Hoofdcategorieën
Topicacties

[dSLR] Konica Minolta Dynax 5D & 7D Topic V2.0

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Welkom in het grote Konica Minolta Dynax 5D & 7D Topic V2.0

Vorige topics:
Deel I

Doel van het topic:
Een plek waar huidige en toekomstige 5D & 7D eigenaren elkaar kunnen helpen en informeren over al het moois wat Konica Minolta te bieden heeft.

Notabene: Zie dit topic voor de praat over de overname van de KM film dep. door Sony

KM 5D

Foto's

Front:
http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/cams/km5d.jpg
Front & Back:
http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1121268764.jpg

General links
Handleidng
Reviews

De prijzen (klik voor de Pricewatch)
Shop survey links

KM 7D

Foto's

Front:
http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1095264961.jpg

Back:
http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1095264895.jpg

General links
Handleiding
Reviews

De prijzen (klik voor de Pricewatch)
Shop survey links

Lenzen

http://konicaminolta.com/products/consumer/digital_camera/slr/dynax-7d/img/top_image.jpg

Er is een groot scala aan lenzen te vinden voor de Dynax/ Maxumm 5D/ 7D mount.
Hieronder een lijsjte met handige informatieve links m.b.t. lenzen.

De specs

http://konicaminolta.com/products/consumer/digital_camera/slr/dynax-7d/img/top_image_02.jpg
  • Omdat ik het niet voor elkaar heb gekregen om een mooie specs vergelijking in elkaar te zetten verwijs ik graag naar deze tabel voor een vergelijk van de specs van de KM 5D,KM 7D,Nikon D50,Canon 350D

Laat het een mooi informatief topic worden!
Graag geen flames tussen KM & Canon & Nikon etc.
vergelijken is prima... maar houd het gezellig.

Wild pigeon wijzigde dit bericht 21-01-2006 14:12 (11%)
Reden: - - - startpost update - - -

Apple Certified Pro

Kijken of we weer zo snel aan de 1000 posts komen.... O-)
Hopelijk heb ik binnenkort ook wat meer tijd, en gaat dan ook voor mij eindelijk een 7D oid komen. (uiteindelijk heb ik toch nog geen besluit genomen en ben ik nog DSRL loos)

Apple Certified Pro

Vandaag @ kraagjes.nl:
Reg. datum: 18 september 2001

Misschien is het ook leuk om linkjes toe te voegen naar de betreffende shopsurveys op de frontpage zodat men die kan lezen, danwel eentje invullen. Voor de 5D zijn dit:Voor de 7D zijn dit:Momenteel zijn er alleen voor de 5D + 18-70 kit en de 7D body surveys ingevuld, jullie kunnen daar verandering in brengen :)
Quote Bramme : " en hoe staat de 5D ten opzichte van de 7D, het prijsverschil is enkele 100den euro's, maar de verschillen in specs zijn echt minimaal.
de 100den euro's betaal je dus puur voor het bedieningsgemak?"

Quote Mig29 over voordelen van 7D t.o.v. de 5D : Zoeker is veel groter, LCD scherm heeft tweemaal zoveel pixels, buffer is groter, grip is leverbaar, magnesium behuizing, functies direct toegankelijk via knoppen op de camera, AF werkt sneller, AF werkt beter in weinig licht, MF knop bij je duim om heel snel te schakelen naar MF en nog veel meer.

.... en om het je moeilijk te maken - voordelen van de 5D t.o.v. de 7D :
De 5D is zwaarder dan zijn concurrenten en ligt heel goed in de hand ( en gelukkig iets lichter dan de 7D - kortom die beleving is heel subjectief ) Zoeker van de 7D is weliswaar beter, maar die van de 5D is heel goed t.o.v. de Nikon/Canon, het bedieningsgemak van de 5D is eveneens zeer hoog door een heel goed doordachte combinatie van knopen en menukeuzes. MF knop werkt nog eenvoudiger als op de 7D, een aantal preset-standen via een draaiknop, die op de 7D ontbreekt, betere bracketingfuncties voor witbalans dan op de 7D, zuiniger met energie, betere omgang met terugkijken van RAW bestanden op het LCD-scherm (... en nog veel meer....????) en weinig problemen in het functioneren (de kinderziektes die de 7D tergde zijn bij de 5D kennelijk aanzienlijk teruggebracht). "AF werkt sneller en beter in weinig licht ???????" Dat heeft weinig met de camerabody te maken en alles met de lens die je daarop gebruikt.

Je betaalt dus inderdaad aanzienlijk meer voor soms subjectief ervaren bedieningsgemak, maar koopt met een 5D een fraaie camera die aanzienlijk goedkoper is, bijna dezelfde mogelijkheden en in elk geval dezelfde fotoresultaten geeft en waar de kinderziektes, die de 7D heeft, uitgehaald zijn.

Nielsracing verwoordt het fraai : "Persoonlijk zou ik voor de 7D gaan...waarom weet ik eigenlijk niet" Het is een kwestie van gevoel (welke camera "ligt" je meer), maar feitelijk hebben beide hun voor en nadelen. Qua fotoresultaten leggen ze hetzelfde op de mat.

PeterVL57 wijzigde dit bericht 09-01-2006 19:53 (13%)

alu iMac 20" | Sony DSLR-A100, KM 17-35 f 2.8 D, KM 28-75 f 2,8 D, Sigma 105mm f2.8 EX Macro, Minolta 70-210 f4.5-5.6. Minolta 75-300 f4.5-5.6 (big beercan), Tamron-F 2X AF Teleconverter 7MC, Minolta 3600HS (D) flitser

Raptor formicarum
Reg. datum: 21 maart 2002

quote:
PeterVL57 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 19:00:
een LCDscherm wat meekantelt als je de camera in een verticale stand gebruikt,
Heeft de 7D ook, of ik moet erg dronken zijn geweest toen ik dat ding vasthad :P
Reg. datum: 12 september 2001

Dat heeft de 7D inderdaad ook. De JPG\RAW's worden helaas níet gedraait en schijnbaar op de 5D wel.

Oxi wijzigde dit bericht 09-01-2006 19:57 (5%)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

quote:
Dido schreef op maandag 09 januari 2006 @ 19:21:
[...]Heeft de 7D ook, of ik moet erg dronken zijn geweest toen ik dat ding vasthad :P
Of je dronken was weet ik niet, maar je hebt wel gelijk |:( (bericht gecorrigeerd)

PeterVL57 wijzigde dit bericht 09-01-2006 19:56 (5%)

alu iMac 20" | Sony DSLR-A100, KM 17-35 f 2.8 D, KM 28-75 f 2,8 D, Sigma 105mm f2.8 EX Macro, Minolta 70-210 f4.5-5.6. Minolta 75-300 f4.5-5.6 (big beercan), Tamron-F 2X AF Teleconverter 7MC, Minolta 3600HS (D) flitser

quote:
Zoefff schreef op maandag 09 januari 2006 @ 18:08:
Misschien is het ook leuk om linkjes toe te voegen naar de betreffende shopsurveys op de frontpage zodat men die kan lezen, danwel eentje invullen. Voor de 5D zijn dit:

blaat......

Momenteel zijn er alleen voor de 5D + 18-70 kit en de 7D body surveys ingevuld, jullie kunnen daar verandering in brengen :)
Done. (m.u.v. de 18-200 kit want dat is geen officiele KM kit, en zo kan je nog wel honderden variaties gaan verzinnen...)

Apple Certified Pro

trying to find the balance

quote:
Wild pigeon schreef op maandag 09 januari 2006 @ 19:59:
[...]

Done. (m.u.v. de 18-200 kit want dat is geen officiele KM kit, en zo kan je nog wel honderden variaties gaan verzinnen...)
Het is geen officiele kit van KM nee, maar die 18-200 is wel een KM lens die specifiek voor de 1,5 cropfactor is gemaakt. En het is een leuke lens als je niet graag je lenzen wil vervangen. Dus ik kan mij best voorstellen dat die combinatie door veel winkels als 'kit' zal worden aangeboden.
quote:

Ik vond de 5D gewoon te klein, niet lekker in de hand liggend.
Ook met een gemiddelde tot zware lens is de gewichtverdeling voor mijn gevoel niet helemaal lekker.

Mud.Starrr wijzigde dit bericht 09-01-2006 21:48 (84%)
Reden: Quote geknipt

Vandaag @ kraagjes.nl:
Reg. datum: 18 september 2001

quote:
Wild pigeon schreef op maandag 09 januari 2006 @ 19:59:
[...]

Toppertje d:)b

De 18-200 kit heb ik erbij gezet omdat die in de zoekresultaten opdook. Ik heb zelf verder geen idee of het een gangbare kit is of niet :P

Titelfixje, "[DSRL] => [DSLR]".

Zoefff wijzigde dit bericht 10-01-2006 00:02 (5%)

Reg. datum: 01 augustus 2000

Door de topic switch in het niets verdwenen de volgende vraag :

Heeft iemand ervaring met het pixel remappen van de 5D, volgens wat engelstalige sites zijn er een aantal minolta's die dit doen bij iedere maand switch, is dat ook zo voor de 5D ?

PC: ASRock Dual Sata II, AMD64 3500+ @ 2,42ghz, Kingston value 2gb Dual Channel DDR, ASUS 8800 GTS 640, HDD 1 TB total, DigiCam: Minolta Dynax 5D

Reg. datum: 23 oktober 2000

Al wat rond gezocht maar kan het zo snel niet vinden:
Heeft een Sandisk Extreme III nog voordeel t.o.v. een Ultra II of zit je met de Ultra al aan de limiet van de 5D? Ik zag in de review van de 7D dat de Extreme III in continous mode toch aanzienlijk beter presteerde, maar geldt dat ook voor de 5D of is deze iets langzamer waardoor Extreme III geen nut heeft?

http://www.dyxum.com/reviews/cfcard/index.asp?cam=5D
Conclusie: Het maakt uit.

Ik zie dat het ongeveer evenveel uitmaakt onderling als in de 7D. Ik heb nu 2x ExtremeIII 1GB voor mijn 7D, maar ik heb ook Ultra2 256MB geprobeerd die ik bij mijn Minolta A1 had. En het maakt significant verschil bij het wegschrijven van de buffer, en het lezen met een kaartlezer. :)

Oxi wijzigde dit bericht 11-01-2006 00:33 (65%)

Reg. datum: 06 augustus 2005

[quote][b]PeterVL57 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 19:00:

.... en om het je moeilijk te maken - voordelen van de 5D t.o.v. de 7D :

De 5D is zwaarder dan zijn concurrenten en ligt heel goed in de hand ( en gelukkig iets lichter dan de 7D - kortom die beleving is heel subjectief )

Is subjectief geheel met je eens!

Zoeker van de 7D is weliswaar beter, maar die van de 5D is heel goed t.o.v. de Nikon/Canon, [/i]

en het voordeel is dus.....

het bedieningsgemak van de 5D is eveneens zeer hoog door een heel goed doordachte combinatie van knopen en menukeuzes.

maar is dus niet beter dan de 7D het voordeel is dus.....

MF knop werkt nog eenvoudiger als op de 7D,

Wat is er eenvoudiger als je duim op een knopje drukken?? voordeel??.....

een aantal preset-standen via een draaiknop, die op de 7D ontbreekt,

kun je over twisten, presets zijn leuk maar voldoen slechts in bepaalde omstandigheden.....

betere bracketingfuncties voor witbalans dan op de 7D,

is wat je persoonlijk beter of makkelijker vind.....

zuiniger met energie,

kan best, zit een scherm met een veel lagere resolutie in zal wellicht ook minder verbruiken.......

betere omgang met terugkijken van RAW bestanden op het LCD-scherm (... en nog veel meer....????) en weinig problemen in het functioneren (de kinderziektes die de 7D tergde zijn bij de 5D kennelijk aanzienlijk teruggebracht).

de 7D heeft een firmware update gehad en die zit standaard op alle nu uitgeleverde camera's welke die problemen heeft verholpen.

"AF werkt sneller en beter in weinig licht ???????" Dat heeft weinig met de camerabody te maken en alles met de lens die je daarop gebruikt.

Is dat echt zo????? km's zijn met AF niet zo heel snel en volgens mij is er geen onderscheid tussen de beiden.....

Je betaalt dus inderdaad aanzienlijk meer voor soms subjectief ervaren bedieningsgemak, maar koopt met een 5D een fraaie camera die aanzienlijk goedkoper is, bijna dezelfde mogelijkheden en in elk geval dezelfde fotoresultaten geeft en waar de kinderziektes, die de 7D heeft, uitgehaald zijn.
quote]

klein beetje minder zwart/wit .... ;)

greetzzzz Bert

Dynax 7D......... op zes megapixels door de bocht

De 5D is toch nog beter met RAW-bestanden hoor. Op de 7D zijn die niet in te zoomen en op de 5D weer wel. Ook draait de 7D de foto's niet terwijl het statusscherm toch echt meedraait met de camera. Het zijn software 'problemen', maar die mogen best opgelost worden.

ir. single malt
Reg. datum: 19 februari 2001

quote:
PeterVL57 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 19:00:
"AF werkt sneller en beter in weinig licht ???????" Dat heeft weinig met de camerabody te maken en alles met de lens die je daarop gebruikt.

Mijn excuses. De AF werkt niet beter in weinig licht. De AF working range ligt bij beide van -1 to +18 EV
Wat betreft de snelheid van de AF heeft dit niet alleen te maken met het gebruikte objectief, maar ook met de gebruikte motor. Zoals iedereen weet, zit bij KM de motor in de camera. Deze is sneller bij de 7D.

Daarentegen is het onder en overbelichten tot + en - 3 EV te regelen bij de 7D en kun je de flits nauwkeuriger onder- en overbelichten dan bij de 5D. Uiteraard kun je alleen op de 7D een studioflitser aansluiten. Tevens heeft de flitser van de 7D een hoger richtgetal.

Sowieso schrijf je zo!
40D | HF100 | PS3 | 115pk/250Nm

Reg. datum: 05 januari 2006

Bij www.fotokoch.de wordt de KM 7D + KM 28-75 2.8 + 1GB voor 899,- aangeboden

Now or never!!!

Reg. datum: 11 november 2003

huh?? de 28-75 kostte toch meer dan 400¤???

zit hier een luchtje aan ? (ik kann m'n bestelling nog annuleren)

quote:
Bramme schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 21:23:
huh?? de 28-75 kostte toch meer dan 400¤???

zit hier een luchtje aan ? (ik kann m'n bestelling nog annuleren)

Deze is inmiddels in NL voor 270 te koop.

quote:
Aurora025 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:34:
Bij www.fotokoch.de wordt de KM 7D + KM 28-75 2.8 + 1GB voor 899,- aangeboden

Now or never!!!

oooooh zooooo tempting.... what to do?

Alleen vooruitbetaling zie ik... dat is wel weer erg jammer.... Iemand ervaring met deze zaak?

Wild pigeon wijzigde dit bericht 11-01-2006 21:58 (41%)

Apple Certified Pro

quote:
Bert Begeman schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 17:26:
menukeuzes[/i].
klein beetje minder zwart/wit .... ;)
greetzzzz Bert

Sorry Bert, het is niet mijn bedoeling om dingen zwart-wit neer te zetten. In tegendeel, mijn boodschap was dat veel van de zogenaamde "voordelen van de 7D" tov de 5D een hoog subjectief gehalte hebben en het helemaal van de gebruiker afhangt of de verschillen ook echt als voordelen worden ervaren. Bijvoorbeeld het argument van Mud Starr dat hij de 5D niet lekker in de hand vindt liggen is prima, maar om diezelfde reden heb ik niet voor de 7D gekozen, omdat ik hem te groot en te zwaar vindt.
Hetzelfde geldt voor het bedieningsgemak van beide camera's. Vind je de vele knoppen en handmatige instellingen van de 7D prettig of spreekt de relatieve eenvoud (met toch dezelfde uitgebreide instelmogelijkheden) aangevuld met presets van de 5D je meer aan ? Prima, maar dat geeft de ene camera niet een objectief voordeel t.o.v. de andere die zo'n groot prijsverschil rechtvaardigt (overigens bestaat dat prijsverschil zowat niet meer, maar oke....)
Er zijn technische verschillen, waarbij soms de 7D in het voordeel is en soms de 5D, maar dat zijn verschillen in de marge, waar een gemiddelde amateur fotograaf geen seconde van wakker ligt. De technische mogelijkheden/prestaties en fotoresultaten liggen vrijwel op hetzelfde niveau.
Ik ben daarom ook de winkel ingestapt en heb net als Mud Starr beide camera's in de hand gehad en gekozen op het gevoel en lay-out die me het meeste aansprak. Dat dat in het voordeel van de goedkopere versie uitviel was mooi meegenomen.

PeterVL57 wijzigde dit bericht 11-01-2006 22:01 (4%)

quote:
PeterVL57 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:00:
[...]

Sorry Bert, het is niet mijn bedoeling om dingen zwart-wit neer te zetten. In tegendeel, mijn boodschap was dat veel van de zogenaamde "voordelen van de 7D" tov de 5D een hoog subjectief gehalte hebben en het helemaal van de gebruiker afhangt of de verschillen ook echt als voordelen worden ervaren. Bijvoorbeeld het argument van Mud Starr dat hij de 5D niet lekker in de hand vindt liggen is prima, maar om diezelfde reden heb ik niet voor de 7D gekozen, omdat ik hem te groot en te zwaar vindt.
Hetzelfde geldt voor het bedieningsgemak van beide camera's. Vind je de vele knoppen en handmatige instellingen van de 7D prettig of spreekt de relatieve eenvoud (met toch dezelfde uitgebreide instelmogelijkheden) aangevuld met presets van de 5D je meer aan ? Prima, maar dat geeft de ene camera niet een objectief voordeel t.o.v. de andere die zo'n groot prijsverschil rechtvaardigt (overigens bestaat dat prijsverschil zowat niet meer, maar oke....)
Er zijn technische verschillen, waarbij soms de 7D in het voordeel is en soms de 5D, maar dat zijn verschillen in de marge, waar een gemiddelde amateur fotograaf geen seconde van wakker ligt. De technische mogelijkheden/prestaties en fotoresultaten liggen vrijwel op hetzelfde niveau.
Ik ben daarom ook de winkel ingestapt en heb net als Mud Starr beide camera's in de hand gehad en gekozen op het gevoel en lay-out die me het meeste aansprak. Dat dat in het voordeel van de goedkopere versie uitviel was mooi meegenomen.

Ik denk dat dat ook de beste manier is, gewoon even voelen en testen wat je fijner vindt.
Het prijsverschil zal voornamelijk wel in het materiaal van de body zitten denk ik.
Reg. datum: 27 september 2000

quote:
Wild pigeon schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 21:50:
[...]

[...]

Alleen vooruitbetaling zie ik... dat is wel weer erg jammer.... Iemand ervaring met deze zaak?

Ik ga zaterdag even langs (Ik ben dan toch vlak bij Dussesorf). Even kijken wat voor zaak het is :)

Wat vinden julie van deze set. Dynax 7D,AF 18-70 + 1GB

Set word aangeboden voor 842Eur.

quote:
Wild pigeon schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 21:50:
[...]

[...]

Fotokoch (www.fotokoch.de) is één van de meest betrouwbare fotozaken die er zijn, ze zitten er al eeuwen en hebben zeer veel verstand van cameras.

Hier kun je zonder zorgen bestellen. Ik heb het ook al meerdere keren gedaan :)

Trouwens, de reden waarom zoveel winkels een 1GB kaart er gratis bijleveren is dat minolta tot eind january in duitsland een actie heeft lopen waar je een gratis 1GB kaart krijgt als je een 7d met 28-75 of 17-35 koopt. Dit geldt ook voor de 5D
Ik geloof dat de kaart een transcend 80X is.

Het kan nog goedkoper :)

Op http://www.foto-video-onlineshop.de de volgende aanbiedingen:

KM 7D + 28-75 849,-

KM 7D + 17-35 869,-

KM 7D Body 703,-

KM 7D + KM 18-200 + 1GB 1129,-

:)

Aurora025 wijzigde dit bericht 12-01-2006 15:10 (10%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: