quote:
Grrrrrene schreef op zondag 28 mei 2006 @ 15:13:
Dat was misschien een ongelukkige actie ja, maar het voorbeeld was meer op "portret" dan op "archief" gericht. Ik heb de foto nu als URL gepost zodat hij niet meer zichtbaar is en er ook geen twijfel is of hij meedoet, OK?
Ik vind een voorbeeld prima, maar dan in de openingspost bij een onderwerp die even een voorbeeldje nodig heeft en niet halverwege fullsize. Ik vind een link of thumbnail prima hoor.
quote:
Tsja, maar soms zie je als mods ook niet wat een ander als interpretatie kan hebben bij het onderwerp. Aan de ene kant wil je dat misschien voorkomen door het onderwerp overduidelijk neer te zetten, aan de andere kant is het soms ook heel tof om een breed interpreteerbaar onderwerp te kiezen (zoals dat voorbeeld van "geel"). Als we meteen het idee hadden dat het fout zou lopen hadden we het wel duidelijker verwoord.
Oke. Zelf komt bij mij bij het woord "portret" niet een dier in me op. Wel een familieportret met meerdere mensen bijvoorbeeld. Maar als mensen een andere interpretatie hebben en dingen gaan posten die niet de bedoeling zijn, zoals in dit geval dieren, kan je toch meteen ingrijpen na één of twee dieren en even zeggen dat dieren niet de bedoeling zijn, of iig niet origineel meer zijn en daarom niet meer passend bij het topic? De grens is moeilijk te trekken maar in dit topic gaat "snoei geeft bloei" niet op.
quote:
Mjah, dat is ook de betekenis van "portret" die ik in m'n hoofd had, maar dat vind ik nog geen reden om allerlei dieren op de foto te gaan zetten of in ieder geval niet op deze manier. Je moet de foto ook beoordelen, niet het hele verhaal er omheen. Een goede foto heeft IMO geen verklarende tekst nodig die hem wel geschikt maakt voor de weekopdracht.
Bij portret gaat het, zoals ook in Van Dale staat, ook om een persoonsbeschrijving. Een foto hoort inderdaad voor zich te kunnen spreken, maar een portret kan een uitzondering zijn. Een beetje uitleg over waarom iemand bijvoorbeeld zo kijkt, op die plek is of net een grote prestatie heeft geleverd kan voor mij meerwaarde geven aan de foto.
quote:
Laat ik dan heel openlijk vragen: wat wil men in FG? Strenge controle op kwaliteit en daarmee onlosmakelijk verbonden subjectiviteit en onenigheid over beslissingen van mods of willen we veel toestaan om het topic toegankelijker te maken voor users met minder fotografische skills?
Ik denk dat een goede combinatie best mogelijk is en dus de keuze tussen de een of de ander niet van toepassing hoeft te zijn. In het algemeen vind ik dat showcase en testcase nu goed onderscheiden worden en als iemand een fout maakt hierop gewezen wordt. Ik vind dat dit zeker moet blijven.
Weekopdracht bestaat uit twee woorden:
Week: de foto moet die week gemaakt zijn. Ik heb erg veel respect voor mensen die in die week een prachtige foto kunnen schieten die bij de opdracht past. Aan de andere kant is een week maar zeven dagen en kan er niet verwacht worden dat mensen met prachtige foto's aankomen die in die week gemaakt zijn en ook nog eens bij het onderwerp passen. De lat mag dus wel iets lager gelegd worden wat betreft kwaliteit.
Opdracht: Kwaliteit is iets anders dan het onderwerp. Wat betreft onderwerp, dus wát er op de foto staat, mag er best strenge controle zijn. Originaliteit (eigen interpretatie dus ook) en creativiteit moeten gerespecteerd worden. Wanneer men elkaar gaat herhalen, zoals met dieren, trekt de originaliteit weg en maakt dus de foto al wat minder gepast en kan reden zijn om hem te verwijderen. Het hangt heel erg van de bedoeling van het onderwerp af in hoeverre originaliteit gewenst is en dit moet gewoon duidelijk aangegeven worden.
Mensen die een minder kwalitatieve foto maken, of dat nou aan de camera of aan de ervaring ligt, maar zich wél aan de opdracht houden verdienen gewoon een plekje in het topic en verdienen onderbouwende kritiek.
negerzoen wijzigde dit bericht 28-05-2006 15:41 (4%)
Canon 30D, 17-40mm f/4, 24-105mm f/4, 50mm f/1.8, 70-200mm f/4, 430EX
Leica R4 '82, 24mm f/2.8, 50mm f/2.0, 60mm f/2.8 macro, 135mm f/2.8