Gathering of Tweakers

Quicksearch
'A toy robot...'

Jammer, had er veel meer van verwacht, dan teer ik nog wel even door op mijn S939 systeem of ik wacht zeflfs tot 2007 met DDR3.

Reg. datum: 02 januari 2001

Weer echte THG "kwaliteit", die review.

En dan ook deze opmerking:

"Whether the current engineering sample processors actually suffer from a memory controller bug is hard to say. This could also be due to information that was released intentionally to prevent people from doing early benchmarking."

Alsof een fabrikant een product vertraagd en een gerucht over een 'bug' de wereld in helpt, om een review te voorkomen. 8)7

Maar goed, op aces staat er een mooie thread over.

Het lijkt erop dat de exemplaren die nu beschikbaar zijn, een memory divider bug hebben

Ook de cpu-z screenshots van THG laten dit zien:

http://i1.tinypic.com/o92v74.gif

http://i1.tinypic.com/o92vma.gif

Net als de geheugen bandbreedte tests:

http://i1.tinypic.com/o93byo.gif

http://i1.tinypic.com/o93dvn.gif

Conclusie: De geheugen snelheid in deze 'review' is DDR2-400.

Dat komt in dat geval neer op:

DDR-400 @ 2-2-2-5 versus DDR2-400 @ 4-4-4-12

In dat licht bezien doet de nieuwe CPU het dus zelfs uitstekend,

quote:
The Source schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 20:21:
De eerste M2 benches... natuurlijk zijn dit very early engineering samples.
Zoals ik eerder al vermelde zal een 3800+ s939 tov een 3800+ m2 niet veel verschillen.
Je vertelde dat je dit van wat engineers had. Kan het zijn dat we het hier over personen hebben van een of andere Taiwanese moederborden fabrikant, die dit dus ook baseren op dezelfde 'foutieve' samples ?

EaS wijzigde dit bericht 21-02-2006 23:19 (6%)

quote:
[b][message=25251201,noline]EaS schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:17[/messageJe vertelde dat je dit van wat engineers had. Kan het zijn dat we het hier over personen hebben van een of andere Taiwanese moederborden fabrikant, die dit dus ook baseren op dezelfde 'foutieve' samples ?
Er zijn nog geen andere samples dan deze early enginering samples.. dat wat ik over de performance vertelde is ook al maandje ofzo geleden. Dus wellicht zijn er snel nieuwere versies die het misschien beter doen. Anyway, april / mei gaat hij in MP, dus haast geboden.

Reg. datum: 08 augustus 2001

Wat ziet iedereen in de geheugensnelheid, ik denk dat niet het probleem is van de K8/K9. Het probleem zit hem meer in de clockfrequentie, die kan verder omhoog en meer performance. Zie bijvoorbeeld het verschil tussen DDR400 en DDR500, dat is bijna verwaarloosbaar.

Heeft wat met AH cassieres, en vrouwen met een vriend. Tjah! | Hier spreekt het Gelders Volksleger, de gewapende arm van de beweging Groot Gelderhand, die streeft naar een vrij en onafhankelijk Gelderland...

Hoe staat het eigenlijk met de opterons? Al die praat over socket M2 is leuk, maar waar is socket F gebleven? Volgens een oude roadmap zou die ook ergens in de eerste helft van 2006 verschijnen, maar ik kan er op die oude roadmap na eigenlijk niks meer over terugvinden :(

Stiekem zit ik er op te wachten, zeker nu ik m'n huidige bak niet kan upgraden naar dual-cores vanwege een te oude pcb van 't mobo en dus meteen alles vers moet aanschaffen. En tja.. als ik een mobo moet vervangen, waarom dan niet meteen voor het volle pond gaan he :)
Op mijn Opteron 146 staat Cacje 0601GPAW en OSA146DAA5BN

is dit een goede stepping? Of moet ik daarvoor naar iets anders kijken? :+

quote:
Major Carnage schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 12:28:
Hoe staat het eigenlijk met de opterons? Al die praat over socket M2 is leuk, maar waar is socket F gebleven? Volgens een oude roadmap zou die ook ergens in de eerste helft van 2006 verschijnen, maar ik kan er op die oude roadmap na eigenlijk niks meer over terugvinden :(

Stiekem zit ik er op te wachten, zeker nu ik m'n huidige bak niet kan upgraden naar dual-cores vanwege een te oude pcb van 't mobo en dus meteen alles vers moet aanschaffen. En tja.. als ik een mobo moet vervangen, waarom dan niet meteen voor het volle pond gaan he :)
socket F end Q2

'A toy robot...'

quote:
Magenta schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 16:30:
Op mijn Opteron 146 staat Cacje 0601GPAW en OSA146DAA5BN

is dit een goede stepping? Of moet ik daarvoor naar iets anders kijken? :+
google.com al geprobeerd?

quote:

Ja hoor, dat is toch een website niet? |:( |:( |:(

Ik heb dus de laatst verschenen stepping (feb2006) en dus is er op je google weinig van te merken. 8)7

Slechte tip dus.

Anders word je maar 1 van de eersten om dit te uitproberen? Ik ga er overigens vanuit dat je van plan bent te OC'en, anders moet je niet teveel focussen op de steppings ;) Kijk anders eens rond in TCA of zelfs DOC en post daar eventueel je ervaringen :Y) Vergelijkingmateriaal met oudere steppings kun je overigens in overvloed vinden, zodat je makkelijk kunt concluderen of dit echt de betere stepping is B)

BalusC wijzigde dit bericht 24-02-2006 10:18 (24%)

thx mate! ik zal zien hoe ver ik geraak met de reference cooler en koelpasta!

quote:
Zit je met socket F nou eigenlijk aan FBDIMM vast of is dat een optie?
Het is nog steeds onduidelijk of de enorme hoeveelheid extra pinnetjes is bestemd voor de FBDIMM controller of een integrated PCIe controller.

Ik denk niet dat het FBDIMM wordt, want ik zie op de Socket F pics nog steeds een enorme hoeveelheid baantjes in 1 richting, waarvan ik vermoed dat het de geheugensloten zijn. Bij FBDIMM zou de hoeveelheid baantjes richting het geheugen meer dan gehalveerd moeten zijn.

Overigens is FBDIMM niet backwards compatibel met het huidige unbuffered geheugen, vergelijk het maar met parallel <--> serieël.

BalusC wijzigde dit bericht 24-02-2006 10:33 (15%)

Wat is voor AMD het voordeel van FBDIMMs?
Aangezien ze per CPU al apart memory hebben en volgens mij vier sloten aan kunnen sturen hebben ze al genoeg memory.

Micron weet meer van FBDIMM :)

http://download.micron.com/pdf/flyers/fbdimm_flyer.pdf

@Balusc, inderdaad, maar denk je dat er mobo's voor normaal ddr2 reg ecc, en mobo's voor fbdimm komen? Of wordt het allemaal fbdimm?

maratropa wijzigde dit bericht 24-02-2006 12:04 (5%)

quote:

Ik kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag.
Capacity lijkt voor AMD geen probleem aangezien ze al 4 slots/CPU hebben. Bandwidth lijkt me ook geen probleem (voorlopig) om dezelfde reden.

quote:
gladiool schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 11:28:
@Balusc, inderdaad, maar denk je dat er mobo's voor normaal ddr2 reg ecc, en mobo's voor fbdimm komen? Of wordt het allemaal fbdimm?
Ik denk niet dat AMD 2 verschillende geheugencontrollers in 1 CPU propt :)
quote:
gladiool schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 10:22:
[...]

Zit je met socket F nou eigenlijk aan FBDIMM vast of is dat een optie?
Nee, de socket ondersteunt wel FBDIMM geheugen maar Opterons met een FBDIMM geheugencontroller staan pas voor volgend jaar gepland.

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

quote:
Hacku schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 17:04:
[...]

Nee, de socket ondersteunt wel FBDIMM geheugen maar Opterons met een FBDIMM geheugencontroller staan pas voor volgend jaar gepland.

idd en daar zijn ook weer nieuwe mainboards voor nodig, aangezien FBDIMM een andere geheugeninterface heeft. De DIMM sloten zijn anders, er zijn minder traces nodig van mem controller naar DIMM sloten en het kan allemaal in minder PCB layers gestoken worden.

Dus ik vermoed dat het een beetje onzin gerucht is...
- de socket zal genoeg pinnetjes hebben voor support van FBDIMM
- eventueel heeft de Opteron CPU zelf al FBDIMM support in de mem controller zitten, maar dit is most unlikly, want Intel heeft het nog niet op de markt en in een jaar tijd zal er nog erg veel ontwikkeling in FBDIMM zitten. Dus dan laat je het beste je geheugen controller er nog uit.
- de mainboards zullen voorzien moeten worden van nieuwe DIMM sloten

Daarbij zal AMD in 2007 of 2008 pas voor FBDIMM gaan zoals Hacku zegt, te weten DDR3 FBDIMM

Weet iemand waarom de prijzen van de Opteron 1xx serie verdwenen zijn?

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

ey, zijn er regels van AMD voor verkopers omtrent hoe een processor geleverd wordt door een shop? Stel je koopt een Box versie van een AMD 64. En de webshop leveren een losse koeler, processor in plastic doosje en AMD papiertjes los in een doosje, dus geen plastic standaard amd fabrieksverpakking. EN er zit nog een beetje koelpasta op de processor? Ik bel er zowiezo over, maar als AMD er regels over heeft, is het nog duidelijker natuurlijk. Want nu kunnen ze mij beste een 2dehandsje in de maag gesplitst hebben....grmbl.

maratropa wijzigde dit bericht 27-02-2006 11:27 (3%)

Athlon 64 X2 6000+@2,4TB RAID5
Reg. datum: 08 september 2003

quote:
gladiool schreef op maandag 27 februari 2006 @ 11:26:
ey, zijn er regels van AMD voor verkopers omtrent hoe een processor geleverd wordt door een shop? Stel je koopt een Box versie van een AMD 64. En de webshop leveren een losse koeler, processor in plastic doosje en AMD papiertjes los in een doosje, dus geen plastic standaard amd fabrieksverpakking. EN er zit nog een beetje koelpasta op de processor? Ik bel er zowiezo over, maar als AMD er regels over heeft, is het nog duidelijker natuurlijk. Want nu kunnen ze mij beste een 2dehandsje in de maag gesplitst hebben....grmbl.
Als er koelpasta op de CPU zit, dan kun je er vanuit gaan dat hij niet meer nieuw mag heten en dus tweede hands is. ;) En ja een Boxed CPU wordt geleverd in complete AMD verpaking. CPU en koeler zijn verpakt in dezelfde verpakking.

_Dune_ wijzigde dit bericht 27-02-2006 12:23 (7%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws