quote:
BikkelZ schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:38:
Die lijkt helemaal niet meer zo absolute te zijn zo gauw je gaat printen (en misschien zie ik daar juist iets over het hoofd!).
De ellende was dat ik het dus met position:absolute goed heb gezet, het werkte, ik de volgende dag 500 stuks ging printen en het gewoon op een andere plek stond. En ik aldus een halve boom aan papier weg kon donderen.
Eh, ja... ik lees aan je verhaal dat je er gefrustreerd door bent, maar nu even de evaluatie:
ik geloof dat je in je hele verhaal gewoon 2 grote fouten maakt:
a) meteen 500 vel uit gaan draaien van iets wat wel wat verloop kan hebben en je beter met 10 had kunnen testen
b) ze alle 500 weggooien en ons melden 'dat het fout ging' maar niet waar het fout ging.
Kijk van elke printer zijn de printmarges anders. Ook zal de plaats van printen altijd een paar milimeter afwijken, of mensen leggen het papier er scheef in. Dat kun je niet voorkomen. Als je uitlegt wat je graag ingevuld wil hebben kunnen we misschien een idee krijgen van de oplossing. Is het een voorbedrukt formulier waar je precies op invulvelden antwoorden wil printen?
Is dat formulier door jou geprint / gedrukt (per pak, bespaart ofkors kosten) en is het ook niet rendabel om elk formulier ingevuld uit te printen? Zijn de formulieren oorspronkelijk niet van jou en heb je er geen digitaal bestand van (pdf) en ben je dus wel genoodzaakt om het in je printer in te voeren?
Je zou een PDF kunnen maken in InDesign of dergelijks, waar precies alles op de juiste plek staat. Of je nou precies de vakken namaakt of niet, het is belangrijk dat je de objecten op dat vel instelt op 'niet afdrukken' - want dat kan volgens mij. Correct me if I'm wrong. Kijk niet op een milimeter of twee maar neem gewoon het zekere voor het onzekere, want je printer ziet die milimeter of twee ook niet elke keer. En als je al zo'n printer hebt die dat wél doet, dan heeft je buurman die vast niet.
Met die objecten die op niet afdrukken staan, kun je dus wel op het scherm je PDF invullen, dat soort PDF's heeft de Belastingdienst als ik het goed herinner ook; en vervolgens print je ze uit op voorbedrukt papier. Dat ze dan nog een paar milimeter scheef gaan, ja helaas.
Wordt je formulier uiteindelijk gelezen door een computer (zoals een Cito-toets) of door een human being?
En natuurlijk de browser... tjaaa. Ik denk niet dat het mogelijk is om je bekijker / invuller z'n printmarges anders te laten instellen, ook al begeleid je hem nog zo goed door vijfhonderd mogelijke printmenu's heen. Dan is de drempel gewoon te hoog. Maar om er bij te zetten 'met Opera (nofi!) of een oude versie van Netscape is dit mormel niet uit te printen' mja.... dat moet dan maar hoor.