Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik hoop hier wat reacties van 'ervaren' car-pc gebruikers te krijgen.

Ik rijd nu al een tijdje met mijn carpc in de auto. Ik gebruik een PcChips M789CG bord (Via C3 cpu) met 512mb DDR (merk)geheugen, een 2,5" Toshiba HD van 40gb en een M1-ATX-voeding. OS is Windows XP prof.

Ik kom met enige regelmaat de volgende problemen tegen:

- BSOD bij 1e keer opstarten 's morgens vroeg, wanneer windows xp wil gaan laden. Na 2e keer opstarten geen probleem. Iets met de kou te maken?
- Beeld bevriest onder het rijden, permanent. Dat lijkt alleen te gebeuren als ik FrodoPlayer open heb staan, maar kan dit niet hard maken.
- Bij uitzetten contact gaat soms niet de hele PC uit, maar worden alleen de openstaande programma's gesloten.
- Mijn Lilliput 7" is eigenlijk niet helder genoeg voor gebruik overdag als de zon schijnt. Is haast niet te lezen soms... Is dat 'normaal'?

Mijn vraag is of deze problemen bekend zijn bij andere gebruikers?

Lusch wijzigde dit bericht 03-06-2006 00:46 (14%)

quote:
seninha schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:49:
Omdat ik met de onboard VGA maar niet voor elkaar kreeg om mn tweede scherm aan de praat te krijgen heb ik een PCI ATI 7000 kaart gekocht.

Nu is het zo dat ik nu wel beeld heb maar niet kan clonen :(

Dat komt omdat ik alleen kan kiezen of de ene monitor 1ste of 2de wordt.
Eigenlijk zou ik de mogelijk dus moeten hebben van clonen (zie plaatje)

[afbeelding]

Dat heb ik dus niet. Iemand enig idee hoe dit kan??
Maak gebruik van versie 6.5 van ATI drivers
Wat heb je dan in plaats van een clone? Een desktop die doorloopt op het andere scherm? Dat zou je aan kunnen passen door in de beeldscherminstellingen van windows bij het 2e beeldscherm de optie "desktop uitbreiden naar deze monitor" uit te zetten en daarna scherm 2 weer aan te zetten in de ati configratie. (hij kan namelijk vanzelf uit gaan zodra je de uitgebreide desktop functie uitzet). Als dit niet is wat je bedoelt, leg het dan even wat beter uit. Ikzelf heb ook 2 monitoren op een ati kaart en een clone IS mogelijk (alleen je zit met sommige programma's dat je met videobeelden alleen beeld krijgt op de primaire monitor). Als hiermee je vraag niet beantwoord is, graag wat meer toelichting dus ;)

remczero wijzigde dit bericht 03-06-2006 00:49 (4%)

quote:
Lusch schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 00:26:
Ik hoop hier wat reacties van 'ervaren' car-pc gebruikers te krijgen.

Ik rijd nu al een tijdje met mijn carpc in de auto. Ik gebruik een PcChips M789CG bord (Via C3 cpu) met 512mb DDR (merk)geheugen, een 2,5" Toshiba HD van 40gb en een M1-ATX-voeding. OS is Windows XP prof.

Ik kom met enige regelmaat de volgende problemen tegen:

- BSOD bij 1e keer opstarten 's morgens vroeg, wanneer windows xp wil gaan laden. Na 2e keer opstarten geen probleem. Iets met de kou te maken?

Ik heb geen enkel BSOD gezien. Ook niet de afgelopen winter bij -10 ofzo. Alleen TFT is dan zo traag als dikke stront: responsetijd >1sec ofzo. Pas als ie warm is zijn bewegingen fatsoenlijk te volgen.
Bij hoge temperaturen (zomer, auto dag in volle zon, binnentemperatuur >45 graden), weigert touchscreen. Beeld zelf werkt prima. Touchscreen werkt als temp in auto gezakt is tot fatsoenlijk leefbare waardes.

quote:

- Beeld bevriest onder het rijden, permanent. Dat lijkt alleen te gebeuren als ik FrodoPlayer open heb staan, maar kan dit niet hard maken.
- Bij uitzetten contact gaat soms niet de hele PC uit, maar worden alleen de openstaande programma's gesloten.

Geen ervaring mee. Ik gebruik Roadrunner. Uitschakelen doet ie altijd bij mij: ik heb knop "power off" die windows shutdowned, na 3min gaat de stroom er volledig af, dus uit gaat ie altijd wel ;)

quote:
- Mijn Lilliput 7" is eigenlijk niet helder genoeg voor gebruik overdag als de zon schijnt. Is haast niet te lezen soms... Is dat 'normaal'?

Ja, heb ik ook. Bij zon direct of schuin op paneel is het amper leesbaar. Ze zijn (waren?) op mp3car.com ooit bezig met een upgrade om de helderheid omhoog te boosten juist mbt zoninval.

Een echt groot probleem vind ik het niet, spraak blijft natuurlijk prima te volgen. Bij een onduidelijke afslag is je hand even voor de zon houden voldoende. Continue kijk ik niet naar t scherm, meestal kijk ik op de weg voor me B)

quote:
DJSmiley schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 01:07:
Geen ervaring mee. Ik gebruik Roadrunner. Uitschakelen doet ie altijd bij mij: ik heb knop "power off" die windows shutdowned, na 3min gaat de stroom er volledig af, dus uit gaat ie altijd wel ;)

Ik gebruik FrodoPlayer omdat dat de enige is die een beetje snel opstart.

De M1-ATX zou toch zo moeten werken dat ie Windows netjes afsluit, en dan vind ik het 'niet nodig' om op eoa knop te moeten drukken als ik de auto uitzet.
Dat afsluiten gebeurd dus niet altijd (wel de programma's, niet het os), en kan geen oorzaak aanwijzen waarom dat zo is... Het lijkt willekeurig. Ik vraag me af of er geen instellingen in Windows XP hiermee te maken hebben...

Ik bel nu wel van plan een paar schakelaars voorin te maken, eentje die de geschakeld 12v regeld naar de car-pc, die ik kan schakel op 'aan', 'contact' en 'uit'. Ook ga ik de resetknop naar voren brengen, in 'noodgevallen'.

quote:

Ja, heb ik ook. Bij zon direct of schuin op paneel is het amper leesbaar. Ze zijn (waren?) op mp3car.com ooit bezig met een upgrade om de helderheid omhoog te boosten juist mbt zoninval.

Een echt groot probleem vind ik het niet, spraak blijft natuurlijk prima te volgen. Bij een onduidelijke afslag is je hand even voor de zon houden voldoende. Continue kijk ik niet naar t scherm, meestal kijk ik op de weg voor me B)
:) Ik vind het juist gevaarlijker als je het scherm niet goed kan zien. Dan kun je niet af met even een blik op het scherm werpen. Ik heb nu een draaibare voet besteld om het scherm te monteren aan m'n luchtroosters.

ik heb mijn CarPC aangesloten, stroom van de radio afgetapt. CarPC werkt perfect alleen heb nu met mijn auto radio verminderd tot geen ontvangst. De antenne kabel heb ik gecontroleerd en die zit goed in de autoradio. Heb ik een stoorzender ergens? Of gaat er iets mis met de stroom?

quote:
Wiendhapper schreef op zondag 04 juni 2006 @ 10:20:
ik heb mijn CarPC aangesloten, stroom van de radio afgetapt. CarPC werkt perfect alleen heb nu met mijn auto radio verminderd tot geen ontvangst. De antenne kabel heb ik gecontroleerd en die zit goed in de autoradio. Heb ik een stoorzender ergens? Of gaat er iets mis met de stroom?

Of ie stoort kun je testen door je pc verder van de radio af te houden. Het is overigens zowiezo beter om rechtstreeks van de accu af te tappen.

Wat betreft mijn problemen een paar posts terug:
- het niet willen uitschakelen lag aan FrodoPlayer; ik heb een setting gevonden die daarmee te maken had. Werkt nu wel.
- freezen van frodoplayer geen last van gehad de laatste dagen.
- De BSOD bij opstarten in de ochtend is nog wel steeds vaste prik. Altijd met de melding dat er iets is met usbport.sys. Ik ga dit proberen op te lossen door het nieuwste BIOS te flashen en wat drivers te updaten.Ik heb ook nu in het BIOS alles uitgezet wat ik niet gebruik, dus LAN, COM-poort, Serial-poort etc...

Ik heb getest of het opstarten sneller gaat zonder USB-wlan stick, dit wordt nogal eens beweert. Maakt niets uit in mijn geval. Opstarten duurt steevast een minuut.

god's right foot

quote:
remczero schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 00:49:
[...]

Wat heb je dan in plaats van een clone? Een desktop die doorloopt op het andere scherm? Dat zou je aan kunnen passen door in de beeldscherminstellingen van windows bij het 2e beeldscherm de optie "desktop uitbreiden naar deze monitor" uit te zetten en daarna scherm 2 weer aan te zetten in de ati configratie. (hij kan namelijk vanzelf uit gaan zodra je de uitgebreide desktop functie uitzet). Als dit niet is wat je bedoelt, leg het dan even wat beter uit. Ikzelf heb ook 2 monitoren op een ati kaart en een clone IS mogelijk (alleen je zit met sommige programma's dat je met videobeelden alleen beeld krijgt op de primaire monitor). Als hiermee je vraag niet beantwoord is, graag wat meer toelichting dus ;)

Remczero, op de een of ander manier heb ik sinds gister de mogelijkheid om het beeld te clonen :)

Heb nu mn dash scherm als primair en de hoofdsteun scherm gewoon op cloon.
Had wel eerst dat alle films alleen op de dash scherm te zien was maar na een paar instellingen in OVERLAY heb ik op beide scherm film :) Eindelijk :*)

Vraag me alleen af wat ik kan gebruiken als ik straks een derde scherm wil gaan gebruiken (voor mn tweede zoontje)
Moet ik een splitter nemen, of een soort versterker :?

Intel Duo 2 Core E8400,Asus P5N32-e SLi,2x 1GB G-skill DDR800,2x XFX 9600GT Alpha Dog Edition 512mb,2x 250GB SATA II HD,Vista Home Premium,Apple Cinema 20"

quote:
seninha schreef op maandag 05 juni 2006 @ 07:27:
[...]

Remczero, op de een of ander manier heb ik sinds gister de mogelijkheid om het beeld te clonen :)

Had wel eerst dat alle films alleen op de dash scherm te zien was maar na een paar instellingen in OVERLAY heb ik op beide scherm film :) Eindelijk :*)

Vraag me alleen af wat ik kan gebruiken als ik straks een derde scherm wil gaan gebruiken (voor mn tweede zoontje)

volgens mij is dat niet mogenlijk..

je zou dan een 2de vga kaart erin moeten hangen.. wat overgens heel moeilijk wordt om die aan te sturen.. en anders een vga kaart met 2 uitganngen :X

Reg. datum: 24 december 2004

quote:
Roy Kusters schreef op maandag 05 juni 2006 @ 11:13:
[...]

volgens mij is dat niet mogenlijk..

je zou dan een 2de vga kaart erin moeten hangen.. wat overgens heel moeilijk wordt om die aan te sturen.. en anders een vga kaart met 2 uitganngen :X
Volgens mij bestaan er ook een soort splittertjes, op de HCCbeurs stonden er heel veel kraampjes die die dingen aanboden.

god's right foot

quote:
Xfix schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:24:
[...]

Volgens mij bestaan er ook een soort splittertjes, op de HCCbeurs stonden er heel veel kraampjes die die dingen aanboden.
Je heb gelijk. Heb uiteindelijk iets gevonden (dankzij MP3car.com)
http://www.remcoshop.nl/WebRoot/RCAudio/Shops/RCAudio/Products/100666/id_487_full.jpg

Te koop voor ¤ 29

Kan ook een RCA splitter nemen maar ben bang dat de kwaliteit minder wordt

Intel Duo 2 Core E8400,Asus P5N32-e SLi,2x 1GB G-skill DDR800,2x XFX 9600GT Alpha Dog Edition 512mb,2x 250GB SATA II HD,Vista Home Premium,Apple Cinema 20"

quote:
seninha schreef op maandag 05 juni 2006 @ 07:27:
[...]

Ik heb er een vga-splitter met ingebouwde versterker tussen hangen, die zijn verkrijgbar met 2 of 4 uitgangen. Informeer daarvoor eens bij je lokale elektroboer, heb ik hier ook gedaan.
god's right foot

Thanks, maar aangezien de achterscherm via de TV-out gaat heb ik niets aan een VGA splitter

drs.
Reg. datum: 10 oktober 2001

klein beetje off topic, maar dit topic komt er het dichtste bij?

Hoezo zijn er zo weinig (goedkope) autoradio;s die naast MP3/CD ook DVD kunnen afspelen? Dat is toch al jaren gemeengoed in een pc....

De goedkoopste die ik zo tegenkom is de JVC KD-DV5101...

Priapus! Als je vader je broer is kan je moeder nooit je zus zijn.

Fully Zalman Cooled

quote:
Keida schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:30:
klein beetje off topic, maar dit topic komt er het dichtste bij?

Hoezo zijn er zo weinig (goedkope) autoradio;s die naast MP3/CD ook DVD kunnen afspelen? Dat is toch al jaren gemeengoed in een pc....

De goedkoopste die ik zo tegenkom is de JVC KD-DV5101...
Ow ja? als je goedkope zoekt, moet je maar eens kijken naar Marquant (dus geen Marantz) en Lenco. Al vanaf 100 euro gezien op ebay (met dvd, mp3/cd etc)
30K 06..... op naar de 33K

Ik neem aan dat je deze kaart gebruikt
http://www.alternate.nl/h...artno=J8PS50&#tecData

je wilt dus het beeld van je dvi en vga klonen?
bij mijn 9800pro kan dit met het catalyst control center.
daar kan ik kiezen (uit me hoofd, zit niet thuis) uit klonen, monitor uitbreiden en theatre mode
die laatste lijkt me een mooie voor als je beeld in je hoodssteun wilt hebben. Een film speelt hij dan automatisch af in full screen op het 2e beeldscherm.

het is nog vroeg, een hele pagina niet zien kan gebeuren :D

Extera wijzigde dit bericht 09-06-2006 11:07 (8%)

Overklokken.info - 100% Overklokken! Overklokken begint bij overklokken.info

quote:
seninha schreef op maandag 05 juni 2006 @ 22:39:
Thanks, maar aangezien de achterscherm via de TV-out gaat heb ik niets aan een VGA splitter
Sorry, niet goed gelezen, maar dezelfde zooi is er ook wel om een PAL-signaal de klonen :P
Vandaag officieel m'n harddisk dood verklaard na 2 jaar trouwe dienst.

Hij begon de laatste tijd al wat wazig te doen (traag enz) maar nu was t echt droevig: 50k/sec bij filekopie op harddisk, mp3tjes haperden enz ;)

Ach, gezien wat ie doorgemaakt heeft (bergen hobbels en getril, bijna 30.000 km afgelegd, temperaturen van -20 tot +60 (nachtvorst tot 3 dagen in snikhete hittegolf in Hongarije), vind ik het niet slecht dat ie t nu pas laat afweten ;)

quote:
seninha schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:28:
[...]

Je heb gelijk. Heb uiteindelijk iets gevonden (dankzij MP3car.com)
[afbeelding]

Te koop voor ¤ 29

Kan ook een RCA splitter nemen maar ben bang dat de kwaliteit minder wordt

Kan ik hier dus vga mee splitten..

of hoe moet ik dat precies zien..
vga computer.. spliter.. scherm 1.. scherm 2 ?

quote:
DJSmiley schreef op maandag 12 juni 2006 @ 15:05:
Vandaag officieel m'n harddisk dood verklaard na 2 jaar trouwe dienst.

Hij begon de laatste tijd al wat wazig te doen (traag enz) maar nu was t echt droevig: 50k/sec bij filekopie op harddisk, mp3tjes haperden enz ;)

Ach, gezien wat ie doorgemaakt heeft (bergen hobbels en getril, bijna 30.000 km afgelegd, temperaturen van -20 tot +60 (nachtvorst tot 3 dagen in snikhete hittegolf in Hongarije), vind ik het niet slecht dat ie t nu pas laat afweten ;)

En dat was een gewone 3,5" en hoeveel jaar heeft hij het dan volgehouden?

En temperaturen kunnen idd extreem oplopen in een auto, ik was een autoradio aan het verwisselen, en ik kon de oude niet eens vastpakken met blote handen, zo warm was ie geworden in dashboard. :/

Reg. datum: 06 maart 2004

quote:
Roy Kusters schreef op maandag 12 juni 2006 @ 22:43:
[...]

Kan ik hier dus vga mee splitten..

of hoe moet ik dat precies zien..
vga computer.. spliter.. scherm 1.. scherm 2 ?

Volgens mij is dit gewoon een Composite splitter en kun je met een VGA-signaal dus niets :-)

TV-out is vaak composite.. Die zou je dus wel kunnen splitten

Wow wat een goed idee, een pc inbouwen in je auto.

Doet me gelijk aan een James Bond film denken, nu nog je deuren kunnen openen via de pc :9~

Ik post wel wat ik doe over een paar jaartjes als ik een auto heb (in deel 8?) :Y)

Dutch_Razor wijzigde dit bericht 16-06-2006 20:14 (3%)

Intel Core 2 Duo E6600 - OCZ PC6400 Cl4.0 Rev2 - Sapphire Radeon X1900XT - Seagate 7200.10 320 GB - Coolermaster Stacker 830 Black- Zalman 9500AT - Enermax Liberty 500W - Logitech MX Revolution + G15 | www.fsmod.com, de Star Wars mod voor BF2142

quote:
Extera schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 00:28:
#

# Navigatie
Een van de meest gebruikte doelen van je CarPC is (natuurlijk) navigatie. Hiervoor heb je software nodig. Een veel gebruikt programma voor navigatie is
Destinator 3. In basis bedoeld voor een pocketPC, maar er is ook een windows-versie voor ontwikkeld.
Op het forum van MP3car.com vind je de downloadlinks, ook naar een aantal kaarten hiervan.
http://www.mp3car.com/vbulletin/forumdisplay.php?f=56
Voordeel: Gratis, en mogelijkheid tot het importeren van flitspalen ;) Ander voordeel is dat Destinator geintegreerd kan worden in een groot aantal frontends.

Mag jij mij vertellen sinds waneer Destinator 3 gratis is?
Want overal staat gewoon dat je het moet kopen

anyway, is er ook een programma dat TT5 mappen kan uitlezen?

Tomtom komt zeker niet voor PC, dat Destinator ziet er sowieso voor geen meter uit

Asmoohtjuh wijzigde dit bericht 20-06-2006 03:54 (9%)

quote:
Asmoohtjuh schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 03:39:
[...]

Mag jij mij vertellen sinds waneer Destinator 3 gratis is?
Want overal staat gewoon dat je het moet kopen

anyway, is er ook een programma dat TT5 mappen kan uitlezen?

Tomtom komt zeker niet voor PC, dat Destinator ziet er sowieso voor geen meter uit

`
Route66 wat ook op laptops gebruikt wordt :)
hierin zit namenlijk ook de mogelijkheid ingebouwd voor een gps antenne en dergelijke.

Amd X2 4400+ Asus A8n32 sli de luxe,OCZ 2 gig Gold GX pc4000,XFX GF7900GTX 2*74gig Raptor raid 0,Highpoint rocketraid 2310 raidcontroller,4*maxtor maxline 300gb raid 5

quote:
Edwin van Cleef schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 06:28:
[...]

`
Route66 wat ook op laptops gebruikt wordt :)
hierin zit namenlijk ook de mogelijkheid ingebouwd voor een gps antenne en dergelijke.
route 66 install ik nu om te kijken hoe dat er uit ziet :)

Acties: [view][quote]

Door: Koffie Moderator PNS/NT
XFM -- highstream --

Zijn er mensen die praktijk ervaring hebben met het goedkoopie klapscherm van Target ?

http://zooi.oostindie.com/uploaded/421120.jpg

Ik kan nergens specifieke info vinden over dit ding. Ik ga ervan uit dat het niet motorisch uitklapt, maar ben bijvoorbeeld wel heel benieuwd naar de beeldkwaliteit en de uiterste stand van het scherm.

Meest gebruikte omschrijving zal zijn "TARGET 707L 7" 16:9 IN DASH MONITOR"

Koffie wijzigde dit bericht 21-06-2006 10:41 (11%)

TeleBlog: Bloggen op de Telegraaf

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws