Hoofdcategorieën
Topicacties

Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
el-nul-zet-é-er

In dit topic kan je, als je na het lezen van de startpost nog vragen hebt, vragen welke distro wij geschikt voor jou vinden. Om een goed advies te geven hebben we uiteraard wat informatie van je nodig:

• Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.
• Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.
• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?

Voordat je een distro uitkiest:

Het is goed om te weten wat een distro nou eigenlijk is en hoe die aan zijn specifieke eigenschappen komt. Alle linux distro's zijn gebaseerd op dezelfde kernel en dezelfde GNU tools. Ook voor veel applicaties geld dat er één (of soms een paar) redelijk de standaard is en door vrijwel alle distro's gebruikt worden. (Denk aan de Apache webserver of de officesuite OpenOffice.org.)

De verschillen zitten wel in de doelgroep waarvoor of de intentie waarmee een distro gemaakt word. Dit uit zich met name in de installer en de manier waarop nieuwe software in principe geinstalleerd moet worden. Ook configuratiefiles gaat de ene distro anders mee om dan de andere. De ene zal een grafische front-end hebben voor het maken van instellingen, of heel veel dingen standaard voor je invullen. Een ander zal het veel meer aan jezelf overlaten.

Hoe je het tenslotte echter wend of keert, uiteindelijk zal je met de meeste distro's vrijwel hetzelfde kunnen.

De bekendste distributies/OS-en zijn:

Fedora, Mandriva, Ubuntu, SUSE:
Deze distro's zijn gericht op de desktop, en zijn eenvoudig te installeren voor mensen zonder linux ervaring. Na de standaard installatie krijg je een grafische werkomgeving. Om deze distro's lekker te draaien heb je een gemiddeld systeem nodig.
Fedora is het proeftuintje van Redhat Enterprise Linux. Mandriva is het resultaat van het samengaan van Mandrake en Connectiva. Ubuntu is een wat nieuwere distro, gebaseerd op Debian. SUSE is tegenwoordig van Novell, en de gratis versie functioneerd net als bij Redhat als proeftuintje voor de Enterprise Linux producten.

Debian en Slackware:
Deze distro's -de klassiekers in de wereld der linux distro's- zijn veel meer basic. Deze installers zijn text gebaseerd (zonder GUI), en je moet veel hardware zelf configureren. Na de standaard installatie kom je op een commandline terecht. Deze distro's hebben dan ook lage(re) hardware eisen.

Gentoo:
Lijkt veel op Debian en Slackware, maar omdat je met deze distributie alles zelf compileert is het logischer om deze distro alleen op de wat krachtigere processoren te gebruiken.

FreeBSD, NetBSD, OpenBSD:
Zijn geen linux distro, maar wel open source en lid van de unix familie. Qua moeilijkheid en systeemeisen lijken ze op Debian en Slackware. De *BSD's hebben en degelijke reputatie qua stabiliteit en veiligheid. NetBSD draait op extreem veel architecturen, OpenBSD is erop gericht om standaard heel veilig te zijn. FreeBSD is wat algemener, met name gericht op snelle, stabiele en veilige servers.

FreeSCO, Smoothwall:
Zijn puur gericht op het routeren. FreeSCO draait vanaf een floppy, en doet het al op een 386 met 8 mb ram. Smoothwall moet vanaf cd op de hdd geinstalleerd worden en en kan vervolgens bediend worden met een grafische web interface.

Knoppix, Damn Small Linux:
Zijn live-cd's, wat wil zeggen dat ze vanaf een cd draaien zonder dat ze op je harde schijf geinstalleerd hoeven te worden. Hierdoor zijn ze heel geschikt om linux eens uit te proberen of als resque-cd. Knoppix staat bekent vanwege de goede hardwareondersteuning en de grote hoeveelheid software, die on-the-fly gedecomprimeerd word vanaf de cd. Inmiddels is er ook een dvd versie van. Damn Small Linux is een heel compacte live-cd, die als doel heeft om binnen 50 mb een bruikbare desktop te maken. Hierdoor past het op een businesscard cd. Dams Small Linux is ook geschikt om vanaf usb-stick te draaien.

Voor meer distro's zie distrowatch.com.

Het bemachtigen van je distibutie naar keuze:

Mocht je een keuze gemaakt hebben, dan kun je gaan downloaden. De meeste distro's die in dit topic aangeraden worden zijn te downloaden vanaf de website van de distro, of via een mirror zoals bijvoorbeeld http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/. Vergeet niet nadat je de iso van je keuze hebt gedownload, de zogenaamde MD5SUM te controleren. Voor uitleg van het branden van een .iso bestand kun je hier terecht.

Sommigen (In ieder geval Debian en SuSE) kennen ook een netinstall. Dat houdt in dat je van een kleine cdrom opstart, en de benodigde software vervolgens van een mirror downloadt.

Het is ook mogelijk om een cd te bestellen met daarop de linux distro die je uitgekozen hebt. Dit is afkomstig uit de tijd dat breedbandaansluitingen en cd-branders schaars waren, en datalimieten laag.
Dit kan je doen bij bijvoorbeeld Kooplinux.nl of Munnikes.nl. Van Ubuntu kan je je de cd's zelfs gratis toe laten sturen.

Mocht je tegen problemen aanlopen tijdens de installatie: Op de site's waar naar gelinked wordt vanuit deze posting zijn vaak handboeken of installatiehandleidingen te vinden. Ook zijn we (inmiddels een tijdje geleden) bezig geweest in Non-Windows Operating Systems om van een aantal distributies de installatie uit te leggen in begrijpbaar nederlands. Deze kun je hier vinden.

Mocht je er toch niet uitkomen, open dan een nieuw topic, dit topic is puur voor de 'Welke OS vragen', niet voor de problemen die daarop volgen!

Vorige delen:

Welke Linux distro moet ik nemen?
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

Succes met je nieuwe speeltje! :P

offtopic:
Met dank aan mezelf voor het kopieren van een groot deel uit Jesse's post (zie beneden) en Jesse ook bedankt voor het typen _/-\o_

webfreakz.nl wijzigde dit bericht 08-01-2006 13:08 (152%)

Specs || "You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

kan denken als een computer
Reg. datum: 10 september 2001

Op zich mag de topicstart wel worden uitgebreid met Ubuntu. Dat is denk ik wel een blijvertje.

En Mandrake heeft volgens mij Mandriva, tegenwoordig...

terabyte wijzigde dit bericht 03-01-2006 17:55 (24%)

21,4% van de Tweakers is eigenlijk geen echte Tweaker.
Download hier gratis een kwaliteits-OS!

el-nul-zet-é-er

Kan een modje even m'n html gebruik in de startpost editen? Want er moet nog een border omheen die de parser niet pakt...

En kan iemand nog een grappig zinnetje bedenken voor OpenSolaris die ik er wel graag bij wil zetten? B)

webfreakz.nl wijzigde dit bericht 03-01-2006 21:10 (33%)

Specs || "You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Reg. datum: 27 februari 2001

Hee webfreakz.nl, gaaf dat je wat moeite steekt in een startpost. Omdat je schreef dat het 'ooit wel voorzien zou worden van up-to-date' informatie, heb ik de startpost zelf even onder handen genomen. Niet zozeer uiterlijk (dat is imho onbelangrijk, we zitten hier niet in I&T of SGD), maar met name inhoudelijk.

(Dragonflybsd en pc-bsd zijn imho niet echt het noemen waard, als je daaraan begint kan je heel de lijst van distrowatch.com wel overnemen.)

Hier wat ik ervan gemaakt heb. (Meld het maar als ik het weer weg kan halen.)
quote:
*knip* :) (zie startpost)
Edit@MrBarBarian: Ik ben de discussie in het vorige deel nog niet vergeten. Tjek het paragraafje 'Voordat je een distro uitkiest' en de nieuwe formulering over systeemeisen bij Debian en Slackware maar eens. :)

Jesse wijzigde dit bericht 04-01-2006 11:51 (107%)

Reg. datum: 09 februari 2002

Ik heb eerst SuSE 9.3 gedraaid, en daarna 10.0. Ik begon de Linux bak echter steeds meer als server te gebruiken, en toen ik hem had verbannen naar een plekje op een plankje in de gang, gebruikte ik alleen nog maar SSH om hem te besturen. Daarna maar besloten om Debian Sarge er op te gooien, en dat draait nu zoals je hier ziet heeeel fijn :)

Edit; nog even een pluimpje voor webfreakz en Jesse :)

Peedy wijzigde dit bericht 03-01-2006 22:55 (8%)

el-nul-zet-é-er

@Jesse:

Bedankt voor het meedenken aan de startpost! Ik zal hem morgen 'mergen' met de huidige (zoals dat zo mooi heet).

Maar ik was vooral uit om een nieuwe startpost te maken die misschien nog een paar delen mee kan. Die vorige (lees: deel 5) was een beetje stoffig;)

@pEeDy16:
Nice sysinfo'tje! Zeker fileservertje?

de systeemeisen zijn voor iedere distro hetzelfde.. het is de grafische omgeving die het 'zwaar' maakt. stellen dat debian en slack lagere systeemeisen hebben dan rh/fedora/suse/mdk is dus niet terecht.

mischien is het ook nuttig om m0n0wall en pfsense te noemen. met name pfsense is en bijzonder interresante firewall gebaseert op freebsd6 en pf (duh!)

@pEeDy16:
Leuk begin, maar je bent er nog niet :P

http://beurdy.xs4all.nl/phpsysinfo/

Het bewijs dat mdk uitstekent als server kan draaien.. en zonder gui ;)

MrBarBarian wijzigde dit bericht 04-01-2006 00:12 (21%)

Q6600 is fijn
Reg. datum: 27 september 2001

@TS: ik zou Redhat nog even door Fedora Core veranderen.

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

Reg. datum: 23 augustus 2005

ik krijg de desktop van ubuntu niet op gestart ik krijg zo'n text ding waar ik mijjn login in moet vullen en password maar verder kom ik niet. kan iemand me helpen. ik kan nu niks want ik ken geen comand codes als die er zijn.

Reg. datum: 29 februari 2004

Wat voor videokaart heb je.

Ik draai tegenwoordig Debian, maar toen release 5.10 uitkwam en die probeer, bleeken de ati drivers brak te zijn. Je moet dan een "option" "noaccel" (oaxcel weet niet meer precies) toevoeggen aan xorg.conf.

Als je dan vervolgens de oficiele driver van ati instaleert zijn de problemen verholpen :D.

Maar ik wet dus niet of dit ook het probleem bij jou is?

t0000000000t!

quote:
dragon9114 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 00:44:
ik krijg de desktop van ubuntu niet op gestart ik krijg zo'n text ding waar ik mijjn login in moet vullen en password maar verder kom ik niet. kan iemand me helpen. ik kan nu niks want ik ken geen comand codes als die er zijn.

Deze reply hoort niet in dit topic thuis. Ik zou me eerst eens gaan verdiepen in het fenomeen Linux en de commandline (waar je dus in terecht komt) Er zijn zat howto's te vinden op internet en onze FAQ kan je ook verder helpen.

Bij een specifiek probleem kun je een nieuw topic openen, maar we verwachten dan wel wat eigen inzet en zeker ook wat basiskennis van Linux.

zomertje wijzigde dit bericht 04-01-2006 09:27 (12%)

het ultieme jaargetijde..... aka kleine toeteraap | #!/usr/bin/girl

Rozijntjes
Reg. datum: 01 juni 2001

Webfreakz.nl: zou je de eerste (en laatste) distro's in je post ook van een link naar hun website kunnen voorzien?

Kruisboogvereniging De Knipe
----> Jouw tekst hier? <----

Reg. datum: 29 februari 2004

Voor de topic start. Paar dingen waarvan ik denk dat die veranderd moetten worden.
quote:

Debian en Slackware:
Deze distro's -de klassiekers in de wereld der linux distro's- zijn veel meer basic. De installer's zijn eenvoudiger en geven je zelf de keuze. Na de standaard installatie kom je op een commandline terecht. Deze distro's hebben dan ook lage(re) hardware eisen.
Als ik het woord eenvoudig lees, intrepeteer ik dat als simpel (makkelijk). Alhoewel het mischien klopt als je de tekst letterlijk leest, Lijkt mij handiger om het meer als het volgende te laten lijkken.
Deze installers zijn text gebaseerd, en je moet veel hardware zelf configureren.

Daarnaast, als je bij Debian kiest voor de Desktop instalatie, dan kom je niet op de commandline terrecht, maar gewoon in X. Voor slackware klopt dit wel.

bedge wijzigde dit bericht 04-01-2006 11:56 (9%)

kan denken als een computer
Reg. datum: 10 september 2001

quote:
bedge schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:52:
Voor de topic start. Paar dingen waarvan ik denk dat die veranderd moetten worden.
[...]

Deze installers zijn text gebaseerd, en je moet veel hardware zelf configureren.

In het geval van Debian is het zelf moeten configureren van veel hardware achterhaald, aangezien Debian gebruik maakt van hotplug, discover, etc.
Wellicht dat oude niet-PnP ISA kaarten oid nog wel handmatig geconfigureerd moeten worden (maar dat zou dan ook voor de 'gebruikersvriendelijke' distro's gelden)

21,4% van de Tweakers is eigenlijk geen echte Tweaker.
Download hier gratis een kwaliteits-OS!

Wat mij betreft word de consensus:
quote:
De installers zijn text-based en geven je zelf de keuze.
Bedenk wel dat we het hier niet over een exact kloppende beschrijving hebben, dat kan niet in zoveel weinig woorden. Het idee is juist om de filosofie (de bedoeling van de makers) een beetje duidelijk te maken.
Reg. datum: 08 februari 2004

quote:
De meeste distro's die in dit topic aangeraden worden zijn te downloaden vanaf de website van de distro, of via een mirror zoals bijvoorbeeld http://www.linuxiso.org.

Ik zou die link naar linuxiso.org weghalen, der staat wel leuke algemene info maar de links zijn erg verouderd (der wordt bvb nog gelinkt naar Fedora Core 3 terwijl FC5 der al aankomt :X ).

Die site wordt al ten minste een half jaar niet meer onderhouden.

the beauty of silence
Reg. datum: 18 februari 2003

simpel vraagje, maar vind het antwoord nergens.

Hoe kan ik aanpassen dat windows als standaart boot OS ingesteld staat en niet ubuntu. Ik draai die OS selector wat bij ubuntu 5.10 zit.
Standaart is ubuntu geselecteerd, maar omdat het mijn familie pc is zouw ik standaart Windows op willen starten.

el-nul-zet-é-er

/\/\

In je /etc/grub/menu.lst staat waarschijnlijk zo'n structuur:

quote:
title Ubuntu, kernel 2.6.12-9-386
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.6.12-9-386 root=/dev/hdb3 ro quiet splash
initrd /initrd.img-2.6.12-9-386
savedefault
boot
Zoals je ziet staat er 'savedefault', verplaats die is naar het regeltje waar Win XP in staat :)

Reg. datum: 04 juni 2001

quote:
dragon9114 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 00:44:
kijk eens op ubuntuguide.org

quote:
kaconst schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 22:48:
[...]

Ik zou die link naar linuxiso.org weghalen, der staat wel leuke algemene info maar de links zijn erg verouderd (der wordt bvb nog gelinkt naar Fedora Core 3 terwijl FC5 der al aankomt :X ).

Die site wordt al ten minste een half jaar niet meer onderhouden.

Laten we daar dan bijvoorbeeld http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/ van maken.
Overigens is de eerste suggestie de website van de distro zelf, wat natuurlijk altijd goed werkt. De link die vervolgens gegeven word is een voorbeeld van een mirror. Maar ook dan is ibiblio beter.

offtopic:
He webfreakz.nl, aanpassen die hap! :P Deze ook.

Jesse wijzigde dit bericht 08-01-2006 12:29 (29%)

Reg. datum: 19 oktober 2005

oi,
ik heb een heeeele oude ibm laptop(geen idee wat voor model) en ik zou hem graag vnc op willen draaien enig iedee van voor os? ik heb dsl geprobeert maar op die laptop zit maar 32 mb geheugen en dus trekt die dat zelfs amper ook nog een klein probleem is dat die niet van cd kan booten.

klein foutje :) DSL

hjarie wijzigde dit bericht 10-01-2006 15:51 (5%)

Shipping.. today!

quote:
hjarie schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 15:08:
oi,
ik heb een heeeele oude ibm laptop(geen idee wat voor model) en ik zou hem graag vnc op willen draaien enig iedee van voor os? ik heb dml geprobeert maar op die laptop zit maar 32 mb geheugen en dus trekt die dat zelfs amper ook nog een klein probleem is dat die niet van cd kan booten.
Met Dml bedoel je? Damn Small Linux? Overigens kun je Knoppix wel eens proberen met een window manager ala xfce of fluxbox, en hierin een vnc sessie starten :)

Home | Last.fm | MBP 2.2 | iPod Classic 120G

Reg. datum: 19 oktober 2005

dsl jep
ik zal eens gaan kijken

bedankt

Reg. datum: 17 augustus 2004

ik ben nu aan het twijfelen tussen suse en ubuntu,
ik heb helemaal geen ervaring met linux/programmeren, en toch zou ik graag een mooie grafische interface hebben.
het moet dienen als internet/mail/muziek/chat

nog iets: ik zie dat intel bv drivers heeft voor mijn chipset voor suse 8.2, als ik nu suse 10.0 download en installeer, gaan die drivers dan werken onder suse 10.0? 8)

laffe gast

Vlgs mij zitten die intel drivers standaard wel in Suse 10.0. Of je Suse of Ubuntu wilt kiezen is echt je eigen keuze. Suse is out of the box wat uitgebreider.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: