Gathering of Tweakers

Quicksearch
Thnx voor de toelichting.
quote:
Zoefff schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:37:
Er kan bijvoorbeeld een extra topictype gemaakt worden dat onder de stickies hangt, maar boven de normale topics. Een goede showcase kan je daar bijvoorbeeld een week of 2 inzetten, als "beloning" en om hem onder de aandacht te brengen.
Vind ik eigenlijk best een goed idee. Zou een mooie 'stage' worden voor FGS.

- 'Time is the essence of all photography' - Jeanloup Sieff -

La Marmotte

Daar ben ik het ook zeker mee eens!

Maar wat mij de laatste tijd ook wel een beetje opvalt is dat test- maar ook showcases best weinig commentaar krijgen. Natuurlijk hangt dat ook van de kwaliteit van de case af, dat zeker. Maar ik vond het persoonlijk best jammer dat ik maar 3 reacties kreeg op mijn Showcase London. Misschien vond niet iedereen ze even goed, maar door dat te zeggen leer je ook weer dingen.

Maar dat hou je denk ik toch, je kan users (gelukkig) niet verplichten op een topic te moeten reageren. Maar dit viel mij even op. Dacht dat een topic over een stad als Londen toch iets meer reacties zou krijgen als een sneeuwcase uit Nederland waarvan iedereen de beelden thuis ook al heeft gezien.

Paul Rusesabagina: If I give a businessman 10,000 francs, what does that matter to him? He is rich. But, if I give him a Cohiba cigar straight from Havana, Cuba. Hey, that is style, Dube.

Even naar aanleiding van de opdrachtentopics, ze zijn erg leuk en de opdrachten zijn ook leuk om te doen (hoewel soms misschien wat te vaag gedefinieerd, waardoor er erg ruime interpretaties op los worden gelaten), maar ik vind het leereffect tot nu toe redelijk beperkt. Er wordt wat geschoten, men wacht een beetje tot het laatste moment van de week dat men nog een foto zou kunnen nemen en plaatst deze dan online.

Nou zie je daardoor veel foto's aan het einde van de week komen, soms wordt er wel eens inhoudelijk op gereageerd, maar ik vind het wat weinig. Kan het misschien alsnog overwogen worden om work-in-progress foto's toe te laten met een showcase gehalte? Hierdoor krijgt iedereen de kans om zich te ontwikkelen in de opdracht en wordt er ook wat geleerd, zonder dat je meteen de foto's moet accepteren waaraan nog écht teveel werk is. :)

neographikal wijzigde dit bericht 24-04-2006 21:11 (6%)

Acties: [view][quote]

Door: Remy Admin Fotografie
Styled light
Reg. datum: 08 februari 2002

"help help in het opdrachtentopic week zoveel vinden ze mn WIPfoto niks, dan post ik maar helemaal geen foto voor die weekopdracht meer!"

"Bah, post ik een WIPfoto om de meningen te peilen ipv in het diepe te springen met een 'af' foto, vindt iedereen em al vet, terwijl ik eigenlijk nog eentje had die ik zelf beter vond!"

"Hmm die weekopdracht is echt lastig, ik heb hier een beetje een half/half foto, als ik die nou als WIPfoto post hoeft het niet zo'n superfoto te zijn!"

Catch my drift neo? ;) Op die manier gaat iedereen gewoon probeerseltjes posten zonder in het diepe te durven springen, dat schiet natuurlijk niet op. De weekopdrachten zijn net ruim 2 weken oud met de derde opdracht net vanochtend gestart: laat de mensen er even aan wennen, laat de mensen es kijken of er een thema van hun gading bij zit. Het leereffect hoeft natuurlijk niet alleen van de weekopdrachten te komen, bovendien! Er is natuurlijk solo testcase, en je kan altijd gewoon een testcase-topic openen met een kleine serie ;)
Toch ben ik het wel met neographikal eens, de feedback op foto's mist een beetje, omdat de meeste foto's op het einde pas ingestuurd worden en dan alweer een nieuw topic start. Daar zijn natuurlijk meerdere oplossingen voor behalve WIPs toestaan.

Bijvoorbeeld: dat bepaalde mensen zich opwerpen om elke foto te 'reviewen', hier zie ik uiteraard een taak weggelegd voor de modjes :Y) (maar kan door ieder willekeurig persoon op zich genomen worden, incl neographikal, of ikke, of wie dan ook).

Of, dat er een soort van evaluatie post op het einde komt waarbij alle foto's even de revue passeren incl sterke en zwakke punten.

Of, toch een waardering voor foto's, een winnaar en een goeie tweede ofzo. Dat wordt weer moeilijk, maar nodigt wel uit tot kwalitatief goeie shots.

Elke van deze dingen heeft natuurlijk wel nadelen, maar het zou wel het topic verder helpen, en daarmee ook de posters van de foto's verder helpen. En daar doen we het toch voor? (naast mooie foto's kijken dan natuurlijk) ;)

Vandaag @ kraagjes.nl:

De bedoeling van de weekopdrachten is om het gewoon plain and simple (hoewel de onderwerpen dat misschien niet zijn) te houden. Probeer een zo goed mogelijke foto binnen het thema te maken. Punt :)

Als je foto's moet gaan reviewen of winnaars uit moet gaan kiezen is meteen het 'vrije' element eraf, en komt er weer een hoop romslomp bij kijken.

Een evaluatiepost op het einde is natuurlijk prima, maar dat kan iedereen die dat wil doen. Het is je misschien niet opgevallen, maar juist om die reden zijn de topics gewoon nog open en hangt er geen slotje aan. Je eerste argument gaat imho dus niet op, ook op foto's die laat ingestuurd worden, kan nog gewoon commentaar gegeven worden.

Styled light

quote:
omdat de meeste foto's op het einde pas ingestuurd worden
Weet je dat zeker?

Foto-opdracht week 15 - Streetlife: 13 foto's totaal, waarvan 4 in de laatste 2 dagen.
Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie: 17 foto's totaal, waarvan 8 in de laatste 2 dagen.
Van de huidige opdracht is het nog niet te zeggen omdat die nog 5,5 dag loopt.

Beetje uitkijken met uitspraken als die niet kloppen hè Garyu :)
quote:
en dan alweer een nieuw topic start
Er mag nog altijd commentaar gegeven worden in het oude topic, daarom blijft dat nog open. Het is echt niet zo dat als er op maandagochtend een nieuwe opdracht is, de oude verboden terrein is :)
quote:
Of, toch een waardering voor foto's, een winnaar en een goeie tweede ofzo. Dat wordt weer moeilijk, maar nodigt wel uit tot kwalitatief goeie shots.
Dat komt wel bij de contests, voorlopig kijken we even hoe dit gaat, het is pas net 2 weken aan de gang hè, geef het even tijd :)
quote:
Zoefff schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 12:15:

Een evaluatiepost op het einde is natuurlijk prima, maar dat kan iedereen die dat wil doen. Het is je misschien niet opgevallen, maar juist om die reden zijn de topics gewoon nog open en hangt er geen slotje aan. Je eerste argument gaat imho dus niet op, ook op foto's die laat ingestuurd worden, kan nog gewoon commentaar gegeven worden.

Maar je weet ook hoe het gaat, iedereen holt naar het volgende topic toe :) Toevallig heb ik het er even met Remy over gehad, conclusie van het verhaal was dat het deels lastiger te modereren was en dat er ruimte zou zijn in de soloshowcase topics om verbeterde versies te posten.

Dit klopt, maar de kritiek die je daar krijgt is niet dezelfde als wat je zou krijgen in het opdrachttopic, je kijkt vanuit de opdracht toch anders naar foto's. :) Wanneer je de lat op showcaseniveau legt voor de WIP-foto's, verwacht ik ook weinig problemen met snapshots e.d., en als die er toevallig wel tussen staat is een post snel genoeg getrashed :) Het biedt een extra leereffect in het kader van het werken in een opdracht, maar het zal wel wat meer werk kosten om alles bij te houden voor de mods hier :)

Of het dat waard is? Dat moeten jullie fijn beslissen :P

neographikal wijzigde dit bericht 25-04-2006 12:34 (21%)

quote:
Remy schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 12:19:
[...]
Weet je dat zeker?

Foto-opdracht week 15 - Streetlife: 13 foto's totaal, waarvan 4 in de laatste 2 dagen.
Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie: 17 foto's totaal, waarvan 8 in de laatste 2 dagen.
Van de huidige opdracht is het nog niet te zeggen omdat die nog 5,5 dag loopt.

Beetje uitkijken met uitspraken als die niet kloppen hè Garyu :)
[...]
Er mag nog altijd commentaar gegeven worden in het oude topic, daarom blijft dat nog open. Het is echt niet zo dat als er op maandagochtend een nieuwe opdracht is, de oude verboden terrein is :)
[...]
Dat komt wel bij de contests, voorlopig kijken we even hoe dit gaat, het is pas net 2 weken aan de gang hè, geef het even tijd :)

8 foto's in de laatste 2 dagen is misschien niet het meeste, maar je moet toegeven dat niet op elke dag evenveel foto's gepost worden. Laten we het houden op dat de verhouding een beetje scheef ligt en het geen rechte lijn is :+.

Wat betreft het commentaar, het lijkt ge goed dat dáár in ieder geval meer de focus op gelegd wordt. Zoals neographikal al aangeeft is het gewoon zo dat het 'oude topic' afzakt en commentaar zich op het nieuwe topic richt. Logisch, maar misschien moet daar dus wat verandering in komen.

Ik kan daar natuurlijk zelf mee beginnen, maar het zou natuurlijk leuk zijn alas die aandacht ook van anderen zou komen :).

Zoefff, het verschil tussen reviewen en gewoon commentaar geven is overigens praktisch nul hoor :). Ik zou het leuk vinden als -iemand- de moeite zou nemen om alle foto's even te bekijken en over alle foto's iets zou willen zeggen. Wie dat verder is, of dat meerdere mensen dat doen (mijzelf incluis), laat ik aan jullie over 8). Ik neem aan dat jullie het in ieder geval niet in de weg zullen staan ;).

quote:
Remy schreef op maandag 08 mei 2006 @ 10:45:
Uh neo, dit is het solo showcasetopic hè ;) Maak dan een apart topic aan als je er meerdere hebt van een serie. Zie ook uit de TS:
[...]
:)

edit:
[...]
En dat is dus niet de bedoeling hè ;) Als je (bijna) dagelijks een foto in solo showcases post, gaat het hele principe van dit topic scheef: anderen ook de ruimte/tijd geven om foto's te posten en te becommentariëren. Zoek dan zelf gewoon die beste uit van een paar en post die, en de rest niet. Wat is er zo moeilijk aan om dat te begrijpen?
Om er hier even op te reageren, anders gaat het nogal offtopic, er staan veel meer foto's die in een tijdsbestek van 1-2-3 dagen door dezelfde poster worden gepost. Als je dit niet wil hebben, prima natuurlijk, maar wees dan wat consequenter en reageer dan niet zo richting mij; je post komt namelijk niet heel vriendelijk over. :)

Styled light

quote:
er staan veel meer foto's die in een tijdsbestek van 1-2-3 dagen door dezelfde poster worden gepost.
Als je dat opvalt, maak dan een TR aan: nu zo'n post van 'zij doen het ook!' om je eigen posts daar te rechtvaardigen is een beetje kinderachtig hè ;)
quote:
Als je dit niet wil hebben, prima natuurlijk, maar wees dan wat consequenter en reageer dan niet zo richting mij; je post komt namelijk niet heel vriendelijk over. :)
Dat ik zo richting jou reageer komt doordat het opvalt: 2 foto's binnen 24u. Daarom postte ik even of je je aan de richtlijnen van het topic wilde houden, zo simpel is het. Niks meer, niks minder. Als je dat niet rechtvaardig vindt, moet je je a) je aan de richtlijnen van het topic houden en b) een TR aanmaken als het je opvalt dat iemand meermaals in korte tijd een foto post. Anders heeft een topic als solo showcasefoto's geen zin :)
quote:
Remy schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:27:
[...]
Als je dat opvalt, maak dan een TR aan: nu zo'n post van 'zij doen het ook!' om je eigen posts daar te rechtvaardigen is een beetje kinderachtig hè ;)
[...]
Dat ik zo richting jou reageer komt doordat het opvalt: 2 foto's binnen 24u. Daarom postte ik even of je je aan de richtlijnen van het topic wilde houden, zo simpel is het. Niks meer, niks minder. Als je dat niet rechtvaardig vindt, moet je je a) je aan de richtlijnen van het topic houden en b) een TR aanmaken als het je opvalt dat iemand meermaals in korte tijd een foto post. Anders heeft een topic als solo showcasefoto's geen zin :)

Het is geen kwestie van kinderachtig terugverwijzen, maar ik nam aan dat het geen probleem zou zijn wanneer het een keer in een wat korter tijdsbestek zou gebeuren. :) Er zijn namelijk geen concrete richtlijnen hiervoor, waardoor het léék te kunnen, omdat het regelmatig gebeurt. Vervolgens krijg ik dan een aai over de vingers, omdat het schijnbaar toch niet mag.

Het ging me verder om de toon in je post die niet heel vriendelijk overkwam, de toon maakt de muziek :)
Deze discussie hierheen verplaatst vanaf "Foto-opdracht week 21 - Portret".
quote:
Buism01 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 20:50:
Het ontgaat me werkelijk waarom er zo een heisa wordt gemaakt over "showcase" waardig. Als iemand dit niet "showcase" waardig vindt; dan kan diegene zich onthouden van commentaar lijkt me. :+
quote:
quote:
jvvv schreef op maandag 22 mei 2006 @ 21:28:
[...]
En daarom mogen ze niet in vraag gesteld worden?
Marja, ik vind het niet echt een opdracht. Bij een opdracht verwacht ik meer iets concreet (zoals streetlife dat een beetje was). Dit is meer een richtlijn (zoals landschap dat ook was). Wie beslist eigenlijk het 'thema'?
Ja, sorry hoor. Maar dan doe je toch gewoon niet mee. Of plaats hier een suggestie voor een opdracht.

Nikon D70 || AFS DX 18-70 f/3.5-4.5G || AF-S VR 70-200mm f/2.8G ED IF || TC-17E II || Lexar Professional 80x 1GB || Sandisk Extreme III 2GB || Lowepro CompuTrekker AW || TOSHIBA Satellite Pro

Een andere discussie is wat nou de opdracht is, ik vind "portret" meer een thema dan een opdracht eigenlijk. Misschien is het leuk om voor de volgende keer de opdracht wat verder te specificeren :)
Ja, sorry hoor. Maar dan doe je toch gewoon niet mee. Of plaats hier een suggestie voor een opdracht.

Mmm, vreemde houding! Ik respecteer je mening, maar ik kan er werkelijk helemaal niets mee.

Ik heb de afgelopen week-opdrachten bekeken en eerlijk gezegd begrijp ik werkelijk niet waar sommige mensen de arrogantie vandaan halen om anderen onderuit te halen. Ik neem aan dat je een structurele basis wil hebben voor het forum? Dan ben je ook afhankelijk van fris bloed in je gelederen. Dat betekent concreet, dat niet altijd de foto's van die kwaliteit zullen zijn die hier wordt geeist. Dat betekent neit dat deze man/ vrouw in de toekomst niet "show-case" kiekjes kan maken.

Het lijkt me een stuk constructiever om kritiek te leveren op een manier die ik zou classificeren als "show-case".

Een idee voor een week opdracht: geluid in beeld

Buism01 wijzigde dit bericht 22-05-2006 23:18 (6%)

Canon 350d, Canon 28-135mm.....beginner

quote:
Buism01 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:17:

Mmm, vreemde houding! Ik respecteer je mening, maar ik kan er werkelijk helemaal niets mee.

Ik heb de afgelopen week-opdrachten bekeken en eerlijk gezegd begrijp ik werkelijk niet waar sommige mensen de arrogantie vandaan halen om anderen onderuit te halen. Ik neem aan dat je een structurele basis wil hebben voor het forum? Dan ben je ook afhankelijk van fris bloed in je gelederen. Dat betekent concreet, dat niet altijd de foto's van die kwaliteit zullen zijn die hier wordt geeist. Dat betekent neit dat deze man/ vrouw in de toekomst niet "show-case" kiekjes kan maken.
Dat is zeker meer dan waar, maar je komt daar door te oefenen en te oefenen en nog eens te oefenen. En dat oefenen kun je laten zien in een eigen testcase, waar meer ruimte is voor work in progress om het zo even te noemen. In de weekopdracht wordt een bepaald niveau geëist en dat moet in specifieke topics ook kunnen, er is ruimte genoeg om ergens anders de foto's te plaatsen vind ik :)

Styled light

quote:
dat niet altijd de foto's van die kwaliteit zullen zijn die hier wordt geeist. Dat betekent neit dat deze man/ vrouw in de toekomst niet "show-case" kiekjes kan maken.
Daar hebben we de testcases voor: zie ook in de FGS Policy dit stuk:
quote:
Testcases zijn topics waar je als lerende fotograaf je foto's kwijt kan die je wel wil showen, maar waarvan je het idee hebt dat ze beter kunnen. Zo kan je commentaar op je techniek en creativiteit ontvangen en ervan leren.
quote:
Het lijkt me een stuk constructiever om kritiek te leveren op een manier die ik zou classificeren als "show-case".
Daar zijn de weekopdrachten niet (specifiek) voor bedoeld: dergelijke 'leerfotografie' kan je doen in de testcases of, als je maar 1 foto te posten hebt waar je feedback op wil, in het solo testcase foto topic :)

Juist in de weekopdrachten willen die showcasekwaliteit hebben om het de moeite waard te maken om naar te kijken, en dat mensen dus hun uiterste best doen voor die foto's :)
quote:

Daar zijn de weekopdrachten niet (specifiek) voor bedoeld: dergelijke 'leerfotografie' kan je doen in de testcases of, als je maar 1 foto te posten hebt waar je feedback op wil, in het solo testcase foto topic :)

Juist in de weekopdrachten willen die showcasekwaliteit hebben om het de moeite waard te maken om naar te kijken, en dat mensen dus hun uiterste best doen voor die foto's :)

Je hebt inderdaad ruimte om showcases/ testcases/ cases etc en wat voor leuke semantische discussie je er op los wil laten dan ook, te laten zien. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat ik mijn kiekjes, die ik relateer aan de week-opdracht wil tonen. Dan wil ik deze tonen in de ruimte die daarvoor is gereserveerd.

Maar, ik moet je ook gelijk geven!

Er is inderdaad ruimte om te experimenteren en te leren. En ik zou dit misschien niet zo moeten aandikken. Misschien stoor ik me ook wel teveel aan de houding van betweters en "toppers". Ik heb een bepaalde allergie voor die houding.

Vandaag @ kraagjes.nl:

Tsja, we willen graag een bepaalde kwaliteit zien, oftewel "showcase-waardig". Foto's maken kan iedereen. De kunst en uitdaging is om er iets interessants van te maken. Kan je dat niet, dan is er geen man overboord en zal niemand je dat kwalijk nemen, maar dan is het ook niet echt interessant om je foto's hier op GoT te plaatsen. Gevalletje "schoenmaker blijf bij je leest" dus. Vergelijk het bijvoorbeeld met de Idols voorronden. Daar komen ook een hoop hele aardige mensen langs, die voor geen meter kunnen zingen. Ga dan ook niet zingen, en doe lekker je eigen ding waar je wél goed in bent :P

Daarom vragen we dus om een minimale "showcase-waardige" kwaliteit. Niet om arrogant te zijn om mensen buiten te sluiten, maar gewoon om het interessant te houden. Zowel voor jou (de fotograaf) als voor ons (de kijkers en degenen die commentaar, positief danwel negatief, geven).

Daarnaast bieden we volgens mij ook nog voldoende 'leerruimte' in de vorm van testcases, waar je zeker als beginnend fotograaf erg veel foto's in kwijt kan :)

Ik vind je thema-voorstel "geluid in beeld" overigens een hele goede, wat mij betreft komt die ook in het rijtje te staan. Wel pas over een paar weken, omdat we al een aantal andere thema's vooruitgepland hebben ;)
Zoeff,

Ik ben niet zo kapot van het schoenmaker blijf bij je leest argument. Maar ik zal dit onderwerp laten rusten. Ik denk dat ik je begrijp en volgens mij snap je ook wel wat IK bedoel. Ook zie ik dat men hier tot deze conclusie/ randvoorwaarden is gekomen aangezien een bepaalde geschiedenis hieraan vooraf is gegaan.

Cheers,

Marc

Buism01 wijzigde dit bericht 23-05-2006 01:32 (53%)

quote:

Ik kan alleen maar over mezelf spreken. Ik heb niemand onderuit gehaald die een minder goed gelukte foto opstuurt waarvan die zelf dacht dat die best wel goed was. Ik heb slechts bepaalde mensen gevraagd waarom ze hier een foto opsturen waarvan ze zelf al melden dat ze er niet tevreden over zijn. Of er meteen zelf als excuus bij zetten dat ze net een nieuwe fototoestel hebben die ze nog niet onder de knie hebben, of dat ze nog niet zo goed zijn in het nabewerken en dergelijke. Als je dus zelf al weet dat je foto niet perfect is moet je het hier gewoon niet opsturen.
Uiteraard zijn er ook mensen die hun eigen foto wel showcasewaardig vinden terwijl het niet zo is. Wellicht was dat bij mij ook wel het geval bij opdracht 20 (ik weet het nog steeds niet, heb slechts van 2 man commentaar gekregen waarvan ik betwijfel of hun commentaar wel terecht is). In dat geval kun je het in mijn ogen niemand kwalijk nemen en dient er ook op een nette manier commentaar op gegeven te worden.

Niko70 wijzigde dit bericht 23-05-2006 07:50 (13%)
Reden: typfouten

Nikon D70 || AFS DX 18-70 f/3.5-4.5G || AF-S VR 70-200mm f/2.8G ED IF || TC-17E II || Lexar Professional 80x 1GB || Sandisk Extreme III 2GB || Lowepro CompuTrekker AW || TOSHIBA Satellite Pro

quote:

Niko70 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 22:07

Deze opmerking was ook bedoeld voor “jvvv”. Als die het niet eens is met de regels of zelfs de opdracht al helemaal niks vindt, dan moet die gewoon niet meedoen met deze opdracht en eventueel zelf suggesties aandragen.

Niko70 wijzigde dit bericht 23-05-2006 07:53 (16%)

quote:
Zoefff schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:47:...... Vergelijk het bijvoorbeeld met de Idols voorronden. Daar komen ook een hoop hele aardige mensen langs, die voor geen meter kunnen zingen. Ga dan ook niet zingen, en doe lekker je eigen ding waar je wél goed in bent :P.......
Bij Idols zijn dat soort deelnemers er vaak zelf heilig van overtuigd dat ze wel goed kunnen zingen. In dat geval worden ze er door de jury keihard op gewezen dat ze gewoon echt slecht zijn.
Dat soort gevallen kom je hier ook tegen. Ik voel me dan niet geroepen om deze mensen keihard neer te sabelen, maar gewoon netjes commentaar te geven.

Vandaag @ kraagjes.nl:

quote:
Niko70 schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 08:23:
[...]
Bij Idols zijn dat soort deelnemers er vaak zelf heilig van overtuigd dat ze wel goed kunnen zingen. In dat geval worden ze er door de jury keihard op gewezen dat ze gewoon echt slecht zijn.
Dat soort gevallen kom je hier ook tegen. Ik voel me dan niet geroepen om deze mensen keihard neer te sabelen, maar gewoon netjes commentaar te geven.
Ja, zo zwart-wit moet je het natuurlijk ook niet nemen ;) Ik voel ook geen behoefte om mensen keihard neer te sabelen en zal dat ook niet doen, maar je begrijpt de vergelijking wel :)
quote:
Zoefff schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 11:22:
[...]

Ja, zo zwart-wit moet je het natuurlijk ook niet nemen ;) Ik voel ook geen behoefte om mensen keihard neer te sabelen en zal dat ook niet doen, maar je begrijpt de vergelijking wel :)
Oeps, misschien ben ik wel zo'n geval. Hoe kom ik daar dan achter? :X

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws