Gathering of Tweakers

Quicksearch
Heb ik geprobeerd, is al stukken beter maar is het toch net niet voor me.

TylerDurden187 wijzigde dit bericht 10-07-2006 16:37 (109%)
Reden: Anders geformuleerd :-P

This is my life and ít's ending one minute at a time...

Ik dacht altijd dat je touchscreen ook als muis kon gebruiken, dan werkt het toch ook?

Maar ik moet niet de muis vervangen, maar het toetsenbord. Die Media-Portal heeft grofweg 5-6 knoppen nodig om volledig te besturen, daarom zat ik aan zo'n Shuttle Xpress te denken.

TylerDurden187 wijzigde dit bericht 10-07-2006 16:49 (3%)

Reg. datum: 25 april 2004

Ik heb nou de mappen van Destinator en ik heb FreeDrive.
Maar hoe kan ik in freedrive instellen dat hij die mappen moet gebruiken?
Want je kan toch de mappen van Destinator in Freedrive gebruiken?
In welke folder moet ik die mappen dan zetten?

Pentium D930 @ 3,53Ghz | Gigabyte GA-8N-SLI | 2x Corsair 1GB DDR2 | 2x 300GB Seagate 7200.9 @ raid0 | 1x 500GB Samsung T166 | 1x 120GB Seagate 7200.7 | Asus N6800GT @ 425/1150 | Scythe Ninja | Dell 2007FP | Logitech MX400 | MS Natural Ergonomic 4000

quote:
-DG- schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:45:
Ik heb nou de mappen van Destinator en ik heb FreeDrive.
Maar hoe kan ik in freedrive instellen dat hij die mappen moet gebruiken?
Want je kan toch de mappen van Destinator in Freedrive gebruiken?
In welke folder moet ik die mappen dan zetten?

In c:\DestinatorApps\Destinator zetten. Staat nu het voorbeeldmapje "London"

Je kan dan in freedrive bij settings de map kiezen.

Let wel op: nieuwere maps werken dus helaas niet, je moet destinator3 kaarten hebben. De nieuwste hiervan zijn 2004.Q3 (tenminste, die ik heb kunnen scoren).
De 2006.Q1 kaarten zijn Destinator PN en die heb ik niet aan de gang kunnen krijgen helaas....

In het vorige deel kwam ik een vraag tegen die ik zelf ook graag wilde stellen, maar geen antwoord op gegeven. Ik ben van plan met een EPIA bordje een ICPC te gaan maken. Omdat ik erg van efficiency houd wil ik een M1-ATX gaan gebruiken. Na een hoop te hebben gelezen is me het een en ander duidelijk geworden, op 1 ding na. Iedereen beschrijft dat je delays kan instellen om aan te geven dat je pc, bijvoorbeeld, 3 minuten moet wachten voordat ie volledig gaat hibernaten ofzo. Wat ik me afvraag: is dit softwarematig, door middel van drivers of tools? Of is het solderen, jumpertjes steken en kabeltjes aansluiten?

Mocht het antwoord al ergens gepost zijn, mijn excuses, ik heb naar mijn idee werkelijk alles gelezen.

TylerDurden187 wijzigde dit bericht 11-07-2006 11:40 (2%)
Reden: Spelfoutjes...

god's right foot

Gewoon door een ppaar jumpers om te zetten. Erg makkelijk.

Intel Duo 2 Core E8400,Asus P5N32-e SLi,2x 1GB G-skill DDR800,2x XFX 9600GT Alpha Dog Edition 512mb,2x 250GB SATA II HD,Vista Home Premium,Apple Cinema 20"

Ok, thnx!

a.k.a FXPKillaBee

Voor mijn carpc had ik de M2-ATX 160W Automotive Intelligent PSU in gedacht, maar in de handleiding staat:
quote:
Ignition=ON.M2-ATX waits for 2-3 seconds then turns on the 5Vsb rail.After another second M2-ATX
sends an “ON ”signal to the motherboard via the 2 wires connected to the motherboard ’s ON/OFF pins.
The motherboard will turn ON and your system should start booting.

Nu wil ik de 'ignition' niet gebruiken, maar een aparte schakelaar gebruiken om te zorgen dat de computer aangaat ( en ik heb m`n 'hardoff' direct door deze schakelaar )

Wie weet of dit mogelijk is met deze voeding? Is het 'ignition' signaal persé nodig om ervoor te zorgen dat deze voeding het 'on'-signaal geeft?

Asus A7V333|AMD Athlon XP 2400+|768MB DDR Dane-Elec| FX5200| Hitachi 200 gig 16mb cache|Microsoft Wireless Multimedia Desktop|Iiyama HM703UT 17"|Logitech Quickcam|Microsoft Sidewinder Gamepad|NEC4550

als jij een schakelaar op je ignition zet dan pas zal je pc aangaan op moment dat je contact aanstaat en dat je de schakelaar in de juiste stand hebt staan. werkt wel dus

a.k.a FXPKillaBee

-never mind-

FXPKillaBee wijzigde dit bericht 18-07-2006 18:58 (98%)

Asus A7V333|AMD Athlon XP 2400+|768MB DDR Dane-Elec| FX5200| Hitachi 200 gig 16mb cache|Microsoft Wireless Multimedia Desktop|Iiyama HM703UT 17"|Logitech Quickcam|Microsoft Sidewinder Gamepad|NEC4550

opgelost

TylerDurden187 wijzigde dit bericht 24-07-2006 10:11 (96%)

Kleine toevoeging voor de startpost. bij links www.carputerforum.nl

erg handige site moet ik zeggen

Zo, ik heb ook een 7" touchscreen aangeschaft (zo een als in de startpost te zien is) om een begin te maken met mijn eigen carpc project. Door het lezen van diverse fora en andere zaken op internet ben ik ondertussen erg geinteresseerd geraakt. Het plan is dus om een zo functioneel mogelijke carpc in mijn 1996 BMW 323i coupe te bouwen.

Behalve een scherm heb je nog meer nodig, dus heb ik nog wel het een en ander op mijn verlanglijstje staan maar ik zit ook nog met enkele vragen die mij (nog) niet geheel duidelijk zijn (zelfs na het lezen van onder andere dit forum).

Eerst mijn lijstje om ook meteen basis te laten zien waar meteen mijn vragen bij staan:

Scherm dus al aangeschaft, 7" touchscreen, hangt nu aan mijn thuis-pc (op aparte partitie win XP pro) om diverse applicaties te testen en gevoel qua werking en feeling op te bouwen.

verder:

* Moederbord; ik kan er een Epia moederbord in stoppen, maar waarom maakt niemand gebruik van een mATX moederbord (bv. Asus P5P800-VM)? Voor de ruimtebesparing hoef ik het niet te doen, wil de gehele pc toch in een self made box wegstoppen in de kofferbak. Verder passen alle standaard zaken op een 'gewoon' moederbord en zitten hier ook wat uitbreiding betreft alle mogelijkheden op. ook kun je (vooral ik met m'n grote handen) nog goed bij. Is het dan het stroomverbruik misschien?

Komen we meteen op het volgende punt,

* Voeding: ik zit te denken aan een M2 ATX voeding, is 160W volgens mij. moet wel voldoende zijn voor een systeem met DVD brander en wat usb spulletjes (BT & WiFi) verder probeer ik toch zoveel mogelijk alles een eigen aansluiting op de accu te geven (die overigens ook in de kofferbak ligt, dus da's handig)

* HDD zit ik te denken aan een laptop schijf, maar zijn alle 2,5" schijven laptop schijven? Of kan ik die herkennen aan een bepaalde term of code in de beschrijving of artikel nummer? zit nu te denken aan een SAMSUNG SPINPOINT 2,5" 80 GB 5400 RPM, reacties?

* DVD brander: hiermee heb ik eigenlijk hetzelfde punt als het moederbord, ik vind het geen probleem als dit geen laptop small-size-drive is, wat betreft ruimte gebruik. Zit er veel verschil in energieconsumptie van die dingen? Een 3,5" DVD brander kost geen drol tegenwoordig en ik ga toch geen schijfjes branden als ik aan het rijden ben, dus voor trillingen tijdens branden zie ik ook geen problemen.

Verdere opties en extra's

Als dit spel compleet is ben ik van plan om dit eerst samen te bouwen en te testen naast mijn thuis pc, zodat ik ook meteen WiFi interactie goed kan regelen en beveiligen. Iemand al eens geprobeerd om via WiFi WOL te regelen, zodat je met je thuis pc je carpc kunt opstarten, zonder dat je auto open hoeft ofzo en zodat je dan meteen beide pc's kunt syncen en mp3's over kunt gooien? Ben benieuwd of dit kan nl.

Dan nog een vraag mbt tot inbouwen, ik heb ergens gelezen (volgens mij op meerdere reacties) dat men een extra buitenkantje van het touchscreen aangeschaft heeft om in te bouwen en dus het origineel te behouden voor eventuele miskleunen en latere verkoop. Waar kan ik zo's framepje aanschaffen? Dit heb ik niet echt kunnen vinden... Een extra dashboard deel om inbouw te verwezenlijken zal ik wel kunnen vinden (@ de sloperij) schat ik.

Als het werkt en het is ingebouwd (netjes, dus kan wel ff duren), wil ik ook nog eens kijken wat de mogelijkheden zijn voor wat betreft uitlezing van OBDII met carpc. Zie ik wel leuke zaken in die me ook extra inbouwwerk van oliedruk en -temp meters (heb ook clio 1.8 16v RSI en 205 1.9 GTI gehad en vond de genoemde meters wel handig) kunnen besparen (als dit realtime onder het rijden uit te lezen is natuurlijk...)

Verder komt de audio uiteindelijk ook geheel aan de carpc te hangen dus aansturen van versterkers is ook een punt waar ik me nog in moet verdiepen. Als je een interessante link met voorbeelden of aansluitschemas weet (van meerdere versterker aansluitingen op 1 pc) zou ik die graag eens doornemen.

Volgens mij had ik nog meer vragen, maar daar kom ik nog wel op. Ben heel benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met de genoemde punten. Als er foto's komen (duurt nog effe) zal ik ze zeker posten. Tot die tijd alvast bedankt voor alle reacties!!

:P

@ Seninha: ik volg met grote belangstelling wat jij allemaal aan het doen bent, klasse!

Acer 6465 wlmib

Het is wel rustig ineens, iedereen met andere zaken bezig?

Acer 6465 wlmib

quote:
dreku88000 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:37:
* Moederbord; ik kan er een Epia moederbord in stoppen, maar waarom maakt niemand gebruik van een mATX moederbord (bv. Asus P5P800-VM)? Voor de ruimtebesparing hoef ik het niet te doen, wil de gehele pc toch in een self made box wegstoppen in de kofferbak. Verder passen alle standaard zaken op een 'gewoon' moederbord en zitten hier ook wat uitbreiding betreft alle mogelijkheden op. ook kun je (vooral ik met m'n grote handen) nog goed bij. Is het dan het stroomverbruik misschien?
Het hangt er maar net van af wat je allemaal van plan bent te gaan doen met je carpc. Als je alleen een mp3'tje wilt afspelen, divxje spelen of navigatie doen, heb je ruim voldoende aan een Via bordje van bovende 1Ghz. Wil je ook echt gaan gamen (wie, ingodsnaam, doet dat toch in een auto!?) is het misschien handig om voor een Pentium-M processor te gaan. Ikzelf heb net een Via 1.5Ghz gekocht.
quote:

Komen we meteen op het volgende punt,

* Voeding: ik zit te denken aan een M2 ATX voeding, is 160W volgens mij. moet wel voldoende zijn voor een systeem met DVD brander en wat usb spulletjes (BT & WiFi) verder probeer ik toch zoveel mogelijk alles een eigen aansluiting op de accu te geven (die overigens ook in de kofferbak ligt, dus da's handig)

Voeding hangt natuurlijk ook af wat voor moederbord+proc je gebruikt. Mocht je voor een normale P4 of zelfs AMD64 gaan, zou ik inplaats van een DC-DC een DC-AC convertor gebruiken, en daarop een normale 300+watt voeding aansluiten.
Mocht je voor DC-DC gaan, is een Opus 150watt aan te raden. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

quote:
* HDD zit ik te denken aan een laptop schijf, maar zijn alle 2,5" schijven laptop schijven? Of kan ik die herkennen aan een bepaalde term of code in de beschrijving of artikel nummer? zit nu te denken aan een SAMSUNG SPINPOINT 2,5" 80 GB 5400 RPM, reacties?

Alle 2.5" hardeschijven zijn laptop schijven, waar je dus een 2,5" -> 3,5" convertor voor nodig hebt.
2,5" Schijven zijn minder schokgevoelig dan 3,5", maar ook stukken duurder. Als ruimte geen probleem is, kun je zelf een schokdempende constructie bouwen, met, bijvoorbeeld, hulp van elastieken. Als je alles goed vast maakt, lijkt me dit een goede optie. Niet alleen goedkoper, ook verkrijgbaar in veel grotere maten (as in GB's). Verbuik van een 3,5" is tov een 2.5" wel hoger.

quote:
* DVD brander: hiermee heb ik eigenlijk hetzelfde punt als het moederbord, ik vind het geen probleem als dit geen laptop small-size-drive is, wat betreft ruimte gebruik. Zit er veel verschil in energieconsumptie van die dingen? Een 3,5" DVD brander kost geen drol tegenwoordig en ik ga toch geen schijfjes branden als ik aan het rijden ben, dus voor trillingen tijdens branden zie ik ook geen problemen.

2.5" branders zijn zeker verkrijgbaar, maar schreeuwend duur (zeker in vergelijking met normale 3,5") maar ook hier heb je weer convertors voor nodig. Deze zijn overigens wel goed verkrijgbaar.

quote:

Verdere opties en extra's

Als dit spel compleet is ben ik van plan om dit eerst samen te bouwen en te testen naast mijn thuis pc, zodat ik ook meteen WiFi interactie goed kan regelen en beveiligen. Iemand al eens geprobeerd om via WiFi WOL te regelen, zodat je met je thuis pc je carpc kunt opstarten, zonder dat je auto open hoeft ofzo en zodat je dan meteen beide pc's kunt syncen en mp3's over kunt gooien? Ben benieuwd of dit kan nl.

Na veel modden zou dit natuurlijk mogelijk kunnen zijn, maar het probleem is dan, dat je ten alle tijden stroom op je voeding moet hebben. Het voordeel van een DC-DC voeding is, dat wanneer je de auto start, de computer automatisch aangaat, en wanneer je de auto uitzet, de voeding de computer zelf afsluit. Mocht je WOL willen, zit je dus met het probleem dat de voeding je accu 'drained'.
Overigens weet ik niet of je überhaupt WOL via wlan kunt doen, aangezien je niet connected bent als de pc uit staat. Het is niet zo dat er een stroompje van buitenaf door kan komen, zoals bij een normale netwerkkabel.
quote:
Dan nog een vraag mbt tot inbouwen, ik heb ergens gelezen (volgens mij op meerdere reacties) dat men een extra buitenkantje van het touchscreen aangeschaft heeft om in te bouwen en dus het origineel te behouden voor eventuele miskleunen en latere verkoop. Waar kan ik zo's framepje aanschaffen? Dit heb ik niet echt kunnen vinden... Een extra dashboard deel om inbouw te verwezenlijken zal ik wel kunnen vinden (@ de sloperij) schat ik.

Meeste ontwerpen die ik ken, hebben het echte scherm zelf, uit de behuizing gehaald en vervolgens ingebouwd achter het console. Zo behoud je dus ook de behuizing. Ziet er ook een stuk netter uit.

quote:

Als het werkt en het is ingebouwd (netjes, dus kan wel ff duren), wil ik ook nog eens kijken wat de mogelijkheden zijn voor wat betreft uitlezing van OBDII met carpc. Zie ik wel leuke zaken in die me ook extra inbouwwerk van oliedruk en -temp meters (heb ook clio 1.8 16v RSI en 205 1.9 GTI gehad en vond de genoemde meters wel handig) kunnen besparen (als dit realtime onder het rijden uit te lezen is natuurlijk...)

Verder komt de audio uiteindelijk ook geheel aan de carpc te hangen dus aansturen van versterkers is ook een punt waar ik me nog in moet verdiepen. Als je een interessante link met voorbeelden of aansluitschemas weet (van meerdere versterker aansluitingen op 1 pc) zou ik die graag eens doornemen.
OBD-II
Car-Audio
Vrijwel alles te vinden wat je zoekt, daar.

quote:
Volgens mij had ik nog meer vragen, maar daar kom ik nog wel op. Ben heel benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met de genoemde punten. Als er foto's komen (duurt nog effe) zal ik ze zeker posten. Tot die tijd alvast bedankt voor alle reacties!!
Veel succes ermee, laat weten wat je er van gebakken hebt!

Drive it like you can afford to fix it.

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik zit er ook al even aan te denken een PC in m'n auto te gaan stoppen.. mede omdat ik altijd verdwaal O-) en navigatie wel makkelijk zou zijn, en dat ik nog een casette speler gebruik.. dat laatste was nooit zo'n probleem, ik heb er zo'n casette bandje in zitten met een jackplug en die aangesloten op m'n 20Gig MP3 speler, dus goeie muziek had ik altijd wel.. alleen is die casette speler aan het dood gaan nu :/
En ik heb geen zin om 300 euro uit te geven aa'n zo'n tomtom ding, en nog is 130 aan een radio cd speler.

Ik heb hier nog wel een Laptop (pentium 3 1ghz als ik me niet vergis) liggen die ik niet meer gebruik.
Nu was ik van plan om de monitor van de latop eraf te slopen, of in ieder geval uit te schakelen, omdat die toch niet meer goed werkt en niet nodig is, er dan windows embedded op te zetten om hem lekker snel te kunnen laten opstarten, en dan met een 7" touchscreen tft te bedienen..

Ik heb dit topic een groot stuk doorgelezen nu, maar heb nog een aantal dingen waar ik niet helemaal zeker van ben..

De makkelijkste manier om de laptop van stroom te voorzien.. is denk ik via de sigaret aansteker?

Verder ben ik ook opzoek naar een goed schermpje en twijfel een beetje, de gene die hier in de ts genoemd word is wel goed natuurlijk, maar op de site van de makers staat ook deze:
http://www.lilliputweb.net/big/gl701-np.jpg
Deze heeft al een radio tuner, hoef je de radio dus niet te missen, ook nog :) plus dat die gelijk al vast zit in je dash natuurlijk, wat weer een hoop moeite scheeld.

Alleen kan ik deze nergens vinden...

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Roelveldhuyzen.nl - deviantART
Professioneel dierenknuffelaar :*)

Bij mp3car.com vind je die en op ebay... ff zoeken naar in-dash lcd

Themnuts Dot Be Worklog -=Viva La Vida Verde=-

In-dash LCDs zijn er genoeg idd.. maar niet met ingebouwde radio... wel genoeg die je in kan klappen naar binnen.. maar op deze manier heb je ook gelijk een radio :P

quote:
Spiller schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:08:
[...]
2.5" branders zijn zeker verkrijgbaar, maar schreeuwend duur (zeker in vergelijking met normale 3,5") maar ook hier heb je weer convertors voor nodig. Deze zijn overigens wel goed verkrijgbaar.
DVD's zijn 8 of 12 cm. Een 2,5" brander bestaat dus niet, want dat gaat nooit passen. ;)

No more RC5... I'm searching for ET now!
Koreaans - Nederlands online woordenboek

quote:
Bjorker schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:28:
[...]

DVD's zijn 8 of 12 cm. Een 2,5" brander bestaat dus niet, want dat gaat nooit passen. ;)
Klopt, foutje van mij. Bedoelde gewoon een laptop-brander, zo'n platte ;)

Drive it like you can afford to fix it.

quote:
Spiller schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:08:

OBD-II
Car-Audio
Vrijwel alles te vinden wat je zoekt, daar.

[...]

Veel succes ermee, laat weten wat je er van gebakken hebt!

Inderdaad een overdaad aan info, thanks! Daar ben ik nog wel ff zoet mee... ;)

Ohja, nog een andere vraag: externe harde schijven, zijn die een beetje schokbestendig denken jullie? Lijkt me beter dan 3,5"schijf, omdat ze bedoeld zijn om mee te nemen (duh). zou zoiets niet handig zijn om met USB en aparte voeding (met eventuele omvormer) aan te sluiten op je carpc? zo belast je de voeding van je carpc ook minder en kun je makkelijk je schijf meenemen om data (mp3 / films) over te gooien ofzo. Ook deze schijven zijn best betaalbaar en qua gigs ook interessant.

dreku88000 wijzigde dit bericht 08-08-2006 12:21 (34%)

Acer 6465 wlmib

Hm.. okay.. ik heb hier nu een laptop geinstalld.. zo klein mogelijk (alle onnodige dingen uit windows gesloopt) en heb een GPS ontvanger besteld... maar wat ik me nou afvraag, welke navigatie software is het beste te gebuiken?
In de TS staat Destinator 3 vermeld, als zijnde gratis en windows versie.. alleen kan ik dit nergens vinden? ik vind hiervan alleen commerciele versies voor PDAs en Telefoons? :?

quote:
dreku88000 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 10:02:
[...]

Inderdaad een overdaad aan info, thanks! Daar ben ik nog wel ff zoet mee... ;)

Ohja, nog een andere vraag: externe harde schijven, zijn die een beetje schokbestendig denken jullie? Lijkt me beter dan 3,5"schijf, omdat ze bedoeld zijn om mee te nemen (duh). zou zoiets niet handig zijn om met USB en aparte voeding (met eventuele omvormer) aan te sluiten op je carpc? zo belast je de voeding van je carpc ook minder en kun je makkelijk je schijf meenemen om data (mp3 / films) over te gooien ofzo. Ook deze schijven zijn best betaalbaar en qua gigs ook interessant.

2.5" externe schijven worden gevoed via de USB poort. Dat lijkt me toch eigenlijk de beste manier: je zult die 5 volt toch ergens vandaan moeten halen, en een aparte omvormer voor alleen de harde schijf is niet erg efficient.

Externe harde schijven heb je in 3.5" en 2.5" formaat. de 3.5" versies bevatten gewoon dezelfde schijven als die in de desktop worden geplaatst, en zijn dus net zo schok(on)gevoelig. 2.5" schijven zijn wat dat betreft iets beter.

BTW: booten vanaf een USB schijf kan soms wat lastig zijn (zeker met Windows)

Icon is gone | dit gaat over deze shop

Het zal ongetwijfeld voorbij zijn gekomen, maar ik ben zo tevreden na mijn te lange zoektocht naar de perfecte frontend (na de, imho, crappy troep van frodoplayer en roadrunner): CentraFuse. Dit is een erg strak ontworpen en technisch uiterst uitgebreid staaltje frontend. Ik heb voor mijn Car-Pc vrijwel elke frontend getest en moet zeggen dat ik met mijn EPIA VIA de beste resultaten krijg en het meest gebruikvriendelijk vindt. met CentraFuse Er is net een RC1 uitgebracht die heel erg stabiel is.

Hierboven werd gevraagd wat nou beste navigatiesoftware is, en ik ben van mening dat destinator 3 erg goed werkt. Overigens is Destinator 3 volledig in CentraFuse geintegreerd, wat het allemaal wat fijner gebruiken maakt. LIjkt me een vermelding waard... test het zelf!

TylerDurden187 wijzigde dit bericht 09-08-2006 15:07 (9%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws