quote:
Chaoss schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 10:22:
hij begon direct over een notaris etc. en dat ze vaker samenwerken met een bepaalde notaris die niet duur is. kwam hier op neer: Koopakte + Hyptoheekakte + kadasterkosten incl btw voor 1060,- is dat duur? mag ik vragen wat jullie daar zoal voor betaald hebben?
Dat is niet te zeggen omdat de prijs afhankelijk is van de hoogte van de hypotheek. Bel een aantal notarissen in de buurt om te vergelijken. Verder wat Cyberpope ook al zegt.
quote:
Chaoss schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 10:22:ik ben ook een beetje de draad kwijt wat er nu allemaal moet gebeuren, ik neem aan dat we in eerste instantie een voorlopige koopakte krijgen (via de notaris?), koopakte doornemen, volgens mij ook het huis nog eens bekijken en dan ondertekennen (uiteraard onder voorbehoud van financieringen). en dat we later de "echte" koopakte gaan ondertekennen (als de hypotheek rond is).
Je gaat nu het voorlopig koopcontract tekenen bij de (verkopende) makelaar. Het kan ook zijn dat je het opgestuurd krijgt en getekend terug moet sturen. Let daarbij op de ontbindende voorwaarden, zoals het rondkrijgen van de hypotheek. Controleer of overal de juiste bedragen staan, of je een voldoende ruime tijd hebt voor het regelen van de hypotheek e.d. Worden er ook nog roerende zaken overgenomen? Zo ja: zorg dat dat goed afgesproken is. Blijven ze achter of zijn ze ter overname, dus dat je daarvoor extra betaald.
In het voorlopig koopcontract kan je ook de waarde aangeven van de roerende zaken die achterblijven. Dat is interessant omdat de overdrachtsbelasting betaald wordt over de koopprijs minus waarde roerende zaken. Dat bedrag wil je dus zo hoog mogelijk hebben, maar het moet natuurlijk wel geloofwaardig blijven. Na het tekenen heb je nog 3 dagen waarin je zonder opgaaf van reden van de koop mag afzien.
Vervolgens ga je je hypotheek regelen. Mocht dit onverhoopt niet lukken stuur je binnen de gestelde termijn een aangetekende brief naar de makelaar dat je het koopcontract wilt ontbinden.
Krijg je het wel rond, en daar gaan we maar van uit, is het na het tekenen van de hypotheekofferte eigenlijk alleen nog wachten op de overdracht.
In de tussentijd ga je ook beslissen naar welke notaris je gaat en dat geef je door aan de makelaar. Je maakt bij de notaris een afspraak op de datum van overdracht. Dan maak je een afspraak met de makelaar om vooraf aan de notarisafspraak het huis te bezichtigen.
Op de dag van de overdracht ga je dus bij het huis kijken. Controleer of alles in de staat is zoals afgesproken. Het huis moet leeg zijn, de overgenomen roerende zaken moeten aanwezig zijn.
Dan gaan jullie naar de notaris om een heleboel handtekeningen te zetten. Eerst de overdrachtsakte, daar zijn de verkopers nl. ook bij. Op dit moment krijg je dus ook de sleutels van je nieuwe huis. Daarna de hypotheekakte en eventueel ook nog een samenlevingscontract e.d. indien gewenst.