Gathering of Tweakers

Quicksearch
Vandaag @ kraagjes.nl:

Inmiddels zijn er al twee delen van dit topic versleten, we gaan hier verder in deel drie. Nog even wat puntjes om op te letten, lees ze (weer) even door :)

Het doel van dit topic:

Van elkaars tips, fouten, goed gelukte dan wel mislukte technieken etc leren. Ben je een beginnende fotograaf en heb je net 1 foto waarvan je denkt: ik wil hem laten zien en weten wat ik kan verbeteren, dan is dit topic voor jou :) Let wel, 'zomaar' foto's hier dumpen is dus juist niet de bedoeling ;)

Een paar simpele regels om dit topic leuk en leerzaam te maken en te houden:
  1. 1 foto per post, van goeie technische en/of originele/creatieve kwaliteit. Ook al heet dit 'testcasefoto's' en niet 'showcasefoto's', dan nog wordt er natuurlijk een bepaalde minimale fotografische kwaliteit verwacht, anders is het vrij zinloos om de zoveelduizendste foto van iets te posten ;)
  2. Als je commentaar geeft op een foto: onderbouw het! Daar heeft degene die de foto post meer aan dan "moooi!" of "het ziet er niet uit!". Zeker in dit topic is commentaar superbelangrijk, dus zowel fotografen als critici: doe je best!
  3. Post niet teveel foto's van jezelf achter elkaar binnen een kort tijdsbestek: geef anderen ook 'de ruimte' om te posten en commentaar te ontvangen/geven.
  4. Hou rekening met de layout: 600 pixels breed max voor een thumb met (eventueel) link naar origineel van groter formaat. Te grote foto's zullen getrashed worden. Heb je een panorama: doe hem dan als link in dit topic ;)
Gisteren gemaakt met mijn nieuwe camera. Meegenomen met het mountainbiken (Canon Powershot A620). Er zijn nog wel een paar aardige. Graag onderbouwde kritiek, begin me pas een beetje te verdiepen in de fotografie. :)

http://www.adrenalinerush.nl/pics/picture009.jpg

RelaXXinG wijzigde dit bericht 07-02-2006 14:01 (46%)

Ik vind persoonlijk de 'z-w met een kleurtje' foto's zelden mooi. Hier legt het wel mooi de aandacht op het route-paaltje en als dat je doel was dan is het prima gelukt.

Verder kan de foto technisch beter denk ik:
-Lucht is uitgebeten (soms kan dat maar hier vind ik het een beetje te).
Probeer eens in CS2 (zo te zien gebruik je dat) m.b.v. Shift+Ctrl+Alt+~ deze gebieden te selecteren (en eventueel naar een aparte layer kopiëren) en dan de exposure een paar puntjes lichter te zetten. Daar verbetert de foto een hoop van denk ik.
-Compo heeft goede en slechte kanten. Voorgrond object en het pad zijn prima gecomposeerd maar je horizon had van mij op een andere plek mogen zitten. Misschien de volgende keer een beetje door je knieën gaan?

- 'Time is the essence of all photography' - Jeanloup Sieff -

Wat betreft die lucht. Die was ten tijde van het maken van de foto ook helemaal wit. Het was namelijk eigenlijk zo'n saaie grauwe dag. Dus een mooie lucht was nergens te vinden. Maar ik zou em minder kunnen laten 'schijnen' zeg maar.

Bedankt voor je commentaar :)

RelaXXinG wijzigde dit bericht 07-02-2006 18:12 (17%)

Uit het vorige topic over deze foto:
quote:
Volgens mij heb ik deze al eerder ergens gezien. Kan het kloppen dat er in die versie meer te zien was (panorama?). Toen vielen de lijnen mij ook al op.
In ieder geval een fijne plaat en voor mij creëert het 'rommelige' juist de sfeer.
En tenslotte: is dit Monaco?
Dit is de eerste keer dat ik deze foto geplaatst heb ergens, maar het idee is natuurlijk niet helemaal uniek :) De foto is trouwens vorige maand in Nice genomen, dus het zit dicht bij Monaco :)

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

Reg. datum: 23 februari 2005

Is dat op zo'n punt waar oude kasteel ruïnes staan? Daarbij heb je ook nog een aardige waterval, en een uitkijk punt over Nice. Mooi plekje was dat, alleen had ik toen een niet zo beste camera:( Ik wil ook graag eens wat posten dus zal ik het nu maar voor het eerst doen:

http://img51.imageshack.us/img51/9987/dsc226728yj.png

Klikbaar voor grote versie.

30min beicht op 200ISO, nikon d50, sigma 18-125 @18. Ik heb express nog iets van de 'begane grond' erbij gedaan.

SjorsVN wijzigde dit bericht 07-02-2006 22:20 (68%)

Cowon X5/Shure E4/HK 970/DVD 27/4xJBL XPL 90

Op de TU/e, onverwacht een stukje 'kunst'

http://www.arjangeven.nl/photo/2006/eindhoven/dsc_7786.jpg

Garyu wijzigde dit bericht 07-02-2006 21:04 (18%)

@Sjors

Ten eerste, wat is het? En waarom zo groot?

Lolhozer wijzigde dit bericht 07-02-2006 22:11 (54%)

quote:
Lolhozer schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 22:07:
@Sjors

Ten eerste, wat is het? En waarom zo groot?
Wat het is, dit is de sterrenhemel. De poolster is de enigste ster die voor ons op hetzelfde punt blijft (zit precies op de as van de Aarde. Alle sterren lijken door de draaiing van de Aarde om die poolster te draaien. Maak hier een lange belichting van en je hebt de draaiing in beeld. Ik heb em verkleind, hij was inderdaad erg groot.

Ook @ sjors,

Wat is de streep die van rechtsonder naar linksboven gaat?

GenesiZ.nl / Nikon D50+Grip / Nikkor 18-55 DX / Nikkor 50 f1.8 / Sigma 70-200 f2.8 HSM / Sigma 1.4x

quote:
GenesiZ schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 22:45:
Ook @ sjors,

Wat is de streep die van rechtsonder naar linksboven gaat?
Een overvliegend vliegtuig.

quote:
SjorsVN schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 20:55:
I wil ook graag eens wat posten dus zal ik het nu maar voor het eerst doen:

[afbeelding]

Klikbaar voor grote versie.

30min beicht op 200ISO, nikon d50, sigma 18-125 @18. Ik heb express nog iets van de 'begane grond' erbij gedaan.

Mooie blauwe kleuren! Je zult wel vrij afgelegen wonen dan, ik zie weinig lichtvervuiling. Jammer van die vliegtuigstreep, maar daar doe je niks aan natuurlijk. :)

Als je iets op de voorgrond wilt hebben, zou ik toch eerder kiezen voor een bosrand ofzow dan voor de enkele tak die je nu ziet.

5D | 35/2 | 85/1.8 | 580EX | SB24 | SB24 | PW's .:. Flickr

getfirefox.com

quote:
Garyu schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 21:04:
Op de TU/e, onverwacht een stukje 'kunst'

[afbeelding]

Dat was toch vernield ofzo? Kon je een prijs mee winnen, staat iets over in cursor 17 ofzo.

Waar staat het eigenlijk? Ben er nog niet naar op zoek geweest. Dacht eigenlijk dat ze de Blob bedoelden als kunst ofzo, 'k kon me niet echt voorstellen wat dat voor nuttigs was :P

Is 40 dagen offline: zie homepage

Hmm, ben afgestudeerd, lees de Cursor eigenlijk dus niet meer.. kom nooit meer in Eindhoven aangezien ik in het buitenland werk nu. Toen bedacht ik me, toen ik laatste een weekend in EHV was, laat ik eens wat foto's maken van o.a. mijn stad & universiteit. Limbopad helemaal in de steigers, dit was het enige grappige dat ik nog kon vinden :). Staat dus naast die Blob of whatever dat ook is.

haha, ik heb meegedaan aan de wedstrijd, en als je kijkt wie 1,2 is geworden lach je je kapot..

http://www.ligt.net/fotogallerij.php

mijne:
http://eindhoven.izzok.info/got/pics/small.jpg

het was ook niet echt een fotowedstrijd..

DeoDupke wijzigde dit bericht 07-02-2006 23:46 (21%)

No worries m8

Reg. datum: 24 juni 2003

Wat vinden jullie van deze?

http://home.tiscali.nl/sponzert/Brugge-(13)_hnfSmall.jpg

Imac 2.0 met 2 gig mem

hij is bovenin overbelicht (dakramen) en hij lijkt me ook niet helemaal scherp.

quote:
TomR schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 10:56:
hij is bovenin overbelicht (dakramen) en hij lijkt me ook niet helemaal scherp.

Overbelicht. Is moeilijk he in de volle zon fotograferen. Hoe zou je dat moeten opvangen?
Scherp. Het valt toch wel mee lijkt me vanaf een schommeld bootje.

Imac 2.0 met 2 gig mem

quote:
RIRE schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 11:03:
Overbelicht. Is moeilijk he in de volle zon fotograferen. Hoe zou je dat moeten opvangen?
Scherp. Het valt toch wel mee lijkt me vanaf een schommeld bootje.

Aan de muren op het huis te zien stond je niet rechtstreeks in de volle zon te fotograferen. Waarschijnlijk had je met wat belichtingscompensatie al een betere foto gehad.
Je thumbnail doet trouwens geen recht aan de grotere versie: hij is onscherp en zit echt tjokvol artifacts.

Volgens mij was deze in een andere crop ook al langsgekomen in deeltje twee ;)

quote:
djengizz schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 11:18:
[...]

Aan de muren op het huis te zien stond je niet rechtstreeks in de volle zon te fotograferen.

Volgens mij was deze in een andere crop ook al langsgekomen in deeltje twee ;)

Zonneje komt van boven he. Maar goed.
Zelfde stad. Maar andere foto.

RIRE wijzigde dit bericht 08-02-2006 12:39 (11%)

Imac 2.0 met 2 gig mem

quote:
RIRE schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 12:39:
[...]

Zonneje komt van boven he. Maar goed.
Zelfde stad. Maar andere foto.

je vraagt om commentaar, je krijgt naar mijn idee terecht commentaar, maar vervolgens probeer je je er tegen te verdedigen door met een berg excuses aan te komen die jou foto beter zouden moeten maken dan hij in werkelijkheid is. Misschien voor de omstandigheden heb je naar jou idee best een mooie foto gemaakt. Doe wat met de tips die je krijgt, dat is uiteindelijk de reden waarvoor je hier je foto plaatst of niet?

De volgende keer kun je dus proberen om die foto niet vanuit een boot te maken en de volgende keer zou je bijvoorbeeld 2 shots kunnen maken, 1 een paar stops onderbelicht zodat de lucht een stuk donkerder zal worden en 1 normale waardoor de rest van de foto er goed uit ziet. Die kun je dan samenvoegen en kun je een leuke foto krijgen.

DeoDupke wijzigde dit bericht 08-02-2006 12:52 (23%)

No worries m8

quote:
Dan heeft jouw statief daar wel erg lang gestaan ;)
http://album.zoom.nl/user/5379/images/388/570935/gBqWmH.jpg
quote:

djengizz wijzigde dit bericht 08-02-2006 14:36 (21%)

Eerste showcase foto van mijn zoon...
Geschoten met Nikon D70 en geleende Sigma 70-300 (ik weet niet precies welke) op 300 mm
1/60 - F4.5 - Contrast een beetje geholpen met PS
http://photos1.blogger.com/blogger/2266/1856/320/thijn.0.jpg

RobinSas wijzigde dit bericht 08-02-2006 13:16 (11%)

Asus W2V + Acer TravelMate 803Lci + Sony Picturebook + SPV-C500 + MDA-Vario + Nikon D70s / Sigma DC 18-200

quote:
RobinSas schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:09:
Eerste showcase foto van mijn zoon...
Geschoten met Nikon D70 en geleende Sigma 70-300 (ik weet niet precies welke) op 300 mm
1/60 - F4.5 - Contrast een beetje geholpen met PS
[afbeelding]

jammer dat de ene kant zo overbelicht is en die andere kant zo sterk onderbelicht. Zijn oog is daar bijna zwart.

offtopic:
ik dacht eigenlijk dat je hier een foto ging posten die je zoon had gemaakt

No worries m8

quote:
Ehm, jpeg kwaliteit is ontzettend slecht? Voor de rest mag er wel wat meer contrast in.. Maar die jpeg kwaliteit stoort me nog het meeste, kan de blokjes tellen :X

Powered
by
Angelina Jolie, Xbox 360, Arsenal, TUI Nederland, XFX 8800GTX

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws