De prijs die je noemde voor notaris etc is idd een prima prijs waar niks mis mee is.
De prijs die je noemde voor notaris etc is idd een prima prijs waar niks mis mee is.
ligging is volgens mij ook mooi aan een pleintje?
is het ergens in Friesland/Groningen? daar kun je iig nog een mooi huis voor die prijs krijgen!
* -= Specs Athlon XP 2200+ =- -= Specs Duron 1200 =- *
@anderen bedankt voor de adviezen, ik ga op die website wel ff kijken wat gemiddelde notariskosten zijn, maar ik heb het idee dat die 1060,- all-in best netjes is, voordeel is dat die notaris hier in de buurt zit.
roerende goederen zijn er niet echt, de kas in de achtertuin blijft staan en de lamellen blijven hangen.
die mensen hielden idd van blauw
Chaoss wijzigde dit bericht 27-01-2006 14:04 (10%)
w willen het huis waarschijnlijk op beide namen hebben staan... is een samenlevingscontract dan verplicht?
I'm easily satisfied with the best
overlijdensrisico verzekering zit toch bij de NHG in? ik meende dat ze dat bij de bank vertelden.
quote:Chaoss schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 11:57:
dat komt wel goed, we gaan nog dit jaar trouwen....gelukkig hebben we dan niet voor een paar maanden een samenlevingscotract nodig dat scheelt weer.
ongelukken kunnen gebeuren.. Ook 1 dag voor de bruiloft...
Nee.. ik heb NHG, maar geen enkele overlijdingsrisicodekking. Dus zit er niet in.quote:overlijdensrisico verzekering zit toch bij de NHG in? ik meende dat ze dat bij de bank vertelden.
Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense
Reg. datum: 23 oktober 2000
quote:Chaoss schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 10:22:
vanmorgen weer gebeld met de makelaar om onze persoons-gegevens door te geven voor het koopcontract.
hij begon direct over een notaris etc. en dat ze vaker samenwerken met een bepaalde notaris die niet duur is. kwam hier op neer: Koopakte + Hyptoheekakte + kadasterkosten incl btw voor 1060,- is dat duur? mag ik vragen wat jullie daar zoal voor betaald hebben?
ik ben ook een beetje de draad kwijt wat er nu allemaal moet gebeuren, ik neem aan dat we in eerste instantie een voorlopige koopakte krijgen (via de notaris?), koopakte doornemen, volgens mij ook het huis nog eens bekijken en dan ondertekennen (uiteraard onder voorbehoud van financieringen). en dat we later de "echte" koopakte gaan ondertekennen (als de hypotheek rond is).
Zoals eerder al is gezegd, bel een aantal notarissen en vraag wat de kosten zijn.
Het 'voorlopig' koopcontract krijg je vooraf thuis gestuurd om het door te nemen, als alles in orde is ga je deze tekenen bij de verkopend makelaar.
Ik heb een tijdje geleden een huis gekocht (over 2 weken de overdracht
Je hebt als het goed is ook de mogelijkheid om de verkoop in de openbare registers in te laten schrijven. Dit heeft als voordeel dat een eventuele schuldeiser van de huidige eigenaar (mochten ze failliet zijn oid) geen beslag kan laten leggen op het huis. (tenminste zo heb ik het begrepen).
Iig gefeliciteerd enne succes met je aankoop.
quote:Chaoss schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 11:57:
dat komt wel goed, we gaan nog dit jaar trouwen....gelukkig hebben we dan niet voor een paar maanden een samenlevingscotract nodig dat scheelt weer.
overlijdensrisico verzekering zit toch bij de NHG in? ik meende dat ze dat bij de bank vertelden.
Zit er niet in, maar het hangt wel enigszins samen. De NHG zorgt ervoor dat er bij niet-verwijtbare gedwongen verkoop van het huis geen restschuld achterblijft. Dus stel dat jij komt te overlijden en je (dan) vrouw kan het huis in haar eentje niet betalen, dan zal het verkocht moeten worden. Als het dan niet genoeg opbrengt om de hypotheek af te betalen zou ze zonder NHG een x-bedrag uit eigen zak moeten bijstorten. Nu wordt dat opgehoest door het Waarborgfonds NHG. Nu zijn zij ook wel zo slim dat je, als de gedwongen verkoop van het huis aan jou te wijten is (bijv. doordat je de aflossing niet hebt betaald), gewoon alsnog bij jou komen claimen.
NHG zorgt ervoor dat je bij onvoorziene calamiteiten weliswaar geen huis meer hebt, maar tenminste ook niet met een schuld achterblijft. Een overlijdensrisico-verzekering zorgt ervoor dat de overblijvende partner niet de hypotheekschuld van de overleden partner hoeft over te nemen. Zo kan hij of zij vaak nog in het huis blijven wonen.
Overigens wordt voor zover ik weet bij veel hypotheekvormen een overlijdensrisicoverzekering door de bank verplicht gesteld.
Toen wij ons huis kochten waren we ook niet niet getrouwd, maar omdat het nog maar iets van anderhalf jaar zou duren vonden we het niet echt zinvol om daar weer een geregisteerd partnerschap voor af te gaan sluiten. We hebben NHG én een overlijdensrisicoverzekering dus als ik als hoofdkostwinner voortijdig zou komen overlijden zou mijn (toen nog) vriendin niet met de huizenellende achterblijven.
I'm easily satisfied with the best
en dan wachten tot 3 juli
quote:Daniel schreef op zondag 29 januari 2006 @ 10:56:
Overigens wordt voor zover ik weet bij veel hypotheekvormen een overlijdensrisicoverzekering door de bank verplicht gesteld.
Ligt niet aan de hyptheekvorm maar de verhouding tussen hypotheek en waarde woning. Als je (ruim) onder de (gedwongen verkoop) waarde van je huis blijft, hoef je geen overlijdingsrisico dekking te nemen, de bank weet dan dat ze hun geld toch wel gaan krijgen bij verkoop van het huis. Dan doen ze eens stuk minder streng. Ga je echter een hoge hyptheek afsluiten die meer als dan x% (geloof 70%) excecutiewaarde is, zal de bank een levensverzekering-eisen om zo niet met de restschuld opgezadeld te zitten als de nabestanden de ervenis niet accepteren.
Ik neem aan dat je dan ook een testament cq samenlevingscontract al had (op laten stellen), zodat jou of haar erfgenamen niet 50% zouden kunnen opeisen. Anders dekt alleen een overlijdingsrisioverzkering onvoldoende af.quote:Toen wij ons huis kochten waren we ook niet niet getrouwd, maar omdat het nog maar iets van anderhalf jaar zou duren vonden we het niet echt zinvol om daar weer een geregisteerd partnerschap voor af te gaan sluiten. We hebben NHG én een overlijdensrisicoverzekering dus als ik als hoofdkostwinner voortijdig zou komen overlijden zou mijn (toen nog) vriendin niet met de huizenellende achterblijven.
Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense
Mooi huis, gefeliciteerd!
ik zit nu met te twijfelen over 1 ding: We hebben een offerte gehad van de rabo die was gebasserd op dit huis maar dan met een ander aankoopbedrag (wisten we toen nog niet) de offerte van de rabo was verder prima en zelfs concurerend met de Friesland Bank, en ik vraag me af hoeveel nut het heeft om bv nog bij De Hypotheker langs te gaan...
we hebben beide onze rekeningen bij de rabo, ze hebben goed contact met de klanten. betrouwbaar en zekerheid, en dat zijn voor mij de belangrijkste dingen... als de hypotheker ons een voorstel kan doen waarbij de maandlasten 25-50 euro per maand lager zijn (als dat al mogleijk is...) dan lig ik eerlijk gezegt niet waker van die paar tientjes per maand.
ander voordeel is dat ik de rabo zo kan opbellen, koopbedrag doorgeven en dan hoeven we er alleen maar heen om de laatste dingen af te handelen en wat handtekeningen te zetten. We moeten voor 17Feb weten of de hypotheek doorgaat.
quote:Chaoss schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 19:56:
als de hypotheker ons een voorstel kan doen waarbij de maandlasten 25-50 euro per maand lager zijn (als dat al mogleijk is...) dan lig ik eerlijk gezegt niet waker van die paar tientjes per maand.
Ik begrijp je punt van de vertrouwde bank, is ook absoluut belangrijk.
Denk er aan de andere kant wel aan, dat een verschil van 50 euro per maand, over een looptijd van 30 jaar, in totaal een verschil is van ¤ 18.000!
Eos 30D - Tamron 17-50/2,8 - Canon 50/1,8 - Canon 90-300 - Speedlite 430EX - Minitracker Classic
quote:Chaoss schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 20:11:
dat is waar... maarja je merkt het niet dat het 18.000 euro is, en eerlijk gezegt lijkt het me sterk dat ze een offerte op tafel leggen waarbij de maandlasten zo'n 50 euro lager zijn bij een hypotheek bedrag van 180k...
Heb de bedragen in het topic verder niet gezien, maar dit lijkt me inderdaad stug. Dat zou een verschil in aflossing van 10% van het totaalbedrag zijn, uiteindelijk..... Is erg veel.
In dat geval zou ik inderdaad kiezen voor dat wat je prettig en praktisch vindt, en gaan voor de bank.
Naast het feit dat je een bepaalde relatie met ze hebt, is het ook nog eens zo dat het gewoon praktisch is om alles bij één instantie onder te brengen. Qua contactpersonen enzo, maar meestal levert het je ook nog eens wat voordeeltjes op (korting op verzekeringspremies, hogere rente op een spaarrekening, etc.)
Succes, in ieder geval!
Eos 30D - Tamron 17-50/2,8 - Canon 50/1,8 - Canon 90-300 - Speedlite 430EX - Minitracker Classic
nu nog beslissen of we een spaar of beleggingshypotheek nemen... Beleegings hypotheek is 41 euro per maand goedkoper... maar dan moet over die 30 jaar wel een gemiddeld rendement van 7% gehaald worden.
overigens staat er in de Offerte van de Rabo een basis overlijdensrisico verzekering en uitgebreide overlijdensrisico verzekering, ik zal hier nog even naar informeren... maar ik geloof dat dat dus wel goed afgedekt is.
Reg. datum: 01 december 2004
Heb bijna een jaar geleden ook voor het eerst een huis gekocht, in mijn geval geheel zelfstandig.
Ben toen ook flink wezen shoppen bij verschillende hypotheek verstrekkers, ben toen in totaal bij ongeveer 15 verschillende instanties langs geweest, waaronder ook mijn eigen bank (ABN), als de RABO.
Een jaar geleden zat er een heel groot verschil tussen banken en zelfstandige hypotheek verstrekkers. De bruto bedragen van de hypotheek varieerde bij mij tussen de 350 euro en 675 euro p/m, waar de banken altijd veel duurder waren dan bv de hypotheker, op een hypotheek van 150k. Ook moest ik bij de banken meer eigen geld meenemen.
Een bank kan namelijk alleen een "eigen" hypotheek aanbieden in beperkte vormen. Een zelfstandige aanbieder heeft de keuze uit een groot aantal aanbieders, zoals bv Delta Lloyd, Bank of Scotland, NN of andere grote fondsen, waar je als particulier niet bij kan (de meeste).
Mijn hypotheek heb ik bv ondergebracht voor een gedeelte in een levensverzekering, een gedeelte als aflossingsvrij en een gedeelte wat in een belegging is verstopt (een vast bedrag wat elk jaar een X aantal procent verwacht te renderen). Dit is iets wat mijn eigen bank nooit had kunnen aanbieden, maar heel voordelig is!
Ik zou in iedergeval adviseren gewoon is bij de hypotheker, de hypotheekshop of eventueel de makelaar waar je het huis gekocht heb (hoeft NIET voordelig te zijn) binnen te stappen om daar gewoon is te kijken wat ze kunnen aanbieden, je zal versteld staan! Er is heel veel geld te verdienen met verschillende hypotheken, Het verschil kan tot 100den euro's per maand letterlijk opleveren.
Betreft service en klant gerichtheid. Ben meer tevreden over mijn hypotheek contactpersoon dan mijn contactpersoon bij mijn bank (ABN), maar dit kan van persoon tot persoon verschillen natuurlijk.
Succes ermee!
quote:PeeGee81 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 10:43:
Mijn hypotheek heb ik bv ondergebracht voor een gedeelte in een levensverzekering, een gedeelte als aflossingsvrij en een gedeelte wat in een belegging is verstopt (een vast bedrag wat elk jaar een X aantal procent verwacht te renderen). Dit is iets wat mijn eigen bank nooit had kunnen aanbieden, maar heel voordelig is!
Ik heb exact zo'n hypotheek lopen bij de ING bank, dus een bank kan je dat wel aanbieden!
goed rondkijken is altijd aan te raden, heb ik zelf ook gedaan zowel bij banken als "onafhankelijken". Uiteindelijk heb ik beslist op gevoel, service en natuurlijk ook het totaalplaatje dat vind ik belangrijker dan het laagste rente percentage.
* -= Specs Athlon XP 2200+ =- -= Specs Duron 1200 =- *
quote:PeeGee81 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 10:43:
...
Een jaar geleden zat er een heel groot verschil tussen banken en zelfstandige hypotheek verstrekkers. De bruto bedragen van de hypotheek varieerde bij mij tussen de 350 euro en 675 euro p/m, waar de banken altijd veel duurder waren dan bv de hypotheker, op een hypotheek van 150k. Ook moest ik bij de banken meer eigen geld meenemen.
...
Bruto bedragen zeggen niets. Het gaat erom dat je bij alle aanbieders waar je wil gaan vergelijken dit tegen gelijke voorwaarden laat doen. Natuurlijk is een hypotheek waarbij een heel groot deel aflossingsvrij is en de rest beleggingshypotheek gebaseerd op hele gunstige prognoses van bijvoorbeeld 8% rendement per jaar veel gunstiger dan een volledige spaarhypotheek waarbij je geen restschuld overhoud en ook geen risico loopt. Sterker nog: Bij de Rabobank rekenden ze 3 jaar geleden met een percentage van 7% op beleggingen en bij de Hypotheker namen ze 8,5%. Dat scheelt flink en dus ook flink in de maandlasten. De prognoses van de Rabo lijken tot nu toe goed te kloppen ondanks het niet zo gunstige klimaat van de afgelopen 3 jaar zodanig dat ik nu meer in mijn beleggingsdeel heb zitten dan als ik het in het spaardeel gestopt zou hebben. Via de aanbieding van de hypotheker had ik dan nu achtergelopen.
Ik heb bij mijn bank ook een spaar + beleggings + aflossingsvrije hypotheek. Dat idee van een levensverzekering is leuk, maar daarbij heb je waarschijnlijk eenmalig een bedrag moeten storten en daarbij moet je maar hopen dat dat genoeg op gaat brengen aan het einde van de looptijd aangezien het ook een beleggingsproduct is.quote:PeeGee81 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 10:43:
Chaoss,
...
...
Reg. datum: 13 juni 1999
He who breaks a thing to find out what it is, has left the path of wisdom.
Reg. datum: 01 december 2004
quote:a3konijn schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 16:12:
[...]
Bruto bedragen zeggen niets. Het gaat erom dat je bij alle aanbieders waar je wil gaan vergelijken dit tegen gelijke voorwaarden laat doen. Natuurlijk is een hypotheek waarbij een heel groot deel aflossingsvrij is en de rest beleggingshypotheek gebaseerd op hele gunstige prognoses van bijvoorbeeld 8% rendement per jaar veel gunstiger dan een volledige spaarhypotheek waarbij je geen restschuld overhoud en ook geen risico loopt. Sterker nog: Bij de Rabobank rekenden ze 3 jaar geleden met een percentage van 7% op beleggingen en bij de Hypotheker namen ze 8,5%. Dat scheelt flink en dus ook flink in de maandlasten. De prognoses van de Rabo lijken tot nu toe goed te kloppen ondanks het niet zo gunstige klimaat van de afgelopen 3 jaar zodanig dat ik nu meer in mijn beleggingsdeel heb zitten dan als ik het in het spaardeel gestopt zou hebben. Via de aanbieding van de hypotheker had ik dan nu achtergelopen.
[...]
Ik heb bij mijn bank ook een spaar + beleggings + aflossingsvrije hypotheek. Dat idee van een levensverzekering is leuk, maar daarbij heb je waarschijnlijk eenmalig een bedrag moeten storten en daarbij moet je maar hopen dat dat genoeg op gaat brengen aan het einde van de looptijd aangezien het ook een beleggingsproduct is.
Je moet juist naar de bruto bedragen kijken. Dat zijn de bedragen welke daadwerkelijk elke maand worden afgeschreven. Tuurlijk is het stukje wat je maandelijks (of jaarlijks, precies hoe je het kiest) leuk, maar aangezien de hypotheekrenteaftrek toch op de politieke brandstapel staat, zou ik er in iedergeval zeker van zijn dat je het geen moeite hebt om het brute bedrag te kunnen betalen!
Daarnaast is een huis van 150k-200k in heel veel gevallen (zoals mijn geval) geen huis waar ik de rest van mijn leven in ga wonen, maar gemiddeld een jaar of 6-8. Moet je is kijken hoeveel je van een hypotheek in de eerste 6 a 8 jaar aflost bij een 100% spaar of beleggings hypotheek. Dat zal heel heel zwaar tegenvallen, dus in dit geval is beste om de maandlasten laag te houden, er vanuit gaan dat je in die periode 0% van je huis aflost en over 6 tot 8 jaar de overwaarde pakken en doorstromen naar een groter/mooier/duurder huis. En dan neem je bovendien het spaarpotje van je levensverzekering gewoon mee!
Mocht daar wel de intensie zijn om daar de rest van je leven door te brengen, dan neem je natuurlijk een 100% aflosbare hypotheekvorm met een rentevastperiode van 30 jaar.
Wat ik ook ermee aan wil geven: er zijn heel veel hypotheek verstrekkers en nog meer hypotheekvormen. Een huis is een van de grootste aankopen in je leven dus dan loont het juist om goed te shoppen en na te denken hoe je het financiert en niet voor bv een bank kiezen omdat het een aardige tante was en daar de koffie zo lekker smaakte.
De friesland bank belde me vorige week vrijdag ook nog dat hij nog een offerte wou maken met de rente op 3,8% 10 jaar vast
en die 3,8% klinkt wel leuk maar aangezien de overdracht van het huis pas 3 juli is en hypotheek offertes 3 maanden geldig zijn moeten we 2 maand lang 0,25% aan extra kosten betalen... dat is zo'n 450-500 euro per maand.
We hebben nu toch voor de Rabobank gekozen, alles onder 1 dak (eventueel ook de verzekeringen), en ze handelen het daar tenminste goed af... we nemen een op maat hypotheek (=belegging) de maandlasten komen op ¤519,- (voor een totaale hypootheek van ¤181.400,-). Ze pakken het daar ook iets slimmer aan hij heeft de offerte op 3,9% 11jaar vast gezet, maar hij brengt de offerte pas uit op 3 april (dan staat hij 3 maand vast tot 3 juli) mocht de rente vantevoren stijgen, dan stuurt hij ons de offerte direct toe, en gaan we dan pas die kosten betalen.
en nu maar wachten tot maandag 3 juli..... dat duurt nog lang
Waarschijnlijk gaan we voor die tijd nog even contact opnemen met de verkopers om eens langs te komen, kunnen we even kennismaken en eventueel nog wat afmetingen opnemen van slaapkamers ed
Afgelopen November heb ik mijn hypotheek verlengt met 10 jaar en wat is nu het geval: ik zat op 5.3% en nu op 3.8% voor 10 jaar lang met het hele eerste jaar 2.8% vanwege een actie. De Rabo had me niet eens op die actie gewezen, maar toen ik zag wat ik moest betalen heb ik maar even gebeld omdat ik het aan de lage kant vond. En toen zagen ze zelf ook dat ik toevallig net tijdens een actie de hypotheek overgesloten had.
Even ogen uitsteken: ik betaal nu ¤256 euro (bruto: dus er gaat nog wat af) en over een jaar ¤348 voor een ruime gezinswoning met 4 slaapkamers en leuke tuin, ik ken studenten die 2 a 3 keer zoveel betalen voor 12 vierkantie meter
André wijzigde dit bericht 10-02-2006 09:08 (17%)
andrescholten.nl, weblog over SEO, DHTML en Webanalytics
Dit topic is gesloten. ![]()