studie te betalen.

Helaas waren ik en mijn vriendin hier een beetje laat mee waardoor haar ouders het collegegeld al rechtstreeks betaald hadden, anders had ons dat zo E700 opgeleverd.
Dit klonk mij nogal interessant in de oren maar volgens de help van het aangifteprogje mag dit niet. Er staat dat alleen degene die de opleiding volgt de aftrekpost mag opvoeren, ook in geval van fiscaal partnerschap. Omdat mijn vriendin nog wel stufi krijgt valt er geen voordeel meer te halen.

Great minds think alike!

En nog een tip voor ouders van trage studeerders. Ouderbijdrage voor studerende kinderen onder de 30 die geen stufie meer kijgen is aftrekbaar. Wellicht dat je kunt delen in dit voordeel....

Reg. datum: 04 februari 2002

quote:
paknaald schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 21:08:
Nog een tip:
Je kunt ook studiekosten aftrekken. Voor de meeste studenten valt dit in het niet, omdat je uitwonende beurs plus een drempel er vanaf gaan. Studeer je al wat langer en krijg je geen stufi meer ;), dan kun je natuurlijk gewoon je collegegeld en boeken aftrekken.

Even goed opletten en ik heb mijn Xbox 360 weer meer dan terugverdiend _/-\o_

Vorig jaar brief gestuurd naar belastindienst voor een herziening van een aantal aangiften. Voorbeeld is voor de aangifte van 2002:

Ik ben thuiswonend en ontvang een prestatiebeurs. Ik moet dus gebruik maken van de door u vastgestelde normbedragen. Deze waren in 2002:
1 januari t/m 31 augustus 2002 ¤157,72 per maand
1 september t/m 31 december 2002 ¤163,24 per maand
Ik heb het hele jaar 2002 studiefinanciering ontvangen, deze bedroeg ¤68,55 per maand. Ik heb de aftrekpost als volgt berekend:
¤157,72 * 8 = ¤1261,76 – (¤68,55 * 8 ) = ¤ 713,36
¤163,24 * 4 = ¤ 652,96 – (¤68,55 * 4 ) = ¤ 378,76
713.36 + 378.76 = 1092.12
1092.12 - 500.00 (drempelbedrag) = 593.00

Das dus een extra aftrekpost van bijna 600 euro!

Scheelde mij per jaar ongeveer 250 euro wat ik extra terug kreeg. De normbedragen vind je in het aangifteprogramma. :)

Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...

wie kan me wat uitleggen over dat middeling princiepe.

Ik ben nu aan het rekenen geslagen over de afgelopen 3 jaar.

De 2 voorgaande jaren heb ik geen belasting betaald omdat mijn inkomen te laag was.

Op de site www.berekenhet.nl voer ik mijn jaaropgaves in, en vervolgens moet ik 3000 euro extra belasting gaan betalen! |:(

Nogmaals een Voorbeeld. (geen echte cijfers!)

Ik verdien in 2003 en 2004 NIETS
2005 verdien ik zeg 25.000 euro met 5500 euro aan belastingen. (zonder aftrekposten e.d. speel ik dus quite met teruggaaf).
In dat geval moet ik dus 2950 euro extra aan belasting betalen door middeling, ipv dat ik iets terugkrijg via middeling (reken maar na)!

Reg. datum: 22 november 2003

quote:
Stinger_Ventura schreef op zondag 19 februari 2006 @ 20:47:
wie kan me wat uitleggen over dat middeling princiepe.

Ik ben nu aan het rekenen geslagen over de afgelopen 3 jaar.

De 2 voorgaande jaren heb ik geen belasting betaald omdat mijn inkomen te laag was.

Op de site www.berekenhet.nl voer ik mijn jaaropgaves in, en vervolgens moet ik 3000 euro extra belasting gaan betalen! |:(

Nogmaals een Voorbeeld. (geen echte cijfers!)

Ik verdien in 2003 en 2004 NIETS
2005 verdien ik zeg 25.000 euro met 5500 euro aan belastingen. (zonder aftrekposten e.d. speel ik dus quite met teruggaaf).
In dat geval moet ik dus 2950 euro extra aan belasting betalen door middeling, ipv dat ik iets terugkrijg via middeling (reken maar na)!

Dit kan je geloof ik via de belastingdiskette ook doen hoor.

Maar 25.000/3=
Inkomen in:
2003: 8.333euro
2004: 8.333euro
2005: 8.334euro

Nu kan je gewoon via de schijven bekijken hoeveel belasting je moet betalen (vergeet de heffingskortingen niet, maar als je niet hebt gewerkt....krijg je niet de arbeidskorting he!)

Je hoeft echt niet iets extra's bij te betalen hoor (in lagere schijven kom je terecht + elk jaar een stuk heffings vrij!)

Kun je ook van middeling gebruik maken wanneer je de heffingskorting niet volledig hebt gebruikt? Vorig jaar had ik arbeids- en heffingskorting over en dit jaar "tekort". De heffings- en arbeidskorting zijn dit jaar dus onvoldoende om alle betaalde belasting terug te ontvangen. Opzich niet erg om belasting te betalen natuurlijk maar liever niet.

argro wijzigde dit bericht 20-02-2006 22:25 (4%)

quote:
HenkieNL schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 23:00:
Dat kan inderdaad erg voordelig zijn. Het is overigens fiscaal partnerschap en geen financieel partnerschap.

Een van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap is toch dat je beiden ouder bent als 27?
Lijkt me een beetje onhandig met het aftrekken van studiekosten 8)7
Iemand hier verheldering?

I'm in no condition to drive...wait! I shouldn't listen to myself, I'm drunk!" H. Simpson

quote:
CaptBiele schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 10:55:
[...]

Een van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap is toch dat je beiden ouder bent als 27?
Lijkt me een beetje onhandig met het aftrekken van studiekosten 8)7
Iemand hier verheldering?
'Normaal' fiscaal partnerschap (dus met vriend/man, vriendin/vrouw) is vanaf 18 jaar en ouder. 27 jaar en ouder geld alleen als je fiscaal partnerschap in een kind/ouder situatie wilt toepassen.

quote:
The Legend schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 11:54:
'Normaal' fiscaal partnerschap (dus met vriend/man, vriendin/vrouw) is vanaf 18 jaar en ouder. 27 jaar en ouder geld alleen als je fiscaal partnerschap in een kind/ouder situatie wilt toepassen.

Weet je dat zeker? dat is dan wel relaxed. Vond het al raar.....
Maar dat staat dan erg slecht in de Elseviers Belasting Almanak....

left part of the evil twins

Ik ben al jaren fiscaal partner met m'n vriendin van nu 25.
Ik ben 23 en ga fiscaal partner worden van mijn 24 jarige huisgenoot. Fiscaal partnerschap van 2 studenten die op 1 adres wonen mag van de BD. Hij werkt niet, ik werk veel, hij gebruikt zijn heffingskorting niet, samen met hem krijg ik alle belasting terug. Uiteraard mag hij een beetje meedelen in dit voordeel.

quote:
CaptBiele schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:48:
[...]

Weet je dat zeker? dat is dan wel relaxed. Vond het al raar.....
Maar dat staat dan erg slecht in de Elseviers Belasting Almanak....
De site van de belastingdienst is brak, maar zelfs ik kon dat nog vinden :P

quote:
argro schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 14:54:
Ik ben 23 en ga fiscaal partner worden van mijn 24 jarige huisgenoot. Fiscaal partnerschap van 2 studenten die op 1 adres wonen mag van de BD. Hij werkt niet, ik werk veel, hij gebruikt zijn heffingskorting niet, samen met hem krijg ik alle belasting terug. Uiteraard mag hij een beetje meedelen in dit voordeel.

Haal je dan zijn heffingskorting van jouw loon? oftwel: moeten jullie 1 aangifte doen?
of allebei apart, en dat het geld via hem terugkomt?

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws